#ترجمه
#تفسیر
هر چند امروزه ترجمهها و تفاسیر قرآن کریم، نسبت به گذشته دقیقتر شدهاند،1️⃣ اما همچنان نیازمند و موظفیم که سطح ترجمه و تفسیر قرآن کریم را ارتقا دهیم. برای این هدف باید ابتدا مفهومشناسی دقیقی از آنها داشته باشیم. اینجا بر اساس مقایسۀ آن دو، معناشناسی میکنم.
سه تفاوت بین ترجمه و تفسیر:2️⃣
1. ترجمه مختص به قرائن متصل لفظی (یعنی سیاق) است،
ولی تفسیر شامل همۀ انواع قرائن (لفظی و غیر لفظی، متصل و منفصل) میشود.
2. ترجمه فقط پاسخ به «چه گفت؟» است،
ولی تفسیر علاوه بر آن، پاسخ به انواع سؤالات دیگر هم میشود،
مانند: چرا گفت؟ چگونه گفت؟ کجا گفت؟ کی گفت؟ نتیجۀ این سخن چه شد؟ چرا مطلب دیگری را نگفت؟ چرا به گونۀ دیگری نگفت؟
3. غالب ترجمههای مدوّن، فقط حاصل معنا را دارند،
ولی غالب تفاسیر مکتوب، علاوه بر حاصل معنا، فرآیند کشف آن را هم در بر میگیرند.
حتی برخی از تفاسیر، پس از ذکر فرآیند، از بیان مستقل حاصل معنا (یعنی ترجمۀ تفسیری) میگذرند.
————
پینوشت:
1️⃣ از جمله ترجمههای خوب، ترجمۀ استاد بزرگوار حجت الاسلام سید محمدرضا صفوی است (ترجمۀ قرآن بر اساس تفسیر المیزان).
ترجمۀ آقای علی ملکی (ترجمۀ خواندنی قرآن) و ترجمۀ حجت الاسلام حسین انصاریان هم نقاط قوت خوبی دارند.
2️⃣ تفاوت اول و دوم، ناظر به فعالیت مترجم و مفسر است، اما تفاوت سوم، میان کتب تألیف شدۀ ترجمه و تفسیر.
تلگرام و ایتا: @anbaz1360
چند موضوع پژوهشی برای رشتۀ تفسیر، با رویکرد اخلاق و تربیت:
📜
1. کارکرد صفت «حلم» در تربیت
2. کارکرد «شکر» در تربیت دینی
3. عوامل ایجاد و تقویت «شکر»
4. نقش «ترس» در هدایت انسان
5. مؤلفههای رشد اجتماعی
6. ارزیابی عواطف و احساسات بشری
7. روش تصحیح عواطف
8. روش غلبه بر عواطف منفی
9. معیارهای ارزیابی رابطۀ انسان با خود
10. منشأ ارزش اخلاقی
11. راه تحصیل ارزشهای اخلاقی (یا روش تحصیل فضیلتی خاص، مثل «تواضع»)
12. روشهای دوری از رذائل اخلاقی (یا رذیلهای خاص، مثل «حسد»)
13. آثار معرفت به افعال الهی در زندگی بشر
14. آثار غفلت از افعال الهی در زندگی بشر
15. تأثیر شناخت صفات کمالی خدا بر تابآوری انسان در سختیها
...
همۀ این موضوعات قابل تقیید به متغیرهایی مثل «بر اساس قرآن کریم»، «بر اساس تفسیری خاص، مثل المیزان» و «با مطالعۀ تطبیقی بین چند تفسیر، مثل المیزان و نمونه و فی ظلال القرآن» هستند؛ به عنوان نمونه:
✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس آیات قرآن کریم
✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس تفسیر المیزان
✅ منشأ ارزش اخلاقی با تأکید بر تفاسیر علامۀ طباطبایی و سید قطب
#روش_تحقیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ع.ص در کلام حجت الاسلام رنجبر
انسان چقدر میتواند #رشید و #بیهوا و #بیتعلق باشد؟
حسرت حضور در محضر چنان انسانهای پروازکردهای، در دل انسان میماند
🌹
@anbaz1360
انتشارات #دانشگاه_تهران تمام کتابها را رایگان در اختیار شما قرار داده است.
https://ketaabonline.com/
برشی از مصاحبۀ خواندنی حجت الاسلام مرتضی اشراقی، نوۀ امام خمینی (رحمت الله علیه):
«خانم (همسر امام خمینی _رحمت الله علیهما-) به یکی از مسئولین چیزی گفتند که جالب بود، یک اتفاقی رخ داده بود. آن شخص مسئول برای این که به خانم دلگرمی بدهند و بگویند اوضاع کاملاً تحت کنترل و در دست است و مشکلی نیست یک لفظی به کار بردند که مثلاً حکومتداری خیلی هم مشکل نیست.
خانم در جواب گفتند: شاید حکومتداری خیلی مشکل نباشد ولی مردم داری کار مشکلی است.
خیلی در موضوع اقتصاد حساس بودند که در معیشت مردم اتفاقی نیفتد.»
https://b2n.ir/795046
افضل اعمال در شبهای قدر، علم است یا دعا و قرائت قرآن؟
✅
1. علم در ادبیات دینی نور است و نور، مسیر زندگی درست انسان را روشن میکند.
🌹 الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ (مصباح الشريعة، ص 16)
🌹 ... وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ (تحريم 8)
2. چه بسا در اعمال شبهای قدر، روایت صریحی بر مطلوبیت مذاکرۀ علم نباشد، اما از آیات و روایات فراوانی استفاده میشود که انسان باید با فهم و بصیرت حرکت کند. پس طلب علم، میتواند ذکر حقیقی خدا، طلب هدایت به راه شایسته و بایسته و دعای خیر از درگاه خدا باشد که از اعمال قطعی شبهای قدر است.
🌹 قلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سُبْحانَ اللهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ (يوسف 108)
🌹 عن أمیر المؤمنین: يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ (تحف العقول، ص 171)
🌹 عن أَمِير الْمُؤْمِنِين (علیه السلام): الْمُتَعَبِّدُ عَلَى غَيْرِ فِقْهٍ كَحِمَارِ الطَّاحُونَةِ يَدُورُ وَ لَا يَبْرَحُ وَ رَكْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِيهِ الْفِتْنَةُ فَيَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِي الْجَاهِلَ فَيَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِيلُ الْعَمَلِ مَعَ كَثِيرِ الْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِيلِ الْعِلْمِ وَ الشَّكِّ وَ الشُّبْهَةِ (الإختصاص، ص 245)
🌹 عن الإمام الْبَاقِر (علیه السلام): تَذَاكُرُ الْعِلْمِ سَاعَةً خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ (همان)
3. قاعدۀ تربیت چنین است که باید به اندازۀ نیاز در میدان عمل، به دنبال علم باشیم و نباید علم ما از عقل ما بیشتر باشد.
این مطلب در روایات نیز آمده و بعضی از علمای ربانی بر آن تأکید کردهاند:
🌹 عن النبی (صلوات الله علیه و آله): مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم (الفصول المختارة، ص 107)
بنابراین میان دو فرد زیر، اوّلی افضل است:
اول: کسی که دانش کمی دارد، ولی به اندازۀ دانشش حرکت میکند
دوم: کسی که دانش زیادی دارد، ولی کمتر از مقتضای دانشش میرود.
4. بنابراین شاید بتوان چنین گفت:
برای کسی که نمیداند در عالَم چه کاره است و باید چه کاری کند، افضل اعمال، طلب علمی است که دستش را به چراغی تابناک و پایش را به مسیری روشن در زندگی برساند. حتی میارزد اگر کل شبهای قدرش را حقیقتا در طلب این #زهرهرخ #ماهرو خرج کند.
اما کسی که دست کم اضطرار خود را در پیشگاه مالک حق هستی دریافته است، باید با همین نور، پیش برود و هر چیزی، از جمله نور بیشتر را از خورشید فیّاضِ علم بخواهد:
🌹 فتَعالَى اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْني عِلْماً (طه 114)
مدیر قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین #علیرضا_قائمینیا، در گفتوگو با #خبرگزاری_مهر:
در طول تاریخ سه دیدگاه کلی در باب سرشت وحی بوده است.
1. دیدگاه گزارهای:
از قدیم میان فلاسفه مسلمان و در قرون وسطا میان فلاسفه مسیحی نیز مطرح بوده است که پیامبر از نظر روحی ارتقائی یافته، صعود انجام میدهد و طی این مراحل در عالم بالا حقایقی را دریافت و در اختیار بشر قرار میدهد.
این دیدگاه در آثار فارابی، ابن سینا و بسیاری از متکلمان مسلمان دیده میشود.
از نظر ایشان وحی لزوماً صورت زبانی ندارد و پیامبر (ص) یک سری ادراکات را از عالم بالا میگیرد.
2. دیدگاه تجربه دینی:
این دیدگاه متأثر از الهیات پروتستان بوده و در آثار کسانی چون «شلایرماخر»، «ویلیام جیمز» و «رودلف اتو» دیده میشود، شاید رودلف اتو بیش از دیگران به این دیدگاه پرداخته باشد. او در اثر مشهورش، کتاب «امر قدسی» به تحلیل تجربه پیامبران میپردازد.
3. دیدگاه افعال گفتاری و التفات وجودی:
این نظر که در قرن بیستم مطرح شده مبتنی بر این است که وحی، «افعال گفتاریِ» خدا بوده و انفتاح غیب برای پیامبر (ص) صورت میگیرد. یعنی پیامبر (ص) با افعال گفتاری خداوند مواجه میشود. بنده در نوشتههای خود، با جرح و تعدیل مناسبی، به شدت از این دیدگاه دفاع کردهام و البته همواره نیز با سوء برداشتها و سوء فهمها مواجه شدهام. این در حالی است که این نظریه همخوانی بسیار والایی با متون دینی دارد.
ادعای این دیدگاه آن است که پیامبر با تمام وجودش با وحی درگیر شده است که در اصطلاح فلسفی به آن «التفات وجودی» میگویند. یعنی وجود پیامبر درگیر وحی شده است و نوعی انفتاح غیب و باز شدن عالم غیب به روی پیامبر صورت گرفته است.
پیامبر اکرم (ص) هم، به واسطه آن استعدادی که داشته خود را در معرض کلام الهی قرار داده و در معرض افعال گفتاری خداوند قرار گرفته است.
به این معنا در واقع وحی سرشت زبانی دارد و نوعی انفتاح غیب و حیثیت التفاتی وجودی existential intentionality است که وجود پیامبر با وحی درگیر شده است و تنها این نبوده است که گوش دادن ساده باشد.
https://b2n.ir/273525
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید | «مجانی ببخش!»
✅ #خاطره آیت الله مصباح یزدی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره) در شب ۲۳ #ماه_مبارک_رمضان
۹۸/۰۷/۲۳
🖥 مشاهده فایل با کیفیت در آپارات:
🌐 https://www.aparat.com/v/fVgil
🌙 @mesbahyazdi_ir
💢 نسخهٔ اندرویدی جامعالاحادیث 💢
✅ نرمافزار جامعالاحادیث که تا کنون چند نسخه از آن با امکاناتی ارزشمند از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شده و در قالب پایگاهی اینترنتی ارتقا یافته بود، در قالب اپلیکیشن اندرویدی نیز در اختیار عموم قرار گرفت.
🔺در این #برنامه_کاربردی علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در ۱۹۹ عنوان از منابع حدیثی شیعه و ترجمهها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است.
📊 همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دستهبندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسهٔ کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... فراهم آمده و کاربران میتوانند بهصورت آفلاین از اطلاعات ذخیرهشدهٔ آن استفاده کنند.
⬅️ دریافت رایگان:
➡️ https://b2n.ir/992434
کانال تلگرامی:
⭕️ @hamidhossaini
اهل ولا، چو روی به سوی خدا کنند
اول به جان گمشده خود، دعا کنند
ای یوسف زمانه! خدا را برون خرام
تا با نظاره، درد دل خود دوا کنند
شد عالمی اسیر ولای تو، رخ نما
تا عاشقانه، سیر جمال خدا کنند
روی تو را ندیده، خریدار بودهاند
تا آن زمان که پرده بر افتد، چهها کنند؟
مپسند بی بهار رخت، غنچههای باغ
نشکفته، سر به جیب محن آشنا کنند
آهسته چون نسیم، گذر کن در این چمن
تا غنچهها به شوق تو آغوش وا کنند
با بوسه، مُهر کن لب شوریدگان ز مِهر
ترسم که راز عشق تو را برملا کنند
از ما جمال خویش مپوشان که گفتهاند
اهل نظر، معامله با آشنا کنند
خوبان، اگر در آینه بینند روی خویش
خود را چو ما، برای ابد مبتلا کنند
#پروانه سوخت ز آتش هجران، ولی نگفت
شاهان، کم التفات به حال گدا کنند
محمدعلی مجاهدی (پروانه)
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸#حجتمداری | خاطرهای درسآموز از آیت الله مکارم شیرازی🔸
خدا رحمت کند مرحوم آقای شیخ محمد علی موحد را. ایشان استاد [و مدیر مدرسه علمیۀ ما] بودند و گاهی به ما نصیحت میکردند. آقای مکارم هم از شاگردان مرحوم آقای موحد بودند و سطوح حوزه را تا آخر پیش ایشان خوانده بودند.
[آقای موحد] گفت یک روزی به ناصر آقا (با همین تعبیر) گفتم: برو به فلانی بگو که ماندن تو در این حجره، خلاف شرع است. به او تذکر بده که این حجره را معطل نگذارد. برود تا طلبۀ دیگری را بفرستیم به این حجره.
ناصر آقا از من پرسید: من از چه باب این حرف را به او بگویم؟
از باب امر به معروف بگویم؟
از باب نهی از منکر بگویم؟
از باب نصح مستشیر بگویم؟
از باب ارشاد جاهل بگویم؟
از باب تنبیه غافل بگویم؟
بابش را برای من معین کن! من از چه دری وارد شوم؟ این کدام وظیفه من است؟
مرحوم آیت الله موحد میگفت: خوشم آمد که با اینکه آقای مکارم بچهسال بود، اما وقتی استادش به او میگوید برو به فلانی بگو، نمیگوید خوب من میروم و به او میگویم. بلکه از من پرسید این حرف را از چه بابی بگویم؟
میگوید من مسلمانم. مسلمان هر حرفی بزند، باید در یکی از این ابواب [فقهی] بگنجد.
این یعنی: «حرکت بر اساس #حجت».
انسان سیری که میخواهد بکند علی الامیال نباشد؛ لاحجت را نگیرد، متشابهات را مستند قضایا نگیرد.
کما اینکه اداریها هر وقت بخواهند چیزی بنویسند ماده یا تبصره قانونیاش را مشخص میکنند. اگر رئیس اداره میخواهد یک تصمیم بگیرد که بر اساس هیچ کدام مواد قانونی نیست، کارمند انجامش نمیدهد. شما اگر یک ریال را هم بخواهید خرج کنید، باید طبق یکی از ضوابط و یکی از بندهای قانون خرج کنید. یعنی نسبت به آن کار باید #امر وجود داشته باشد. آن امر است که کارتان را قانونی و «اطاعت» میکند.
@haerishirazi
💢 اسلام یعنی حقجویی 💢
❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام در آیهٔ ۱۹ سورهٔ آل عمران :
🔸در سابق معناى اسلام از نظر لغت بيان شد، گويا همان معناى لغوى در اينجا مراد باشد ... در نتيجه معناى جملهٔ مورد بحث چنين مىشود كه دين نزد خداى سبحان يكى است و اختلافى در آن نيست و بندگان خود را امر نكرده مگر به پيروى از همان دين و بر انبياى خود هيچ كتابى نازل ننموده مگر در بارهٔ همان دين، و هيچ آيت و معجزهاى بهپا نكرده مگر براى همان دين كه آن دين عبارت است از اسلام، يعنى تسليم حق شدن، و بهعقيدههاى حق معتقد گشتن، و اعمال حق انجام دادن.
📚 ترجمهٔ تفسير الميزان، ج ۳، ص ۱۸۸.
#اخلاق_دین
کانال تلگرامی:
⭕️ @hamidhossaini
انباز
💢 اسلام یعنی حقجویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام
#دین واحد و #شرایع متعدد
🌹
#اسلام، یعنی #تسلیم_حق شدن
و دین خدا، بیش از یک چیز نیست:
"#تسلیم_حق_شدن".
اما شرایع و روشهای زندگی متنوعاند، و البته، شرایع الهی، حکیمانه و متناسب با شرایط زمانهاند.
کسی که نحوهای از زندگی، موضعگیری، تصمیم، رفتار و گفتار را حق بداند
اما تسلیم آن نشود و مسیر دیگری را طی کند، دینش مسلمانی نیست و بر دین خدا نیست، هر چند خود را تابع شریعت اسلام بداند.
#مسلمانِ الهی کسی است که #حق را هر کجا یافت، از آن دنبالهروی کند، هر چند از نظر ما از درک حقانیت #شریعت اسلام، قاصر باشد.
إِنَّ ٱلدِّینَ عِندَ ٱللهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُۗ وَمَا ٱخۡتَلَفَ ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَاۤءَهُمُ ٱلۡعِلۡمُ بَغۡیَۢا بَیۡنَهُمۡۗ وَمَن یَكۡفُرۡ بِـَٔایَـٰتِ ٱللهِ فَإِنَّ ٱللهَ سَرِیعُ ٱلۡحِسَابِ (آل عمران ۱۹)
... وَ اعْلَمُوا أَنَّ اَلْإِسْلاَمَ هُوَ اَلتَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمَ هُوَ الْإِسْلاَمُ فَمَنْ سَلَّمَ فَقَدْ أَسْلَمَ وَ مَنْ لَمْ يُسَلِّمْ فَلَا إِسْلاَمَ لَهُ ... (کافی، ج ۸، ص ۲)
وَأَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ بِٱلۡحَقِّ مُصَدِّقࣰا لِّمَا بَیۡنَ یَدَیۡهِ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَمُهَیۡمِنًا عَلَیۡهِۖ فَٱحۡكُم بَیۡنَهُم بِمَاۤ أَنزَلَ ٱللهُۖ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَاۤءَهُمۡ عَمَّا جَاۤءَكَ مِنَ ٱلۡحَقِّۚ لِكُلࣲّ جَعَلۡنَا مِنكُمۡ شِرۡعَةࣰ وَمِنۡهَاجࣰاۚ وَلَوۡ شَاۤءَ ٱللهُ لَجَعَلَكُمۡ أُمَّةࣰ وَ ٰحِدَةࣰ وَلَـٰكِن لِّیَبۡلُوَكُمۡ فِی مَاۤ ءَاتَـٰكُمۡۖ فَٱسۡتَبِقُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ ٰتِۚ إِلَى ٱللهِ مَرۡجِعُكُمۡ جَمِیعࣰا فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ فِیهِ تَخۡتَلِفُونَ (مائده ۴۸)
#قرآن
🌷
کانال ایتا و تلگرام:
@anbaz1360
🌹
هدایت شده از چشمه جاری
📢فرصتی فوق العاده برای فراگیری #مبانی و مباحث #کاربردی تربیت دینی
📜شرایط اولیه ثبت نام:
🔹از طلاب برادر حوزه علمیه قم
🔹سابقه و تجربه فعالیت های فرهنگی و تربیتی
🔹اتمام مقدمات برای مدرک لیسانس و اتمام سطح برای مدرک دیپلم و سیکل
🔹حداقل سن 25و حداکثر 30سال(متولدین 68تا 73)
🔹یکسال مدت زمان دوره
📝ثبت نام نمایید:
https://mesbahh.ir/index.php/reg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_مطهری:
#امر_به_معروف و #نهی_از_منکر صحیح، نیازمند #آگاهی، #روانشناسی و #جامعهشناسی است.
ندانستن هم مجوز ترک وظیفه نیست.
📛 مردم عزیز ایران هوشیار باشید
✍️ حجت الاسلام خسروپناه:
ضمن تشکر از نیروهای زحمتکش و مخلص انتظامی و پلیس فتا
مراقب کلاهبرداران باشید برخی از آنها با استفاده از لوگوی صدا و سیما با شما از طرق مختلف مثل واتساپ و ... تماس میگیرند و ادعا میکنند از رادیو جوان یا رادیو گفتگو و ...، ستاد پخش جوایز رادیویی هستند و وعده برنده شدن هزینه تشرف به عتبات میدهند، یک مصاحبه صوری انجام میدهند و میگویند سعی کنید سیاسی و ... صحبت نکنید. از شما میخواهند احساستان را بیان کنید.
سپس میگویند قطع نکنید تا به امور مالی وصل شوید.
مدتی صدایی نمیآید سپس میگویند "با تور صدا و سیما میخواهید بروید یا نقدی پرداخت شود؟". حتی اجازه انتخاب به شما نمیدهند و به جای شما تصمیم میگیرند که نقدی پرداخت شود.
بعد از شما شماره کارت میخواهند و جوری صحبت میکنند که اعتماد شما را جلب میکنند و با #ادبیات_ساحرانه، طوری ذهن شما را تسخیر میکنند که اصلاً قدرت تصمیمگیری نداشته باشید.
هم cvv2 را با ترفند میگیرند و هم رمز دومی را که برای شما پیامک شده، با این عنوان که کدی را که آمده بخوان تا پول را به حسابت واریز کنم و به قدری شما را هول و دستپاچه میکنند که قدرت تصمیمگیری از شما سلب میشود و کدی که از شما میخواهند در واقع رمز حساب شما برای برداشت پول از حسابتان است. خواندن کد همان و خالی شدن حساب همان.
🔴 برای گرفتن جایزه از هر ارگانی فقط #شماره_شبا یا #شماره_کارت لازم است نه هیچ رمزی. به هیچ وجه نباید به دستگاه خودپرداز مراجعه کرد و نباید مِنو را به انگلیسی تغییر داد.
https://eitaa.com/khosropanah_ir/1053
تحقیق و پایاننامهنویسی (با تأکید بر تحقیقات قرآنی):
#پیشنهاد_اصلی
از جمله مسئلههای پژوهشی مفید، «روششناسیِ علوم» است که شامل سه سؤال فرعی میشود:
1. مبانی: (هستها و نیستهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق)
امروزه غالبا 7 نوع مبنا برای یک نظریه علمی مطرح میشود:
* معرفتشناختی
* هستیشناختی
* انسانشناختی
* ارزششناختی
* زیباییشناختی
* روششناختی
* فلسفه دین (دینشناختی)
معمولا بخشی از آنها متناسب با مسئله و نیاز تحقیقات، مورد بحث قرار میگیرد، اما اگر حجم مطالب این قسمت زیاد باشد، میتوان همین سرفصل را به عنوان موضوع، پیشنهاد داد.
2. قواعد: (بایدها و نبایدهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق)
قواعد (همانند مبانی) به کلان و جزئی (که مفاهیمی نسبیاند) تقسیم میشوند. اگر مسئلۀ اصلی یک تحقیق، قواعد یک دانش یا نظریه باشد، باید سؤالات فرعی را با مدل نمودار درختی قواعد کلی و جزئی یافت.
3. آسیبشناسی:
محتوای این بحث را میتوان به دو شکل عرضه کرد:
3.1. میتوان آن را به عنوان فصل چهارم تحقیقِ «روششناسانه» و در عَرْض مبانی و قواعد (و به عنوان سؤال فرعی سوم) آورد.
بهتر است بحث آسیبشناسی در تحقیقات «توصیفی»، به این شکل بیاید.
3.2. همچنین میتوان محتوای فیشهای آن را در ذیل مباحث دو فصل گذشته (خصوصا بحث قواعد) آورد. به این شکل که ذیل هر قاعده (یا مبنا) مثالهایی را از رعایت نکردن مبانی و قواعد ذکر کرد که موجب آسیبپذیر شدن کارهای تفسیری شده است.
شاید مناسبتر آن باشد که بحث «آسیبشناسی» در پژوهشهای توصیهای به این شکل عرضه شود. طبیعتا مثالها به اندازۀ اهمیت و تأثیرگذاریشان قابل طرح خواهند بود.
#روش_تحقیق
#متغیرهای_تحقیق_روششناختی در پژوهشهای تفسیری
چندین مدل برای تحقیقات روششناسانه (روششناختی) در حوزۀ تفسیر وجود دارد. انتخاب موضوع در این زمینه بسیار آسان است. این موضوعات پژوهشی را میتوان با لحاظ متغیرهایی مانند موارد زیر و نیز ترکیب آنها با هم به دست آورد:
1. تفسیر (یا مفسر) خاص
2. روشهای تفسیری
3. گرایشهای تفسیری
4. مذهب مفسران
5. سورههای قرآن
6. موضوعات قرآنی (که در تفسیر موضوعی مورد توجهاند)
7. دورههای تاریخی مفسران
8. سطوح مفسران (مثل معصوم و غیر معصوم)
9. منابع معرفتشناختی مرتبط با تفسیر
و ...
#مثالهایی_از_تحقیق_روششناختی_تفسیری
بسته به اهمیت و اولویت هر کدام از این متغیرها میتوان دو یا چند متغیر را با هم تلفیق کرد و به یک موضوع پژوهشی دست یافت.
در ادامه به نمونههایی از موضوعات محتمل اشاره میکنم:
1. روششناسی کشف غرض سورهها در تفسیر المیزان
2. بررسی تطبیقی روش مفسران در کشف غرض سورۀ شورا
3. روششناسی تقسیم یک سوره به بندها در تفسیر المیزان
4. بررسی تطبیقی روش مفسران در تقسیم سورۀ شورا به چند بند
5. روششناسی تفسیر المیزان در برقرار کردن ارتباط بین غرض سوره و بندهای آن
6. بررسی تطبیقی روش مفسران در برقراری ارتباط بین غرض سورۀ شورا با بندها(آیهها)ی آن
7. لوازم روشی تفسیر قرآن به قرآن در فهم آیات امامت
8. روششناسی تفسیر تربیتی مفسران شیعی
9. نقش فقه مقاصد در روش تفسیر تربیتی (هدایتی) مفسران اهل سنت
10. روششناسی جری و تطبیق در روایات تفسیری پیامبر و اهل بیت
و ...
#سه_نکته_کاربردی
1. هر کدام از این موضوعات میتوانند متناسب با سطح 3 و 4 حوزه (یا ارشد و دکترای دانشگاه) باشند. اما طبیعتا تحقیقات توصیهای برای سطح 4 و توصیفیها برای سطح 3 مناسبترند.
2. یکی از مؤلفههای بسیار مهم برای انتخاب متغیرهای مؤثر در انتخاب موضوع، حجم احتمالی فیشهایی است که متن تحقیق را تشکیل خواهند داد. محقق باید پیش از انتخاب یک موضوع، مطالعهای اجمالی دربارۀ آن داشته باشد تا تقریبا مطمئن شود که حجم مطالبش با پایاننامۀ سطح 3 یا 4 متناسب است.
3. لازم است که قبل از پیشنهاد موضوع، سؤالات فرعی آن را تصور کرده باشیم. تدوین اولیۀ سؤالات فرعی دقیق، دست کم دو ثمره دارد:
الف) انتخاب موضوع مفیدتر؛
ب) بیان مسئله بهتر.
#روش_تحقیق
4_5816746613531477860.pdf
154.2K
فرمانده گردان: احساس میکنم قاتل هستم
عملیات خیبر در فضای تبلیغاتی اغلب به عنوان فتح خیبر و یک پیروزی بزرگ تصویر شده است، اما از زاویهی دیگر میتواند یکی از تلخترین شکستهای ایران در جنگ لقب بگیرد.
آنها که محمد ابراهیم همت، فرمانده لشکر ۲۷، را در روزهای منتهی به شهادتش در عملیات خیبر دیده بودند به یاد دارند که چه فشار وحشتناکی را تحمل کرده بود. از یک سو برخی به ناتوانی متهمش کرده بودند و ...
در نظر فرماندهانی که با همت کار میکردند درست نبودن دستورهایی که از ردههای بالای جنگ میرسید بهقدری واضح بود که یکی از فرماندهان میگفت احساس میکند قاتل است.
در این عملیات همتِ فرمانده لشکر، سوار بر موتور در خط مقدم نبرد شهید شد.
اصل این ماجرا از یک اشتباه ساده و مرگبار در جبههی ایران آغاز شده بود.
جزئیات این داستان غمبار را در این فایل پیدیاف پیوست کردهام.
خیلی تلخ است، اما چه میشود کرد؟
کانال تلگرامی #جعفر_شیرعلینیا
https://t.me/jafarshiralinia/303
اگر مرجع تقلید شما اموال بانک دولتی را مجهولالمالک میداند
میتوانید از حکم آیت الله سیستانی (اجازۀ عام) استفاده کنید و وام را بگیرید و سودش رو هم از باب ناچاری پرداخت کنید؛
حتی اگر مقلد آقای سیستانی نباشید.
دعای عرفه آسان.pdf
1.82M
فایل فوق حاوی #ترجمه_آسان #دعای_عرفه به صورت جملهجمله با طراحی گرافیکی زیبا است که با تلاش و تحقیق ویژه تولید شده و برای پخش از طریق مانیتور در مساجد نیز کاملا مناسب است.
آرزومندم خواندن دعاها به #زبان_مادری هر فردی (مانند #فارسیخوانی_ادعیه و #ترکیخوانی_ادعیه) هم #فرهنگ_عمومی شود، تا بهرههای بیشتری از نور دعاها ببریم.
از همگی، خصوصا کسانی که توفیق دارند به معانی دعا توجه کنند، ملتمس دعایم.