eitaa logo
اندیشگان
494 دنبال‌کننده
203 عکس
139 ویدیو
23 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
| روح حکمت متعالیه (۲ از ۳) 📝 پس از ملاحظه متن اول ممکن است که افرادی چنین مطلبی را بیان کنند که ای کاتب! آنچه تو و هم مسلکانت برای حکمت متعالیه نکته ی قوت میدانی دقیقا نکته ضعف شماست. چرا که فلسفه جای شهود ورزی و اخلاق مداری و تجربه نیست و جای آنها در علوم مشخصی است. در فلسفه لازم است همانند ابن سینای بزرگ ریاضی وار، فقط تفکر کرده و قوه عاقله را بکار برد و از خلط علوم به همدیگر و مخصوصا عرفانی کردن فلسفه خودداری کرد. ✨ در جواب این نقد منصفانه علاوه بر عدم پذیرش آن مطلبی بیان می کنیم که حوزه ی کار فلسفه توسعه پیدا میکند و فلسفه ورزی بسیار شیرین و جذاب میشود. آن جواب این است که ای صدیق منتقد، علم فلسفه یک مقام داوری دارد و یک مقام گردآوری. مقام گردآوری مقامی است که مساله و مطلبی برای اندیشیدن روی میز بیاید که ممکن است از نقل وحیانی، شهود، تجربه، اجتماع یا هر جای دیگری باشد. و مقام داوری آن است که بخواهیم جواب آن را تقریر کنیم و در کسوت فیلسوف به آن پاسخ دهیم که در این حالت لازم است که حتما از ریل برهان و تعقل باشد. 📖 آنچه معیار فلسفی بودن مساله ای میشود آن است که در پاسخ به برهان تکیه کنیم نه نقل و شهود و تجربه و... بنابراین هیچ اشکالی ندارد که در سوال اصالت با وجود است یا ماهیت؛ ابتدا جواب آن را شهود کنیم و یا از نقل پاسخی برای آن پیدا کنیم و یا از یافته های تجربی بهره بریم و سپس با ریل متقن برهان پیش رویم و نتیجه ی هر دو هم مساوی باشند. ولی اگر سلوک ما چنین باشد که جواب این سوال فلسفی آن است چون شهود کردم( همانند عرفان نظری) یا نقل چنین بیان کرده( همانند فقه) یا علوم تجربی چنین پاسخ داده اند( همانند فلسفه غرب) در اینصورت کار ما تفلسف نبوده و در این شیوه ی سلوک، ما نیز با بیان صدیق ناقد موافق بوده و چنین حکمتی را تخطئه میکنیم.( معنای سخن فوق تفکیک دو مقام گردآوری و داوری است و در مقام تمایز علوم با متد یا روش نیستیم.) نکته بعدی آن است که تصفیه باطن همانند منطق مقدمه حکمت است نه اینکه ما طرفدار فلسفی شدن منطق یا اخلاق باشیم. طالب مسلک حقیقت تنها در صورتی بهره ای از حقیقت خواهد داشت که ظرف پاکیزه ای برای معارف حقانی داشته باشد و إلا این فلسفه ورزی ها حجاب شده و گزاره های حصولی مانع ادراک حقایق میشود. 🖋 سجاد عصمتی بخش سوم بارگذاری خواهد شد... «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
نماهنگ پل آهنچی، علی‌اکبر حائری.mp3
2.81M
. آرامش صحنت رو انتخاب کردم... . من که همسایه‌ت‌ام هر روز دلم برات تنگ میشه... . . . «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/andishgan
| یک طلبه معلم سلام و عرض ادب خدمت رفقای عزیزم 📝 اخیرا با اتفاقات جدیدی مواجه شدم گفتم بیانش برای عزیزانم مفید باشه. بنده با توجه به روحیات و دغدغه های شخصیم و صد البته مشورت با تعدادی از دوستان و اساتید چند ماه پیش تصمیم گرفتم تو مسیر جدیدی از دغدغه های طلبگیم  قدم بذارم و اهداف و برنامه های طلبگی رو همونجا ادامه بدم .. بعد چند ماه کش و قوس و آزمون و مصاحبه و .. بالاخره شدیم آقا معلم ، دبیر عربی دوره متوسطه 💥 هرچند دل کندن از قم و محضر کریمه اهل بیت علیهم السلام برام خیییلی سخت بود ، ولی چه باید کرد ..🥲 چون عشق مقصد است ، خوشا لذت مسیر .. خلاصه دل رو زدم به دریا .. اما مدرسه .. تو مدرسه چون ملبس میرم دانش آموزا حاج آقا صدام میزنن،😄 بعضیاشونم آقا میگن ، خودمم با هر دوتاش راحتم ، چهار روز هفته داخل شهر تو دوتا مدرسه  هنرستان و کار و دانش ۱۸ ساعت کلاس دارم، یه روز در هفته هم یه روستا که حدود ۹۰ کیلومتر با شهر فاصله داره و اکثرا عشایر هستن میرم و ۶ ساعتم اونجا کلاس دارم. روزای اول که میرفتم مدرسه ، حضور یه روحانی به عنوان دبیر و همکار جدید برای دبیرا و مدیرای مدرسه خیلی جالب بود ، برخوردشون عالی بود، خوب تحویل گرفتن ولی خب معمولا از سر دلسوزی میگفتن حاااج آقاااا با لباااس !!؟ اذیت میشیاااا ...😬😅 ولی به لطف اهل بیت علیهم السلام تا حالا مشکلی پیش نیومده. البته تجربه های گذشته شخصیم هم بی تاثیر نبوده. دیدن دبیرای خودم هم که نگم براتون ، خیلی ذوق میکنن که شاگردشون شده همکارشون ، اونم در کسوت روحانیت ،🥲 بعضیاشون با اینکه حق استادی دارن گردنم فرصت که خالی میشه میشینن و با شاگرد قدیمیشون درد و دل میکنن ، انتقال تجربیات میدن و .. بعضیاشونم اشک شوق گرد زده بود تو چشاشون .. نمیخوام زیاد وقتتونو بگیرم ولی رفقا ، روز اول تو مسیر برگشت به خونه با گریه داشتم رانندگی میکردم.😭 دانش آموزامونو دارن از جهت فکری سلاخی میکنن ! با بحران شدید هویت مواجه هستن. فطرت های پاکی دارن ولی خب ، اولیات مطالب دینی و آداب و .. نمیدونن . خیلی خیلی جا و ظرفیت هست برای فعالیت، فقط کافیه کمی باهاشون خوب بود و محبت کرد .. پر از شبهه هستن .. نمود واقعی فضای مجازی رو میشه به صورت حقیقی تو دانش آموزامون مشاهده کرد ..🚭🔞 هرچند بعضی معلما میگفتن باید با دانش آموزان برخورد و تنییه فیزیکی کرد والّا نمیشه کلاسو مدیریت کرد ، ولی در عمل من دیدم با محبت و فضای احترام متقابل بهتر میشه نتیجه گرفت.😊 بگذریم ؛ خلاصه امیدوام مفید باشم و شدیدا محتاج دعای شما عزیزان هستم. بازم اگر فرصتی شد دوست دارم براتون از تجربیاتم بنویسم. ارادتمند رفقای عزیز امین 🌷 «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/andishgan
| روح حکمت متعالیه ( ۳ از ۳) ♦️در کلاس درس اصالت وجود و ماهیت بودیم که یکی از تلامذه پرسید: استادا! آیا برای اصالت وجود و ماهیت ثمره ای هم وجود دارد یا صرفا این مباحث عدم وجدانی اتلاف عمری برای عاشقان طریقت حقیقت است؟ 📍استاد معزز، پاسخی دادند که ضرورت و محور روح حکمت متعالیه را تثبیت نمود. ایشان فرمودند که طبق اصالت ماهیت حقیقت اشیاء ماهیت آنهاست و با علوم حصولی – که علم به ماهیت است – حقیقت اشیاء بتمامه ادراک میشود و مطلب تمام است. ولی طبق اصالت وجود حقیقت اشیاء، وجود آنهاست و با علم حصولی ماهوی سایه ای از حقایق اشیاء ادراک میشود. 👈 بنابراین عالِم اصالت الوجودی ملتفت است که آنچه ادراک نموده سایه ای از حقیقت شیء است و تا کشف کُنه حقیقت، راه دشوار شهود را پیش روی خود دارد. عالِم اصالت الماهوی برای ادراک کُنه حقایق به شهود نیاز ندارد و گمان میکند آنچه فهمیده همه ی آنچیزی است که باید میفهمید ولی عالِم اصالت الوجودی از ابتدا میداند آنچه با علم حصولی ادراک نموده ماهیت اعتباری بیش نیست و باید سراغ روش کشف حقیقتی برود که «منِ» تشنه ی حقیقت را سیراب کند و آن علم شهودی است که لازمه اش همان تصفیه ی باطن است. 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معماری شخصیت: خاک بر سرت... بچه که بودم وقتی کار اشتباهی میکردم مادرم می گفت: "اشکال نداره حالا چکار کنیم تا درست بشه؟" اما مادر دوستم به او میگفت: "خاک بر سرت یه کار درست نمیتونی انجام بدی" امروز هر دو بزرگسال و بالغیم وقتی اتفاق بدی میافته اولین فکری که به ذهنم میاد اینه که: "خب حالا چکار کنم؟" و با حداقل اضطراب و عصبانیت مشکل رو حل میکنم. اما دوستم با مواجه شدن با اتفاقات بد عصبانی میشه و میگه: "خاک بر سر من که نمیتونم یه کار درست انجام بدم چرا من اینقدر بدبختم!" حرفهای امروز ما و احساسی که به فرزندمان میدهیم تبدیل صدای درونی او خواهد شد. مراقب باشیم چه پیامی برای همه عمر به فرزندانمان میدهیم. 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| جرالد شولدر استاد دانشگاه ام‌آی‌تی از رابطه دستاوردهای فیزیک جدید با خداباروی میگوید. 🖋یادداشت کانال: نظریه سنتی در بین حکما و طبیعی‌دانان به طور رایج این بوده است که جهان ازلی است و نقطه شروعی نمیتوان برای آن تصویر کرد. یکی از تحولاتی که در فیریک جدید بنا بر مدل انفجار بزرگ(مهبانگ) رخ داد این بود که جهان را دارای نقطه‌ی آغاز دانست؛ سوال بزرگ در این دیدگاه تنظیمات دقیق کیهانی(فاین تیونینگ) است، که در لحظه انفجار آن مقادیر اولیه دقیق که چنین نظم هیرت آوری را ایجاد کرده است، خود آن مقادیر از کجا آمده اند؟! این تبیین از آغاز هستی بستر بسیار مناسبی برای باور به خدا در میان دانشمندان ایجاد کرد. ♨️ نقطه چالشی این نظریه با فلسفه اسلامی این است که بنا بر دیدگاه فیلسوفان(نه متکلمین) عالم، ازلی است. سوال پیش روی محققین این است که آیا میتوان بین مدل بیگ‌بنگ و ازلی بودن عالم، توضیحی داد که هر دو نظریه را با هم جمع کند؟! آیا میتوان از دستاورد علم در این زمینه برای حل چالش های فلسفی استفاده کرد؟ یا پایگاه معرفتی علم در حد ارائه مدل است و از قطعیت کافی برای استفاده در مباحث فلسفی برخوردار نیست؟! 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ 🎙 استاد حمید پارسانیا در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. @meshkatnoor @kalamcenter 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir
♨️ انجمن علمی دانشجویی تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار می‌کنند: *نگاهی به "بازی" و ملاحظات آن در تربیت کودک از منظر عاملیت انسان* ارائه دهنده: *خانم دکتر نرگس سجادیه* تاریخ: دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه زمان: ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌐 لینک: https://www.skyroom.online/ch/totak/pajohesh مکان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. اتاق گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش ↩️ به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙 | معرفت شناسی (جلد ۴ از مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری) 🧩 اگر واقعیت‌های جهان هستی با آن همه پدیده ها و روابط خود در ذهن انسان‌ها مانند آیینه منعکس میشد حتی دو نفر هم پیدا نمیشد که با یکدیگر اختلاف در شناخت و جهان بینی داشته باشند؛ در نتیجه مسئلۀ شناخت بی اهمیت بود؛ … در صورتی که از آغاز تاریخ جهان بینی‌ها، تاکنون دو فیلسوف و جهان بین را نمیتوان یافت که درباره معرفی فلسفه و شناخت و کاربرد و ارزیابی آنها از همه جهات اتفاق نظر داشته باشند؛ زیرا فلسفه یعنی برداشت یک ذهن از جهان عینی به وسیلهٔ شناخت بنابراین ارزیابی فلسفه و تمییز مبانی اساسی آن به تشخیص این حقیقت احتیاج دارد که آن فلسفه هویت و ارزیابی شناخت را چگونه مطرح کرده است با توجه به دلیل مزبور و دخالت اساسی پدیده شناخت در تعریفهای گوناگون فلسفه اهمیت بسیار ضروری شناخت به خوبی اثبات می‌شود. 🩸پ.ن: این کتاب مجموعه آثار نوشتاری و گفتاری که از علامه جعفری در موضوع معرفت شناسی مطرح شده اند را با تدوین و تنظیم جدید و بسیار خوب ارائه کرده است. برخی از مباحثی که در این کتاب از آنها بهره مند می شوید: ۱. مباحث کلی شناخت (امکان شناخت، ابزار شناخت و ...) ۲. ذهن شناسی (فعالیت های ذهن و ...) ۳. ارکان شناخت ۴. اقسام و انواع شناخت ۵. رابطه شناخت «هست»ها‌ با «باید»ها و بسیاری مباحث دیگر مانند قرآن و مساله شناخت، مباحثی در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم و ... ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
35.69M
🎙 | نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت. ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📝 | چند سوال اساسی در مورد مسأله فلسطین ۱. آیا حمایت تمام قد «امریکا» از رژیم غاصب صهیونیستی در شورای امنیت با اجازه ندادن به صدور هیچ گونه قطعنامه بر علیه «اسرائيل» و در عمل با تجهیز نظامیان صهونیزیم در مقابل نیروی مقاومت مردم حماس، وجه بین‌المللی «امریکا» را مخدوش نمی‌سازد؟ کشوری که تا در توان دارد، از دست آویز حقوق بشر سوء استفاده کرده و اهداف پلیدش را پیش برده اما اکنون هیچ اعتنایی به این مقوله ندارد. ۲. به راستی چرا جبهه مقاومت و علی الخصوص «جمهوری اسلامی ایران» به طور جدی وارد میدان نبرد نشده اند؟ مگر نه اینکه چهل و اندی سال است که یکی از آرمان‌های انقلاب، حذف این رژیم جعلی از روی نقشه جهان است؟ ۳. وظیفه ما در قبال مسأله فلسطین در فضای رسانه‌ای و مجازی چه خواهد بود؟ . . . 🔜 🔜 ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ♨️ چند پرسش اساسی در مسأله فلسطین . 1⃣ (مقدمه) امریکا به دنبال امپراطوری جهانیست و در تلاش است که دنیا طبق میل او در جریان باشد. اما برای این کار باید قلب جهان را «غرب آسیا» را تحت سیطره داشته باشد و به همین علت پروژه‌های اجرا شده در این منطقه، بیشترین هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است و هر چند وقت یکبار از یکی از مقامات امریکایی می‌شنویم که مثلا فلان میلیارد دلار صرف فلان پروژه شده است و نهایتا با شکست مواجه شده است. اما آیا این سرمایه گذاری‌ها پایان می‌یابد؟ بالوضوح خیر. چون امریکا می‌داند که برای سَروری بر جهان ناچار است «خاور میانه» را به خدمت خود در‌آورد. ــــــــــ برای تسلط بر این منطقه، ایالات متحده ناچار از ایجاد پایگاه در منطقه است که این پایگاه در حال حاضر هیچ کجای جهان نیست مگر درون مرزهای جعلی اسرائیل. آمریکا برای رسیدن به هدف بزرگ خود، تمام قد از این پایگاه حمایت می‌کند و تحت هر شرایط خواهد کرد و هیچ مسأله‌ای‌ (حتی وجه بین‌المللی) در مقابل این هدف تاب استقامت نخواهد داشت. 2⃣ (مقدمه) همه دنیا (دوست و دشمن) میداند که این جمهوری اسلامی ایران است که باغبانی جبهه مقاومت را بر عهده دارد و در حال حاضر تشنگان جهاد، از این چشمه سیراب می‌شوند. با اینکه اذعان داریم که؛ همه جبهه مقاومت در حال حاضر پشت‌گرم به جمهوری اسلامی هستند و ایران نهایت تلاش خود را در تجهیز جبهه‌های انجام میدهد، اما سوال اساسی این است که چرا در چنین وضعیت و موقعیتی، جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم وارد نبرد نمیگردد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در شرایط حاضر، جبهه‌های مقاومت به نیابت از ایران این مسولیت را بر عهده دارند و ورود مستقیم ایران منزوی شدن فلسطین در مجامع بین المللی و در میان مردم جهان را به همراه خواهد داشت و دیگر شاهد حمایت‌ها و راهپیمایی‌هایی مردمی که در حال حاضر در سراسر جهان (حتی در دل واشنگتن، پایتخت ایالات متحده) در حال برگزاری است و موجب تحت فشار قرار گرفتن مقامات کشورها میگردد، نخواهیم بود. به عبارت دیگر، چنانچه موشک‌هایی از خاک ایران به سمت اسرائیل به پرواز در آید، امپراطوری رسانه‌ای چنین به مردم سراسر جهان القا خواهد کرد که این جنگ ایران و اسرائیل است؛ و نه جنگ فلسطین و این جمهوری اسلامی است که به علت خصومت دیرینه خود با اسرائیل، فلسطینیان را بهانه کرده و به اسرائیل حمله می‌کند که در این صورت علاوه بر اینکه ایران، محکوم خواهد شد، فلسطین نیز حمایت جهانی خود در سطح ملت‌ها از دست خواهد داد. 3⃣ اما وظیفه‌ی فردی ما در قبال فلسطین در فضای رسانه‌ای، ایجاد موج جمعی است. بدین معنا که تا میتوانیم از شرارت‌های امریکا و رژیم صهیونیزم انتشار محتوا بدهیم و ظلم غاصبان را به گوش عالمیان برسانیم اما ملت فلسطین را نیز همان گونه که هستند معرفی کنیم. و با استقامت و نه مظلومی که تنها نعشی از او باقی مانده. ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می‌رفت مرا هم به دل دریا برد ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| احیای فلسفه و دین در دهه های اخیر در غرب 🎙 دکتر مهدی گلشنی 📆 سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه - ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🌐لینک پخش مستقیم جلسه: https://tv.shirazu.ac.ir/live ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 توصیه های مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل‌ شایع، همت بگذارید، این زحمت می خواهد. با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی. علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله. دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد: 1⃣ آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند. ✅ من از استاد عزیزم (آیت الله خویی) رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می رود به جلو، قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است. 2⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست. همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📝 | روی دیگر جنگ! جنگ سخت همیشه با تلخی ها و مصائب همراه است، به خصوص وقتی پای کشته شدن (شهادت) کودکان و زنان در میان باشد. اما این سکه روی دیگری هم دارد: اثرات فرهنگی و رسانه ای. -از چه سخن می‌گوییم؟ +از نسل کشی اسرائیل در غزه -چه اثر رسانه ای-فرهنگی داشته است؟ مشخص شدن ذات وحشی صهیونیسم؟ + بله، ولی تنها این نیست. 🆒 نظر شما را به گزارشی که گاردین منتشر کرده است جلب میکنم: جوانان آمریکایی برای درک مقاومت فلسطینیان و اینکه چه نیرویی این ایمان را در آنها به وجود آورده است به خواندن قرآن روی آورده اند. بسیاری از آنها به اسلام متمایل و برخی مسلمان شده اند. آنها مضامینی در قرآن می یابند که با ارزش‌ها و فطرتشان همخوان است. https://www.theguardian.com/books/2023/nov/20/palestine-quran-islam-americans-tiktok ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖇 | ایران با دنیا چه کرد؟ دو خط اساسی در دنیا با خط ایران در تعارض بود. اول؛ خط بلوک غرب ــ منافقین دوم؛ خط عبری ــ عربی ⭕️ بلوک غرب با مسدود کردن حساب‌های بانکی و حمایت از منافقین، احداث شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای مختلف و ایجاد اغتشاشات مردمی در داخل، به دنبال قطع کردن ادامه خط ایران بود. اما جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قدرت مردم فهیم، بر اغتشاشات داخلی فائق آمد و غرب را واداشته تا بخشی از منابع نقدی متعلق به ایران را که در بانک‌های غربی ضبط شده بود را آزاد سازد و فعلا (با وجود کارشکنی‌های مقامات غربی) ابتکار عمل در دست ایران می‌باشد. از جانب دیگر هم تعطیلی شبکه‌های تلوزیونی و نیز از بین رفتن پایگاه منافقین در آلبانی، فعلا نقشه‌های این خط را نقش بر آب ساخته. ⭕️ اما جبهه عبری ــ عربی؛ این خط به رهبری اسرائیل، برنامه عادی سازی روابط با رژیم جعلی را در دستور کار داشت که در سایه این جریان، بقای اسرائيل (با وجود مخالفت ملت‌ها) به همت حکام عربی تثبیت می‌گشت. می‌توان گفت که ایران، بیداری اسلامی کشورهای مسلمان را از یاد نبرده و هنوز به دنبال هشیارتر ساختن امت اسلامی و وادار ساختنش برای کنش گری کلان در منطقه است. اسرائيلی که در مدت نه چندان دور به دنبال ایجاد تله و کشاندن ایران به درون باتلاق جنگ با اقلیم کردستان و بعد از آن طرح جنگ با جمهوری آذربایجان بود با مدیریت هوشمند جمهوری اسلامی مواجه گشت و اکنون بعد از سپری شدن مدتی اندک از زمان تله گذاری برای ایران و بعد از کشتار وحشیانه انسان‌های بی‌پناه در فلسطین و عیان شدن خوی خونخوار صهیونیزم بر جهانیان، دیگر عادی سازی روابط با رژیمی جانی،‌ معنای خود را از دست داده و در حال حاضر سران صهیونیزمی امیدی به استدامه حیات انگل‌وار رژیمشان ندارند. 🔺با احتساب این دو خط دشمنی؛ می‌توان گفت که تا این لحظه جمهوری اسلامی ایران، به مدد عنایات الهی و خون شهدا توانسته توطئه‌های چیده شده در حوزه داخلی و منطقه‌ای را شکست دهد و در هر دو میدان خواست خود را به کرسی بنشاند و با قدرت هرچه تمام‌تر به سوی قله‌ در حرکت باشد. ✍️ محمدجواد ابراهیمی ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan