eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دنیا زندان مومن است. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-1 @almorsalaat
🌀توحید باید به قلب برسد 🔰امام خمینی (ره) 🔺ناگفته نماند: بعد از درست كردن همه براهين بر مبدأ و معاد و اينكه در عالم غنايى به جز غناى حق، و قدرتى به جز قدرت او نيست و با برهان، توحيد فعلى و ذاتى و صفاتى را فهميد، اينها كافى نيست، بلكه بايد قوه عامله را تقويت كرد كه اينها را بر صفحه ثبت كند. 🔺من خودم آدمهاى زيادى را ديده ‏ام كه سى سال به علم توحيد مشغول شده و در عرض اين سى سال هم خداوند متعال او را نگذاشته كه بيچاره باشد، ولى با وجود اين، دلش چنان مضطرب است كه در امور معاش و معيشت به قدر خردلى توكل ندارد، با اينكه اگر به همين شخص بگويى در عالم قدرتى به غير قدرت مطلقه حقه هست، دليل و برهان اقامه مى ‏كند كه نيست. همه اينها براى اين است كه قوه عامله ضعيف است و نتوانسته آنچه را كه با برهان فهميده است به قلب بياورد، اگر باشد، خيلى چيزها همانند: رضا، تسليم، اطمينان، طمأنينه قلب، يأس از ما فى أيدي الناس، توكل و صبر به دنبال آن مى ‏آيد. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️حتی گاهی انسان از طریق علم توحید و معارف اهل بیت، منحرف می شود. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده سخنرانی شب دوم محرم۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-3 @almorsalaat
💠 خلافت جمعی انسان 🔰 استاد علی فرحانی 💠 مشاهده در آپارات 📺 نشست اول https://www.aparat.com/v/EGdfc 📺 نشست دوم https://www.aparat.com/v/EGrUJ 📺 نشست سوم https://www.aparat.com/v/TdEGA 📺 نشست چهارم https://www.aparat.com/v/upA90 📺 نشست پنجم https://www.aparat.com/v/PAQ0i 🔰 راهبرد :https://eitaa.com/rahbord799
👆👆👆👆 💢پیام یکی از اعضای محترم کانال در مورد یادداشت حجت الاسلام قیلاوی و پاسخ ایشان 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸سلام علیکم. مطلبی که در مورد بحث اجتهاد نوشتین خیلی خوب و قابل استفاده بود و مورد ابتلاء که کمتر به اون پرداخته شده. خیلی دلم میخواست که یک بار این بحث را با حاج آقا [استاد فرحانی] بکنیم که کی می‌تونه از اسلام حرف بزنه و تکلیف کسانی که میرن تبلیغ و از خودشون حرف میزنند چیه؟ خیلی ها اینجا پاشون گیره حتی شاید امثال آقای ..... هم که تو بحث های تربیتی وارد شدن اینجا بلنگند. خلاصه اینکه این بحث به تنقیح بیشتری نیاز داره و باید حد و حدود ش به خصوص برای تبلیغ مشخص بشه ✅پاسخ حجت الاسلام قیلاوی @ghilavi 🔺سلام آقای ... عزیز. دقیقا همینطوره. هم خیلی ها گیر هستند و هم خیلی از روش ها و الگوها زیر سوال می رود و هم تنقیح بیشتر نیاز داره. مطلب در حد یک یادداشت اولیه بود که جرقه اش از مطالب شهید مطهری خورده بود. خیلی پایه و موافقم که اگر قم هستید یک جلسه حضوری یا واتس آپی داشته باشیم و مطلب رو بیشتر بپرورانیم. @almorsalaat
🔴 بحث تجری و جمع بندی آن از کتاب رسائل شیخ/ 🚩همراه با حاشیه ای درباره تأثیر قول عامه بر فقه شیعه 🔰حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 🔻یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث است. فارغ از این که تجری ثمره فقهی دارد یا خیر، آنچه مسلم است و پرسش اصلی در آن، یکی از اساسی ترین مسائل علم است که در مباحثی مثل قطع، امکان تعبد به ظنون، اجزا، اصول عملیه و ... نیز جاری است. 🔻نگاهی بر پرسش های ذیل بیندازید: 🗯 آیا استحقاق عذاب مشروط به مصادفت با واقع است؟ به عبارت دیگر اگر فردی به قصد ارتکاب حرام فعلی را انجام داده ولی در تشخیص واقع خطا کرده و فعل او حرام نبوده، آیا او استحقاق عذاب دارد؟ 🗯 از منظر کلامی آیا خداوند او را عذاب خواهد کرد؟ 🗯 مصالح و مفاسد چه تأثیری در ثواب و عقاب خواهد داشت؟ 🗯 نظریه مصلحت سلوکیه شیخ در بحث تجری چه تأثیری دارد؟ 💠 استاد علی فرحانی در تدریس رسائل از جلسه 11 تا 19 به بحث تجری می پردازند و به خوبی دغدغه شیخ انصاری را در این مسأله تبیین می کنند. برای مطالعه جمع بندی بحث تجری تدریس رسائل استاد فرحانی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید: ➕تقریر قسمت اول (جلسه 11 تا 14): 🌐 aminjavaheri.com/2020/08/29/rasael-tajari1/ ➕تقریر قسمت دوم (جلسه 15 تا 19): 🌐 aminjavaheri.com/2020/09/04/rasael-tajari2/ ✅ در پایان این بحث به بهانه نقل عبارت شهید اول از سوی شیخ انصاری و استناد به قول عامه، استاد فرحانی دقایقی را به بررسی تأثیر دیدگاه فقهی بر فقه تشیع اختصاص داده و سیره علمی فقهای قدیم را تبیین می کنند. بنظر می رسد با الهام گرفتن از روش فقهی آنان می توان همین الگو را در مسائل جدید نیز جاری کرد. ❇️ در ادامه قسمتی از صوت جلسه 19 مربوط به همین بحث را 👇👇 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 ❄️ اشاره ای کوتاه به تاثیر نظرات قدمای فقه شیعه و فقهای اهل سنت در استنباط 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده ای از جلسه 19 تدریس رسائل سال 89 @almorsalaat
📚 کتاب الغیبه نعمانی @almorsalaat 👇👇
📚کتاب غيبت نعمانى‏ 🔸غيبت نعمانى تأليف محمّد بن ابراهيم بن جعفر ابو عبد اللّه كاتب نعمانى معروف به ابن ابى زينب است. نعمانى از مشايخ عظيم القدر اماميه و معاصر كلينى صاحب كافى و ابن عقده و محمّد بن احمد صفوانى و مسعودى صاحب مروج الذهب است كه زمان غيبت صغرى را ادراك نموده است. 🔸در غيبت ياد شده از كلينى و از ابن عقده روايت مى ‏كند و در توثيق ابن عقده گويد: و هو ما اخبرنا به احمد بن محمّد بن سعيد بن عقدة الكوفى و هذا الرجل ممن لا يطعن عليه فى الثقة و لا فى العلم بالحديث و الرجال الناقلين له. 🔸شيخ جليل نجاشى در كتاب رجال ص271 فرمايد: محمّد بن ابراهيم بن جعفر ابو عبد اللّه الكاتب النعمانى المعروف بابن زينب (بابن ابی زینب- ظ) شيخ من اصحابنا عظيم القدر شريف المنزلة، صحيح العقيدة، كثير الحديث قدم بغداد و خرج الى الشام و مات بها له كتب منها كتاب الغيبة، الى ان قال: رأيت ابا الحسين محمّد بن على الشجاعى الكاتب يقرأ عليه كتاب الغيبة تصنيف محمّد بن ابراهيم بن النعمانى بمشهد العتيقة لانه كان قرأه عليه و وصى لى ابنه ابو عبد اللّه الحسين‏ بن محمّدالشجاعى بهذا الكتاب و النسخة المقروة عندى. 🔸كتاب غيبت نعمانى از كتب قديمه معتمده نزد همه علماى شيعه و از اجل كتب است و در جلالت او كلام شيخ مفيد كافى است كه در آخر باب سوم ذكر امام قائم عليه السّلام از كتاب ارشاد فرمود: هر كس اخبار غيبت امام عصر عليه السّلام خواهد به كتاب غيبت نعمانى رجوع كند كه در اين باب كتاب جامعى است. «و هذا طرف يسير مما جاء فى النصوص على الثانى عشر من الائمة عليهم السّلام و الروايات فى ذلك كثيرة قد دونها اصحاب الحديث من هذه العصابة و اثبتوها فى كتبهم المصنفة، فممن اثبتها على الشرح و التفصيل محمّد بن ابراهيم المكنى ابو عبد اللّه النعمانى فى كتابه الذى صنفه فى الغيبة فلا حاجة بنا مع ما ذكرناه الى اثباتها على التفصيل فى هذا المكان.» 🔸غيبت نعمانى بيست و شش باب است و هر باب آن در ذكر يك سلسله روايات مرويه از اهل بيت عصمت و وحى درباره حضرت حجت عليه السّلام است. 🔸و آن را مقدمه‏ اى بسيار مفيد و ارزنده به قلم تواناى مصنف آن عالم ربانى جناب نعمانى در امامت و غيبت امام زمان عليه السّلام است. نگارنده بر اين عقيدت است كه فقط همين كتاب غيبت نعمانى در اثبات امامت و غيبت قائم آل محمّد كافى است. علاوه اين كه جوامع فريقين و رسايل مستقله آنان در اين باب از كثرت به قدرى است كه اگر كسى بخواهد آنها را احصاء و فهرست كند، مستلزم تأليف كتابى بزرگ بلكه كتابهايى خواهد بود. 🔸كتاب غيبت نعمانى بيست و شش باب است و هر باب آن معنون به عنوانى قابل اعتناء و توجه بسزا در اهميت موضوع كتاب است و در هر يك از ابواب رواياتى با اسناد، سواى آيات قرآنى از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و آل او اهل بيت عصمت و وحى نقل كرده است كه بسيارى از آنها به طرق عامه در جوامع روايى آنان نيز نقل شده است. 📚معرفی کتاب از: علامه حسن زاده، نهج الولايه ص80 ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇 mediafire.com/?53nmibb9tj3sia9 @almorsalaat
💢حدیث عنوان بصری، برنامه ای ساده برای هرکس که میخواهد اصلاح نفس کند و به معرفت حق برسد. 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💠هذا هو المجلد الثاني من كتاب «سرالاسراء»، ويناسب المقام أن نذكر - قبل الشروع في شرح مابقی من حديث المعراج - بعنوان المقدمة، حدیث عنوان البصري، الذي كان في طول القرن الأخير موردا لتوجه علماء الأخلاق بحيث يوصون طلبة العلم و تلامذتهم بقرائته. والأستاذ الأعظم، العارف بالله وآیته المرحوم المغفور الحاج میرزا علی آقا القاضي الطباطبائي - قدس الله نفسه الزكية و حشره مع محمد و آله - صلوات الله عليهم أجمعين - كان يوصی و يرغب تلاميذه الأخيار، الذين كانوا بعده نجوم سماء العلم و الفضل و العرفان، على قرائة هذا الحديث، وكان قدس سره - یرى أن هذا الحديث الشريف بنفسه برنامج ساذج لمن أراد إصلاح النفس ومعرفة الحق سبحانه. وإليك نص الحديث .... 📚سرالاسراء، ج۲، مقدمه @almorsalaat
💠ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. ✅حکایتی از حضرت زکریا (ع) و علامه شعرانی (ره) 🔹وقتى پيرمردى قزوينى همسنّ و سال استاد بزرگوارم جناب آية الله حاج ميرزا ابو الحسن رفيعى قزوينى (رفع اللّه درجاته) حكايت مى‏ كرد كه ما در اوان خردسالى در قزوين همين آقا سيد ابو الحسن رفيعى را صدا مى‏ زديم كه بيا بازى، ايشان تا ميدان با ما همراهى مى‏ كرد، ولى با ما بازى نمى‏ كرد، در گوشه‏ اى مى ‏ايستاد، يا به نبش ديوارى تكيه مى‏ داد و بازى و بازيگران را تماشا مى‏ كرد، آقا از همان ابتداء اهل بازى نبود. 🔹من از اين حرف شيرين و دلنشين پيرمرد به ياد حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) افتادم كه خداى سبحان در آيه سيزدهم سوره مريم قرآن فرموده است: يا يَحْيى‏ خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا، أمر حكيم محكم و متين و رصين است كه بر اساس استوار حق و حقيقت قرار گرفته است و ريشه دوانده و پايدار است يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ. سبحان الله حضرت يحيى پيامبر (عليه السلام) را در كودكى و خردساليش تا چه پايه عقل و درايت بوده است كه خداوند فرموده است وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا. 🔹در تفسير منهج الصادقين آمده است كه: از ضحّاك منقول است كه در وقت سه سالگى يحيى، كودكان محلّه روزى به در خانه زكريا رفتند و او را آواز دادند كه اى يحيى از خانه بيرون آى تا بازى كنيم، هم از درون خانه آواز داد كه: «ما للّعب خلقنا» يعنى ما براى بازى آفريده نشده ‏ايم. 🔹و اين روايت از ابى الحسن علي الرضا (صلوات الله عليه) نيز مأثور است. در اين سخن پندى عظيم است مر بيخبران بازيچه غفلت را كه عمر عزيز به بازيچه‏ لهو و لعب مى‏ گذرانند، و به دام فريب انّما الحيوة الدنيا لهو و لعب مقيّداند. 🔹آية الله رفيعى در كودكى تا ميدان بازى رفت و بازى نكرد، اما حضرت يحيى پيغمبر تا ميدانگاه بازى هم نرفته بلكه از درون خانه آواز داد كه دار، دار حقيقت است و دار بازى نيست. 📚علامه حسن زاده، هزار و یک کلمه، کلمه 329 @almorsalaat
📚خرائن 🔰ملااحمد نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود کتاب خزائن👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/khzaen-naraghi.pdf @almorsalaat
♨️هیچ شيخ و مرشدى أكمل و أتم از نبى و ولى و ائمه طاهرين نتواند بود. 🔰ملا احمد نراقی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹بعضى از عرفا در بيان احتياج به شيخ گفته كه به ده وجه احتياج به‏ آن است.... مخفى نماند كه اين همه صحيح است و ليكن شيخ و مرشدى أكمل و أتم از و و طاهرين نتواند بود و آنچه شايد و بايد در كلمات ايشان حاصل است و استخراج آنها از كلمات و اشارات ايشان اصعب نيست از شناختن شيخ و فرق ميان شياد و استاد. 🔺اى بسا ابليس آدم روى هست 🔺به هر دستى نبايد داد دست‏ 🔹مبتدى بيچاره قوت شناختن شيخ و تميز صادق و كاذب ندارد‌. پس صادق يقينى در دست هست و توسل به روحانيت آن و استفاده از كلمات او كافى است. 🔹بعضى عرفاء در مقامات شيخ و صفات او گفته قال اللّه سبحانه: «فوجدا عبداً من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا و علّمناه من لدنا علماً» از اينجا پنج ركن مقام ركنيت دست مى ‏آيد .... مخفى نماند كه به جز را كسى چه مى ‏تواند دانست كه پنج ركن اول‏ از براى او حاصل است خصوصا مبتدى، و منتهى خود چه احتياج به شيخ و مرشد دارد پس بايد شيخ و مرشد را از معصومين عليهم السّلام گرفت. 🔹از براى شرايط و آداب ذكر امورى گفته ‏اند ... و مخفى‏ نماند كه در همه آنچه مذكور شد اگر مراد از شيخ يكى از باشد خوبست و إلا فلا. 📌پ.ن: ناگفته نماند که این مطلب در عین صحت و درستی، همه ی مطلب در مورد نیست و جوانب دیگری هم دارد. 📚خزائن ص۴۹۷ @almorsalaat
⁉️برنامه درس خارج استاد آیت الله فرحانی (زمان، مکان، حضوری یا مجازی بودن) هنوز قطعی و اعلام نشده است. ✅به محض قطعی شدن، اطلاع رسانی خواهیم کرد. @almorsalaat
با عرض سلام بله. دانشجویان محترم هم میتوانند از صوت های الموجز استاد علی فرحانی استفاده کنند. ⬇️ دانلود صوت و متن الموجز👇👇 eitaa.com/almorsalaat/1403 @almorsalaat
ضمن عرض سلام قاعدتا اول باید مشخص کنید که به چه هدفی میخاید بخونید. بدست آوردن جهان بینی؟ تدریس؟ علاقه؟ کسب درآمد؟ هر کدوم اقتضائاتی داره. و در هر کدوم باید سیر محتوایی از سیر آموزشی جدا بشه. برای بدست آوردن یک دور جهان بینی کامل صوت شرح بدایه استاد فرحانی بسیار عالیست eitaa.com/almorsalaat/1007 و برای تحقیق و پژوهش در فلسفه هم، بعد از بدایه بر اساس روشی که در صوت زیر توضیح داده شده، عمل کنید. b2n.ir/raveshe-tahghigh @almorsalaat
♨️نقش دين در رونق گرفتن علم در تمدّن درخشان اسلامى و در غرب چه بوده است؟ 🔰علامه حسن زاده آملی 🔸در اين كه پيدايش تمدّن عظيم اسلامى، سرمايه ترقى و تعالى غرب در همه شعب معارف شده است جاى انكار هيچ بخرد فرزانه‏ اى نيست. به عنوان نمونه كه اندكى از بسيار و مشتى از خروار است دو كتاب را يادآور مى ‏شويم: 🔸يكى ميراث اسلام، يا آنچه مغرب زمين به ملل اسلامى مديون است. ... مؤلف آن «آلفرد گيوم» در آغاز مقدمه آن گويد: كتاب ميراث اسلام در جستجوى آن دسته از اصول علمى، صنعتى، فرهنگى، و معنوى اروپا است كه از دنياى اسلامى أخذ شده و از جهان عربى مشرق سرچشمه گرفته است ... همين مذهب اسلام و امپراطورى بزرگ اسلامى بوده است كه علوم و صنايع ملل گوناگون را با يكديگر تركيب و آن را به صورت كامل و زيبايى به جهان علم و صنعت اهدا كرده است .... 🔸و از اين گونه اعترافات صادقانه در كتاب يادشده از نويسندگان آن بسيار است. 🔸كتاب دوم به نام علوم اسلامى و نقش آن در تحوّل علمى جهان آلدوميه ‏لى است. 🔸و نظير دو كتاب يادشده، كتب و مقالات بسيارى از اصحاب قلم و ارباب دانش و بينش نوشته شده است، و اكنون به چند سطرى از گفتار استاد عزيزم حضرت علّامه شعرانى (ره) تحت عنوان «تأثير قرآن در پيدايش تمدّن عظيم اسلامى» تمسّك و تبرّك مى ‏جويم: 🔺آن كه تاريخ خوانده است و بر احوال امم گذشته آگاه گرديده داند كه تا زمان پيدايش يونان هيچ قومى بدان پايه از علم نرسيدند و آن تمدّن نيافتند، و آنها كه پيش از يونان بودند همه در علم و تمدّن پست‏تر از آنان بودند، و اندكى پيش از اسكندر علماء و حكماء در يونان بسيار شدند چون سقراط و افلاطون. و اسكندر كه عالم را بگرفت علم و زبان يونانى را در جهان منتشر كرد و مردم را از آن بهره ‏مند ساخت، تا هزار سال زبان يونانى زبان علمى جهان بود و دانشمندان بدان زبان علم مى‏ آموختند و كتاب مى ‏نوشتند هر چند خود يونانى نبودند حتى پيروان حضرت مسيح ع تاريخ آن حضرت را كه انجيل نام دارد به زبان يونانى نوشتند، و لفظ انجيل هم كلمه يونانى است به معنى مژده، با آن كه هم خود آنها و هم حضرت عيسى ع زبانشان عبرى بود. 🔺هزار سال پس از اسكندر حضرت خاتم انبياء محمد بن عبد الله ص ظهور كرد و قرآن را به عربى آورد و اوضاع جهان دگرگون شد، زبان عربى جاى‏ زبان يونانى را گرفت و از آن درگذشت و مسلمانان علوم يونانى را گرفتند و چندين برابر بر آن افزودند و اين مقام كه زبان عربى در جهان يافت و علومى كه به اين زبان نوشته شد هيچ زبانى قبل از آن اين مقام نيافت. 🔺در تواريخ آمده است كه كتابخانه اسكندريّه در مصر بزرگترين كتابخانه دنياى قديم بود. محتوى بر علوم يونانى و بيست و پنج هزار جلد كتاب داشت اما به عهد اسلام كتابخانه مسلمانان بر يك ميليون شامل بود. 🔺جرجى زيدان در تاريخ تمدّن اسلام و تاريخ آداب اللغه گويد: دو خليفه فاطمى مصر عزيز بالله و حاكم بامر الله در مصر كتابخانه ‏ها انشاء كردند مشتمل بر نزديك يك ميليون كتاب يعنى چهل برابر كتابخانه يونانيان در اسكندريه. كتابخانه‏ هاى بزرگ در مصر و عراق و اندلس و غير آن بسيار بود هر يك مشتمل بر صدها هزار جلد، و ابواب آن براى طالبان علم و مطالعه كنندگان باز بود. پس آثار دانش عربى چهل برابر بيش از يونان بود. 🔺در علم ادب و اخلاق و موعظه و فقه و سياست مدن و جغرافيا، يونانيان كتاب داشتند اما با كتب عربى قابل مقايسه نيست نه از جهت كثرت و نه تحقيق ... در رياضى خصوصا حساب و جبر و مقابله و هيئت و نجوم مسلمانان بر يونانيان تفوّق عظيم داشتند ... و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوييم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است. 🔺و چون در قرآن براى نماز امر به تحصيل وقت و قبله شده بود، مسلمانان ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيئت و نجوم بياموزند، و هيئت و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت، و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را به آموختن علم حساب واداشت، و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم حساب پرداختند، و جهاد و حج راه جهان‏گردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را نوشتند. 🔺و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادلّه را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقوال حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند، و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به بركت قرآن آموختند ... و پس از اين ثابت مى ‏كنيم كه تمدّن و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسیحیت ناشی نشده است. 📚هزار و يك كلمه ج‏3ص463 @almorsalaat
💠لوازم تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری چیست؟ @almorsalaat 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 💠اشاره به برخی از لوازم و مقدمات مهم محتوایی و روشی تدریس اندیشه و آثار شهید مطهری 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌ارائه شده در دوره بینش مطهر ویژه اساتید حوزه و دانشگاه یزد ۹۹/۶/۱۳ @ofoqemobin @almorsalaat
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین @almorsalaat 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉🔉 💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔰استاد علی فرحانی 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد. 1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است. 2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند. 🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است. 🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند. 📌این صوت بخشهایی از جلسات تدریس شواهد الربوبیه در موسسه اسراء است. @almkrsalaat
♨️ شده تدریس استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/soda96/12262 📌چند نکته مهم: 🔸از آنجایی که استاد نکات زیادی را در حین تدریس بیان میکنند، متن پیاده به شما کمک میکنه که بدون نگرانی به راحتی صوت را گوش دهید و بعدش نکات را از روی متن مرور کنید. 🔸این متن ها الحمدلله فقط به قصد استفاده راحتتر شما تهیه و با هزینه کمی عرضه شده است. هزینه ای که برای هر کدام در نظر گرفته شده حتی از هزینه پیاده کردن نصف یک جلسه هم کمتر است. 🔸از هزینه ای که میپردازید، هیچ شخص و یا مجموعه ای، نفعی نمی برد و تمام آن دوباره صرف پیاده سازی بقیه صوت ها می شود. لذا خریدن این متون سبب تامین هزینه پیاده سازی سایر دروس می شود. لذا میتوانید به قصد کمک به این کار خداپسندانه خرید کنید. 🔸برخی از طلاب همین مقدار هزینه را هم نمی توانند پرداخت کنند. لذا اگر میتوانید هزینه خرید آن را برای دیگران پرداخت کنید، به بنده پیام دهید. 🔸اگر مایلید در هزینه پیاده سازی های این صوت ها مشارکت داشته باشید، به ادمین @Admin_soda پیام دهید. 🔸اگر توانمندی پیاده سازی صوت دروس حوزوی را دارید به ادمین @Admin_soda پیام دهید. در مقابل هر جلسه مبلغ متعارفی پرداخت می شود. باتشکر محسن ابراهیمی ۹۹/۶/۱۶ @almorsalaat
♨️ فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است/تخصّص‌گرایی فکر خیلی خوبی است، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۲/۱۸ 💠💠💠💠💠💠 🔹یک عدّه‌ای خیال میکنند ، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی اداره‌ی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی. 🔹 بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّص‌گرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، منتها غفلت نشود از برخی از عیوب تخصّص. سالها است عدّه‌ای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تخصّصی‌ شدن در کنار منافعی که دارد، مضارّی هم دارد. برخی از علوم بین‌رشته‌ای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر چنانچه دنبال تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید. @almorsalaat
♨️ در حوزه های علمیه 🔰 حجت الاسلام سید محمد هاشمی @smhashemi128 🔘پیشرفت و گسترش خارق العاده علم در دوران جدید، و گسترش بی حد و حصر نیازهای بشر سبب شده است، علم به عنوان ابزار شناخت عالم یا ابزار تصرف در عالم به شاخه ها و رشته های گوناگون تقسیم شود. علوم پایه و تجربی و ریاضی که زمانی به تعداد انگشتان دست قابل شمارش بود شعبه های مختلفی پیدا کرده و گاهی به دست آوردن بالاترین درجه علمی در یک رشته نیاز به کار تخصصی در یک بخش بسیار بسیار جزیی در آن رشته (که خود به شکل بسیار جزیی از سایر رشته ها جدا شده) دارد. بر این اساس گفته می شود که دیگر دوران «ذوالفنون» ها و «علامه» ها به سر رسیده و راهی جز تمرکز و توجه به یک تخصص باقی نمانده است. 🔘از آنجا که تمام امواج دنیای جدید به صورت ناقص یا هضم نشده به شرق و سپس به حوزه ها می رسد، نوای تخصص گرایی نیز مدتی است حوزه های علمی را فرا گرفته است . در این نوشته تلاش می کنیم به دو معنای صحیح و غلط از تخصص گرایی بپردازیم. 🔘تخصص گرایی در حوزه گاهی به معنای تبحر و تعمق در یکی از علوم خاص حوزوی یا یکی از رشته های علوم انسانی، تنها پس از اتمام سطح اول حوزه معنا شده است و حتی مجموعه هایی آموزشی بر اساس این نگاه شکل گرفته و برخی تحول خواهان حوزوی نیز بر این روش تاکید کرده اند. در این روش یک طلبه بدون احراز شناخت کامل (و حتی متوسط) از اسلام به یکی از رشته ها ورود می کند و تلاش می کند ابعاد مختلف آن رشته را بکاود. 🔘به نظر می رسد این روش حداقل در علوم اسلامی نه تنها منتج نیست بلکه منشاء التقاط های اساسی است. تصور کنید کسی که به صورت تخصصی تفسیر را برگزیده است و سایر ابعاد فکر اسلامی را نیاموخته است بخواهد مقایسه ای میان تفسیر المنار رشید رضا و تفسیر المیزان علامه طباطبایی صورت دهد، این مقایسه نه تنها متوقف بر فهم تاریخ تفاسیر است بلکه به شدت به آشنایی با علم اصول و فلسفه محتاج است. یا کسی که به طور خاص تنها شاغل به فلسفه بوده است بخواهد آیات و روایات پیرامون کیفیت معاد را با نگاه فلسفی تطبیق دهد یا کسی که تنها به فقه و اصول پرداخته و از فلسفه الهی بهره ای ندارد، بخواهد پیرامون حقیقت ملک یا انسان یا اراده یا نحوه تشریع شارع سخن بگوید. برخی اشکالات اساسی در کار برخی علما که تنها به تاریخ کربلا پرداخته و هرگز نتوانسته اند بین علم غیب امام و آنچه در کربلا رخ داد جمع سالمی کنند، نیز بر همین اساس بود. چون تحلیل کربلا تنها به تحلیل داده های تاریخی نیست بلکه شناخت حقیقت امامت در این فهم سهم بزرگی دارد. (بخشی از بلوا بر سر کتاب شهید جاوید از اینجا نشأت گرفته است) 🔘این مشکل زمانی بغرنج تر می شود که بخواهیم در حوزه ی نظام سازی و فقه حکومتی یا سخن بگوییم. شاید بتوان فهم های گهگاه التقاطی و و یا فهم های ضد اجتماعی و سکولار برخی علمای حوزوی را ناشی از این برداشت های ناقص از علوم اسلامی دانست. 🔘این مسیر گاهی باعث شده که اسلامی کردن علوم انسانی تنها به تهذیب علوم و گاهی گزینش گری ناشیانه تقلیل یابد و مجموعه آیات و روایات به صورت مستهجنی به عنوان موید یا نافی برخی نظریات در حوزه علوم انسانی قلمداد شود و بعد از آن نیز تصور شود روانشناسی یا اقتصاد اسلامی تولید شده است. 🔘اما چگونه می توان بدون فهم ابعاد مختلف اندیشه اسلامی تنها به یک رشته خاص پرداخت؟ 🔘به نظر می رسد تخصص گرایی معنای دیگری نیز دارد که در اندیشه و سیره مرحوم امام، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی و شهید مطهری به چشم می خورد. این بزرگان با این که در برخی رشته های خاص به طور تفصیلی ورود کرده اند، اما پیش از آن تراز کاملی از اندیشه اسلامی را به دست آورده اند. 🔘در این روش یک اندیشمند مسلمان ابتدا به درجه ای از اسلام شناسی می رسد و پس از آن با این عقبه علمی به حسب تکلیف به یکی از رشته ها ورود می کند. 🔘بحث های حکومتی امام خمینی، بحث های اجتماعی رهبر انقلاب، تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تمامی آثار شهید مطهری در تقابل با اندیشه غرب از این قبیل است. 🔘بی شک از هیچ طلبه مقدمات خوانده ای که پس از آن به تخصص در تفسیر یا فلسفه یا علوم انسانی شاغل شده باشد، نمی توان انتظار تفسیر المیزان، اصول فلسفه، نقدی بر مارکسسیم یا علل گرایش به مادی گری را داشت. جالب این است که نتیجه سالها نگاه معوج به تخصص گرایی نیز هرگز به تولید چنین آثاری منجر نشده است. 🔘شاید تصور سالهای طولانی تحصیل برای به دست آوردن تراز اسلام شناسی (اجتهاد) عاملی برای کوچ عمومی طلاب از مسیر اصلی تحصیل باشد. در این صورت راهبری صحیح تحصیلی طلاب و کوتاه کردن مدت تحصیل می تواند راه را برای الگوی صحیح تخصص گرایی در حوزه باز کند. 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat