eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️| عرضه كردن يك مكتب الهى معقول، علمی و استدلالی كه‏ بتواند پاسخگوى نيازهاى فكرى انديشمندان بشر باشد، اولین گام مبارزه با مادّیگری است. 📍بايد اوّلًا مكتب الهى را به طور معقول و علمى و استدلالى صحيح عرضه بداريم: به خداوند تصوير انسانى ندهيم، برايش چشم و گوش نسازيم، ميان چشم چپش و چشم راستش فاصله معيّن نكنيم، او را در لابراتوارها و يا در بالاى ابرها و ما فوق آسمانها و در قعر درياها جستجو نكنيم، مسأله تنزيه را كه قرآن كريم فراوان بر آن تكيه كرده است در نظر بگيريم و او را برتر از خيال و قياس و گمان و وهم بدانيم، او را فقط آغاز كننده جهان ندانيم، ميان او و علل زمانى تقسيم كار برقرار نكنيم، با تصوّرات نامربوط درباره علم ازلى و اراده ازلى مبارزه كنيم و خلاصه جلوى هرگونه لغزش فكرى را در مسائل الهيّات بگيريم. البتّه اين كار وقتى ميسّر است كه به يك مكتب استدلالى سيستماتيك الهى كه پاسخگوى اين نياز باشد، بپيونديم. 📍معارف اسلامى از اين نظر فوق‏العاده غنى است و مى‏تواند پاسخگوى خوبى به اين نياز باشد. حكماى اسلامى با الهام از قرآن كريم و كلمات رسول اكرم (ص) و ائمّه اطهار (ع) توانسته‏اند يك مكتب مستدل و مستحكمى در اين زمينه به وجود آورند. كسى كه با اين مكتب آشنا باشد نمى‏گويد معنى علّت نخستين اين است كه يك شى‏ء خودش پايه‏گذار وجود خودش باشد؛ نمى‏گويد اگر همه چيز را علّت نخستين به وجود آورده است، خود علّت نخستين را چه چيز به وجود آورده است؟ نمى‏گويد مشكل علّت نخستين لا ينحلّ است؛ نمى‏گويد اگر قائل به خدا شويم براى زمان بايد ابتداى زمانى قائل شويم؛ نمى‏گويد اگر خدا را اثبات كنيم بايد آزادى را نفى كنيم؛ نمى‏گويد يا خدا يا آزادى و امثال اينها. 📍علم و فنّى هست كه به همه اين پرسشها پاسخ مى‏دهد؛ مى‏تواند ما را با اصول برهانى خود، هم از خلق تا حقّ به پرواز در آورد و هم مى‏تواند ما را «بالحقّ فى الحقّ» سير و حركت دهد و با يك سلسله معارف مربوط به عالم ربوبى آشنا سازد. به هر حال، يك گام مبارزه با مادّيگرى، عرضه كردن يك مكتب الهى است كه‏ بتواند پاسخگوى نيازهاى فكرى انديشمندان بشر باشد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 584 @almorsalaat
maghamaate-maanavi-olama-natije-amale-ba-ekhlas-be-takalife-asre-gheibat.mp3
3.53M
✴️| مقامات معنوی علمای شیعه نتیجه با و به عصر غیبت است/ شهید مطهری نمونه بارز این الگوست. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده درس رسائل، مدرسه امام کاظم علیه السلام، 99/07/06 @almorsalaat
📚| ترجمه نهایه الحکمه به همراه ترجمه تعلیقات آیت الله مصباح یزدی بر نهایه ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/98 📌پ.ن: قابل توجه است که استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه، بسیاری از تعلیقات و اشکالات آیت الله مصباح بر نظرات علامه را تبیین کرده و پاسخ گفته اند. جهت دسترسی به صوت و متن تدریس بدایه به لینک های زیر مراجعه کنید👇👇👇 ⬇️دانلود صوت بدایه الحکمه https://b2n.ir/bedaye136 ⬇️دانلود متن پیاده شده بدایه الحکمه https://b2n.ir/mbeda @almorsalaat
🔴| عواقب دنیوی و اخروی رویگردانی از معنویات پس از ورود در آن 📜 نامه‌ای مهم از عارف کامل مرحوم سید احمد کربلایی ره ♦️بسم الله الرحمن الرحيم ♦️برادر ایمانی جناب آقا فلان سلمه الله تعالی بداند که اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله كفر است بعد الايمان ♦️و این مطلب به مقتضای وعده الهی و تجربه اهل الله سبب خذلان در دنیا و خسران در آخرت، هر دو خواهد بود. ♦️پس امید از آن بزرگوار چنانست که بعد از التفات به خرابی و عیوب نفس خویش، دست از اشتغال برنداشته، و از التجاء به حضرت حق جل و علا سستی و کاهل نورزد إن شاء الله تعالی حضرت حق جل و علا خلاصی و نجات مرحمت فرماید در دنیا قبل از آخرت و حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید. ♦️الذين آمنوا و كانوا يتقون لهم البشري في الحيوة الدنيا و في الأخرة لا تبديل لكلمات الله. ♦️هرکه دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند «من دق بابا و لج ولج». ♦️و طالب حق جل و علا را از مرگ خسرانی نرسد که "و من يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع أجره على الله" بلکه زودتر رسیدن به مطلوب است، کما لا يخفي. ♦️اگر العياذ بالله دست برداشتی: 🔺اما در دنیا بعد از برگشتن چنان شیطان مسلط می شود که دردت دیگر چاره و مرهم پذیر نمی شود، 🔺و اما بعد از مردن چنان حسرت و ندامت و غصه و افسوس دل و جانت را بسوزاند که آتش جهنم به گردش نمی رسد "نار الله الموقدة التي تطلع على الأفئدة إنها عليهم مؤصدة في عمد ممددة. ♦️من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال 📚تذکره المتقین @almorsalaat
🤲الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لا يُهْتَكُ حِجَابُهُ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد: 1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند. 2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد. 👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید. 3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید. 4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود. 👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید. ✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⬇️ لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
879K
🌀آیا خوب است که برای ادامه تحصیل، به مهاجرت کنیم؟ ⁉️|سلام علیکم. مشاوره میخوام. خیلی دلم میخواد برای ادامه تحصیل برم نجف. چیزی که اینجا هست مستغنی نمیکنه. اونجا زبان عربی که زبان خود روایات است در جوار حضرت علی علیه السلام. خیلی مشتاقم. ✅ استاد ستوده را بشنوید. 📌دریافت سوالات: @ad_almorsalaat @almorsalaat
✴️|امتناع امام (ره) از قبول مرجعیت به همه نشان داد که درس اخلاق او فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است. 🔸همين امام بزرگوارى كه ديديد دنيايى را متوجّه خود كرد و مشت او آن‌چنان گنجايش داشت كه ميتوانست بشريّت را در مشت بگيرد، رساله نداد و رفت در خانه نشست. هرچه اصرار كردند، رساله نداد. 🔸بنده خودم جزو كسانى بودم كه به ايشان عرض كردم. ايشان آن وقت جواب نميداد و فقط ميفرمود: آقايان هستند. تا اينكه بالاخره يك عدّه رفتند و ايشان را وادار كردند. فتاوى ايشان معلوم بود؛ رساله‌ى ايشان را تنظيم كردند و بيرون دادند. 🔸در سال 1340 مرحوم آيت‌الله بروجردى - مرجع تقليد - درگذشت. مراجع بزرگوارى بودند كه مطرح شدند و دوستانشان نام آنها را مى‌آوردند. اينجا صحنه‌اى شد براى اينكه اين مرد - امام بزرگوار - به همه نشان دهد اين درس اخلاقى كه ميگفته است، فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است. 🔸همه ديدند، همه فهميدند و تصديق كردند كه اين مرد از مقام و از مطرح شدن براى رياست - حتّى اگر آن رياست، مرجعيّت باشد كه يك رياست روحانى و معنوى است - روى‌گردان است و براى مقام و منصب و رتبه و شخصيّت، هيچ‌گونه تلاشى نميكند؛ بلكه اگر ديگران هم بخواهند براى مطرح كردنش تلاش كنند، تا آنجايى كه بتواند، مانع ميشود. 📚رهبر معظم انقلاب 78/3/14 @almorsalaat
tavajoh-be-maghsad-ba-motalee-ketab-v-sepas-amal-be-takalif.mp3
12.26M
📖| از نگاه امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) از آنجایی که انسان فاعل علمی است، باید در روز دقایقی را به مقصد و مقصود معنوی خود توجه و فکر کند. بهترین ابزار برای ایجاد این توجه، مطالعه کتبی است که دارای باطن معنوی هستند. البته انسان باید بیشتر به عمل کردن بپردازد و فقط به مطالعه اکتفا نکند. چرا که ملاک اصلی در رسیدن به کمال، عمل به تکالیف شرعی است. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی استاد با عنوان "حقیقت شب قدر" 44/2/15 @almorsalaat
المرسلات
📖#اخلاق_و_عرفان| از نگاه امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) از آنجایی که انسان فاعل علمی است، بای
✴️| سجده‌های طولانی از روی محبت دوست 🔸از بعض اهل ذكر و معرفت منقول است كه در هر شب و روزى، يك مرتبه در سجده رفتن و بسيار گفتن: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» براى ترقيات روحى خوب است. 🔸و از بعضى سالكان راه آخرت نقل فرموده كه چون از حضرت استاد خود فايده اين عمل را شنيد، در هر شب و روزى، يك مرتبه سجده مى‏ رفت و هزار مرتبه، اين ذكر شريف را مى ‏گفت. و از بعض ديگر نقل نموده كه سه هزار مرتبه مى ‏گفت. 🔸و از حضرت زين العابدين و سيّد السّاجدين علىّ بن الحسين- سلام اللَّه عليهما- منقول است كه سنگ خشن زبرى را ملاحظه فرمود، سر مبارك را بر آن نهاد و سجده نمود و گريه كرد و هزار مرتبه گفت: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حَقَّاً حَقَّاً؛ لا إلهَ إلَّا اللّهُ تَعَبُّدَاً وَ رِقَّاً؛ لا إلهَ إلّا اللّهُ إيْماناً وَ تَصْدِيْقَاً». 🔸و سجده‌‏هاى طولانى حضرت مولاى ما، موسى بن جعفر [عليهما السلام‏]، معروف است. 🔸و جناب «ابن أبي عُمَيْر» ثقه جليل القدر، اقتداى به آن بزرگوار فرموده در طول سجده. 🔸از «فضل بن شاذان» منقول است كه: وارد عراق شدم ديدم مردى به رفيق خود تعرض مى‏‌كند كه: تو مردى هستى داراى عيال و محتاج هستى كه براى آنها كسب كنى، و من ايمن نيستم از اين كه چشمهاى تو كور شود از طول دادن سجده. آن شخص گفت: واى به تو! اگر چشم كسى از طول سجده باطل مى‌‏شد، چشم «ابن أبي عُمَيْر» باطل مى‌‏شد. چه گمان مى.‏برى به مردى كه سجده شكر كرد بعد از نماز صبح و سرش را از سجده برنداشت مگر وقت زوال شمس؟! 🔸و وارد شده است كه طول سجده از دين ائمه- عليهم السّلام- و از سنن أوّابين است. 🔸آرى، آنان كه معرفت به حق دارند، و انس و محبت به آن ذات مقدّس پيدا كردند براى آنها اين نوع اعمال زحمت و مشقت ندارد. انس و عشرت با محبوب ملالت نياورد؛ خاصّه آن محبوبى كه همه محبتها و محبوبيّتها، رشحه‌‏اى از محبت او است. 🔸چه خوش گفته شده است از زبان آنان: آن كس كه تورا شناخت جان را چه كند فرزند و عيال و خانمان را چه كند ديوانه كنى هر دو جهانش بخشى ديوانه تو هر دو جهان را چه كند 🔸عارف شيراز- رحمه اللَّه- گويد: در ضمير ما نمى‌‏گنجد به غير از دوست، كس هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس. 📚 امام خمین، شرح حديث جنود عقل و جهل ص۱۲۶ @almorsalaat
🤲فَأَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ إِنْ کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِی أَوْ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ أَوْ تُقَایِسَنِی بِهِ أَنْ لا یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ أَوْ یَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ @almorsalaat
🔰 تجربه نزدیک به مرگ و چند تامل 🖊 سید محمد هاشمی ⭕️ یکی از تجربه های جذاب و پرطرفدار که به علت دست و پا بسته بودن «سایِنس» در توضیح آن، سر و صدای زیادی نیز به پا کرده، تجربه های نزدیک به است. یعنی تجربه ی شخصیِ شهودیِ فردی که به علت انقطاع موقت از بدن وضعیتی شبیه یا عین مرگ برای او حاصل می شود. ⭕️ چندی پیش در صدا و سیما هم جلساتی برای گفتگو با تجربه گرانِ ایرانی بر پا شده است که ظاهرا توسط بسیاری از مردم دیده شده و فراتر از یک برنامه عادی، تاثیرات مهمی هم داشته است. تاثیراتی که مرگ را واقعی تر از همیشه در برابر چشم مردم قرار داده است. چند مورد از این جلسات را دیدم. انصافا باید برای زنده کردن یاد مرگ به سازندگان برنامه تبریک گفت چون یاد مرگ و حقیقت آن در فشار عجیب دنیای مادی کم کم به محاق رفته و از طرفی سرتاسر دین توصیه به «ذکر الموت» دارد. گزارش های برخی مهمانان برنامه از عالم مرگ - که معلوم بود لزوما درس خوانده عرفان و فلسفه نیستند - با واقعیات فلسفی همخوانی عجیبی داشت که از صحت جدی حداقل برخی تجربه ها خبر می داد. ⭕️ اما چند ملاحظه به ذهن آمد که شاید برای ادامه چنین برنامه هایی موثر باشد: 🔸 1- چالش اعتبار معرفتی از دیرباز شهود و دریافت های فرامادی و فراذهنی با چالش جدی اعتبار معرفتی مواجه بوده است. پیامبران الهی به عنوان بزرگترین شاهدان عالم و کسانی که بالاترین درک حضوری از عالم غیرمادی داشته اند همواره برای اثبات ادعای فرامادی خود معجزه آورده اند. اساسا فلسفه معجزه در ادیان همین است. اولیاء و عرفا نیز همواره دغدغه جدی در این حوزه داشته اند. برای مثال و قرآن و سنت ملاک صحت رویت هاست (مراجعه کنید به داستان حضرت زکریا در سوره مریم) و عرفان نظری (یا فلسفه) در نظر عده ای منطق شهود و محک آن به حساب می آید. یعنی اساس شهود چون احتمال خلط با تسویلات شیطانی داشته و یا پس از پایان رنگ عالم ماده به خود می گرفته است همواره نیاز داشته تا با محک محکمات سنجیده شود. به همین دلیل باید در بسط و ترویج مشاهدات فرامادی انسانهای عادی نیز این محک ها به طور جدی مدنظر قرار گیرد. و هر برنامه ای را در فضای مفهومی این توجه جدی قرار داد که البته در این برنامه تا حدی با حضور برخی کارشناسان رعایت شده ولی شکل چالشی به خود نمی گیرد. 🔸 2- چالش تبدیل علم حضوری به حصولی چالش بسیار جدی دیگر تجربه فرامادی، ترجمه پسینی آن به مفاهیم ذهنی و انتقال آن است. این مطلب که سهمگین ترین چالش ها را در تفسیر متون مقدس نیز به بار آورده است، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل صرف تبیین و توضیحِ تجربه گر - حتی به فرض صحت تجربه او - نمی توان واگویه حقیقتی باشد که او در آنی دریافت کرده است. علامه طباطبایی به صورت مفصل در جلد سوم المیزان به همین مطلب پرداخته است. به همین دلیل ضمن احترام و استفاده از این تجربه های مهم باید کاملا آگاه بود که این همه حقیقت یا تمام مراتب آن نیست و برای فهم ابعاد حقیقی «موت» راهی جز رجوع به ادبیات قرآنی و روایی وجود ندارد. 🔸 3- مرگ ناتمام نکته بسیار مهم دیگر این است که هیچ یک از تجربه گران اساسا قرار نبوده به معنای واقعی کلمه بمیرند و از عالم به صورت همیشگی جدا شوند. به همین دلیل شاید بشود توصیفات آنها را نه لزوما توصیف مرگ بلکه نحوه ای انقطاع از بدن و حضور در عالم مثال دانست. شاید به همین دلیل است که مثلا تجربه حضور ملک الموت و مراحل بعدی آن، در بیان این تجربه گران بسیار کم رنگ است. از طرفی انقطاع موقت از بدن توضیح بسیار روشن فلسفی دارد و مرتبه ای از آن در خواب هم اتفاق می افتد. به همین دلیل شاید سازندگان برنامه باید دقت کنند که تصویری که در بخش هایی مغایر با تصویر دینی از لحظه موت است را می توان باید با تغییر تعبیر اصلاح کرد. تجربه نزدیک به مرگ ترجمه عبارت انگلیسی (Near-Death Experience) است شاید نیازی نباشد ما این مرگ را با مرگ نهایی همانندسازی و این گونه ترجمه کنیم. البته در ادبیات عرفانی هم مساله «موت اختیاری» وجود دارد ولی این غیر از موت نهایی انسان و مواجهه پایانی اوست. @ofoqemobin
♨️دو عامل تعیین کننده آینده فلسطین/ فلسطینی‌ها بایستی بایستند و مقابله کنند. 🔹من قاطعانه میگویم: ... حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت. 🔹دو عامل مهم، تعیین‌کننده‌ی آینده است: اوّل ـ و ـ تداوم مقاومت در داخل سرزمین‌های فلسطین و تقویت خطّ و ، و دوّم، حمایت جهانی دولتها و ملّتهای مسلمان در سراسر جهان از مجاهدان فلسطینی. 400/02/17 🔸واقعاً وظیفه‌ی همه است که موضع بگیرند و محکوم کنند حرکت خبیثانه و جنایت‌کارانه و وحشیانه‌ و ظالمانه‌ی صهیونیست‌ها را در قضیّه‌ی روزهای اخیر. البتّه خوشبختانه فلسطینی‌ها بیدارند و عازمند، باید هم دنبال بکنند. جز با زبان قدرت با این جنایت‌کارها نمیشود حرف زد؛ بایستی خودشان را قوی کنند و بِایستند و مقابله کنند و طرف را مجبور کنند به اینکه از جنایت کوتاه بیاید و تسلیم حق و انصاف بشود.400/2/21 📚رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
amal-be-taklif-v-shariat-tanha-rahe-residan-ne-kamal.mp3
8.09M
🔵| عمل به تکلیف و عمل به شریعت تنها راه رسیدن به کمال و حقیقت 🎙استاد علی فرحانی 🔹پاسخ استاد به این سوال که آیا شهید مطهری و امام خمینی (ره) علم زده بودند و در اواخر عمر پشیمان شدند و بر نداشتن معنویت افسوس خوردند؟/ چه موقع باید به دنبال استاد برویم؟ @almorsalaat
المرسلات
🔵#اخلاق_و_عرفان| عمل به تکلیف و عمل به شریعت تنها راه رسیدن به کمال و حقیقت 🎙استاد علی فرحانی 🔹پاس
🔵| از اين پير بينوا بشنو!!! به اين كه دام بزرگ ابليس است، مكن و در جستجوى او- جلّ و علا- باش!! 🔹در جوانى كه نشاط و توان بود با مكايد شيطان و عامل آن كه نفس امّاره است سرگرم به مفاهيم و اصطلاحات پُر زرق و برقى شدم كه نه از آنها جمعيّت حاصل شد نه حال، و هيچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملك آنها به‏ ملكوت برنيامدم و گفتم: از قيل و قال مدرسه‏ام حاصلى نشد جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش‏ 🔹چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جاى رفع حُجب به جمع كُتب پرداختم كه گويى در كون و مكان خبرى نيست جُز يك مُشت ورق پاره كه به اسم علوم انسانى و معارف الهى و حقايق فلسفى طالب را كه به فطرت اللَّه مفطور است از مقصد بازداشته و در حجاب اكبر فرو برده. 🔹اسفار اربعه با طول و عرضش از سفر به سوى دوست بازم داشت نه از فتوحات فتحى حاصل و نه از فُصوص الحِكَم حكمتى دست داد، چه رسد به غير آنها كه خود داستان غم‏انگيز دارد. 🔹و چون به پيرى رسيدم در هر قدم آن مُبتلا به استدراج شدم تا به كهولت و ما فوق آن كه الآن با آن دست به گريبانم وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إلى‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً. 🔹و تو اى دختر عزيزم كه غوره نشده حلوا شدى بدان كه يك روزى خواهى بر جوانى كه به همين سرگرمى‏ها يا بالاتر از آن از دستت رفت همچون من عقب مانده از قافله عُشاق دوست، خُداى نخواسته بار سنگين تأسّف را به دوش مى‏كشى. 🔹پس از اين پير بينوا بشنو كه اين بار را به دوش دارد و زير آن خم شده است، به اين اصطلاحات كه دام بزرگ ابليس است بسنده مكن و در جستجوى او- جلّ و علا- باش، جوانى‏ها و عيش و نوش‏هاى آن بسيار زودگذر است كه من خود همه مراحلش را طى كردم و اكنون با عذاب جهنّمى آن دست به گريبانم و شيطان درونى دست از جانم بر نمى‏دارد تا- پناه به خداى تعالى- آخر ضربه را بزند. ولى يأس از رحمت واسعه خداوند خود از كبائر عظيم است و خدا نكند كه معصيت كارى، مُبتلاى به آن شود. 📚صحيفه امام، ج‏20، ص: 165 📌پ.ن: استاد در صوت قبل توضیحاتی را در مورد این نامه و وجه تاسف امام (ره) بیان کرده اند. همچنین قابل توجه است که امام (ره) در حدیث 28 از کتاب چهل، را مقدمه حتمیه طریقه خداجویی می دانند و همینطور که در این نامه بیان شده است، اکتفا به اصطلاحات مضرّ است و به تعبیر دیگر، علم لازم است ولی کافی نیست. همچنین نگارش نامه حضرت امام (ره) به گورباچف و بیان آن تعبیرات در مورد عرفان و فلسفه، بعد از این نامه بوده است. @almorsalaat
1.13M
⁉️سلام علیکم. خداقوت. یکی دوسالی میشه که با صوت ها و مطالب استاد فرحانی و مطالب خوب کانال المرسلات آشنا هستم و دنبال میکنم. پایه 7 مشهد مقدس هستم. علاقه مند به علوم انسانی و دغدغه مند این عرصه ... اگر خواسته باشم در ادامه تحصیلم چه در روش تحصیل و چه در سیر کتب علمی و مهارتهایی که باید بدست بیارم و ... بصورت مجازی، شاگردی استاد فرحانی رو بکنم چه سیری از اصوات، مقالات یا کتب ایشون رو پیشنهاد میفرمایید؟ میخوام از صفر شروع کنم! ✅ حجت‌الاسلام ابراهیمی را بشنوید 📌دریافت سوالات شما👇 eitaa.com/almorsalaat/3493 📌ادمین کانال👇 @ad_almorsalaat @almorsalaat
🌀عید سعید فطر مبارکباد. @almorsalaat
المرسلات
🌀عید سعید فطر مبارکباد. @almorsalaat
🌀| ما در ماه رمضان هر چه قصور کرده باشیم، تقصیر کرده باشیم، در این روز مبارک از او می خواهیم. ▫️ما مهمانهای خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم درمقابل این نعمت بزرگ الهی که ملتها را دعوت کرده است به ضیافت الله، ضیافت الله با همه اسماء. ▫️و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم؟ ما که خودمان را می شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می کند و ما را میهمان و خودش را میزبان ما قرار می دهد. ▫️یا ما را بالا برده است تا آن حدی که لیاقت را داشته باشیم با عنایات او، یا عنایت خودش را متنزل کرده است، همان طوری که قرآن را متنزل کرده است در ماه رمضان... ما مهمانهای خوبی نیستیم برای خدا. ▫️اگر میهمانهای خدا از قبیل رسول خدا و ائمه هدی هستند، ما چه بگوییم. و آن میزبانی ای که از آنها میکند، دست ما از آن کوتاه است. لکن ما متکی هستیم به لطف او، و ما متکی هستیم به عنایات او. ▫️و ما در ماه رمضان هر چه قصور کرده باشیم تقصیر کرده باشیم، در این روز مبارک از او عیدی می خواهیم؛ او به فضل خودش با ما رفتار کند، نه به عدلش. ▫️امیدوارم که خداوند این ملت که مهیا شده است برای این که خدمت کند به مسلمین و اسلام، این راتوفیق بدهد که بتواند از عهده این خدمت بزرگ برآید، خدمت به اسلام وخدمت به بندگان خدا. 📚صحیفه امام ج18 ص497 @almorsalaat
🤲اَللٰهُمَّ وَ اجعَلنا فی سائِرِ الشُّهورِ وَ الاَیّامِ کَذٰلِکَ ما عَمَّرتَنا دعای امام سجاد در اول ماه رمضان @almorsalaat
🔰دولت جوان انقلابی، تحقق بخش مطلوب کشور ▫️مقصود ما از تحوّل، ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه‌ی بخشهای اداری کشور و بخشهای حکمرانی کشور و همچنین در بخشهایی از سبک زندگی عمومی و به طور خلاصه، و تقویت و خطوط اساسی انقلاب و در و روشها و کارکردها. ▫️در کنار این پیشرفتها ما در جاهایی عقب‌ماندگی داریم. در حوزه‌ی اقتصاد، ‌در حوزه‌ی عدالت، به طور جدّی مشکل داریم؛ در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی داریم که بعضی از اینها حقیقتاً به صورت بیماری مزمن هم درآمده و نیاز به راه‌‌حل‌های جدّی دارد؛ علاوه‌ی این عقب‌ماندگی‌ها بعضی از غرض‌ورزی‌ها هم موجب زاویه‌دار شدن با خطّ انقلاب و تدریجاً پشت کردن به انقلاب شده و بنابراین این وضعیّت ایجاب میکند که ما به فکر یک باشیم. ▫️راه منحصربه‌فرد آن . جوانهای زبده و خوبی داریم؛ چون در جوان، هم فکر نو هست، هم یافتنِ شیوه‌های نو هست، هم نیرو و توانِ لازم هست، هم جرئت اقدام هست؛ اینها همه در جوانها جمع است و خیلی مغتنم است؛ یعنی ابزار لازم برای یک حرکت تحوّلی همینها است: فکر نو، ابتکار، جرئت حرکت، میل کامل به این حرکت. اینها از لوازم حتمی یک حرکت تحوّلی است و این هم در جوانها وجود دارد، [لذا] بایستی برای یک چنین کاری دنبال جوانهای نخبه رفت. ▫️شرط اساسی و اصلی در همه‌ی اینها این است که و انگیزه‌ی صادقانه و در آنها وجود داشته باشد که به نظر من یک میتواند جامع همه‌ی اینها باشد. 📚رهبر معظم انقلاب 400/02/21 باتلخیص @almorsalaat
🌀| مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی 🔰حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌فهرست جلسات و لینک دانلود صوت 👇👇👇 eitaa.com/Ofoqemobin/942 @almorsalaat
♻️| جهل بهتر از علم ناقص 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی/ خاطره ای از اولین جلسۀ کلاس مناهج استاد علی فرحانی 🔸یادم هست در اولین جلسه ای که استاد شیخ علی فرحانی تدریس کتاب شریف «مناهج» را شروع کردند، مطلبی را فرمودند که آن زمان ذهنم را درگیر کرده بود و نمی توانستم آن را درست بفهمم و هضم کنم. 🔹ایشان در بین نکاتی که به عنوانِ مقدمۀ شروع تدریس کتاب مناهج بیان می کردند فرمودند: یکی از اسباب مظلومیت بُعد علمی حضرت امام «ره» و مطرح نشدن عظمت علمی ایشان در فضای حوزه های علمیه، کامل و همه جانبه فرانگرفتن مبانی علمی و نظام فکری ایشان توسط شاگردان و مروّجینشان بوده است. 🔅 بعد به عنوان یک قاعده کلی فرمودند: اساسا وقتی یک نظام راقی و پیشرفته عرضه می شود - چه در زمینۀ علم اصول، چه فلسفه، چه عرفان و هر علم دیگر- تا زمانی که متعلّم یک دور کامل آن علم را فرانگیرد و چفت و بست های همۀ ابواب را به صورت یک نظام منسجم در ذهن نچیند و نهایات را به بدایات برنگرداند، آن شاگرد هر چقدر هم سعی کند نمی تواند تصویر صحیحی از آن نظام راقی ارائه دهد و ترویج و دفاعیه اش از آن نظام علمی در نهایت نتیجۀ عکس خواهد داد. لذا جهل او به آن نظام علمی خیلی بهتر است از ناقص فراگرفتن آن. ‼️ قبول و درک این مطلب بر من خیلی سنگین و سخت بود. آخر فراگرفتن یک نظام صحیح و درست ولو کامل و همه جانبه نباشد، بهتر است از جهل نسبت به آن. قطعا بهره ای از آن نظام صحیح بردن و جرعه ای از آن دریا نوشیدن بهتر است از اینکه اساسا آن مسائل آن نظام صحیح هیچ چیز را صید نکرده باشد و در سواحل علم حیران و سرگردان پرسه بزند! 🔸همچنان قبول این مطلب بر بنده سنگین بود (آخر حسنِ علم و قبحِ جهل ذاتی است نه إقتضاء و نه لا إقتضاء) چطور جهل و وارد نشدن در نظام فکری راقی بهتر از ناقص یادگرفتن آن!؟ 🔹تا اینکه به حسب اتفاق شبی مقدمۀ کتاب شریف «کسر اصنام الجاهلیه فی الردّ علی الصوفیه» را مطالعه می کردم. آنجا مرحوم ملاصدرا «أعلی الله مقامه» خیلی زیبا توضیح می دهند که یکی از علل انحراف و پدید آمدن فرقه های ضالّه، کسانی است که به شوق فهم حقایق و معارف دینی وارد حوزه می شوند اما به علل متعدد درس ها را ناقص یاد می گیرند و سؤالاتشان برطرف نمی شود. بعد از گذشت زمان گمان می برند که حق و حقیقت را فهمیده و با فهم ناقص خود شروع به ترویج دین و اشکال گرفتن به سخنان علمای حق می کنند. 🔸نکتۀ جالب این بود ایشان صریحا می فرمایند که بعضی افراد اساسا ایمان تقلیدی و آشنایی با واسطه و دورادورشان با معارف دینی خیلی بهتر است از اینکه علوم و معارف دین را ناقص بفهمند. 🔻و باز شبی به حسب اتفاق رساله ای خواجه نصیرالدین طوسی «رضوان الله تعالی علیه» به اسم «رسالۀ فی الإعتقاد الذی لابدّ لکلّ مکلّف منه» می خواندم که آنجا نیز ناقص فهمیدن مسائل و عدم تفکیک حیثیات را موجب گمراهی شمرده است و تقلید و تعبّد را بسی بهتر از فهم ناقص دانسته است: «لهذا زجر السّلف البحث و التفتيش عن الكلام فيه، و إنّما زجروا عنه ضعفاء العوام، و أمّا أئمة الدّين فلهم خوض غمرة الإشكالات، و منع العوام جرى مجرى منع الصّبيان عن شاطئ دجلة خوفا من الغرق، و رخّصوا الأقوياء فيه رخصة الماهر في صنعة السّباحة، إلّا أنّ هنا موضع غرور و مزلّة قدّم و هو أنّ كلّ ضعيف في عقله راج من اللّه تعالى في كمال عقله، و نظر نفسه أن يقدر على إدراك الحقائق كلّها، و أنّه من جملة الأقوياء، فرّبما يخوضون فيغرقون في بحث الجهات من حيث لا يشعرون». ♨️با خواندن این عبارات، کمی سختیِ هضم آن مطلبی که استاد درمورد ضرر ناقص فهمیدن نظام علمی فرموده بودند برطرف شد. اما در عین حال که مضمون عبارت ملاصدرا و خواجه و مطلب استاد مناط واحد داشتند، اما هنوز ذهنم از قبول این مطلب و تصدیق آن سرباز می زد و وحدت مناط را با دلائل گوناگون رد می کرد. چراکه آنجا بحث عوام است و تقلید (نه جهل) و اینجا بحث از علما و مدرّسین حوزه است و جهل. 🔸تا اینکه به عبارتی از شهید مطهری «رضوان الله علیه» در کتاب آشنائی با قرآن، ج2، ص:89 برخوردم که مستقیم دست روی موضوع گذاشته و به صورت یک کلی، ضرر علم ناقص از جهل بیشتر می دانند و از عبارت شیخ الرئیس «رضوان الله تعالی علیه» و اشعار دیگران شاهد می آورند: 🔻«ما دو جور جهل داريم: جهل بسيط و جهل مركّب. جهل بسيط آن است كه انسان چيزى را نمى‏ داند ولى خودش هم مى‏ داند كه نمى‏ داند. اين‏گونه جهل زود برطرف مى‏ شود، زيرا وقتى انسان چيزى را نداند، و بداند كه نمى‏ داند، در مقام دانايى آن برمى‏ آيد و يا لااقل به حرف ديگران گوش مى‏ دهد كه اگر حقيقت است بپذيرد. بالاخره اين جهل خيلى خطر ندارد. 🔻ولى جهل مركّب آن است كه انسان نمى‏ داند ولى نمى‏ داند كه نمى‏ داند. اين‏گونه جهل علاج‏ ناپذير است، چون غرور نمى‏ گذارد جهل برطرف شود؛ چنان‏كه اغلب مدعيان روشنفكرى اين‏چنين‏ اند و به دليل اينكه هيچ نمى‏ فهمند اين ادعا را دارند! بو على سينا در كتاب‏ اشارات‏ جمله‏ اى دارد و به طورى كه يادم مى‏ آيد مى‏ گويد: «ايّاكَ وَ فَطانَةً بَتْراءَ» بترس از زرنگى ابتر، يعنى از زرنگى ناقص و نيمه زرنگى. منظور اين است كه انسان خوب است يا ساده باشد و يا عاقل و فهميده كامل. آدمهاى ساده خودشان هم معمولًا مى‏ فهمند كه ساده هستند ولى افراد نيم زرنگ كه در بعضى موارد زرنگ هستند خيال مى‏ كنند خيلى زرنگند و همواره كارهاى خود را خردمندانه مى‏ دانند. اين‏گونه افراد احمق‏ترين مردم و گرفتارترين آنها هستند. غزالى جمله‏ اى دارد كه مى‏ گويد: همه چيز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش. يعنى مثلًا سلامتى و يا مال و ثروت اگر انسان هر مقدارى داشته باشد از آنكه هيچ نداشته باشد بهتر است ولى علم و دانش اين‏گونه نيست. انسان از است چون خيال مى‏ كند خيلى باسواد است و هيچ گاه دنبال تكميل آن نمى‏ رود. اين بيت گويا از سنايى است كه مى‏ گويد: رنجش هر کسی ز یک چیز است رنجش من ز نیم دیوانه است اين شاعر مى‏ گويد: عقل هم نظير علم است. يا انسان بايد ديوانه كامل باشد و يا عاقل كامل. نيمه عاقل و نيمه ديوانه از ديوانه كامل ضررش بيشتر است. 🔅روشن است که مراد از آوردن این عبارات به دست آوردن مناط است و خود عبارات مد نظر نیست. مثلا عبارت شهید درمورد منافقان روشنفکر است که یقولون أَنؤمن کما آمن السفهاء! @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج قاسم سلیمانی: امکان دارد که با دیپلماسی بتوان فلسطین را به فلسطینیان برگرداند؟ 🔹️ یاسر عرفات با خدعه مذاکره‌ای که او را فریب دادند، اسلحه را زمین گذاشت. خب چه شد نتیجه؟ @almorsalaat