023_FeghFarhang_30.11.1401_01.mp3
35.76M
🎙#فقه_فرهنگ| اهمیت داشتن شبکه مفاهیم در مساله جنسیت/ اشاره ای به نحوه صحیح مواجهه با ادله برای استخراج حکم مسائل مستحدثه/ نباید در این عرصه ذهن فقیه متاثر از مسائلی باشد که نه بیّن اند و نه مبیّن/ شهید مطهری در عرصه نظام حقوق زن، دقائق زیادی دارد که باید مورد توجه باشد
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 30/11/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
022_Osul_30.11.1401_01.mp3
31.58M
🎙#اصول_فقه_معاصر| وضع قسم ثالث و قسم رابع از اقسام اربعه وضع بحسب المعنی هم میتواند در فضای فقه سنتی و هم در فقه معاصر ثمراتی داشته باشد/ تمسک به اطلاق ادله ناظر به مسائل مستحدثه که با فاصله زیادی از عصر معصوم به وجود آمده اند، نیاز به حل مسائل متعددی دارد که یکی از آنها کشش معنای الفاظ تبع کیفیت وضع آنها است/ وضع قسم ثالث و قسم رابع، میتواند نطاق موضوع له لفظ را موسع کند و قابلیت پوشش دهی آن را نسبت به مسائل مستحدثه تصحیح کند/ مبتنی بر اینکه رابطه اطلاق و تقیید، رابطه عدم و ملکه است در ناحیه دلالت تصدیقیه کلام نیز، با صرف اینکه «اطلاق رفض القیود است نه جمع القیود» نمی توان دلیل را شامل مصادیق مستحدثه دانست/ همانطور که مرحوم شیخ اعظم میفرمایند تمسک به حدوسط های کلامی مانند «شریعت خالده» و اینکه دین اسلام دین خاتم است نمی تواند در مقام استظهار از دلیل کارگشا باشد.
🎙استاد علی فرحانی
📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 30/11/1401
#اصول_فقه_معاصر
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
💢دوره پیشرفته سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی💢
ویژه طلاب سطوح عالی حوزه علمیّه قم (پایه 7 و بالاتر)
🗓10 تا 12 اسفند 1401
دو روز کامل درسی
محل برگزاری:
🌐مجمتع علمی حوزوی شهید صدوقی قم فاز 2
✅لینک ثبتنام فردی:
http://rbo.ir/forms/andishe.aspx
💠برای ثبت نام گروهی با این آدرس در ارتباط باشید:
@Nezamandishe1401
💠اطلاعات بیشتر در:
@andisheh_tahzib
فقه فرهنگ 1اسفند_01.mp3
34.03M
🎙#فقه_فرهنگ| اهمیت رسیدن به شبکه مفاهیم در ناحیه موضوع شناسی برای تجمیع ادله و رسیدن به کلان مسأله/ در فضای فقه معاصر، سبک و متد استنباط عوض نمیشود اما محتوا و نتیجه عوض میشود/ این یعنی فقه جدید پیش نمی آید بلکه همانطور که حضرت امام فرمودند «فقه جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان» / مثال هایی از نحوه تحصیل شبکه مفاهیم در عرصه فقه المرأة/ مباحث فلسفی و انسان شناسی در جایگاه خود بسیار مهم و لازم است اما منجر به بی نیازی ازجنبه های فقهی و کار با ادله و منابع نمیشود.
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 1/12/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
♨️♨️نمازهای هر شب ماه شعبان از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره)
💠شب1
🔅100 رکعت
هررکعت:حمد(1)+ +توحید(1)
بعد از پایان نماز: حمد (50)
🔅12 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(15)
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(30)
بعد از سلام: اللهم هذا عهدی عندک الی یوم القیامه
🔅2رکعت (در سه شب اول در صورتی که سه روز اول شعبان صائم باشد)
🔺هر رکعت:حمد(1)+ توحید(11)
💠شب2
🔅50 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+فلق(1)+ ناس (1)
💠شب3
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25)
💠شب4
🔅40 رکعت
🔺هر رکعت:حمد(ا)+توحید(25)
💠شب5
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(500)
بعد از پایان: صلوات (70)
💠شب6
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(50)
💠شب7
🔅2رکعت
🔺رکعت اول:حمد(1)+توحید(100)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیت الکرسی(100)
💠شب8
🔅2رکعت
🔺رکعت اول:حمد(1)+ آیه ی 285و آیه 286 سوره بقره (5) + توحید (15)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیه آخر سوره کهف (1) + توحید (15)
💠شب9
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر(10)
💠شب10
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(1)+ کوثر (3)
💠شب11
🔅8 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(10)
💠شب12
🔅12 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+تکاثر(10)
💠شب13
🔅2رکعت
🔺هر رکعت:حمد(1)+تین(1)
💠شب14
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+عصر(5)
💠شب15
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
💠شب16
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی (1) + توحید (15)
💠شب17
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1) + توحید (71)
👈بعدازنماز: استغفار (70)
💠شب18
🔅10رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(5)
💠شب19
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ آیه 26 سوره آل عمران (5)
💠شب20
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(15)
💠شب21
🔅8 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1)
💠شب22
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1) +کافرون(1) + توحید (15)
💠شب23
🔅30 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+زلزال (1)
💠شب24
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر (10)
💠شب25
🔅 10 رکعت
🔺هر رکعت: حمد(1)+ تکاثر (1)
💠شب26
🔅10 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ دو آیه آخر سوره بقره (10)
💠شب27
🔅2 رکعت
🔺 هر رکعت: حمد (1) + اعلی (10)
💠شب28
🔅4 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1)
💠شب29
🔅10 رکعت
🔺هر رکعت:حمد(1)+تکاثر (10) + فلق (10) + ناس (10) + توحید (10)
💠شب30
🔅2 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+ اعلی (10)
👈بعد از نماز: صلوات (100)
#اخلاق_و_عرفان
#رجب_شعبان_رمضان
@almorsalaat
#ماه_شریف_شعبان
📌شرافت این سه ماه در زبان ها و عقل ها و فکرها نمیگنجد/ مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات ها و عظیم ترین معارف الهی است/ اشاراتی به معنای عمیق عبارات مناجات شعبانیه
🔰امام خمینی (ره)
🌀اين سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان، بركات بسيار نصيب انسان، انسانهايى كه مىتوانند استفاده كنند از اين بركات، شده است. البته مبدأ همه مبعث است و دنبال او تمام جهاتى كه هست.
🌀در ماه رجب، مبعث بزرگ و ولادت #مولا_على_بن_ابي_طالب- سلام اللَّه عليه- و بعض ائمه ديگر، و در ماه شعبان ولادت #حضرت_سيد_الشهدا- سلام اللَّه عليه- و ولادت حضرت صاحب- ارواحنا له الفداء- و در ماه مبارك، نزول قرآن بر قلب مبارك پيغمبر اكرم بوده است. و شرافت اين سه ماه در زبانها و در بيانها و در عقلها و در فكرها نمىگنجد.
🌀و از بركات اين ماهها ادعيهاى است كه وارد شده است در اين ماهها.
🌀ما امروز در ماه شريف شعبان واقع هستيم، و مناجات شعبانيه از بزرگترين مناجات و از عظيمترين معارف الهى و از بزرگترين امورى است كه آنهايى كه اهلش هستند مىتوانند تا حدود ادراك خودشان استفاده كنند.
🌀عناوين مسائل الهى و مسائل عرفانى، عناوين سهلى است كه هر كس گمان مىكند كه اين عناوين را فهميده است؛ و امور استدلاليه برهانيه هم در عين حالى كه دقيق است، ليكن سهل الادراك است. بعد از قيام برهان و دنبال او رساندن حاصل اين عناوين و نتيجه برهان به قلب مشكلتر است، كه آن را ايمان گفته مىشود به آن، و چه بسا كه اصحاب برهان به اين مرتبه ايمان نرسيده باشند. اين يك مسئلهاى است كه بايد با تلقينات و تكرار و رياضات به قلب رساند.
🌀شما ملاحظه مىكنيد كه به حسب ضرورت يك كسى كه مرده است، از او به انسان ضررى وارد نمىشود، لكن الّا بعض اشخاص، ديگران، اگر چنانچه در يك قبرستانى باشند و كسى نباشد يا با يك مردهاى همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند مىترسند؛ براى اينكه، آن #برهان و ضرورت عقلى به #دل نرسيده است. آن معنايى كه عقل ادراك كرده است ضرورت هم دارد، لكن به دل نرسيده است. لكن آنهايى كه مثلًا مرده شور هستند و سر و كار دارند با مردهها، از باب اينكه تكرار شده است اين مطلب پيششان، به قلبشان رسيده است و آنها خوفى ندارند.
🌀در مسائل اسلامى هم و مسائل عقلى هم همين طور هست. چه مسائلى عقلى هست كه با برهان، با برهان قوى ثابت است، لكن در انسان تأثير نكرده است، براى اينكه، نتيجه برهان به عقل رسيده است، لكن به قلب وارد نشده است، ايمان به آن نيست، عقل او را ادراك كرده است، لكن قلب ايمان به او نياورده است.
🌀و چه بسا مسائل عرفانى كه در قرآن و اين مناجاتهاى ائمه اطهار سلام اللَّه عليهم و همين مناجات شعبانيه مسائل عرفانى هست كه اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودى ممكن است ادراك كنند، بفهمند عناوين را، لكن آن ذوق عرفانى چون حاصل نشده است نمىتوانند وجدان كنند. آيه شريفه در قرآن: ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى خوب، مفسرين، فلاسفه در اين باب صحبتها كردند، لكن آن ذوق عرفانى كم شده است.
🌀...اينها عناوينشان را خيال مىكند انسان، خوب، ما هم مىدانيم. نه عارف و نه فيلسوف و نه دانشمند نمىتوانند ذوب كنند چى هست مسأله.
🌀مسئله فَصَعِقَ لِجَلالِكَ كه مبدأش قرآن است: وَ خَرَّ مُوسى صَعِقاً ، مسئلهاى است كه انسان گمان مىكند كه خوب افتاد غش كرد «صَعِقَ» يعنى غش كرد، اما اين غش چى بوده است؟ غش حضرت موسى چى بوده است؟ اين مسئلهاى نيست كه غير موسى بفهمد. يا: دَنى فَتَدَلّى را، اين مسئلهاى نيست که غير آن كسى كه «دنُوّ» پيدا كرده است بتواند فهم كند، ادراك كند، ذوب كند. يا همين جملاتى كه در اين مناجات بزرگ است و بعض جملات ديگرى كه در آن هست، مسائلى است كه به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است.
🌀رياضات بسيار مىخواهد تا انسان بتواند بفهمد كه ناجيته [با فتح تا] نه ناجيته [با ضم تا]، «ناجَيتَه» اين چى است؟ خدا با آدم مناجات مىكند، چى است مناجات؟ چه خواستهاند ائمه؟
🌀اين از دعاهايى است كه من غير از اين دعا نديدم كه روايت شده است همه ائمه اين دعا را، اين مناجات را مىخواندند، اين دليل بر بزرگى اين مناجات است كه همه ائمه اين مناجات را مىخواندند. چى بوده است اين؟ بين آنها و خداى تبارك و تعالى چه مسائلى بوده است؟
🌀هَبْ لِى كَمالَ الْانْقِطاعِ الَيْكَ. كمال انقطاع چى است؟ وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيادَتى وَ نَقْصِى وَ نَفْعِى وَ ضَرّى ؛ خوب، آدم به حسب ظاهر مىگويد خوب، همه چيز با اوست.
🌀اما وجدان اين مطلب كه هيچ ضررى به ما نمىرسد الا به دست اوست، هيچ منفعتى نمىرسد الّا به اوست، اوست ضارّ و نافع، اينها چيزهايى است كه دست ماها از آن كوتاه است. و دعا كنيد كه خداى تبارك و تعالى به ما توفيق بدهد كه در اين ماه شريف و ماه شريف رمضان از اين مسائل هم يك حظى و لو يك جلوه كوچكى در دلها و قلبهاى ما واقع بشود، و لا اقل مؤمن به اين بشويم كه قضيّه «صَعِقَ» چه قضيهاى است.
🌀مؤمن به اين بشويم كه مناجات خدا با انسان چى هست. مناجات را مؤمن بشويم به آن، انكار نكنيم، نگوييم اينها حرفهاى درويشى است. همه اين مسائل در قرآن هست به نحو لطيف و در كتب ادعيه مباركه ما كه از ناحيه ائمه هدى وارد شده است، همه اين مسائل هست، نه به آن لطافت قرآن، لكن به نحو لطيف.
📚صحيفه امام، ج17، ص: 457
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 #سخن_نگاشت|رهبرانقلاب: #فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛لذا بهترین فلاسفهی ما مثل ابنسینا و ملاّ صدرا-عارف هم بودهاند.
#فلسفه
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️#فقه| در فقه، تنها بخشی از معاملات، امضائی اند/ نکاح و طلاق و لعان با بیع و اجاره خیلی تفاوت دارند/ به همین خاطر چیزی به نام نکاح معاطاتی در فقه نداریم/ اساسا معاملات انحصاری در عقود و ایقاعات ندارند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 99
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#پیام_شما
◽️سلام علیکم و خداقوت
◽️تشکر فراوان از شما و مخصوصا حاج آقای فرحانی، بخاطر صوت های سنجاق شده در کانال #مخصوصا_بخش_طلبه_موفق ، که انشاءلله به دست همه طلاب برسه ، بسیار مفید هست و راه را نشان میدهد
◽️انشاءلله خداوند همه سربازان امام زمان عجل الله فرجه مخصوصا #استاد_فرحانی را حفظ کند
📌شما هم حتما اصوات #طلبه_موفق استاد را استماع کنید و این مجموعه صوتی را به دوستان خود معرفی کنید👇👇👇
https://eitaa.com/almorsalaat/6064
#طلبه_موفق
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می کنند:
💠 نشست «بررسی بازنمایی معصومین علیهم السلام و مقدسین در سینما و تلویزیون بر اساس اضلال و هتک حرمت محترمات»
👤 ارائه دهنده: حجة الاسلام و المسلمین استاد محمد علی حیدری؛ عضو گروه علمی فقه فرهنگ مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
👤 ناقد: جناب آقای دکتر عبدالکریم خیامی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
👤 دبیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی؛ مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
🗓 پنجشنبه، 11 اسفند
⏰ 9:45 صبح
📌 میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
📽 لینک پخش زنده:
https://gharar.ir/r/4335a4e4
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌺 درس امام حسین(ع) به امت اسلامی
🔺️ رهبر انقلاب: درس حسینبنعلی علیهالصّلاةوالسّلام به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامهی عدل، برای مقابلهی با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد. ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
📜 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.khamenei.ir
📌حضرت امام به عنوان یک عالم دین و مرجع تقلید، نقش آفرین بود/ مهمترین وظیفه علماء، جهاد تبیین است/ با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو و گرههای ذهنی آنها را باز کنید/ باید همچون شهید مطهری برای مواجهه با شبهات آماده باشیم
🔰مقام معظم رهبری
🌀...ایشان (مقام معظم رهبری) نقش دین و علما را در شکلگیری اینگونه حرکتهای ملی و انقلابی، مهم و بیبدیل برشمردند و خاطرنشان کردند:
🌀در انقلاب اسلامی هم #امام_خمینی بهعنوان یک عالم دینی و مرجع تقلید نقشآفرین بود که توانست به پشتوانه میراث هزار ساله علمای دین و اعتماد و اعتقادی که در مردم به آنها شکل گرفته بود، ملت را از تهران تا روستاها و شهرهای دوردست با شعار واحد به حرکت درآورد که این کار از هیچ حزب و شخصیت سیاسی دیگری ساخته نبود.
🌀حضرت آیتالله خامنهای، ثروت عظیم و تهدیدزدای حضور و بنیه مردمی برای نظام را حیاتی دانستند و گفتند:
🌀علما فارغ از داشتن یا نداشتن مسئولیت دولتی، برای حفظ این سرمایه عظیم وظایف سنگینی دارند که مهمترین آن #جهاد_تبیین است، ضمن اینکه «تقوا، صداقت، پاکدستی، پرهیز از موارد شبههناک، انگیزه خدایی و دعوت کردن با عمل نه فقط با زبان» مردم را دلگرم و خاطرجمع میکند.
🌀ایشان علما را به ارتباط با جوانان و دانشجویان و حضور در مراکز دانشجویی سفارش کردند و گفتند:
🌀با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو و گرههای ذهنی آنها را باز کنید البته در برابر شبهاتی هم که پاسخ آنها را نمیدانیم بگوییم نمیدانم یا باید بررسی کنم.
🌀رهبر انقلاب، #تشکیل_حلقه_ها_معرفتی از فضلای جوان و پُر شمار و صاحبفکر در شهرهای مختلف با محوریت علمای بزرگ و اعضای مجلس خبرگان را گامی دیگر برای ارتباط مؤثر با جوانان، خواندند و افزودند:
🌀از شبهه هم نباید رنجید و همچنانکه مرحوم #شهید_مطهری خودش شبهه و پاسخ آن را کشف میکرد، باید برای مواجهه با شبهه آماده شد.
🌀حضرت آیتالله خامنهای افزودند:
🌀شبهات مانند تحریمها است و موجب مطالعه و فکر و تحقیق برای پاسخگویی میشود همانطور که تحریمها ما را وادار کرد در مسائل مختلفی مانند دفاعی، درمانی و سلامت به دستاوردهای جدیدی دست یابیم که اگر تحریمها نبود، مطمئناً این پیشرفتهای فنی و صنعتی وجود نداشت.
📚گزارشی از گزیده بیانات در دیدار با اعضای خبرگان رهبری. 4/12/1401
#علماء #شهید_مطهری
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#سید_الشهداء| اصلا حسین(ع)، جنس غمش فرق میکند/ میخواستم آب دریا با نام أباعبدالله، متبرک شود/ یکی از ارکان مراقبه اهل وعظ، تبرک جستن به منبر أباعبد الله است/گریه بر سید الشهداء، حتی در بدترین شرائط انسان را به معنای واقعی کلمه پاک میکند
🎙استاد علی فرحانی
📌سالروز میلاد با سعادت حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام را به تمام شیعیان حضرت و خصوصا مخاطبین ارجمند کانال، تبریک عرض میکنیم
#أبا_عبد_الله #اهل_بیت
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
#پای_درس_استاد_فرحانی
♦️سفارش کتاب در آستانه حکمت (جلد دوم)
🔻مولف: استاد علی فرحانی
🔺تهیه و تنظیم: سید مجتبی امین جواهری
🔴 برای تهیه با تخفیف جلد #دوم کتاب به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat2/
🔴 ارسال بصورت هفتگی- تخفیف تا پایان سال
◽️ سرفصل های جلد دوم کتاب درآستانه حکمت :
◽️مقدمه جلد دوم
◽️درس بیست و چهارم تا درس پنجاه و پنجم
◽️مرحله دوم: در تقسیم وجود به ذهنی و خارجی
◽️مرحله سوم: تقسیم وجود به «فی نفسه» و «فی غیره»
◽️مرحله چهارم: مواد ثلاث
◽️مرحله پنجم: ماهیت و احکام آن
◽️مرحله ششم: مقولات عشر
🔴 اگر قصد خرید جلد اول کتاب را دارید به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/
✍️سید مجتبی امین جواهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#علوم_انسانی_اسلامی
#کلام_ولی
📌تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند، زیاد است/بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی/ لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند/ در این عرصه نمیشود به فتوای غیر مستند هم اکتفاء کرد/ حکومت اسلامی باید صد در صد متکی باشد به قرآن و عترت.
🔰مقام معظم رهبری
💢معاملات هم همینجور، امروز #معاملات_پیچیده است. امروز رابطه ی موجر و مستاجر پیچیده است. امروز اجاره ی تن اینجور نیست که یک نفر ساده، بگوید که آجرتک نفسی، در یک روز، به این قیمت. آن هم بگوید قبلت و تمام بشود.
💢دستگاه هایی که چندین هزار کارگر دارند با خصوصیات مختلف، با شرایط گوناگون، با حقوقی که این کارگر، به تبع مدت کار در اینجا پیدا می کند با سرمایه ی مصرف شده در اینجا، با سود کلانی که صاحب آن کارخانه و سرمایه دار می برد، با وضعی که کارگر دارد، اصلا حقوق کار و حقوق کارگر و مسئله ی اجاره که همان مسئله ی کار است، همین مسئله ی اجاره ی تن، اجاره ی نفس، این اصلا یک چیزی است غیر آنی که در دوران قبل از صنعتی شدن جهان و اقتصاد صنعتی وجود داشته.
💢این را ما باید رسیدگی بکنیم، باید بفهمیم، برسیم. تمام مطالبی که اینجوری است، احتیاج به #بازنگری دارد.
💢بله، طهارت و صلاه و صوم و حج – زکات هم چرا ، ابواب مالی هم احتیاج به بازنگری دارد- آن ابواب عبادی محض، شاید احتیاج به بازنگری نداشته باشد یا لااقل حالا نداشته باشد.
💢باید اینها را بازنگری کنیم. چه کسی اینها را میخواهد بکند برادر؟ چه کسی این کارها را می خواهد بکند؟ یا می گویید لازم نیست.
💢اگر می خواهیم ما یک جامعه ای درست کنیم، یک حکومتی درست کنیم، الگو باشد، اسلامی باشد، خب نمی شود که به استحسان، به اینکه لابد حالا اینجوری است، اکتفا کرد. حتی به یک #فتوای_غیر_مستند و غیر متکی به تحقیقات فراوان هم نمی شود درست اتکا کرد.
💢یک مسله را فقیه کار کرده، که پخته ی در این مسئله است، یک جور فتوا می دهد. یک مسئله ای که رویش کار نشده، همان فقیه یک جور دیگر فتوا می دهد. ان مسئله ی اولی را عمیق تر، پخته تر، فتوا می دهد. چیز طبیعی است. اینها را باید کار بکنیم، چه کسی باید این ها را بکند؟ اگر #جامعه_اسلامی است، اگر #حکومت_اسلامی است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید #صد_در_صد متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود.
💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد.
💢اگر #جامعه_اسلامی است، اگر #حکومت_اسلامی است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید #صد_در_صد متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود.
💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد.
💢لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزه های علمیه است.
💢تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
📚گزیده بیانات 4/1/1365
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
7.12.1401__.mp3
29.66M
🎙#فقه_فرهنگ| علم اصول باید قواعد و ضوابط موضوع شناسی را معین کند/ باید ضابط تجمیع منابع مشخص شود/ با به وجود آمدن موضوعات جدید، نیاز به شناخت کافی موضوع و تجمیع ادله مسانخ با آن را داریم/ اینکه ممکن است برخی ادله به دست ما نرسیده باشد، یک بحث کلامی است و نباید وارد حیطه فقه شود
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 7/12/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌فقه فرهنگ
🌀یکشنبه. 7/12/1401
🌀فیضیه. مدرس 31
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت #اخلاق با #عرفان/ شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است
🔰شهید مطهری
🌀بعضى سؤال كردهاند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مىدانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟
🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مىخورد جواب عرض مىكنم:
🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بينتر مىشود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمىتوانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صافتر مىكند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مىكند.
🌀و اما پرسيدهاند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكتهاى را عرض مىكنم:
🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روانشناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كردهاند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مىخواهند بدانند و فوقالعاده با ارزش است.
🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوقالعاده به آن اهميت مىدهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كردهاند.
🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفتهاند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل.
🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مىبيند مجموعهاى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كردهاند: آنها بد است و اينها خوب.
🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مىبيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشتهاند و مىگويند اگر مىخواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كردهاند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد.
🌀ولى آنها (عرفا) گفتهاند مسأله اينطور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مىكنى؛ اگر مىخواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مىگويند و براى فواصل نزديكتر هزار منزل).
🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است.
🌀همين طور منزل به منزل بيان مىكنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مىبرند .
🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخاخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مىدانند.
🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحلهاى است (ده مرحلهاى است و به يك حساب صد مرحلهاى و به حساب ديگر هزار مرحلهاى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحلهاى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمىخيزد و منابع متعدد ندارد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 391
#راه_مطهر
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 #تدریس| صوت و متن پیاده شده تدریس کتاب #رسائل
🎙استاد علی فرحانی
💠محدوده: تعادل و تراجیح
🔴سال ۹۵-۹۶، مدرسه فقهی دارالهدی
📝لینک دانلود #متن 👇
soda96.ir/matn-taadol-rasael
🔈لینک دانلود #صوت 👇
b2n.ir/rasael9
#پای_درس_استاد #اصول
@soda96
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.12.1401_01_فقه فرهنگ.mp3
43.4M
🎙#فقه_فرهنگ| در مسیر استنباط باید سه مرحله موضوع شناسی و تجمیع منابع مسانخ و بعد بررسی فقه الحدیث (ماذا یقول) و بعد استخراج حکم را انجام دهیم/ رعایت این ضابطه در فقه معاصر بسیار مهم است/ البته نیاز به «نظام حکمی اجتهادی» داریم/ باید مبادی یک علم که از جنس هست ها هستند اثبات شوند/ نظام حکمی در هر علمی، بحسبه میباشد/ اشاره ای به مساله اجتماعی بودن انسان و اینکه علامه مصر اند انسان بالطبع اجتماعی است
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#معارف| نگاه توحیدی به تاریخ ادیان/ شناخت نفس، ام المعارف است/ با شناخت نفس حتی نگاه به معاد هم عمیق میشود/ اشاره ای به ظواهر و بطون قرآن از منظر علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده ای از تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401. #حتما_ببینید
#معارف #تفسیر
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️ترتیب دروس امسال استاد علی فرحانی (سال 1401-1402)
1⃣مکاسب (خیارات) ساعت 7 صبح . موسسه آیت الله شبیری
2⃣کفایه (اصول عملیه) ساعت 8 صبح (بحث فعلی: تنبیهات استصحاب. اصل مثبت) موسسه امیرالمومنین علیه السلام
3⃣الفائق. ساعت 9 صبح (بحث فعلی: انتهای فصل چهارم و ورود به فصل پنجم) موسسه امیرالمومنین
4⃣ مکاسب ( خیارات جلد 5) ساعت 10صبح. موسسه آیت الله فاضل لنکرانی (بحث فعلی: مسقطات خیار غبن)
5⃣ مکاسب (خیارات جلد 5) ساعت 12:40 (بحث فعلی: مساله اول خیار مجلس) موسسه دارالهدی
6⃣ رسائل (استصحاب) ساعت 13:20 (بحث فعلی: تطبیقات فقهی اصل مثبت) موسسه دارالهدی
7⃣ فقه فرهنگ (فیضیه) دو ساعت به اذان مغرب (شنبه. یک شنبه. دوشنبه)
8⃣اصول فقه معاصر (فیضیه) یک ساعت به اذان مغرب (شنبه. یک شنبه. دوشنبه)
📌صوت تمام دروس استاد را میتوانید از کانال «دروس اساتید المرسلات» دانلود کنید👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌البته درس فقه فرهنگ و اصول فقه معاصر استاد (فیضیه) درس آزاد است و حضور عموم طلاب بلامانع است.
📚با #المرسلات همراه باشید👇👇👇
@admin_morsalat
✍️هیئت تحریریه المرسلات. مورخ 10/12/1401
#تدریس
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
16. معرفت شناسی. تاریخ و چیستی شک گرایی و نسبی گرایی.m4a
12.34M
#معرفت_شناسی
❇️جلسه اول شک گرایی و نسبی گرایی
✅بررسی تاریخ شک گرایی
✅علل ایجاد شک گرایی در مغرب زمین
🎙استاد قیلاوی (@GHILAVI)
📌شک گرایی در اندیشه مسلمین و اشکالات وارد بر فلاسفه
📌آسیب شناسی فقدان یقین در حوزه های علمیه
#شاگردان_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚#معرفی_کتاب| آثار مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
▫️حضرت امام (ره) می فرمایند: «از علماء معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله، حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه کن. شاید انشالله از این تابی و تاسف خارج شوی و چون نویسنده خالی از مقامات معرفت و انسانیت، عمر را به بطالت نگذرانی.» (سرالصلوه ص۴۰)
▫️از ایشان سه اثر به نام های «لقاء الله»، «المراقبات» و «اسرار الصلوه» معروف است.
▫️نسخه ها و چاپ های متعددی از این آثار موجود است. مرحوم مغفور جناب آقای محسن بیدارفر، هر سه اثر را با تحقیق، تصحیح و تعلیقات ارزشمندی چاپ و منتشر کردند.
▫️همچنین کتاب #شیخ_مناجاتیان در مورد زندگینامه، اساتید و شاگردان مرحوم ملکی تبریزی است.
⬇️این کتب را می توانید از کانال #کتابخانه_مجازی_المرسلات دانلود کنید👇
eitaa.com/palmorsalaat
eitaa.com/palmorsalaat
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b