eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ برهان و عرض ذاتی @fater290👇👇
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. 💢💢💢💢💢💢 ✅ برهان و عرض ذاتی، 👈مقدمه بدایه،سال 86 🔸تعداد: 9 جلسه 📌 لینک دانلود از سایت👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye86/ 💢💢💢💢💢💢 ✅ برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال 89 🔸تعداد: 10 جلسه 📌 لینک دانلود از سایت👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-v-arazezati-bedaye89/ 💢💢💢💢💢💢 ✳️ قابل توجه است که از شروط مهم استماع این جلسات، رعایت آداب استماع صوت است. صوت استاد در بیان بشنوید 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3 @almorsalaat
♨️♨️ جمع بندی کتاب مظفر @fater290👇👇
♨️♨️ جمع بندی کتاب مظفر 🎙استاد علی فرحانی ✅ ارائه شده در سال 86 قم ✅ تعداد: 19 جلسه 💠یکی از مهم‌ترین سوالاتی که عموما برای طلاب در طول دوره‌ تحصیلی پدید می‌آید، جایگاه علم منطق در سیر تحصیلی و محتوایی است. البته تدریس علم منطق در پایه‌های ابتدایی حوزه نیز این تلقی را برای طلاب به وجود می‌آورد که منطق دانشی کم‌اهمیت است و آنان را نسبت به مسائل مهم آن بی‌تفاوت می‌کند. مسئله‌ای که آثار خسرانش در سال‌های آغازین دوره‌های اصول و سپس فلسفه نمایان می‌گردد و جبرانش همتی بلند و سعیی فراوان می‌طلبد. 💠استاد علی فرحانی در یک دوره‌ نوزده جلسه‌ای به تدریس رئوس مهم منطق مظفر می‌پردازند که به نوعی محسوب می‌گردد. 💠مطالبی که در این دوره بدان اشاره می‌شود به تعبیر استاد شاه‌بیت‌های منطق مظفر است که شامل این عناوین می‌گردد: 1️⃣مسئله‌ تقسیم و تبویب مسائل علم منطق 2️⃣تصور و تصدیق 3️⃣بدیهی و نظری 4️⃣باب قسمت 5️⃣کلیات خمس و حد رسم 6️⃣مبحث قضایا 💠 این دوره‌ی منطق از خصوصیاتی برخوردار است که آن را منحصر به فرد کرده است: 🔅 مهم‌ترین خصوصیت این دوره، نگرشی نوین به مسائل منطقی است که چون آبی روان بر آتش سوالات پراهمیت علم منطق جاری می‌گردد و مخاطب پس از چند جلسه با جایگاه این دانش ارزشمند در منظومه‌ی فکر و اندیشه آشنا می‌شود. 🔅همین مسئله باعث می‌گردد مخاطبی که سالهای آموزش منطق خود را از دست داده است با شنیدن این جلسات احساس بازگشت و عقب‌افتادگی نکند و خلأهای گذشته‌ی وی در کنار اطلاعات جدید و ارزشمند استاد همزمان پر شود. 🔅این دوره، برای کسانی که دروس فلسفه استاد را فراگرفته‌اند ارزشی مضاعف می‌یابد که اطلاعاتی ناب و مهم را در اختیار آنان قرار می‌دهد. 🔅موجز بودن دوره نیز، میل انسان را به شنیدن و فراگیری آن زیاد می‌کند و از خستگی و واماندگی در بین راه باز می‌دارد. ✍️سید علیرضا تقوی 📌 لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Manteq/Jambandi-Manteq-1386 @almorsalaat
شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت، امام جواد(ع) تسليت و تعزيت. @fater290
💢 : الشواهدالربوبیه 🔰استاد علی فرحانی 👈محدوده: از ابتدای مشهد ثالث تا اشراق ثامن از شاهد ثالث از مشهد ثالث (ص255) 🔹تدریس در: موسسه اسراء ✅تعداد جلسات: 25 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/shavahed-al-roboubiah-esra-97-98/?dir=shavahed3 @fater290
👆👆👆 با سلام جلسات فقه فرهنگ، تا آخرین جلسه (23/4/99) در سایت به روز رسانی شد. ادامه جلسات انشالله در سال آینده برگزار خواهد شد. @fater290
♨️راهکار اساسی تحول در حوزه ✅علاجی [نیست‌] جز آنکه شخصیتهایی که: 1️⃣ باشند 2️⃣و از حیث قابل عرضه باشند 3️⃣در حوزه‌ها باشند و آنها را به دست گیرند. 📚امام خمینی، در پاسخ به نامه شهید مطهری، صحیفه امام، جلد ۳، ص۳۲۸ @fater290
باسلام ✅21مین جلسه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) دیروز 30/4/99 در موسسه مفتاح برگزار شد. ⭕️موضوع: وجه تقدم عام بر مطلق ص 75 ⬇️لینک دانلود👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/ @fater290
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 🔰 استاد علی فرحانی 🔘تدریس مبانی حکمت متعالیه، موسسۀ اسراء 💠تقسیم براهین به دو قسم رئیسی 🔻 براهینی که مستقیما دست روی خود موضوع گذاشته و با تمرکز بر روی آن، برهان بر اثبات و نفی اقامه می کنند. 🔻 براهینی که به واسطۀ دیگر موضوعات بدیهی عالم هستی، بر اثبات یا نفی موضوع برهان اقامه می کنند 🔻ابتکار بی سابقۀ علامۀ طباطبایی در نظام حکمت متعالیه ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🆔@meshvagh
💢 مبانی حکمت متعالیه
💢 مبانی حکمت متعالیه 🔰 استاد علی فرحانی 👈 تعداد: 24جلسه 🔹سال ارائه: پاییز و زمستان 97 🔸گروه فلسفه موسسه اسراء(آیت الله جوادی) 💠💠💠💠💠 💠 معرفی مختصر جلسات: 🔅با تامل در این که اصالت الوجود یک قرائت برهانی از موضوع مسائل فلسفی می باشد و مرحوم صدر المتالهین هم اکثر نوآوری های خویش را مبتنی بر این خوانش قرار داده است، به وضوح درک می شود که این مطلب سرنوشت محمولات فلسفی را نیز دچار دگرگونی می کند و باعث ایجاد مفاهیمی جدید از محمولات فلسفی می شود. 🔅لذا حضرت استاد که عقیده شان بر این است، در این جلسات ابتدا اصالت الوجود را با قرائت علامه طباطبایی تبیین فرموده و مباحثی پیرامون کثرت را در مباحث تشکیک و علم حصولی بیان کرده اند. 🔅با پایان این بخش، شناخت ما از موضوع مسائل فلسفی تا مقدار قابل ملاحظه ای تکمیل می شود. لذا استاد در ادامه مباحث برخی از محمولات فلسفی مثل وجوب و امکان ، مستقل و رابط ، قوه و فعل و ... را هم با دید ماهوی و هم با نگاه اصالت الوجودی تبیین نمودند. 🔅این شیوه تدریس منحصر به فرد استاد در این جلسات باعث می شود که نقش اصالت الوجود در نظام فلسفی صدرا و علامه آشکار شود و در سامان یافتن نظام فلسفی طالبان آن، کمک شایانی می کند. 🔅با توجه به مختصر بودن تعداد جلسات این دوره می توان گفت برای کسانی که با مباحث فلسفی استاد آشنایی دارند، نوعی جمع بندی محسوب می شود و نیز برای کسانی که آشنایی لازم را در این باب ندارند، می تواند بسیار مفید واقع شود. 🔰معرفی از: حجت الاسلام باقر نوید 👈 از دانش پژوهان موسسه اسراء @almorsalaat
♨️پیامبران و ساخت تمدن 🔰شهید مطهری (ره) ⚡️پيامبران در گذشته اساسي‌‌‌‌‌ترين نقشها را در اصلاح و بهبود و پيشرفت جوامع داشته‌‌‌‌‌اند. تمدن بشر دو جنبه دارد: مادي و معنوي. جنبه مادي تمدن جنبه فني و صنعتي آن است که دوره به دوره تکامل يافته تا به امروز رسيده است. جنبه معنوي تمدن مربوط به روابط انساني انسانهاست. جنبه معنوي تمدن مرهون تعليمات پيامبران است و در پرتو جنبه معنوي تمدن است که جنبه‌‌‌‌‌هاي مادي آن نيز مجال رشد مي‌‌‌‌‌يابد. عليهذا نقش پيامبران در تکامل جنبه معنوي تمدن به طور مستقيم است و در تکامل جنبه مادي به صورت غيرمستقيم. 📚وحی و نبوت ص۲۸ @fater290
باسلام امروز با جمعی از دوستان طلبه، بخش هایی از کتاب شهید مطهری رو مباحثه کردیم. واقعا کتاب بی نظیری است و ایشان در این کتاب، بروزترین دیدگاه ها رو در موضوع وحی و نبوت تبیین کرده اند و ملاک های بسیار مهمی در مورد دین بیان کرده اند. چند تا نکته در مورد این کتاب به ذهنم رسید که عرض می کنم: 1⃣در ارتباط با آثار شهید مطهری، سعی کنید که حتما کتاب های ایشان را بخوانید و با آنها انس بگیرید و به تدریس استاد اکتفا نکنید. هر چند برخی از آثار ایشان مثل همین کتاب، تدریسی است و نمی توان به مطالعه بسنده کرد. 2⃣در مورد کتاب ، همینطور که خود شهید در ابتدای کتاب می فرمایند، مباحث این کتاب، نیاز به یک دوره مباحث و دارد. به نظرم می آید که اگر یک دوره کتاب با تدریس استاد علی فرحانی خوانده شود، در استفاده علمی از آثار شهید مطهری و فهم آنها، تاثیر بسزایی دارد. و بسیاری از سوالات حل می شوند. 3⃣یکی از مسائل مهمی که شهید در این کتاب و سایر آثار مکررا بیان می کنند، این است که تمدن ها و جوامع انسانی بدون استفاده از و به سرانجام نمی رسند و دچار انحراف می شوند و تمدن و پیشرفت واقعی در سایه تعالیم انبیاء محقق می شود. امروز که تمدن غرب رو به افول رفته است، جمهوری اسلامی ایران، فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم این منطق را عملا اثبات کنیم. 4⃣یکی از نکات جالب این کتاب، هماهنگی این کتاب با بخش نبوت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی حضرت آقاست. امروز در ضمن بحث، برخی از این موارد را مثل فلسفه نبوت و هدف انبیاء، تطبیق دادیم. 5⃣در مورد ختم نبوت نیز در این کتاب در نقد دیدگاه مرحوم اقبال لاهوری، بیانات فوق العاده ای دارند. 6⃣در یکی از فصل های این کتاب، نمایی اجمالی از انسان شناسی، شناخت شناسی، جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی را بیان می کنند که خواندن آن بسیار لذت بخش است. ♨️ این کتاب رو تهیه کنید و بخوانید. 🔰محسن ابراهیمی ۹۹/۵/۲ @fater290
❄️بدون اطلاع از جریانات زندگی چگونه ممکن است؟ 🔹اين دين، دين خاتم است، اختصاص به زمان معين و يا منطقه معين ندارد، مربوط به همه منطقه‌‌‌‌‌ها و همه زمانهاست، ديني است که براي نظام زندگي و پيشرفت زندگي بشر آمده، پس چگونه ممکن است فقيهي از نظامات و جريان طبيعي بي‌‌‌‌‌خبر باشد، به تکامل و پيشرفت زندگي ايمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهاي عالي و مترقي اين دين حنيف را که براي همين نظامات آمده و ضامن هدايت اين جريانها و تحولات و پيشرفتهاست کاملًا و به‌‌‌‌‌طور صحيح استنباط کند؟! 📚شهید مطهری، ده گفتار، اصل اجتهاد در اسلام @fater290
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰یکشنبه ساعت ۱۰صبح 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور در جلسه برای همه طلاب و دانشجویان علاقه مند بلامانع است. ⬇️تاکنون سه جلسه برگزار شده است که می توانید از لینک زیر دانلود کنید و بشنوید👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/ @fater290
❄️مبارزه و جنگیدن و مقاومت کردن، با ایمان است، نه با دست و چشم و بدن. این همان کاری است که بسیجی ها در جبهه کردند. آنها معتقد بودند که باید دفاع کرد و جنگید. 🔰رهبر انقلاب 15/2/72 ♨️یک ملت، با نیروی ایمان و اعتقادش مبارزه میکند. اصلاً مبارزه و جنگیدن و مقاومت کردن، با ایمان است، نه با دست و چشم و بدن. دست و چشم و بدن ابزار است. یک آدم سالم و قوی، یک تیراندازماهر و آگاه به همه فنون جنگی را در نظر بگیرید که به جنگیدن ایمان ندارد. یک نفر ناوارد را هم در نظر بگیرید که بلد نیست چگونه تفنگ را به دستش بگیرد؛ اما معتقد است که باید با چنگ و دندان جنگید. این دو نفر، کدامشان بهتر میجنگند؟ آن که جنگیدن بلد است، اما معتقد نیست، نمیجنگد! درست است که بلد است، اما بلدىِ خودش را به کار نمی‌اندازد. یکی هم هست که جنگیدن بلد نیست، اما معتقد است که باید جنگید. لذا با چنگ و دندان میجنگد و جنگیدن را در اسرع وقت یاد میگیرد. مگر بسیجیهای ماچه کار کردند؟ بسیجیهای ما مگر دوره‌های آن‌چنانی دیده بودند؟ دوره‌های بیست روزه، دوره‌های چهل و پنج روزه، دوره‌های دوماهه و سه‌ماهه دیدند؛ اما دیدید در میدان جنگ چه کردند. چرا؟ چون معتقد بودند که باید دفاع کرد و جنگید. @fater290
♨️اصالت وجود و وحدت شخصیه از دیدگاه امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 🔹استاد علی فرحانی در ادامه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی و علاممه طباطبایی به مسئله اصالت وجود و وحدت شخصیه آن، از دیدگاه این دو حکیم عارف پرداختند. در این صوت که بخشی از جلسه سوم است، استاد موارد زیر را توضیح می دهند: 👈تبیین مدعای اصالت وجود 👈نسبت بین «ماهیت» در کلام فلاسفه و «اعیان ثابته» در نگاه عرفا 👈نسبت بین اصالت وجود و وحدت شخصیه آن 👈ناسازگاری قول به اصالت وجود و اعیان ثابته و وجیه بودن آن از نظر ذوق عرفانی ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/asalate-vojood-az-negahe-emam-v-allame.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📌چند نکته: 🔸قابل توجه است که استاد در این صوت، این مطلب مهم را به صورت مختصر تبیین می کنند لذا فهم آن نیاز به دقت بیشتری دارد. جهت تفصیل این موضوع می توانید به نوارهای تدریس بدایه استاد مراجعه کنید. 🔸بحث وحدت شخصیه وجود از مباحث بسیار بحث برانگیز عرفان است و برخی از علماء همین اعتقاد را دلیل بر رد مسلک عرفا می دانند. اما استاد در این صوت تبیین می کنند که اگر مسئله اصالت وجود به خوبی تصور شود، متوجه می شویم که اصالت وجود ملازم با نفی ماهیت است و با نفی ماهیت، همان وحدت شخصیه وجود نتیجه می شود. البته قول به وحدت شخصیه ملازم با نفی کثرت نیست. بلکه وحدت شخصیه به معنای نفی استقلال موجودات است. این مطلب با این نگاه، از آیات قرآن و روایات هم بدست می آید. در تفصیل این مطلب به جلسات تدریس بدایه استاد مراجعه شود. 🔸همینطور که استاد در این صوت می فرمایند، مسئله اصالت وجود دارای تقریرهای مختلف و نتایج مختلفی است. لذا قول به وحدت شخصیه، از همه تقریرها بدست ها نمی آید. بهترین تقریر از اصالت وجود ازآن علامه طباطبایی است و می توان این نتایج را از آن به دست آورد و همان نتیجه ای را که صدرالمتالهین در مرحله علیت اسفار بدست آورده است و آن را تتمیم فلسفه می دانند، علامه از اصالت وجود نتیجه می گیرد. لذا در کتاب توحید علمی و عینی می فرمایند: «و اين بنده را گمان بر آن است كه: همان برهان حكماء، به طورى كه بيان آن گذشت؛ مسلك عرفاء را بعينه نتيجه مى‏دهد» 🔰محسن ابراهیمی 99/5/5 @fater290
انشالله امروز کلاس تدریس تعادل و تراجیح امام خمینی برگزار می شود. ساعت 14 موسسه مفتاح، خیابان سمیه، بین 26 و 28 @faer290
👆👆 در مورد مباحث مربوط به روش تحصیل و اهداف طلبگی، اگر مجموعه صوتی به خوبی استماع بشه، فک نمیکنم هیچ سوالی باقی بمونه. من خودم این مسئله رو تجربه کردم. شما هم حتما گوش کنید. از مهمترین نکات، تفکیک بین سیر آموزشی و محتوایی، روش تحصیل سیر محتوایی، رعایت اعتدال در زندگی طلبگی هستند. لینک دانلود👇👇 eitaa.com/fater290/1014 @fater290
👆👆 یه پیج اینستاگرام داریم و سعی میکنیم که تقریبا همه مطالب کانال رو توی اون صفحه بازتاب بدیم. www.instagram.com/fater__290 انشالله به زودی پخش آنلاین هم خواهیم داشت. @fater290
🔉🔉 📌 امروز دوشنبه 99.5.6 - جلسه 22 ✅موضوع: دوران امر بین نسخ و تخصصیص ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/022-taadol-99.5.6.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸یکی از مباحثی که در ضمن باب تعادل و تراجیح مطرح می شود، مسئله دوران امر بین نسخ و تخصیص است. مشکل مسئله نسخ این است که در ظاهر، ملازم با جهل شارع و مسئله بداء است. اما از آنجایی که نسخ، یکی از مسلمات شریعت اسلام است در علم کلام به تفصیل پیرامون آن بحث می شود و حل آن نیاز به مقدمات انسان شناسی دارد و به دلیل ظرافت بالای این مسئله گاها برخی از بزرگان حکمای معاصر در این مسئله لغزیده اند. 🔸برخی از اصولیین این مسئله را از حیث کلامی آن در علم اصول بحث کرده اند و برخی برای توجیه مسئله نسخ قائل به تخصیص ازمانی شده اند. در حالی که مسئله نسخ از این جهت، نباید در علم اصول مطرح شود. 🔸جناب شیخ انصاری، از بهترین کسانی است که این مسئله را از حیث اصولی آن که پرداختن به جنبه های زبانی مسئله است، بحث کرده است. از حیث اصولی در دوران بین نسخ و تخصیص، این جمله رایج است که اگر مخصص قبل از عمل به عام بیان شود، تخصیص است و اگر بعد از عمل به عام، بیان شود، نسخ است. 🔸شیخ انصاری بیان می کنند که این ملاک نیز ناشی از سرایت دادن حیث کلامی نسخ به علم اصول است و نباید آن جهت را در این مسئله دخیل کنیم. از طرفی در علم فقه، این مطلب مسلم است که عموماتی را در زمان حضرت رسول (ص) داریم و مخصصات آن در زمان ائمه بعدی خصوصا صادقین (ع) بیان شده است. 🔸تنها مشکلی که باقی می ماند، قبح تاخیر البیان عن وقت الحاجه است. که شیخ این را اینگونه توضیح می دهد که حتی اگر قبل از بیان مخصص وقت عمل به عام رسیده باشد، به دلیل مصلحت تسهیل و مصالحی دیگر که شارع می داند، قبحی وجود ندارد. 🔸حضرت امام (ره) به شیخ اشکال می کنند که این مطلب صحیح نیست که بگوییم در زمان پیامبر اکرم (ص) فقط عمومات بیان شده است و مردم معطل مانده اند تا زمان صادقین مخصصات بیان شود. بلکه صحیح این است که در همان زمان حضرت رسول (ص) همه مخصصات نیز بیان شده است، اما به دلیل ظلم هایی که بعد از پیامبر اتفاق افتاد، این مخصصات فراموش شدند و بعد از پیامبر هر کدام از اهل بیت به مقداری که مجال پیدا می کردند، مخصصات را دوباره بیان می کردند. بیشترین کسانی که این فرصت برایشان ایجاد شد، صادقین علیهماالسلام بودند. ایشان می فرماید: «أنّ رسول اللَّه (ص) و إن بلّغ جميع الأحكام الكلّية للُامّة، لكن لمّا لم تكن دواعي الحفظ في صدر الشريعة و أوّل بدء الإسلام قويّة، لم يضبط جميعَها بخصوصيّاتها إلّا من هو بطانته و أهل بيته». ایشان شواهدی بر این مطلب اقامه می کنند که می توان در جزئیات آن به متن کتاب مراجعه کرد. 🔰محسن ابراهیمی 99.5.6 @fater290
👆👆 فک کنم اگر در همین ایتا پیام بدید و یا حتی صوتتون رو پرکنید و بفرستید، راحتتر و با تامل بیشتری بتونم جواب بدم. @fater290
👆👆 در مورد روش خواندن لمعه و مکاسب خوبه که صوت های زیر استماع بشه 👇👇 🔺نکاتی مهم در خواندن کتاب شریف لمعه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/003-%20nokatidarkhandanelome@almorsalat.mp3 🔺روش تحصیل مکاسب و کتب فقهی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/022-raveshetahsilemakasebvkotobefeghhi@almorsalat.mp3 همین دو کتاب فقهی اگر خوب خونده بشن، برای دوره سطح کفایت میکنه. البته در خواندن فقه، جمع بندی داشتن از علم اصول خیلی لازمه. خوبه که قبل از ورود به مکاسب، حتما یه جمع بندی از اصول داشته باشید. استاد در ضمن تدریس لمعه و مکاسب، نکات مهمی در مورد خواندن فقه بیان می کنند‌. اگه دروس ایشان رو بتونید کار کنید، علاوه بر کیفیت سرعتتون هم بالاتر میره. @fater290
🕌 استاد معظم حضرت آیت الله فرحانی: 🔰 شرایط شرایطی بود که هجوم اندیشه ها و افکار مختلف از شرق و غرب در عالم اسلام آغاز شده بود و نیاز بود در یک فضایی با تربیت شاگردان امین و قوی این میراث حفاظت بشود. شکافتن علم انبیاء ماموریتی بود که پیامبر اکرم(ص) به ایشان دادند و سلامی که جابر از زبان پیامبر اکرم(ص) به ایشان ابلاغ کرد، علامت تایید این ماموریت بزرگ است. السلام علی محمد بن علی الباقر ... @ofoqemobin @fater290