از جمله مباحث جدید مطرح شده توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای پناهیان میتوان به این موارد اشاره کرد که اتخاذ نگاه نشات گرفته از علوم اجتماعی در آن کاملا مشهود است:
👇👇👇👇
هدایت شده از فارس پلاس
🔺پیامبر(ص) از راه «جامعهسازی» مردم را به دین دعوت میکند نه از راه «تربیت فردی»
مردم وقتی یک طلبه را میبینند یاد ارتباط فردی انسان با خدا میافتند که برای خیلیها جذاب نیست، حتی ممکن است گمان کنند که این طلبه میخواهد رابطه با خدا را به ما تحمیل کند! همین تصور باعث میشود آنها از دین فرار کنند.
مهمترین کاری که پیامبر میکند و بیشترین دستورهایی که دین میدهد ابتدائاً برای برقراری رابطۀ انسان با خدا نیست بلکه برای آزادسازی جامعه از ظلم و طغیان است؛ مثل داوری که در زمین مسابقه سوت میزند تا دعوا تمام بشود و هرکسی بتوانند مهارت و استعداد خود را در زمین نشان بدهد.
وظیفۀ اصلی پیامبر، این است که زمینه را برای هدایت ما ایجاد کند، یعنی ما را از ظلمها و فشارهای بیرونی، و از علاقههایی که به ما تحمیل شده و انگیزههای غلطی که بهخاطر محیط ناسالم در ما ایجاد شده است، نجات بدهد. وقتی از اینها رها شدیم، میفرماید: «حالا میخواهی خدا را انتخاب کنی یا نه؟»
اصل ماجرای هدایت، همین بخش است نه اینکه پیامبر بخواهد دانه دانه آدمها را با موعظه و تربیت فردی، هدایت کند.
متن کامل
@Fars_Plus
هدایت شده از حجت الاسلام پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🏻 یکی از دلایل دینگریزی این است که فکر میکنند دین، تفاوتها را لحاظ نمیکند. از همه یک انتظار دارد برای پوشش و تقوا!
💠 هنگام امر بهمعروف نباید افراد را قضاوت کنیم. نباید غرورش بشکند و به او بر بخورَد!
🔻 باید بگوییم که من تو را از خودم بهتر میدانم!
✅ غیرمذهبیها نباید کنار مذهبیها احساس حقارت کنند.
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
🔻پیامبر(ص) با «جامعهسازی» مردم را به دین دعوت میکند نه با «تربیت فردی»
📌علیرضا پناهیان در جلسۀ دهم #تاریخ_تحلیلی صدر اسلام:
🔘 شاید خیلیها نخواهند از نظر فردی دیندار باشند و با خدا ارتباط برقرار کنند ولی اکثر انسانها انگیزههای اجتماعی دین را میپسندند
🔘 دین میخواهد دو کار انجام بدهد: ۱. ارتباط شما را با خدا برقرار کند ۲. در جامعه وضعیتی ایجاد کند که به شما ظلم نشود و آزاد باشید؛ این دومی را همه میپسندند!
🔘 مهمترین کار پیامبر و بیشترین دستورهای دین، ابتدائاً برای رابطۀ انسان با خدا نیست؛ برای آزادسازی جامعه از ظلم و طغیان است
🔘 انبیاء برای رهاسازی انسان از فشارهای اجتماعی آمدهاند، وقتی فشارها برداشته شد انسان برای رابطه با خدا آماده میشود
🔘 کار اصلی پیغمبر هدایت بهصورت اجتماعی است نه اینکه دانهدانه آدمها را با موعظه و تربیت فردی، هدایت کند
____
علیرضا پناهیان:
مردم وقتی یک طلبه را میبینند غالباً به یاد ارتباط فردی انسان با خدا میافتند که این برای خیلیها جذاب نیست، حتی ممکن است گمان کنند که این طلبه میخواهد رابطه با خدا را به ما تحمیل کند! همین تصور باعث میشود آنها از دین فرار کنند.
ممکن است خیلیها از نظر شخصی، انگیزهای برای دینداری نداشته باشند. انگیزۀ فردیِ دینداری یعنی انسان جدای از زندگی حداقلی دنیا، این نیّت را داشته باشد که با خدا ارتباط خوب و عمیق برقرار کند. خیلیها شاید نخواهند عمیقاً با خدا ارتباط برقرار کنند و از نظر فردی دینداری کنند امّا اکثر انسانها انگیزههای اجتماعی دین را میپسندند.
دین دو کار انجام میدهد؛ یکی اینکه میخواهد ارتباط شما را با خدا برقرار کند، دیگر اینکه میخواهد در جامعه وضعیتی ایجاد کند که به شما ظلم نشود و آزاد باشید؛ چنین چیزی را همه میپسندند. ممکن است انسان نخواهد دیندار بشود، دوست نداشته باشد نماز بخواند، امّا دوست دارد راحت زندگی کند، کسی او را غارت نکند و دیگران او را آزاد بگذارند. دین، این کار دوم را هم انجام میدهد. دین، انسانها را از ظلم و جامعه را از طغیان آزاد میکند برای اینکه به خدا برسند.
مهمترین کاری که پیامبر میکند و بیشترین دستورهایی که دین میدهد ابتدائاً برای برقراری رابطۀ انسان با خدا نیست بلکه برای آزادسازی جامعه از ظلم و طغیان است؛ مثل داوری که در زمین مسابقه سوت میزند تا دعوا تمام بشود و هرکسی بتوانند مهارت و استعداد خود را در زمین نشان بدهد.
وظیفۀ اصلی پیامبر، این است که زمینه را برای هدایت ما ایجاد کند، یعنی ما را از ظلمها و فشارهای بیرونی، و از علاقههایی که به ما تحمیل شده و انگیزههای غلطی که بهخاطر محیط ناسالم در ما ایجاد شده است، نجات بدهد. وقتی از اینها رها شدیم، میفرماید: «حالا میخواهی خدا را انتخاب کنی یا نه؟»
اصل ماجرای هدایت، همین بخش است، نه اینکه پیامبر بخواهد دانه دانه آدمها را با موعظه و تربیت فردی، هدایت کند. کار اصلی پیغمبر، مدیریت اجتماعی است و اساساً هدایت، بهصورت اجتماعی است نه فردی.
رهبر انقلاب میفرماید: نه امام صادق(ع)، نه پیغمبر اسلام(ص) و نه همۀ انبیای عالم، روششان این روشها نبوده؛ مدرسهبازی و موعظهکاری و تربیت فردی، کار انبیاء نیست... انبیا میگویند برای ساختن انسان باید محیط متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، ایجاد کرد و بس.» (طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، ص304)
کاری که انبیاء میکنند اساساً اجتماعی است؛ چون این جامعه است که زمینۀ انحراف را برای انسان پدید میآورد. علامۀ طباطبایی(ره) میفرماید: «هر جا قوا و خواصّ اجتماعی با قوا و خواصّ فردی معارضه کند، قوا و خواصّ اجتماعی بهخاطر اینکه نیرومندتر است بر قوا و خواصّ فردی غلبه کند.» (ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص153) پیغمبر باید قوای اجتماعی را سامان بدهد و نگذارد جامعه بهطور غلط بر فرد غلبه کند.
یک علت مهم دینگریزی این است که ما دین را به عنوان یک امر اجتماعی معرفی نکردهایم، آن هم امر اجتماعی آزادساز و جلوگیریکننده از ظلم و طغیان. علّت دیگر دینگریزی این است که خیلی از افراد جامعهگریز هستند، جامعهپذیر نیستند، حوصلۀ حضور در جامعه را ندارند، از تعامل با مردم بدشان میآید و اساساً موجود اجتماعی نیستند.
مقدمۀ دینپذیری، جامعهپذیری است. انسانها را فرارکننده از جامعه بار نیاورید بلکه انسانها را اجتماعی بار بیاورید تا به دین علاقه پیدا کنند. بخشی از دینگریزی موجود در جامعۀ ما بهخاطر نوع آموزشهای دینی ما ایجاد میشود که افراد را بهقدر کافی «اجتماعی» بار نمیآوریم.
🚩 محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران – ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
📢 صوت: @Panahian_mp3
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7558
@Panahian_text
هدایت شده از خانه-مدرسه مبتدا
❇️ میز بانوان مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا برگزار میکند:
پنجمین دورهمی چندشنبههای نوآوری با موضوع «سبک زندگی ایرانیاسلامی»
🔶 من مانا
گزارش تجربهی فعالان، ایدهپردازان و نوآوران عرصهٔ «سبک زندگی ایرانیاسلامی»
خانمها:
۱.طهورا حاجیوند با ایدهٔ «فروشگاه ربیع»
۲.زهرا شجاعی با ایدهٔ «تردینک»
۳.سولماز زینلی با ایدهٔ «تولید پوشاک اسلامی هدی»
۴.فرزانه آخودداد با ایدهٔ «آموزش و تربیت بازیمحور»
۵.عارفه خوشروزگار با ایدهٔ «خانهٔ تمدنساز»
🔶 عصرانه نوآورانه
گرمنوش گفتوگو، شیرینی لبخند و قابی برای فردا
🔶 شرایط نگهداری کودکان عزیز شما فراهم است.
زمان: یکشنبه، ۹ بهمن، ساعت ۱۵ تا ۱۷
مکان: ۲۰متری گلستان ، نبش کوچه ۴، مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا، خانه مصلحان مسلمان
🔅مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
سایت|تلگرام|بله|ایتا|اینستا|سروش|روبیکا
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
📌 پرونده #هویتایرانامروز
🔰 مدرسهی نگاه در چهارمین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون هویت ایران امروز با #دکترمهدیمظفرینیا، مدیر مؤسسه روزگارنو و مسئول گروه توسعه اندیشکده پسین به گفتگو نشسته است.
در بخشی از این گفتگو چنین میخوانیم:
💠 انسان معاصر تنهایی شدیدی را تجربه میکند که ریشه در بیمعنایی گستردهی موجود در جهان دارد. تولید معنا توسط دین در جهان به یک بحران تبدیل شده و عجیب، بیتوجهی حاکمیت به این مسئله است.
💠 نگاههای فقهی فردگرایانه به دین در شرایط کنونی، نهتنها امکان هویتبخشی و معناسازی را از دین خواهد گرفت، بلکه مردم را نسبت به دین بدبین کرده و آن را تنها ابزار قدرت تلقی میکنند.
💠 فراموشی سیاستهای حمایتگری دینی مثل صدقه، انفاق، خمس، زکات و همچنین تضعیف حمایتگریهای اجتماعی توسط حاکمیت و سنتهای اجتماعی، تنهایی انسانها را دوچندان کرده است. آنها برای هویتیابی مجبور به پذیرش آزادی مصرفی و اقتضائات آن شدهاند که تعارضات جدیای با هویت دینی آنها ایجاد کرده است.
✍🏻 گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید.
ادامه مطلب
#مدرسه
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
عیار سلیمانی
📌 پرونده #هویتایرانامروز 🔰 مدرسهی نگاه در چهارمین گفتگوی اختصاصی خود پیرامون هویت ایران امروز
تبیین نقش نگاه فقهی فردگرایانه به دین در سلب امکان هویت بخشی و معناسازی دین👆👆👆
هدایت شده از کلبه اندیشه و فرهنگ
ائتلاف_عدالت_و_آزادی_در_حکومت_علوی.pdf
140.3K
💠ائتلاف عدالت و آزادی در حکومت علوی
✍حجت الاسلام قنبریان
✔️تقابل عدالت و آزادی در غرب جدید
✔️ائتلاف زیبای عدالت و آزادی در حکومت علی(ع)
✔️عده ای آزادی او را برنتابیدند!
➖رئیس شرطه و فرمانده انتظامی اش...!
➖امام شهرک ۱۲۰۰۰نفری خوارج را علیرغم درخواست سرکوب، اجازه داد تا وقتی دست به اسلحه بردند...
➖ماجرای ۳۰نفری که میخواستند دیگر اطاعتش نکنند و مقاومت امام درقبال درخواست زندان کردن آنها...
✔️عده ای هم عدالت او را برنتابیدند!
➖از معاویه و عمرو عاص ها تا طلحه و زبیرها...
➖حتی برادرش عقیل!
➖حتی حامی نظامی-فرهنگی اش نجاشی! همو که در صفین بیعت خون بسته بود و با شعرش هم از امام دفاع می کرد... اما امام حد براو جاری کرد بی تسامح!
➖به معاویه فاش گفتند: تحمل عدالت علی(ع) را نداشتیم!
@Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارویژه های مشترک دولت و ملت
🔸 ليَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ
🔸 حضرت علی(ع) هم در زمان حکومت خود از مردم می خواهند تا در برپایی عدالت ایشان را یاری کنند
🌺فرارسیدن میلاد مولی الموحدین، حضرت امام علی علیه السلام گرامیباد
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
هدایت شده از کانال حسین دارابی
مسئولین گرامی این عکس رو ببینید
بادقت ببینید، هر روز ببینید
اصلا قاب کنید بزنید تو اتاقهاتون
سرتعظیم فرود بیارید برای این مردم
باغیرت براشون کار کنید
بهترین مردمو داریم ما
حیف که قدرشون رو نمیدونید
هدایت شده از محسن قنبریان
۱۵-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
17.76M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه پانزدهم/ ۲۱بهمن۱۴۰۱
▫️ بحث مهم سنت های اجتماعی و سازه های فرهنگی
• چیستی این سنت ها؛ نه تشریع نه بدعت!
• چرایی این سنت ها؛ مگر دین ناقص است؟!
• علت فاعلی این سنت ها: صدور هذه الامه!
• دو بیان علمی برای توجیه و چگونگی این سازه های فرهنگی-اجتماعی
• بدون این ابتکارات حوزه های علمیه یا به سلفی گری یا سکولاریسم گرفتار میشوند!
• قدرت نرم حکومت برای راهبری مردم به مقاصد اخلاقی و ارزشی، همین سازه هاست
• غایت و کارکرد این سنت ها؛ دو استاندارد مهم:
- موجب الفت اجتماعی
- اصلاح و صلاح مردم
• نیاز کارشناسی و مباحثه با دانشمندان در اینباره
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
دو درس بزرگ برای امروز ما از رسالت پیامبر اکرم(ص):
✅ آغاز رسالت پیامبر اکرم (ص) در منطقه کوچک و بی تمدن حجاز
🔸️پیامبر(ص) هیچگاه نگفت که برای دستیابی به سرعت و قدرت تاثیرگذاری بیشتر، حجاز مناسب نیست و بروم از ایران متمدن یا روم دارای تمدن و امپراطوری بزرگ، رسالت را آغاز کنم! بلکه از همان حجاز رسالتش را آغاز کرد و با یاری خدا حرکت عظیم اسلام آغاز شد...
✅ اُمی بودن پیامبر(ص):
🔸️حضرت رسول(ص) هیچگاه نگفت که برای شروع کار در ابتدا باید مدارج عالیه مادی را کسب کنم و سپس شروع به انجام رسالت کنم! بلکه رسالتش را بدون کسب آن مدارج مادی آغاز کرد و اینچنین قلوب و عقول تاریخ را متوجه خود ساخت!
پس با توکل به خدا و طلب یاری از خداوند متعال و حضرت حجت(عج)،
کارها را از همان نقطهای که هستیم آغاز کنیم و با اخلاص پیش برویم قطعا یاری خدا به زودی به سوی ما خواهد آمد برکتی به حرکت ما خواهد داد که تصور آن برایمان محال است!
چه زیبا گفت آن حکیم انقلاب اسلامی که:
"در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است... در این صورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۳۷۰/۱۲/۰۵"
🇮🇷 @ayaresoleymani
تصمیم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انجام کار فرهنگی بعد از دوران ریاست جمهوری
در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است. چند ماه قبل از رحلت امام (رضوان اللّه علیه)، مرتب از من میپرسیدند که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری میخواهید چهکار کنید. من خودم به مشاغل فرهنگی زیاد علاقه دارم؛ فکر میکردم که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری به گوشهیی بروم و کار فرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دورهی ریاست جمهوری، امام به من بگویند که بروم رئیس عقیدتی، سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم حتّی اگر به جای گروهان، پاسگاه بود من دست زن و بچهام را میگیرم و میروم! و اللّه این را راست میگفتم و از ته دل بیان میکردم؛ یعنی برای من زابل مرکز دنیا میشد و من در آنجا مشغول کار عقیدتی، سیاسی میشدم! به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در این صورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد.۱۳۷۰/۱۲/۰۵
بیانات در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی
🇮🇷 @ayaresoleymani
💠 ولایت طواغیت و شیاطین، دريای عميقِ موّاجِ طوفانیِ تاريکی است که بر فرازش ابرهایی قرار دارد. کسی که در این دریا میافتد، راه نجاتی از این طوفان و ظلمت ندارد جز اینکه چراغی روشن شود و کشتیِ نجاتی باشد.
امام حسین علیهالسلام #کشتی و #چراغ این دریاست: «إنَّ الحُسَينَ مِصباحُ الهُدي وسَفينَةُ النَّجاةِ».
💠 امواجِ فتنههای ظُلُمانیِ دشمنان خدا، با سفینةُالنَّجاةِ امام حسین طی میشود؛ با شناگری و مُعلّمِاخلاق بودن و رياضتکشيدن طی نمیشود.
نمیشود بگويی من خودم نجاتغریق هستم! چون وقتی طول موج، پنجاه متر است و گردابی است که کشتیهای بزرگ را ميبلعد، از يک ناجی، کاری بر میآید؟! این فتنهها، آنهايی را با خود برده است که در بَدر و اُحُد بودهاند، ما که جای خود داريم!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 همسر شهید مطهری دیروز به رحمت خدا رفتند و امروز رهبری بر پیکر ایشان نماز خواندند.
اینها چند جملهای است که آقا در مورد همسر شهید مطهری گفتهاند 👇👇
«این مرحومه مؤمنه همسر شهید، واقعاً حق زیادی بهگردن شهید مطهری و طبعاً همه کسانی که از دانش و کتابهای آن شهید بهرهمند شدند دارند. خاطرات عجیبی از سختیها، زحمات و کمکهای ایشان به شهید مطهری در مسیر تلاشهایش برای مطالعه و تحقیق و نوشتن و سخنرانی و ... بیان میشود.
♨️ از جمله خود این مرحومه میگفتند:
در ایامی که شهید مطهری مشغول تدریس و سخنرانی در دانشگاهها و مراکز مختلف بودند و باید خیلی سخت مطالعه و تحقیق میکردند تا بتوانند پاسخگوی شبهات و ... باشند، فرزندانم کوچک بودند و بازی و یا صحبت میکردند و من برای اینکه تمرکز شهید مطهری بههم نخورد و بتواند بدون هرگونه سر و صدایی تمام فکر و ذهنش را روی مطالعه بگذارد، بچهها را میبردم امامزادهای که در نزدیکی ما بود و ساعتها آنجا مینشستم تا هیچ سر و صدایی نباشد و شهید مطالعه کند و بنویسد. عجیبتر اینکه این را به شهید مطهری هم نمیگوید تا ایشان دغدغهای نداشته باشد.
💌 یک زن چقدر میتواند در رشد و خدمات برجسته همسرش تاثیرگذار باشد. حال این را مقایسه کنید با برخی از امروزیها ... . اتفاقاً به همسرانتان بگویید تا با هم سلوک کنید.»
🔻با این تعاریف رهبری شخصاً بسیار بسیار وامدار و مدیون همسر شهید مطهری هستم ... رحمةاللهعلیها
@b_motahary
@andishehdini |حـسـیـنـےیـمـیـن
شب عملیات گفت من میخوابم روی سیمخاردار به بچهها بگو رد شن. سه ردیف سیمخاردار حلقوی روی همدیگه. گفت من با صورت میخوابم که چشمم توی چشم بچهها نیفته منو ببینن من خجالت بکشم!! نفر آخر گردان که رد شد، شده بود گوشت چرخ کرده لای سیم خاردارها...
ما اینجوری پای امام زمان"ع" هستیم؟ که برای دیگری ایثار کنیم؟ که برای هدایت دیگری کار کنیم؟ که برای دستگیری از دیگری و رفاقتش با امام زمان"ع" کار کنیم؟
☑️ https://eitaa.com/joinchat/3797614592C4c785700cb
۱-مدل حل مسئله فقهی.mp3
16.33M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مسأله فقهی
کارگاه و ارائه 1⃣ : بیان فشرده ای از ۴مرحله ی حل مساله فقهی
حجت الاسلام محسن قنبریان/ جلسه اول چالش سه گانه در حکمرانی مجازی
❓حل مساله فقهی چه مراحلی را طی می کند؟! تفاوتش با استنباط مصطلح کجاست؟!
○ مراحل ۴گانه حل مساله:
۱. کشف و تحدید مساله
۲. استنباط اول (همین استنباط مصطلح)
۳. استنباط دوم (برای تحقق در زمانه کنونی)
۴. برنامه
• فرقهای ظریف استنباط اول و دوم؟
• فرقهای استنباط با برنامه؟
☑️ @m_ghanbarian
۳-مدل حل مسئله فقهی.mp3
9.92M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 3⃣: روایتی از یک تجربه (مساله جبران خدمت کارمندان دولت)
حجت الاسلام محسن قنبریان/ هم اندیشی گروه های حل مساله مرکز نخبگان حوزه
❗️توضیح فشرده ۴مرحله حل مساله در ضمن روایت یک تجربه از کشف و تحدید مساله تا برنامه
(لازم به ذکر است مساله مورد روایت در مباحثه با سایر مراکز تصمیم گیری در نهایت در سه جلد کتاب از سوی سازمان اداری استخدامی برای تنظیم لایحه به دولت تقدیم شد)
* تفصیل این تجربه در نیمسال اول کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برای شرکت کنندگان در کارگاه حل مساله فقهی تدریجی و گام به گام انجام شد که میتوانید اینجا ببینید
☑️ @m_ghanbarian
۲-مدل حل مسئله فقهی.mp3
25.28M
🎁 بسته عیدانه
#ویژه_فقه_پژوهان
✅ مدل حل مساله فقهی
کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی مساله
حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه معصومیه
❓اساساً چه چیزی موضوع پژوهش را مساله می کند؟!
❓از کشف تا صورت بندی فقهی مساله چگونه انجام می شود؟!
▪︎درآمدی لازم:
• مراحل ۴گانه حل مساله
• تعادل بین میز مساله و مبادی بعید در میراث
○ توضیح ۷قدم در این مرحله:
۱. تعریف مساله
۲. تمییز مساله از نامساله
۳. شبکه و نظام مسائل
۴. تحدید مساله
۵. اولویت یابی مساله
۶. تکمیل فرآیند کشف مساله
۷. فرمت فقهی دادن به مساله
☑️ @m_ghanbarian
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_اول
1⃣ در دیدار با بانوان (۱۴۰۱/۱۰/۱۴) صراحتاً فرمودند: "کسانی را که حجاب کامل ندارند، نباید به بی دینی و ضد انقلابی متهم کرد".
برخی از ما پیروان ولایت از وصف (ضعیف الحجاب)، مفهوم گرفتیم و بی حجابها و کشف حجاب کرده ها را به "بی دین" و "ضد انقلاب" متهم کردیم!
البته ایشان قبلا همین لبیک گویان به کمپین های علینژاد را هم بیش از فریب خورده لقب نداده بود.(۹۶/۱۲/۱۷)
اینبار(۱۴۰۲/۱/۱۵) تصریح کرد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب کردند اهل دین اند..."!
تا از دست برخی از ماها و اتهام زنی هایمان نجاتشان دهد!
❓می پرسی: حالا دعوا سر تعابیر و اتهامات است یا کشف راهبرد رهبری؟!
منتظر باش!
2⃣ دو سه دهه قبل ایشان راه حل اساسی بی حجابی و بدحجابی را تذکر لسانی همگانی [نه گروه های نیابتی] می دانست: "بگویید و رد شوید"!
آنوقت هم بسیاری از ما پیروان ولایت می گفتیم: اثر ندارد!
اندیشکده ها و مراکز تخصصی هم دنبال بسته سیاستی و اجرایی برای تحقق تذکر لسانی همگانی نیافتادند. به شکل نیابتی و حداقلی انجام و البته محکوم به شکست شد!
تا به اینجا کشید که کمپین های طراحی شده اپوزیسیون و سوژه سازی های گشت ارشاد از اساس تذکر لسانی را "ناممکن" (نه فقط ناموثر) کرد!
❓ فکر نمی کنید ادبیات اخیر رهبر انقلاب راهبردی را دنبال می کند؟!
ادامه دهید!
3⃣ آمار پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات (دفتر طرح های ملی) در بازه زمانی ۲۹تا ۳مرداد۱۴۰۱ نشان می داد: ۲۳٪از پاسخگویان، اصلا حجاب را "واجب شرعی" نمی دانند!!!
با انحاء تهاجمات رسانه ای و شبکه ای؛ شک، شبهه و جهل بسیط (به این میزان) نسبت به حکم عجیب نیست. با این وضع، در فضای گسل های اجتماعی موجود و ناممکن شدن گفتگو، تبیین و تذکر لسانی؛ صرفاً تکیه بر ورود قهری یا قضایی و اجرای تعزیرات قانونی، طبعا راه حل اساسی به نظر نمی رسد.
❗️اما گفتن این حرفها، از سوی برخی گروه ها و شبکه های اجتماعی، اتهام اسلام صورتی(!) می خورد! فقط "دادستان ورود کن!" نشان مذهب و انقلابیگری و غیرت قلمداد می شد!
تا اینکه رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر (۱۴۰۲/۱/۱۵) از "این ندانستن" به نوع دیگری سخن گفت و باز کمیت را بالا برد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب می کنند اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می کنند چه کسانی هستند قطعاً نمی کنند. من می دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین اند، اهل تضرع اند، اهل ماه رمضان اند، اهل گریه و دعا هستند. توجه ندارند که چه کسانی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاه های جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتما نمی کنند"!
⬅️ یعنی آنهایی که به ابعاد "حرام سیاسی" بودن کشف حجاب نا آگاهند هم "خیلی" هستند!
❓اگر "خیلی" از کسانی که کشف حجاب کرده در خیابان اند، "نمی دانند"؛ راهش "تبیین است یا باتوم"؟!
ایشان در ماجرای اغتشاشات فرمود: "وسوسه روی جوانان را تبیین بر طرف می کند نه باتوم"!(۱۴۰۱/۱۰/۱۹)
اما راه حل بسیاری از ما باتوم یا مابه ازاء دوربین-جریمه بود!
4⃣ اما تبیین، فضا و ارتباط می خواهد.
فضای موجود، گسست و جدایی بین بی حجاب و محجبه و علماء و... است. دشمن هم به شکل جدی به آن دامن می زند و دوستان نا آگاه هم مثل همیشه سوژه ها را برای گسست بیشتر فراهم می کنند.
⬅️ رهبر انقلاب با ادبیات خاص اخیر، اول دنبال بسترسازی برای این ارتباط و گفتگو و زمینه سازی برای جهاد تبیین است.
اول شل حجابها را از زبان تندِ ما و برچسب های بی دین و ضد انقلاب گرفتند.
وقتی فقط جای برچسب ها را عوض کردیم و به کشف حجابی ها، بی دین و ضد انقلاب گفتیم و حتی به خطبه های جمعه هم کشاندیم؛ سراغ اینها هم آمد و با ادبیاتی غلیظ تر و کلماتی بیشتر از بار قبل (که درباره شل حجابها بود) آنها را از زبان تند ما گرفت. آنها را اهل دین و تضرع و گریه و دعا و رمضان خطاب کرد.
❗️ رهبر دارد چتر وحدت ملی می گسترد و شکاف و گسل اجتماعی را پر می کند تا تأثیر و تأثر ملت برهم فراهم شود. واضح نیست؟!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_دوم
✔️ به طور روشن:
*⃣ این چتر پدری، برادری-خواهری که زمینه و بستره برای "فن آوری اجتماعیِ" گفتگو، تبیین، تذکر و تصحیح است، را به هیچ طریق پاره نکنیم. دوباره در آن رخنه جدید نیافکنیم.
• خطباء، ائمه جمعه، منبری ها و گروه های مرجع چند هفته _بدون اینکه ارزش حجاب را کم یا بی حجابی را مجاز نشان دهند_ با همین ادبیات و درون همین راهبرد سخن بگویند.
اول به بستره گفتگو و ارتباط بپردازند از یکپارچگی و #ولاء_طرفینی (۱) بگویند و گسل اجتماعی را هم آورند.
*⃣ به جای تجمعات مطالبه گری برای اِعمال تعزیرات قانونی یا اجرای جریمه علیه بی حجابها و...، به بسته ها و خلاقیت های فن آوری اجتماعی تأثیر و تأثر همگانی و متقابل فکر کنند. برخی ابتکارات خوب را بیفزاییم و نقش آفرینی مدنی خود را گسترش دهیم.
• اگر نمی خواهیم حاکمیت در ارزشها برکنار باشد و فعلا مطالبه گری از مسئولین را انقلابیگری می دانیم؛ مطالبه برخورد با مهره درشت های بی حجابی یعنی قاچاقچیان حجاب و پوشاک، سازمان بخشی ها و دست های پنهانی که رهبری اشاره کردند را بخواهیم.
در برنامه جهان آراء عرض کردم بی حجاب کف خیابان، برانداز هم که باشد، بدتر از سرباز میدان ژاله دوره پهلوی نیست؛ با افسر بعثی شلمچه فرق دارد؛ یکبار دیگر (مثل دوره انقلاب) باید او را به ملت برگردانیم.
*⃣ اولویت مسائل اقتصادی در مطالبه از دولتها را جابجا نکنیم.
رهبر انقلاب در همین سخنرانی تصریح کردند: "برای عملی شدن شعار امسال باید دستگاه ها و بخش های کشور اولویت آن را بپذیرند. همه همتها و اراده ها در طول سال باید متوجه این #نقطه_کانونی باشد./ شعارهای اقتصادی به معنای بی اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثر گذار است"(۱۴۰۲/۱/۱۵)
• ایشان از امام و مولایش امیرالمومنین(ع) آموخته که در خطبه۸۷ فرمود: "معذور دارید کسی را که هیچ حجتی علیه او ندارید و او منم!...بر حدود حلال و حرام واقف تان کردم، لباس عافیت از عدالت برتنتان کردم، معروف را با قول و فعلم فرش زیر پایتان کردم، کرائم اخلاقی خود را به شما نشان دادم..."
⬅️ یعنی بدون مطلع کردن همه به حرامها، به عافیت رساندن زندگی ها با عدالت اجتماعی، فرش کردن معروف در جامعه، نشان دادن کرامت های اخلاقی حاکم؛ حاکمیت در قبال شهروندانش معذور نمی شود؛ عذر خطاها و تخلف ها تمام نمی شود!
.......................
۱. رهبر انقلاب در دیدار بانوان(۱۴۰۱/۱۰/۱۴) یکبار دیگر سخنرانی خود برای علمای استان خراسان شمالی(۹۱/۷/۱۹) را به رخ کشید که به نظرم مثالی گویا از ولاء طرفینی و نهی از منکر متقابل بی حجاب-متشرع است.
📎مرتبط: فهرست مطالب در حوزه حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۱/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
«در یک زمانی، برای از بین بردن حجاب، به زورِ سرنیزهها متوسّل میشدند؛ ولی در زمان ما، جبر اجتماعی ایجاد میکنند، یعنی بستری درست میکنند که رعایت حجاب، نیاز به مبارزه سختی داشته باشد.
در این دوران، گرچه با زور، چادر از سَرِ کسی نمیکِشند، ولی ساختارها را بهگونهای طراحی میکنند که حجاب تحقیر شود».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 انسانها در نظام اجتماعی، داخل یک تور نامرئی قرار دارند و به یک طرفی کشانده میشوند.
🟢 #رهبر_معظم_انقلاب_اسلامی:
«من همیشه #نظامهای_اجتماعی را به #تورهای_ماهیگیری مثال میزدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را میکشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده میشوند و نمیفهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت میکند در داخل تور، آنها خیال میکنند آزادند و دارند راه میروند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظامهای اجتماعی هم این چنیناند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همینطور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسانها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده میشوند به یک طرفی اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسانها را به طرف بهشت میروند، و اگر بهطرف جهنم ببرند، انسانها دارند به طرف جهنم کشانده میشوند.
قرآن میفرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظامهای باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسانهایی را که در سایه این نظامها دارند زندگی میکنند میکشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند میبرند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17177
📣 مدلها و ساختارهای مدرن، نوعی جبر اجتماعی را به مردم تحمیل میکنند.
«تمدّن مادّی، فرهنگ مادّی را «اقامه» میکند. اقامه، مرحلهای است که در آن از طریق تحقیر و تجلیل اجتماعی و ساختارسازی، کانّه یک نوع جبر اجتماعی درست میشود. نمیخواهیم بگوییم که انسان در آن محیط، کاملاً مجبور است، ولی حتماً تحت فشار است؛ مثل این است که یک لباس آهنی به انسان بپوشانید و او در یک فضای مغناطیسی قرار دهید و بعد بگویید راحت راه برو! این حرکت، بهحسب ظاهر، جبر نیست، اما این فضای مغناطیسی نوعی جبر را به این نوع لباس تحمیل میکند و انسان را بهسمتی که کشش مغناطیسی وجود دارد، پیش میبرد و خیلی دشوار است که انسان برخلاف آن عمل کند؛ هرچند غیرممکن نیست. این فضا مانند درست کردن یک سطح شیبدار است که جریان دادن آب در آن همان، و به پایین متمایل شدنِ آب از آن، همان! معنا ندارد که ما سطح شیبدار درست کنیم اما برخلاف عالَمِ اسباب، آب بهسمت پایین متمایل نشود. استاد ما مثال دیگری میزدند که لطیف نیست ولی گویاست؛ میگفتند علوم مادّی و مدلها و ساختارها و معماری مدرن، که فرهنگ مادّی را اقامه میکنند، مثل سنگ دستشوییِ رو به قبله هستند! کسانی که میخواهند معصیت کنند، راحت هستند، اما آنهایی که میخواهند معصیت نکنند، به زحمت و مشقت میافتند».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از رویای امت
بسم الله الرحمن الرحیم
جهاد تبیین و رویا
جهاد، تلاشیست مداوم در راه خدا برای زدودن فساد در معنای کلان ان
و تبیین به معنای آشکار ساختن واقعیات ، حقایق و لایه های پنهان حوادث
گفتن آمار ، پیشرفت ها، اتفاقات ، علت و علل ها و ... که کار رسانهای معطوف به خبر و تحلیل است سطح رو بنایی از تبیین است .
در حالی که این دست کارهای رسانه ای زمانی اثر گزار خواهد بود که با یک پشتوانه بزرگتر به عنوان کلان روایت ، تصویر ، رویای اینده و اتوپیای برخواسته از ایدئولوژی شما همراه باشد .
کاری که رسانه های معاند برای مخاطب میکنند صرفا داده پردازی نیست بلکه از دریچه یک تصویر کلی تر تحلیل میکنند ، داده ها را در خود آگاه او و تصویر را در ناخودآگاه او میگذارند،
البته این کار به پشتوانه تمدن حاضر و بازوهای دیگر ان نیز انجام میشود منظور ظرف زیسته انسان هاست که بر ساخت همان روایت است که از این جهت انقلاب اسلامی خلاف جریان آب است .
تقریبا هیچ خبری نیست که مثلا بی بی سی ، سعودی نیوز، منو تو و ... منتشر کند و آنرا از معضلات و کارکرد بد ایده انقلاب اسلامی نداند و خط و ربط برایش نچیند .
تصویر شما و ایده تان را سیاه و ناکارآمد نشان ندهد .
افراد هر داده ای را در تصویر کلان شکل گرفته در ذهنشان قرار میدهند و آنرا جای گزاری میکنند .
هالیوود هر روز برای مردم جهان تصویر میسازد و ارمانشهرش را به آنها می فروشد و آنرا آنقدر رنگ میزند که سیاهیش در آن رنگ ها گم میشود .
چند تا سینماگر داریم که آینده و آرمانشهر ما را بتواند به تصویر بکشد ، چند تا رمان نویس، چند تا متفکر
اصلا خودمان تصویری از آینده داریم ، یا آینده مورد نظر ما چیزی شبیه به ژاپن است کما اینکه در برهه هایی برخی دم از ژاپن اسلامی میزدند اگر این است که ...
بدون اسلام هم این مسیر را رفته اند ... .
مردم بیش از اینکه به اطلاعات نگاه کنند با تصویر شکل گرفته در ذهنشان قضاوت میکنند و حتی اطلاعات را طبق ان روایت چینش و ترکیب میکنند.
وقتی معیارمان برای اثبات و پیشرفت با ارزش های دنیای مدرن سنجیده شود و خودمان متکی بر آن باشیم به ساختن تصویر دیگریمان از جهان در ذهن مخاطب کمک کرده ایم .
تصویر سازی میتواند زمین بازی را عوض کند .
یک مثال ساده وقتی دشمن از اعتبار پاسپورت ایرانی از دوره پهلوی و امروز سخن میگوید وقتی اتکایمان به اعداد کشور های پذیرنده باشد قافیه رو باخته ایم ، چرا چون به این معناست که پذیرفته شدن در جامعه جهانی و نرمال بودن در جهان کفر ساخته و نظم ظالمانه ان را قبول داریم هر چند بتوانیم اعداد را زیر سوال ببریم ، اما اگر بتوانیم روایت و تصویرمان را برمسئله قالب کنیم آنوقت چه بسا نپذیرفته شدن پاسپورت جمهوری اسلامی توسط چنین جامعه جهانی برگ برنده مان باشد .
اینکه عدم اعتبار پاسپورت نشان از آزادگی و عدم سرسپردگی و استقلال و ... باشد ، افتخار است تا به ننگی که پذیرش پاسپورت نشان خوش خدمتی به نظام ارباب و رعیتی جهان سرمایه سالار و استعمارگر باشد.
چرا که بردگان در خانه ارباب راحتتر رفت و آمد دارند تا رقیبان.
حضرت زینب سلام الله علیها صحنه عاشورا را زیبا و افتخار امیز میبیند در حالیکه یزیدیان همان را زشت میدانند .
ایشان زمین بازی را تغییر دادند .
با معیارهای دشمن تحلیل کردن به ضرر جریان حق است.
✍️ مهدی اخلاقی
#جهاد_تبیین #آرمانشهر
@roeyaiomat
6 Vahed - HajMahdiRasuli - Shab 19 - SarallahZanjan.mp3
15.76M
#واحد
«الجهاد، الجهاد...»
هیئتثاراللّٰهزنجان
مداح: #حاج_مهدی_رسولی
#شب_نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
یکشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲
[ @mahdirasuli_ir ]
[ @sarallah_zanjan ]
هدایت شده از محسن قنبریان
🤲 بیا شب قدر اجابت دعای علی(ع) شویم!
(برشی از منبر شب شهادت امیرالمومنین حجت الاسلام#قنبریان)
• سحری که ضربت خورده بود فرمود: نشسته بودم که خواب مرا گرفت و رسول الله(ص) در رویا برمن ظاهر شد. گفتم: ای رسول خدا چه کجی ها و دشمنی ها از امت تو دیدم!
فرمود: برآن نفرین کن! گفتم: خداوند بهتر از ایشان را به من دهد و بدتر از من را برآنان بگمارد.(خ۷۰)
❓بدترهایی که بر آنها حاکم شدند در تاریخ معلوم است؛ اما بهتر از آنها کدامند که به علی(ع) داده شدند؟! علی(ع) که همان روزها شهید شد!
❗️ این قسمت دعا هم اجابت شده! شیعیان تربیت شده، بهتر از کوفیان سست عنصری است که خدا به علی داد! شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله آن بهترین هاست که خدا به علی(ع) داد!
• خود علی(ع) در خطبه۱۲ آدرسشان را داده؛
"چون خداوند در جنگ جمل پيروزش گردانيد
يكى از ياران گفتش: اى كاش برادرم، فلان، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوادار ما بود؟ گفت: آرى. على(ع) گفت: پس همراه ما بوده است. ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب مردان و زهدان زنان هستند. روزگار آنها را چون خونى كه بناگاه از بينى گشاده گردد، بيرون آورد و دين به آنها نيرو گيرد."
• شهدا این نکته را فهمیدند و شب قدر از خدا خواستند جزء این "ابدلنی الله بهم خیراً منهم" و جزء "سیرعف بهم الزمان و یُقوی بهم الایمان" برای علی(ع) باشند.
شهید سلیمانی و حججی ها و... مصداق این نیستند؟!
☑️ @m_ghanbarian