eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
524 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ بزرگترین وظیفه جمهوری اسلامی ایران و نقش حوزه های علمیه برای عملی شدن این هدف 🔰رهبر معظم انقلاب 🔅جمهورى اسلامى بزرگترين وظيفه اش آن است كه اسلام را در زندگى مردم تحقق بخشد و جامعه را به صورت يك جامعه نمونه اسلامى درآورد. 🔅 براى عملى شدن اين هدف ... حوزه هاى علميه و مراكز فرهنگى و پژوهشى اسلامى، به تلاش وسيع دست زنند و سرچشمه پايان ناپذير تفقه و اجتهاد آگاهانه و بصير را در خدمت عمق و گسترش معارف اسلامى به كار گيرند. 📚 بیانات 69.03.10 @almorsalaat
🔰فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزه‌ای و تشکل های مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بین‌المللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ۱۰صبح در صحن آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، برگزار می‌گردد. https://hawzahnews.com/xc3Yv 📌ان شاء الله همه طلاب و مردم عزیز بار دیگر به وظیفه دینی و انقلابی خود عمل می‌کنند و پاسخی محکم به عمّال نجس و یاوه باف رسانه ای دنیای کفر خواهند داد و با نایب حضرت صاحب (عج) بیعتی مجدد خواهند کرد. @almorsalaat
017- توحید افعالی در سیره مقام معظم رهبری@almorsalat_01.mp3
8.17M
🎙| بزرگترین درس از سیره زندگانی ، توحید افعالی است/ وظیفه شرعی داریم که ولایت را تقویت کنیم. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس بدایه الحکمه. سال 90 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | عشق به رهبری 🎙حضرت آیت الله مصباح (ره) 💢عشق به رهبری یعنی عشق به خدا، عشق به انبیاء، عشق به دین، عشق به قرآن، عشق به امام حسین، عشق به امام زمان و عشق به همه مقدسات @almorsalaat
📌حقیقت امامت/ هدایت باطنی امام معصوم/ تفاوت امامت و نبوت 🔰علامه طباطبایی (ره) 💢و الذي نجده في كلامه تعالى: أنه كلما تعرض لمعنى الإمامة تعرض معها للهداية تعرض التفسير، قال تعالى في قصص إبراهيم (ع): «وَ وَهَبْنا لَهُ‌ إِسْحاقَ‌ وَ يَعْقُوبَ‌ نافِلَةً‌ وَ كُلاًّ جَعَلْنا صالِحِينَ‌ وَ جَعَلْناهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ يَهْدُونَ‌ بِأَمْرِنا» : الأنبياء-٧٣، و قال سبحانه: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ‌ أَئِمَّةً‌ يَهْدُونَ‌ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ‌» : السجدة - ٢٤، 💢فوصفها بالهداية وصف تعريف، ثم قيدها بالأمر، فبين أن الإمامة ليست مطلق الهداية، بل هي الهداية التي تقع بأمر الله، و هذا الأمر هو الذي بين حقيقته في قوله: «إِنَّما أَمْرُهُ‌ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ‌ يَقُولَ‌ لَهُ‌ كُنْ‌ فَيَكُونُ‌، فَسُبْحانَ‌ الَّذِي بِيَدِهِ‌ مَلَكُوتُ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ» : يس-٨٣، و قوله: «وَ ما أَمْرُنا إِلاّ واحِدَةٌ‌ كَلَمْحٍ‌ بِالْبَصَرِ» : القمر-٥٠، 💢و سنبين في الآيتين أن و هو الذي تسميه الآية المذكورة بالملكوت وجه آخر للخلق، يواجهون به الله سبحانه، طاهر مطهر من قيود الزمان و المكان خال من التغير و التبدل و هو المراد بكلمة كُنْ‌ الذي ليس إلا وجود الشيء العيني، و هو قبال الذي هو وجه آخر من وجهي الأشياء، فيه التغير و التدريج و الانطباق على قوانين الحركة و الزمان، و ليكن هذا عندك على إجماله حتى يأتيك تفصيله إن شاء الله العزيز. 💢و بالجملة يصاحبه، فالإمامة نحو ولاية للناس في أعمالهم، و هدايتها إيصالها إياهم إلى المطلوب بأمر الله دون مجرد إراءة الطريق الذي هو شأن النبي و الرسول و كل مؤمن يهدي إلى الله سبحانه بالنصح و الموعظة الحسنة، 💢قال تعالى: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ‌ رَسُولٍ‌ إِلاّ بِلِسانِ‌ قَوْمِهِ‌ لِيُبَيِّنَ‌ لَهُمْ‌ فَيُضِلُّ‌ اللّهُ‌ مَنْ‌ يَشاءُ» وَ يَهْدِي مَنْ‌ يَشاءُ» : إبراهيم-٤، و قال تعالى: في مؤمن آل فرعون، «وَ قالَ‌ الَّذِي آمَنَ‌ يا قَوْمِ‌ اتَّبِعُونِ‌ أَهْدِكُمْ‌ سَبِيلَ‌ الرَّشادِ» : مؤمن-٣٨، و قال تعالى: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ‌ كُلِّ‌ فِرْقَةٍ‌ مِنْهُمْ‌ طائِفَةٌ‌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ‌ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ‌ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ‌ لَعَلَّهُمْ‌ يَحْذَرُونَ‌» : التوبة-١٢٢، و سيتضح لك هذا المعنى مزيد اتضاح. 📚المیزان. ج ۱ . ص 272 @almorsalaat
📌نورانیت و معنویت حضرت امام 🔰مقام معظم رهبری 🌀من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. 🌀مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» 🌀حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ 🌀گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینی است. وقتی آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید می‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.» 📚بیانات 74/9/16 @almorsalaat
📝| اعتبارات ماهیت در بیان اصولیین و فلاسفه و عرفاء 🔰اعتبارات ماهیت در بیان اصولیین و فلاسفه 💢غير خفي على الوفي: أنّ البحث عنهما و عن توضيح الحال في الماهية اللابشرط و أقسامها و مقسمها و الفرق بين القسمي و المقسمي أجنبي عن مباحث الإطلاق و التقييد؛ خصوصاً على ما عرفت من أنّ الإطلاق دائماً هو الإرسال عن القيد، و ليس المطلق هو الماهية اللابشرط القسمي أو المقسمي، غير أنّا نقتفي أثر القوم في هذه المباحث، فنقول.... 💢إنّ من التقسيم الدائر بينهم انقسام الماهية إلى لا بشرط و بشرط شي‏ء و بشرط لا. ثمّ إنّه اختلف كلمات الأعاظم في تعيين المقسم، و أنّ الفرق بين اللابشرط المقسمي و القسمي ما هو؟ 💢و يظهر من بعضهم: أنّ المقسم هو نفس الماهية، و هذه الاعتبارات واردة عليها، كما يفصح عنه قول الحكيم السبزواري قدس سره و محصّل هذا الوجه: 💢 أنّ انقسام النوع و الجنس و الفصل إلى الثلاثة بالاعتبار، و كذا افتراق الثلاثة أيضاً، و أنّ الماهية إذا لوحظت مجرّدة عمّا يلحق بها تكون بشرط لا، و إذا لوحظت مقترنة بشي‏ء تكون بشرط شي‏ء، و إذا لوحظت بذاتها لا مقترنة و لا غير مقترنة تكون لا بشرط شي‏ء. 💢و الفرق بين اللابشرط المقسمي و القسمي هو كون اللابشرطية قيداً في الثاني دون الأوّل، كما هو الفرق بين الجنس و المادّة و النوع، فإن لوحظ الحيوان لا بشرط يكون جنساً، و إن لوحظ بشرط لا تكون مادّة، و إن لوحظ بشرط شي‏ء يكون نوعاً. 💢و قد اغترّ بظاهر كلماتهم أعاظم فنّ الاصول، و وقعوا في حيص و بيص في أقسام الماهية، و الفرق بين المقسمي و القسمي؛ حتّى ذهب بعضهم إلى أنّ‏ التقسيم للحاظ الماهية لا لنفسها 💢هذا، لكن حسن ظنّي بأهل الفنّ في هذه المباحث يمنعني أن أقول إنّ ظاهر هذه الكلمات مرادة لهم، و أنّهم اقترحوا هذا التقسيم و ما شابهه في مباحث الجنس و الفصل، من غير نظر إلى عالم الخارج و نظام الكون، و كأنّ غرضهم هو و ، من دون أن يكون لهذه الأقسام محكيات في الخارج. 💢أضف إلى ذلك: أنّ ملاك صحّة الحمل و عدم صحّتها عندهم هو كون الشي‏ء المحمول لا بشرط و بشرط لا، و لو كان هذا الملاك أمراً اعتبارياً لزم كون اعتبار شي‏ء لا بشرط مؤثّراً في الواقع، و يجعل الشي‏ء أمراً قابلًا للاتّحاد و الحمل، و لزم من اعتباره دفعة اخرى بشرط لا انقلاب الواقع عمّا هو عليه. 💢و الحاصل: أنّه يلزم من اعتبار شخص واحد شيئاً واحداً على نحوين اختلاف نفس الواقع، كما يلزم من اعتبار أشخاص مختلفة صيرورة الواقع مختلفاً بحسب اختلاف اعتبارهم، فتكون ماهية واحدة متّحدة مع شي‏ء و لا متّحدة معه بعينه. 💢هذا، مع أنّ الغرض من هذه التقسيمات و كذا الحمل هو و نفس الأمر لا التلاعب بالمفاهيم و اختراع امور ذهنية. 📚تهذیب الاصول. ج 2 . ص 263 🌀🌀🌀🌀🌀 🔰اعتبارات ماهیت در بیان عرفاء 💢إشارة إلى بعض مصطلحات أهل الله في‏ المراتب‏ الكلية: 💢حقيقة الوجود إذ أخذت يكون معها شي‏ء فهي المسماة عند هذه الطائفة بالمرتبة الأحدية المستهلكة فيها جميع الأسماء و الصفات و يسمى أيضا جمع الجمع و حقيقة الحقائق‏ و العِماء 💢و إذا أخذت ‏ء فإما أن يؤخذ بشرط جميع الأشياء اللازمة لها كليها و جزئيها المسماة بالأسماء و الصفات فهي المرتبة الإلهية المسماة عندهم بالواحدية- و مقام الجمع و هذه المرتبة باعتبار الإيصال لمظاهر الأسماء التي هي الأعيان و الحقائق إلى كمالاتها المناسبة لاستعداداتها في الخارج يسمى مرتبة الربوبية 💢و إذا أخذت ‏ء و شي‏ء فهي المسماة بالهوية السارية في جميع الموجودات. 📚اسفار اربعه ملاصدرا‌. ج ۲. ص 311 @alnorsalaat 🎙توضیحات استاد را در این باره بشنوید👇👇👇
اعتبارات ماهیت_.mp3
18.61M
🎙| اعتبارات ماهیت در نگاه حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این جلسه ذیل مبحث الفاظ مطلق کفایه الاصول، به مناسبت کلمات اصولیین در باب اعتبارات ماهیت، این بخش از عبارات حضرت امام در تهذیب الاصول را قرائت کرده و نشان میدهند اولا نیازی به طرح این مبحث فلسفی در این بحث اصولی نمیباشد ثانیا از جهت فلسفی نیز آنچه امروز از مبحث اعتبارات ماهیت در کتب اصولی و حتی کثیری از کتب فلسفی وجود دارد، غلط است و تقریر صحیح آن، مطلب دیگری است. استاد شواهد این مطلب را از عبارات عرفاء و عبارات ملاصدرا در اسفار بیان میکنند. حتما . 📚 کفایه الاصول. مطلق و مقید. سال 99 @almorsalaat
📌توضیح مفصل تر این مطلب را میتوانید در جلسه 146 و 147 و 148 تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی استماع کنید و تقریر کامل این جلسات استاد را در اینجا «https://eitaa.com/almorsalaat/5856» ببینید👇👇👇👇
💢 : بدایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی 👈محدوده: کل کتاب ✅تعداد جلسات: 221 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel/ ⬇️لینک دانلود متن پیاده شده👇👇 eitaa.com/soda96/12262 ⬇️لینک خرید کتاب در آستانه حکمت (جلد اول از شرح بدایه الحکمه)👇👇 https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ @almorsalaat
💠 دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) و مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار می‌کند: ✅ سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ اصول فقه معاصر 🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 📆 زمان: شنبه تا دوشنبه/ دو ساعت به غروب 🔹 محل برگزاری: قم، مدرسه فیضیه، حجره۳۱ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌تفاوت ادعیه و روایات / در ادعیه نهان خانه سر و نگارخانه عشق را بازگو میکنند 🔰علامه حسن زاده (ره) ◽️ادعيه ماثوره , هر يك مقامى از مقامات انشائى و علمى و عرفانى ائمه دين ما است ◽️ لطائف شوقى و عرفانى , و مقامات ذوقى و شهودى كه در ادعيه نهفته است در روايات وجود ندارد ◽️ زيرا در روايات مخاطب مردم اند و با آنان به فراخور عقل و فهم و ادراك و معرفتشان سخن مى گفتند , نه هر چه گفتنى بود كما فى البحار عن المحاسن عن رسول الله ( ص ) انه قال انا معاشر الانبياء نكلم الناس على قدر عقولهم ◽️اما در ادعيه و مناجاتها با جمال و جلال مطلق و محبوب و معشوق حقيقى به راز و نياز بوده اند لذا آنچه در و نگارخانه عشق و بيت المعمور ادب داشتند به زبان آوردند 📚رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم @almorsalaat
📌مناجات المحبین ◽️إِلٰهِى مَنْ ذَا الَّذِى ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرامَ مِنْكَ بَدَلاً ؟ وَمَنْ ذَا الَّذِى أَنَِسَ بِقُرْبِكَ فَابْتَغَىٰ عَنْكَ حِوَلاً ؟ ◽️معبودم، کیست آن‌که شیرینی محبّتت را چشید پس به‌جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن‌که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن از تو شد؟ ◽️إِلٰهِى فَاجْعَلْنا مِمَّنِ اصْطَفَيْتَهُ لِقُرْبِكَ وَوِلايَتِكَ، وَأَخْلَصْتَهُ لِوُدِّكَ وَمَحَبَّتِكَ، وَشَوَّقْتَهُ إِلَىٰ لِقائِكَ، وَرَضَّيْتَهُ بِقَضَائِكَ، وَمَنَحْتَهُ بِالنَّظَرِ إِلَىٰ وَجْهِكَ، وَحَبَوْتَهُ بِرِضَاكَ، وَأَعَذْتَهُ مِنْ هَجْرِكَ وَقِلَاكَ، وَبَوَّأْتَهُ مَقْعَدَ الصِّدْقِ فِى جِوارِكَ، وَخَصَصْتَهُ بِمَعْرِفَتِكَ، وَأَهَّلْتَهُ لِعِبادَتِكَ، وَهَيَّمْتَ قَلْبَهُ لِإِرادَتِكَ، وَاجْتَبَيْتَهُ لِمُشَاهَدَتِكَ؛ وَأَخْلَيْتَ وَجْهَهُ لَكَ، وَفَرَّغْتَ فُؤادَهُ لِحُبِّكَ، وَرَغَّبْتَهُ فِيما عِنْدَكَ، وَأَلْهَمْتَهُ ذِكْرَكَ، وَأَوْزَعْتَهُ شُكْرَكَ، وَشَغَلْتَهُ بِطَاعَتِكَ، وَصَيَّرْتَهُ مِنْ صَالِحِى بَرِيَّتِكَ، وَاخْتَرْتَهُ لِمُنَاجَاتِكَ، وَقَطَعْتَ عَنْهُ كُلَّ شَىْءٍ يَقْطَعُهُ عَنْكَ . ◽️خدایا، ما را از کسانی قرار ده که برای قرب ولایتت برگزیدی و برای دوستی و محبتت خالص نمودی و برای دیدارت مشتاق کردی و به قضایت راضی ساختی و نعمت نگاه به جمالت را عطایش کردی و به خشنودی‌ات از او حمایت کردی و از غم هجران و دوری‌ات پناه دادی و در جوارت در جایگاه راستی جای دادی و به شناخت خود مخصوصشان کردی و برای بندگی‌ات سزاوارش نمودی و به اراده‌ات دلباخته‌اش کردی و برای تماشای جمالت برگزیدی؛ و رویش را برای خود از غیر، پاک کردی و دلش را برای عشقت تهی نمودی و آن را به‌سوی آنچه نزد توست مشتاق فرمودی و یادت را به او الهام کردی و سپاس‌گزاری‌ات را نصیبش نمودی و به طاعتت مشغول ساختی و او را از بندگان شایسته‌ات گرداندی و برای راز و نیازت انتخاب کردی و جدا کردی از او هرچه که او را از تو جدا می‌کند، ◽️اللّٰهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ دَأْبُهُمُ الارْتِياحُ إِلَيْكَ وَالْحَنِينُ، وَدَهْرُهُمُ الزَّفْرَةُ وَالْأَنِينُ، جِباهُهُمْ سَاجِدَةٌ لِعَظَمَتِكَ، وَعُيُونُهُمْ سَاهِرَةٌ فِى خِدْمَتِكَ، وَدُمُوعُهُمْ سَائِلَةٌ مِنْ خَشْيَتِكَ، وَقُلُوبُهُمْ مُتَعَلِّقَةٌ بِمَحَبَّتِكَ، وَأَفْئِدَتُهُمْ مُنْخَلِعَةٌ مِنْ مَهَابَتِكَ؛ ◽️خدایا ما را از کسانی قرار ده که شیوه‌هایشان و اشتیاقشان آرام گرفتن به درگاه توست و روزگارشان آه و ناله است و پیشانی‌شان در پیشگاه عظمتت بر سجده و دیدگانشان در خدمتت بی‌خواب و اشکشان از ترس تو روان و دل‌هاشان به عشقت آویخته و قلوبشان از حرمت و ارجمندی‌ات از جا کنده است؛ ◽️يَا مَنْ أَنْوارُ قُدْسِهِ لِأَبْصَارِ مُحِبِّيهِ رَائِقَةٌ ، وَ ، يَا مُنَىٰ قُلُوبِ الْمُشْتَاقِينَ، وَيَا غَايَةَ آمَالِ الْمُحِبِّينَ، أَسْأَلُكَ حُبَّكَ، وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ، وَحُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنِى إِلَىٰ قُرْبِكَ، وَأَنْ تَجْعَلَكَ أَحَبَّ إِلَىَّ مِمَّا سِوَاكَ، وَأَنْ تَجْعَلَ حُبِّى إِيَّاكَ قائِداً إِلَىٰ رِضْوَانِكَ، وَشَوْقِى إِلَيْكَ ذَائِداً عَنْ عِصْيانِكَ، وَامْنُنْ بِالنَّظَرِ إِلَيْكَ عَلَىَّ، وَانْظُرْ بِعَيْنِ الْوُدِّ وَالْعَطْفِ إِلَىَّ، وَلَا تَصْرِفْ عَنِّى وَجْهَكَ، وَاجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ الْإِسْعادِ وَالْحُِظْوَةِ عِنْدَكَ، يَا مُجِيبُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ◽️ای آن‌که انوار قدسش برای دیدگان عاشقانش جلوه‌گر است و شکوه و عظمت دانشش برای قلوب عارفانش دیدنی است، ای آرمان دل مشتاقان، ای نهایت آروزهای عاشقان، از تو می‌خواهم دوستی خودت را و دوستی آنان‌که تو را دوست دارند و دوستی هر کاری که مرا به میدان قرب تو می‌رساند و اینکه خودت را نزد من محبوب‌تر از دیگران قرار دهی و عشقم را به وجودت راهبر به‌سوی خرسندی‌ات گردانی و شوقم را به حضرتت بازدارنده از نافرمانی‌ات سازی، خدایا تماشای زیبایی وجودت را بر من منّت گذار و به من به دیده عشق و عاطفه بنگر و رویت از من متاب و مرا نزد خود از اهل خوشبختی و بهره‌مندی قرار ده، ای اجابت کننده، ای مهربان‌ترین مهربانان. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن برای مان کافی است 🔰رهبر معظم انقلاب 🌀زمان ما چیست؟ ما چه لازم داریم؟ ما دو چیز لازم داریم؛ هر دو را هم باید حوزه برایمان فراهم کند: 🌀یک فقهِ مبسوطِ مستدلّ قوی برای مواجهه با مسائل روز است. 🌀با فقه سنتیِ ما مطمئناً نمی شود جواب مسائل روز مانند مسائل بانکی ، مسائل حکومتی، مسائل زندان ها و مسائل بین الملل را داد. بایستی بر اساس همین ضابطه فقهات دنبال شود. 🌀بنده از آدم هایی نیستم که معتقد باشم باید فقه را چنین و چنان کرد؛ نه خیر. بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن، برای مان کافی است. همین کتاب و سنتی که ما داریم، اگر کسی فقیه باشد و شیوه و آن متد استنباط را بلد باشد، تمام این مباحث قابل حل است و هیچ مشکلی ندارد 🌀 دوم کلام؛ امروز شبهه وجود دارد. امروز ما تفسیر لازم داریم 📚بیانات در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۳۷۹/۰۲/۲۶ @almorsalaat
اجماع مرکب متوقف بر هم عرض و هم رتبه بودن دو طرف آن است.mp3
5.12M
🎙| اجماع مرکب در جائی شکل میگیرد که طرفین آن، هم رتبه و هم عرض باشند/ حضرت امام از این نکته بسیار استفاده میکنند. 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب(جلد سوم) مبحث معاطات. سال 94 @almorsalaat
📌ما الحقیقه! 🔰امیرالمومنین(ع) 💢«آورده‏اند كه روزى اميرالمؤمنين عليه السلام بر شتر نشسته كميل را بر عقب سر خود سوار كرده بود. 💢كميل سؤال نمود: يا أميرالمؤمنين مَا الْحَقيقةُ؟ 💢فقال عليه السلام: «ما لَكَ وَالْحَقيقَة؟» فقال كميل: أوَلَسْتُ صاحِبَ سِرّكَ؟ قال: «بَلى‏ وَلكِنْ يَرْشَحُ عَلَيْكَ مايَطْفَحُ مِنّي». قال: أوَ مِثْلُكَ يُخَيِّبُ سائِلًا؟ 💢فقال عليه السلام: «الْحَقيقَةُ كَشْفُ سُبُحاتِ الْجَلالِ مِنْ غَيْرِ إشارَة». 💢فَقال كميل: زدْني بَياناً. فقال: «مَحْوُ الْمَوْهُومِ مَعَ صَحْوِالْمَعْلوم». 💢فقال: زِدْني بَياناً. فقال: «هَتْكُ السَّتْرِ بِغَلَبَةِ السِّرّ». 💢فقال: زِدْني بَياناً. فقال: «نُورٌ يَشْرُقُ مِنْ صُبْحِ الْأزَلِ فَيَلُوحُ عَلى‏ هَياكِلِ التَّوْحيِدِ آثارُه». 💢قال: اطْفِئ السِّراجَ فَقَدْ طَلَعَ الصُّبْح». 📚 (مجالس‏المؤمنين، ج 2، ص 11؛ كلمات مكنونه، ص 30؛ شرح الأسماء، سبزوارى، ص 382) @almorsalaat
💢 حقيقة الأخلاق إنما هي النتيجة الحاصلة من رجوع الانسان إلى فطرة التوحيد. 🔰آیت الله پهلوانی (ره) 💠اعلم أنه لا خير في عمل بلا علم، ولا شرف في علم بلا عمل، فالعلم يهتف بالعمل، و بتكرارهما والممارسة عليهما ينتج الخلق؛ 💠 فالأخلاق الحسنة لا تنحصر في مجرد العلم بما يوجب فعله أو ترکه رضى الله تعالى، كما لا تنحصر في مجرد فعل الحسنات وترک السينات؛ بل حقيقة الأخلاق هي فعلية مقتضى الفطرة الالهية في الانسان. 💠و لا تحصل هذه الفعلية إلا بممارسة العلم النافع ومداومة العمل الصالح، وأما أحدهما بدون الآخر، فلا يكون منتجا لها، 💠 فحقيقة الأخلاق إنما هي النتيجة الحاصلة من رجوع الانسان إلى فطرة التوحيد. 📚 سرالاسراء ج1، مقدمه @almorsalaat
📌 : کتاب آخوند خراسانی 🔰استاد علی فرحانی یکی از دوره های خاص تدریس کفایه الاصول استاد علی فرحانی، تدریس سال 1391 ایشان است. استاد در این سال تدریس کفایه الاصول را در مدرسه فیضیه، کتاب شروع و در طول 208 جلسه، در سال 1393 تا این کتاب را تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/kefaye/kefaye-feyzieh-91-93-az-ebteda-ta-tarattob/ 💢💢💢💢💢💢 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: 1⃣خوانشی امام گونه از کفایه 🌀اساس این تدریس استاد بر اساس مطالب متخذ از امام و نگاه حضرت امام به کفایه الاصول آخوند است و شاید بتوان گفت است. 2⃣ تمرکز بر متن کتاب و دفاع از آخوند 🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد که در این جلسات هم به وضوح متبلور است، تفسیر دقیق مرام نویسنده آنهم مبتنی بر تک تک کلمات خود آن نویسنده است. لذا است که استاد ضمن تقریر تفسیر مختارشان از عبارات آخوند و تبیین چگونگی استخراج این تفسیر از متن ایشان، نشان میدهند بسیاری از تفاسیری که در بخش های متعدد کفایه داده شده و بالتبع اشکالاتی هم که به ان تفاسیر گرفته شده صحیح نبوده بلکه ناشی از تفسیر غلط از کفایه اند. 3⃣مراتب حکم 🌀رکن رکین جمیع مباحث اصولی که نقش ام المسائل این علم را دارد، مراتب حکم میباشد. رکن اساسی در دستگاه اصولی یک فقیه را نگاه آن فقیه به مراتب حکم، رقم میزند لذا است که شناخت مراتب حکم آخوند، نقش کلیدی در شناخت دستگاه اصولی ایشان دارد. 🌀جالبتر اینکه مراتب حکم آخوند اگر به درستی و‌ دقت شناخته شود، آنقدر از دقت برخوردار است که جمیع مسائل فقه متعارف (طهارت تا دیات) را توضیح داده و حتی تقریبا جمیع ثمرات و نتایج را در فضای فقه متعارف دارا میباشد. 🌀اما متاسفانه اکثر اصولیین التزام به تک تک ثمرات مراتب حکم در جمیع مباحث نداشته و همین امر موجب انحرافات و اشتباهات کثیری از جانب انها شده است. 🌀لذا استاد ضمن جمیع مباحث کفایه، مراتب حکم را از نگاه آخوند و مشهور تبیین کرده و ثمرات و لوازم آن را به دقت توضییح داده و نشان میدهند نظام اصولی متعلم بدون شناخت دقیق مراتب حکم، شکل نمیگیرد. 4⃣مرور دقیق الموجز و اصول فقه و‌ بررسی کلمات شراح 🌀استاد در ضمن هر بحث، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است و نیز کلمات شارحین کفایه را در ارائه مساله محل بحث نشان میدهند و سطح مباحث و کیفیت ورود و خروج در مبحث و نحوه تقریر مطالب را در این کتب با کفایه مرحوم آخوند مقایسه کرده و جایگاه مهم کفایه را تبیین میکنند. 5⃣کفایه، متن تولید‌ و متن تاسیس مدرسه اصولی است 🌀همانطور که استاد میفرمایند کفایه مرحوم آخوند مانند رسائل مرحوم شیخ اعظم، متن تولید نظریه و‌ متن تاسیس مدرسه اصولی جدید است. ایشان همین مطلب را به حمل شایع در بسیاری از مباحث کفایه تبیین میکنند. 6⃣تبویب بر اساس ملاک حاکم یا دلالت 🌀 در نظام تبویب و سازماندهی مباحث علم اصول دو مشرب اساسی وجود دارد: یکی تبویب بر اساس ملاک حاکم است که ملاکی ثبوتی است و دیگری ملاک دلالت است (تفکیک بین آنچه مشمول محدوده دلالت بین است و آنچه خارج از این محدوده است) که ملاکی اثباتی است. استاد ضمن تبیین لوازم هر یک از دو نگاه، نشان میدهند که نگاه مرحوم آخوند همان نگاه دوم است و به همین خاطر است که خوانش صحیح از کفایه با این نگاه شکل میگیرد فلذا برخی از اشکالاتی که به آخوند گرفته شده، وارد نیستند‌. 7⃣دقائق و ظرائف متن مرحوم آخوند 🌀همانطور که از متن و عبارات آخوند مشخص است و نیز مطالبی که از خود آخوند در مورد نحوه نوشتن کفایه منقول است همه حاکی از دقت مطالب این کتاب است. استاد نیز ضمن هر مبحثی، ظرافت و دقائق عبارات آخوند را به صورت مستقل تبیین کرده و دقت بالای مرحوم آخوند را در تبیین مباحث نشان میدهند. 8⃣کیفیت بالا و انسجام اصوات 🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم تک تک جلسات بدون کوچکترین افتادگی، ضبط شده و انسجام تمام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) @almorsalaat
📌لازم به ذکر است: ◽️ به علت دقت و عمق بسیاربالای مطالب استاد و‌ نیز حجم بسیار بالای مطالبی که استاد در این جلسات میفرمایند، توصیه میشود برای استفاده کامل از این جلسات و فهم تمام مطالب استاد، ابتدائا دوره استاد و استاد به صورت کامل کار شود و بعدا این جلسات استماع شود. ◽️برای دریافت تدریس الموجز استاد به (https://eitaa.com/almorsalaat/5776) و برای دریافت تدریس اصول فقه استاد به (https://eitaa.com/almorsalaat/395) مراجعه کنید. @almorsalaat
تک نگاری_.mp3
3.51M
🎙| لزوم در مسیر علمی 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر؛ فیضیه؛ 27.9.1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌«تناسخ» مشترک لفظی است/ معنای تناسخ در عبارات برخی حکماء همچون افلاطون و سقراط و‌ فیثاغورس... / گاهی قلب و باطن انسان مسخ شده و به همین خاطر به شکل حیوان محشور میشود 🔰ملاصدرا (رحمة الله علیه) 💢اعلم أنّ‌ نفس الإنسان لا تتناسخ من بدن إلى آخر في الدنيا؛ سواء كان إنسانيّا - و هو المسمّى ب‍‌ «النسخ» -، أو حيوانيّا - و هو «المسخ» -، أو نباتيّا - و هو «الفسخ» -، أو جماديّا - و هو «الرسخ». 💢نعم للنفوس نشئات مختلفة في دار أخرى غير هذه الدار. 💢و التناسخ بمعنى صيرورة النفس بحسب النشأة الأخرى متصوّرة بصورة حيوانيّة أو نباتيّة أو جماديّة ناقصة المراتب ، فليس مخالفا للتحقيق؛ بل هو ثابت عند أهل الحقّ‌ و أرباب الملل و الشرائع، 💢كما في قوله - تعالى -:(وَ جَعَلَ‌ مِنْهُمُ‌ الْقِرَدَةَ‌ وَ الْخَنازِيرَ وَ عَبَدَ الطّاغُوتَ‌) ، أى مسخهم إليها، و قوله - تعالى -:(فَقُلْنا لَهُمْ‌ كُونُوا قِرَدَةً‌ خاسِئِينَ‌)، يعنى بعد المفارقة البدنيّة؛ و كقول النبي - صلى اللّه عليه و آله و سلم -: «يحشر الناس يوم القيامة على وجوه مختلفة» ، أي على صور مناسبة لهيئاتهم النفسانية. 💢و لذا قيل: ما من مذهب إلاّ و للتناسخ فيه قدم راسخ؛ 💢و بهذا المعنى محمول ما ورد من القول بالتناسخ، من أساطين الحكمة، كأفلاطون و من قبله مثل سقراط‍‌ و فيثاغورس و انباذقلس و اغاثاذيمون و هرمس المسمّى بوالد الحكماء. 💢و إذا حقّقت هذا، يظهر لك أنّ‌ ؛ 💢فالكلّ‌ متّفقون في بطلان التناسخ بالمعنى المشهور. 💢و من التناسخ الحقّ‌ عند أئمّة الكشف و الشهود و أرباب الملل و الشرائع ما يمسخ الباطن و ينقلب الظاهر من صورة ما ينقلب إليه الباطن لغلبة القوّة النفسانية، حتى صارت تغيّر المزاج و الهيئة على شكل ما هو عليه من صفة حيوان، و هذا في قوم و ضعفت عقولهم. 💢و هذا المسخ كثير في زماننا هذا، كما كان مسخ الظاهر في بني إسرائيل. 💢و يدلّ‌ بهذا قول النبي - صلى اللّه عليه و آله و سلم - في صفة قوم: «إخوان العلانية أعداء السريرة، ألسنتهم أحلى من العسل و قلوبهم قلوب الذئاب يلبسون للناس جلود الضأن من اللّين». ، فهو أن يكون قلبه ، و صورته صورة إنسان؛ و اللّه العاصم من هذه القواصم 📚المظاهر الالهیه فی أسرار العلوم الکمالیه. ص 90 @almorsalaat
📌حضرت امام رضوان الله علیه 🔰مقام معظم رهبری 💢امام بزرگوار ما بزرگی بود؛ انصافاً ایشان برجسته‌ای بود امّا در [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحب‌نظر [بود]. امام بزرگوار، مغز و عرفان بود، لُبّ فلسفه و بود. 📚 بیانات 98.02.18 @almorsalaat
📌فقه شیعه باید موضع خود را نسبت به چگونگی اجتماع نیز مشخص کند/ سوالاتی بسیاری وجود دارد که امروز باید دین پاسخ دهد در حالی که هنوز پاسخ دین استخراج نشده..../ این سوالات را نمیشود استفتاء کرد بلکه باید قلم بزند/ باید مکاتب دیگر را بشناسد و لوازم آنها را با التفات به واقع، حدس بزند. 🔰مقام معظم رهبری 💢بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمی دانیم. 💢در طول این هزار سالی که ما فقه استدلالی داشتیم و علمای بزرگ و استخوان های علمی بی نظیر یا کم نظیری در طول این هزار سال داشتیم؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود، فقه او در پاسخ اینکه جامعه چگونه باید زندگی کند نیست، در پاسخ اینکه فرد چگونه باید زندگی کند است. و این یک و است. 💢اگر بگویند یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد،جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است. احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است، 💢اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چطور؟ 1⃣آیا دولت در فعالیت های اقتصادی جامعه نقش دارد یا نه؟ 2⃣آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایه گذاری های جامعه نقش دارند یا نه؟ 3⃣آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصاد بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟ 4⃣ اگر دولت حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد، آنجایی که تعارض و تضادی به وجود بیاید، تکلیف چیست؟ 5⃣آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند؛ آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟ 6⃣خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولت ها متعهد هستند که آنها را انجام بدهند، از کجا باید تامین بشود؟ 7⃣آیا منایع عمومی که در یک جامعه وجود دارد، برای مردم ان جامعه است که در آن عصر زندگی می کنند یا نسل های آینده هم در آن در آن سهمی دارند؟ 8⃣اگر برای مردم آن زمان است، دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کندو چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه ی مردم برسد؟ 💢ببینید در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود کنیم. 💢فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها.نظرات را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند ؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد. 💢این فقط در زمینه ی مسائل اقتصادی است؛ که یک فقیه اگر بخواهد واقع بینانه، صحیح، در این باب نظر بدهد، بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد... 📚بیانات. 4.1.1365 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علوم بذر مشاهده‏ است 🔰حضرت امام خمینی (ره‌) 💢‏‏من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد‏‎ ‎‏حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود.‏‎ ‎‏علوم است. 💢گو که ممکن است گاهی بی حجاب‏‎ ‎‏اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و‏‎ ‎‏خلاف سنت طبیعی است، و اتفاق می افتد؛ 💢پس طریقۀ‏‎ ‎‏خداخواهی و خداجویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را‏‎ ‎‏[‏‏صرف‏‏]‏‏ مذاکرۀ حق کند، و علم بالله و اسما و صفات آن ذات مقدس‏‎ ‎‏را آن آن علم تحصیل کند؛ و پس از‏‎ ‎‏آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه‏‎ ‎‏از آن حاصل خواهد شد. 💢و اگر اهل اصطلاحات نیست، نتیجه‏‎ ‎‏حاصل تواند کرد از تذکر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات‏‎ ‎‏مقدس. 💢البته این اشتغال قلبی و توجه باطنی اسباب هدایت او شود و‏‎ ‎‏حق تعالی از او دستگیری فرماید، و پرده ای از حجابها برای او بالا‏‎ ‎‏رود و از این انکارهای عامیانه قدری تنزل کند؛ و شاید با عنایات‏‎ ‎‏خاصۀ حق تعالی راهی به معارف پیدا کند. إنَّهُ وَلیُّ النِّعَمِ 📚 چهل حدیث. ص 506 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b