▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب
🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملامت میکند و چندقطبی های متنوعی را دامن میزند، یک خطای محاسباتی و فاصله قابل تامل از واقعیت و میدان در دیدگاه این مقام مسئول خوشفکر و انقلابی دیده میشود که نیاز به بازاندیشی و نزدیکی بیشتر به جهان عینیت دارد.
#خطای_محاسباتی هم اینجاست که یک مساله چندضلعی را تک ساحتی تحلیل میکنند و ابعاد ماجرا را به یک ضلع خاص و روشن تقلیل میدهند.
🆔@asre_Tabyin
عصرتبیین عصررسانه
▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب 🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملا
🔎مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی
▫️مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به #کشف_حجاب، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف میرود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانهای و #حادواقعیت خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است.
▫️باید اذعان داشت که در #جنگ_ترکیبی حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا میکنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این #جنگ_هیبریدی بدون شک چنین حکمی خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر میرسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ میبازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و #توجه_انضمامی مبتنی بر #دادهکاوی، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت.
▫️اساسا #خطای_شناختی و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت میشود.
▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان دادههای ناظر بر نقش #سرویسهای_جاسوسی ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند.
🔻اما چه باید کرد؟
1⃣اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت مییابد، نمی شود که نقش بیبدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را #تماشاگر و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و #موقعیتهای_گردشگری و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بیحجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و #صحنه_تسری را بطور حداکثری از دست خواهند داد.
2⃣بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در #موقعیتهای_پرتردد و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت فرهنگی جامعه به یک #ناخودآگاه_پرررنگتری خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار میروند.
3⃣ افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گرهگشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفتها و ضعف و زاویهها نیز تا حد زیادی با #تذکرلسانی_ساده ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست.
4⃣ مدیریت رسانه: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمیافتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و #تصویرسازی_غیرکلیشهای، افقگشا، پیشران و قهرمانطور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکلهای مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساختهای رسانهای و #بزرگنماییهای_دلسردکن و قلدریهای کاذب را کنترل و حداقلی نماید.
5⃣ پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار میدهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و #مینگذاریهای_مسیر را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیهسازیهای هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎کلان طرحی سه ضلعی پیرامون تبیین و تعمیق مساله حجاب
▫️مقدمتا عرض کنم با دو طیفی که مبتلا به رادیکالیسم و برداشتهای تکضلعی در برداشت از فرمایشات رهبرانقلاب هستند حرفی ندارم. اینکه فرهنگ اصل است و تقدم رتبی دارد یا قانون برجسته تر است و تقدم زمانی دارد هم جز #شکاف_تفسیری و هرمنوتیک بر دستگاه فکری جبهه انقلاب نخواهد افزود.
▫️جالب است که هر دو طیف هم گزاره ها و فکت های قابل استناد دارند و یکی به تدین و #تضرع کشف حجاب کنندگان برای برداشت فرهنگی از کلام رهبری تمسک میورزد و دیگری به #حرام_سیاسی و شرعی خواندن کشف حجاب استناد می کند و دریافتی متفاوت و قانون محور از بیانات ایشان دارد.
▫️این دو طیف اگر دور هم ننشینند و گفتگوهای بیتعارف و متعدد و باحوصله نداشته باشند، جز ساخت فرقههای فرهنگی و سیاسی در ایستگاه تفسیر از بیانات رهبر انقلاب، مطلب نویی عاید جبهه انقلاب نخواهد شد.
▫️اما بنظر میرسد که فارغ از این #دوقطبی_تفسیری در تقدم و تاخر استراتژیها، در مقام تبیین و حل مساله چه باید کرد؟ پیوست های امنیتی و فعال کردن ظرفیت های دولتی جهت مراقبت و کنترل اوضاع را اگر فاکتور بگیریم، در مقام تبیین و تاثیر فرهنگی چه کنیم؟سه محور کلان با کلی جزییات ناظر بر هر فاز را میتوان طرح نمود:
1⃣ انگارهسازی: اساس رفتارسازی و مهندسی اجتماعی بر این است که انگاره های غلط را بزداییم و بینش ها و انگارههای صحیح را جایگزین کنیم. #میزهای_رسمی_و_غیررسمی_تبیین بایستی در سراسر کشور فعال شوند و مدارس و دانشگاه ها و پارک ها و پاتوق های مردمنشین هر هفته و هر روز از گفتگو و دریافت اندیشههای دینی و انقلابی با چاشنی خلاقیت و ابتکار و ورودهای نو به مسائل آغشته گردند. چشم و گوش و ذهن و زبان مردم بایستی با ادبیات و منطق دینی آشناتر شود و یک عملیات گسترده شبهه زدایی مستقیم یا غیرمستقیم با محوریت گعدههای صمیمی و پرمحتوا با مخاطب ها و طیف های متنوع و البته ردهبندی شده استارت بخورد.
2⃣ فضاسازی: ناگفته پیداست و بدیهی است که بسیاری از مسائل فرهنگی و باورهای اجتماعی، تحت تاثیر فضاسازی و غلبه اتمسفری شکل میگیرد یا تثبیت و تعمیق میگردد. جو زبان دانی، جو فیلم بینی، جو فوتبالی و جو معنوی و جو پیاده روی و جوهای مثبت و منفی بسیاری که متکی بر باورها و انگارههای پیدا و پنهان ایجاد میشوند و مخاطبان بسیاری را #با_کمترین_مقاومت، همراه میکنند. در بحث حجاب هم بایستی فکر بکنیم و از ظرفیت های ادبی و مردمی و دینی و سنتی و مدرن و نماهنگ ها و جمع خوانی ها و جشنواره های محله جات و...برای فضاسازی به نفع تثبیت و تعمیق و توسعه انگاره حجاب، استفاده کنیم.
3⃣ قهرمان سازی: بدون شک از ابزار مهم فرهنگ سازی، ارائه الگو و مهندسی ناخودگاه جامعه با تولید و توصیف و تصویر قهرمان است. رمان بنویسم و داستان بسازیم و فیلم و مستند تولید کنیم و وارد ارتکازات و عادتواره های جامعه بشویم. اگر قرار بر پیروزی اندیشههاست، تفکری که قهرمان داشته باشد، برگ برنده دست اوست. از طرفی نیز جامعه ای که تاریخ دارد، استعداد اسطوره سازی را هم داراست. هر ماه برای مصرف بصری و تخیل کودک و نوجوان و جوان جامعه، تولیدات ویژه تدارک ببینیم و بطور غیرمستقیم، باورهای درست را در ذهنیت جامعه تقویت کنیم. دریغ از #ساخت_زن_قهرمان مومنه محجبه باورپذیر برای قاب تلویزیون و خصوصا سینما و شبکه خانگی!!
▫️این مدل بایستی با حوصله و طی چندماه و با مراقبت های ویژه و رفت و برگشت ها و بازخوردگیری های متعدد پیرامون جزییات عملیات پی گرفته شود تا بتدریج و البته فراگیر، شاهد تغییرات و تحولات جدیتر باشیم. آنچه که اهمیت دارد، توجه به نقش #تصویرسازی و انگارهسازی و ذائقه سازی در فرایند تولید امید و اعتماد و اعتبار اجتماعی است.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
#گزارش
#اختصاصی
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد #خسروپناه داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.
🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم میشود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#استاد_خسروپناه
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️در جلسه چالشی مدیر اجرایی #تیک_تاک با نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شد:
🔸"حزب کمونیست چین میتواند با جمعآوری اطلاعات، ذهن آمریکاییها را دستکاری کند!"
🔹منشا و مدل #مهندسی_اجتماعی برای هر جامعهای اهمیت راهبردی دارد. آمریکا باشی یا ایران هم فرقی نمی کند.
#سواد_رسانه
#جنگ_شناختی
#شبکه_ملی_اطلاعات
#عصر_اطلاعات
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎هندسه حکمرانی سایبری را از کنگره آمریکا بیاموزیم
▫️فقط ده دقیقه از جلسه چالشی نمایندگان کنگره آمریکا بامدیرعامل #تیک_تاک را نگاه بکنید. حداقل ۲۰ دلیل متفاوت، جهت محکوم کردن این پلتفرم چینی را مطرح میکنند تا حکمرانی سایبریشان را از نفوذ یک رقیب راهبردی، مصونیت ببخشند.
▫️از تهدید امنیت ملی و اهمیت حریم خصوصی و خطر نفوذ خارجی تا سرقت اطاعات و #بیگ_دیتا و همچنین سلامت و بهداشت روان #کودکان و نوجوانان و تاثیرگذاری بر روایت ها و روندها و موضوعات مهمی مثل به یغما رفتن معصومیت کودکان با سرقت توجه آنها و موج سواری #اطلاعات_گمراه_کننده و دادههای غلط و مساله اقتصاد و حفاظت و رهگیری اطلاعات به بهانه سرگرمی از جمله مواردی بودند که در این جلسه مطرح شد.
▫️این آیتم ها نشان میدهد که مساله اطلاعات، چه میزان برای تثبیت و تحکیم و توسعه قدرت و #تنازع_بقا در عرصه تمدنی، لازم و ضروری است. از این گذشته وقتی که در همین آمریکا پروتکلی را به تصویب میرسانند که از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح، افراد زیر ۱۸ سال، حق استفاده از شبکه اینترنت و فضای مجازی را ندارند، حاوی یک پیام راهبردی در سطح تمدنی است.
▫️بدین معنا که قدرت اطلاعات و شبکه های اجتماعی در سطح هویت سازی هم دارای اهمیت ویژه است. وقتی نماینده کنگره آمریکا، عضویت دو سوم جوانان و نوجوانان این کشور در پلتفرم چینی را یک تهدید جدی برای فرهنگ و #هژمونی شان تلقی میکند، پس اشکالی ندارد که ما نیز نسبت به اینستاگرام و توییتر و متای آمریکایی حساس شویم و نسبت به مهندسی اجتماعی و #تغییر_ذائقهها و سرقت اطاعات کشورمان نگران باشیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آموزش سواد رسانه در ۱۰۰ ثانیه و دیگر هیچ!
⛔️مهدی نصیری: چین به ایران درس سیاست داد🤔، شی جین پینگ به آقای رییسی گفت جناب پرزیدنت، ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمیشود که شما می خواهید سیاست منطقهای تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما خطر بیافتد.😢
💯مهدی خانعلی زاده: این مطلب رو یک ماه پیش، عموی من هم برام فرستاده بود😊. ازش خواستم #منبع رو بگه گفت تحلیل خودمه😳.
👌یک برگ #سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد میزنم عذرخواهی میکنم. شبها می نشینند برای هم گروه های واتساپی می فرستند این چیزها را باور میکنند، #سندش_کو آقای نصیری.....
▫️فیک نیوز، بزرگ و کوچک نمیشناسد. روشنفکر و عوام و استاد و شاگرد هم ندارد. هرکسی به تناسب موقعیت خود در #تله_اخبارجعلی گیر میافتد. سوال بزرگ در آموزش سوادرسانه ای برای شناسایی خبر درست از غلط، همین پرسش از منبع پیام است.
▫️#معرفت_شناسی_خبر یک فرایند پنج مرحلهای دارد که میزان اعتبار پیام را راستی آزمایی میکند.این پنج سوال را #هارولد_لاسول، برای امنیت و سلامت خبری مطرح کرده است:1- چه کسی؟ (فرستنده یا منبع)، 2- چه می گوید؟ (پیام)،3- از چه کانالی ؟ (طریق)، 4-به چه کسی ؟ (گیرنده)،5-با چه تاثیری؟ (تاثیر)
🆔@asre_Tabyin
سند (11).pdf
191.1K
🔸مدل سازی جنگ روایت ها به سبک شهیدآوینی
▫️اندیشکده امریکایی رند در کتابی به نام جنگهای شبکهای مینویسد: " در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد ".
▫️جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نطامی را به همراه خود میآورد اینجا سلاحش تولید محتوا است، این همان جنگ ایدهها یا روایتها است که در #سند_استراتژی_پنتاگون در ۲۰۱۲ به آن اشاره شده است.
▫️پیرامون همین مساله، رهبر انقلاب می فرمایند: در میدان «جهادِ تبیین و روایت» باید با تمام توان وارد شد: «شما روایت کنید حقایق جامعه، کشور و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه جوانهای ما است.۱»
▫️#جنگ_روایت ها اگرچه اصطلاح جدیدی در حوزه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است ولی در تاریخ معاصر انقلاب، چهرهها و چریک های ترازی همچون شهید آقاسیدمرتضی آوینی را در مسیر چنین جنگ هایی داشته ایم و تجربه کردهایم. سیدشهیدان اهل قلم نیز ترجمه دیگری از #الگوی_کنشگری در جنگ روایت هاست که رهبر انقلاب درباره این شهید عزیز به کار بردهاند.
▫️اما آوینی که بود و چه کرد و بلحاظ مبنایی و روشی و جغرافیای اقدام و عمل، چه محورهایی را پوشش آفندی یا پدافندی بخشید؟
1⃣روایت غرب و نقد فرهنگ توسعه
2⃣ روایت روشنفکری و نقد اشرافیت
3⃣ روایت جنگ و نقد تکنوکراسی
ادامه #یادداشت در (pdf)...
🆔@asre_Tabyin
◾روز قدر و غروب ابدی استادی که فراموش نمیشود..
▫️نمی شود از کنار غروب یک عالم براحتی عبور کرد. نمی توان شاگردش بود و از فقدانش تاسف و افسوس نخورد. فقط یک استاد معمولی دانشگاه نبود. قلبی پُر از سوز و دغدغه جامعه و ذهنی مملو از مسائل حل نشده اجتماع و نظریه های پشتیبانی که برای تحقیق و تدوین و ترجمه شان عمری گرانسنگ گداخته بود.
▫️تفاوتش با جامعه شناسان رایج، در دقت و نگاه فلسفی اش بود و در توجهی جدی که به عدالت با تاکید بر نهج البلاغه داشت.شوری که در طرح مسائل علمی به خرج میداد و توانی که برای همراهی و گفتگو و جدال نظری با دانشجویانش داشت هم عجیب و ضرب المثل بود. بلی چنین استادی که دوره ارشد و دکتری #فلسفه_علوم_اجتماعی را پای درسش حاضر بودیم فراموش شدنی نیست.
▫️قفسه کتاب هایم "نظریه و عمل"، "دیالکتیک و تفاوت" و همچنین "فضا و جامعه" را از #استاد_افروغ به یادگار نگه خواهد داشت. شخصیتی جسور، فکور، پرشور و مومن که ان شاالله مزد ارادتش به امیرالمومنین را ذخیره قبر و قیامت خود دارد. روحش شاد...
#دانشگاه_باقرالعلوم
🆔@asre_Tabyin
💠 #بسته_مستند_فلسطین
🔎عصر روز قدس را به مشاهده مستندی در مورد فلسطین سپری کنیم :
🔸 فلسطینیان داخل سرزمینهای اشغالی یا عرب های 48
🔸 روابط با ایران هرگز لحظهای قطع نشد؛ فیلم کامل مصاحبه خالد مشعل با شبکه الجزیره
🔸 مستند: فتحی شقاقی؛ موسس جهاد اسلامی فلسطین
🔸 مستند: جنگ شش روزه 1967
🔸 مستند: دره اردن؛ طمع اسرائیل به خاکی حاصلخیز
🔸 مستند: جنبش فتح فلسطین
🔸 مستند: یاسر عرفات
🔸 مستند: سلاح مقاومت فلسطین
🔸 مستند: حماس در عربستان سعودی
🔸 مستند: ادوارد سعید؛ اندیشمند نام آشنای فلسطینی
🔸 مستند «روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاههای لبنان
🔸 مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل
برای مشاهده، روی عنوان هر مستند کلیک کنید.
🆔@asre_Tabyin
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیبیابی یا ریاستارت؟
▫️جریان به اصطلاح بیسر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلالگران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاهها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟
۱. القای #تنفس_مصنوعی به جنبشنمای بیسر ورشکسته
۲.#خنثی_سازی مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شبهای قدر و راهپیمایی روز قدس
۳.تلاش برای #عصبی_کردن_ماموران در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی
۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانهای مجدد)
۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانهای و بزن درروهای خیابانی
۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچیگری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه #ساختارشکنی_نیمه_خشن)
۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و #مغالطه_مسالهها با مساله نماها
۸.تولید آنارشیسم پرصدا و #ناآرامی_مصنوعی با تمرکز بر مدارس و دانشگاهها بعنوان ریاستارت
۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن #تمرکز_مسئولین و جاماندن از مسالههای واقعی و جدی کشور
۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و #سرمایه_گذاری داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بینالمللی منفی
۱۱.#تحریک_حاکمیت به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینهسازی برای نظام
۱۲.تست و #باگیابی طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمهها و محرومیتهای کشفحجاب
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎هندسه حکمرانی فضای مجازی
▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بیتوجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید #هندسه_بازی را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم.
▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و #شیوه_حکمرانی مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی میرسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم.
1⃣ #لایههای_موثر_پیام_رسانی را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم:
۱.اتاق فکر فضای مجازی
۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت
۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی
2⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، #پنجگانه ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم:
۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع)
۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری)
۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه)
۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف)
۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف)
3⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر #نظریه_مواجهه وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد:
۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری)
۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...)
۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...)
4⃣ در فرایند سیاستگذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و #حکمرانی_مطلوب را تامین کند:
۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین)
۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری)
۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت)
5⃣ در بخش #کلان_رویکردها نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بیتعارفش را اعلام نماید:
۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش)
۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری)
۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری)
6⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛
۱.تغییر و تاسیس #زمین_بازی(ناظر بر شبکه ملی اطلاعات)
۲.تغییر و تدوین #قواعد_بازی(آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها)
۳.تغییر و تعیین #نوع_بازیگری(ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی)
7⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و #ضدنفوذ برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛
۱. فرایند تولید پیام
۲.فرایند توزیع پیام
۳.فرایندمصرف پیام
8⃣ سطوح کاربران و #جامعه_مصرف پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛
۱.عمومی و سرگرمی
۲.نیمه تخصصی و مهارتی
۳.تخصصی و آموزشهای ویژه
▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع دادهها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که میتواند نقشه راه متحد با #استراتژیهای_پشتیبان متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند.
▫️نکته اینجاست که #تئوریسینها و #مهندسین و #کنشگران و #مدیران این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیمگری نمایند.
✍علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه
🆔@asre_Tabyin
🔎مسئول ترجمه عملیاتی "اگر_بدانند" در بیانات رهبر انقلاب کجاست؟
_خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ #اگر_بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند.
_من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دیناند، اهل تضرعاند، اهل ماه رمضاناند، اهل گریه و دعا هستند؛ #توجه_ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است.جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. #اگر_بدانند حتماً نمیکنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد.(رهبر انقلاب؛ ۱۴۰۲/۱/۱۵)
◽به راستی ترجمه عملیاتی و تاکتیکی عبارت "#اگر_بدانند"، چیست و مسئولیتش متوجه کیست و کدام نهاد است؟ باز هم متولیان امر و آن ده بیست تا نهاد مربوطه دورخیز کرده اند و مترصد حادثه هستند یا باید منتظر طرح مخفی و پشتیبان باشیم؟ خوب می دانیم که ۱.تذکر و ۲.تبیین و ۳.روایت، مکمل یکدیگرند.
▫️طرح حجاب و عفاف و تذکر قانونی #فراجا با همت و هوشمندی بالای سردار رادان در حال اجراست و امیدواریم که تجربه خوبی در کنترل بیحجابی و بدحجابی را شاهد باشیم. اما نکته اینجاست که لاین کنترل و مدیریت بحث #حجاب بایستی به موازات لاینهای فرهنگی و رسانه ای پیش برود تا از میزان مقاومت کاسته و به میزان همراهی و موافقت بیفزاید.
▫️واژه به واژه فرمایشات مقام معظم رهبری را بایستی تبدیل به راهبرد عملیاتی کرد. اگر عبارت "کشف حجاب، حرام سیاسی و شرعی است"، به درستی به طرح حجاب و عفاف فراجا ترجمه میشود، توامان و قبل از وقوع حادثه بایستی شاهد ترجمه عملیاتی و پیادهسازی عبارت "#گر_بدانند" باشیم.
▫️تذکر سازمان یافته و ورود حکومتی بایستی چهره نیمه نرم_نیمه سخت و بدون تنش را حفظ کند تا احترام به قانون نهادینه شود. از طرفی برای فرسایشی نشدن ماجرا، #بینالاذهانی_شدن، اقناع حداکثری، کاهش مقاومت و #پذیرش_فرهنگی_مساله، بایستی پیوستهای رسانهای و فرهنگی تمیزی را با دال مرکزی "تقویت دانایی مردم" استارت زد.
▫️ارتقاء آگاهی و تقویت دانایی عمومی در باب پشت صحنه کشف حجاب طبق فرمایشات رهبرانقلاب، مساوی ایجاد #خاکریزهای_ذهنی و فرهنگی و تبدیل مساله از یک موضوع فرعی و سلیقهای و کمخاصیت به یک باور دینی رایج و #تعصب_سیاسی_باخاصیت و پرجاذبه در برابر یک #دیگری_دور و درکمین خواهد بود بشرط کارگردانی هوشمندانه.
▫️قطعا بعد اجرای این طرح، پچ پچ ها و نقزدن ها و حتی تعریف و تمجیدها در مدارس و دانشگاهها و ادارات و عموم جامعه هم استارت خورده و ادراک و ذهنیت بخشی از جامعه، مثبت یا منفی درگیر شده است. به تعبیری، (common sense)، ارتکاز و عقل عرفی هر جامعه، #نقطه_شروع تقویت یا تضعیف آن جامعه محسوب میشود که بایستی متناسب با تغییرات، بازتنظیم و اقناع و همراه شود.
▫️در همین راستا بایستی ساعات و روزها و میزهایی تعریف شود که به بهانه تبیین و #تقویت_دانایی و حل گرههای ذهنی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم، مدیران و کارشناسان ارشد جامعه به بدنه جامعه نزدیک تر شوند. تیم های مستندسازی و فیلم سازی و #خلاقیتهای_رسانهای هم سریعتر فعال شوند و واکنش واقعی و چه بسا همراهی حداکثری مردم را به تصویر کشیده و #روایت_درست از باورهای مردم ایران را بازنمایی کنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎رفراندوم یا پوپولیسم؛ ضلع سوم جنگ شناختی
▫️جنگ شناختی در سه فاز اتفاق میافتد و جریان بازی را تغییر میدهد. توصیف وارونه، تحلیل غلط، تجویز ناصواب. وقتی پیشرفت های جامعه سانسور میشود، #جعل_واقعیت و بزرگنمایی ضعفها، بازی را بدست میگیرند. تحلیل هم این میشود که کشور در وضعیت بحران اقتصادی، گسست اجتماعی و گسل دوقطبی است. نسخه و نتیجه آلوده این بازی هم که معلوم است؛ رفراندوم و بازگشت به انتخاب مردم!!
▫️این طرح پوپولیستی، هر سه حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست را به کارگرفت. به عبارت سادهتر، اگر هفت ماه اخیر را مرور سریعی داشته باشه باشیم، در فاز اول، یک مساله فرهنگی مثل #حجاب را به بهانه فوت یک خانم، برجسته میکنند. سپس معیشت جامعه را به همین بهانه گروگان گرفته و از تلاطم #دلار و نوسان قیمتها به عنوان شتاب دهنده جریان بهره میبرند. در فاز سوم با طرح بحث #رفراندوم، خانه تعمیم دهی و اکثریت سازی را پُر میکنند و #نسخه_رهایی برای جامعه میپیچند.
▫️در واقع اگر سه فاز #برجستهسازی، #شتابدهی و #تعمیم را بدون وقفه به اجرا میرساندند، یک #دومینوی_غیرقابل_توقف را شاهد بودیم که از کانال فرهنگ شروع شد، با فاز اقتصادی شعله ور گردید و با گام سیاسی در صدد ستاندن نتیجه بود. حجاب و دلار و رفراندوم، پازل های یک طرح کلان بودند که از پس سه متغیر و مانع جمهوریت، اسلامیت و ولایت فقیه برنیامدند.
▫️آنچه که حائز اهمیت است، باز کردن مشت مسموم و پشت صحنههای سیاسی_امنیتی ماجرا با تولیدآگاهی و کاربست تبیین در سطح افکار عمومی است. #دیگریهای_سیاسی این ملت، سعی میکنند که با طرح وارونه مسائل، ارائه #اطلاعاتگمراهکننده و #بنبستنمایی در اقتصاد و #انسدادسازی در فرهنگ جامعه، ماحصل سیاسی خود را از دل #غبارهای_مصنوعی برداشت کنند و به اصطلاح حرف در دهان مردم بگذارند.
▫️پرواضح است که نسخه های فیک، توهمی و دست چندم مثل رفراندوم برای حل مسایل کلان و پیچیده کشور در شرایط کنونی، فرامتنی جز ایجاد گسل و بیثباتی در جامعه نداشته و جز سنگ اندازی مضاعف و تمرکززدایی از مسیر پیشرفت کشور، عنوان دیگری ندارند. جدای از اینکه این ایده در کشور ما دوسه بار هم مورد استفاده قرار گرفته و جزءبندهای قانونی اساسی کشور با سازوکاری مشخصاست، هیچ کشوری مستقل و مقتدری از ظرفیت یک ایده و تئوری، برای #تولید_بیثباتی و ایجاد گسل اجتماعی استفاده نمیکند.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_Tabyin
نماز عیدفطر امسال، نمایشی دیگر از #جمهوریت بعلاوه #اسلامیت بود و چقدر دقیق و حساب شده، حضرت روح الله، عنوان این نظام را #جمهوری_اسلامی و نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، انتخاب کرد...
#امام_خمینی(ره)، #عیدفطر
#نماز_تاریخی، #امام_خامنهای(حفظهم الله)
#رفراندوم
https://virasty.com/alireza31314/1682194575773709668
🆔@asre_Tabyin
🔎استبداد اطلاعاتی به سبک مطبوعات اصلاحطلب
▫️بقول اندیشمندان رسانه: در عصر اطلاعات، #رسانه تعیین میکند که #چگونه فکر بکنیم و #چطور فکر بکنیم!
▫️وقتی طیفی از مطبوعات، قدرت این را دارند که مدعی #صدای_مردم باشند ولی حتی یک #تصویر از #نماز_تاریخی و حضور مردم کار نکنند، چیزی جز #استبداد_رسانه نیست.
▫️پ.ن:#برجسته_کردن اختلافات و #بایکوت اشتراکات را در صفحه نخست این مطبوعات، خوب تماشا و تامل کنید. انگارهسازی و تصویرسازی یعنی همین...
#سواد_رسانه، #انگاره_سازی، #تصویرسازی
https://virasty.com/alireza31314/1682341472933812086
🆔@asre_Tabyin
از نگاه #رسانه و دکترین بازنمایی، اتفاقاتی مثل #باغ_شازده و #ترور امروز، اگر #زیگزاگ، روایت شوند و مدیریت صحنه و #پساماجرا، شفاف و روشن نباشد، قصه های معلق با #پایان_باز تلقی می شوند که فقط #القای_آنارشیسم، #پیام_ناامنی و #خوانش_متکثر برای جامعه منتقل میکنند.
✍علیرضامحمدلو
#آیتالله_سلیمانی، #امنیت، #جنگ_روایتها
https://virasty.com/alireza31314/1682535381987545506
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جسارت به یک روحانی و فرامتنی هویت سوز
🔺چند ثانیه فیلم از لحظه #زیرگرفتن_یکروحانی توسط یک خودروی شخصی با انگیزه نامعلوم فعلا؟؟ اما یک #فرامتن خطرناکی دارد...
🔸تولید #دومینوی_نفرت علیه #نمادها بعنوان یک استراتژی برای ذبح فرهنگ از مسیر میانبر. فقط بحث دیانت و ناامن کردن فضا برای #روحانیت نیست.
🔸روزی #حجاب، روزی #عمامه و روزهای بعد #پرچم #سرودملی و #زبانفارسی و #نقشه و...
فراموش نکنیم که جزءلاینفک #هویت یک ملت، نمادهای ملی و مذهبی آن است که اگر آسیب ببیند، بنیادهای معرفتی و ارتکازات تاریخی مردم آن خاک را هم به تدریج درمینوردد.
🔸خلاصه اینکه عادی سازی توهین به نمادها و پایین آوردن میزان حساسیت عمومی به این قبیل جسارتهای جهت دار، به نفع فرهنگ و تاریخ و انسجام یک جامعه نخواهد بود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان
▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه میگوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح علینژادها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع #روایت_ایرانی برآشفته شدهاند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عدهای بنام حقوقدان ماده و #تبصره_سخیف و مبتذل جور میکنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کمعمق از ماجرا ارائه میدهند.
متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله #روانشناختی است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل میشوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، #کنشگری را انتخاب میکند.
▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری میتواند داشته باشد؟ بنظر میرسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این #ضدتماشاگری را سانسور میکند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای #ژن_ایرانی و DNA اسلامی را در قضیه میتوانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینههای غربی، تحلیل را دچار اشتباه میکند.
▫️اساسا واژه #غیرت و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و #ایدئولوژی و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمیآید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که #بنمایه_قوی و ویژهای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا میکند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود.
▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان میآید، #معنای_عمیقتر و چارچوب تحلیلی ویژهتری برای تحلیل میطلبد. به عبارت سادهتر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علیوردی و #حمیدرضا_الداغی، همگی نقطههای طلایی خط اسلام و انقلاب هستند.
▫️ذخیرههای فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کجروایت های مسیحعلینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام #ذهنیتهای_دست_نخورده و پاک انسانی و بنمایههای دینی در شخصیت افراد که برخی از #طرحواره_معنوی نام میبرند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
May 11
📌 هفتمین شماره ماهنامه تخصصی «گرای انقلاب» منتشر شد
🔸 آنچه خواهید خواند:
▪️ دانشجوی امروز، مدیر سیاسی فردا
👤 محمدمهدی فردحسینی
▪️ روایت غیررسمی از دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان
👤 محمد مرادی
▪️ سیره و سنت شهید آوینی در جهاد تبیین و کنشگری رسانهای
👤 محمد یوسفعلی تبار
▪️ مدلسازی #جنگ_روایتها به سبک شهید آوینی
👤 علیرضا محمدلو
▪️ انقلاب اسلامی ایران، احیاگر آرمان قدس
👤 محمد شهیدی
▪️ طبس؛ پیروزی خدای خمینی بر خدای آمریکاییها
👤 جواد منصوری
▪️ معتقدیم که انقلاب اسلامی هنوز در اقتصاد به وقوع نپیوسته است!
👤 روحالله ایزدخواه
▪️مهار تورم و رشد تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور
👤 سیدامیرحسین حسینی
▪️ مبارزه همهجانبه با اژدهای هفتسر فساد
👤 سیدحسن موسویفرد
▪️ مفهوم تحول و لوازم تحولخواهی
👤 مجتبی عرب
▪️ اندیشه شهید مطهری؛ مبنای فکری تشکلهای دانشجویی
👤 روحالله امینی
📥 دریافت نسخه الکترونیکی ماهنامه 👇
https://b2n.ir/k62372
🆔@asre_Tabyin
📚معرفی کتاب
🖌عنوان فارسی کتاب: لطفاً زامبی نباشید – وسوسۀ مقاومتناپذیر فضای مجازی
نویسنده: آدام آلتر – Adam Alter
مترجم: هوشمند دهقان
ناشر: پیام امروز
تعداد صفحات: ۱۷۱
📎مختصری دربارۀ کتاب
🔸مساله #آدام_آلتر در این کتاب، اینترنت و شبکههای اجتماعی نیست. او در این کتاب از #اعتیاد_رفتاری سخن می گوید. تقریباً تمام چیزهایی که باعث میشوند به این اعتیاد دچار بشویم مثل بازیهای کامپیوتری.
🔹شناخت و درک اعتیاد رفتاری به عنوان یک موضوع ریشهای این کمک را به انسانها می کند که نسبت به وضعیت خود و رفتارهایی که #فناوریهای_نوین بصورت ناخودآگاه در آنها ایجاد کرده اند، اطلاع پیدا کنند. همینکه انسانها به این نکته برسند که بدانند که دچار اعتیاد رفتاری شده اند، مهم ترین گام در درمان خود را برداشته اند.
🔸نویسنده در این کتاب، در ابتدا تعریفی از اعتیاد رفتاری ارائه داده و بعد کمی به لحاظ تاریخی موضوع را بسط میدهد. پس از این نیز از مهندسی شدن #اعتیاد_رفتاری سخن می گوید و اینکه این مساله در آینده چگونه خواهد بود؟!
🔸آلتر بیشتر به عنوان یک روانشناس شهرت دارد و برای همین در نوشتن کتاب نیز از فکت های این علم استفاده می کند که به صورت تجربی و علمی به دست آمده و از بحث های انگیزشی پرهیز کرده است.
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
📝برشی از کتاب
📚«در دهۀ ۱۹۶۰ ما مثل ماهیانی بودیم که در آب آزادانه شنا میکردیم در حالی که فقط چند قلّاب وجود داشت: سیگار، الکل و داروهای مخدّری که گرانقیمت بودند و عموماً در دسترس نبودند. در دهۀ ۲۰۱۰ همان آب، پُر از قلّاب شده است: قلّاب #فیسبوک، قلّاب #اینستاگرام، قلّاب #پورن، قلّاب ایمیل، قلّاب خرید و فروش آنلاین و از این قبیل. این فهرست بلند بالا است، بلندتر از آنچه تا کنون در تاریخ انسانی وجود داشته است و ما از قدرت این قلّابها به آن صورت چیزی نمیدانیم.»
#کتاب_لطفا_زامبی_نباشید
#برش_کتاب
🌐عصر تبیین؛ مجالی برای تاملات رسانه ای...
🆔@asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎هندسه حکمرانی سایبری را از کنگره آمریکا بیاموزیم ▫️فقط ده دقیقه از جلسه چالشی نمایندگان کنگره آمری
🔎بعد از تیکتاک، نوبت به Chat gpt رسید.
🔸 زمانی #غربگرایان در این کشور این طور القا میکردند که برخورد با عوامل انتشار #اطلاعات، فقط برای کشورهای عقب مانده مثل کره شمالی است.
🌐عصر تبیین، عصر رسانه
🆔@asre_tabyin
🖊آشنایی با تکنیکهای اقناع مخاطب؛ گواهی اجتماعی
🔸تأثیر گذاری و نفوذ به واسطه #رسانههای_جمعی برای افراد نیازمند فرمولهایی است که بتواند اعتماد مخاطبان، کاربران یا مشتریان را جلب کند. این جلب اعتماد میتواند برای دعوت به تماشای یک فیلم باشد یا خرید یک کالا یا حمایت از یک جریان سیاسی - اجتماعی.
🔹 گواهی اجتماعی به ما میگوید مواقعی که در انجام یک عمل یا اتخاذ تصمیم دچار #تردید هستیم، احتمالا تصور میکنیم که افراد پیرامون ما اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. در واقع به تجربیات اکثریت و دیگران #اعتماد میکنیم. در واقع در دنیای حقیقی، افراد در مواقع تصمیم گیری، رفتار خود را بادیگران تطبیق میدهند.
🔸به طور کلی شش نوع گواه اجتماعی وجود دارد؛
۱. کارشناسان: استفاده از توصیه متخصص و #کارشناسان مربوطه
۲. سلبریتیها: استفاده و بهره گیری از چهره های مشهور و #سلبریتی در تبلیغات، فراخوانها، حمایت از یک رویداد یا جریان خاص
۳. کاربران: افرادی که در سایت مورد نظر عضو فعال هستند و بر اساس #تجربیات خود نظر میدهند. مثل تعریف مثبت یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی، سایتهای پخش فیلم و آنلاین شاپها
۴. گواه عمومی: هنگامی که گروه بزرگی از مردم تأیید و دنبال کنند. مثل داشتن هزاران مشتری یا میلیونها دنبال کننده در پروفایلهای #شبکههای_اجتماعی.
۵. دوستان و آشنایان: توصیه، تأیید یا رد افراد فامیل و دوستان نزدیک
۶. نشان اعتباری: هنگامی که توسط یک چهره یا #برند_معتبر مهر تأیید داده میشود. مثل تیک آبی در اینستاگرام، گواهی افتخارات و مدارج، دستاوردها در مسابقات و جشنواره ها.
🆔@Asre_tabyin