eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
509 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از اعضای محترم کانال درباره فایل صوتی《تبلیغ دین، مبانی و شاخصه ها》از استاد علی فرحانی، مطلب زیر را در ارسال کردند. 📌 لینک دانلود صوت 👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=01-ahdaf-v-cheshm-andazha/009-tabligh-mabanivshakheseha@almorsalat.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸سلام علیکم و رحمت الله به بزرگوارانی که این صوت رو گوش نکردند میکنم حتما گوش کنند. 🔸بنده از کلام بزرگان و اساتید آموخته ام مهمترین چیزی که طلبه ی امروز باید به آن اهتمام داشته باشد اجتهاد در دین و به دنبال آن تولید علوم انسانی است. فکر میکنم علت بسیاری از این عقب ماندگی ها عقب ماندگی در همین زمینه است. برای نمونه اگر ما تولیدات علمی بسیار در زمینه هنر و رسانه داشته باشیم رفته رفته افراد علاقه مند، جذب این تولیدات خواهند شد و خود به خود یک حرکت فکری و فرهنگی به وجود خواهد آمد. 🔸به گمان بنده راه حل این نیست که روحانیت در جاهایی ورود بکند که دخل آنچنانی به او ندارند. برای نمونه اقتصاد را در نظر بگیرید. امروزه بسیاری از طلبه ها با این هدف که نظام اقتصادی اصلاح بشود مستقیما وارد چرخه کارهای اقتصادی شده اند. یا برخی طلبه ها به هدف اصلاح هنر مستند ساز شده اند. اما واقعا راهکار این است؟ و قس علی هذا از این موارد بسیار است. 🔸همگی میدانیم که انقلاب در یک جامعه و تحول آن وابسته به یک سری مبانی فکری و تولیدات علمی است که در بستر جامعه حرکت می آفرینند. این مبانی و تفکرات را چه کسانی باید به دست بیاورند؟ 🔸به نظر میرسد که روحانیت باید جایگاه اصلی خود را بازیابد. همگی باید ارزش علوم حوزوی را بفهمیم و با اجتهاد در این علوم و به دنبال آن تولید علوم انسانی زیربنای تغییر و تحول و تشکیل تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم و گرنه با این رویه که طلبه از هویت اصلی خود خارج شود تا بخواهد تحولی را انجام دهد به گمان بنده یا تحول رخ نخواهد داد یا مدت بسیار زیادی به طول خواهد انجامید. 🔸با تشکر بسیار از توجه شما 🔰🔰🔰🔰🔰 🔘لینک عضویت . شما هم میتوانید در این گروه عضو شوید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @fater290
♦️معنای لقاء رب 🔰شهید مطهری 🔹آیاتی در قرآن داریم که اصلا کلمة لقاء پروردگار در آن گنجانده شده است گو اینکه مفسرینی شاید به واسطة قصور فهمشان اغلب «لقاء ربّ» را به «لقاء رحمت رب» تفسیر می‌کنند. بعد می‌گوییم مقصود از رحمت چیست؟ رحمت را هم به امور مادی تفسیر می‌کنند. 🔹زمانی که آقای در قم اخلاق می‌گفتند و ما می‌رفتیم، ایشان می‌گفتند خلاصة حرف اینها این است که معنی آیة «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» یا آیاتی از این قبیل این است: «مَنْ کانَ یرْجو گلابی‌های پروردگارش را» در صورتی که چنین نیست. حتی کسی مثل مرحوم که مخالف عرفان و فلسفه به آن معنا بود ولی خودش نوعی را قبول داشت، همین لقاءالله را شدیداً قبول داشت و می‌گفت این خود یک حقیقتی است که برای سالک و عارف دست می‌دهد و واقعا هم حقیقت دارد. حالا این که منظور چه هست از حدود بحث ما خارج است. ولی به هرحال چنین چیزی که نوعی است حقیقت دارد. 📚انسان شناسی قرآن ص۱۳۳ @sm_javaheri @fater290
♨️ امروز در موسسه مفتاح برگزار شد. 💠جلسه : تحقیق در مسئله موضوع شناسی و بررسی انواع و حدود و ثغور آن 💠تدریس : المبحث الثانی، توضیحات استاد پیرامون نظرات مختلف در تفاوت عام و مطلق و بحث انواع قرینه 🔉انشالله صوت جلسه را به زودی در کانال خواهیم گذاشت. 🔰ادمین @fater290
♨️تخصصی شدن ابواب فقه و تبعیض در تقلید 🔰شهید مطهری/ آیت الله شیخ عبدالکریم حائری 🔺در اينجا من پيشنهادى دارم كه براى پيشرفت و ترقى فقه ما بسيار مفيد است. اين را قبلًا مرحوم آيت ‏اللَّه حاج شيخ عبد الكريم يزدى اعلى اللَّه مقامه فرموده ‏اند و من پيشنهاد ايشان را عرض مى ‏كنم. 🔺ايشان گفته بودند چه لزومى دارد كه مردم در همه مسائل از يك نفر تقليد كنند. بهتر اين است كه قسمتهاى تخصصى در فقه قرار دهند، يعنى هر دسته‏ اى بعد از آنكه يك دوره را ديدند و اطلاع پيدا كردند، تخصص خود را در يك قسمت معين قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصى از آنها تقليد كنند. مثلًا بعضى خود را عبادات قرار دهند و بعضى معاملات و بعضى سياسات و بعضى احكام (احكام به اصطلاح فقه)، همان طورى كه در طب اين كار شده و رشته‏ هاى تخصصى پيش آمده، هر دسته‏ اى متخصص يك رشته از رشته‏ هاى پزشكى هستند، بعضى متخصص قلب مى ‏باشند، بعضى متخصص چشم، بعضى متخصص گوش و حلق و بينى و بعضى متخصص چيز ديگر. 🔺اگر اين كار بشود هركسى بهتر مى ‏تواند تحقيق كند در قسمت خودش. گمان مى‏ كنم در كتاب تأليف آقاى سيد احمد زنجانى سلّمه اللَّه اين مطلب از قول ايشان چاپ شده. 🔺اين پيشنهاد بسيار پيشنهاد خوبى است، و من اضافه مى ‏كنم كه احتياج به تقسيم كار در فقه و به وجود آمدن رشته‏ هاى تخصصى در فقاهت، از صد سال پيش به اين طرف ضرورت پيدا كرده و در وضع موجود يا بايد فقهاى اين زمان جلوى رشد و تكامل فقه را بگيرند و متوقف سازند و يا به اين پيشنهاد تسليم شوند. 🔺زيرا تقسيم كار در علوم، هم معلول تكامل علوم است و هم علت آن؛ يعنى علوم تدريجاً رشد مى‏ كنند تا مى ‏رسند به حدى كه از عهده يك نفر تحقيق در همه مسائل آنها ممكن نيست، ناچار بايد تقسيم بشود و رشته‏ هاى تخصصى پيدا شود. پس تقسيم كار و پيدايش رشته‏ هاى تخصصى در يك علم، نتيجه و معلول تكامل و پيشرفت آن علم است. و از طرف ديگر با پيدايش رشته‏ هاى تخصصى و تقسيم كار و تمركز فكر در مسائل بخصوص آن رشته تخصصى پيشرفت بيشترى پيدا مى‏ كنند. در همه علوم دنيا از طب و رياضيات و حقوق و ادبيات و فلسفه، رشته‏ هاى تخصصى پيدا شده و همين جهت آن رشته‏ ها را ترقى داده است. 🔺زمانى بود كه فقه بسيار محدود بود. وقتى به كتب فقهيه قبل از شيخ طوسى مراجعه مى ‏كنيم مى‏ بينيم چقدر كوچك و محدود بوده است! شيخ طوسى با نوشتن كتابى به نام مبسوط فقه را وارد مرحله جديدى كرد و توسعه داد. و همچنين دوره به دوره در اثر مساعى علما و فقها و وارد شدن مسائل جديد و تحقيقات جديد، بر حجم فقه افزوده شد تا آنجا كه در حدود صد سال پيش كه صاحب جواهر موفق شد يك دوره فقه بنويسد، به زحمت توانست اين كار را انجام دهد. مى ‏گويند در حدود بيست سالگى اين كار را شروع كرد و با استعداد فوق‏ العاده و كار مداوم و عمر طويل، در آخر توانست دوره فقه را به آخر برساند. دوره جواهر در شش جلد بسيار ضخيم چاپ شده. تمام كتاب مبسوط شيخ طوسى كه در عصر خود نمونه فقه مشروح و مفصلى بوده شايد از نصف يك جلد از شش جلد جواهر كوچكتر باشد. 🔺بعد از صاحب جواهر مبانى فقهى جديدى به وسيله شيخ مرتضى انصارى اعلى اللَّه مقامه پى ‏ريزى شد كه نمونه ‏اش كتاب مكاسب و كتاب طهارت آن مرحوم است. بعد از ايشان در مخيّله كسى هم خطور نمى ‏كند كه يك دوره فقه با اين شرح و تحقيق تأليف يا تدريس كند. 🔺در اين وضع حاضر و بعد از اين پيشرفت و تكامل كه در فقه ما مانند ساير علوم دنيا پيدا شده و اين پيشرفت معلول مساعى علما و فقهاى گذشته بوده، يا بايد علما و فقهاى اين زمان جلوى رشد و تكامل فقه را بگيرند و مانع ترقى آن گردند و يا بايد آن پيشنهاد متين و مترقى را عملى كنند، رشته‏ هاى تخصصى به وجود بياورند و مردم هم در تقليد تبعيض كنند همان طورى كه در رجوع به طبيب تبعيض مى‏ كنند. 📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اصل اجتهاد در اسلام(ده گفتار))، ج‏20، ص: 183 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌پ.ن: استاد علی فرحانی امروز در جلسه از جهت اهمیت و گستردگی در ابواب مختلف فقهی، این مسئله را نتیجه گرفتند و به این دیدگاه شهید اشاره کردند. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ پاسخی جالب توجه از آقا و حاج قاسم به برخی از فتنه گران و ورشکستگان سیاسی کشور که این روزها به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، دست به نامه نگاری می زنند. @fater290
: جهالت بلکه تزویر 👈پیرامون نامه خوئینی ها به رهبرانقلاب 🔹یکی از حضرات که در به وجود آمدن شرایط امروز و قرار دادن ضعیف ترین دولتمداران بر گُرده امت ید طولایی داشته و خودش و دوستانش به هزار وعده و وعید و تطمیع، مردم را به امید آینده ای پر زرق و برق و بدون فقر که در آن هر دلار قیمتش کمتر از هزار تومان است به سمت دولتی بی هنر که معلوم شد حتی مذاکره هم نمی داند رهنمون کرده، امروز از موضع کسی که فقط تماشاگر صحنه است و نقشی در اشتباهات و لغزش ها نداشته است نامه ای به رهبر انقلاب نوشته و هشدار داده که کذا و کذا. 🔹جالب است داستان این حضرات، لحظه ای در این ۴۰ سال در مسیر عدالت و اعتدال نبوده اند، روزی چنان گداخته و آتشین که هر کس اقتصاد دولتی نمی پذیرفت را در زمره دوستان ریگان و کارتر قرار می دادند و زمانه ای آن چنان بی خرد که رهبر انقلاب را دعوت می کردند در جنگ خلیج فارس در کنار صدام (به قول خودشان خالد بن ولید) بایستد و کشور را وارد جنگ با آمریکا کند و سالها بعد چنان دستپاچه ارتباط با همان آمریکا و استکبار شدند که دوستان و مریدان قدیمی شان امروز از سر و کله شبکه های قارچی ضد انقلاب آمریکایی و عربستانی بالا می روند. 👈چه زیبا فرمود: لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ 🔹چطور است که ذره ای تقصیر نمی پذیرند و چشم بر مسیر پر افراط و تفریط خود می بندند و فرار را به پاسخ ترجیح می دهند و با چشم بندی نتیجه تمام نابخردی ها و خیانت های خود را به نام انقلاب و امام آن می زنند و پالوده خوری دوستانشان با دست اندر کاران تحریم را مخفی می کنند و بر آلاف و الوفی که اطرافیان محفلی شان از قبل این تردستی به جیب زده اند و می زنند چشم می بندند. 👈البته این فقط جهالت نیست بلکه تزویر است ... @fater290
♨️ تدریس اصول الفقه مظفر (بخش اول) 🔰استاد سیدفرید موالی زاده 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹این مجموعه جلسات، صوت تدریس های اصول فقه مرحوم مظفر (از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی) توسط استاد سید فرید موالی زاده در سال ۸۹ می باشد. 🔹به عقیده بنده ایشان که از شاگردان استاد آیت الله فرحانی می باشند، از بهترین اساتید حوزوی می باشند که کمتر شناخته شده اند. 🔹بنده خود در این جلسات حاضر بودم و این کتاب را در محضر ایشان خواندم. صوت این جلسات را نیز خودم ضبط کرده ام. البته مدتی صوت ها را گم کرده بودم و به تازگی پیدایشان کردم. 🔹واقعا می توانم بگویم که از بهترین ساعات علمی بنده در حوزه، حضور در جلسات درس ایشان بوده است. 🔰ادمین 📌لینک دانلود👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/osul2-mavalizadeh/ @fater290
📚 کتاب الفائق فی الاصول 🔰لجنه الفقه المعاصر ⬇️لینک دانلود pdf👇 https://drive.google.com/file/d/1eDZwNUiEzZyLd4FJ3q8tyrp2eOCHizw0/view?usp=sharing @almorsalaat
📚 : نقش زمان و مکان در اجتهاد 🔰مجموعه مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی(ره) @fater290 👇👇
📚: نقش زمان و مکان در اجتهاد 🔰مصاحبه با جمعی از فقها و شاگردان امام خمینی (ره) ❄️حضرت امام خمینی (ره) در برخی از بیانات و مکتوبات خود بر نقش «زمان و مکان در اجتهاد» تأکید می کنند. ایشان در منشور روحانیت می نویسند: «زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند» و همچنین در پیام مهم خود به مجمع تخیص مصلحت می فرمایند:«يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پر آشوب كنونى نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم‏گيريها است». ❄️در سال 1374 کنگره ای جهت برررسی دیدگاه حضرت امام (ره) برگزار شد و مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، دبیر آن کنگره بودند. یکی آز آثار علمی این کنگره، مجموعه مصاحباتی است که با برخی از فقهای طراز اول و شاگردان حضرت امام همانند آیات معزز مومن، طاهری خرم آبادی، مکارم شیرازی، گرامی، معرفت، سیدکاظم حائری، هاشمی شاهرودی، مظاهری و ... در تبیین «نقش زمان و مکان در اجتهاد» انجام شده است. مجموعه این مصاحبه ها در کتابی گرآوری شده است. ❄️در این مصاحبه ها به مناسبت این موضوع، به مسائلی همچون نقش ولی فقیه در حکومت، جایگاه عقل در استنباط، منطقه الفراغ، احکام اولی و ثانوی، موضوع شناسی احکام و ... پرداخته شده است. ❄️در جلسه در تاریخ 99/4/9 ، استاد علی فرحانی در ضمن بحث موضوع شناسی، بیان داشتند که دیدگاه حضرت امام (ره) در «نقش زمان و مکان در اجتهاد» نیز به مسئله موضوع شناسی برمی گردد. همچنین در برخی از گفتارهای کتاب نیز این مسئله را متذکر شده اند. ❄️لذا با توجه به ارزش مطالب مطرح شده در این کتاب و همچنین تبیین بیشتر دیدگاه حضرت امام (ره) در این موضوع، پیشنهاد می کنیم که این کتاب را مطالعه کنید. 📌جهت تسریع در مطالعه می توانید متن پی دی اف این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/naghshe-zaman-v-makan-dar-ejtehad.pdf @fater290
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار دارد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳ 🅾خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آن‌گونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کرده‌اند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانه‌های شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور به‌وجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزه‌های علمیه، رایج کنند. @almoraghebaat
📌شهید مطهری یک مجتهد و بود. 🔰رهبر معظم انقلاب 63/2/10 ✅اين مرد يك بود، يعنى اسلام را وقتى مي‌خواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نمي‌گذاشت. اسلام را مي‌شناخت، را بلد بود و همان‏طور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوه‏‌ى احكام از اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوه‏‌ى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزه‏‌ها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوباره‏‌ى اسلام در آن دام افتادند. @sahifeh_entezar @fater290
♨️دین و اسلام و انقلاب، همان چیزی است که در قالب قوانین مجلس تصویب شده است. اگر انقلاب در خلال ماده و قانون و آئین نامه و مقرات مجسم و متجسّد نشود، یک چیز خیالی و بی ضابطه خواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب 69/7/4 ❄️من بارها عرض کرده‌ام که دین و اسلام و انقلاب، همان چیزی است که امروز در قالب قوانین مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و از تأیید بزرگان و فقهای محترم شورای نگهبان، یا بعضی از مراکز مثل مجمع تشخیص مصلحت و غیره گذشته باشد. انقلاب، یعنی قوانینی که از این‌جاها خارج شده باشد. اگر انقلاب در خلال مادّه و قانون و آیین‌نامه و مقررات مجسم و متجسد نباشد، یک چیز خیالی و بیضابطه خواهد شد که هر کسی هرطور دلش خواست، آن را تفسیر خواهد کرد. این‌طور نیست. دین و شرع و اسلام، همان چیزی است که مبادی اسلامی آن را قانون کرده‌اند و به شما داده‌اند. ✅البته این حرف مربوط به عامه‌ی مردم است؛ ولی مواردی هم هست که مثلاً قانونی برای یک قاضی مطرح میشود که خلاف شرع است و از سابق مانده و دستکاری هم نشده است. این قاضی هم، عالم و فقیه است و میبیند که این قانون خلاف شرع است. در این‌جا باید برخلاف آن قانون عمل بکند. چنین مواردی، استثنایی است. آن چیزی که در اختیار عموم و حتّی خواص مردم است و در مسایل عمومی و مشترک و جامع، ملاک عمل میباشد، همان چیزی است که تصویب شده است. شما بر طبق این باید عمل کنید. @fater290
🎥فایل تصویری نقد و بررسی کتاب پسااسلامیسم توسط استاد امین اسدپور را در کانال زیر مشاهده کنید 👇👇 https://eitaa.com/amin_asadpour https://eitaa.com/amin_asadpour @fater290
🔅میلاد علی بن موسی الرضا علیه السلام را تبریک عرض میکنیم. @fater290
♨️ملاک اهل بیتی بودن چیست؟ چه کسانی فرزندان حضرت زهرا س هستند؟ 📖شرح حدیثی از امام رضا(ع) 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 🔉🔉شرح حدیث: صوت بیانات استاد آیت الله فرحانی را بشنوید👇👇👇👇 🆔http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/asatid/ayatollah/zorrie-hazrate-zahra-sharhe-revayat.mp3 📌 نشست بصیرتی تهران ۹۷/۵/۱۰ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅متن حدیث 💢حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْفَيْضِ صَالِحُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ 💢قَالَ: كُنْتُ بِخُرَاسَانَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي مَجْلِسِهِ وَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى حَاضِرٌ قَدْ أَقْبَلَ عَلَى جَمَاعَةٍ فِي الْمَجْلِسِ يَفْتَخِرُ عَلَيْهِمْ وَ يَقُولُ نَحْنُ وَ نَحْنُ 💢وَ أَبُو الْحَسَنِ ع مُقْبِلٌ عَلَى قَوْمٍ يُحَدِّثُهُمْ فَسَمِعَ مَقَالَةَ زَيْدٍ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِ فَقَالَ يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ نَاقِلِي الْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ ع أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى النَّارِ فَوَ اللَّهِ مَا ذَاكَ إِلَّا لِلْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ وُلْدِ بَطْنِهَا خَاصَّةً فَأَمَّا أَنْ يَكُونَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع يُطِيعُ اللَّهَ وَ يَصُومُ نَهَارَهُ وَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ تَعْصِيهِ أَنْتَ ثُمَّ تَجِيئَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سَوَاءً لَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ 💢 إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع كَانَ يَقُولُ لِمُحْسِنِنَا كِفْلَانِ مِنَ الْأَجْرِ وَ لِمُسِيئِنَا ضِعْفَانِ مِنَ الْعَذَابِ 💢قَالَ الْحَسَنُ الْوَشَّاءُ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا حَسَنُ كَيْفَ تَقْرَءُونَ هَذِهِ الْآيَةَ قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَقُلْتُ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقْرَأُ إِنَّهُ عَمِلَ غَيْرَ صَالِحٍ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَقَدْ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ 💢فَقَالَ ع كَلَّا لَقَدْ كَانَ ابْنَهُ وَ لَكِنْ لَمَّا عَصَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَفَاهُ عَنْ أَبِيهِ 💢كَذَا مَنْ كَانَ مِنَّا لَمْ يُطِعِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ مِنَّا وَ أَنْتَ إِذَا أَطَعْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَنْتَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ. 📚 عیون اخبارالرضا ج2 ص 232 @khetabate_ghanoonieh
🌐مقامات معنوی اهل بیت و درس زندگی آنها 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۲/۶/۲۶ ✅مقامات معنوی و روحانیّت این وجودات مقدّسه، حقیقتاً از درک عقلانی ما هم بیشتر است، چه برسد به توصیف زبانىِ ما؛ لکن در مقابل چشم ما و چشم تاریخ، زندگی این بزرگواران یک درس عملی و جاودان و غیرقابل انکار است. اگر ما در مواردی به زندگی ائمّه (علیهم‌السّلام) میپردازیم، سیاستهای آنها را، تدبیرهای آنها را، شرح حال آنها را مورد تکیه قرار میدهیم، نه به این معنا است که این بخش، اهمّ و اعظم بخشهای زندگی آن بزرگواران است؛ نه، آن عالَم معنا و آن قرب الی الله و آن معرفت و محبّتی که موج میزند در آن دلهای بی‌نظیر، یک داستان دیگری است. لکن آنچه جلوی چشم ما است، زندگی این بزرگواران است که باید از آنها درس گرفت. @fater290
📚عیون اخبارالرضا 🔰شیخ صدوق @fater290 👇👇
📚معرفی و دانلود کتاب: عیون اخبارالرضا (ع) 🔹«عیون أخبار الرضا» نوشته ابو جعفر، محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، مشهور به «شیخ صدوق» (305ق الی 381ق) می باشد، که در سال های آغازین غیبت کبری نگاشته شده است. 🔹کتاب «عیون أخبار الرضا» ، کتابی حدیثی و به زبان عربى است که شامل دو دسته روایت است: 1- روایات هایی پیرامون امام رضا علیه السلام 2- روایت هایی از ایشان پیرامون موضوعات گوناگون 🔹شیخ صدوق در مقدمه کتاب، به سبب تألیف آن اشاره کرده است؛ «صاحب بن عباد دیلمی»، وزیر دانشمندِ حکومت شیعیِ آل بویه، دو قصیده در مدح امام رضا علیه السلام می سراید و به شیخ صدوق هدیه می کند.­ شیخ نیز در پاسخ، این کتاب ارزشمند را می نگارد و به پاس خدمات صاحب بن عباد به مذهب تشیع، به کتابخانه وی هدیه می نماید. 🔹این کتاب، به خاطر اعتبار مؤلفش، و نیز به جهت مباحث عقیدتی مهمی که در بر دارد، همواره مورد توجه علما بوده است. مرحوم میرداماد، در مدح این کتاب، شعری عربی سروده است. 🔹شیخ صدوق، پس از مقدمه، 952 روایت را ذیل 69 باب تنظیم نموده است. به چند نمونه از ابواب کتاب توجه فرمایید: «علت نام گذاری امام رضا علیه السلام، به رضا»، «احادیثی پیرامون مادر حضرت»، «احادیثی از حضرت، پیرامون توحید»، «احادیثی از حضرت، پیرامون ازدواج حضرت فاطمه سلام الله علیها»، «احادیثی از حضرت، در مورد علت امور مختلف»، «پیرامون ماجرای طلب باران به درخواست مأمون و...»، «خبر حضرت از کشته شدنشان با زهر و...»، «روایتی از ابو صلت، درباره نحوه شهادت حضرت»، «ذکر کراماتی که به برکت قبر شریف حضرت ظاهر شده است» و... 📌لینک دانلود کتاب👇👇 🆔http://mktba.net/library.php?id=9706 @fater290
♨️تمدن شیعی ایران اسلامی مدیون هجرت عالم اهل بیت (امام رضا علیه السلام) به ایران است. 🔰استاد آیت الله فرحانی ۹۹/۴/۱۲ 🔅🔅میلاد امام رضا (ع) مبارکباد. @fater290
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 مباحث جلسه اول + لینک دانلود صوت @fater290 👇👇
♨️ سلسه جلسات هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)/ استاد علی فرحانی 👈 مباحث جلسه اول (۹۹/۴/۸) + لینک دانلود صوت 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 1⃣معناو مفهوم هماهنگی دو نظام فکری و بررسی امکان آن ⏰05:01 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/01-manzoore-az-hamahangi-do-nezam.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 2⃣یکی از لوازم ورود به این بحث این است که هر کس میخواهد وارد در این موضوع شود، باید بر آثار امام و علامه مسلط باشد. ⏰05:45 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/02-lozoome-khandane-asare-emam-v-allame.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 3⃣جایگاه مسائل انسان شناسی در منظومه فکری اسلامی و سیر ریاضی در مباحث ⏰08:31 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/03-jayegahe-ensanshenasi-v-seire-riazi.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 4⃣ساختار کلی نظام فکری امام و علامه (سیر کلی مباحث آینده) ⏰02:50 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/04-sakhtar-v-seire-kolli-bahs.mp3 🔸دیدگاه علامه در مسئله عقول عرضیه و تاثیر آن در غایت کمال انسان ⏰05:52 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/05-didgahe-allame-dar-oghoole-arzi-v-tasire-an-dar-ghayate-kamale-ensan.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 5⃣سبک شناسی امام و علامه در طرح مباحث و تفاوت ادبیات علمی آنها 🔸سبک شناسی علامه در طرح مباحث ⏰11:35 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/06-sabk-shenasi-allame-dar-tarhe-mabahes.mp3 🔸مقدمه: دو نگاه به عرفان نظری ⏰15:21 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/07-do-negah-be-erfan-nazari.mp3 🔸سبک شناسی امام در طرح مباحث ⏰13:42 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/08-sabk-shenasi-emam-khomeni-dar-tarhe-mabahes.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 6⃣روش شناسی بررسی هماهنگی نظام امام و علامه/ لزوم تبدیل اصطلاحات امام و علامه به یکدیگر با محوریت برهان ⏰10:54 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/09-lozoome-tabdile-estalahate-emam-be-allame-ba-ebarate-anha.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 7⃣نگاه امام و علامه به شریعت و تاثیر آن در روش شناسی و جایگاه مباحث ⏰03:02 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/taghtie/jalase-01/10-negahe-emam-v-allame-be-shariat-v-taasire-an-dar-jayegah-mabahes.mp3 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @fater290