eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
530 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
حتما این جلسه را بشنوید👆 در این جلسه بسیاری از سوالات مهم در مورد چیستی معنویت اسلامی، پاسخ میابد👆
📌جلسه دوم نشست علمی دانشگاه عالی دفاع ملی 💢موضوع جلسه دوم: تبارشناسی معنویت در اسلام 🎙استاد علی فرحانی 📆 زمان: چهارشنبه 17/5/1403 🕌 مکان: تهران‌. دانشگاه عالی دفاع ملی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. ❇️استاد در این نشست علمی، این بخش از عبارت حضرت آقا را قرائت کرده و توضیح کامل فرمودند👇 @almorsalaat
📌گزیده جلسه اول و جلسه چهارم الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🎙مقام معظم رهبری ...امروز ما کمبود داریم، ما خلأهای زیادی داریم، شکافهای زیادی وجود دارد؛ و ضمن اینکه منابع داریم، منظومه‌ی فکری نداریم. اینجا در جمع امروز، آقای دکتر برزگر - اگر اشتباه نکنم - به نظرم تنها دوستی بودند که یک منظومه ارائه کردند. ممکن است شما آن منظومه را ناقص بدانید و ناقص باشد؛ حرفی نیست. ما باید برویم به سمت منظومه‌سازی؛ یعنی قطعات مختلف این پازل را در جای خود بنشانیم، یک ترسیم کامل درست کنیم؛ به این احتیاج داریم. این هم کار یک ذره، دو ذره نیست؛ کار یک جلسه، دو جلسه نیست؛ کارِ جمعی است و تسلط لازم دارد؛ هم تسلط به منابع اسلامی، هم تسلط به منابع غربی؛ که عرض خواهم کرد. (23/8/1391) ...یک نکته‌ی دیگر این است که ما در تمسک به منابع اسلامی - که همین طور که بعضی از آقایان اشاره کردند، منابع قرآنی و غیر قرآنی و حدیثی، فراوان وجود دارد؛ که باز بنده در همان سلسله سخنرانیهای آن وقت، فرصت و مجال داشتم، گشته بودم و مبالغی را پیدا کرده بودم، که آنها را در نماز جمعه میخواندم - فقط نباید به دنبال این باشیم که اثبات کنیم بحث درباره‌ی آزادی، هدیه‌ی غرب و هدیه‌ی اروپا به ما نیست. چون گاهی برای این استفاده میکنیم، که آقا چرا بعضی از غربزده‌ها میگویند این مفاهیم را اروپائیها به ما یاد دادند؛ نه، قرنها پیش از پیدا شدن این مباحث در اروپا، بزرگان اسلام اینها را گفته‌اند. خیلی خوب، این یک فایده است؛ اما فقط این نیست. ما باید به منابع مراجعه کنیم، برای اینکه بتوانیم آن منظومه‌ی فکری مربوط به آزادی را از مجموع این منابع بگیریم. (۲۳/۸/۱۳۹۱) ...البتّه اینکه ما میگوییم ایرانی یا اسلامی، مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جایی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، تجربه‌ی صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشم‌بسته و کورکورانه چیزی را از جایی نخواهیم گرفت. از همه‌ی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد. (10/9/89) ...آنچه که باز من اینجا اضافه میکنم، این است که عرصه‌های این پیشرفت را به‌طور کلّی بایستی مشخّص کنیم. چهار عرصه‌ی اساسی وجود دارد، که عرصه‌ی زندگی -که شامل عدالت و امنیّت و حکومت و رفاه و این چیزها میشود- یکی از این چهار عرصه است. در درجه‌ی اوّل، پیشرفت در عرصه‌ی فکر است. ما بایستی جامعه را به سمت یک جامعه‌ی متفکّر حرکت دهیم؛ این هم درس قرآنی است. شما ببینید در قرآن چقدر «لِقَومٍ یَتَفَکَّرُون»، «لِقَومٍ یَعقِلُون»، «أفَلا یَعقِلون»، «أفَلا یَتَدَبَّرون» داریم. ما باید جوشیدن فکر و اندیشه‌ورزی را در جامعه‌ی خودمان به یک حقیقت نمایان و واضح تبدیل کنیم. البتّه این از مجموعه‌ی نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرریز خواهد شد به آحاد مردم. البتّه این راهبردهایی دارد، الزاماتی دارد. ابزار کار، آموزش‌وپرورش و رسانه‌ها است؛ که باید در برنامه‌ریزی‌ها اینها همه لحاظ شود و بیاید. عرصه‌ی دوّم -که اهمّیّتش کمتر از عرصه‌ی اوّل است- عرصه‌ی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم. البتّه علم هم خود، محصول فکر است. در همین زمان کنونی، در حرکت به سمت پیشرفت فکری، هیچ نبایستی توانی و کوتاهی و کاهلی به وجود بیاید. خوشبختانه چند سالی است که این حرکت در کشور شروع شده؛ نوآوری علمی و حرکت علمی و به سمت استقلال علمی حرکت کردن. علم هم این‌جوری است دیگر؛ بلافاصله در قالب فنّاوری‌ها و اینها خودش را نشان میدهد. در موارد زیادی، محصول حرکت علمی هم مثل این مسئله‌ی مورد بحث ما از چیزهای بلندمدّت نیست؛ نزدیک‌تر و ثمره‌ی آن دم‌دست‌تر است. کار علمی را بایستی عمیق و بنیانی انجام داد. این هم یک عرصه‌ی پیشرفت است. عرصه‌ی سوّم، عرصه‌ی زندگی است، که قبلاً عرض کردیم. همه‌ی چیزهایی که در زندگی یک جامعه به‌عنوان مسائل اساسی و خطوط اساسی مطرح است، در همین عنوان «عرصه‌ی زندگی» میگنجد؛ مثل امنیّت، مثل عدالت، مثل رفاه، مثل استقلال، مثل عزّت ملی، مثل آزادی، مثل تعاون، مثل حکومت. اینها همه زمینه‌های پیشرفت است، که باید به اینها پرداخته شود. عرصه‌ی چهارم -که از همه‌ی اینها مهم‌تر است و روح همه‌ی اینها است- پیشرفت در عرصه‌ی معنویّت است. ما بایستی این الگو را جوری تنظیم کنیم که نتیجه‌ی آن این باشد که جامعه‌ی ایرانی ما به سمت معنویّتِ بیشتر پیش برود. البتّه این در جای خود برای ما روشن است، شاید برای خیلی از حضّار محترم هم روشن است؛ امّا باید برای همه روشن شود که معنویّت نه با علم، نه با سیاست، نه با آزادی، نه با عرصه‌های دیگر، هیچ منافاتی ندارد؛ بلکه معنویّت روح همه‌ی اینها است. میتوان با معنویّت، قلّه‌های علم را صاحب شد و فتح کرد؛ یعنی معنویّت هم وجود داشته باشد، علم هم وجود داشته باشد. دنیا در آن صورت، دنیای انسانی خواهد شد؛ دنیایی خواهد شد که شایسته‌ی زندگی انسان است. دنیای امروز، دنیای جنگلی است. دنیایی که در آن علم همراه باشد با معنویّت، تمدّن همراه باشد با معنویّت، ثروت همراه باشد با معنویّت، این دنیا دنیای انسانی خواهد بود. البتّه نمونه‌ی کامل این دنیا در دوران ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) اتّفاق خواهد افتاد و از آنجا -من این را اینجا عرض بکنم- دنیا شروع خواهد شد. ما امروز در زمینه‌های مقدّماتىِ عالَم انسانی داریم حرکت میکنیم. ما مثل کسانی هستیم که در پیچ‌وخمهای کوه‌ها و تپّه‌ها و راه‌های دشوار داریم حرکت میکنیم تا به بزرگراه برسیم. وقتی به بزرگراه رسیدیم، تازه هنگام حرکت به سمت اهداف والا است. بشریّت در طول این چند هزار سال عمر خود، دارد از این کوره‌راه‌ها حرکت میکند تا به بزرگراه برسد. وقتی به بزرگراه رسید -که آن، دوران ظهور حضرت بقیّةالله است- آنجا حرکت اصلی انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت سریع انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت موفّق و بی‌زحمت انسان آغاز خواهد شد. زحمت فقط عبارت است از همین که انسان در این راه حرکت کند و برود؛ دیگر حیرتی در آنجا وجود نخواهد داشت.(۱۰/۹/۸۹) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
استفاده از اطراد در فهم کلمه اراده در بیان علامه طباطباییmp3.mp3
1.96M
🔊| توضیح علامه طباطبابی از «اراده الهی» با استفاده از اطراد (تفسیر بیانی) در ادله شرعیه/ نظر حضرت امام در مورد صفت اراده/ علت اختلاف علامه با این نظریه حضرت امام/ تعبد به شارع حتی در جعل اصطلاح 🎙استاد علی فرحانی 📚مناهج الوصول. سال 1395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌جایگاه ایمان و عمل صالح / معنای عمیق «الدنیا مزرعه الآخره» 🎙علامه حسن زاده ❇️نكته: هركسى زارع و مزرعۀ خود است و نيّتها و اعمالش بذرهايش، بنگر تا در مزرعۀ خويش چه مى‌كارى و در قول رسول الله (ص) الدنيا مزرعة الآخرة تدبّر كن. ❇️نكته: ايمان آوردن به منزلت ملك مناسب براى زرع تحصيل كردن است، و عمل به شرائط‍‌ آن به مثابت بذر افشاندن: إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ‌. ❇️نكته: جزاء نفس عمل است: وَ لا تُجْزَوْنَ‌ إِلاّ ما كُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌ (يس آيه ٥٤). 📚هزار و یک کلمه. جلد دوم. ص 145 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
1_676412428_01.mp3
5.82M
📌کمال حقیقی منحصر در تعبد به شارع است 🎙استاد علی فرحانی ◽️ استاد در این صوت تببین می کنند که تحصیل هدف نهایی خلقت در گرو تعبد و تبعیت محض از شرع مقدس است. ◽️این نگاه نه تنها نگاهی دینی بلکه نگاهی مبتنی بر برهان عقلی و کشفیات مبتنی بر عقل است که در نتیجه آن بودن معنا پیدا می کند. @almorsalaat
📌آزادی در نگاه اسلام با آزادی در نگاه غرب، متفاوت است/ آزادی در نگاه اسلام یعنی... 🎙مقام معظم رهبری ❇️بعضی از آقایان گفتند تفاوتهای جوهری بین نگاه به آزادی و نظریه‌ی آزادی در اسلام و در غرب وجود دارد؛ حالا بخصوص در غرب، لیبرالیسم را مطرح کردند؛ که البته مکاتب دیگر هم هست، لیکن همه در آن جهت شریکند. بله، راست است؛ همین تفاوتهائی که آقایان گفتند، وجود دارد؛ لیکن مهمترین تفاوت این است: در لیبرالیسم، منشأ آزادی، به عنوان حق یا به عنوان یک ارزش، عبارت است از تفکر انسان‌گرائی - اومانیسم - چون محور عالم وجود و محور اختیار در این عالم کوْن عبارت است از انسان؛ آن هم بدون اختیار معنی ندارد؛ پس باید اختیار و آزادی داشته باشد. البته این اختیار، غیر از اختیار «جبر و اختیار» است. جبر و اختیار را هم بعضی از آقایان مطرح کردند. بحث اختیاری که در جبر و اختیار میکنیم، این است که انسان «توانائی انتخاب» دارد - توانائی ذاتی و طبیعی دارد - اما در اینجا که صحبت انتخاب میکنیم، میگوئیم «حق انتخاب» دارد. بین توانائی انتخاب حق و حق انتخاب، یک ملازمه‌ی قطعی وجود ندارد. البته میشود یک ملازماتی برایش فرض کرد، اما اینجوری معلوم نیست قانع‌کننده باشد. ❇️پس آنچه که آنها میگویند، این است؛ آنها میگویند انسان، محور است؛ یعنی در واقع خدای عالم وجود، انسان است و نمیتواند بدون قدرت انتخاب و بدون اراده، وجود داشته باشد. یعنی بدون اعمال اراده - که همان معنای دیگر آزادی است - امکان ندارد که ما فرض کنیم انسان، صاحب‌اختیار عالم وجود است. این، پایه‌ی بحث آزادی است. این، مبنای تفکر اومانیستی درباره‌ی آزادی است. ❇️در اسلام مسئله بکلی از این جداست. در اسلام مبنای اصلی آزادی انسان، توحید است. البته دوستان بعضی از موارد دیگر را هم ذکر کردند - آنها هم درست است - اما آن نقطه‌ی کانونی، توحید است. توحید فقط عبارت نیست از اعتقاد به خدا؛ توحید عبارت است از اعتقاد به خدا، و کفر به طاغوت؛ عبودیت خدا، و عدم عبودیت غیر خدا؛ «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الّا نعبد الّا اللّه و لا نشرک به شیئا». ❇️نمیگوید «لا نشرک به احدا» - البته یک جائی هم «احداً» دارد، اما اینجا اعم از آن است - میفرماید: «و لا نشرک به شیئا»؛ هیچ چیزی را شریک خدا قرار ندهید. یعنی شما اگر از عاداتِ بیدلیل پیروی کنید، این برخلاف توحید است؛ از انسانها پیروی کنید، همین جور است؛ از نظامهای اجتماعی پیروی کنید، همین جور است - آنجائی که به اراده‌ی الهی منتهی نشود - همه‌ی اینها شرک به خداست، و توحید عبارت است از اعراض از این شرک. «فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن باللّه فقد استمسک بالعروة الوثقی»؛کفر به طاغوت وجود دارد، بعدش هم ایمان به خدا. خب، این معنایش همان آزادی است. یعنی شما از همه‌ی قیود، غیر از عبودیت خدا، آزادید. ❇️بنده سالها پیش در نماز جمعه‌ی تهران، ده پانزده جلسه راجع به همین بحث آزادی صحبت کردم؛ آنجا به یک مطلبی اشاره کردم و گفتم ما در اسلام، خودمان را بنده‌ی خدا میدانیم؛ اما بعضی از ادیان، مردم و خودشان را فرزند خدا میدانند. گفتم این یک تعارف است؛ فرزند خدا هستند و غلام هزاران انسان، غلام هزاران شیء و شخص! اسلام این را نمیگوید؛ میگوید فرزند هر کس میخواهی، باش؛ فقط باید غلام خدا باشی، غلام غیر خدا نباید باشی. عمده‌ی معارف اسلامی که در باب آزادی وجود دارد، ناظر به همین نکته است. ❇️این حدیث معروفی که هم از امیرالمؤمنین نقل شده، هم ظاهراً از امام سجاد نقل شده، من در ذهنم هست که از امام هادی (علیه‌السّلام) هم نقل شده، میفرماید: «أ و لا حرّ یدع هذه اللّماظة لأهلها» - این آزادی است - آیا آزاده‌ای نیست که این متاع پست را - لماظه را، آب بینی یا دهان حیوان پستی را - جلوی اهلش بیندازد؟ خب، تا اینجا چیزی فهمیده نمیشود. معلوم میشود که حُر کسی است که این را جلوی اهلش بیندازد، خودش دنبال این نرود. بعد میگوید: «فلیس لأنفسکم ثمن الّا الجنّة فلا تبیعوها بغیرها»؛قیمت شما فقط بهشت است. معلوم میشود که برای آن لماظه میخواستند قیمت بپردازند؛ یعنی آن لماظه را میدادند که نفْسِ این را ببَرند، هستی این را ببَرند، هویت و شخصیت این را ببَرند؛ بحث معامله در کار بوده، از آن معامله نهی میکند. اگر بناست معامله کنید، چرا نفستان را در مقابل این لماظه میدهید؟ فقط در مقابل بهشت و عبودیت خدا بدهید. بنابراین نقطه‌ی کانونی، این است. البته یک نقطه‌ی کانونی دیگر هم وجود دارد که عبارت است از همان کرامت انسانی، که همین «فلیس لأنفسکم ثمن الّا الجنّة» آن را نشان میدهد؛ که دیگر حالا وارد این قضیه نشویم 📚گزیده بیانات. 23/8/1391 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
صوت بیانات استاد در این جلسه👇
جلسه دوم تبارشناسی معنویت_01_01.mp3
46.38M
🎙| دومین جلسه از جلسات «چیستی معنویت و تبار شناسی آن» 🎙استاد علی فرحانی 📚تهران. دانشگاه عالی دفاع ملی. 17/5/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
این جلسه را حتما بشنوید👆 استاد در این جلسه نکات بسیار عمیق و مهمی فرمودند👆
📌سخنان بسیار زیبای امیرالمومنین با کمیل بن زیاد در مورد ارزش علم و جایگاه عالم 🎙امیرالمومنین علیه السلام‌ ❇ عَنْ كُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ اَلنَّخَعِيِّ قَالَ : كُنْتُ مَعَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ وَ قَدْ صَلَّيْنَا اَلْعِشَاءَ اَلْآخِرَةَ فَأَخَذَ بِيَدِي حَتَّى خَرَجْنَا مِنَ اَلْمَسْجِدِ فَمَشَى حَتَّى خَرَجَ إِلَى ظَهْرِ اَلْكُوفَةِ لاَ يُكَلِّمُنِي بِكَلِمَةٍ فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ ثُمَّ قَالَ ❇ - يَا كُمَيْلُ إِنَّ هَذِهِ اَلْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا اِحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ - ❇اَلنَّاسُ ثَلاَثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ اَلْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ - ❇ يَا كُمَيْلُ اَلْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ اَلْمَالِ اَلْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ اَلْمَالَ وَ اَلْمَالُ تَنْقُصُهُ اَلنَّفَقَةُ وَ اَلْعِلْمُ يَزْكُو عَلَى اَلْإِنْفَاقِ- ❇يَا كُمَيْلُ مَحَبَّةُ اَلْعَالِمِ خَيْرٌ يُدَانَ اَللَّهُ بِهِ تَكْسِبُهُ اَلطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ - وَ جَمِيلَ اَلْأُحْدُوثَةِ بَعْدَ مَوْتِهِ- ❇يَا كُمَيْلُ مَنْفَعَةُ اَلْمَالِ تَزُولُ بِزَوَالِهِ يَا كُمَيْلُ مَاتَ خُزَّانُ اَلْأَمْوَالِ - وَ اَلْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ اَلدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي اَلْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ- ❇هَاهْ هَاهْ إِنَّ هَاهُنَا _وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ_ لَعِلْماً جَمّاً لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً بَلَى أُصِيبُ لَهُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ يَسْتَعْمِلُ آلَةَ اَلدِّينِ فِي اَلدُّنْيَا - وَ يَسْتَظْهِرُ بِحُجَجِ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بِنِعَمِهِ عَلَى عِبَادِهِ لِيَتَّخِذَهُ اَلضُّعَفَاءُ وَلِيجَةً دُونَ وَلِيِّ اَلْحَقِّ أَوْ مُنْقَاداً لِلْحِكْمَةِ لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ فَقَدَحَ اَلشَّكُّ فِي قَلْبِهِ بِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ أَلاَ لاَ ذَا وَ لاَ ذَاكَ- فَمَنْهُومٌ بِاللَّذَّاتِ سَلِسُ اَلْقِيَادِ لِلشَّهَوَاتِ أَوْ مُغْرًى بِالْجَمْعِ وَ اَلاِدِّخَارِ - لَيْسَ مِنْ رُعَاةِ اَلدِّينِ أَقْرَبُ شَبَهاً بِهَؤُلاَءِ اَلْأَنْعَامُ اَلسَّائِمَةُ كَذَلِكَ يَمُوتُ اَلْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ - ❇ اَللَّهُمَّ بَلَى لاَ تُخْلِي اَلْأَرْضَ مِنْ قَائِمٍ بِحُجَّةٍ ظَاهِرٍ مَشْهُورٍ أَوْ مُسْتَتِرٍ مَغْمُورٍ لِئَلاَّ تَبْطُلَ حُجَجُ اَللَّهِ وَ بَيِّنَاتُهُ فَإِنَّ أُولَئِكَ اَلْأَقَلُّونَ عَدَداً - اَلْأَعْظَمُونَ خَطَراً بِهِمْ يَحْفَظُ اَللَّهُ حُجَجَهُ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ ❇هَجَمَ بِهِمُ اَلْعِلْمُ عَلَى حَقَائِقِ اَلْأُمُورِ فَبَاشَرُوا رُوحَ اَلْيَقِينِ - وَ اِسْتَلاَنُوا مَا اِسْتَوْعَرَهُ اَلْمُتْرَفُونَ وَ أَنِسُوا بِمَا اِسْتَوْحَشَ مِنْهُ اَلْجَاهِلُونَ - صَحِبُوا اَلدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ اَلْأَعْلَى أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ اَلدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ - هَاهْ هَاهْ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِمْ وَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ لِي وَ لَكُمْ ثُمَّ نَزَعَ يَدَهُ مِنْ يَدِي وَ قَالَ اِنْصَرِفْ إِذَا شِئْتَ 🔺ترجمه: ◽كميل بن زياد نخعى گويد:در مسجد كوفه با امير المؤمنين علىّ‌ بن ابى طالب(عليه السّلام)بودم پس از آنكه نماز عشاء را خوانده بوديم،و حضرت دست مرا گرفت تا از مسجد بيرون شديم،حركت كرديم تا به پشت شهر كوفه رسيديم،و آن حضرت در راه كلمه‌اى با من سخن نگفت،چون به صحرا رسيد نفسى بلند برآورد سپس فرمود: ◽اى كميل اين دلها بسان ظرفهائى است فراگيرنده،و بهترين دلها آن است كه فراگيريش بيشتر باشد.آنچه مى‌گويم فراگير و در خاطر بسپار: ◽مردم بر سه دسته‌اند.عالم خداشناس كه حقّا بدين او عمل مى‌كند،و دانش آموزى كه در راه نجات پا نهاده،و فرومايگان نادانى كه در پى هر سر و صدائى مى‌افتند،و به هر سو كه باد بيايد ميل مى‌كنند،نه از پرتو دانش روشنى گرفته‌اند،و نه به ستون استوارى پناه برده‌اند. ◽ اى كميل، دانش از مال بهتر است،زيرا دانش از تو پاسدارى ميكند، امّا تو بايد از مال پاسدارى كنى.انفاق از مال آن را كاهش مى‌دهد،ولى انفاق از دانش(كه آموزش است)بر آن مى‌افزايد. ◽اى كميل دوستى عالم خيرى است كه بدان وسيله براى خدا ديندارى شود،و آن در دنيا براى صاحبش طاعت خدا فراهم آورد،و پس از مرگ خوش نامى برايش بيادگار گذارد. ◽اى كميل،سود مال با زوال آن از بين مى‌رود،اى كميل،مال اندوزان مرده‌اند،و علماء تا روزگار باقى است پايدارند،ظاهرا وجودشان مفقود است،ولى امثال و يادگارهايشان در دلها موجود است. ◽آه آه همانا در اينجا-و با دست اشاره به سينه‌اش فرمود-دانشى فراوان نهفته است كه كاش افرادى شايستۀ فرا گرفتن آن مى‌يافتم،بلى،بآدم زيرك و تيزهوش دسترسى دارم ولى در مورد اين دانش ويژه از او اطمينان ندارم كه مبادا ابزار دين را براى دنياى خود بكار گيرد،و با دلائل الهى بر آفريدگانش،و با نعمتهاى خداوند بر بندگانش غلبه كند،تا در نتيجه بندگان ضعيف خدا او را بجاى ولىّ‌ حق دوست نزديك خود بگيرند.و يا به پيرو حكمت،كه به ريزه‌كاريهاى آن بينا نيست و در برخورد با اوّلين شبهه ترديد در دلش راه مى‌يابد، هان كه نه اين و نه آن هيچ كدام تاب تحمّل علم را ندارند،بنا بر اين شخص ديگرى نماند جز كسى كه حريص در لذّات و تسليم شهوات است،يا آن كس كه فريفته و سرگرم جمع آورى و انباشتن مال است و از حافظان دين نيست،هيچ چيزى جز دام‌هاى چرنده به آنان شبيه نيست،بدين ترتيب دانش با مرگ حاملان آن مى‌ميرد. ◽ آرى خداوندا!تو هرگز زمين را از قائم به حجّت كه يا ظاهر است و مشهود و يا پنهان است و مستور خالى نمى‌گذارى تا دلائل واضح و آشكار خداوندى باطل نگردد،كه اين گروه كمترين تعداد و بزرگترين نقش و مقام و منزلت را دارند،و خداوند بوسيلۀ آنان دلائل و نمودارهاى خود را حفظ‍‌ مى‌كند تا آنان نيز آنها را به افرادى نظير خود بسپارند،و در دلهاى اشباه خود بكارند. ◽علم و دانش از راه حقيقت به آنان روى آورده،پس با نسيم روح افزاى يقين هم آغوش گشته‌اند، آنچه را مردم خوشگذران سخت و دشوار مى‌خوانند آنان سهل و آسان مى‌انگارند، و به چيزهائى كه نادانان از آنها وحشت دارند ايشان خو گرفته‌اند،و با تن‌هائى كه جان آنها به ملكوت اعلى آويخته است در دنيا بسر مى‌برند،آنان جانشينان خداوند در زمين و دعوت‌كنندگان بدين او هستند.آه،آه!چقدر مشتاق ديدارشان هستم،من براى خودم و شما از خداوند آمرزش مى‌طلبم.سپس دستش را از دستم بيرون كشيد و فرمود:هر گاه دلت خواست راه بيفت. 📚امالی شیخ مفید. جلد اول. ص 247 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اشکال به آخوند در تعریف استصحاب_01.mp3
5.71M
🔊| مرحوم آخوند، تعریف استصحاب را از سنخ تعاریف «شرح الاسم» دانسته اند/ اشکالی مهم نسبت به این مطلب 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌کیفیت نزول قرآن 🎙امام خمینی 💢ما نمیدانیم کیفیت نزول قرآن و روح الامین در قلب پیغمبر در لیلةالقدر چیست؟ غیر از خود رسول اکرم و آنهایی که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خاص خدای تبارک بودند، لکن برای دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است. (بیانات ۶۲/۳/۲۱) 💢قرآن سرّ است، سرِّ سرّ است، سرِّ مستسرّ به سرّ است، سرّ مقنع به سرّ است، و باید تنزل کند، بیاید پایین، تا اینکه برسد به این مراتب نازله؛ حتی به قلب خود رسول الله که وارد می‏شد، باز تنزل بود، یک تنزلی کرده بود تا به قلب وارد می‏شد. بعد هم از آنجا باید نازل بشود تا برسد به آنجایی که دیگران هم بفهمند. (تفسیر سوره حمد ص۱۶۲) 💢قرآن سرّی است بین حق و ولی‌الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می‌شود تا می‌رسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن استفاده ناقص می‌کنیم. و اگر سرّ «لیلة‌القدر» و «نزول ملائکه» در شبهای قدر ـ که الآن هم برای ولی‌الله اعظم حضرت صاحب این معنا امتداد دارد ـ را بدانیم، همۀ مشکلات ما آسان می‌شود. (بیانات ۶۴/۳/۳۰) 💢💢💢💢💢 🎙رهبر معظم انقلاب 💢قرآن در یک سطح ربوبی است، بعد این را خدای متعال برای فهم پیغمبر و نازل میکند برقلب پیغمبر و لذا آن معارف بالاتر از پیغمبر است و شکی نیست. پیغمبر در راه چه چیزی مجاهدت میکرد؟ انبیاء عظام، یعنی عزیزترین حقایق عالم خلقت خدام این معارفند. ولذا مثل این است که شما فرضاً چیزی را نمیدانید و از او اطلاع ندارید بعد که به شما میگویند این نازل میشود به ذهن شما، و فرود می‌آید تا به ذهن شما میرسد. 📚بیانات ۷۰/۵/۱۸ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
سبک صحیح تحصیل_01.mp3
1.75M
🔊| اگر به این صورت درس بخوانید سریع نتیجه میگیرید 🎙استاد علی فرحانی 📚مناهج الوصول. سال 1395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
یاد مرگ.mp3
981K
🔊| گفتن شهادتین حین قبض شدن روح، تابع باور است نه تحلیل عقلی و نه اعتبارات 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌کارآمدی و‌ نوآوری اصولی امام خمینی(ره) 💢نظریه روح المعنی از نگاه حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ◽️صوت بیانات استاد را بشنوید👇👇 @almorsalaat
نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام.mp3
35.81M
🔊| تاریخچه نظریه روح المعنی و ثمره آن در تفسیر ادله معارف/ قرائت های مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی 💢تقریر کامل بیانات استاد به همراه آدرس مراجعاتی که فرمودند را در متن پائین بخوانید👇 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔊| قرائات مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) ◽️همانطور که روشن است در ادله معارف، گاها الفاظی که در مورد امور محسوسه به کار برده میشوند، استعمال شده اند. کلماتی همچون ید و وجه و سمع و نور و لوح و قلم و میزان و صراط و جناح و ..... تعداد آیات قرآن کریم که مشتمل بر این سنخ الفاظ هستند را 143 آیه دانسته اند. این الفاظ اختصاص به قرآن نداشته بلکه در انجیل و تورات نیز دیده میشود. ◽️از این رو در توضیح این ادله، مسالک مختلفی به وجود آمده است. برخی قائل به تجسیم و تشبیه شده و این آیات و ادله را به همین صورت توضیح داده اند (توضیح: الملل و النحل شهرستانی، ج 3.ص 82) و برخی که مسلک تشبیه و تجسیم را باطل دانسته اند قائل شده اند که این ادله، مجمل و متشابه اند اما غالب امامیه و اشاعره این آیات را متشابه ندانسته بلکه این تعابیر را حمل بر مجاز کرده اند (سیوطی در الاتقان. ج 2. ص 347 این نظر را توضیح داده اگرچه نپذیرفته است) و برخی نیز قائل به اشتراک لفظی شده اند یعنی معنای حقیقی متعارف این الفاظ (همچون لفظ وجود) را در مورد خداوند و معنای حقیقی دیگری از این الفاظ را در مورد غیر خداوند دانسته اند (ابوالحسین بصری ج 2 ص 83) ◽️اما مسلک روح المعنی در مقابل تمام این نظریات است. روح المعنی با تمام قرائاتی که دارد، قدرمتیقن از آن این است که این الفاظ، یک معنای واحد دارند و این یک معنا هم معنای مجازی نیست کما اینکه متشابه و مجمل نیز نمی باشند. ◽️در جزئیات نظریه روح المعنی، هفت قرائت وجود دارد که به ذکر برخی از آنها اکتفاء میکنیم: 1⃣عمده عرفاء از تشکیک در معنا استفاده کرده اند و لفظ را واحد اما معنی را ذومراتب دانسته اند در این صورت، این لفظ هم دال بر رتبه عالی از معنا و هم دال بر مراتب دیگر از این معنا می باشد و در هر مرتبه هم خصوصیت خاص خود را دارد اگرچه انسان از باب «بدأ خلقه من طین» آنچه در حالت عادی برای او فعلیت دارد، ادراک امور محسوس است از این رو ذهن او ناخودآگاه خصوصیات امور محسوس رابه مجردات نیز سرایت میدهد و موجب اجمال میشود اگرچه در واقع تشابه و اجمالی وجود ندارد. 2⃣البته گاها شنیده میشود این نظریه عرفاء را از باب «خذ الغایات و الترک المبادی» دانسته و چنین توضیح میدهند که مثلا کلمه ید، به معنای قدرت جابجایی است زیرا غایت ان، قدرت جابجایی است اما مبدأ آن که ید انسانی است، دخیل نمی باشد. از این رو از این نظریه به نظریه «کارکردگرایانه» تعبیر میکنند. ◽️اما با توجه به توضیحی که داده شد این توضیح از نظریه عرفاء، صحیح نیست زیرا عارف، متمرکز بر غایت نیست بلکه متمرکز بر ذات المعنی است یعنی موضوع له یا مستعمل فیه را تدقیق میکند فارغ از غایت وضع و استعمال. 3⃣قرائت سوم مبتنی بر تفکیک بین لفظ و استعمال است یعنی لفظ، عند الوضع برای امر محسوس وضع میشود اما دائره استعمال، وسیع تر از وضع است پس این الفاظ، عند الاستعمال برای امر مجرد نیز به کار می روند بدون اینکه مستلزم مجازیت در استعمال باشد. ◽️برخی، کلمات ملامحسن فیض کاشانی (صافی و اصفا) و کلمات غزالی (احیاء العلوم جلد 13 ص 168. آداب تلاوت القرآن ص 23. فیصل التفرقه ص 242. مضنون الصغیر ص 317. جواهر القرآن و مشکات الانوار از ص 41 الی 51 و ص 270) و کلمات محی الدین عربی (فتوحات جلد اول ص 253 و جلد چهارم ص 332) را این چنین معنا کرده اند. ◽️البته ممکن است به این قرائت اشکال شود که استعمال اعم از حقیقت و مجاز است در حالی که همانطور که در ابتدا گفته شد نظریه روح المعنی، مستلزم مجازی بودن این استعمالات نیست، اما درپاسخ باید گفت همانطور که مرحوم آخوند در کفایه الاصول (امر ثانی و ثالث مقدمات و مبحث صحیح و اعم) توضیح میدهند حصری در استعمال حقیقی و مجازی نیست بلکه گاهی استعمال حقیقی و تام الانطباق بر موضوع له نیست اما مجازی هم نیست همچون تسامح در تطبیق. 4⃣اما نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام اگرچه خصائص قرائت های فوق را دارد اما با آنها متفاوت است. ◽️حضرت امام در جای جای اثار خود همچون آداب الصلاه (ص 249 و 250) و تقریرات فلسفه (جلد اول ص 117) و مصباح الهدایه (ص 39) و شرح دعای سحر (ص 36) بر نظریه روح المعنی اصرار ورزیده و آن را از ادق و اهم مطالب علمی میدانند تا جائی که تفکر در ان را مصداق شریف روایت «تفکر ساعة خیر من عبادة ستین سنة» معرفی میکنند و می فرمایند « أنّ التدبّر فيه من مصاديق قوله (ع): تفكّر ساعة خير من عبادة ستّين سنة. فإنّه مفتاح مفاتيح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنيّة» ◽️ایشان معتقدند در محدوده زبان شناسی، اگرچه وضع، امری اعتباری است اما گاهی وضع لفظ، به ازای معنایی حقیقی است و گاهی به ازای معنایی اعتباری. در نگاه حضرت امام، در اعتباریات، تشکیک نداریم اما در حقائق داریم لذا اگرچه امکان اینکه معنا، مقول به تشکیک باشد وجود دارد اما لزوما این معنا، مشکک نیست. ◽️حضرت امام ذیل جامع صحیح و اعم در کتاب مناهج الوصول، میفرمایند برخی از معانی الفاظ همچون معنای صلاه، هم مبهم اند و هم معین به نحوی که از طرفی مبهم بوده و به راحتی قابل توضیح نیستند اما از طرفی به راحتی درک میشوند. ◽️در اینجا است که لفظ، واحد است و معنا نیز واحد است و کثرت تشکیکی نیز ندارد بلکه متواطی است اما مصادیق متکثر با خصوصیات متکثر را شامل میشود و عند الاستعمال، از قرینه مناسبت حکم و موضوع مشخص میشود که کدام خصلت از خصائص معنا در این استعمال، مدنظر قرار گرفته است. ◽️حضرت امام این معنا را در تعلیقات شرح فصوص الحکم و مصباح الانس (ص 232)، در معانی حقیقی نیز جاری میکنند و آن را به معانی اعتباری، اختصاص نمیدهند. ایشان با این مبنا، به توضیح ادله معارف می پردازند. ◽لازم به ذکر است این مبنا، در فضای فقه معاصر و تولید علوم انسانی اسلامی از کتاب و سنت، بسیار موثر است که البته توضیح مفصلی را میطلبد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علامه طباطبایی به نقل از استاد خود میفرمود: شرح قطب الدین شیرازی بر حکمه الاشراق، تقریرات درس خواجه طوسی است 🎙علامه حسن زاده ❇️در شب جمعه سيزدهم ذى الحجة ١٣٨٩ ه‍‌ ق - ١٣٤٨/١٢/١ ه‍‌ ش كه با تنى چند از افاضل حوزه از محضر پرفيض استاد علامه طباطبايى استفاضه مى‌كرديم، پس از اتمام جلسه در معيّت آن جناب در اثناى راه بودم، اظهار داشتند كه مرحوم استاد ما آقا سيد حسين بادكوبه‌اى به‌طور منجّز و قطع مى‌فرمودند كه شرح حكمت الاشراق قطب (شرح علامه قطب شيرازى بر حكمة الاشراق شيخ سهروردى) تقريرات درس خواجه نصير الدين طوسى (قدّس سره) است. و خواجه مشرب اشراق داشت، در حكمت اشراقى بود، چنانكه در مبحث علم اشارات، به خلاف شرطش در اول كتاب با مبناى مشّاء مخالفت كرده، و علم را به طريق اشراق كه فاعل بالرضا باشد تقرير كرده است. 📚مقدمه ای بر مقاله معنویت تشیع. ص17 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هویت کانال المرسلات.mp3
12.45M
🔊| هویت کانال المرسلات در بیان استاد! 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در جلسه مشاوره ای که با برخی طلاب مشهد در تاریخ 16/3/1402 داشتند نسبت به کانال المرسلات فرمودند: ❇️هدف المرسلات، تربیت علمی نیروی انسانی برای انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان انسانی در مسیر انقلاب اسلامی ❇️تنها مدار اصلی در این وادی، است ❇️باید سیر آموزشی را از سیر محتوایی(دارایی علمی) جدا کنیم ❇️با این نگاه است که انسان ها رشد واقعی پیدا میکنند فارغ از عناوین اعتباری ❇️بر اساس مدار واقعیت، رشد علمی با قوانین منطقی و به صورت تدریجی رخ میدهد و نه دفعی ❇️این مدل هم صحیح است و هم سریعتر به نتیجه میرسد ❇️امروز انقلاب به این رشد واقعی و دارایی علمی نیاز دارد ❇️مقام معظم رهبری می فرمایند ما برای رسیدن به تمدن اسلامی، نیازمند تربیت نیروی مفید و کارآمد هستیم ❇️آنچه در این عرصه از اهمیت بسزایی برخوردار است است ❇️المرسلات یک ابرنمونه و یک زیست واقعی چند ساله در این مسیر است 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما و حتما بشنوید👆👆👆
♨️ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود حاضر الآن 🎙علامه طباطبایی ✅و لعمري لو لم يكن في كتاب الله تعالى إلا قوله: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» لكان فيه كفاية إذ الغفلة لا تكون إلا عن معلوم حاضر، و كشف الغطاء لا يستقيم إلا عن مغطى موجود فلو لم يكن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجودا حاضرا من قبل لما كان يصح أن يقال للإنسان إن هذه أمور كانت مغفولة لك، مستورة عنك فهي اليوم مكشوف عنها الغطاء، مزالة منها الغفلة. 📚المیزان ج۱ ص۹۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢شب جمعه،حرم وصحن و سرایت آقا 💢حسرت روز وشب سینه ی غمبار من است @almorsalaat
ایمان و علم مشکک است اما عمل متواطی است.mp3
3.59M
🔊| معرفت و ایمان مشکک و ذو مراتب است اما عمل و تزکیه، متواطی است/ در مسیر استکمال، دنبال اعمال شاذ که در شریعت نیامده است نگردیم/ ملاک، تعبد به شارع است/ این معنا را حضرت امام در تفسیر سوره حمد فرموده اند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس کتاب منیه المرید. لینک دانلود جلسات منیه المرید استاد👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6333 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b