♨️ #مجموعه_جلسات ساختار شناسی علم اصول
🔰حجت الاسلام مقدسی
🔺حجت الاسلام مقدسی در چند سال قبل در دوره های کوتاه مدت دانشگاه مجازی المصطفی یک دوره فشرده ساختار شناسی علم اصول را تدریس کرده اند.
⬇️می توانید از طریق این لینک جلسات رو مشاهده کنید:
👇👇👇👇👇
🆔 b2n.ir/sakhtare_osul
#اصول
@almorsalaat
المرسلات
#هدیه_متن_دروس 🔸با سلام 🔸با توجه به نکاتی که دیروز در کانال👆 عرض کردم، برخی از خیّرین کانال، مبلغی
#گزارش و #تشکر
✅همینطور که سابقا عرض کردم، چند روز پیش، برخی از خیرین کانال، مبلغی را برای اهداء متن پیاده شده #الموجز یا #اصول_فقه به کسانی که توان مالی کافی ندارند، در اختیار ما قرار دادند.
📌اولا از ایشان و همچنین بزرگوارانی که روز گذشته مبلغی را واریز کردند، نهایت تشکر و قدردانی را داریم.
📌ثانیا عرض می کنم که تاکنون به تقریبا ۳۰نفر از بزرگوارانی که متقاضی دریافت این متون بودند، یکی از جزوات الموجز یا اصول فقه به انتخاب خودشان، تقدیم شده است.
📌ثالثا هنوز ظرفیت برای اهداء تعداد محدودی دیگر وجود دارد. لذا کسانی که به دلیل مشکل مالی تقاضای دریافت این جزوات را دارند، به @Admin_soda پیام دهند. (قابل توجه است که هزینه خرید هر کدام از جزوات ۱۵هزار تومان است).
📌رابعا کسانی که مایل به مشارکت مالی در زمینه #پیاده_سازی و همچنین #هدیه_متن_دروس هستند به @ebrahimi845 پیام دهند.
📌همینطور که سابقا هم عرض شد، هزینه ها دریافتی صرفا جهت پیاده سازی سایر دروس خرج می شود و هیچ کس منفعت شخصی کسب نمی کند.
🌐هدف ما، خوب درس خواندن شماست.
@almorsalaat
naghde-elm-naghde-aalem-nist.mp3
7.75M
🔉🔉 #آداب_تحصیل_علم
❌نقد علم، نقد عالم نیست.
🔰استاد علی فرحانی
🔹استاد در این صوت که بخشی از جلسه ۹۹/۴/۲ تدریس تعادل و تراجیح حضرت امام است، بعد از نقد و بررسی دیدگاه محقق نائینی، این نکته را متذکر می شوند که در درس خواندن ها باید مراقب باشیم و بدانیم که نقد مسئله علمی، به منزله نقد عالم نیست.
🔹ایشان در این زمینه نکات بسیار مهمی را از سیره امام و سایر علما و نورانیت کتب علمی علما (هر چند نظرات آنها اشتباه باشد) بیان می کنند.
🔹به نظرم رسید که این صوت در آغازین روزهای شروع سال تحصیلی که در واقع شروع دوباره نقد و بررسی نظرات علمی علماست، بسیار لازم است. #حتما #بشنوید
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #مهارت_های_تحصیل_علم #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
#یادداشت 💢تقریرنویسی، روش و ثمرات 🔰 حجت الاسلام عباس افروزی 💠 در تقریر نویسی لازم است دو نکتۀ بسی
#کامنت
🌀در مورد یادداشت آقای افروزی، در #گروه شاگردان استاد چند مورد اظهار نظر بود که در ادامه میخوانید:
1⃣ سلام باعرض معذرت از استاد گرامی
فکر میکنم ساده تر از این هم میتونستن بیان کنند. احساس میکنم نویسنده ی این متن دارن با الفاظ بازی میکنند.
2⃣ (در جواب کامنت ۱)سلام علیکم و رحمت الله. شاید سیاق نوشته و الفاظ به کار رفته خیلی روان و آسان نباشند اما مطلب به طرز زیبا و مناسبی بیان شده است. به نظر میرسد که ما این مساله را بارها تجربه کردیم اما شاید در قالب تقریر نویسی به آن نگاه نکرده بودیم.
حتما در مباحثات رخ داده است که وقتی میخواهیم مطلبی را توضیح دهیم ممکن است متوجه شویم که فقط الفاظ یک مطلب را فهمیدیم و نمیتوانیم اصل مطلب را توضیح بدهیم. این مسئله یعنی معنای واژه ها را به خوبی در نیافتیم و همچنین حد وسطهای قیاس ها را به خوبی نفهمیده ایم.
تقریر نویسی بر اساس این مطلب دو خاصیت بسیار مهم دارد: ۱- میفهمیم که نفهمیدهایم که همان جهل بسیط است.
۲- ذهنمان عادت میکند در هنگام استماع دروس طوری گوش بدهیم که جهل مرکب و حتی بسیط برایمان به وجود نیاید یا تعداد و مقدار آن کمتر شود. اگر این کار صورت بگیرد حتی میتوانیم به بیان بسیاری از اساتید اشکال بگیریم و قدر اساتید خوش بیان را بهتر خواهیم دانست.
از نگارنده این مطلب سپاسگزارم.
3⃣بنده هم از مقایسه ای که بین ذهن و کامپیوتر صورت گرفت و نکاتی که درباره تقریر نویسی بیان شد خیلی استفاده کردم. ممنون از حاج آقای افروزی🙏🌹
📌شما هم در #گروه_شاگردان عضو شوید و نظرتان را در مورد مطالب کانال به اشتراک بگذارید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat
🌐عظمت آخوند ملاحسینقلی همدانی
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۴/۲۶
🔅مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛
🔅ایشان از لحاظ ملائی و علمی، جزو شاگردان درجه یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد.
#کلام_ولی #عرفان
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
#سوال و #جواب
❄️نحوه حکایت گری مفاهیم از وجودات ربطی
سوالات زیر در #گروه_شاگردان مطرح شد و حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 به آنها پاسخ دادند.
⁉️#سوال: سلام علیکم و رحمة الله. سوال داشتم خدمت استاد و عزیزان ادمین. چرا وقتی اثبات کردیم که وجود تمام معالیل در خلقت وجود ربطی است باعث می شود که مفاهیم منتزع از آنها عنوان باشند. چه خصوصیتی در عنوان بودن و چه خصویتی در ربط بودن وجود دارد؟ آیا به جهت عدم شناخت محکی و موجودات خارجی است؟
✅ #جواب: سلام علیکم. دلیل این است که پس از اثبات رابط بودن وجودات دیگر رابطه عناوین ذهنی با خارج نمیتواند کلی و فرد باشد چون لازمه کلی و فرد انطباق بالذات است. حال آنکه مفهوم همواره مستقل است و در فرض ما وجود خارجی استقلال ندارد این نسبت مستقل و غیرمستقل رابطه عنوان و معنون است که همه مفاهیم فلسفی با تقریر اصالت وجودی با وجود خارجی دارند. عنوان بر خلاف کلی به دلیل خاصیت معقول ثانی فلسفی، مطابَق غیر مستقل میپذیرد و ذهن تنها با استفاده از او میتواند از دنیای وجودی خبر دهد.
⁉️ #سوال: لکن حینئذ آیا ضرری به مطابقت وارد نمی شود. با توجه به آنچه فرمودید که انطباق بالذات وجود ندارد ؟
✅ #جواب: نه در دو رتبه انطباق درست است. اولا مفاهیم ماهوی حتی بعد از اصالت وجود در فلسفه علامه بر اساس معنایی که ایشان در مساله تخصص نوع ثالث و وجود ذهنی توضیح میدهد منطبق بر واقعند. ثانیا مفاهیم فلسفی نیز بر همین اساس عنوان و معنونی منطبق بر واقعند و حقیقتا حکایت هر مفهومی با دیگری متفاوت است.
#مشاوره_تحصیلی_مجازی #فلسفه
@almorsalaat
المرسلات
#یادداشت 📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقل
#کامنت و #پاسخ
یکی از اعضای محترم کانال، در مورد #یادداشت فوق👆 از حجت الاسلام قیلاوی زاده @ghilavi، سوالی را مطرح کرده اند، که سوال و جواب آن را در ادامه می خوانید.
⁉️#سوال: در مورد متن منتشر شده حضرتعالی سوالی دارم، بفرمایید نسبت مطلق شخص مسلمان با ملکه اجتهاد چیست؟ هر فرد مسلمان چه وظیفه ای نسبت به ملکه اجتهاد دارد؟ اساسا آیا کسب ملکه اجتهاد شرط در تکامل مطلق انسان است یا یک تکلیف کفایی اجتماعی است؟
✅ #پاسخ: در مورد ارتباط افراد مسلمان با مسئله ملکه اجتهاد و جهتی که فرمودید، دو بحث وجود دارد:
1️⃣ بحث اول در مورد اجتهاد و حیثیت تکالیف اجتماعی متفرع بر آن است. اجتهاد ابزار اسلامی شناسی و کشف مسائل جدید از دل منابع اسلامی است. در این مورد خود استاد شهید مطالب بسیاری دارند که نمونه بارز آن در مقاله «اصل اجتهاد در اسلام» و «الهامی از شیخ الطائفه»، مباحث اسلام و مقتضیات زمان موجود است.
🔷 البته خود استاد شهید در تبیین و تشریح نقش اجتهاد در اسلام و جایگاه آن در ایدئولوژی اسلامی به مقاله #ختم_نبوت ارجاع می دهند. شهید مطهری در این مقاله در مورد اجتهاد چنین می نویسند:
➖ اهمّ وظايف و #مسؤوليّت_هاى_علماى_امّت، «اجتهاد» است. اجتهاد يعنى كوشش عالمانه با متد صحيح براى درك مقرّرات اسلام با استفاده از منابع: كتاب، سنّت، اجماع، عقل.
➖كلمه «اجتهاد» اوّلين بار در احاديث نبوى به كار رفته و سپس در ميان مسلمين رايج گرديده است. اين كلمه در قرآن نيامده است. كلمهاى كه از لحاظ روح معنى مرادف اين كلمه است و در قرآن آمده است «تفقّه» است. قرآن صريحاً به تفقّه و فهم عميق دين دعوت كردهاست.
➖ اجتهاد يا تفقّه، در دوره خاتميّت وظيفه بسيار حسّاس و اساسى بر عهده دارد و از شرايط امكان جاويد ماندن اسلام است. اجتهاد را به حق نيروى محرّكه اسلام خواندهاند. #ابن_سينا فيلسوف بزرگ اسلامى با روشن بينى خاصّى اين مسأله را طرح مى كند، مى گويد:
➖ «كلّيّات اسلامى، ثابت و لا يتغيّر و محدود است و امّا حوادث و مسائل، نامحدود و متغيّر است و هر زمانى مقتضيات مخصوص خود و مسائل مخصوص خود دارد. به همين جهت ضرورت دارد كه در هر عصر و زمانى گروهى متخصّص و عالم به كلّيّات اسلامى و عارف به مسائل و پيشامدهاى زمان، عهدهدار اجتهاد و استنباط حكم مسائل جديد از كلّيّات اسلامى بوده باشند.» **
🔶 بنابرمطلبی که استاد شهید فرموده اند و تقریبا تمام علمای اعلام بر آن تصریح دارند، اجتهاد وظیفه ای اجتماعی و یک واجب کفایی است که باید علمای امت عهده دار آن باشند تا بتوانند مسائل و نیازهای هر عصر و مصر را بر اساس این شاخصِ اسلامی بسنجند و احکام اسلامی را از دل منابع اسلام، استخراج کنند. طبیعتا با حصول نتیجه این تکلیف از دوش بقیه ساقط است.
نکته جالب توجه این است که در شرایط فعلی فقدان مجتهدین به شدت حس می شود و این مهمترین تکلیف بر زمین ماندۀ حوزه علمیه است، که متوجه تمامی طلاب است.
2️⃣ جهت دوم ، اجتهاد و کمال فردی انسان ها: بیان حق مسئله در مورد این بخش کار دشواری است که باید اهل آن در موردش نظر بدهند. اما از باب تجمیع و اشاره به مسئله به چند نکته اشاره می کنیم.
🔹 نکته اول: راه رسیدن به کمال نهایی انسان ها انجام تکالیف شرعیه است. در این مسیر هرکس بهتر به تکالیف خود عمل کند، به مقام قرب نزدیک تر شده است.
🔹 نکته دوم: اگر کلمات امامین انقلاب را محور و مبنا بدانیم و تشخیص آنها را در سیر و سلوک صائب بدانیم، می بینیم که در کلماتشان در مورد شهدای جنگ تحمیلی تعابیر دارند که نشان می دهد حداقل، برخی از شهدای جنگ تحمیلی به کمال نهایی خویش رسیده اند.
🔹نکته سوم: تعابیری است که از حضرت امام در مورد کیفیت سلوک (خصوصا برای اهل علم) بیان شده است که ایشان ابتدا دستور به کسب مقدمات علمی دارند.
✅ جمع بندی :با توجه به اینکه انسان های مختلف در شرایط مختلف تکالیف مختلفی دارند، و با توجه به اینکه ملاک اسلامی در رشد و کمال انسان ها، عمل به تکالیف شرعیه است، باید گفت که مسیر عادی و عمومی که وجود دارد این است که از طریق کسب علم (که در برخی جاها نیازمند اجتهاد هم می شود) باید به کمال رسید البته این طریق منحصر نیست همانطور که مسئله شهدا این مسئله مصداق پیدا کرده است.
🎁 تمام مطالبی که در قسمت دوم بیان شد، در کلمات استاد فرحانی با تبعیت از اندیشۀ #اعلام_اربعه موجود است. لینک برخی از ارجاعات مطلب را اضافه می کنم تا به اصل مطلب هم مراجعه بفرمایید.
eitaa.com/almorsalaat/1300
eitaa.com/almorsalaat/811
eitaa.com/almorsalaat/544
eitaa.com/almorsalaat/1128
eitaa.com/almorsalaat/813
eitaa.com/almorsalaat/862
*انسان و ایمان ص 62
**مجموعه آثار شهيد مطهرى ج3ص198
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
@almorsalaat
💢تو خود حجاب خودی
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس
@almorsalaat
👇👇👇👇
💢تو خود حجاب خودی
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس
✨✨✨✨✨✨✨✨
🔹از دیدگاه علامه طباطبایی، نزدیکترین راه رسیدن انسان به کمال، طریق معرفت نفس است. شاید به جرات بتوان گفت که ایشان در تمام آثار خود، تنها به دنبال تبیین همین مطلب و آثار و لوازم آن بوده اند.
🔹استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه، به مناسبت های مختلفی به این دیدگاه علامه اشاره کرده اند و تا حدودی آن را تبیین کرده اند.
🔹ایشان در بحث انواع فاعل به مناسبت عبارت علامه در فاعل بالتجلی، توضیحاتی را در مورد طریق معرفت نفس با استفاده از برخی عبارات علامه بیان میکنند.
🔹در پست بعد صوت استاد را قرار داده ایم و در ادامه این پست، عباراتی از علامه که استاد آنها را توضیح میدهند، ذکر کرده ایم. برای استفاده بیشتر از این صوت، حتما در هنگام استماع صوت، عبارات زیر را نیز ملاحظه کنید.
✅عبارتی از کتاب بدایه الحکمه
🔺السابع الفاعل بالتجلي و هو الذي يفعل الفعل- و له علم سابق تفصيلي به هو عين علمه الإجمالي بذاته- كالنفس الإنسانية المجردة- فإنها لما كانت الصورة الأخيرة لنوعها- كانت على بساطتها هي المبدأ- لجميع كمالاتها و آثارها الواجدة لها في ذاتها- و علمها الحضوري بذاتها علم بتفاصيل كمالاتها- و إن لم يتميز بعضها من بعض- و كالواجب تعالى بناء على ما سيجيء- من أن له تعالى علما إجماليا- في عين الكشف التفصيلي-. بدایه الحکمه
✅عباراتی از رساله الولایه
🔺فقد تحصّل أنّ شيئا من هذه الطرق، غير طريق معرفة النفس، لا يوجب معرفة بالحقيقة. و أمّا طريق معرفة النفس فهو المنتج لذلك، و هو أن يوجّه الإنسان وجهه للحقّ سبحانه، و ينقطع عن كلّ صارف شاغل عن نفسه إلى نفسه، حتّى يشاهد نفسه كما هي، و هي محتاجة بذاتها إلى الحقّ سبحانه. و ما هذا شأنه لا ينفكّ مشاهدته عن مشاهدة مقوّمه، كما عرفت. فإذا شاهد الحقّ سبحانه عرفه معرفة ضروريّة، ثمّ عرف نفسه به حقيقة؛ لكونها قائمة الذات به سبحانه، ثمّ يعرف كلّ شيء به تعالى.
🔺و المحصّل أنّ طريق معرفة النفس هي الموصلة إلى هذه الغاية، و هي أقرب الطرق فحسب؛ و ذلك بالانقطاع عن غير اللّه، و التوجّه إلى اللّه سبحانه بالاشتغال بمعرفة النفس كما يحصل من خبر موسى عليه السّلام المتقدّم: «ليس بينه و بين خلقه حجاب إلّا خلقه، احتجب بغير حجاب محجوب، و استتر بغير ستر مستور» الحديث.
🔺و هذا الحديث الشريف أجمل بيان لأحسن طريق، فيبتدى بالأسباب الواردة شرعا للانقطاع من التوبة و الإنابة و المحاسبة و المراقبة و الصمت و الجوع و الخلوة و السهر و يجاهد بالأعمال و العبادات، و يؤيّد ذلك بالفكر و الاعتبار، حتّى يورث ذلك انقطاعا منها إلى النفس، و توجّها إلى الحقّ سبحانه، و يطلع من الغيب طالع، و يتعقّبه شيء من النفحات الإلهيّة و الجذبات الربّانيّة، و يوجب حبّا و إشرافا، و ذلك هو الذّكر. ثمّ لا يزال بارق يلمع، و جذبة تطلع، و شوق يدفع، حتّى يتمكّن سلطان الحبّ في القلب، و يستولي الذّكر على النفس، فيجمع اللّه الشمل، و يختم الأمر و إنّ إلى ربّك المنتهى.
🔺و اعلم أنّ مثل هذا السائر الظاعن مثل من يسلك طريقا قاصدا إلى غاية، فإنّما الواجب عليه أن لا ينسى المقصد، و أن يعرف من الطريق مقدار ما يعبر منه، و أن يحمل من الزاد قدر ما يحتاج إليه. فلو نسي مقصده آنا ما هام على وجهه حيران، و ضلّ ضلالا بعيدا. و لو ألهاه الطريق و مشاهدته و ما فيه بطل السير، و حصل الوقوف. و لو زاد حمل الزاد تعوّق السعي وفات المقصد، و اللّه المستعان سبحانه.
✅عبارتی از رساله الانسان بعد از دنیا
🔺الفصل الخامس عشر في النار أعاذنا اللّه سبحانه منها، و الآيات الواردة في تفاصيل العذاب و الأخبار بها أكثر عددا من آيات الجنّة، فهي تقرب من أربعمائة آية، و ما خلت عن ذكرها تصريحا أو تلويحا إلّا اثنتا عشرة سورة من السور القصار، و كيف كان فجملة حالهم أنّهم محرومون من الحياة الحقيقيّة الأخرويّة، قال سبحانه: قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَما يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ. و قال: إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ. و قال: وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ. و قد قال سبحانه في وصف الآخرة: وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ، و هي الرحمة الإلهيّة التي هي منبع كلّ كمال و جمال، كما قال: وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ.
🔺و هي تفيد أنّهم في عين حرمانهم منها مشمولون لها، و قد قال: وَ بَيْنَهُما حِجابٌ. و قال: فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ. و يتحصّل منه أنّهم في عين مشموليّتهم للرحمة محرومون عنها لكونها في باطن حجاب هم لا يجاوزون ظاهره، و قد مرّ بيانه في فصل الأعراف، فالحجاب هو الذي يمنع هم من النعيم، و ظاهره هو الذي يعذّبون به، و قد بيّن سبحانه أنّهم إنّما يعذّبون بأعمالهم السيّئة بأقسامها، فأعمالهم هي أنواع عذابهم، و الأصل الذي تنشعب منه هذه الأنواع هو أصل الحجاب لهم، و هو الغفلة، قال تعالى: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ. و قال سبحانه: كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ* كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ، فهم متوقّفون في حجاب أعمالهم، و قد قال سبحانه: وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً.
#در_محضر_علامه #معرفت_نفس
@almorsalaat
🔉🔉صوت استاد را در توضیح عبارات فوق #بشنوید 👇👇👇
037-marefatenafs-ghaflat-v-moraghebeh.mp3
3.2M
🔉🔉 #اخلاق_و_عرفان
💢تو خود حجاب خودی
🔰گفتاری از استاد علی فرحانی درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس
‼️در هنگام استماع صوت، حتما عباراتی را که در پست قبل👆 ذکر شده است، ملاحظه فرمایید.
#معرفت_نفس #اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
#اطلاعیه
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
⏰جلسه #ششم: فردا یکشنبه ۲۳شهریور، ساعت ۱۰صبح
🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم
✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت
📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد #بهداشتی بلامانع است.
⬇️لینک دانلود جلسات گذشته
👇👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr
@almorsalat
#گزارش_تصویری
🔺ششمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی و علامه طباطبایی
🔊صوت جلسه به زودی در همین کانال
#پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@almorsalaat