eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
571 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat👇👇
negahi-be-ketabe-alfaegh.mp3
6.37M
🔉 ♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی 🔸استاد علی فرحانی در اولین جلسه تدریس کتاب الفائق، بیان کردند که این کتاب متن روان و بدون اغلاقی دارد و به خوبی برخی از مباحث اصولی ای که در سایر کتب، به طور مستقل به آن پرداخته نشده است، محل بحث قرار گرفته و عبارات خوبی در آن از سایر کتب جمع آوری شده است. 🔸نکته مهمی که در مطالعه این کتاب باید رعایت شود، این است که از آنجایی که این کتاب به صورت چند مقاله مجزا نوشته شده است و از طرفی علم اصول یک دستگاه به هم پیوسته است، این مقالات نباید نگاه آلی به مسائل را تقویت کند بلکه باید به عنوان تکمیل کننده مباحث سایر کتب خوانده شود و هر مسئله جای خود را در نظام استنباطی پیدا کند. 🔸ایشان دو نگاه اصالی و جزئی از دستگاه استنباطی را بر مسئله تطبیق کردند. و در ضمن مباحث نکاتی در مورد بحث و نسبت آن با علم اصول را بیان داشتند. 📌صوت کامل این جلسه 📌متن pdf کتاب الفائق @almorsalaat
🔉🔉 ♨️مجموعه جلسات تدریس کتاب شریف و ارزشمند اثر استاد شهید مطهری 🔰استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔸 این جلسات در سال تحصیلی جاری در مدرسه دارالهدی برای طلاب پایه اول، تدریس شده است. ⬇دانلود صوت جلسات👇👇 eitaa.com/shmotahari/85 @almorsalaat
08-hamahangi-99.7.6.mp3
14.35M
🔉 💢حرکت از نگاه دو عارف 🔰استاد علی فرحانی 🔸این صوت، هشتمین جلسه از مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است. استاد در این جلسه به بحث و نقش آن در پرداختند. 🔸از مهمترین نکات این جلسه، تبیین مسئله جسمانیه الحدوث بودن انسان است. استاد عباراتی از امام و علامه در تبیین این دیدگاه خصوصا در شرح آیه "انشاناه خلقا آخر" شرح کردند. @almorsalaat
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 🔹برای ورود به فقه به یک دستگاه و نظام اجتهادی نیاز است و علم اصول متکفل طراحی این نظام استنباطی است. 🔹نظامات استنباطی و روشهای مختلف اجتهادی اصولیین و فقهای متاخر، عمدتا در شاکله کلی و بسیاری از اجزاء، همان دستگاه استنباطی شیخ و آخوند است. 🔹در این بین میتوان گفت که فقط نظام استنباطی محقق خوئی و امام خمینی، مستقل و کاملا متفاوت با دستگاه شیخ آخوند است. 🔹یکی از ادله استقلال دستگاه امام این است که از مهمترین مسائل علم اصول، مسئله حکم شناسی است و حکم شناسی، ۳رکن دارد. ۱-مراتب حکم ۲-تحلیل فاعلیت شارع ۳-تحلیل خطاب شرعی. حضرت امام در هر سه مورد دیدگاه ابتکاری منحصر به فرد دارد. ایشان مراتب حکم را دو مورد (انشاء و فعلیت (البته با معنایی متفاوت)) می دانند و فاعلیت شارع را بالقصد نمی دانند و خطابات شرعی را قانونی می دانند. 🔉🔉صوت بیانات استاد را در توضیح این مطلب بشنوید @almorsalaat 👇👇👇👇
chera-dastgahe-estenbati-emam-mostaghel-ast.mp3
6.22M
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 📌تدریس ، جلسه اول، 99/7/5 🔉صوت کامل جلسه اول @almorsalaat
♨️غنی سازی روایات در دستگاه اجتهاد 🔰استاد: شیخ علی فرحانی 🔰مقرر: احسان چینی پرداز ❇️فرع فی مساله التیمم 📌صورت مساله : آیا ضرورتا باید تیمم آخر وقت صورت بگیرد؟ 1️⃣شهید اول 💠شهید اول می فرمایند که روایات مطلق و محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه باید تا آخر وقت صبر کرد و در ان موقع تیمم کرد. اما از طرفی چند روایت اندک هم دال بر امکان تیمم در همان ابتدا؛ وجود دارد. 🔹اما جمع بین این روایات به این صورت است: 💠به علت قوت روایات مطلق در باب وجوب توقف تا آخر وقت ، در صورتی که مکلف علم داشته باشد و یا حتی احتمال بعیدی بدهد که در ادامه به او آب برسد باید تا آخر وقت صبر کند. لذا فهمیده میشود که اندک روایاتی هم که در باب جواز شروع در همان ابتدا آمده است مربوط به زمانی است که یقین داشته باشد – حتی احتمال بعیدی هم در مقابلش نباشد – که اصلا تا آخر وقت آب به دستش نمی رسد در این صورت جائز است که در همان ابتدا تیمم کرده ونماز را بخواند. 💠اما باز هم از باب قوت و اطلاق آن روایات محکم که همه حالات اعم از اینکه یقین داشته باشد که آب به دست می آورد یا یقین نداشته باشد ؛ در درجه ای از استحکام و قوت است که کأن چند روایت اخیره نمی تواند نقش مخصص را برای آن ها بازی کند؛ لذا باید گفت: 💠مستحب است درحالتی که یقین هم دارد تا آخر وقت آبی به دست نمی آورد صبر کرده و در آخر وقت نماز را بخواند. 2️⃣شهید اول در ذکری و شهید ثانی شهید ثانی می فرمایند همانطور که شهید در ذکری و نیز سید مرتضی علم الهدی و شیخ طوسی ادعاء اجماع کرده اند ما قول دیگری داشته و قول مذکور از شهید اول را قبول نداریم. بلکه به همان روایات محکم مطلق فتوا می دهیم: « و الیکن التیمم فی آخر الوقت». 💠علت این مساله هم این است: روایات اندکی که شهید اول به خاطر آنها فتوا به استحباب در صورت علم به عدم وصول ماء دادند، نمی توانند مخصص روایات مطلق باشند به علت اینکه لسان آن روایات به گونه ای است که کأن شرائط خاصی بین امام و راوی وجود دارد ولو اینکه ما هم دقیقا ندانیم که این شرائط چه شرائطی بوده است و تنها خود امام و راوی از آن خبر داشته باشند؛ به این دلیل مخصص بودن این ادله برای ما اثبات نشده و به آنها فتوا نمی دهم. 3️⃣قول به جواز بدار مطلقا 💠یعنی چه یقین به وصول ماء باشد چه یقین به عدم وصول ماء باشد و چه هر حالت دیگری ، همین که در آن لحظه فاقد الماء شدیم می توانیم تیمم کنیم و نماز بخوانیم. این قول که نظر شیخ صدوق است قولی متروک بوده و هیچ قائل دیگری ندارد. 🔺اما در صورتی که آخر وقت شد و ما هم فاقد الماء بودیم در اینصورت تیمم کردیم اما در حین صلاه صدای آب آمد و متوجه شدیم که ماءحاصل شده است حکم تیمم و نماز چیست؟ 🔹مقدمه: 💠مساله زمان که ما آن را قید وجوب می دانیم در مساله مقدمات مفوته در اصول فقه می آید که البته بحثی دقیق است و نیاز به بررسی دقیق دارد لذا می توان تدقیق آن را در آنجا دنبال کرد. 💠اما مراد از اینکه زمان قید وجوب است: یعنی تا وقتی که زمان نرسد، واجب نمی شود. مثلا تا زمانی که زوال خورشید نرسد نماز ظهر واجب نمی شود. 💠از این مقدمه به خوبی معلوم می شود که اگر احد شروط عامه تکلیفیه قبل از رسیدن زمان واجب از دست برود ، مثلا قبل از اینکه زوال خورشید رخ دهد شخص فوت کند ، در اینصورت آن واجبی که در آینده زمانش می رسد بر او واجب نبوده و قضاءای هم بر گردن ورثه ندارد. 💠اما در صورتی که فرد وقت کافی برای نماز داشته است یعنی زمان واجب فرا رسیده و واجب به گردن مکلف آمده و بر او واجب شده است ، در اینصورت با وجود وقت کافی برای واجب آن را به تاخیر انداخته تا نهایتا احد شروط عامه تکلیفیه رافاقد شده است؛ در این صورت به خلاف مورد بالا ، قضاء داشته و در صورتی که فوت کند ورثه باید قضاء کنند. 🔹اما حالت سوم: 💠در صورتی که همین که صدای اذان را شنید در ابتدای وقت – نماز اول وقت – شروع به نماز کند اما در حین صلاه از دنیا برود – چه ابتدای نماز باشد چه انتهاء آن- با توجه به اینکه واجب یا موقت است یا موسع و در شریعت حالت سومی مصداق ندارد؛ حکمش از این قرار است: 💠تمام فقهاء اذعان دارند : اینکه می گوییم حینی که وقت نماز داخل شد نماز بر گردن مکلف می آید ، یک است. – ظاهری اصطلاح فقهی است – به معنای اینکه یک واجب معلق است. 💠تعلیق آن هم بر این است که ببنیم در صورتی که مکلف تا آخر انجام فعل صاحب شروط عامه تکلیفیه بود در آن صورت معلوم میشود که حقیقتا – در مقابل ظاهری – مکلف به انجام نماز بوده و الا در صورتی که مثلا در ابتدای وقت شروع کرده و در حین صلاه از دنیا رفته؛ اگر چه بر خود مکلف واجب بوده است که طبق ظاهری که از خود می دیده و علمی که به آینده خود نداشته به سوی انجام واجب برود ؛ اما در حین صلاه از دنیا برود در اینصورت منکشف میشود که وقتی را که در لوح محفوظ خداوند برای او در نظر گرفته کمتر از مقداری بوده تا بتواند نماز مذکور را بخواند پس تشریع چنین حکمی همان مصداق واجب موقت سوم است که البته استحاله داشته و شارع چنین تکلیفی نمی کند. 💠اما از این مقدمه به دست می آید: درتیمم هم بنابر هر مبنایی – چه قائل به جواز بدار باشیم چه نباشیم چه صبر کردن تا آخر وقت را مستحب بدانیم چه ندانیم -زمانی منکشف می شود که تیمم بر ما واجب بوده است که تا آخر وقت فاقد الماء باقی بمانیم. 💠لذا شهید ثانی که قائل است به عدم جواز بدار، پس وجوب تیمم را تنها و تنها در حالت فاقد الماء آن هم در آخر وقت می داند نه زمان دیگر. 💠بر این اساس ممکن است منکشف بشود تیمم واجب نشده بوده است و بنابر اینکه حکمی که به وجوب تیمم شده بود ظاهری بوده ، حال معلوم شد که تیمم باطل بوده و نماز هم باطل است. 🔹اما شهید می فرمایند: 💠اگر در حین صلاه صدای آب بیاید و ماء حاصل شود از باب قاعده اصولی که اقسام واجب موقت گفته شد: 💠در صورتی که بعد از نماز با تیمم، بتوانیم وضو بگیریم و نماز با وضو بخوانیم معلوم میشود که وجوب تیمم که یک حکم ظاهری بود زعمی بیش نبوده و حال منکشف شد که تیمم بر ما واجب نبوده و تیمم و نمازی که با آن خوانده شد باطل است. 💠اما در صورتی که بعد از نماز با تیمم نتوانیم وضو بگیریم و نماز بخوانیم به نحوی که وقت نماز اجازه چنین کاری ندهد اعم از اینکه اصلا وقت وضو گرفتن نباشد یا اینکه وقت خود وضو گرفتن باشد اما نتوانیم که با وضو نماز بخوانیم در این صورت منکشف می شود که حکم ظاهری وجوب تیمم باطنی هم بوده و تیمم و نماز با آن صحیح است. ❇️امکان ؛ امری مسلم 💠از همین توضیحات و فروعات معلوم شد که مساله تیمم یکی ازمسائل پیچیده فقه است که علاوه بر این فروع که در لمعه مطرح شده است فروعات بسیار بیشتری وجود دارد که در « تذکره» مرحوم علامه حلی به آنها پرداخته اند. 💠حال جالب این است که همه این مسائل که مطرح شد با تمام پیچیدگی ها تنها یک دلیل دارد آن هم آیه « فتیمموا صعیدا طیبا»! 💠دقیقتا به همان صورت که کل که یک کتاب مستقل فقهی است در حالی که 13 روایت دارد تنها 8 روایت آن قابل فتوا است؛ یعنی تنها با 8 روایت این کتاب فقهی شکل گرفته است. 🔹از این دست مطالب در فقه زیاد است باز هم : 💠مساله ای چون قاعده لا تنقض الیقین بالشک که یک جمله بیش نیست؛ از اصل تاملات فقهاء از این قاعده 400 صفحه مطلب به دست آمده است. 🔹و مثال های دیگر ...... 💠از تمام این موارد به خوبی می توان فهمید که اگر حتی بر روی یک یا دو روایت در باب تعلیم و تربیت – یا هر باب دیگری از علوم انسانی باشد – به صورت صحیح و درست تامل شود می تواند مانند این کتب فقهی در تولید علم کار را برای ما حل کند. 📛به طور مثال: آیا واقعا از روایت امیر المومنین علیه السلام : ؛ مطلب تولید نمی شود⁉️ ✅وظیفه امروز ما تولید علم است. یعنی امروز ما وظیفه داریم که حرف جدید بزنیم. البته از رد شدن نظراتمان هم نباید حراسی داشته باشیم زیرا این خاصیت نظرات جدید است که معمولا مقداری از آن در سیر تطور رد و اصلاح میشود! @almorsalaat
♨️اگر مردم احساس کنند که اختلافات در قشر روحانی برای دنیا و هوای نفس است، از شما روی میگردانند و شکست می خورید. 🔰امام خمینی (ره) ✅اگر در قشر روحانى خداى نخواسته مردم احساس كنند كه اين اختلافات براى دنياست- براى دين كه اختلافى در كار نيست، همه ما، همه ما يك دين داريم، يك قرآن داريم، اگر اختلافى پيدا بشود اختلاف روى اساس دنياست، شيطان است كه اختلاف مى‏ اندازد- اگر ساير مردم توجه كنند كه ملّاها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، طلبه ‏ها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمى ‏گردانند. [اگر] از شما رو برگرداندند، اسباب شكست شماست؛ شما شكست اسلام است. وظيفه شما سنگين است آقا! شما بايد با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد. شما هادى مردم هستيد. شما بايد چراغ باشيد. شما بايد نور باشيد. تهذيب كنيد نفوس خودتان را. حب دنيا را از نَفْسِتان بيرون كنيد، رأس كل خطيئه است. همه خطاها از حب دنياست، از حب شهرت است. اين حب را از دل خودتان بيرون كنيد، بميرانيد اين حب را؛ زنده بشويد به زندگانى اسلام: زندگانى الهى. شما الهى بشويد. وحدت پيدا بكنيد. صفتان را واحد كنيد. 📚صحیفه امام، ج۶ص۲۸۴ @almorsalaat
🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat 👇👇
استاد علی فرحانی chistie trakom znone.mp3
10.7M
🔊 🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 📌آیا شیخ اجماع منقول و شهرت را قبول ندارد⁉️ 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت؛ با توصیف دو نحله فقهی در باب کیفیت تاثیر مباحث اصولی در فقه، مبنای شیخ در این مساله را بیان می کنند. 💠 ایشان در ادامه به توضیح چیستی تراکم ظنون از نگاه شیخ پرداخته و به خوبی منقح می کنند که مختار شیخ عدم حجیت اجماع و شهرت نیست. 🔸در تفصیل مبانی شیخ، به مبحث اجماع منقول رسائل مراجعه فرمایید. @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 همچنین های دروس ایشان، در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
👆👇 🔸والله من با افکار اقای فرحانی دوباره شوق و ذوق درس و بحث درونم شکل گرفت ...چون همیشه پیش خودم میپرسیدم که اخر حوزه چی میشه حالا سطح ۴ هم تموم. ولی با گوش دادن اصوات اقای فرحانی جوابم رو گرفتم. خدا میدونه همیشه برای ایشون دعا میکنم. 📌پ.ن: خدا رو شاکریم که نشر بیانات و اندیشه های استاد، برای شما مفید بوده است. شما مخاطبین ارجمند هم می توانید، صوت های استاد را در موضوع ، و از لینک زیر دانلود کنید و بشنوید و به کار ببندید. انشالله. http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat