eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بی‌محابا می‌رویم تا لحظه شهادت 🎙رهبر معظم انقلاب 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀(۱۱)| خداوند متعال، پاداش سجده شکر 🔅إنّ العبد إذا صلّى و سجد فتح الرّبّ تعالى الحجاب بينه و بين الملائكة، فيقول: يا ملائكتى! انظروا إلى عبدى؛ أدّى فريضتى و أتمّ عهدى ثمّ سجد لى شكرا على ما أنعمت به عليه!ملائكتى! ما ذا له؟! 🔅فتقول الملائكة: يا ربّنا رحمتك! ثمّ يقول الرّبّ تعالى: ثمّ ما ذا؟! فتقول الملائكة: يا ربّنا كفاية مهمّه! فيقول الرّبّ: ثمّ ما ذا؟! فلا يبقى شى‏ء من الخير إلّا قالته الملائكة. 🔅فيقول اللّه تعالى: يا ملائكتى! ثمّ ما ذا! فيقول الملائكة: يا ربّنا لا علم لنا! ✅فيقول اللّه تعالى: لأشكرنّه كما شكرنى، و أقبل عليه بفضلى و ! 📚میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاءالله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 همایش مجازی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 🔺 جمعه ۲۲ بهمن، ساعت ۲۱:۳۰ 🔰 لینک ورود: Islamicpulse.tv/live @ofoqemobin
تاثیر نوشتن در سلوک علمی.mp3
11.93M
🔊| لزوم تقریر نویسی و تاثیر آن در سلوک علمی 🎙استاد علی فرحانی 📌یکی از مسائلی که استاد در تمام تدریسات خود بسیار بر آن تاکید دارند مساله است. ایشان در صوت بالا نیز نوشتن تقریر را از واجبات سلوک علمی دانسته و به همین مناسبت روش صحیح تقریر نویسی و علم آموزی را نیز توضیح میدهند. حتما . 📚رسائل. استصحاب. سال 87 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰سلسله جلسات «روش مطلوب تحصیل علم» 👈ویژه بزرگوارانی که تاکنون در دوره های مدرسه شرکت کرده اند. 🔺 جلسه اول: قواعد و اصول تحصیل علم 🎙 با ارائه: حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی 🔶 زمان: پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه ساعت ۱۹ الی ۲۰ 🔺 محل برگزاری: گروه «باشگاه دانش پژوهان مدرسه مجازی المرسلات» در پیام رسان ایتا ✅لینک ورود به گروه برای اعضا پیامک شده است. @majazi_almorsalaat
🔰 هم اکنون برگزاری جلسه «قواعد و اصول تحصیل علم» توسط استاد ابراهیمی در گروه باشگاه دانش پژوهان 🔺 این گروه ویژه بزرگوارانی است که تا کنون در دوره های مدرسه شرکت داشته اند. @doreh_almorsalaat
🇮🇷الله اکبر🇮🇷 ۲۲بهمن سالروز پیروزی انقلاب، مبارکباد. @almorsalaat
035-khodshenasivboomisazi@almorsalat.mp3
10.39M
| برای موفقیت تحصیلی، باید ابتدا خودشناسی کنیم و سپس قواعد کلی روش تحصیل را در خودمان بومی سازی کنیم. 🔰استاد علی فرحانی 👈روش تاسیس مکتب علمی (تحلیل روش ملاصدرا و شیخ انصاری و محیی الدین در تاسیس مکتب علمی) 👈اهمیت و روش نوشتن مکتوبات علمی 👈لزوم مطالعه و کار با کتب علمی 👈کمبود کار خودمان را به گردن دیگران نیندازیم 👈برای پیشرفت باید خودشناسی کنیم 👈روش صحیح الگوگیری از بزرگان حوزوی 👈با خودشناسی باید قواعد کلی تحصیل را بر خودمان بومی سازی کنیم @almorsalaat
💠خلاصه ای از تحولات زندگی ابوحامد محمد غزالی 🔰شهید مطهری (ره) 🔺غزالي از مردان عجيب دنياست، نه تنها دنياي اسلام. سرگذشت زندگي اين مرد عجيب است. نبوغي داشته است. در نظاميه نيشابور تحصيل مي کرد و در آنجا مراتب علمي را خيلي بالا رفت، بعد آمد در نظاميه بغداد. اتفاقاً رئيس دانشگاه نظاميه بغداد از دنيا رفته بود، دنبال مردي مي گشتند که صلاحيت داشته باشد که رئيس دانشگاه نظاميه بغداد باشد. در آن وقت رئيس دانشگاه يعني اعلم علماي عصر خودش. 🔺غزالي مي آيد در بغداد، آن چنان صيت شهرتش مي پيچد و در مجالس و محافل به مقامات علمي او پي مي برند که مي گويند بدون شک يگانه شخصي که لياقت دارد او را در راس اين نظاميه قرار بدهيم همين مرد است. او به عنوان اعلم علماي عصر خودش در زمان سلجوقي ها- ظاهراً در دوره ملکشاه- شناخته شد. گاهي رابط بود ميان پادشاه سلجوقي و خليفه بغداد، يعني اختلافات ميان آنها را احياناً او حل مي کرد. تا اين مقدار شخصيت داشت. بنابر اين بزرگترين مقام اجتماعي و روحاني عصر خودش را داشت. 🔺اين مرد که اين مراحل علمي را طي کرده بود، در سرگذشت خودش در کتابي به نام المنقذ من الضلال- يعني نجات دهنده از گمراهي- نوشته است که من يک بار کم کم در خودم فرو رفتم ببينم آيا اين معلوماتي که به دست آورده ام واقعاً براي من به وجود آورده است يا يک سلسله مسائل تقليدي است، از اين استاد و آن استاد گرفته ام، چون استاد گفته درست است گفته ام درست است؛ او هم چون استادش گفته درست است گفته درست است؛ آيا خودم و وجدان خودم اين ها را کافي مي بيند يا نه؟ يک مرتبه ديدم نه، کافي نيست، تدريجاً اين حس در من قوت گرفت به طوري که ديگر فکر من را به خودش مشغول داشته بود. هر جا که بودم – اگر سر درس بودم، سر نماز بودم، در خانه بودم، در کوچه و خيابان بودم- در خودم يک دردي را احساس مي کردم، يک سوزشي را در روح خودم احساس مي کردم که مرا آرام نمي گذاشت. کم کم اين امر در بدنم هم اثر گذاشت، از خوراک ماندم، لاغر و ضعيف و نحيف شدم. 🔺از يک طرف مي ديدم اگر من بخواهم آزادانه دنبال حقيقت بروم مقام را چه کنم، رياست عظيم دانشگاه را چه کنم؟ و از طرف ديگر مي ديدم با اين مقام و رياست و زعامت و با اين گرفتاري نمي شود. دائماً فکر مي کردم چطور اين عالي ترين مقام اجتماعي و روحاني عصر خودم را کنار بگذارم! اين بود که در ميان دو نيروي متضاد قرار گرفته بودم. اين ها جان مرا آتش مي زد. 🔺آخر کار خداوند مدد کرد و من توانستم از سر مقامات دنيوي بگذرم، و گذشت. ولي ديد اگر اعلام کند که من مي خواهم [از اين مقام] بگذرم مردم آزادش نمي گذارند، شاه آزادش نمي گذارد و مي گويد: حتما تو بايد سر مقامت باشي. 🔺نقشه اي به نظرش رسيد، اعلام کرد که من مي خواهم مسافرت مکه بروم. از بغداد به طرف مکه راه افتاد. از او مشايعت کردند. رفت و رفت، همين که مقداري دور شد، ناگهان خودش را از قافله دزديد، به جاي اينکه به طرف جنوب غربي برود راهش را به طرف مغرب برگرداند، به شام و بيت المقدس رفت. لباسش را هم عوض کرد، لباس درويشي پوشيد و در اين لباس هيچ کس او را نمي شناخت و خودش را هم به احدي معرفي نکرد. 🔺يک دفعه دنيا غزالي را گم کرد. دهها فکر پيدا شد: آيا از قافله دور ماند؟ حيوان درنده اي او را دريد؟ آيا به چاهي افتاد؟ آيا گوشه اي سکته کرد و مرد و کسي جنازه اش را پيدا نکرد؟ يک مرتبه غزالي با آن شخصيت و عظمت گم شد. 🔺اين مرد، ده سال متوالي در حال گمنامي در بيت المقدس مشغول تحقيق و جستجو از راه هاي مختلف بود، تا – به عقيده خودش- را پيدا کرد و واقعاً هم عوض شد. کتاب هاي اساسي اش را در همين دوره نوشته است. 🔺خودش در شرح حال خود نوشته است من در بيت المقدس اسمم را مي شنيدم، ولي خودم را آشکار نمي کردم. گاهي مي ديدم طلبه ها با همديگر مباحثه مي کنند، مي گويند:« قال الغزالي...» عقيده غزالي در اين مسئله چنين است، من خودم مي شنيدم ولي به روي خودم نمي آوردم که آن غزالي که شما حرفش را نقل مي کنيد حالا غير از آن غزالي است، غزالي امروز غير از غزالي آن روز است. 📚پانزده گفتار ص ۲۱۳، جستجوی حقیقت @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نگرانی عارف بالله مرحوم میرزا علی آقای شیرازی از جا ماندن در ماه مبارک رجب؛ 🔹روزی که در قیامت ندا دهند «این الرجبیون؟» و ما شرمسار باشیم. 🎙شهید مطهری @almorsalaat
هدایت شده از نگاشته
سه گام از گام دوم! 😘جشن تولد چهل و سه سالگی انقلابمون گذشت!🥳 👌پرشورتر و تماشایی‌تر و دشمن شکن‌تر از همیشه؛🌱 الحمدلله... امّا، از یک چیزی کم گفتیم،😔 از همان چیزی که وظیفه اقتضا می‌کرد بیشتر به او بپردازیم!💫 🏅همان برنامه‌ی چلّه دوم زندگی این پهلوان چهل و سه ساله!💪🏻 📑همان سند بالادستی که رفته زیر دست‌ها!👇🏻 🔦اولین گام ، شناخت مسیر است،🏃🏻‍♂️ و مسیر را ما تعیین کرده،👈🏻 امّا دریغ از ما!😶 سه گام از گام دوم گذشت، دستاوردها را باید بیان کرد، اما نباید در همین‌ها جابمونیم، به قول حضرت آقا:«در راه پیشرفت🚴🏻‍♂️ توقف ممنوع!⛔️»؛ پس امر مهم‌تر آن است که بدانیم چه چیزهایی باید بدست بیاوریم،🎯 و الّا دشمن با دست خودمان، ما را از مسیر خارج خواهد کرد...🧨 سی و هفت گام باقی‌مانده، از امروز باید به فکر اقتدار بزرگ‌مرد هشتادساله‌مان باشیم. (علیه‌السلام): «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ» کسی که به هنگام یاری ولی (رهبر) خود بخوابد، با لگد از خواب بیدار خواهد شد! 🖌 @negashteh | نگاشته
💢 «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» 👈در این جلسات به تبیین ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداخته شده است. 🎙استاد سید محمد هاشمی ♦️تعداد: ۱۵ جلسه ⬇️لینک دانلود صوت و مشاهده فهرست جلسات 👇👇👇👇 soda96.ir/zarfiat-shenasi/ soda96.ir/zarfiat-shenasi/ @almorsalaat
✅در جلسه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) در روز ۲۰بهمن۱۴۰۰ توسط استاد علی فرحانی، به مناسبت بحث از روایات دالّ بر تخییر، نکات مهمی پیرامون ملاک حجیت خصوصا از منظر شیخ اعظم بیان شد. 🎥فیلم کامل این جلسه (۳۳دقیقه) را از لینک زیر مشاهده فرمایید👇 instagram/almorsalat @almorsalaat
♦️| کتاب ریاض المسائل/ جلد اول/ از کتاب الطهاره 🎙استاد محمدمهدی ستوده 🔊تدریس این کتاب در ترم جاری برای جمعی از طلاب پایه۶ در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat @majazi_almorsalaat
rahe-khoda-baz-ast-tanha-tarigh-moraghebe-ast@almorsalat.mp3
1.37M
🌀| دواء و راه حل غفلت، مراقبه است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن اشاره به اصاله الوجود، ثمره آن را زدوده شدن ماهیت از عالم خلقت و عین الربط شدن موجودات خارجی نسبت به واجب تعالی می دانند، اما مشکل اساسی غفلت ما از این حقیقت است و راه حل آن هم مراقبه و تذکر است.حتما ! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️ عصر نفاق 🔹هر چه بشر بدوي‌‌‌‌‌تر و از تمدن دورتر بوده و در درجات پايين‌‌‌‌‌تر زندگي مي‌‌‌‌‌کرده است، از صراحت بيشتري برخوردار بوده است؛ يعني آنچه که در درون داشته است از فکر و احساسات و عواطف و از رغبات و بي‌‌‌‌‌ميلي‌‌‌‌‌ها و از مهربانيها و خشمها و از ايمانها و بي‌‌‌‌‌ايماني‌‌‌‌‌ها، هر چه داشته است همان را ظاهر مي‌‌‌‌‌کرده است؛ 🔹و هر چه بشر پيش رفته و تکامل پيدا کرده است (نمي‌‌‌‌‌خواهم بگويم خود اين نوعي تکامل است ولي از تبعات تکامل است) قدرتش بر تصنع هم- که نفاق نوعي تصنع است- افزايش پيدا کرده است؛ کما اينکه اگر ما مردم عصر خودمان را با صدر اسلام مقايسه کنيم نفاق هزاران درجه بيشتر شده است. 🔹يک وقتي من با خودم فکر مي‌‌‌‌‌کردم که اساساً اگر عصر ما را از نظر انساني بخواهند ارزيابي کنند نه از نظر صنعتي، اگر يک جنبه انساني را بخواهند ملاک و مشخِص عصر و زمان ما قرار بدهند، بايد بگويند عصر نفاق. 🔹اگر بگويند در عصر ما بزرگترين ماشيني که ابتکار و اختراع شده است چه ماشيني است؟ به نظر من ماشين قلب حقايق است، اينکه بشر اين‌‌‌‌‌همه توانايي پيدا کرده است که حقايق را وارونه جلوه بدهد. 📚📖 پانزده گفتار ص123 @almorsalaat
Tozih_riyaz.mp3
2.39M
🔹توضیحات استاد ستوده پیرامون تدریس کتاب در پاسخ به سوال یکی از مخاطبین ارجمند @almorsalaat
🌀| المنطق مرحوم مظفر 🎙استاد: سید محمد هاشمی ♦️محدوده: از صناعات خمس تا پایان جدل 🔸تدریس شده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ♻️ تعداد جلسات: ۵۲ ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 soda96.ir/almantegh2-ostadhashemi/ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بشارت تولد حضرت علی علیه السلام خودش کانه معجزه است. 🔷 فرمود مثل پیامبر صلوات الله علیه متولد خواهد شد. 🎙آیت الله بهجت @almorsalaat
✅هم اکنون پخش زنده سخنرانی استاد علی فرحانی به مناسبت میلاد امیرالمومنین (ع) 👇👇👇👇 instagram/almorsalaat @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اهتمام مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب به یک ذکر در ماه مبارک رجب 🎙شهید مطهری @almorsalaat
nasayehe-akhlaghi-dabare-anjame-aamal-v-ebadate-dar-monasebathaye-sal.mp3
20.2M
| نصایح اخلاقی طلبگی درباره مقید بودن به انجام عبادات و مستحبات شرعی خصوصا در ایام ماه های رجب و شعبان و رمضان 🎙استاد علی فرحانی 📌سخنرانی به مناسبت میلاد امیرالمومنین (ع)، دوشنبه 1400/11/25، هیئت بیت فاطمه، قم 🎥مشاهده فیلم کامل جلسه👇👇 instagram/almorsalaat @almorsalaat
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location) 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 📡پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram/almorsalat ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
📌| حجیت شهرت در انجبار دلالی روایت از دیدگاه شیخ (ره) و تبعّض در آن 🔸یکی از مباحث مطرح شده در کتاب مکاسب شیخ اعظم، مسئله وقف مُؤَبّد است. یکی از ادله این مسئله مکاتبه ای است که جناب ابن مهزیار نقل می کند. مشکلی که این روایت دارد این است که ظاهر آن دلالتی بر مدعا ندارد. 🔸جناب شیخ در تصحیح این روایت، از استفاده می کنند. به این معنا که فهم مشهور فقها را بر فهم خود مقدم می کنند. 🔸در حالی که آنچه که از اصولیین خصوصا نجفیین معروف است، استفاده از شهرت در جبر است. اما در دلالت مشهور این است که مجتهد ملاک است و نمی توان فهم دیگران را ترجیح داد. 🔸البته شیخ (ره) علاوه بر اینکه اصل این شهرت را معتبر می داند ولی آن را به تمامه مورد استفاده قرار نمی دهد بلکه در آن قائل می شود. 📝متن مکاتبه: قال: كتبت إلى أبي جعفر الثاني ع أن فلانا ابتاع ضيعة فأوقفها و جعل لك في الوقف الخمس و يسأل عن رأيك في بيع حصتك من الأرض أو تقويمها على نفسه بما اشتراها به أو يدعها موقوفة. فكتب إلى أعلم فلانا أني آمره أن يبيع حصتي من الضيعة و إيصال ثمن ذلك إلى و أن ذلك رأيي إن شاء الله تعالى أو يقومها على نفسه إن كان ذلك أوفق له قال و كتبت إليه أن الرجل ذكر أن بين من وقف عليهم هذه الضيعة اختلافا شديدا و أنه ليس يأمن أن يتفاقم ذلك بينهم بعده فإن كان ترى أن يبيع هذا الوقف و يدفع إلى كل إنسان منهم ما [كان‌] وقف له من ذلك أمرته. فكتب بخطه إلى أعلمه أن رأيي له إن كان قد علم الاختلاف ما بين أصحاب الوقف أن بيع الوقف أمثل فليبع فإنه ربما جاء في الاختلاف تلف الأموال و النفوس‌. 🌀جناب شیخ (ره) در تصحیح دلالت روایت با استفاده از شهرت چنین می فرماید: 🔹و أما على كون مورد السؤال هو الوقف المؤبد التام فهي على تقدير قصورها فيندفع بها ما يدعى من قصور دلالتها من جهات. 🔹الحاصل أن المحتاج إلى ثبوت حكم الرواية للوقف التام المؤبد لا تعيين ما أنيط به الجواز من كونه مجرد الفتنة أو ما يؤدي الفتنة إليه أو غير ذلك مما تقدم من الاحتمالات في الفقرتين المذكورتين. 🔹نعم، يحتاج إلى من جهة أخرى و هي أن مقتضى القاعدة كما عرفت لزوم كون بدل الوقف كنفسه مشتركا بين جميع البطون و ظاهر الرواية تقريره للسائل في تقسيم ثمن الوقف على الموجودين. 🔹إلا أن هذا الخلل و أمثاله الوقف المؤبد التام و يقال إنه لا بأس بجعل الخبر مخصصا لقاعدة المنع عن بيع‌ الوقف الوقف و موجبا لتكلف الالتزام بسقوط حق اللاحقين عن الوقف عند إرادة البيع أو نمنع تقرير الإمام ع للسائل في قسمة الثمن إلى الموجودين. 📚کتاب المکاسب، ج4 ص97 @almorsalaat 🔊🔊خلاصه توضیحات استاد در شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید👇👇👇👇
hojjiate-shohrat-dar-enjebare-delali-az-manzare-sheikh-dar-makaseb.mp3
9.41M
📌| حجیت در روایت از دیدگاه شیخ (ره) و تبعّض در آن 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت که بخشی از تدریس کتاب مکاسب شیخ اعظم است، تبیین می کنند که شیخ (ره)، فهم مشهور را در انجبار دلالی روایت حجت می دانند. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b