🔎پوشش و حجاب یک ذائقه متغیر فرهنگی یا یک باور عمیق فلسفی؟
✍علیرضامحمدلو
▫️اگر در جغرافیای مدرن، مساله پوشش را دست کم میگیرند یا حاشیه میدانند و در حد یک ذائقه و تمایل فردی تقلیل میدهند، ناشی از یک دستگاه فلسفی است که در ساختارهای آن جامعه رسوب کرده و تطوراتی متکثر، گسسته و چند پارهای را تجربه نموده است.
▫️انتهای این تغییرات بنیادین و رسیدن به «بدن مندی فلسفی و جامعه شناختی» به جایی رسید که دیگر نقطه اتکا داشتن و مبناگرایی را به سخره گرفته و با فیگور پسامدرن، یک سرگردانی و نسبیت معرفتی را به داشتن معیار معرفت روشن، ترجیح دادند.
▫️این گم شدگی معرفتی در تهی شدن زندگیها از معنا و رسیدن به نقطه بی بازگشت هویتهای سیال و شکل گیری #انسان_پرسهزن و خانوادههای اجارهای و انبوه تنها (به تعبیر رایزمن) و #وزارت_تنهایی و انقلاب جنسی در برخی کشورهای مدرن، تجلی پیدا کرده است.
▫️نمیتوان در #شبکه_خانگی با سریالهای مروج بی ادبی و خیانت و رقص و مصرف دخانیات و ارتباطات خارج از دایره عرف و شرع و پوشش نامتعارف، به #استعارههای_مفهومی و ریشه دار و ارتکازات مذهبی جامعه هجوم برد و پدیده «ذهنیت مهاجر» و «رفتار ناهنجار» در بخشهایی از جامعه نوجوان و جوان را هم به انتظار ننشست.
▫️اگر در بخشی از جامعه مساله #حجاب دچار اعوجاج هم شده باشد، متأثر از یک سبک زندگی است که در بستر ساختارهای فرهنگی و مکانیسمهای اقتصادی و کانونهای رسانهای به یک ایده یا پدیده اجتماعی تبدیل شده است. ایده آلی که فرهنگ و ذهنیت «در لحظه زندگی کن»، «مجاورت مصرف و منزلت»، «هویت سیال» و «پوشش نامتعارف» و «تکثر مرجعیتی» و «فروپاشی و قداست زدایی از خانواده»، «عدم قطعیت و گسستن و پیوستنهای آنی و سریع» را به جامعه پمپاژ کرده است.
🔻لینک ادامه یادداشت:
http://mehrnews.com/x33KWX
🆔 @asre_tabyin
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش(۱)
▫️روش شناسی میگوید؛ در فهم متون اگر تمرکز منفصل در تک گزارهها داشته باشیم، مبتلا به درک جزء در غیاب کل می شویم و معنای منظومهای و یکپارچه و دلالت کلان سخن را از دست میدهیم. دلیل روشن هم این است که با هر سنت کلاسیک یا مدرن معرفتی، اگر بخشی را بدون بخش های متمم و مکمل و مفسر متصل یا منفصلش، اُبژه قرار دهیم، دچار قرائت گزینشی با #متد_موزاییکی نارسا و منفصل از مکمل ها و متمم ها و مفسرها خواهیم شد. پر واضح است که تاریخ، شخصیت و گاهی حتی متون دینی را هم اگر در تک گزاره هایش بدون شان نزول و قبل و بعد، مطالعه کنیم، دچار اعوجاج و #فهم_کاریکاتوری و غیرمنضبط و دور از مراد متکلم و دلالت اصلی ماجرا خواهیم شد.
🔸بعنوان مثال وقتی عباراتی از صحیفه امام راحل را بدون پیوست مقام و ضرب قراین مفسر و به سبک تقطیع و برش های امروزی قرائت کنید، خوانش شما همینقدر مبتذل خواهد بود که خمینی کبیر را که از سال ۴۲ تا ۵۷ بدون هیچ اقدام نظامی، قیام مردمی را به ایستگاه ۲۲ بهمن رسانید، اهل تنش و تک روی، خطاب کرده و #فصلالخطاب بودن را همین مقدار سطحی و بدون درک الزامات پیچیده حکمرانی در عینیت، اهرم دیکتاتوری ترجمه میکنید.
🔸امام حداقل در سه ساحت روشن نشان داد که به مردم و نگاه نخبگانی، اعتقاد راسخ دارد و پای این باور هم هزینه داد. در ساحت ساختاری، تفکیک قوای سهگانه #مونتسکیو را ذیل ولایت فقیه پذیرفت و پای نهادهایی همچون مجمع تشخیص و شورای نگهبان را هم امضا کرد. یک دیکتاتور(به زعم نارسای شما) آیا تن به ساختارهای پیچیده و پروتکل های محدویتزا در ساحت حکمرانی می دهد؟
🔸در عرصه مدیریتی هم افرادی را پذیرفت که به جد با بودنشان مخالف بود اما فهم نخبگانی و شورای همراه انقلاب را صحه گذاشت و زیر بار انتخاب بازرگان، بنی صدر و منتظری هم رفت. مدیریت نخبگانی کشور برای امام، یک مانیفست جاری بود نه یک ژست و شعار ابتدایی از نهضت که حتی در حساس ترین لحظات میدان هم علیرغم میل باطنی و به تبع مشورت نخبگان، #جام_زهر را نوشید. جای سوال اینجاست که چگونه می توان چنین شخصیتی را دیکتاتور خواند الا کسی که بدلیل مدل مطالعه تفننی یا گعدهای، تاریخ را گزینشی، کات خورده و سکانسی متوجه شده و تک گزاره هایی را برای اثبات فرضیه اش برجسته سازی نماید و جنگ تحمیلی بیش از ۲۰ کشور علیه ایران را هم نتیجه ماجراجویی و تفکر تنشزای امام راحل تلقی کند!
🔸آیا رواست که ارتباطات #مسعود_رجوی با ساواک و سیا و مرام منافقانه و مارکسیستی اش را مطابق اسناد تاریخی در نظر نگیریم و تندروی و جنایت های بعد انقلاب او را هم پای تندروی و تندخویی امام(العیاذ بالله) با این شخصیت معلوم الحال بنویسیم؟ برای اثبات فرضیه غلطتان تا کجا قرار است که دنده معکوس بکشید جناب اکبرنژاد که حتی محاکمه و #اعدام_هویدای_بهایی را که سیزده سال پابهپای شاه معدوم در قامت نخست وزیری علیه مردم و اسلام خیانت و جنایت به خرج داد، زیر سوال ببرید و امری بیهوده و ناشی از تنشزایی بخوانید!
🔸در عجبم از اینهمه فهم گزینشی و پازل های آشفته شما که به دلیل بساطت زیاد و سادگی بیش از حدش، هیچ حس علمی و فقهی را جهت پاسخگویی تحریک نمی کند. شما دچار #دگردیسی_مشکوک_معرفتی شدهاید که یکدفعه از عرش تحول در حوزه، به فرش انسداد حکومت داری در عصر مدرن، شیفت وضعیت داده اید.
🔸فهم #تکنوفیلی شما از مدرنیته و مقهور شدنتان مقابل ماشین غرب هم حاکی از ضعف شناختی شما در تفکیک سه ساحت مبانی، مسائل و نتایج غرب است که شما در نهایت سادگی فقط برخی نتیجههای بستهبندی شده را در غیاب مبانی و فرایند شکننده و مبتلا به تعارض غرب میبینید و همچون یک شبه انجمنی، قائل به عدم امکان حکومت اسلامی در عصر حاضر شده اید. جالب است که #فرانسیس_فوکویاما تئوریسین پایان تاریخ هم بعد از شکست های متعدد جریان غرب و لیبرالیسم در منطقه و جهان در ساحت های سیاسی و اقتصادی، طی مصاحبه ای این نظریه اش را پس گرفت و وضعیت جهان متجدد را در ثبات و بقا با توجه به ارتشی و میلیتاریستیک شدن نسخه های آمریکا برای جهان امروز، مبتلا به تردید و امتناع دانست.
ادامه دارد...
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش(۱) ▫️روش شناسی میگوید؛ در فهم متون اگر تمرکز منفص
🔎فهم کاریکاتوری و متد موزاییکی یک حوزوی دگراندیش(۲)
🔸الان قرن ۱۹ و دوران اتوریته غرب نیست جناب اکبرنژاد و تاریخ انقضای شیفتگی به غرب هم مدت هاست که به سر رسیده. تاریخ تمدن ویل دورانت یا توین بی را ورق بزنید تا با طلوع و غروب تمدن ها بیشتر آشنا شوید. مرعوبیت شما از مدرنیته و رسیدن به نسخه انزوا و تسلیم، ناشی از تجزیه نکردن مبانی و مسائل و نتایج غرب از همدیگر و تمرکز بر نتایج ماشین غرب در قاب پروپاگاندای رسانهای و غفلت از مبانی لرزان و فرایندهای پریشانی است که شکاف های جدی اجتماعی و سیاسی را در جغرافیای مدرن رقم زده است.
🔸حداقل انسان تک ساحتی مارکوزه را مطالعه و تفکرات نوام چامسکی را مرور کنید تا با شکاف های فلسفی و گسل های اجتماعی بنیان افکن غرب آشنا شوید روی دیوار موقت مدرنیته یادگاری ننویسید که غرب با نسخه پست مدرن از یکه تازی خودش عبور کرده است.
🔸جهت اطلاع شما، اندیشه دینی و تفکر مقاومت در جهان امروز مشتری های بزرگ و جذابی پیدا کرده است. از طرفی نیز جریانهای اقتصادی ضد دلار و توافق بزرگ بریکس و جنبش جلیقه زردها و دهها مورد مشابه ضد امپریالیسم غرب در آمریکای لاتین و غرب آسیا و چین و..، نشان از افول هژمونی مدرنیته و نائل شدن به جهان چند قطبی دارد.
🔸شما دست امام را در صحنه انقلاب، خالی از نرم افزار اداره خواندید که این سخن نامعقول و نگاه ایده آلیستی هم نتیجه بیاطلاعی شما از استراتژیهای پدیدارشونده و پازل سازی سیال و انعطاف در عین انضباط بوده که امر رایج و شناخته شدهای در امور استراتژیک محسوب می شود که اندیشه های مینتزبرگ را می توانید در این زمینه مطالعه کنید.
🔸در بخشی از صحبت های یکطرفه تان امام را فاقد تجربه سیاسی خواندهاید که معلوم می شود اولا با زندگی و درک سیاسی این شخصیت اصلا آشنا نیستید که از نوجوانی در جلسات علنی مجلس شرکت می کردند و بعدها به بزرگترین چالش سیاسی دولت آمریکایی_انگلیسی پهلوی تبدیل شدند. آیا تبیین فلسفه سیاسی با تئوری ولایت فقیه و کنشگری سیاسی در سطح مخالفت با مهمترین لوایح پهلوی از جمله کاپیتولاسیون و انجمن های ایالتی و ولایتی با درک درست از منافع ملی و هویت اسلامی_ایرانی و تبعید شدن به کشورهای مختلف و توانایی بسیج عمومی جامعه و ده ها حرکت سیاسی و اجتماعی در سطح راهبری نرم بدون مواجهه سخت، از نظر شمایی که هیچ کنش سیاسی در عمرتان تجربه نکرده اید و فقط روبه دوربین و متکلم وحده انتقاد کردهاید، تجربه سیاسی محسوب نمی شود؟
🔸ثانیا اینکه انقلاب اسلامی ۵۷، نتیجه و محصول چندین دهه تجربه اجتماعی_سیاسی بود و در یک فرد خلاصه نمیشود که شما نسخه شکست خورده ماقبل مشروطیت را برای موثرترین چهره سیاسی قرن به زعم اندیشمندان علوم روز سیاسی میپیچید! اینکه امام بایستی قبل از رهبری ماکت های سیاسی را در مجلس و دولت در قامت مشاور و وکیل و... تجربه میکرد هم بهمین دلیل حاکی از عدم شناخت شما از تاریخ مشروطیت و ماقبل و مابعد آن است که مدرس ها و مشروطه چی ها را نخواندهاید و تاریخ سیاست شناسی امام اما دقیق بود. مگر تجربه مشروطیت و بازی در زمین رژیم در قامتی شبیه شورای نگهبان یا وکیل مردم چه نتیجه مثبتی داشت که امام را به تجربه مجدد آن حواله میدهید؟ به قول حکیمی خوشابحال ملتی که کودکانش تاریخ میخوانند و چون بزرگان میاندیشند و بدا بحال ملتی که تاریخ نمیخوانند و کودکانه میاندیشند(دانایی تحلیلی متصل نه اطلاعات گزینشی منفصل).
🔸متاسفانه همانطور که جنبه قهری و دافعه اهل بیت و بدر و خیبر و احد(تاسیس حکومت) و صفین و نهروان و جمل(تثبیت حکومت) را بطور کلی سانسور کرده اید، درک درستی از دکترین های بین اللملی هم ندارید و شبهات مهندسی شده فضای مجازی را با روتوش فقهی بیان میکنید و دفاع ایران از جبهه مقاومت در منطقه را به چالش میکشید.
🔸حداقل اگر از مغالطه داخل کشور_خارج کشور رها نمیشوید و #عهد_ایدئولوژیک نظام در دفاع از مظلومان جهان را بر نمیتابید، عنوان #جنگ_نیابتی (Proxy war) و جریان دومینویی قدرت راهبردی و اهمیت عمق استراتژیک در امنیت بین الملل را سرچ بفرمایید تا بعد از فهم فلسفه حضور آمریکا و انگلیس و فرانسه و روسیه و ... در اقصی نقاط دنیا، درک درستی از امنیت برون مرزی و استراتژیک ایران و طراحی خاکریزهای منطقهای پیدا کنید و شعار تاریخ مصرف گذشته "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" را ریکاوری و ویرایش فقهی نکنید.
🔻جناب آقای #اکبرنژاد، نمی دانم چه میزان از برد منفی صحبت هایی اخیرتان و سوءاستفاده ضدانقلاب از گرههای ذهنی شما مطلع هستید ولی باید عرض شود که تفکرات شما تازگی ندارد و رحمانیتش در بخشش هویداها و روی خوش نشان دادن به رجوی ها، بوی آقامیری میدهد.شیفتگی تان به غرب هم که بوی #عصر_حیرت رفیقتان را دارد و کلیدواژه فریب آلود تنش زدایی هم رنگ و بوی دهه هفتاد و دار و دسته اصلاحات.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎جنگ شناختی و مظلومیت جمهوری اسلامی(۱)
▫️#جنگ_شناختی یعنی همین.مخاطب را در شناخت درست و غلط ماجرا دچار سرگیجه بکنی. هم با واسطه یا بی واسطه، بمب گذاری کنی و نزدیک به ۱۰۰ نفر را به شهادت رسانی و هم متهم کنی که "کار خودشونه" و با قدرت زبان و عبارات و تکنیک #انگارهسازی، تلقین کنی که خود حاکمیت در راستای باگگیری از سیستم و اهداف اجتماعی_سیاسی چنین، حادثه بزرگی را رقم زده است.
▫️آری جمهوری اسلامی مظلوم است و در عرصه افکار عمومی بایستی ترکیبی مبارزه کند. هم باید پاسخگوی آنهایی باشد که شعار نه غزه نه لبنان و...سر میدهند،هم بایستی فریب خوردگان #تکنیک_مسموم "کار خودشونه" را روشنگری کند و هم بایستی #هواداران_دو_آتیشه را که از سیستم سبقت گرفته و نسخه تقابل مستقیم بدون ملاحظات قبلی و محاسبات بعدی میپیچند و متهم به انفعالش میکنند را اقناع نماید.
▫️در موقعیت بحران دو اتفاق مهم رخ میدهد و سه ضلعی حاکمیت، مردم و رسانه را دچار گسست و استیصال میکند. اول اینکه #اعتبار حاکمیت را به چالش میکشد و دوم اینکه #اعتماد مردم را هدف قرار میدهد و در نتیجه #انسجام جامعه را از بین میبرد. حواسمان پرت نشود که وقتی پروژه میدان، رسانه و اتاق فکر پشت سرش معلوم است، به جای متهم کردن سیستم و سرازیر کردن سیل شبهات و ضدروایت ها به جامعه و #تکمیل_پازل_دشمن در بیاعتبارسازی نظام و ایجاد اختلال در اعتماد و همراهی مردم با تصمیمات حاکمیت،به فکر تقویت و بازتولید انسجام اجتماعی(Social integration) باشیم و با درک محاسبات خودی و ناخودی، خط روایت حمایت و اعتماد و همراهی را برجسته کنیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
🔎جنگ شناختی و مظلومیت جمهوری اسلامی(۱) ▫️#جنگ_شناختی یعنی همین.مخاطب را در شناخت درست و غلط ماجرا د
🔎جنگ شناختی و مظلومیت جمهوری اسلامی(۲)
▫️از اول انقلاب به فکر #صدور_انقلاب بودیم و با باور مومنانه به استراتژی "بهترین دفاع حمله است" عمل کردیم. احمدمتوسلیان و یارانش را در همان مرزهای بیناللملی و ایدئوژیک ایران اسلامی از دست دادیم.
▫️حال این آقای جمهوری اسلامی از طرف اکبرنژادها متهم است که صدور انقلاب، مصداق تنش زایی بود و از طرف برخی دوستان هم متهم است که دچار انفعال شده و بفرمایش امیر مومنان(علی علیه السلام)؛ ذلیل نشد ملتی مگر آنکه درون خانه اش جنگید.
▫️این فرمایش حضرت، کبرای دقیق و درستی است ولی وقتی رد پای چهل ساله ایران در منطقه و عمق راهبردی اش از افغانستان تا عراق و یمن و لبنان و غزه و تشکیل محور مقاومت روشن است، مصداق صغروی ندارد و شرح حال آقای جمهوری اسلامی نیست که آمریکا را در افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و غزه شکست داده.
▫️الان وقت تحریک و اتهام به سیستم امنیتی با تحلیل های دور از میدان نبرد نیست و تعمیم جنگ غزه اگر لازم باشد محاسبات نصرالله ها و قاآنی ها برای ما حجت است. هنر ما حفظ #اعتماد به سیستم و ارتقاء ظرفیت انسجام بخش ماجراست نه القای ناامیدی و ناتوانی سیستم که اتفاقا یکی از اهداف #جنگ_ترکیبی همین گسل مردم_حاکمیت است.
▫️هیجانی نشویم و سریعا سفره نظری غلطی با تفکیک انقلاب اسلامی از #جمهوری_اسلامی پهن نکنیم که تفکیک وجود از ماهیت روا نیست. تفاوت شرایط حدوث و بقایش یا تاسیس و تثبیت و پیشرفت باعث نشود که از واقعیات تهاجمی و اقتضائات تدافعی غافل شویم.
▫️حرف این نوشته فقط اعتماد به سیستم است چه مستقیم بزند چه غیرمستقیم، چرا که معتقد به ایمان و شجاعت و کارآمدی و راهبری درستش در حوزه های امنیتی و نظامی داریم و با اشتباه و کم کاری که در حوزه حفاظتی رخ داده و باید ترمیم و توجیه و توبیخ عوامل صحنه هم صورت بگیرد این باور کمرنگ نخواهد شد.
▫️دست این آقا برای هر نوع عملیاتی باز است و فعلا تصمیم گرفته جنگ نقطهای انجام دهد نه منطقه ای و گسترده تا تعمیم جنگ به نفع خروج اسرائیل از تنگنا با ورود آمریکا به ماجرا با تحریک ایران اتفاق نیفتد. این فرسایش به اذعان اکثر کرسیهای نظامی که در این نزدیک به سه ماه برگزار شده، علیه اسرائیل بوده و این تحرکات هم البته فارغ از اینکه واکنش از سر استیصال است، #قطعا_بیجواب_نخواهد_ماند همانگونه که تابحال چنین بوده.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎سندروم ارضای فوری/ تاملی انتقادی در سبک زندگی مدرن
🛄 ما از نسل مایکرو ویو هستیم و نسل های قبلی ما از نسل بار گذاشتن آبگوشت برای درست کردن یک غذای سنتی مانند آبگوشت از روز قبل برخی مواد را خیس می دادند تازه دو سه بار آبش را هم عوض می کردند و سپس از صبح یا شب قبل غذا را بار می گذاشتند تا به خوبی پخته شود و سپس سفره ای انداخته می شد با هم و سر فرصت آرام آرام غذا خورده می شد.اما الان یک غذای آماده یا نیمه آماده را می گذاریم در مایکرو ویو و سه دقیقه بعد،تمام!
🛄 ما همه چیز را سریع می خواهیم.نسل های قبلی ما در روابط عاطفی،سال ها نامه نگاری و هدیه و رفت و برگشت تا دل معشوقی را نرم کنند(چه فرهادها مرده در کوه ها).اما اکنون می خواهیم کمتر از یک هفته کار به نتیجه برسد و گرنه کات می کنیم!لاغری در ۱۰ روز و یادگیری زبان فرانسه در ۳ روز و افزایش قد در ۱ماه،همه چیز مایکروویوی شده است!!
🛄 این نگرش زندگی ما را تخریب کرده است.به همین خاطر جنبشی در دنیا راه افتاده به نام #زندگی_آهسته.این جنبش از کجا شروع شد؟ ۱۹۸۶،در مشهورترین میدان شهر رُم،رستوران جدیدی افتتاح شد.هجوم #فستفود آمریکایی به قلب شهر رُم حساسیتهایی ایجاد کرده بود.یکی از معترضان یک ژورنالیست ایتالیایی، جنبشی را آغاز کرد به نام غذای آهسته.او بر محصولات محلی، آرامش در پختن و آرامش در خوردن و بیش از همه بر لذت بردن از مزۀ اصیل ایتالیایی تأکید میکرد.
🛄 این حرکت از غذا آغاز شد.اما هیچکس فکرش را نمی کرد که این قدر توسعه پیدا کند.غذای آهسته با استقبال گستردهای همراه شد و جالب است بدانید اکنون حدود بیست شاخه از آن در کشورهای مختلف ایجاد شده مثل مدیریت آهسته، تفکر آهسته،آموزش آهسته، علم آهسته، سفر آهسته، گردشگری آهسته، شهر آهسته، طراحی آهسته و خواندن آهسته یا کندخوانی. #نهضت_آهستگی مخالف سرعت و مدرنیته و بازگشت به گذشته نیست بلکه مخالف شتاب زدگی است.سرعت تضادی با طمانینه ندارد. آنچه ایراد دارد شتاب زدگی است. هر گونه شتاب زدگی باعث می شود که عمق کم شود: لذت عمیق از رابطه، فهم عمیق از یک کتاب، درک عمیق از یک منطقه ای که برای گردشگری انتخاب کرده ایم. ما امروزه با لذت های سطحی، فهم سطحی و درک سطحی و تصمیمات سطحی روبرو هستیم.
🛄 تحلیل و تجویز راهبردی:
مهم ترین ریشه زندگی شتاب زده،رویکرد #ویندوزی_مایکروویوی است. یعنی چه؟ یعنی چند کار را همزمان و با شتاب زدگی انجام می دهیم. قبل از ویندوز از کامپیوترها فقط یک کار را انتظار داشتیم.اما وقتی ویندوز آمد چند پنجره را با هم باز می کنیم و همه را هم همزمان اجرا می کنیم و انتظار داریم که همه را سریع به جمع بندی برسانیم.ترکیبی از چندکارگی (ویندوزی) و #شتابزدگی(جستجوی ارضای فوری). در زندگی جدید یکی از بزرگترین مشکلات این است که طمانینه از همه ما گرفته شده، یعنی ما چند کار را در آنِ واحد انجام میدهیم. در حالیکه دارید صبحانه میخورید ساعت مچیتان را میبندید تلویزیون هم روشن است. موبایل تان را هم چک می کنید. با همسرتان هم صحبت می کنید و لیست خرید روزانه تان را هم تکمیل می کنید.
🛄 در یکی از داستان ها، فرد مقدسی بود که معشوقه ای هم داشت.مشکل او در زندگی این بود که وقتی به عبادتگاه می رفت تا خدا را عبادت کند، فکر معشوقه اش رهایش نمی کرد و وقتی پیش معشوقه اش بود مدام وجدانش او را به یاد خدا می انداخت. نه عبادت عمیق داشت و نه لذت عمیق هم آمیزی با معشوقه اش.
برای رهایی از زندگی شتابزده، مدیریت شتابزده، غذای شتابزده چاره ای نداریم جز «مثلث تمرکز، عمق و تامل». از این شاخه به آن شاخه پریدن چه در امور روزانه و چه در مدیریت یک سازمان یا کشور، باعث می شود که تمرکز رخ ندهد. زمانی که به هر دلیلی یک کار متوقف می شود و به کار دیگری می پردازیم. #آهنگ آن کار را از دست می دهیم و مسیر انجام کار را گم می کنیم و وقتی دوباره سراغ آن می رویم، زمان و انرژی باید بگذاریم برای دستیابی به آهنگ قبلی. بیشترین انرژی ما در رفت و برگشت بین کارهای مختلف صرف می کنیم. این رفت و برگشت ها و قطع شدن ها در مقایسه با زمانی که از ابتدا تا انتها روی یک کار متمرکز هستیم، زمان انجام آن کار را تا ۵ برابر بیشتر می کند. به بیان ساده، تک کاری می تواند زمان لازم را برای انجام کارهای مهم تا ۸۰ درصد کاهش داده و کیفیت و عمق کار را به شدت افزایش دهد.
🛄 پس به زبان ساده:
● تمرکز: به جای چندکار در آنِ واحد، روی یک کار متمرکز شویم.
● عمق: #عمیق به یک کار بپردازیم. توجه کامل به آن تخصیص دهیم و نگذاریم چیزهای دیگر به آن هجوم بیاورند(مثال: وقتی با همسرمان صحبت می کنیم موبایل مان را کناربگذاریم).
● تامل: حرص و ولع این که یک کار را به هر نحوی که شده به اتمام ببریم در خود #کنترل کنیم و تا زمانی که لازم است به کار فعلی ادامه بدهیم و کار جدید را شروع نکنیم.
📝دکتر مجتبی لشکربلوکی
🆔 @asre_tabyin
🔎حادثه تروریستی کرمان؛ از خط خبری دشمن تا استراتژی رسانهای ایران
🔻بررسی اضلاع شناختی_رسانهای حادثه دردناک و تروریستی #کرمان طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایکنا که محورها و مشروح خبر در ادامه تقدیم می شود:
1. چیستی #جنگ_معلق و جنگ های بدون عامل و تبیین شناختی واقعه دردناک و تروریستی کرمان
۲. اهداف و کارکردهای سهگانه جنگ شناختی با محوریت فروپاشی
۳. تحلیل شگرد تکراری #کار_خودشونه با مدل "رمزگشایی تقابلی" در اندیشه استوارت هال
۴. فرایند و مکانیسم پنجگانه جنگ شناختی از #تصویرسازی و تداعی تا قابلیت پیش بینی و کنترل رفتار اجتماعی
۵. تشریح #خطوط_خبری شش گانه از حادثه کرمان در شبکه های معاند از تحقیر عبارت "امنیت در ایران" تا "دو قطبی سازی هواداران_هورا کشان"
۶. استراتژی پیشینی در مواجهه رسانهای و ابتکار عمل در #روایت_سازی جهت پر کردن شکاف واقعیت تا روایت
مشاهده مشروح مصاحبه از طریق لینکhttps://iqna.ir/00Haij
✍ علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
📹 اکران و نقد و بررسی مستند #عمامه_صورتی
🔹باحضور:
🔸جناب آقای حسین شمقدری
🔸حجت الاسلام حسین صفری
🔹منتقدین:
🔸حجت الاسلام فرهاد فتحی
🔸جناب آقای آرش فهیم
🔸حجت الاسلام علیرضا محمدلو
🕰 زمان: یکشنبه ۲۴ دی/ ساعت ۹:۳۰
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از ستاد امر به معروف کشور
🔸به دلیل پاره ای از ملاحظات نشست نقد مستند عمامه صورتی لغو گردید.
📌کانال رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
https://eitaa.com/joinchat/147849401Cf9c3f14f0d
🔎درباره یک نامستند آشفته و بازنمایی سکولار
▫️مستند #عمامه_صورتی فارغ از فرم شتابزده،از حیث بازنمایی یکسری مبانی، مساله ها و دلالت هایش، حاوی نکات تامل برانگیزی است که مورد بررسی قرار میدهیم.
1️⃣ سه تصویر سکولار از روحانیت:
۱.بازنمایی "پیش از اجتماع" از روحانیت؛ خیلی کلیشهای و تکراری در سکانس اول مستند، با یک بازنمایی کاتولیکی از روحانیت، حرف آخر را اول میزند. #روحانیت_بالای_کوه بریده از جامعه که مشغول کنش ورزشی/فانتزی بوده و مبتلا به تصور شاد از خود و به اصطلاح یک #خودآگاهی_کاذب است.گویا که طعنه ای به گرایش عرفانی_اخلاقی روحانیت هم داشته باشد.
۲.بازنمایی "در اجتماع" از روحانیت؛ روحانیتی که کم توجه به قواعد و شئون ارتباطات از منظر دین(تعبیر گناه کوچک راوی)، وارد کافی شاپ، پارک و گفتگوی رو در رو با مردم!(دختران نوجوان و جوان بی/کمحجاب) با فیگور مردم شناسی! میشود. در این مواجهه با توجه به سوال راوی که خط روایت داستان را مدیریت میکند و پاسخ مصاحبه شوندگان، تصویر منفی جدایی مردم از روحانیت/دیوار حائل میان حوزه و جامعه، بازنمایی میگردد. گفتگوها بسیار تیز و #ساختارشکن و با جهتگیری نفرت از روحانیت و حکومت، پیش میرود و از طرف راوی مستند هم همین روایت غلط فریز میشود.
۳.بازنمایی "بر اجتماع" از روحانیت؛ در ادامه تابوشکنی و روایت سازی مسموم، تصویری قدرت زده، توتالیتر، ضدعلم و منفور از روحانیت ارائه میدهد که از وقتی وارد عرصه حکمرانی شده، فساد سیاسی_اقتصادی را در پی داشته است.از دیالوگ سمی که در باب #مونوریل_نیمهکاره بود و عبارت "حرم من" هم بهره میبرد و نیز پرسش بدون پاسخی که راوی در باب تغییر سمت مردم/روحانیت از قبل و بعد انقلاب طرح میکند، همین روایت را تقویت مینماید.
2️⃣ دو تحلیل کژتاب از موضوع حجاب:
۱. تعمیم غلط و سوگیرانه: با نوع قاب بندی، تیپ سوژه ها و لوکیشنهای مصاحبه، #حجاب را یک مساله از دست رفته و بی حجابی را یک موضوع فراگیر نشان می دهد که البته با واقعیت و آمارهای رسمی در تعارض جدی است. اینکه قاب دوربین را به چند پارک و کافی شاپ و فروشگاه معطوف بکنیم و برای اثبات مدعای سخیف، رطب و یابس را بهم ببافیم و در برخی پلان ها، ماجرا را امنیتی جلوه دهیم، جز #تعمیم_سوگیرانه چیز دیگری نمیتوان گفت.
۲. تحلیل حاد و بسیط و خطی: وقتی قاب دوربین را موقعیتی و ذوقی ببندیم و کشور را به لب ساحل و چند موقعیت طبقه زده اشرافی و لاکچری تنزل دهیم و از طرفی، دست داشتن ۹ سفارتخانه بیگانه در اغتشاشات ۱۴۰۱ و استعاره دیوار برلین و نقش سرویسهای جاسوسی را سانسور کنیم، نتیجه طبیعی این خواهد شد که مساله حجاب را به غلط، #پروژه_فریب و نفوذ جریانهای سیاسی داخلی معرفی کنیم.
3️⃣ سه تجویز تامل برانگیز در باب امر به معروف:
۱. تقلیل/تبدیل فناوری دینی به گفت و شنود شهروندی: وقتی #منش_بیقاعده روحانی مستند در کافیشاپ و پارک و نوع نگاه راحت و مواجهه ریلکس با پوشش های نامناسب و بعضا زننده برخی از شهروندان را مشاهده میکنیم، دلالتی جز تقلیل یا تبدیل ناشیانه یک فناوری دینی به #گفتوشنود_منفعلانه_شهروندی بدون اثر اصلاحی در ساحت اجتماعی را دریافت نمیکنیم.
۲. یک استراتژِی شکست خورده: وقتی غالب اشکالات مطرح شده از ماجرای #سینما_رکس تا بحث عبارت "چرا نمیرید؟" و سوالات ساختارشکن دیگر بی پاسخ میمانند یا پاسخ ضعیف و بلاگری دریافت میکنند و در انتها نیز زیر عمامهاش میزنند، #تصویر_افسرده و شکست پروژه امر به معروف را در ساحت پذیرش اجتماعی به مخاطب منتقل میکند. بماند که با شیطنت خاصی، عبارت #خروج درب فروشگاه را بالای سر روحانی مستند بعد از فرایند حضور اجتماعی، به عنوان یک قاب استعاری هم مشاهده کردیم!
۳. خوانش غلط از مطالبه درست: اینکه #امر_به_معروف و نهی از منکر را از سد ثروت و قدرت باید رهانید و در ساحت مسئولان و سرمایهداران هم پیگیری نمود حرف درستی است، اما اینکه #دوگانه_مصنوعی از فرهنگ_اقتصاد یا سیاست_اقتصاد درست کنیم و با تعجیل و بساطت تحلیلی یا خوانش غلط یکی را بر دیگری ترجیح بدهیم، تلقی درستی نیست.
4️⃣ تکنیک تقطیع در خدمت اعتباربخشی
▫️آفت #تقطیع هم در عصر رسانه، به یک رفتار فراگیر تبدیل شده و دامان هر متن و انسان مقدس و جدی را هم گرفته است. دادهها و عباراتی که در موقعیتی از جانب بزرگی مطرح شده که نه قبل و بعد و موقعیت کلام، روشن است و نه با منظومه سخن و اندیشهاش سنجیده میشود و صرفا چون دلالتی بر ادعای مورد نظر دارد، برش خورده و مصرف میشود. در مستند جناب #شمقدری هم این تکنیک اعتباربخشی گزینشی به پیرنگ روایی داستان، با دو کلیپ کوتاه از حضرت امام و رهبرانقلاب، استفاده شده و صرفا تقویت و تعمیم شبهات علیه روحانیت را دنبال میکند و الا با واقعیتها و دیگر عبارات امامین انقلاب، نسبت شاذ و دوری دارد.
✍️علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎 پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید نادانی
✍️ ادوارد سعید
🔸 روزانه فقط در تلگرام بیش از ۳ میلیون مطلب منتشر می شود. جالب است بدانید در ساعت ۴ صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می رسد نیز ۲۵ هزار مطلب نشر می یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی نظیر و فوق العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می دانیم اما با ويژگی هایی خاص.
🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن میگوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن میدانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت میکنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم.
🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک میشویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با #سواد_مصنوعی روبرو هستیم.
✍️تحلیل و تجویز راهبردی:
رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهتدار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند:
1️⃣ حجم بالای اخبار و تحلیل ها: اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها.
2️⃣ سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است.
3️⃣ سواد مصنوعی: نظرات ما از #پرسهزدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند، نه مطالعۀ کتابها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است.
به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، #شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزشاند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم.
🔻چه می توان کرد؟
1️⃣ #تعلیق_قضاوت. نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت.
2️⃣ در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از #آرامش_فکری بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست.
3️⃣ به #ساختارهای_مشکوک، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شدهاند مانند «گفته میشود» یا «شنیدهها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد.
4️⃣ برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید:
الف) آیا از #منبع_خبر/گزارش مطمئن هستم؟
ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟
ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟
د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟
5️⃣از #چرا و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟
6️⃣در دانش منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش #مغالطات را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید.
7️⃣حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. #جریان_آزاد_اطلاعات در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند.
🆔 @asre_tabyin
🔎 رسانه امنیت ما کجاست؟
▫️در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا #معنی_امنیت را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم میخورد. به همین دلیل آمریکا در جنگخلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه میکند.
▫️#رسانه_امنیت(جنگ) یعنی سکویی که بتواند روایت غالب و روشن ماجرا را بر دوش کشیده و شبکه روایت را راهبری کند. پاشنه آشیل جامعه، تحلیلهای متکثر و زردگوهایی است که بدون اتصال به میدان یا دیپلماسی، هرلحظه گمانهای را برای مخاطب برجسته کرده و #نبض_افکارعمومی را دچار نوسان ادراکی میکنند.
▫️این چالش بدلیل جدا افتادن اتاق جنگ و فکر و #روایت است که در نتیجه نمیتوانند افکارعمومی بعنوان ضلع سوم جنگ را راهبری نمایند. بایستی نقش رسانه به عنوان ضلع جدید مدیریت را به رسمیت شناخت والا مبتلا به گسل اجتماعی و سیاسی خواهیم شد.
▫️#کلاوزویتس از اندیشمندان بزرگ جنگ میگوید که هر جنگی سه ضلع دارد؛ دولت(government)، ارتش(army) و مردم(people). عقل، شانس و اشتیاق. عقل سیاستمدار با شانس و توانی که ارتش فراهم میکند بایستی در اشتیاق و حمایت و ذهنیت افکارعمومی ضرب شود تا ترکیب اقدامات امنیتی تکمیل شود. مشت ارباب رسانه را پر کنید تا این مثلث تکمیل شود.
▫️این به معنای مداخله افکارعمومی در چند و چون و جزییات اقدامات امنیتی و نظامی نیست و فقط نامحرم ندانستن رسانههای جریان اصلی و همسو جهت ربودن گوی سبقت از دست #فیک_نیوزها، رسانه های زرد، #تحلیلگران_خودگردان، منفیباف و خودتحقیر است.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎باور کنیم امنیت ملی شوخی نیست ...
چند روز از منهدم کردن مقر موساد در اَربیل میگذرد. حملهی موشکیای که در آن پیشرو دیزهیی به همراه چند افسر اطلاعاتی موساد کشته شدند. از آن روز تا حالا رسانهها، اطلاعات دقیقی ندارند که در اَربیل چه نفراتی از صهیونیستها به درک واصل شدند ...
اما اینجا در کشور ما از یکی دو ساعت پیش رقابت شدیدی بین کانالها و رسانهها شکل گرفته در معرفی شهیدان امروز در سوریه
تقریباً تصاویر نصف برادران سپاهی را هم به جای شهدا منتشر کردهایم!
واقعاً نمیدانم چقدر اعلام اسامی و سمتها در این سطح و موقعیتِ جنگِ پیش رو درست است یا غلط!
اما آنچه قابل فهم است؛
تلاش عجیبی است برای دیده شدن، برای عقب نیفتادن در اعلام خبر، برای #ضریب_دادن به اقدام دشمن، برای به هم ریختن ناخواستهی اذهان عمومی، برای ...
به قول یکی از رفقا نمیدانم این #شهوت_اطلاعرسانی چه زمانی فروکش میکند؟
هنوز هیچ چیز مشخص نیست، نهاد رسمی اطلاعرسانی نکرده، زوایای موضوع مشخص نشده، دوستان دقیقه به دقیقه مطلب منتشر میکنند ...
▫️رسانه امنیت کجاست؟
✍حمید کثیری
🆔 @asre_tabyin
radio-goftego-02_11_02-16.mp3
49.8M
🔎#رادیو_گفتگو
🔻#پهلوی در قاب رسانه های معاند را در این برنامه، موضوع گفتگو قرار دادیم.
🔸رسانه های بیگانه چگونه دستگاه منسوخ و منحوس پهلوی را #بازنمایی میکنند؟
🔸#تیپ_شناسی ۴ رسانه معاند در روایت از پهلوی
🔸#ترفندشناسی و تکنیکهای رسانه های فارسیزبان بیگانه در باب تطهیر خاندان پهلوی
مهمانان برنامه:
▫️دکتر جواد یوسفی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه
▫️حجت الاسلام علیرضامحمدلو، کارشناس و تحلیلگر رسانه
🆔 @asre_tabyin
🎯 هوش مصنوعی احمق است، اما بهشکلی قانعکننده
— هوش مصنوعی به شکل فعلیاش بیشتر #کلیشه است تا #خلاق، و بیشتر مبتذل است تا پیشرو
📍سال ۲۰۲۳، سال هوش مصنوعی بود. سالی که هر بار #شبکههای_اجتماعی را باز میکردی، با تصاویر عجیب و غریب، توهمی یا آخرالزمانیای مواجه میشدی که #هوش_مصنوعی ساخته بود. یا داستانهای پر شور و شوقی میشنیدی که چهکارهایی از چت جیپیتی برمیآید. اما کسانی که تحولات هوش مصنوعی را جدیتر دنبال میکردند، انگار به این خلاقیتها چندان خوشبین نبودند. جیمز برایدل، در این مقالۀ مفصل توضیح میدهد که چرا برخی از رایجترین تصورات دربارۀ هوش مصنوعی، در واقع، سراپا غلطاند.
🔖 ۴۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/d76239
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از روزنامه جوان
#یادداشت_اجتماعی
🌐جنبشی جعلی به نام زن با کلیدواژههای اجارهای
✍علیرضا محمدلو
🔺با نزدیکشدن به ایام انتخابات، شاهد هستیم که برخی جریانها در زمین رسانه یا سیاست، به بهانه حادثهای در مترو یا جشنی در دانشگاه یا رفت و برگشت لایحهای در باب حجاب و عفاف در صدد هستند تا بخشی از جامعه را با شعارهای جعلی با خود همراه و صندوق رأی خود را لبریز کنند. جهت باز کردن مشت این جریانات ضروری است شعارهای سال گذشته و جنبه فکری ماجرا را تأملی دوباره داشته باشیم.
👈🏻 متن کامل در لینک زیر:
🔗 Javann.ir/1215937
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌏 @NewsJavan
🎯 دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شدهاند، و سرگرمیها به خبر
— متاورس آیندۀ بشر نیست، همین امروز است
📍سال ۱۹۹۲ نیل استیونسون در یکی از رمانهای علمیتخیلیاش اصطلاح «متاورس» را مطرح کرد. #متاورس نوعی #سرگرمی_مجازی بود که افراد میتوانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمیتخیلی بیرون جهیده و پا به زندگیمان گذاشته است. شرکت متا به ریاست مارک زاکربرگ جدیترین پیشگام این حرکت بهسوی آینده بوده و فعلاً وعدههایی ابتدایی و ناپخته درخصوص سرگرمیهای غوطهورکننده ارائه کرده است. اما تحولات فناورانه و اجتماعیِ چند سال اخیر میگویند شاید برای زندگی در دنیای متاورس نیازی نباشد منتظر ابداعات شرکت متا بمانیم، چراکه هماکنون نیز دنیای ما دنیای متاورس است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/w52416
🆔 @asre_tabyin
🔴#اطلاعیه
📣📣نشست آنلاین
🔷موضوع:
روایت انتخابات از قاب رسانه و تکنیک های عملیات روانی
🎙️با حضور حجت الاسلام علیرضا محمدلو، پژوهشگر علوم اجتماعی
🕣 #امشب ساعت ۲۰ در سامانه اسکای روم
▫️با جمعی از کنشگران رسانه ای در باب جامعه، رسانه و #انتخابات صحبت می کنیم ان شاالله. شگردها و تکنیک های رسانه ای را با نگاهی بر انتخابات گذشته بحث می کنیم و توان افزایی معرفتی و کنشگری را در عرصه انتخابات گفتگو می کنیم.
📌لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/tasnifmedia/tasnif
🆔 @asre_tabyin
🔎حسینیه معلّی و دلالت های دهگانه در یک تحلیل فرهنگی_اجتماعی
▫️این بررسی با نگاه بر نکات مثبت و وجوه راهبردی و اضلاع مهمی است که در این برنامه به بار نشسته و مدعی است که علی رغم برخی ضعفهای فرمی یا محتوایی یا اجرایی، بایستی دلالت های چنین برنامه ای را برداشت کرده و در موقعیت ها و فرم های متنوعی مدلسازی نمود تا مخاطب را در نسبت با دین و #دینداری، آگاهتر و مشتاقتر نمود.
1⃣ ترکیب شادی و معنویت: شاید یکی از شبهات یا ذهنیات نسبت به دین و مناسک دینی، درونگرایی و برجسته کردن گریه ها و گرایش به غم و غصه بود که این برنامه با این #ذهنیت_رسوب_یافته به تقابل جدی پرداخت و ترکیب نو و لازمی را به جامعه ارائه داد که طبیعتا در تنظیم سرعت و کیفیت و برد بیشتر به مشورت نیاز دارد.
2⃣ شور مرکب با شعور: انتقال معرفت دینی و معرفی کتاب و رد و بدل اطلاعات مذهبی و اجتماعی و سیاسی و احترام به والدین و ادب برخورد با مردم و خانواده در حد و مدیوم یک برنامه رسانهای هم در نوع خودش جالب بود که گاها با روایت خوانی میثم مطیعی و خاطره گویی سیدمجید بنی فاطمه و تکمله های نجم الدین شریعتی صورت میگرفت. در برنامه های شاد معمولا عنصر #توان_بخشی_معرفتی مغفول واقع می شود که در این برنامه دقت خوبی شده بود اما اینکه چه چیزی، را چه کسی، در چه زمانی و با چه بیانی ارائه میداد هم محل تاملات بیشتری است.
3⃣ صمیمیت و اخوت: در عصر فناوری و تفردیافتگی و #انبوه_تنها(Lonely Crowd) به تعبیر رایزمن، این احساس اخوت و صمیمیتی که از طرف داوران نسبت به همدیگر یا مجریان و حتی مهمانان و تماشاگران به تصویر کشیده شد، فرامتن معنوی_ارتباطی قشنگ و بجایی در سطح افکارعمومی برجای میگذارد.
4⃣ توجه ویژه به نوجوان: در پیچیدگی های دنیای مدرن و بحبوحه پیدایش نسلی نو که به #بومیان_عصردیجیتال یا نسل نت و زِد، مشهور شده اند، جای خالی فاکتور ارزشمندی بنام "توجه" و تعریف نقش برای انتقال ۱.هویت، ۲.جهت و ۳.معنا موج میزند که در این برنامه در حد قابل قبولی به این مساله دقت شده بود که البته به ارتقاء ایده ها و فرم ها باید توجه ویژه داشت و یک افق بالاتری را برای چنین برنامه هایی به ثمر رساند.
5⃣ احترام به بانوان: شاید در تم شاد مذهبی با لوای هیات، تعریف نقش برای بانوان یک #ریسک تلقی شود. این برنامه در حد دعوت و نقش دهی به تعدادی از تیم های اجرای بانو و اختصاص یک سمت کامل از تصویر برای بانوان با حفظ عدالت در تصویر و انتخاب زاویه دوربین نه دور نه نزدیک(مدیوم شات)، بنظر کار سختی را با نمره نسبتا خوبی به انجام رساند که البته جای اندیشه ورزی و تامل کیفی بیشتری دارد.
6⃣ توجه به آیین ها و سنت ها: در واقع با اصالت دادن و برجسته کردن آیین ها و سنت های محلی، #گفتمان_مدرن را در ساحت جامعه سازی یکدست، تک سایز، فاقد تفاوت و خلاقیت و البته قابل پیش بینی تحت عنوان پرطمطراق شهروند خوب و مدرن به نقد کشید.
7⃣ پُررنگ سازی وحدت اجتماعی: دعوت از اقصی نقاط کشور با زبان ها و آیین های مختلف و همچنین بها بخشی به اجرای اهل سنت با تم ترکمن یا بلوچ یا کرد و تشویق بی نظیر حضار و شوخی و صمیمیت و تبادل هدیه با ذاکرین جلسه، دلالت یکپارچگی اجتماعی(social entegration) را به مخاطب منتقل میکرد.
8⃣ امتداد و برد بینالمللی: دعوت از شیخ جلیل القدر نیجریه ابراهیم زکزاکی و بسیاری از شرکت کنندگان مسلمان از کشورهای همسایه و حتی آفریقا و نفس انتخاب نزار القطری در ردیف داوران برنامه، حکایت از یک #نگاه_فراگیر منطقه ای و بین المللی حاکم بر برنامه داشت که نکته لطیف راهبردی داشت.
9⃣ احترام صریح به ولایت و رهبرانقلاب: #شکستن_مارپیچ_سکوت با زبان شعر و اجرا در قاب رسانه ملی از باب ابراز علاقه و محبت به رهبری هم قابل توجه بود. احترام و قداست یک راهبر فراموقعیت در قالب خاطره یا نقل قولی جالب یا حکم فقهی ویژه و متناسب از ایشان و ابراز احساسات حضار و مجریان و ایجاد فضای تولی هم جای تقدیر داشت. البته وجه هنری، غیرمستقیم گویی، ایده ناظر، جذابیت داستانی، موقعیت شناسی راوی ها، وزن محتواها و توجه به ظرافت هایی که مخاطب به اصطلاح خاکستری را هم با ماجرا همراه کند، بایستی تقویت شود.
🔟 احترام به پیشکسوت ها و پدرهای جامعه: در قسمت های مختلف شاهد این اتفاق مبارک بودیم که یک دلالت راهبردی جدی دارد. تعارف که نداریم در عصر اطلاعات و جهان مدرن، نسبت ها بهم ریخته و سکوها و مرجعیتهای فکری و معنوی و تربیتی جامعه دستخوش تغییر و تکثر و تحقیر شده است. اساسا عصر مدرن، دوره عبور از پدرها و پدری هاست و یک ولنگاری و #مصرفزدگی_بدون_کنترل و نظارت را دنبال میکند تا به یک مدیریت استاندارد جهانی با وساطتهای برساخته رسانه زده و بدون وساطت عناصر سنتی فرهنگ و لایه های مداخله گری چون خانواده و رهبران فکری و تربیتی ختم شود.
#حسینیه_معلّی
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#انتخابات
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
⏰ زمان: دوشنبه ۷ اسفند، ساعت ۱۶
🏢 مکان: قم، خیابان هنرستان، ساختمان فکرت
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
عصرتبیین عصررسانه
#انتخابات 💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجتالاسلام دکتر وکی
🔻نکاتی که در این نشست ارائه دادم را در چند پاراگراف برای مخاطبین و دوستان محترمی که پیگیر محتوای ما بودند می نویسم که ان شاالله مفید واقع گردد:
1️⃣ پدیده #سلبریتی ریشه در هستی شناسی غرب دارد که لایه های معنا را از ساحت متافیزیکی به اصالت فیزیک تنزل بخشیده و در لایه معرفت شناختی نیز از افول امرقدسی و سپس تغییر محوریت از عقل گرایی به سمت تجربه زدگی و برجسته شدن امور حسی و بصری و بدن مندی به بار نشسته است.
2️⃣ سلبریتی، محصول و رهاورد جهان مدرن است و در امتداد #صنعت_فرهنگ به تعبیر آدورنو و پدیده سرگرمی و اوقات فراغت به عنوان یک فناوری نو جهت کاربست و توسعه تجربه گرایی و ایده مدرنیزاسیون به وجود آمد.
3️⃣ از جمله عقبه های فکری مفهوم سلبریتی به جامعه نمایشی و اصالت صحنه اروین گافمن و #عصر_تصویر و گشتل(چارچوب ذهنی) هایدگر می توان اشاره کرد و همچنین تئوری حادواقعیت ژان بودریار و سبقت گرفتن نمودها و نشانه ها و تصویرها از بودها و واقعیت ها و مدلول ها از جمله نظریه های پشتیبان برای موضوع سلبریتی است.
4️⃣ تبدیل وضعیت ارتباطات از هژمونی و یکه تازی رسانه های جمعی به سمت رسانه های اجتماعی و پیدایش جامعه شبکه ای و جهان چندمرجعیتی و در نتیجه برجسته شدن سکوهای متکثر و متنوع و #انسان_رسانهها نیز از پشتوانه های تحلیلی این موضوع می تواند باشد.
5️⃣ تقسیم سه گانه شهرت با ارجاع به کتاب خدایان بدکردار؛ ۱. #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. ۲. #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. ۳. #شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود با این ویژگی که میان شهرت و دستاورد، وزن و تناسبی مساوی وجود ندارد.
6️⃣ سلبریتی در نسبت با غرب، یک پدیده و فناوری هارمونیک و همسو با بنیادها و هنجارها و نهادهاست که در راستای یک ریل گذاری و سیاست مشخصی گام بر میدارد. مثل کیلیان امباپه (فوتبالیست مشهور فرانسوی) در اغتشاشات فرانسه که همسو با حاکمیت، مردم را دعوت به آرامش می کرد. اما در نسبت با جمهوری اسلامی به یک سیاست و ریل گذاری درستی نرسیده و #سرمایه_اجتماعی و مردم را تحت تاثیر دوقطبی مصنوعی، مبتلا به واگرایی از حاکمیت و سیستم مینماید.
7️⃣ سلبریتی با امر سیاسی بیگانه است و زیست فرهنگی و هنری دارد و تبدیل به یک طبقه اجتماعی با سبک زندگی متمایز شده که نه مردم است نه حاکمیت و از هردو بی اطلاع و غریبه است. نتیجه اینکه؛ آگاهی و شناخت کافی برای اتصال بالا و پایین جامعه و راهبری امر سیاسی را ندارد.
8️⃣ نسخه بدیل و تز جمهوری اسلامی در قبال جامعه مدرن و سلبریتیسم، تعبیر #حرکت_عمومی با محوریت #لایههای_میانی است که رهبرانقلاب مطرح کردند و ساخت اجتماعی و جمهوریت را به عنوان مهمترین اصل سیاسی در گرو فعال سازی اراده های عمومی از دل فناوری اجتماعی "آتش به اختیار" منضبط و سریع و ملموس میدانند.
9️⃣ "انبوه تنها" به تعبیر رایزمن و توده های سرگرم منفعل و بی تفاوت نسبت به سیاست نیز نتیجه جامعه ای است که راهبری اراده های عمومی را به دست شاخص های ضعیف و کم مایه همچون سلبریتی ها سپرده باشد که ضعف عقلانیت و انتخاب های سطحی و جو زده را منجر خواهد شد.
🔟 در مقام نسخه "چه باید کرد؟" امروز هم اینکه ۱.بایستی در ساحت ساختاری به ساز و کار شکل گیری لایه های میانی متعهد و متخصص و ۲.در لایه افکارعمومی به #توانبخشی_معرفتی و تولید آگاهی و ۳.در نسبت با مشاهیر و سلبریتی ها نیز به تبیین و گفتگو در لایه ای و به چهره سازی حساب شده(نه سرگردان و بی مقصد و بی مبنا) در لایه ای دیگر و مدیریت سکوها در لایه سوم همت گماشت.
#انتخابات
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
🔎گزارشی کوتاه از فرایند تبلیغی_تبیینی در ایام انتخابات؛
🔻چهار دسته مخاطب، مساله کانونی و ضدروایتها
▫️برای درک امر سیاسی بایستی در حوزه عمومی قدم زد و #زیر_پوست_شهر گام نهاد و بدون تعارف به گفتگو با ردههای سنی مختلف نشست. سیاست وقتی بازنده میشود که مردم را از دور نگریسته و افکارعمومی را با تمام تنوع، تکثر و در عین حال، اشتراکات کلیدی و حساسش به رسمیت نشناسد. مردم وقتی از سیاست بیگانه شده و احساس بیتفاوتی پیدا میکنند که لایه های حکمرانی تبدیل به #طبقه_ویژه شده و از دل رویدادها متولد میشوند و نامساله ها را راهبری میکنند.
▫️گذاری در #حوزه_عمومی با نیت پاسخ به شبهات و جلب مشارکت حداکثری داشتیم و در چند دبیرستان دخترانه و چندین محفل پسرانه و پاتوق های مردمی و مساجد و هیآت و برخی دانشگاهها و ادارات و کافههای حاشیه شهر و همایش والدین مدارس و نظام پزشکی و...حاضر شدیم و در نسبت با #ضدروایت رسانههای معاند، به چند مفهوم کانونی رسیدیم.
1️⃣ دغدغه آینده و امید به رویاها
🔸رده سنی زیر ۲۰ سال و رای اولی ها بیشتر و واقعیتر از همه در نسبت با انتخابات و حوزه سیاست، دغدغه #آینده داشتند که بالاخره چه کنیم و چه خواهد شد؟. در واقع هویت این نسل با مساله آینده گره خورده بود.
🔻ضدروایت رسانه های معاند در نسبت با این نسل، ناظر بر مساله #امید است و تزریق ناامیدی در جامعه هم این رده سنی را بیشتر متاثر میکند که از دل گفتگو با نسل نوجوان زیر ۲۰ سال(تینیجرها) و دم کنکوری روشن میشد.
2️⃣ دغدغه اعتماد و کاربست استعدادها
🔸رده سنی زیر ۳۰ سال هم جوانان مستعد و انرژیک و صاحب ایده ای بودند و عموما دغدغه کار و اشتغال و ازدواج و عرض اندام اجتماعی برای آنها بیشترین اهمیت را داشت.
🔻ضدروایت های جریان معاند نیز با پمپاژ موج منفی و بزرگنمایی ضعف ها و کوچکنمایی و سانسور قوت های جامعه، اعتمادسوزی کرده و که در گفتگو با جوانان زیر ۳۰ سال، مساله #اعتماد و توجه به استعدادها بیشتر به چشم می آمد.
3️⃣ دغدغه رضایت از زندگی و وضع موجود
🔸رده سنی زیر ۴۰ سال که ازدواج کرده یا در شرف ازدواج بودند و یک ثبات نسبی را در شغل و شرایط زندگی تجربه میکردند، دغدغه #رضایت_از_زندگی و کسب و کار خوب را داشتند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی با مطالعه رسانه های معاند هم نشان میداد که کلیدواژه رضایت از زندگی مورد هدف قرار گرفته و سیاهنمایی وضعیت موجود، نقطه کانونی در پروپاگاندای رسانهای است.
4️⃣ دغدغه کارآمدی و توان رفاهی بیشتر
🔸رده سنی زیر پنجاه سال هم که نگاه های پخته تر و جدی تر به سیاست داشتند، مساله رفاه و سلامتی و رسیدگی بیشتر و پیشرفت زندگی را در سایه بازدهی اقتصادی و #کارآمدی سیاسی دنبال میکردند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی نیز حکایت از این داشت که کلیدواژه ناکارآمدی نظام، دستور روز رسانههای معاند بوده و "نمی شود" و "نمی توانیم" و "مرغ همسایه غاز است" و... از عبارات و مفاهیم رایج سکوهای ضد ایرانی است.
🔹این قبیل گفتگوهای متنوع با ردههای سنی مختلف موید این نکته بود که #جنگ_شناختی پیرامون ۱.ترور واژههای کلیدی، ۲.تحریف، سانسور یا بایکوت تاریخ، ۳.روایت وارونه از وضع موجود ۴.خوانش سیاه از آینده، رقم می خورد.
🔹ناامیدی، بیاعتمادی، نارضایتی، ناکارآمدی ذیل مساله ۱.هویت، ۲.معیشت، ۳.معرفت و ۴.سیاست در سطح افکارعمومی به صورت پرتکرار پمپاژ میشود. ذهنیت اجتماعی دچار فروپاشی شده و تشخیص راست و دروغ سخت میشود.
🔗نتیجه اینکه؛ حوصله و مهارت گفتگو، زبان نرم و رسا، صمیمیت و مهربانی، گوش شنوا و حواس شش دانگ/ دست پر از حیث محتوای تاریخی و جریان شناسی، وضعیت شناسی داخلی و ارزیابی بینالمللی و #توان_تصویرسازی واقع گرا و امیدآفرین از آینده و تفکیک مساله از نامساله و اصلی و فرعی کردن مباحث/ ابزارهای ضروری برای نتیجه بخشی و تولید #اقناع در فرایندهای تبلیغی و تبیینی به نظر میرسد.
#انتخابات، #تبیین
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
نشست سلبریتی در انتخابات.mp3
31.49M
#انتخابات |#صوت
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انتخابات |#تیزر
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔎انتخابات ایران و خط خبری رسانههای معاند
1⃣ سه ماه گذشته: مردم معترض هستند، نظام را قبول ندارند و آمارها نشان میدهد که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.(#آمار_سازی)
2⃣ یکماه پیش: به دلیل ظلم و دیکتاتوری و... در #انتخابات شرکت نکنید و صدای اعتراض خود را به حکومت برسانید.(#ذهنیت_سازی)
3⃣ روزهای اخیر: بوی دستکاری آرا و مهندسی انتخابات به مشام میرسد و...(#شایعه_سازی)
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin