📣#اطلاعیه
🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر
🎙حجتالاسلام سیدمحمد هاشمی
⏰زمان: امروز (پنجشنبه) ساعت ۲۰
🌐پخش زنده از کانال المرسلات در #ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر
🎙حجتالاسلام سیدمحمد هاشمی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برکات و فضیلت #صلوات
🎙مرحوم آیت الله العظمی بهجت
❓سؤال: کسی است که میگوید علاقهای به خواندن قرآن ندارم، چهکار کنم؟
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: زیاد صلوات بفرستد؛ علاقه دارد یا ندارد؟ صلوات بفرستد، همان هدایتش می کند.
❓سؤال: برای رفع تحیّر و تشخیص تکلیف در امور مهمه باید چه کار کرد؟
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره: صلوات زیاد بفرستد؛ [و] در طرق مختلفه که تحیر دارد، استخاره کند.
@bahjat_ir
@almorsalaat
🔹کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
🔹کِی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟
▫️آیت الله پهلوانی می فرمودند: در یکی از جلسات وقتی که این شعر خوانده شد، مرحوم علامه طباطبایی بغض کردند و رفتند از اتاق بیرون و صدای گریه ایشان در راهرو بلند شد.
📚جام صهبا ص۲۱۶، به نقل از آیت الله سید عبدالله جعفری
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
🌀امام بزرگوار هم از همين مدرسهى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده/مسئله معیشت طلاب نسبت به ساخت ساختمان های جدید اولویت دارد
▫️مسئلهى ايجاد مركز پژوهش خوب است؛ اينكه حالا فرمودند كه يك مدرسهاى نيست كه به مهمانهاى خارجى نشان بدهيم، مثل مثلاً «الازهر» در مصر كه مثلاً بگوييم «آقا، اينجا مدرسهى ما است»؛ [در جواب] اين، بنده شوخىام اين است كه ببريدشان به همين مدرسههاى مخروبه، بگوييد اين آدمهاى بزرگ از همين مدرسهها بيرون آمدهاند كه از «ازهر» يا از مدارس معروف ديگر، اينجور آدمهايى بيرون نيامدهاند. امام بزرگوار هم از همين مدرسهى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده.
▫️آن مركز خب خوب است، [ولى] جزو اولويّتهاى ما نيست؛ شما مىبينيد الان ما مشكلات معيشتى طلبهها روى دستمان است، حالا [اينكه] برويم يك مركز آنچنانى بسازيم براى پُز دادن پيش فلان مهمان خارجى، اين جزو اولويّتها محسوب نميشود.
🎙رهبر معظم انقلاب 95/02/25
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
@almorsalaat
✴️#فقه| هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست.
🔸هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آنوقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مىآييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوهى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛
🔸اگر شيوهى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چالهاى خواهد افتاد كه بعضى نيمهسوادها با تمسّك به فلان آيهى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالىكه] نكتهى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالىكه] معارض آن روايت را نمىبينند يا نكتهاش را درك نميكنند.
🔸درس فقه براى اين است كه ما نحوهى كار را، نحوهى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آنوقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوهى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همهى اين مباحث درس ميدهد.
🔸البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين ادارهى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئلهى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خواندهايم]؛ آنوقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوهى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛ عمده، فراگيرى شيوهى اجتهاد و شيوهى استنباط از كتاب و سنّت است.
🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| محاسبة النفس الّلوامة و تنبيه الروح النوّامة
✍الشيخ إبراهيم بن علي الكفعمي
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/132
#کتابخانه_مجازی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
📝#یادداشت| سه تقریر از یک تدریس
▫️رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلوم (ره) و مورد توجه علاقه مندان به عرفان اسلامیست.
▫️این رساله توسط علامه طباطبایی (ره) تدریس و تاکنون سه تقریر از آن جلسات توسط شاگردان علامه که حاضر در جلسه درس بوده اند، منتشر شده است.
▫️متن این سه تقریر به نحو عجیبی شبیه به یکدیگر است به نحوی که انسان گمان میکند که هر سه را یک نفر نوشته است. فارغ از اینکه دلیل این همه شباهت چیست، اما تشابه این سه متن، اصالت و صحت آنها را تضمین و اعتماد به محتوا را افزایش می دهد.
▫️این سه کتاب در عین یکی بودن، تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند.
▫️رساله لب اللباب به قلم مرحوم علامه طهرانی در چهلمین روز رحلت علامه نگارش یافته است. متن روان و قابل فهمی دارد و ایشان توضیحاتی را در پاورقی اضافه نکرده اند و فقط مشتمل بر متن تقریر است. البته ایشان حواشی خود را در کتابی مستقل بر اصل رساله نگاشته اند.
▫️متن کتاب جام صهبا تقریرات آیت الله سید عبدالله جعفری از درس علامه است. همانگونه که گذشت بین این کتاب و لب اللباب حتی در الفاظی که به کار رفته بیش از ۹۵درصد یکسانی وجود دارد.
▫️حاشیه این کتاب (که عمده حجم این کتاب نیز مربوط به حواشی آن است) توسط مولفی گمنام به نام (ص ج) که به فرموده خودشان از شاگردان آیت الله پهلوانی و آیت الله جعفری بوده اند، نگارش یافته است.
▫️ایشان در حاشیه این کتاب با ذکر نکاتی که آیت الله جعفری در ضمن بازخوانی متن بیان کرده اند و همچنین مطالبی مرتبط از سایر آثار علامه طباطبایی خصوصا المیزان و آثار آیت الله پهلوانی و سایر بزرگان و نکاتی از جانب خودشان، به نحوی مطالب کتاب را شرح و تفصیل داده و یا تکمیل کرده اند. این حاشیه از مزایای این کتاب است و حاوی نکات قابل استفاده است.
▫️کتاب ثمرات حیات، مجموعه یادداشت های آیت الله پهلوانی است. در ابتدای جلد اول این کتاب، یادداشت های ایشان از درس رساله سیر و سلوک علامه ذکر شده است. هر چند یادداشت های ایشان نسبت به دو تقریر دیگر، خیلی نواقص دارد، اما بخش های موجود کاملا شبیه دو تقریر دیگر است.
▫️در مجموع به نظر می رسد که از بین این سه تقریر رساله لب اللباب و جام صهبا کامل و یکسان هستند و البته حواشی جام صهبا، حاوی نکات مهم و قابل استفاده ایست.
▫️شکرالله مساعیهم.
✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
aya-elme-osul-ke-bar-mehvare-hojjiat-ast-mitavanad-pasokhgooye-masaele-jadid-bashad.mp3
15.02M
🌀#علوم_انسانی_اسلامی| آیا نظام حجیت علم اصول می تواند پاسخگوی مسائل علوم انسانی جدید باشد؟
🎙استاد علی فرحانی
▫️یکی از سوالاتی که در زمینه تولید علوم انسانی مطرح می شود این است که آیا نظام استنباط فعلی که بر مدار معذریت و منجزیت است و جنبه اخروی اعمال را در نظر دارد، می تواند در موضوعات جدید علوم انسانی که نتیجه محور و مادی هستند، پاسخگو باشد؟
▫️استاد در این صوت به این سوال از جنبه های مختلفی پاسخ می دهند. در ضمن مباحث به برخی از نواقص علم اصول که می توانند سبب ناکارآمدی آن شوند، اشاره می کنند. این امور عبارتند از: عدم توجه به احکام غیرالزامی فقه، عدم توجه به احکام وضعی، استفاده نکردن از تاریخ به عنوان یک منبع بسیار مهم در استنباط.
📌گزیده تدریس #الفائق 00/07/28
#پای_درس_استاد #اصول_فقه #فقه
@almorsalaat
🌹میلاد نبی مکرم اسلام (ص) برترین مخلوق عالم و امام جعفر بن محمد الصادق (ع) مبارکباد.
🌱اللهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابا رَحِیما وَ إِنِّی أَتَیْتُکَ مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِی وَ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَى اللهِ رَبِّی وَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی. (بخشی از زیارت حضرت رسول ص)
#اهل_بیت
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| گنجینه اخلاق (جامع الدرر)
✍آیت الله حاج سید حسین فاطمی از شاگردان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
⬇️لینک دانلود (۲جلد)👇
https://t.me/almorsalaat/6057
#اخلاق_و_عرفان #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
🌀#اخلاق_و_عرفان| کمالات اختصاصی امت پیامبر (ص)
▫️كمالاتى كه تا كنون ذكر شد و كم و بيش آثار و علائم آن بيان شد فيوضاتى است از جانب حضرت ربالعزّة كه اختصاص به امت حضرت خاتمالأنبياء والمرسلين محمدبنعبداللَّه صلى الله عليه و آله دارد.
▫️سالكان امَم سالفه و شرايع ماضيه كمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فنا و نيستى خود، فقط مىتوانستند مشاهده اسما و صفات پروردگار را بنمايند و بالاتر از اين مرحله را گمان نمىبردند.
▫️و سرّ آن اين بود كه نهايت معرفت آنان منتهى به كلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» مىشد كه حاصل آن شهود ذات مستجمع جيمع صفات كماليه و جماليه است، ولى سالكان امت رسول اكرم صلى الله عليه و آله از اين مرحله بس بالاتر رفته، به مراحل بعديه اطلاع پيدا نمودهاند و به مراحلى كه قابل شرح و بيان نيست راه يافتهاند و علت آن اين است كه جميع دستورات اسلاميه راجع است به كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ».
▫️و بنابراين اساس، قهراً مراحلى را كه سالك مسلمان طى مىكند به جايى منتهى مىشود كه قابل شرح و بيان و توصيف نيست و اين به مناسبت ارتباط سلوك با كلمه مباركه: «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ» است؛
▫️لهذا خود انبياى سَلَف نيز مافوق مقام شهود اسما و صفات الهى چيزى را گمان نمىبردند تا با طاير همت، قصد پرواز به آن آشيان را بنمايند. از اين روى، در دنيا كه به انواع ابتلايات دچار مىشدند متوسل و متمسك به ولايت معنوى و روحى رسولاللَّه و أميرالمؤمنين و صديقه كبرى و اولاد طاهرينشان مىشدند، آنگاه نجات مىيافتند و اين همان مقام ولايت كبراى معنويه ايشان بود كه دفع هموم و غموم از آن انبيا مىكرد.
▫️اجمال اين مقام گرچه براى آنان مُدرَك بود و بر همين اساس متوسل به مقامات عاليه طاهرين مىشدند، ليكن كيفيت و خصوصيت آن برايشان معلوم نبود و تا آخر عمر بر آنها مجهول مىماند.
📚رساله لب اللباب
#اهل_بیت #معارف #عرفان
@almorsalaat
003-adab-moghabele-vali-moallem-ostad.mp3
2.88M
🔊#اخلاق_و_عرفان| لزوم تواضع و احترام شاگرد نسبت به استاد!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در صوت بالا ضمن نقل روایتی از حضرت صادق علیه السلام، ضرورت احترام شاگرد به استاد را مطرح می کنند و داستان قابل توجهی را در این باره نقل می کنند. حتما #بشنوید!
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
•|بسم الله الرحمن الرحیم|•
📣دبیرخانه بینش مطهر استان قم برگزار می کند:
🔸همزمان با ایام میلاد باسعادت رسول اکرم (ص) #افتتاحیه ی هشتمین دوره ی بینش مطهر برگزار می شود.🔸
🎙سخنرانان :
➖حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی
(نقش آثار شهید مطهری در جهاد تبیین )
➖حجت الاسلام حامد سامی
(تبیین بینش مطهر)
⭕️شرکت برای بینش پژوهان گرامی #الزامی و برای مخاطبین کانال #مفید می باشد.
⏳زمان :دوشنبه ۳ آبان
ساعت ۱۹
💢افتتاحیه به صورت #پخش_زنده در کانال زیر برگزار می شود:👇
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افتتاحیه ی هشتمین دوره بینش مطهر
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ادامه افتتاحیه ی هشتمین دوره بینش مطهر
shahid-motahari-mesdaghe-jahade-tabeen-00.08.03.mp3
14.36M
🔵#اندیشه_مطهر| شهید مطهری و جهاد تبیین
🎙استاد علی فرحانی
📌افتتاحییه هشتمین دوره بینش مطهر کشوری 00/08/03
#اندیشه_مطهر #جهاد_تبیین
@almorsalaat
#مستدرک
▫️پس از انتشار یادداشت فوق (سه تقریر از یک تدریس)، چند نفر از اعضای محترم و بزرگوار کانال پیام دادند که مولف محترم کتاب «جام صهبا» استاد بزرگوار «شیخ جعفر صالحان» هستند که هم اکنون در یکی از مساجد تهران مشغول به فعالیت های تربیتی نیز می باشند و علاوه بر این کتاب و کتاب «نور وحدت»، آثار دیگری را نیز تالیف کرده اند.
▫️از آنجایی که بنده، سابقه آشنایی با ایشان نداشتم و فقط از طریق کتاب «جام صهبا» و «نور وحدت» از برکاتشان بهره مند بودم، لذا در این یادداشت نیز همانطور که ایشان در این دو کتاب خود را معرفی کرده بودند،با نام (ص ج) از ایشان یاد شد.
▫️خدا را شاکریم به واسطه این کتاب با یکی از اساتید بزرگوار آشنا تر شدیم و همچنین از بزرگوارانی که محتوای کانال را ملاحظه می فرمایند و نکات تکمیلی و اشکالات آن ها و نظرات خود را بیان می دارند، بسیار تشکر می کنیم.
✍️محسن ابراهیمی 00/08/04
#یادداشت #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی)
✅بخش هشتم: آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
🌀1- مقدار نیاز به علم منطق در استنباط
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/meghdare-niaz-be-mantegh-dar-estenbat.mp3
🌀2- پیرامون روش تحصیل منطق و جمع بندی دروس
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/050-piramone-khandane-mantegh-v-jambandi-doroos@almorsalat.mp3
🌀3- از علم منطق چه میخواهیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3
#پای_درس_استاد #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
40.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگاهی_به_دریا| اشاره ای به دیدگاه امام (ره) پیرامون محدوده نقش عقلا در قانونگذاری
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق 00/08/03
#اصول_الفقه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
🔵نقش عقلا در قانونگذاری (خلاصه ای از مطالب فیلم فوق👆)
▫️در مباحث مقدماتی از بحث سیره عقلا در کتاب #الفائق چنین آمده است که: «حیث یستدلّ بالسیره العقلائیه کثیراً فی الفقه خصوصاً فی مثل ابواب المعاملات التی یکون للعقلاء تقنین فیها».
▫️از این عبارت چنین برداشت می شود که عقلا در برخی از مسائل مستقلاً قانونگذار محسوب می شوند و شارع به تبع انهاست که اگر بخواهد قانون عقلا را امضاء می کند و اگر نخواهد قانون آنها را نفی می کند. لذا قانون عقلا، فی الجمله حجیت دارد و شارع با امضاء خود، این حجیت را تتمیم می کند.
▫️استاد در توضیح این مطلب چنین فرمودند که از نگاه حضرت امام (ره) عقلا اساساً شان قانونگذاری ندارند و قوانین آنها هیچ گونه حجیتی ندارد. بلکه آنها در واقع موضوعاتی را برای شارع ایجاد می کنند و شارع اگر راضی به آن باشد، با امضای خود وصف حجیت را به آن اعطا می کند.
▫️حضرت امام (ره) این دیدگاه را در باب صحیح و اعم از کتاب مناهج الوصول بیان می کنند و استاد در تدریس این کتاب این دیدگاه را به تفصیل شرح می دهند. همچنین ظاهر عبارت مرحوم شیخ در کتاب مکاسب و در انتهای مبحث تعریف بیع، پذیرش همین مبناست.
▫️لذا در این کتاب که ظاهرا بنا بر تبیین آخرین نظرات علمی در هر موضوعی بوده است، دیدگاه امام (ره) در این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.
@almorsalaat