eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
548 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢درس اخلاق امام خمینی (ره) و ایجاد انقلاب روحی ⚡️ایشان ده‌ها سال پیش از شروع نهضت، غیر از درس فقه و اصول و معقول، سالها در قم درس اخلاق داشتند، جلسه‌ی اخلاق داشتند. کسانی که دیده بودند آن درس اخلاق را، نقل میکردند ایشان -هفته‌ای یک بار جلسه‌ای داشتند در مدرسه‌ی فیضیّه‌ و طلّاب جوان جمع میشدند در آنجا- وقتی که صحبت میکردند، جلسه را منقلب میکردند، دلها را منقلب میکردند. این را البتّه ما هم، در درس فقه و اصول دیده بودیم. یعنی ایشان حتّی در همین درسهای فقه و اصولشان در یک مناسبتهایی صحبت اخلاقی میکردند، طلبه‌ها زار زار گریه میکردند؛ وقتی ایشان صحبت اخلاقی میکرد، اشک میریختند؛ بیان ایشان این ‌جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد میکرد. (رهبر معظم انقلاب ۹۹/۳/۱۴) 🔸درس اخلاقي که وسيله شخصيت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مي‌‌‌‌‌شد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوک بود نه اخلاق به مفهوم خشک علمي، مرا سرمست مي‌‌‌‌‌کرد. بدون هيچ اغراق و مبالغه‌‌‌‌‌اي اين درس مرا آنچنان به وجد مي‌‌‌‌‌آورد که تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مي‌‌‌‌‌يافتم. بخش مهمّي از شخصيت فکري و روحي من در آن درس- و سپس در درسهاي ديگري که در طي دوازده سال از آن استاد الهي فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مي‌‌‌‌‌دانم. راستي که او «روح قدسي الهي» بود. (شهید مطهری/ علل گرایش به مادیگری) @fater290
هدایت شده از تفقه
✔️ بیانات آیة الله شبیری زنجانی حفظه الله درباره‌ی شخصیت امام خمینی رحمه الله، جزئیات وقایع ۱۵ خرداد در قم و اقدامات علماء در از امام: 🔹 جزءِ نوادرِ قرون انسان‌های طرز فکرشان با انسان‌های متفاوت است. لذا فکر در دیگران وجود نداشت. آقای خمینی دلِ قوی داشت و در شجاعت جزء قرون و در این جهت مشابه مرحوم مدرّس بود که در شجاعت نادره‌ای بود. 🔹 سخن‌رانی ۱۵ خرداد سال ۴۲ در مدرسه فیضیه باره دو سه شب قبل از پانزده خرداد ۱۳۴۲، از طرف آقای گلپایگانی به منزل حاج آقای ما آمدند و گفتند که آقای خمینی می‌خواهد در سخن‌رانی کند و داریم که تصمیم دارد ایشان را کند و این کار جدّی است و آقای خمینی حرف ما را نمی‌کند و از حاج آقای والد خواسته بودند چون با آقای خمینی است، آقای خمینی را از این کار منصرف کند. شب عاشورا نیمه شب هم بعضی از زنجانی‌ها حاج آقا را بیدار کردند که شما آقای خمینی را از این کار کنید. روز عاشورا مرحوم والد، من را فرستادند که به منزل آقای خمینی بروم و از طرف ایشان بخواهم نکند. منزل آقای خمینی خیلی بود، چون می‌خواستند برای سخن‌رانی بیایند. موفق نشدم آقای خمینی را ببینم. آقای شهاب اشراقی ایشان را دیدم و مطلب را به او گفتم. آقا شهاب رفت و به آقای خمینی اطلاع داد ولی آقای خمینی گفته بود که این‌ها و است و نکرده بود. بعد هم آقای خمینی به فیضیّه آمد و سخن‌رانی کرد. ولی او را نکردند. آقا شهاب مرا دید و گفت: دیدی تهدید و ارعاب بود و خطری نبود؟! البته طبیعی هم بود که حکومت در روز عاشورا اقدام به نکند، چون مردم بودند و غائله بیش‌تر می‌شد ولی بعد از دو روز ایشان را دستگیر کردند. 🔹 تلاش علماء برای جلوگیری از آسیب رساندن رژیم پهلوی به امام خمینی رحمه الله وقتی آقای خمینی را کردند، آقای ، آقای ، آشیخ محمد تقی ساکن تهران و آمیرزا احمد اقدام کردند و درباره مصونیت قضایی آقای خمینی نامه‌ای به دستگاه حاکم دادند. نامه به امضاء این چهار عالم، ولی نامه از آقای بود. از خود آقای شنیدم که گفت: «متن نامه را من نوشتم.». قاعدةً هم آن نوشته با آقای شریعتمداری بود نه با قلم آقایان دیگر. مفاد نامه این بود که آقای خمینی و است. قانون درباره مجتهد تصریح به مصونیت قضایی ولی آقای شریعتمداری به قانون استدلال کرد که چون طبق قانون هستند و طراز اوّلِ بر نمایندگان دارند، پس فقهاء و مجتهدین مصون هستند. 🔹 جلسه‌ی چاره‌اندیشی علماء در منزل آیةالله سید احمد زنجانی رحمه الله وقتی آقای خمینی را دستگیر کردند، همه آقایان (غیر از که به صحن مطهر رفته بود.) در بالاخانه منزل حاج آقای جمع شدند. آقای ، آقای ، آقای میرزا هاشم بودند. آقای نبودند چون ایشان اصلاً جایی نمی‌رفت! آقای آمد و قدری اظهار حرارت و ناراحتی کرد. آقای گلپایگانی هم قدری به آقای مشکینی تند شد. بعداً آقای مشکینی درباره تندی آقای گلپایگانی به وی، می‌گفت: «ما تحمّل می‌کنیم.» آقای حاج آقا رضا روی پلّه‌های بالاخانه نشسته بود و جلو بعضی از اشخاصی را که مناسب نبود در جلسه بالاخانه شرکت کنند، می‌گرفت و نمی‌گذاشت بالا بیایند. یکی از اصحاب نزدیک یکی از آقایان که بود با مرتبط است، خواست بالا بیاید ولی حاج آقا رضا جلویش را و خیلی به آن شخص برخورد! 🔹 تجمعِ اعتراضیِ علماء در شهر ری بعد از آن جلسه قرار شد علما در شهر ری کنند. آقای شریعتمداری به آقایان نامه نوشت و آن‌ها را برای اجتماع کرد. آقای میلانی، آقای آخوند ملّاعلی و آقای آمیر سید علی اهوازی جزء آقای شریعتمداری بودند. در اجتماع شهر ری آسید ابوالحسن را نیز آورده بودند. 🏷 به نقل از نسخه‌ی قدیم سایت مرجع بزرگوار @tafaqqoh
💠 سند و قدیمی‌ترین سند قیام سیاسی امام راحل (۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳) 🔆 مقام معظم رهبری: «روحیه‌ی از دیرزمان در این بزرگوار وجود داشته است؛ این چیزی نبود که در آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ در ایشان به وجود بیاید؛ نه، ایشان از دوران یک انسان تحوّل‌خواه بودند که نشانه‌ی آن عبارت است از همان یادداشتی و نوشته‌ای که ایشان در دوران جوانی ــ‌ تقریباً در دهه‌ی۳۰ از عمرشان ــ در دفتر مرحوم وزیری‌یزدی نوشته‌اند که مرحوم وزیری عین آن نوشته را، دست‌خط ایشان را به من نشان دادند؛ دیده‌ام که بعد هم چاپ شده و در اختیار خیلی‌ها قرار گرفته.» (۱۳۹۹/۰۳/۱۴) 🔗 جهت مطالعه متن کامل پیام امام به آدرس زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/910807 @basij_shahidain @fater290
📣 پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب ✅ همه ساله دانشجویان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند(حتی ماه مبارک رمضان امسال در شرایط کرونایی نیز این دیدار به صورت مجازی برگزار گردید)؛ اما چرا دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب، سالانه نباشد و صرفا چند سال یکبار باشد! اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب صحبتهای زیادی دارند که بایسته است مسؤولین حوزوی دیدارهای مستمری را برای آن، هماهنگ و برنامه‌ریزی کنند. ✅ پویش درخواست از مدیریت محترم حوزه های علمیه آیت‌الله برای هماهنگی دیدار سالانه طلاب با رهبر معظم انقلاب: ✍🏻 برای شرکت در این پویش، نام و نام خانوادگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید: 👇🏻 @Manahejj_Admin ☝️🏻 💐 معرف پویش بین اساتید و دیگر طلاب باشید. بعد از جمع آوری اسامی، برای پیگیری، تحویل آیت‌الله اعرافی خواهد شد. @Manahejj @fater290
💢امام برای دین، رسالت تمدن‌سازی تعریف کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۳/۱۴ ⚡️یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی می‌دانستند، امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد. @fater290
🌀طبق روال هفته های گذشته این هفته هم جلسه با موضوع: "آسیب شناسی تولید علوم انسانی در نسبت با طریقه استنباطی فقها" و جلسه تدریس با موضوع: "بررسی نظرات فقها در مسئله استهلال و جایگاه حاکم شرع در این مسئله" برگزار شد. 🌀این جلسات در روز دوشنبه به صورت برای افراد حاضر در قم و برگزار شد. 🌀انشالله به زودی صوت این دو جلسه را بارگزاری خواهیم کرد. @fater290
دو رساله مثل و مثال.pdf
1.74M
📚دو رساله مثل و مثال 🔰علامه حسن زاده این کتاب یکی از منابع در تحقیق عالم مثال است که استاد در صوت "از خاک تا خدا" به آن اشاره کردند. @fater290
💠فقه سنتی، علوم مورد احتیاج کشور، اخلاق و تهذیب نفس 🔰امام خمینی (ره) 🔅و لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درسهايى كه مربوط به است و حوزه هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيقها افزوده شود؛ و كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد. 🔅و البته در رشته هاى ديگر علوم به مناسبت احتياجات كشور و اسلام برنامه هايى تهيه خواهد شد و رجالى در آن رشته تربيت بايد شود. 🔅و از بالاترين و والاترين حوزه هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى [است]، از قبيل علم اخلاق و و سير و سلوك الى اللَّه - رزقنا اللَّه و إياكم- كه مى باشد. 📚 وصیت نامه ص۵۳ @fater290
💠کان الله و لم یکن معه شئ و الآن کما کان @fater290 👇👇👇
tahghigh-dar-fanaye-maalool-dar-ellat-v-tashkike-tooli.mp3
2.62M
🔉🔉 ♨️کان الله و لم یکن معه شئ و الآن کما کان 🔰استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔺 توضیح درباره فنای معلول در علت 🔺توضیح درباره تشکیک طولی و عرضی و بیان برخی اشکالات @fater290
با سلام امشب به مناسبت قیام پانزده خرداد و سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)، در جلسه ای در محضر استاد علی فرحانی بودیم. موضوع اصلی بیانات ایشان، مسئله و جایگاه و اهمیت آن در اسلام بود و بیان داشتن که در عصر حاضر جهاد در راه خداست که مصداق آن جهاد در راه و امتثال اوامر انقلاب است. و این راه را حضرت امام (ره) بر روی ما گشود. انشالله اگر فرصت بکنم، صوت این جلسه را تنظیم و در کانال قرار خواهم داد. 🔰ادمین @fater290
با سلام مجدد مطلع شدم که امروز عصر، استاد در جمع تعدادی از طلاب و دانشجویان در موضوع سخنرانی داشته اند. انشالله سعی میکنم که صوت این جلسه و خلاصه بیانات ایشان را تهیه و در کانال بارگذاری کنم. سال گذشته در دهه محرم نیز استاد در نیشابور مجموعه جلساتی را در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب داشتند که می توانید آن جلسات را از کانال پشتیبان فاطر دانلود کنید و بشنوید. لینک دانلود eitaa.com/p_fater/2135 🔰ادمین @fater290
♨️گروه شاگردان استاد علی فرحانی با سلام 🔹برخی از شاگردان استاد و مخاطبین ارجمند کانال تقاضا داشتند که خصوصا در این ایام که کلاس ها تعطیل هستند و ارتباط حضوری با استاد کمتر شده است، یک گروه تاسیس شود تا در آن شاگردان و علاقه مندان ایشان بتوانند در مورد مباحثی که استاد در جلسات درس و سخنرانی مطرح می کنند، مباحثه کنند و سوالات را بیان و حل کنند. 🔹طی صحبتی که با استاد داشتیم، بنا شد که انشالله یک گروه در ایتا تشکیل شود و استاد نیز در حدی که فرصت داشته باشند، در گروه حضور داشته باشند و به سوالات پاسخ دهند. 🔹همچنین مشاورین محترم کانال هم در گروه حضور دارند و میتوانید از ایشان نیز بهره مند شوید. ✅انشالله میتوانید از طریق لینک زیر وارد گروه شوید. https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 🔰ادمین @fater290
📚کتاب لقاءالله 🔰علامه حسن زاده @fater290 👇👇👇
رساله لقاءالله علامه حسن زاده.pdf
1.07M
📚کتاب لقاءالله (متن فارسی) 🔰علامه حسن زاده @fater290
⁉️ 💠با سلام خدمات اعضای محترم گروه و ادمین های محترم/ سوال بنده این است که چرا در مباحثی که استاد فرحانی القاء می کنند افکار شهید صدر مورد بررسی قرار نمیگیرد؟ به عبارتی آیا افکار ایشان نمیتوانند نظام ساز (چه در زمینه های فردی و چه اجتماعی ) باشند؟ با تشکر ✅ : حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🌐سلام علیکم. در جلسات و بحث های متعدد خصوصا جلساتی که استاد در موسسه مفتاح داشتند نسبت مشخصی را با پروژه فکری شهید صدر روشن کردند. به نظر ایشان شهید صدر از نخبگان کم نظیر در حوزه های علمیه هستند ولی مایه های اصلی اندیشه فلسفی و اصولی ایشان قابل مقایسه با مرحوم امام نیست و حتی مرحوم آخوند و شیخ انصاری و در جاهایی در اصول مرحوم خویی نیز سطح بهتری نسبت به ایشان ارائه کرده اند. در مورد ابعاد این بحث هم به جهت فلسفی و هم اصولی بحث کرده اند. مضافا که مجموعه های انقلابی به طور مبسوط به اندیشه شهید صدر پرداخته اند ولی اندیشه امام به شدت مورد غفلت واقع شده است لذا هم به جهت ثبوتی و هم اثباتی وجهه همت بر اندیشه امام قرار گرفته است. 🔸دانلود مجموعه جلسات شاخصه ها و امتیازات نظام اجتهادی امام خمینی (ره) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/ ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 📌این سوال و جواب در استاد فرحانی مطرح شده است. شما هم می توانید در این گروه عضو شوید. https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @fater290
💢همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با تنها نمی‌شود. این چیزی که ما در این وقت، در این عصر داریم، این مهم است. (امام خمینی (ره)) 🔺من امیدوارم که ان شاء الله برسد روزی که آن وعده مسلم خدا تحقق پیدا کند و مستضعفان مالک ارض بشوند. این مطلب وعده خداست و تخلف ندارد، منتها آیا ما درک کنیم یا نکنیم، آن به دست خداست. ممکن است در یک برهه کمی وسایل فراهم بشود و چشم ما روشن بشود به جمال ایشان. این چیزی که ما در این وقت، در این عصر داریم، این مهم است. همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با تنها نمی‌شود، بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست. ما باید ملاحظه وظیفه فعلی شرعی- الهی خودمان را بکنیم و باکی از هیچ امری از امور نداشته باشیم. 📚صحیفه امام ج۱۹ ص۲۴۶ @fater290
💢نسبت اندیشه های امام (ره) و مدرنیته 🔰مصاحبه خبرگزاری مهر با استاد علی فرحانی 💠 خبرگزاری مهر: یکی از اساسی‌ترین سوالاتی که در خصوص اندیشه امام خمینی (ره) مطرح است مواجهه ایشان با مدرنیته است. اینکه آیا نسخه و نظریه‌ای که امام خمینی (ره) ارائه می‌دهد چقدر برخاسته از یک نگاه فلسفی و مبنایی در مواجهه با غرب است. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت و گوی مفصل ما با حجت الاسلام علی فرحانی استاد سطح عالی حوزه علمیه در همین زمینه است. 📌متن کامل این مصاحبه را در آدرس زیر 👇👇👇👇 www.mehrnews.com/news/4940792 @fater290
♨️مبانی فقهی استکبار ستیزی از نگاه امام (ره) 🔰استاد علی فرحانی 💢امام رضوان الله تعالی علیه، به عنوان مرجعی که دارای اثر ماندگار بوده است، توانست نگاه استکبارستیزانه و نگاه دینِ اجتماعی و نگاه دینِ پاسخگو به همه عرصه های کلان سیاسی و اجتماعی را از نهاد دین و با زبان علمی محکم اثبات کند؛ به  مناسبت سالگرد ارتحال امام امت رضوان الله تعالی علیه، استاد علی فرحانی از اساتید حوزه علمیه قم، با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، در موضوع استکبار ستیزی و خطر سکولار نشدن جریانات دینی، به گفتگو پرداخت. 📌گزارش این گفتگو را در آدرس زیر 👇👇👇👇 www.neshasteasatid.com/node/4180 @fater290
: زوائد علم اصول 🔰بر اساس دروس استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇
المرسلات
#یادداشت: زوائد علم اصول 🔰بر اساس دروس استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇
: زوائد علم اصول 🔰بر اساس دروس استاد علی فرحانی ✍مقرر : احسان چینی پرداز 🔸مقدمه : مهمترین مولفه در تشخیص زوائد یک علم ، شناخت صحیح از آن علم و به آن است ؛ به نحوی که اگر نوع دید به علم صحیح نباشد نتیجتا جای بسیاری از مسائل پرثمر و بی ثمر عوض خواهد شد؛ که البته این خطری است نه چندان کوچک! به طور کلی دو دیدگاه در علم اصول وجود دارد که یکی صحیح و دیگری غلط است؛ و متاسفانه برخی از قضاوت ها در مورد ناکارآمدی برخی مسائل آن به خاطر خلط بین این دو نوع نگرش می باشد! 🔸علم یا آلی است یا اصالی؛ علم اصالی به علمی گفته می شود که برای هر آن ثمره عینی و مطلوب وجود دارد، به نحوی که هیچ گزاره ای از آن وابسته به گزاره دیگر نیست. در مقابل؛ علم آلی به علمی گفته می شود که غرض علم بر آن بار می شود به شکلی که دخالت مسائل در غایت آن علم است. در این علم رابطه بین غایت علم و مسائل آن، رابطه کل و جزء است و برای تحقق آن کل باید مجتمع شوند و الا اگر یکی از این اجزاء طرد شود غرض علم حاصل نخواهد شد. مثلا در علم پزشکی به عنوان یک علم اصالی بر تک گزاره ای مانند: "آموکسی سیلین همچون آزیترومایسین برای عفونت غدد لنفاوی مفید است" ، اثر مطلوب بار می شود به نحوی که حتی اگر طبیب هیچ اطلاعی نسبت به داروهای دیگر نداشته باشد و به همین اطلاعات اکتفا کند؛ در حد همین دارایی قدرت طبابت دارد و هرچه اطلاعات او نسبت به آن بالاتر رود قدرت طبابتش هم بیشتر خواهد شد. با اینکه چنین فرایندی در مهندسی به عنوان یک علم آلی وجود ندارد. 🔸با توجه به این توضیح تفاوت علم آلی و اصالی یک است که خلط این دو ثمرات بدی در علم به دنبال خود خواهد داشت. اما از آنجا که علم اصول یک ؛ نباید از آن انتظار یک علم اصالی را داشت که البته عدم التفات به این تفکیک موجب شده تا با منظر علم اصالی نسبت به زیادت و عدم زیادت مسائل این علم قضاوت شود که البته چنین قضاوتی ناصواب است. ✅اما نگرش صحیح این است که علم اصول علمی آلی است و نه اصالی؛ در نتیجه نباید انتظار داشت که هر تک مساله آن ثمره عینی در فقه و استنباط داشته باشد بلکه همانطور که گفته شد در علم آلی، مسائل دخالت در غایت علم دارند. 🔸برخی مسائل یک علم (معقول) و دخالت برخی دیگر، دخالتی روبنایی( محسوس) می باشد. یعنی درست است که وقتی در عالم فقه و فضای استنباط داخل می شویم؛ مسائل روبنایی و محسوس خودنمایی می کنند اما بدون وجود مسائل زیربنایی، این علم همچون ماشینی خواهد بود که به خاطر نبود قطعه یا قطعات داخلی آن، امکان حرکت نداشته و هرگز ما را به مقصود نخواهد رساند. لذا در تفکیک بین زائد و یا غیر زائد بودن مسائلی که همه یا محققینی اتفاق بر زائد بودنشان دارند همچون مقدمه واجب و یا مبحث مشتق و ... ؛ دخالت تمام مسائل در غایت این علم آن هم اعم از اینکه دخالت محسوس باشد یا غیر محسوس، می باشد. و در نتیجه چنین تفکیکی در این به نام علم اصول با نگاه صحیح که همان آلیت علم است جز به دست یک و صورت نخواهد گرفت. 🔸فتحصل: ادعای اینکه علم متورم شده به این معنی که بسیاری از مسائل اش سودی ندارد و .... این قبیل بیانات و ادعاء ها به راحتی قابل پذیرش نمی باشد و ملاک در صحت یا عدم صحت آنها همان منظر صحیح است. 🔸علاوه بر این؛ چنین ادعائی از لحاظ ملاکات جامعه شناسانه هم به راحتی قابل قبول نیست چرا که سالیان متمادی از می گذرد و تا به حال هزاران متفکر در این عرصه پا به میدان نهاده و اظهار نظر کرده اند و با این حال هیچ کدام ادعای زائد بودن برخی از مسائلی که امروز زائد شمرده می شوند را نداشته اند، حال چطور ما به راحتی ادعای زیادت مسائل یا احیانا ناکارآمدی علم اصول را داریم⁉️ ⛔️البته : مقصود از طرح این نگاه این نیست که علم اصول کنونی زوائدی ندارد؛ بلکه مراد این است که با نگرش صحیح به علم، باید در مورد زیادت مسائل آن قضاوتی شود و الا قضاوت، قضاوتی ناصواب خواهد بود. @fater290