بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره10
(انتخاب جناب آقای جواد لطفی)
نکته ای دربارۀ خطاب کلام امام در نامۀ 31 خواندم. نیکو دیدم نظر یکی از شارحان نهج البلاغه، استاد دکتر محمدعلی انصاری، را هم برایتان بفرستم. ایشان در کتاب «منشور تربیت» که کاندیدای کتاب سال در دو سال پیش هم شد، نکاتی را مرقوم فرمودهاند که پیدیاف همان قسمت را تقدیم میکنم.
@banahjolbalaghe
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره11
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین روح الله راسل)
«وَ أَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَأْوِيلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْكَامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ لَا أُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَى غَيْرِه».
ترجمه انصاریان
امام علی ع خطاب به فرزندشان: «رأيم بر اين شد كه ابتدا كتاب خدا و تأويلش را به تو بياموزم، و قوانين و احكام اسلام و حلال و حرامش را به تو تعليم دهم، و به غير آن توجّه ننمايم»
📝پیام
در آموزش ها به کودکان، اولین آموزش باید «قرآن و احکام» باشد. یکی از ویژگی های منفی آموزش های امروز ما در ایران همین است که از ابتدا «علوم و ریاضی و ...» هم عرض آموزش «قرآن» ارائه می شود(از احکام هم که خبری نیست).
حال آنکه در مکتب خانه های 70 سال پیش اولین آموزش به بچه ها، آموزش قرآن بود و همین حالا چه بسیارند پیرمردان و پیرزنانی که نمی توانند متن فارسی را بخوانند اما قرآن را صحیح و روان تلاوت می کنند، حال آنکه امروزه طبق آمار وزارت علوم، 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ما توان روخوانی قرآن را ندارند!
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره12
(به انتخاب حجة الاسلام و المسلمین امید ملکی)
فَإِنَّمَا أَهْلُهَا كِلَابٌ عَاوِيَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِيَةٌ يَهِرُّ بَعْضُهَا عَلَى بَعْضٍ وَ يَأْكُلُ عَزِيزُهَا ذَلِيلَهَا وَ يَقْهَرُ كَبِيرُهَا صَغِيرَهَا
نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ وَ أُخْرَى مُهْمَلَةٌ قَدْ أَضَلَّتْ عُقُولَهَا وَ رَكِبَتْ مَجْهُولَهَا سُرُوحُ عَاهَةٍ بِوَادٍ وَعْثٍ لَيْسَ لَهَا رَاعٍ يُقِيمُهَا وَ لَا مُسِيمٌ يُسِيمُهَا
ترجمه دشتی
دنيا پرستان چونان سگهاى درنده، عو عو كنان، براى دريدن صيد در شتابند، برخى به برخى ديگر هجوم آورند، و نيرومندشان، ناتوان را مىخورد، و بزرگترها كوچكترها را. و يا چونان شترانى هستند كه برخى از آنها پاى بسته، و برخى ديگر در بيابان رها شده، كه راه گم كرده و در جادّههاى نامعلومى در حركتند، و در وادى پر از آفتها، و در شنزارى كه حركت با كندى صورت مىگيرد گرفتارند، نه چوپانى دارند كه به كارشان برسد، و نه چرانندهاى كه به چراگاهشان ببرد.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره13
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین مجتبی صادقی)
وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُهُ وَ اغْتَنِمْ مَنِ اسْتَقْرَضَكَ فِي حَالِ غِنَاكَ لِيَجْعَلَ قَضَاءَهُ لَكَ فِي يَوْمِ عُسْرَتِك
ترجمه دشتی
اگر مستمندى را ديدى كه توشهات را تا قيامت مىبرد، و فردا كه به آن نياز دارى به تو باز مىگرداند، كمك او را غنيمت بشمار، و زاد و توشه را بر دوش او بگذار، و اگر قدرت مالى دارى بيشتر انفاق كن، و همراه او بفرست، زيرا ممكن است روزى در رستاخيز در جستجوى چنين فردى باشى و او را نيابى. به هنگام بىنيازى، اگر كسى از تو وام خواهد، غنيمت بشمار، تا در روز سختى و تنگدستى به تو باز گرداند،
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره14
(انتخاب جناب آقای روح الله محبوبی)
يا بني اجعل نفسک ميزانا فيما بينک و بين غيرک
فاحبب لغيرک ما تحب لنفسک
و اکره له ما تکره لها
و لا تظلم کما لا تحب ان تظلم
و احسن کما تحب ان يحسن اليک
و استقبح من نفسک ما تستقبحه من غيرک
و ارض من الناس بما ترضاه لهم من نفسک
و لا تقل ما لا تعلم و ان قل ما تعلم
و لا تقل ما لا تحب ان يقال لک
ترجمه دشتی
اى پسرم نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار ده
پس آنچه را كه براى خود دوست دارى براى ديگران نيز دوست بدار
و آنچه را كه براى خود نمی پسندى، براى ديگران مپسند
ستم روا مدار، آنگونه كه دوست ندارى به تو ستم شود
نيكوكار باش، آنگونه كه دوست دارى به تو نيكى كنند
و آنچه را كه براى ديگران زشت می دارى براى خود نيز زشت بشمار
و چيزى را براى مردم رضايت بده كه براى خود می پسندى
آنچه نمی دانى نگو، گر چه آنچه را می دانى اندك است
آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، درباره ديگران مگو
@banahjolbalaghe
بسم الله
#اهمیت_نامه31_نهج
امیرالمومنین ع خود در جای جای این نامه بر اهمیت آن تاکید فرمودهاند؛
از جمله:👇
👈نوشتهاند که هرچند با تاریخ بشریت زندگی نکردهاند اما در کردار و اخبار و آثار پیشینیان چنان اندیشیدهاند که گویا یکی از آنان بودهاند بلکه اصلا گویا با آنان زیستهاند و حالا زندگی آنان را دقیق بررسی کرده و چکیده آن را برای فرزندشان انتخاب کرده و در این نامه عرضه کردهاند.
👈در جای دیگری تاکید کردهاند که در این نامه والد شفیقی هستند که همه تلاش خود را برای ادب کردن فرزند به کار گرفتهاند (وَ رَأَيْتُ حَيْثُ عَنَانِي مِنْ أَمْرِكَ مَا يَعْنِي الْوَالِدَ الشَّفِيقَ وَ أَجْمَعْتُ عَلَيْهِ مِنْ أَدَبِكَ)
👈در جای دیگر از مخاطب نامه خواستهاند که با دقت و تأمل، نامه را مورد فهم قرار دهد (تفهم وصیتی)
👈#سید_بن_طاووس در فرجام کتاب المحجه خطاب به فرزندش نوشته است: به خاطرم رسید این کتاب را به نامهای ختم کنم که پدرت امیرالمومنین ع (که صاحب علم الکتاب بود) به فرزند عزیزش نوشته همان رسالهای که برای شیعیانش بر جای نهاده... این رساله از نظر در برداشتن سعادت دین و دنیا جامعترین رساله است.
👈#مجلسی در بحار ابتدا نسخه سید ابن طاووس را نقل کرده سپس قبل از آنکه نسخه تحف العقول را نقل کند، نوشته است: «ابن شعبه این نامه را در تحف با کمی اختلاف نقل کرده میخواهم این نامه را از نسخه او هم نقل کنم زیرا این نامه مُشک است که من هر گاه خواندن آن را تکرار کردهام بوی خوشی از آن وزیده است!»
👈عسگری در زواجر گفته است: اگر قرار بود سخنی را با طلا بنویسند، آن سخن همین نامه بود.
#مناسبتی، شماره10
@banahjolbalaghe
بسم الله
با عرض خیر مقدم به محضر مبارک اعضای جدید کانال
به عرضشان میرسانم که در هفته جاری انتشار پست فوق 👆👆( #اهمیت_نامه31_نهج ) موجب شد که به پیشنهاد یکی از عزیزان، از اعضای محترم بخواهیم هر کدام برشی از نامه 31 را انتخاب و به (@Ashaiery) بفرستند تا در کانال به اشتراک نهاده شود.
استقبال دوستان موجب شد این هفته برنامه ثابت کانال کمی تغییر یابد.
انشاالله از اواخر هفته بر اساس برنامه ثابت کانال، پیش خواهیم رفت.
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره15
(انتخاب جناب آقای محی الدین قویدل)
فَإِنَّمَا أَهْلُهَا كِلاَبٌ عَاوِيَهٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِيَهٌ يَهِرُّ بَعْضُهَا عَلَي بَعْضٍ وَ يَأْكُلُ عَزِيزُهَا ذَلِيلَهَا وَ يَقْهَرُ كَبِيرُهَا صَغِيرَهَا
ترجمه
همانا دنيا پرستان سگانند عوعو كنان، و درندگانند در پي صيد دوان. برخي را برخي بد آيد، و نيرومندشان ناتوان را طعمه خويش نمايد، و بزرگشان بر خرد دست چيرگي گشايد.
@banahjolbalaghe
بسم الله
◼️◼️عيون أخبار الرِّضا عن إبراهيمَ بنِ العبّاسِ:
📢 ما رَأيتُ أبا الحَسَنِ الرّضا...تَفَلَ
وَ لا رَأيتُهُ يُقَهقِهُ في ضِحكِهِ قَطُّ بَل كانَ ضِحكُهُ التَّبَسُّم
وَ كانَ إذا خَلا وَ نَصَبَ مائِدَتَهُ أجلَسَ مَعَهُ عَلى مائِدَتِهِ مَماليكَهُ وَ مَواليهِ حَتَّى البَوّابَ السّائِس.
ترجمه✍
هرگز نديدم كه امام رضا ع... آب دهان بيندازد ،
و يا هنگام خنديدن قهقهه سر دهد ، بلكه خنده اش تبسّم بود .
هرگاه سفره اش را پهن مى كرد غلامان و خدمتكاران خود و حتى دربان [و] مِهتر اسبان را با خود سر سفره مى نشاند .
میزان الحکمه
#مناسبتی #امام_رضا
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما،شماره 17
(انتخاب جناب آقای امیدرضا بصیری)
آقای اصغر طاهرزاده شرح مفصلی📖 بر نامه 31 هج البلاغه نوشتهاند، تحت عنوان «فرزندم این چنین باید بود» در دو جلد که فایل هر دو جلد از لینکهای زیر قابل دانلود کردن است.⬇️⬇️⬇️
http://lobolmizan.ir/book/1440/فرزندم-اینچنینید-(شرح-نامه-31-نهج-البلاغه)---جلد-اول
http://lobolmizan.ir/book/1199/فرزندم-اینچنینید-(شرح-نامه-31-نهج-البلاغه)---جلد-دوم
@banahjolbalaghe
بسم الله
یکی از درخشانترین بیانات در باب امامت، روایت مفصلی است که از امام رضا ع در جوامع روایی نقل شده است.
بزرگان مطالعه و دقت در فرازهای آن را اکیدا توصیه می کنند.
متن و ترجمه این حدیث در دو فایل زیر قابل دسترسی است
@banahjolbalaghe
⬇️⬇️⬇️👇👇⬇️👇👇⬇️⬇️⬇️
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 7
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
⁉️جز علی ع کسی شایسته نوشتن نبود!
⬅️جرج جرداق George Jordac محقق، شاعر و نمایشنامه نویس #مسیحی لبنانی و یکی از شیفتگان مکتب شیعه و عاشقان علی (ع) و استاد ادبیات و فلسفه اسلامی در دانشگاه بیروت بود.
📚وی 30 جلد کتاب تدوین کرده که مهمترین آن، «صوت العدالة الانسانیة» است.
همزمان با اتمام تالیف این کتاب، جرداق نامهای 📨 را به همراه یک نسخه از کتاب به محضر آیت الله #بروجردی ارسال میکند.آیت الله بروجردی از آن استقبال میکنند و توصیه میکنند که این کتاب ترجمه شود.
جرج درآبان 1393 در88 سالگی درگذشت.🏴
🔵🔵🔵 #جرج_جرداق درباره اینکه چرا در مورد شخصیت دیگری غیر از علی علیه السلام کتابی ننوشت، گفته است:
📣عده ای از اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد میکردند که مثلا در مورد #عمر یا دیگران بنویسم... اما من نپذیرفتم. نه به این خاطر که بخواهم بگویم عُمَر یا کس دیگری بد است نه اصلا اینطور نبود بلکه من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی(ع) ننویسم.
@banahjolbalaghe
⬇️⬇️⬇️👇⬇️⬇️⬇️
علامه محمدتقی جعفری *جرج جرداق شیفتگان مرام علی ع و کلام علی ع
@banahjolbalage
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 14
🌾🌴🍃🌻☘🌛
👈#شوق_به_هدایت_دشمن حتی در میدان جنگ 3
#خطبه_55 ...فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا ....
🖊به خدا سوگند جنگ [با شامیان] را یک روز هم به تأخیر نینداختم مگر اینکه طمع داشتم گروهی [از شامیان] به من ملحق شوند به وسیله من هدایت شوند و با نور من راه بیابند. این برای من مطلوبتر از آن است که در حال گمراهی به قتلشان برسانم.
نکته👇
📝علی ع آنقدر به هدایت دشمن علاقه نشان میداد، که یارانش نیز از او الگو گرفته بودند.⏬
✅در یکی از روزهای نبرد #صفین، جوانى از لشكر #شام خارج شد و به سوى لشكر امام عليه السّلام هجوم آورد. مرتّب شمشير مىزد و لعن مىكرد و دشنام مىداد و پیش میآمد.
⬅️ «هاشم مرقال» كه از صحابه معروف على عليه السّلام و در برخی ایام پرچمدار ميدان صفين بود، به او گفت: اى جوان روز قيامت بايد در برابر اين لعن و دشنامی که میدهی پاسخگو باشى و حساب اين پيكار را پس بدهى.
↖️جوان گفت: من به این دلیل با شما مىجنگم كه شنیدهام شما و رئيس شما (على عليه السّلام) نماز نمىخوانید و رئيس شما خليفه ما عثمان را كشته و شما هم او را يارى كرده ايد.
⬅️#هاشم_مرقال، ماجراى قتل #عثمان را براى او شرح داد و براى او روشن کرد كه على عليه السّلام نخستين كسى بوده كه با پيامبر نماز گزارده و از همه مردم به دين خدا آگاهتر است و ياران او شب زنده دارانی کمنظیرند.
سخنان «هاشم» جوان را منقلب كرد، صدا زد 📢اى بنده خدا، آدم صالحی به نظر میرسی. (و سخنانت نور صدق و راستى دارد) آيا راه توبه اى براى من سراغ دارى؟
⬅️گفت: آرى به سوى خدا بازگرد، او توبه تو را مىپذيرد.
جوان دست از جنگ كشيد و به سوی شام برگشت.
مردى از شاميان 👹به او گفت: «اين مرد عراقى فريبت داد» جوان گفت: نه. نصيحتم كرد❗️
بهج الصباغة ج 10، ص 269 تا 272
#تبلیغات_معاویه
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره18
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی )
🔵پانزده توصیه امام علی علیه السلام درباره دعا:⏬⏬
1.. خداوند به تو اجازه دعا کردن داده است :
وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي الدُّعَاءِ
2.. ضمانت کرده که دعای تو را می شنود:
وَ تَكَفَّلَ لَكَ بِالْإِجَابَةِ
3.. تا از او نخواهی، عطا نخواهد کرد و مادامیکه از او رحمت نخواهی بر تو رحمت نکند:
وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِيُعْطِيَكَ وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيَرْحَمَكَ
4.. چیزی بین تو و خودش قرار نداده تا نتوانی با او حرف بزنی:
وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُكَ عَنْهُ
5.. و تو را مجبور نساخته تا بین تو و او کسی وساطت کند:
وَ لَمْ يُلْجِئْكَ إِلَى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ إِلَيْهِ
6.. صدای بلند و آهسته را از تو می شنود:
فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاكَ وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ
7.. نیازها، مشکلات، همّ و غم و گرفتاری های خود را باو در میان بگذار و در کارها از او کمک بجوی:
فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِكَ
8.. چیزهایی را از او بخواه که جز او در برآوردنش قادر نیست مانند طول عمر، صحت و سلامتی و وسعت ررزق و روزی:
وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ
9.. خداوند کلید های خزائن خود را در اختیار تو قرار داده و اجازه داده است هر لحظه به او نیاز داشتی صدایش کنی و درهای نعمت و رحمتش را به سوی خود بگشایی:
ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ
10.. اگر استجابت دعای تو به طول انجامید نگران مشو چرا که امکان دارد در نیت خود خالص نبودی:
فَلَا يُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ فَإِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّيَّةِ
11.. گاه نیز عدم استجابت دعای تو اجری بیشتر و ثوابی جزیل برای توست:
وَ رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْكَ الْإِجَابَةُ لِيَكُونَ ذَلِكَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ
12.. گاه نیز آنچه خواستی به صلاح تو نبوده و خداوند بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به تو عطا می کند:
وَ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّيْءَ فَلَا تُؤْتَاهُ وَ أُوتِيتَ خَيْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا
13.. گاه نیز خواسته تو به ضرر تو و دین توست که خداوند با استجابت نکردن آن، آن ضرر را از تو دفع می کند:
أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ فِيهِ هَلَاكُ دِينِكَ لَوْ أُوتِيتَهُ
14.. پس سعی کن چیزی را طلب کنی که به نفعت باشد نه به ضررت:
فَلْتَكُنْ مَسْأَلَتُكَ فِيمَا يَبْقَى لَكَ جَمَالُهُ وَ يُنْفَى عَنْكَ وَبَالُهُ
15.. پس مال و ثروت، نه برای تو می ماند و نه تو برای آن (یعنی مال و ثروت را درخواست مکن):
فَالْمَالُ لَا يَبْقَى لَكَ وَ لَا تَبْقَى لَه
#دعا
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره19
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی)
🔵10نکته از امیرالمومنین علیه السلام در مورد #توبه و انابه⏬⏬
1.. خداوند مانع توبه کردن بندگان نیست:
وَ لَمْ يَمْنَعْكَ إِنْ أَسَأْتَ مِنَ التَّوْبَةِ
2.. صبر خداوند فراوان است و در عقوبت گنهکار عجله نمی کند:
وَ لَمْ يُعَاجِلْكَ بِالنِّقْمَة
ِ
3.. زمانی که کسی از گناه بازگردد او را سرزنش نمی کند:
وَ لَمْ يُعَيِّرْكَ بِالْإِنَابَةِ
4.. انسان با هر گناهی مستحق این است که رسوا شود ولی خدا چنین نمی کند:
وَ لَمْ يَفْضَحْكَ حَيْثُ الْفَضِيحَةُ بِكَ أَوْلَى
5.. خداوند سریع الرضاست و زود راضی شده و توبه را سریع می پذیرد:
وَ لَمْ يُشَدِّدْ عَلَيْكَ فِي قَبُولِ الْإِنَابَةِ
6.. در پذیرفتن توبه از بندگان، جریمه ای مشخص نمی کند:
وَ لَمْ يُنَاقِشْكَ بِالْجَرِيمَةِ
7.. هیچ کس را از رحمت خود محروم نمی کند:
وَ لَمْ يُؤْيِسْكَ مِنَ الرَّحْمَةِ
8.. بلکه پاک شدن از گناه را ثواب تلقی می کند و برای توبه نیز ثواب می دهد:
بَلْ جَعَلَ نُزُوعَكَ عَنِ الذَّنْبِ حَسَنَة
ً
9.. آنقدر کریم است که برای هر کار قبیحی یک گناه و برای هر کار خوبی ده ثواب می نویسد:
وَ حَسَبَ سَيِّئَتَكَ وَاحِدَةً وَ حَسَبَ حَسَنَتَكَ عَشْراً
10.. در توبه و عذرخواهی را به روی بندگان گشوده است:
وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ وَ بَابَ الِاسْتِعْتَاب
@banahjolbalaghe
بسم الله
در « #با_معارف_نهج، شماره 14» این بخش از نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است👇
#خطبه_55 ...فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا ....
جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای طالبیان با نگاهی انتقادی به ترجمهای که در ذیل این متن ارائه شده بود، برای بنده نوشتهاند:
✍ برای شمارهٔ 14 ترجمه ای از خود ارایه می کنم که به نظرم ترجمه ای است دقیقتر و وفادارتر به مفاهیمی که به لحاظ لغوی در بطن الفاظ این عبارت خفته اند :
⬅️و روزی جنگ را واننهادم جز در حالی که من امید می بردم گروهی به(دست) من هدایت یافته و در شبانگاه (گمراهی که جایی را نمی بینند) بسوی نور من رو اورند و ان (هدایت که بعید به نظر می رسد ) نزد من محبوب تر از انست که انها را در حال گمراهیشان به هلاکت رسانم.
✔️باید توجه داشت که واو مابعد الا حالیه بوده ذلك اشاره به بعيد دارد. ازدیگرسوبه نظرم در ترجمه ها مفاهیم مستتر در تعشو الی ضويي به خوبي بازتابانده نشده است.
#یادداشتی_از_یک_خواننده #ترجمه
@banahjolbalage
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره 13
🌾🌺💐🌺🍃
#خطبه_2: أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ
در این جمله کلمههای «استتماما» و «استسلاما» و «استعصاما» از نظر نحوی برای کلمه «احمده» "مفعولله تحصیلی" هستند و در نتیجه بیان میکنند که حمد کننده با حمد کردن خداوند به سه مطلوب مهم دست مییابد:⏬⏬⏬
1⃣به وسیله حمد الاهی از خدا میخواهد که نعمتهایش را بیفزاید(اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ)،
2⃣به وسیله حمد الاهی به مقام تسلیم بودن در برابر عزت الاهی دست مییابد(اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ)،
3⃣به وسیله حمد الاهی در درون خود قدرت پرهیز از معصیت را ایجاد میکند ( اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ).
امام ع این سه عنصر را مفعولله برای حمد قرار دادهاند تا به مخاطبشان بفهمانند که بین «حمد» و «این سه عنصر» چنین رابطهای وجود دارد. توجه به این رابطه در عرصه ذهن، فهم ما را از مقوله «حمد» عمیق خواهد کرد چنانکه در عرصه عمل نیز حمد کردن الاهی اگر با توجه به این سه غایت باشد، حمد کردنمان را مؤثرتر و مفیدتر خواهد کرد.
چنین مفهوم ارزشمندی که در عرصه ذهن و در عرصه عمل، آثار خوبی دارد متاسفانه مورد غفلت بسیاری از مترجمان قرار گرفته و بسیاری از آنان در ترجمههایی که ارائه کردهاند، نتوانستهاند رابطه سیستمی موجود در بین #حمد و این سه عنصر را به درستی تبیین کنند.
#مفعول_له #ترجمه_ساختارهای_نحوی #آثار_حمد
@banahjolbalaghe