بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 39
🌾🌴🍃🌻☘️🌛
🔵از نقد مشفقانه تا #آبروریزی منافقانه
إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا #خطبه_194
[منافقان] اگر [از کسی] درخواستی بکنند اصرار و پافشاری میکنند و اگر [کسی را] سرزنش کنند [رازهایش را] برملا میکنند و اگر [درباره کسی] قضاوت کنند بیانصافی میکنند.
✍️#منافقان وقتی چیزی را از کسی بخواهند تا آن چیز را به دست نیاورند دست از سرش برنمیدارند اما مؤمنان وقتی از کسی چیزی میخواهند شرایط او را درک میکنند.
✍️منافقان وقتی کسی را #سرزنش میکنند چون قصد خیر ندارند به گونهای سرزنش میکنند که در حضور دیگران آبرویش را ببرند اما مومنان وقتی میخواهند کسی را اصلاح کنند اولا اصلا از #زبان_سرزنش (#تعییر) استفاده نمیکنند ثانیا اگر هم تنها راه اصلاح او سرزنش باشد #رازداری میکنند و آبرویش را نمیبرند.
✍️منافقان وقتی درباره دیگران #قضاوت میکنند #تندروی میکنند اما مؤمنان وقتی میخواهند درباره دیگران قضاوت بکنند #انصاف را رعایت میکنند.
🔷 راستی باب #نقد در #رسانه های ما باز است. از رسانههای مدعی اخلاق تا رسانههای متهم به بیاخلاقی کدام یک مؤمنانه #درخواست میکنند؟ کدام یک مؤمنانه نقد میکنند، کدام یک مؤمنانه قضاوت میکنند؟!
#ویژگیهای_منافق
#اخلاق_رسانه
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 25
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
🔷فلسفه ترغیب به زهد در نهج البلاغه
این که نهج البلاغه پر از #زهد و ترغیب به زهد است، چه چیز را نشان میدهد؟ بله، [یک] بیماری را نشان میدهد، این نسخهی امیرالمؤمنین که این قدر راجع به دنیا گرم و پرشور و پرهیجان و زیبا و بلیغ حرف میزند، نشان میدهد که مردم بدجوری گرفتار دنیا شده بودند. بیست و سه سال #پس_از_رحلت_پیامبر مردم بدجوری اسیر شده بودند و [حضرت علی علیه السلام با] این دست گرهگشا سعی میکند گرههای این کمند را از دست و پای آنها باز کند.
در نهج البلاغه وقتی ما به ذکر #دنیا میرسیم اوجی میبینیم، احساس میکنیم کلام امیرالمؤمنین در باب دنیا اصلا یک لحن و لَون دیگر است، البته از صدها نمونه که در این زمینه وجود دارد من نتوانستم که این چند سطر را یادداشت نکنم و اینجا نخوانم از بس زیباست.« فَإِنَّ الدُّنْيَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا رَدِغٌ مَشْرَعُهَا يُونِقُ مَنْظَرُهَا وَ يُوبِقُ مَخْبَرُهَا غُرُورٌ حَائِلٌ وَ ضَوْءٌ آفِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ سِنَادٌ مَائِلٌ حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِهَا وَ أَعْلَقَتِ الْمَرْءَ أَوْهَاقَ الْمَنِيَّةِ قَائِدَةً لَهُ إِلَى ضَنْكِ الْمَضْجَعِ وَ وَحْشَةِ الْمَرْجِعِ ». (#خطبه_غراء)
ببینید چقدر #زیبا است، البته قابل #ترجمه نیست، باید بلغا و شعرا بنشینند کلمه کلمه اینها را بسنجند و ترجمه کنند. آن که ... توجه من را جلب کرد این بود که وقتی در باره دنیا صحبت میکند میفرماید: « غُرُورٌ حَائِلٌ وَ ضَوْءٌ آفِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ سِنَادٌ مَائِلٌ». بعد نکتهای را ذکر میکند « حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا» آن چنان دنیا با جلوههایش و فریبندگیهایش خودنمایی میکند که [حتی]آنان که از دنیا میگریختند و از آن وحشت داشتند، به آن انس میگیرند «إطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا» آنها که حاضر نبودند به دنیا دست بزنند، در کنار دنیا احساس آرامش میکنند. این همان بیماری است، یعنی همان انسانهایی که در دوران پیغمبر خانه و زندگی و باغهای مکه و ثروت و تجارت، و حتی زن و بچه را رها کردند و برای اسلام در کنار پیامبر به مدینه آمدند، با گرسنگی ساختند، با سختی ساختند، همینها ... پس از رحلت پیامبر وقتی از دنیا میروند طلاهایی را که از اینها مانده برای تقسیم بین وارث باید با تبر بشکنند، اینها مصداق «حتی اذا آنس نافرها و اطمأن ناکرها» است. این اوج سخن امیر المؤمنین است. ( #آیت_الله_خامنهای شماره 2)
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23350
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 40
🌾🌴🍃🌻☘️🌛
🔵#اهداف_حکومت_علوی
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرُدّ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ #خطبه_131
خداوندا تو میدانی هر آنچه که از ما سر زد نه تنازعی برای [رسیدن به] قدرت بود و نه جستجوی ثروت بیارزش دنیا بود بلکه صرفا برای این بود که شعائر دین تو را بازگردانیم و اصلاحات را چنان در سرزمینهای تو آشکار کنیم که بندگان مظلومت در امنیت فرو روند و حدود تعطیل شدهات به نیکی اجرا شود.
حضرت علی علیه السلام در این سخن کوتاه به چند هدف از #اهداف_حکومت اسلامی اشاره فرمودهاند:
1️⃣احیای #شعائر_دینی که مردم در پرتو هدایتگری آنها به سوی سعادت اخرویـدنیوی هدایت شوند.
2️⃣اصلاحاتی که منجر به #امنیت_مظلومان شود.
3️⃣اصلاحاتی که منجر به #اجرای_حدود الاهی شود.
🔷دو نکته مهم:
1️⃣از عبارت « فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُون» برداشت میشود که #امنیت برای اقشاری است که در معرض ظلم و ستم قرار دارند.
2️⃣تعبیرهایی مانند «دینک»، «بلادک»، «عبادک» و «حدودک» که همه آنها به ذات خداوند متعال اضافه شده دلالت میکند که رویکرد حکومتی امیرمؤمنان علیه السلام یک #رویکرد_توحیدبنیان بوده و همه فعالیتهای حکومتی ایشان حرکتی بوده است که در نهایت به جلب رضایت خدای متعال منتهی میشده است.
این نکته #فرق_حکومتهای_الاهی_و_حکومتهای_غیرالاهی را نشان میدهد چون در حکومتهای غیرالاهی نیز ممکن است حاکمیت به سوی عناصری مانند اصلاحات یا امنیت حرکت بکند ولی هدف حاکمیت در این حرکات جلب رضای خداوند نیست.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 41
🌾🌴🍃🌻☘️🌛
🔵آثار سهگانه #فقر
يَا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ
لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْت.
امام علی علیه السلام به فرزندشان محمد بن حنفیه فرمودند: ای فرزند عزیزم، من نگران فقیر شدن تو هستم. از دست فقر به خدا پناه ببر چراکه فقر موجب نقص در دین، از بین برنده عقل و پدیدآورنده کینه شدید است.
🔷#پیامدهای_فقر بر اساس این رهنمود امام علیه السلام عبارت است از:
نقص دینی
از بین رفتن عقل
کینهورزی
✍️نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که برای رهایی از شر فقر علاوه بر کار و تلاش، باید به خداوند پناه برد.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵 ده خصلت کامل کننده عقل از دیدگاه 🌹امام هشتم 🌹علیه السلام
روزی امام رضا علیه السلام فرمودند:
عقل هیچ کس کامل نمیشود مگر اینکه این ده خصلت در او وجود داشته باشد:
1️⃣به نیکی و خیر او امیدی باشد،
2️⃣از شر او آسوده باشند،
3️⃣کمترین نیکی را وقتی از دیگران صادر میشود زیاد بداند
4️⃣بیشترین نیکی را وقتی از خودش صادر میشود کم بداند
5️⃣از اینکه مردم نیازهایشان را به او ارجاع بدهند خسته نشود
6️⃣از آموختن دانش در تمام عمر خسته نشود
7️⃣فقر در راه خدا را از بینیازی بیشتر دوست بدارد
8️⃣ذلیل شدن در راه خدا را از عزت در دشمنی با خدا بیشتر دوست بدارد
9️⃣گمنامی را بیشتر از شهرت دوست بدارد
بعد فرمودند: اما 👈دهمین خصلت👉 و چه میدانید دهمین خصلت چیست؟
یکی پرسید: مگر دهمین خصلت چیست؟
حضرت فرمودند: دهمین خصلت آن است که هیچ کسی را نبیند مگر آنکه [با خودش] بگوید او از من بهتر و باتقواتر است؛ چون به هر حال مردم دو دستهاند: دستهای بهتر و باتقواتر از تو و دستهای نیز شرور و پست هستند. [وقتی دسته دوم را میبیند با خودش] بگوید: شاید خوبیهای ایشان مخفی است و همین مخفی ماندن برایشان خوب است در حالی که خوبیهای من آشکار است و همین آشکاری برایم بد است وقتی هم دسته اول را میبیند در پیشگاهشان #تواضع کند تا به ایشان ملحق شود. (تحف العقول)
#آثار_تواضع
#فقر_مطلوب
به مناسبت زادروز مبارک #امام_رضا علیه السلام
#مناسبتی، شماره22
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 31
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
🔷عنصر #تضاد در خطبه 221
«وَ عَاثَ فِي كُلِّ جَارِحَةٍ مِنْهُمْ جَدِيدُ بِلًى سَمَّجَهَا» #خطبه_221
(و در هر يك از اعضاى آنان پوسيدگى تازهاى فسادآفرین شده و آنها را زشت ساخته است)
عنصر زیباشناختی: جمع میان اضداد – ترکیب دو بار معنایی مثبت و منفی – متصف ساختن یک شی به ضد وصف خویش.
توضیح:
1. پوسیدگی (بِلَی) و جدید بودن با یکدیگر در تضاد نیستند لکن پوسیدگی از آن جهت که با کهنگی تلازم دارد میتواند با تازگی تضاد داشته باشد پس در ترکیب «جدید بلیً» میان دو ضد جمع شده است.
2. پوسیدگی، بار معنایی منفی دارد ولی جدید بودن و تازگی دارای بار معنایی مثبت است. ترکیب میان این دو معنا که دو بار معنایی متضاد دارند شیرینی خاصی برای شنونده ایجاد می کند.
3. جدید بودن با لذتبخش بودن یک ملازمه عادی دارد با این حال حضرت امیر(ع) امر جدید را متصف به زشت کنندگی (سمّج) کرده است که از این جهت با آن لذت بخش بودن منافات دارد و به نحوی میتوان گفت که جدید بودن را به وصفی غیر از آنچه مورد انتظار شنونده است متصف کرده است(عنصر غافلگیری در زیبایی شناسی).
4. همین مطلب را میان فساد انگیز بودن (عاث) و جدید نیز می توان مطرح کرد که در این صورت از باب مجاز عقلی خواهد بود.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵از خطای مسلمان صدر اسلام تا #سلفی_نمایندگان_ مجلس
عدهای از مسلمان به خاطر سابقه دوستی که با برخی نامسلمانان داشتند با آنها روابط خوبی برقرار کرده بودند آياتی از سوره آل عمران نازل شد و اوصاف پيدا و پنهان نامسلمانان را تبيين و مسلمانان را به خاطر دوستی با آنان سرزنش کرد و فرمود چرا کسانی را دوست میداريد [و با آنان سلفی میگيريد] که شما را دوست ندارند! (تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ)
خداوند متعال در بیان ماهیت کسانی که نباید با آنها سلفی گرفت فرمود:
1. اگر توفیقی به شما روی نهد [و پیشرفتی بکنید] برایشان دردناک است [و تحریمتان میکنند تا جلوی پیشرفتتان را بگیرند] اما اگر عقب بمانید لذت میبرند (إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها)
2. وقتی [در پارلمان شما و] نزد شما هستند با شما خوشرويی میکنند اما وقتی خودشان با خودشان خلوت میکنند از دست شما عصبانی هستند [و عليه شما قطعنامه صادر میکنند] (إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَيْظ)
3. در فشار آوردن و آسیب رساندن به شما از هیچ چیزی کوتاهی نمیکنند (لا يَأْلُونَكُمْ خَبالًا)
4. هر چیزی راکه به شما آسیب برساند دوست دارند (وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ)
5. حتی در همین زبان ظاهریشان نیز کینه و دشمنی آشکار است (قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِم) هرچند کینهای که در دل مخفی میکنند بسیار بزرگتر است (ما تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَر)
خوب است شیفتگان آن سلفی کذایی یک بار دیگر آیات 118 تا 120 سوره آل عمران را بخوانند و به ندای «یا ایها الذین آمنوا» لبیک بگویند.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 42
🔵#درشتی_حکمرانان با مردم ممنوع حتی اگر مردم بد کرده باشند
هرچند امیرالمومنین علیه السلام در #نامه_53 از کارگزاران خود خواستهاند که با نیکوکاران و بدکرداران برخورد یکسانی نداشته باشند (وَ لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاء) اما با این حال مواجهه غیرانسانی را نیز در برخورد با افراد خاطی نهی کردهاند.
حضرت در همان نامه 53 از #مالک_اشتر خواستهاند که در مواجهه با مردم، درندهخو نباشد (وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُم) طبیعی است که در مواجهه با نیکوکاران انگیزهای برای درندهخویی وجود ندارد بنابراین اگر حضرت درندهخویی را نهی کردهاند میخواستهاند کارگزاران را از درندهخویی با خاطیان نهی کنند.
یکی از نمونههای بداخلاقی یک کارگزار، ماجرای ابن عباس است. به امام علیه السلام گزارش رسیده بود که ابن عباس با مردم #بصره، نامهربانی میکند. مردم بصره پس از جنگ جمل با علی علیه السلام و یارانش رابطه خوبی نداشتند. ابن عباس هم شاید به خاطر همین با مردم بصره مشکل داشت. #نامه_18 نهج البلاغه واکنشی است که امام علی علیه السلام به این رفتار ابن عباس نشان دادهاند. در این نامه حضرت، #ابن_عباس را توبیخ کرده و از او خواستهاند به این مردم احسان کند به گونهای که ترسشان از حکومت علی علیه السلام بریزد (فحادث اهلها بالإحسان الیهم، و احلل عقده الخوف عن قلوبهم)
کارمندانی که از سوی نظام #جمهوری_اسلامی به طور مستقیم با مردم مواجه میشوند در حقیقت ویترین حکومت هستند و باید چنان توسط قانونها محدود و توسط مقامات مافوق کنترل بشوند که میل به خطا و زورگویی در آنها به صفر برسد. نیروهای پلیس، مأموران جمع آوری سد معبر و ... که با مردم مواجهه مستقیم دارند باید به #اخلاق_کارگزاران علوی و آداب حکمرانی اسلامی آراسته باشند وگرنه موجب وهن نظام خواهند شد.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 33
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
🔷 #استعاره شعار به جای #صبر در #خطبه_26
«اسْتَشْعِرُوا الصَّبْرَ فَإِنَّهُ أَدْعَى إِلَى النَّصْرِ»
(پايدارى و شكيبايى پيشه كنيد كه صبر و شكيبايى بزرگترين سبب پيروزى است)
عنصر زیباشناختی: استعاره «شِعار» از صبر و استقامت.
پرسش: مگر شعار چه خصوصیتی دارد که حضرت توصیه کردهاند صبر، شعار قرار داده شود؟ در پاسخ به این پرسش سه احتمال وجود دارد:
الف) شعار یعنی پیراهن زیرین و به پیراهن زیرین از آن جهت که به موی بدن (شَعر) متصل است، شِعار گفته میشود(مفردات راغب). خصوصیت لباس زیرین آن است که نزدیکترین چیز به بدن بوده و نسبت به لباس رویین کمتر از بدن جدا می شود و به تعبیر دیگر ملازمهی بیشتری با بدن دارد.
حضرت امیر(ع) می فرمایند که صبر را پیراهن زیرینِ خود قرار دهید؛ یعنی ملازمهی دائمی با صبر داشته باشید چرا که صبر مهمترین عامل پیروزی است.
ب) معنای دیگر #کلمه_شعار، ندایی است که سپاهیان یک لشکر سر میدهند تا نشانه و علامتی برای شناسایی یکدیگر باشد. (المحیط فی اللغة) بر این اساس، معنای « استشعار» آن است که نشانه بارز شما در جنگ بايد صبر و شكيبايى باشد. این امر از دو جهت به پیروزی کمک می کند: یکی آنکه دشمن در برابر سپاهی که نشانه بارزش صبر و استقامت است دچار ضعف در روحیه می شود. دیگر آنکه چنین شعاری، تلقین استقامت و پیروزی است و امروزه اثر شگفت آور تلقین بر کسی پوشیده نیست.
ج) برخی احتمال داده اند که « استشعار» از «شعور» بمعنى فهم گرفته شده باشد یعنی باید بدانی که بدون صبر و استقامت نمی توان به پیروزی رسید پس اگر طالب #پیروزی هستی باید صبر پیشه کنی. (ابن میثم)
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 27
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
🔷#بهترین_شرح_نهج_البلاغه
#آیت_الله_خامنهای: (شماره 3)
پیش از انقلاب - من نهج البلاغه را در بین جوانها و طلاب علوم دینی و دانشگاهیها تدریس میکردم. به #شروح_نهج_البلاغه مراجعه میکردم. آن وقت به نظرم اینطور میرسید که در بین همهی شرحهایی که بر نهج البلاغه نوشته شده است،👈«#شرح_ابن_میثم» 👉از جهت تبیین مراد امیرالمؤمنین و کلمات آن بزرگوار بهترین شرح است.
🔸جا دارد که این شخصیت عظیمالقدر علمی از طرف همهی مسلمانها تجلیل شود؛ چون نهج البلاغه کتاب همهی مسلمین است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که از علمای شیعه و سنی در طول قرنهای متمادی، افراد بزرگ و نامداری این کتاب را شرح کردهاند - چه از علمای اهل سنت، چه از علمای شیعه - در همین دورانهای اخیر شیخ محمد عبده این کتاب را شرح کرده و از این کتاب تجلیل کرده است.
👈نهج البلاغه متعلق به همهی مسلمین است👉. (۱۳۸۵/۱۰/۲۵) http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=25595
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره31
🌾🌺💐🌺🍃
🔵کلمه سیل
«یَنحدِر عنّی السَّیل» خطبه 3
#کلمه_سیل در زبان فارسی چون به معنای ویرانگری و تخریب نیز اشاره میکند، از نظر معنای ضمنی (Connotation) بار منفی پیدا کرده است اما در زبان عربی هر آب فراوانی که در حال حرکت باشد (چه تخریب و ویرانگری داشته باشد چه نداشته باشد) سیل نامیده میشود.
✍️روایاتی وجود دارد که نشان میدهد مردم برای استفاده از آبهای سرگردان در آبیاری نخلهایشان منازعاتی داشتهاند و به محضر پیامبر ص آمدهاند. در این روایات، آبیاری نخل به وسیله آب سیل (شُرب النّخل بالسّیل)، ذکر شده که نشان میدهد سیل در زبان عربی لزوما به معنای آب ویرانگر نیست.
🔹اتفاقا در جمله «ینحدر عنی السیل» که در نهج البلاغه به کار رفته، کلمه سیل دارای معنای منفی نیست و منظور حضرت این است که از وجود من آبی حیاتبخش و روحافزا همواره روان است.
از این رو از مترجمان محترم توقع میرود کلمه سیل عربی را در زبان فارسی به سیل فارسی برنگردانند.
#خطبه_3
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 28
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
دکتر محمدرضا زائری در پنجره نوشته است:
✍️سالها پیش در دوران نوجوانی از درس استادی بهره می بردیم به نام سید علی موسوی، ایشان که تحصیلات دانشگاهی خود را گویا در آمریکا (ایالت اوهایو) طی کرده بود نقل می کرد که: «استادی برای تدریس به دانشگاه ما دعوت شده بود که مشاور اقتصادی رییس جمهور وقت آمریکا بود …» ایشان می گفت: «در نخستین جلسهی درس، استاد متوجه شد که من ایرانی هستم و با لحن تحقیرآمیزی در باره شیعه سخن گفت. من هم هفته بعد نسخهای از ترجمه انگلیسی نهج البلاغه برایش هدیه بردم و از او خواستم آن را ورق بزند و ببیند.
چند هفته گذشت تا اینکه یک روز منشی اساتید، مرا به اتاق او فراخواند. وقتی وارد شدم، دیدم روزنامهای به دست دارد و با چهرهای گرفته در حال قدم زدن در اتاق است. او به عکس جوانی در صفحه اول روزنامه اشاره کرد که خودسوزی کرده بود. او گفت هر چه امروز این جوانان بیهویت و بیپناه میشوند و سرانجام به دام گروههای شیطانی و فساد و مواد مخدر میافتند، از آن روست که همین «علی»ی شما را کم دارند!
من کتابی را که به من داده بودی خواندم تا اینکه به عهد #مالک_اشتر رسیدم. این نامه چنان در من اثر گذاشت که شروع کرده ام به حفظ کردن متن آن و هر روز صبح همسرم با تعجب از من می پرسد، این چیست که اینقدر تو را مشغول کرده است؟!
سپس توضیح داد که امروز اگر بزرگترین حقوقدانها و متفکران دنیا جمع بشوند معلوم نیست بتوانند چیزی به جامعیت چنین نامهای بنویسند که چندین قرن از آن می گذرد.
http://rahyafte.com/10471/%DA%86%D9%88%D9%86
#نامه_53
https://telegram.me/banahjolbalaghe
... فجمع أصابعه و وضعها بين أذنه و عينه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ: سَمِعْتُ وَ الْحق أن تقول: رأیتُ.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 43
🔵ظلم غیرعمدی حکومت به متهمان
وَ إِنِ ابْتُلِيتَ بِخَطَإٍ وَ أَفْرَطَ عَلَيْكَ سَوْطُكَ أَوْ سَيْفُكَ أَوْ يَدُكَ بِالْعُقُوبَةِ فَإِنَّ فِي الْوَكْزَةِ فَمَا فَوْقَهَا مَقْتَلَةً فَلَا تَطْمَحَنَّ بِكَ نَخْوَةُ سُلْطَانِكَ عَنْ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى أَوْلِيَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُم #نامه_53
ممکن است برخورد مأموران حکومت با یک متهم یا یک مجرم ناخواسته و به صورت غیرعمدی موجب مرگ او شود. بیان حضرت علی علیه السلام به گونهای است اصل وقوع ناخواستهی چنین حوادثی را در حکومت پذیرفتهاند اما درباره آن چند نکته بیان کردهاند:
1) چنین اتفاقی برای حکومت یک ابتلا است (ان ابتُلیتَ ...).
2) حکومت با هیچ بهانهای نباید از عذرخواهی و جبران مافات شانه خالی کند.
3) یکی از عواملی که ممکن است حاکم را از جبران مافات منصرف کند، نخوت و تکبّر سلطنتی است.
4) در چنین مواردی باید به بازماندگان دیه پرداخت شود اما حاکمیت نباید به همین اکتفا کند بلکه باید «حقّ» بازماندگان را ادا کند(تُؤَدِّيَ إِلَى أَوْلِيَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُم)، حق بازماندگان شامل حقوق مادی (مانند دیه) و حقوق معنوی میشود. منظور از حقوق معنوی این است که مثلا اگر مرگ یکی از اعضای یک خانواده توسط حکومت به آبروی آنان صدمه زده است، حتما باید حکومت به گونهای از آنها عذرخواهی بکند که اعاده حیثیت شود.
#حقوق_متهم
#عدالت_کیفری
#عدالت
#ظلم_سهوی_حکومت
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره32
🌾🌺💐🌺🍃
🔵#کلمه_دهقان در نهج البلاغه
👈کلمه دهقان در نهج البلاغه به صورت جمع (دهاقین) به کار رفته است. این کلمه در اصل وضعش فارسی بوده و عربی اصیل نیست. ''دهقان'' در زبان عربی به معنای «تاجر»، «بزرگ روستا» و «مالک و زمیندار و باغدار» به کار میرود اما در زبان فارسی امروز به معنای کشاورز به کار میرود. از همین رو مترجمان باید مواظب باشند که از برگردندان کلمه دهقان عربی به دهقان فارسی اجتناب کنند.
امام علیه السلام در صدر #نامه_19 به فرماندار بحرین نوشتهاند: «فَإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَة» در #حکمت_37 نیز آمده است: «قد لقیه عند مسیره الی الشام دهاقین الانبار...».
در نامه 19 کسانی که از دست کارگزار امام علیه السلام به ایشان شکایت کردهاند، دهقانان و کشاورزان نبودهاند بلکه بزرگان و مالکان بحرین بودهاند. در حکمت 37 نیز کسانی که امام علی علیه السلام در حین سفر به شام با آنان برخورد کردهاند، کشاورزان و دهقانان انبار نبودهاند بلکه بزرگان انبار (شاید هم تاجرانی از سرزمین انبار) بودهاند.
با این حال در ترجمه کلمه دهاقین بسیاری از مترجمان دقت لازم را نکردهاند.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 44
🔵مراقبت از #نفوذ_دشمن بعد از صلح و مذاکره (مانند #برجام)
وَ لَا تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاكَ إِلَيْهِ عَدُوُّكَ و لِلَّهِ فِيهِ رِضًی ... لَكِنِ الْحَذَرَ كُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّكَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذَلِكَ حُسْنَ الظَّن (#نامه_53)
🔸ترجمه: ✍️صلحی را که دشمن به تو پیشنهاد کرده و رضای خدا در آن است هرگز رد نکن... اما پس از صلح از دشمنت [بترس و از او] حذر کن و سخت حذر کن چون دشمن گاهی [که از راههای نظامی و شبه نظامی (مانند تحریم) نومید میشود از طریق صلح به تو] نزدیک میشود تا تو را به غفلت بکشاند! پس عاقبت اندیشی پیشه کن و از هر گونه خوش گمانی خودداری کن.
🔹توضیح:👇
#نفوذ دشمن در حکومت، هدفی است که گاه بدون مقدمه سازی یک #صلح موقت نامیسر است. خوشحالی و رضایتمندی از یک صلح خداپسند یک امر کاملا طبیعی است اما این شادی ممکن است زاینده دو آفت باشد و سرانجام همان صلح شادی آفرین به سرخوردگی و ناکامی منجر شود:
1️⃣ اولا این شادی نباید دولتمردان را به سُکر و غفلت (قارب لیتغفل) بکشاند تا دشمن به هدف اصلی خود که همان نفوذ است، دست یابد.
2️⃣ ثانیا صدای این شادی را نباید آنقدر بلند کرد که دشمن آن را بشنود و گمان کند به صلح با او نیاز مبرمی داشته ای وگرنه اگر صدای شادی ات بلند شود، از موقف #عزت_دیپلماتیک به #ذلت_دیپلماتیک هبوط خواهی کرد و یک #دیپلمات_ذلیل به قول امیرالمؤمنین علیه اسلام هرگز نمیتواند جلوی ظلم دشمن را بگیرد (لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ #خطبه_29)
#آفتهای_صلح_با_دشمن
#دیپلماسی
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
به مناسبت زادروز امام هادی علیه السلام
به خاطر دارم که آیت الله #مشکینی رحمه الله درخطبه های نماز جمعه قم (که خود درس اخلاق بسیار اثربخشی بود), بارها در ایام میلاد ائمه علیهم السلام (یا شهادت آن بزرگواران) به نمازگزاران جمعه توصیه کردند در ایامی که به نام آن بزرگواران عطرآگین شده، زیارت آنان را از دست ندهید حتی اگر زیارت از دور باشد؛ حتی اگر خیلی کوتاه باشد.
در زادروز #امام_هادی علیه السلام زیارت آن امام عزیز را از دست ندهیم.
#مناسبتی، شماره24