eitaa logo
پرسمان و بصیرت
166 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅8⃣6⃣ با توجه به مفهوم تقوا، آیا نمی توان گفت به نوعی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا نیست ، است . فرق است بین محدودیت و مصونیت . اگر هم نام آن را محدودیت‌ بگذاریم محدودیتی است که عین مصونیت است. 👈 انسان پای خود را در کفش و سر خود را در کلاه و تن خود را به انواع جامه‌ها محصور می‌کند و می‌پیچد و البته به وسیله‌ همین کفش و کلاه و جامه است که نظافت خود را حفظ می‌کند، جلو سرما و گرما را می‌گیرد. حالا نام این را چه باید گذاشت؟ آیا می توان تأسف کرد که پا در کفش و سر در کلاه و تن در پیراهن زندانی شده و آرزوی‌ آزاد شدن اینها را از این زندانها کرد؟ 👈 آنوقت می‌توان نام روی چیزی گذاشت که انسان را از و سعادتی کند ، اما چیزی که را از انسان می‌کند و انسان را از مخاطرات می‌کند ، او مصونیت است نه محدودیت ، و تقوا چنین چیزی‌ است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣6⃣ چه رابطه ای بین و و وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امیرالمؤمنین علیه السلام نه تنها تقوا را محدودیت‌ و نمی‌داند، بلکه علت و را می‌شمارد. 👈 در خطبه 228 می‌فرماید: «تقوا درستی و اندوخته روز قیامت است؛ است از قید هر رقیت؛ نجات است از هر بدبختی . 🔴 در درجه اول و به طور مستقیم از ناحیه و به انسان‌ می‌دهد و او را از قید رقیت و هوا و هوس آزاد می‌کند ، رشته‌ حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمی‌دارد؛ 🔴 ولی به طور غیر مستقیم در زندگی هم آزادیبخش انسان است.   🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣7⃣ در سوره مبارکه‌ اعراف آیه 26 بعد از آنکه نامی از جامه‌های تن می‌برد می‌فرماید: « و لباس‌ التقوی ذلک خیر ». از این آیه چه مفهومی استفاده می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یعنی تقوا که است، بهتر و لازمتر است. ⬅️ همان طور که برای این که آسیب نبیند نیاز به و محافظ دارد، خود عالی نیز باید به وسیله #تقوا محافظت شود. ⬅️ همان طور که باید مراقب سالم ماندن لباس باشیم تا به خوبی از ما محافظت کند، باید مراقب نیز باشیم تا از آسیب به دور باشد و در نتیجه محافظ خوبی برای و ما باشد. 🔴  تقوا هم هر اندازه عالی باشد به نوبه خود خطراتی دارد. آدمی‌ در عین اینکه باید در حمایت و زندگی کند باید خود حافظ و بوده باشد و این ، به اصطلاح " دور " نیست. 👈 مانعی ندارد که‌ یک چیز وسیله حفظ و نگهداری ما باشد و در عین حال ما هم موظف باشیم او را حفظ کنیم. ⬅️ درست مثل همان که در آیه مذکور به آن اشاره شده است. 🔴 امیرالمؤمنین (ع) در یک جمله به هر دو اشاره کرده آنجا که می‌فرماید : «أَلاَ فَصُونُوهَا وَ تَصَوَّنُوا بها» یعنی تقوا را حفظ کنید و هم به وسیله او خودتان را حفظ کنید . 🔴 در نهج البلاغه می خوانیم: اوصیکم عبادالله بتقوی الله فانها حق الله علیکم ، و الموجبة علی الله حقکم و ان تستعینوا علیها بالله ، و تستعینوا بها علی الله » . یعنی شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم‌ ، تقوا حق الهی است بر عهده شما و موجب ثبوت حقی است از شما بر خدا ، و اینکه از خدا برای رسیدن به تقوا کمک بخواهید و از تقوا برای رسیدن به‌ خدا کمک بگیرید . 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣7⃣ آیه مبارکه زیر متضمن چه نکاتی است؟ 🌿«لیس علی الذین آمنوا و عملو الصالحات جناح فی ما طعموا اذا ما اتقوا و آمنوا و عملوا الصالحات ثم اتقوا و آمنوا ثم اتقوا و احسنوا و الله یحب المحسنین؛ 🌿بر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، درباره ی آنچه (پیش از حکم تحریم) خورده اند گناهی نیست، به شرط آن که پرهیزکار و مومن گردند و کارهای شایسته کنند، سپس (از محرمات) پرهیز نمایند و (به تحریم آن) مومن باشند، سپس (با جدیت) پرهیز کاری و نیکوکاری پیشه کنند که خداوند نیکوکاران را دوست می دارد» (مائده/ 93).🌿 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 این آیه کریمه متضمن دو نکته عالی از معارف قرآنی است: 🎋 یکی درجات و مراتب ایمان و تقوا و 🎋 دیگر، فلسفه حیات و حقوق انسان. 👈 می خواهد بفرماید: نعمتها برای انسان است و انسان برای ایمان و تقوا و عمل. انسان آنگاه مجاز است از نعمتهای الهی بهره مند گردد و آنگاه این نعمتها به مورد مصرف خواهد شد که خود انسان در مسیر تکاملی خودش که خلقت او را در آن مسیر قرار داده حرکت کند؛ یعنی مسیر ایمان و تقوا و عمل شایسته. 👈 علمای اسلامی با الهام از این آیه و سایر تصریحات و اشارات متون اسلامی، مراتب تقوا را به تقوای ، تقوای ، تقوای اصطلاح کرده اند. 👈 تقوای مجاهدین تقوای پاکباختگی است، شهیدان تمام مایملک خود را در طبق اخلاص گذاشته و به حق تسلیم کرده اند، آنان این جامه از جامه های تقوا را بر تن کرده اند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣7⃣ چه رابطه ای بین تقوا و ایمان وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 رابطه و : یک علوّ و و استحکام دیگرى دارد و در حقیقت تنها روى پایه دین است که مى‌توان تقوایى و با مبنا به وجود آورد و جز بر مبناى محکم ایمان به خدا نمى‌توان بنیانى مستحکم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد. 🌿«أَ فَمَنْ أَسَّسَ‌ بُنْیانَهُ عَلى‌ تَقْوى‌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ‌ بُنْیانَهُ عَلى‌ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی‌ نارِ جَهَنَّمَ ـ آیا آن کس که بنیان خویش را بر مبناى تقواى الهى و رضاى او بنا کرده بهتر است یا آن که بنیان خویش را بر پرتگاهى سستِ مشرف بر آتش قرار داده است؟» (توبه/109)🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣7⃣ اگر تقوا لازمه انسانیت است، چه نیازی به تقوای دینی و الهی است؟ چه ارتباطی با تقوای فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 و الهی یعنی اینکه انسان خود را از آنچه از نظر و که دین در زندگی معین کرده ، خطا و گناه و پلیدی و زشتی شناخته شده ، و صیانت کند و مرتکب آنها نشود. 👈 انسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد؛ یعنی طبق اصول و خاصی زندگی کند و خط مشی خاصی برای خودش داشته باشد و در این صورت یک مشخص دارد و در مشخصی حرکت می کند. 👈 حال اگر در جهت دین و برای رسیدن به مقصد حرکت کند و خود را در این مسیر حفظ کند، یک قداست و استحکامی به خود می گیرد که همان تقوای دینی است. 👈 در زمان ما می بینیم که تقوای و اصطلاح کرده اند. چیزی که هست تقوای دینی یک علو و و استحکام دیگری دارد و در حقیقت تنها روی پایه است که می توان تقوایی مستحکم و با مبنا به وجود آورد و جز بر مبنای محکم ایمان به خدا نمی توان بنیانی مستحکم و اساسی و قابل اعتماد به وجود آورد. ⬅️ به همین دلیل حضرت علی علیه السلام می فرماید: چنانچه دین داری و تقوای الهی نمی بود، هر آینه سیاست مدارترین افراد بودم.(دین و تقوا مانع سیاست بازی می شود). ⬅️ تقوای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جدای از تقوای دینی نیست. ⬅️ قلمرو تقوا و مبنای تقوا چه سیاسی، چه اجتماعی، چه اقتصادی «دینداری» و «اخلاق دینی» است. ⬅️⬅️⬅️ بنابراین: 🎋 تقوای ؛ یعنی هر کس بین خود و خدا سعی کند از جاده‌ی صلاح و حق تخطی نکند و پا را کج نگذارد. 🎋 تقوای ؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. 👈 سیاست به معنای پشت هم اندازی و فریب و گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنی اداره‌ی درست جامعه؛ این جزو دین است. 👈 تقوای ، یعنی انسان در میدان سیاست، عمل کند. 🎋 تقوای ؛ یعنی اگر هر کس برای گذران زندگی و ضمنا آباد کردن محیط خود مجبور است اقتصادی داشته باشد، راه درست را انتخاب کند. (امروز درست ترین راه، است). 👈 کردن، ، دست‌اندازی به مال دیگران - بخصوص به اموال عمومی - از دستاورد عمومی مردم به نفع جیب خود استفاده کردن و احیانا زرنگیهایی که علی‌الظاهر در چارچوب قانون هم می‌گنجد، اما خود انسان می‌داند که باطن آن چقدر فاسد و تباه است، اینها خلاف تقوای است. 🎋 تقوای ؛ یعنی برخورد با مردم در محیطهای مختلف - چه محیط کسب، چه محیط معاشرت، چه محیط خانواده، چه محیط مدرسه و دانشگاه، چه محیط اداری - همراه با و خدا ترسی و امانت و صداقت باشد. ⬅️ اگر این نمونه‌ها در جامعه تحقق پیدا کند و عملی شود، اکثر مشکلات مادی و معنوی مردم برطرف خواهد شد. ⬅️ تقوا و پرهیزکاری، یعنی گستره‌ی وسیع عملهای خوب، اقدامهای خوب، فعلهای خوب و ترکهای خوب. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣7⃣ مفهوم را با مبحث و مقایسه کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود: دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ می کند و را . 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ می کند و را . ⬅️⬅️هجرتی خوب است که همراه با کسب باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. 👈 لذا میتوان را مشابه دانست... 👈 را مشابه 👈 همین طور می توان گفت تقوا ثمره ی هجرت و جهاد است.... 👈 و همین طور می توان گفت برای حفظ تقوا هجرت و جهاد لازم است... (مثل لباس که هم ما باید حفظش کنیم، هم لباس ما را از سرما حفظ می کنه) 👈 هجرت مقدمه جهاد است. ⬅️ بعد از هجرت و کسب قدرت آماده جهاد می شویم. 👈 مقدمه است. (خود نگهداری دور از محیط) ⬅️ بعد از دوری از گناه و کسب قدرت آماده تقوای قوت می شویم. (خود نگهداری در محیط) شهید مطهری: تقوا آنوقت محسوب می‌شود که انسان بدون عملی و با داشتن اسباب‌ و آلات کار از گناه و معصیت پرهیز کند. 👈 باید مجاهدت کرد تا آن معنا و حقیقت تقوا پیدا شود. ⬅️⬅️ جهاد تقوا است. ⬅️⬅️ جهاد نیز، تقوا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣7⃣ برخی از آثار تقوا را نام ببرید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 و تقوا: 🎋: 👈 تقوا است از هر و است. 🎋 و : 👈 تقوا دوای بیماری دلهای شما و شفای‌ مرض بدنهای شما ، درستی خرابی سینه‌های شما و مایه پاک شدن نفوس شما است. 👈 آدم متقی که به حد خود و حق خود قانع و راضی است روحی مطمئن‌تر و اعصابی آرامتر و قلبی سالمتر دارد ، دائما در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد و کجا را ببلعد ، ناراحتیهای عصبی او را به زخم روده و زخم معده مبتلا نمی‌سازد ، افراط در شهوت او را ضعیف و ناتوان نمی‌کند ، عمرش طولانی‌تر می‌شود . سلامت تن و سلامت روح و سلامت اجتماع همگی بستگی دارد به تقوا. 🎋 و : 👈 رسول اکرم می فرماید: «اگر زیاده روی در گفتن شما ، و هرزه چرانی در شما نبود هر چه‌ من می‌بینم شما می‌دیدید و هر چه می‌شنوم می‌شنیدید». 🎋 : 👈 اینکه در آثار دینی وارد شده که تقوا عقل را روشن می‌کند و دریچه حکمت‌ را به روی انسان می‌گشاید - همچنانکه لحن خود آنها دلالت دارد - همه مربوط به عقل عملی است ، یعنی در اثر تقوا انسان بهتر درد خود و دوای خود و راهی که باید در زندگی پیش بگیرد می‌شناسد ، ربطی به عقل نظری ندارد. 🔆 عقل نظری همان است كه مبنای علوم طبیعی و ریاضی و فلسفه ی الهی است.  🔆 عقل عملی همان است كه مفهوم خوبی و بدی و حسن و قبح و باید و نباید و امر و نهی و امثال اینها را خلق می كند. 💢 علم و اندیشه انسان را عقل نظری رهبری می نماید و عمل و انگیزه انسان را عقل عملی؛ 💢 کنترل طغیان های علمی مانند وهم، خیال، قیاس و گمان، با عقل نظری است، ولی رام کردن لغزش های شهوت و غضب، کار عقل عملی است. 🎋 👈 آدم پلید و آلوده هر اندازه قدرت هوش و ذکاوتش زیاد باشد، از درک لطفهای معنوی و روحی عاجز است و نمی‌تواند آنطور معانی لطیف و رقیق که در سخنان بعضی دیده می‌شود ابداع کند. 🎋 👈 گرفتاریها و شدائد در پیدا می‌شود، تاریکی غبار معاصی و گناهان و هواها و هوسها. وقتی که تقوا پیدا شد راه از چاه تمیز داده می‌شود و انسان کمتر گرفتار می‌شود و اگر گرفتار شد در روشنی تقوا بهتر روزنه بیرون‌ رفتن را پیدا می‌کند. 🎋 حفظ : 👈 گذشته از همه اینها تقوا و خود نگهداری سبب می‌شود که انسان نیروهای‌ ذخیره وجود خود را در راههای و لهو و حرام هدر ندهد ، همیشه نیروی‌ ذخیره داشته باشد . بدیهی است که آدم نیرومند و با و با بهتر تصمیم می‌گیرد و بهتر می‌تواند خود را بدهد. 🎋 از آن تقواست: 👈 تقوا و صبر و پاکی و نزاهت در این جهان گم نمی‌شود، آدمی را از حضیض‌ ذلت به اوج عزت می‌رساند. 🌿«انه من یتق و یصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین»🌿 👈 مثل اینست که قرآن کریم نتیجه داستان یوسف را در این یک‌ جمله خلاصه کرده است که عاقبت از آن تقوا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣7⃣ چه رابطه ای بین تقوا و وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا دشمن دشمن عقل، هوا و هوس و خرافات است. 👈 فکر و عقل نور است، ⬅️ وقتی موانع را کنار بگذاریم خودبخود می بینیم. ⬅️ تقوا مواظبت بر نور است. 🔴 حضرت علی علیه السلام: اگر در مى اندیشیدند و همچنین در فراوانى هاى حق تأمّل مى کردند به راه راست برگشته و از عذاب سوزان مى ترسیدند.  ⬅️ تفکر به انسان قدرت از آتش و خودنگهداری در می دهد. ⬅️ به انسان قدرت می دهد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣7⃣ تقوا را نام ببرید: 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ارکان عبارت است از: 🎋 ترس از مقام خداوند نه از خود خداوند 🎋 کناره گیری از گناه 🎋 قصد قربت 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣7⃣ درجات تقوا را بیان کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از قرآن این مطلب استفاده می شود که تقوا و مراتب دارد. 🎋 تقوای : نازل‌ترین مرتبه تقوا آن است که انسان از گناهان کبیره و اصرار بر صغیره اجتناب می کند. 🎋 تقوای : درجه بالاتر این است که خود را از گناهان صغیره و حتی مکروهات حفظ کند. 🎋 تقوای : بالاترین مرتبه آن است که انسان حتی مباح هم ممکن است انجام ندهد و فقط به واجبات و مستحبات می پردازد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣7⃣ بر اساس کلمات حضرت امیر المومنین علیه السلام، مطیع هوا و هوس بودن چه لوازم سوئی دارد و در مقابل چه آثاری بر تقوا مترتب است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 «مَثَل خلافكاری و زمام را به كف دادن مَثَل اسبهای سركش و چموشی است كه لجام را پاره كرده و اختیار را تماماً از كف آن كه بر او سوار است گرفته و عاقبت آنها را در آتش می افكنند، 🔴 و مَثَل مَثَل مركبهایی رهوار و مطیع و رام است كه مهار آنها در اختیار آن كسانی است كه بر آنها سوارند و آنها را وارد بهشت می سازند.» 👈 در اینجا درست و با صراحت كامل، تقوا یك حالت روحی و كه ما از آن به ضبط نفس و یا مالكیت نفس تعبیر می كنیم معرفی شده. 👈 ضمناً در اینجا حقیقت بزرگی بیان شده، آن اینكه لازمه ی مطیع هوا و هوس بودن و عنان را به نفس سركش واگذاردن زبونی و و بی شخصیت بودن است. 👈 انسان در آن حال نسبت به اداره ی حوزه ی وجود خودش مانند سواره ی زبونی است كه بر اسب سركشی سوار است و از خود و اختیاری ندارد. 👈 و لازمه ی تقوا و ضبط نفس افزایش قدرت اراده و شخصیت معنوی و عقلی داشتن است، مانند سوار ماهر و مسلطی كه بر اسب تربیت شده ای سوار است و با قدرت فرمان می دهد و آن اسب با سهولت اطاعت می كند. ⬅️⬅️⬅️ آن كس كه بر مركب چموش هوا و هوس و شهوت و حرص و طمع و جاه طلبی سوار است و تكیه گاهش این امور است زمام اختیار از دست خودش گرفته شده و به این امور سپرده شده، دیوانه وار به دنبال این امور می دود، دیگر عقل و مصلحت و مآل اندیشی در وجود او حكومتی ندارد؛ ⬅️⬅️⬅️ و اما آن كه تكیه گاهش تقواست و بر مركب ضبط نفس سوار است، عنان اختیار در دست خودش است و به هر طرف كه بخواهد در كمال سهولت فرمان می دهد و حركت می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣8⃣ آیا ضمانت تقوا نسبت به انجام ندادن گناه ضمانت مطلق است؟ آیا لااقل در رابطه با بعضی گناهان بهتر نیست که صرفاً پرهیز داشته باشیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 باید توجه به خطراتی كه بنیان را متزلزل می كند داشت. در مقررات دینی می بینیم كه تقوا و وثیقه ی بسیاری از گناهان شناخته شده ولی نسبت به بعضی دیگر از گناهان كه تأثیر و جاذبه ی قویتری دارد دستور حریم گرفتن داده شده. 👈 مثلاً در مقررات دینی گفته نشده كه خلوت كردن با وسیله ی دزدی یا شرابخواری یا قتل نفس حرام است. 👈 مثلاً مانعی ندارد كه كسی شب در خانه ی خلوتی بسر برد كه اگر بخواهد- العیاذ باللّه- شراب بخورد هیچ رادع و مانع ظاهری نیست. همان ایمان و تقوا ضامن انسان است. 🛑 ولی در مسئله ی به حكم تأثیر قوی و تحریك شدیدی كه این غریزه در وجود انسان دارد، این ضمانت از تقوا برداشته شده و دستور داده شده كه خلوت با وسیله ی بی عفتی ممنوع است؛ 👈 زیرا این خطر، خطری است كه می تواند احیاناً در این حصار (هر اندازه منیع و مستحكم باشد) نفوذ كند و این حصار را فتح نماید. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣8⃣ چرا دشمن دشمن به منزله است؟ این مسأله چه ربطی به پیوند میان تقوا و بصیرت دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 علت اینكه به منزله ی دوست خوانده شده این است كه دشمن را ضعیف می كند و دست وی را می بندد و از این راه به انسان كمك می كند. این خود یك حساب و قاعده ای است كه دشمنِ دشمن مانند دوست است؛ 🔴 حالات و قوای معنوی انسان به حكم و تزاحمی كه میان بعضی با بعضی دیگر است، در یكدیگر تأثیر مخالف می كنند و تقریباً اثر یكدیگر را خنثی می كنند، و به عبارت دیگر با یكدیگر دشمنی و حسادت می ورزند. 👈 از آن جمله است دشمنی هوا و با عقل. ⬅️ از همین جا معنای تأثیر تقوا در تقویت عقل و ازدیاد بصیرت و روشن بینی روشن می شود. ❌ تقوا نه سوهان است و نه سنباده و نه روغن چراغ. 💢 تقوا دشمنِ دشمن عقل است، از نوع سومِ دوستانی است كه علی علیه السلام فرمود: 🌿 وَ عَدُوُّ عَدُوِّكَ.🌿 ملكه ی تقوا كه آمد، دشمن عقل را كه هوا و هوس است رام و مهار می كند، دیگر نمی گذارد اثر عقل را خنثی كند، گرد و غبار برایش به وجود آورد، پارازیت ایجاد كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣8⃣ برای انسان معمولاً چند نوع مضیقه و تنگنا ایجاد می شود؟ این که خداوند می فرماید: «و مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»، مقصود خروج از کدام نوع تنگنا است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 مضیقه ها و كه برای انسان پیش می آید و سختیهایی كه انسان در آن سختیها واقع می شود دو نوع است: 🎋 یك نوع مضیقه هایی است كه اختیار و ی انسان هیچ گونه دخالتی در آنها ندارد، مثل اینكه سوار هواپیما می شود و هواپیما خراب می گردد و امثال این شدتها و گرفتاریهایی كه برای هركسی ممكن است پیش بیاید بدون آنكه قابل پیش بینی باشد و اراده و اختیار انسان در آن دخالت داشته باشد. 🎋 و نوع دیگر از ابتلاها و مضایق و گرفتاریها آنهاست كه اراده و اختیار انسان در اینكه وارد آن گرفتاریها بشود و یا نشود و اگر وارد شد چگونه خارج شود دخالت دارد، و به تعبیر دیگر گرفتاریهای و اجتماعی. 🔴 عمده ی گرفتاریها و شداید و مضایقی كه برای انسان پیش می آید و زندگی را تلخ و شقاوت آلود می كند و هرگونه سعادت دنیوی و اخروی را از انسان سلب می كند همین فتنه ها و ابتلائات سوء و گرفتاریهای اخلاقی و اجتماعی است. 👈 گرفتاریها و شداید در پیدا می شود، تاریكیِ غبارِ معاصی و گناهان و هواها و هوسها. وقتی كه نور تقوا پیدا شد، راه از چاه تمیز داده می شود و انسان كمتر گرفتار می شود و اگر گرفتار شد در روشنی تقوا بهتر روزنه ی بیرون رفتن را پیدا می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣8⃣ بزرگی و بزرگواری روح به چه معناست؟ چه نسبتی میان این دو مفهوم وجود دارد؟ آیا هر بزرگی، بزرگوار و هر بزرگواری، بزرگ است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هر یک از اندیشمندان در مورد این که ملاک انسانیت چیست، نظراتی ارائه داده اند: 👈 برخی کسب ، برخی رسیدن به بیشتر، برخی کسب و برخی بهره وری از مبتنی بر غریزه جنسی را ملاک انسانیت دانسته اند؛ 🔴 اما شهید مطهری معتقد است ملاک دردمند بودن و دغدغه داشتن است و بر این مبنا انسان ها سه دسته می شوند: 🎋 انسان : بعضی اساساً هیچ همتی در جمع كردن ثروت ندارند؛ هدفشان فقط این است كه شكمشان سیر بشود، نانی به دست بیاورند ولو از راه نوكری باشد، ولو از راه دریوزگی باشد، ولو از راه تن به ذلت دادن باشد. ⬅️ انسان حقیر دارای همت پایین و تنبل و تن پرور هستند و هدف خاصی را در زندگی دنبال نمی کنند. 🎋 انسان : فرض كنیم شخصی یك عالم بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی كسی باشد كه فقط می خواهد یك كشف جدید كند، تحقیق جدید كند. این یك فكر و اندیشه ی بزرگ است، یعنی یك اراده ی بزرگ و یك همت بزرگ در راه علم است. 👈 آن دیگری یك افزون طلب بزرگ است كه همیشه دنبال ثروت می رود و ثروت برای او هدف است، یك شهوت بزرگ است، یك حرص بزرگ است. 👈 دیگری یك رقابت بزرگ است، دیگری یك كینه توزیِ بزرگ است، دیگری یك حسادت بزرگ است، دیگری یك جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستی های بزرگ هستند. ⬅️ انسان بزرگ در راه رسیدن به اهدافش می کشد و تنش آسایش ندارد؛ مانند نادرشاه که گاهی كفشش ده روز از پایش درنمی آمد، اصلاً فرصت درآوردن نمی كرد. ⬅️ انسان بزرگ همت بالایی دارد و در راه رسیدن به اهدافش به خود سختی می دهد؛ به کم راضی نیست؛ اما اهداف او در جهت خود اوست. ( است). ⬅️ این بزرگی در مقابل کمی و کوچکی است. 🎋 انسان : آن است که در روح خود احساس بزرگواری می كند، یعنی یك شرافتی را در خودش درك می كند كه به موجب آن از دنائتها احتراز می کند. ⬅️ این یك بزرگ است نه یك بزرگ. بالاتر از خودپرستی است. به خاطر احساس یك شرافت و بزرگواری پا روی خودپرستی می گذارد. ⬅️ مثلاً انسانی اساساً روحش به او اجازه نمی دهد كه دروغ بگوید، اصلاً دروغ را پستی می داند، در روح خودش احساس علوّ می كند. ⬅️ بزرگواری در مقابل دنائت و پستی است. 🔴 او كه دنبال جمع كردن ثروت می رود، با همان حرص و حالت دنیاپرستی هم می رود، از آن که ضعیف همت و دون همت گداصفت است، بالاتر و باشخصیت تر است. 🔴 هر بزرگواری، بزرگ است؛ اما هر بزرگی بزرگوار نیست. ⬅️ نسبت بزرگ به بزرگوار، نسبت به است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣8⃣ معنای دقیق عبارت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» که به عنوان هدف بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم شمرده شده است، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴  بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَكارِمَ الْاَخْلاق، یعنی:ِ من مبعوث شدم كه اخلاقی را تكمیل كنم كه در آن روح هست؛ 👈 یعنی اخلاق ، اخلاق آقایی اما نه آقایی به معنای آن سیادتی كه بر دیگری مسلط بشوم، بلكه آقایی ای كه روح من آقا باشد و از پستی، دنائت، دروغ، غیبت، از تمام صفات رذیله احتراز داشته باشد، خودش را برتر و بالاتر از اینها بداند؛ 🔴 بزرگوار چگونه است؟ بزرگوار می خواهد همه ی مردم باشند، یعنی گوسفندی نباشد كه دیگری طعمه اش كند. اصلاً می خواهد درندگی در دنیا وجود نداشته باشد. این معنایش احساس بزرگواری است، احساس است، به تعبیر قرآن احساس عزّت است، احساس كرامت نفس است. كلمه ی «كرامت» در آثار اسلامی زیاد آمده و همان مفهوم بزرگواری را دارد. 👈 یعنی: روح خودت را گرامی بدار، بزرگوار بدار، برتر بدار از هر كار پستی. در مقابل هر پستی فكر كن كه روح من بالاتر از این است كه به این پستی آلوده بشود. 👈 درست مثل آدمی كه یك تابلوی نقاشی خیلی عالی دارد كه وقتی لكه ی سیاهی در آن پیدا می شود، گردی، غباری روی آن می بیند، خودبه خود فوراً دستمال را برمی دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣8⃣ آیا این که انسان به خودش توجه داشته باشد و طبق دستور اسلام، خودش را فراموش نکند، نوعی دعوت به خودخواهی که مسلما امر مذمومی است، نمی باشد؟ یكی از خسارتهای بزرگی كه اسلام از راه تعلیمات عرفا و دید، چه بود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یكی از خسارتهای بزرگی كه اسلام از راه تعلیمات عرفا و متصوّفه دید، این بود كه اینها تحت تأثیر تعلیمات مسیحیت از یك طرف، تعلیمات بودایی از طرف دیگر و تعلیمات مانوی از سوی دیگر، در مسئله ی مبارزه با و به اصطلاح خودشان نفس كشتن و در مسئله ی خود را فراموش كردن حساب از دستشان در رفت.  🔴 اسلام طرفدار منهدم كردن نوعی خودی و زنده كردن نوع دیگر از خودی است. 👈 اسلام می گوید خود را فراموش كن و خود را فراموش نكن. 👈 خود را توصیه می كند كه فراموش كنید ولی یك تولد و ولادت دیگر در شما می خواهد. می خواهد یك خود دیگر، یك منش دیگر در وجود شما زنده شود. 👈 اسلام یكی از عقوبتهای الهی را این می داند كه خدا انسان را به شكلی درمی آورد كه خودش را فراموش كند:  🌿و لا تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اَللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُم🌿 🌿از كسانی مباشید كه خداوند را فراموش می كنند و در نتیجه ی فراموش كردن خدا، خدا آنها را معاقب می كند. عقابش این است كه خودشان را فراموش می كنند.🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣8⃣ بر اساس گفتار حماسی و شورآفرین حضرت علی علیه السلام در جنگ صفین، و حقیقی چه تعریفی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ایشان در جنگ صفّین با لشكر معاویه، وقتی دید چاره ای جز جنگ نیست، آمد برای اصحاب خودش خطابه ی مختصری خواند؛ 🌿 اسْتَطْعَموكُمُ الْقِتال 🌿 👈 (خطابه حماسی است) لشكریانم، سپاهیانم! اینها جنگ را مانند یك خوراك از شما می خواهند، شمشیرها را مثل یك خوراك از شما می خواهند، جنگ طلب شده اند. بعد فرمود: 🌿 رَوُّوا السُّیوفَ مِنَ الدِّماءِ، تَرْوَوْا مِنَ الْماءِ 🌿 👈 حالا كه اینها چنین كردند، می دانید چه باید كرد؟ لشكریان من! تشنه مانده اید؟ یك راه بیشتر وجود ندارد: این شمشیرهای خودتان را از خون این پلیدها سیراب كنید تا خودتان شوید. بعد فرمود: 🌿🌿 فَالْمَوْتُ فی حَیاتِكُمْ مَقْهورینَ وَ الْحَیاةُ فی مَوْتِكُمْ قاهِرینَ 🌿🌿 👈 (من خیال نمی كنم در همه ی خطابه های حماسی، جمله ای كوتاه به این رسایی و مهیّجی وجود داشته باشد. ) 👈👈 معنی چیست؟ زندگی كه نان خوردن و آب نوشیدن نیست، زندگی كه خوابیدن نیست، زندگی كه راه رفتن نیست. اگر بمیرید و پیروز باشید، آن وقت زنده هستید ولی اگر مغلوب دشمن باشید و زنده باشید، بدانید كه مرده اید. ⬅️ این طور علی علیه السلام روح عزّت و را در اصحاب خود دمید. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣8⃣ از دیدگاه حضرت علی علیه السلام چه رابطه ای بین پستی روح و و نیز بزرگواری روح و وجود دارد؟ چه رابطه ای بین بزرگواری روح و هجرت و جهاد وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 طوركلی امیرالمؤمنین تمام اخلاق دنیّه را به حساب پستی نفس می گذارد، یعنی ریشه ی همه ی اخلاق رذیله را دنائت می داند. مثلاً در باب غیبت می گوید: 🌿 اَلْغیبَةُ جُهْدُ الْعاجِزِ 🌿 👈 بیچاره ها، ناتوانها، ضعیف همت ها، پستها می كنند. یك مرد، یك شجاع، یك آدمی كه احساس كرامت و شرافت در روح خودش می كند، اگر از كسی انتقادی دارد جلوی رویش می گوید یا حداقل جلوی رویش سكوت می كند. حالا اینكه بعضی مداحی و تملّق می كنند مطلب دیگری است. پشت سر كه می شود، شروع می كنند به بدگویی و غیبت ⬅️ آدمی كه احساس شرافت می كند، غیبت نمی كند. 👈 همچنین می فرماید: 🌿اَزْری بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ وَ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ اَمَّرَ عَلَیْها لِسانَهُ 🌿 👈 آن كسی كه به دیگران را شعار خود قرار داده، خودش را كوچك و حقیر كرده است، خودش را پست تر كرده است؛ یعنی آدمی كه احساس عظمت می كند، محال است كه به دیگران طمع ببندد. آن كسی كه رنج و ناراحتی خود را برای دیگران بازگو می كند، باید بداند كه تن به خواری داده است. یك آدم شریف، آدمی كه احساس انسانیت و عزّت می كند حتی حاضر نیست رنج خود را به دیگران بگوید. رنجش را تحمل می كند و برای دیگران بیان نمی كند. و نیز می فرماید: 🌿 وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ 🌿 👈 آن كسی كه درد خودش را، بیچارگی خودش را برای دیگران می گوید آبرو و خود را از بین می برد. ⬅️ آبرو از هر چیزی عزیزتر است، عزّت مؤمن از هر چیز دیگری گرامی تر است. 🌿 وَ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ اَمَّرَ عَلَیْها لِسانَهُ 🌿 👈 آن كسی كه هوای نفس خودش را بر خودش غلبه می دهد، آن كسی كه تابع خودش و هواپرست است باید بداند كه اولین اهانت را به خودش كرده، خودش را پست كرده است. شهوت پرستی نوعی پستی است. ⬅️ اصلاً در منطق علی تمام رذایل اخلاقی در یك كلمه جمع می شود و آن پستی روح و بزرگوار نبودن است، و تمام فضایل اخلاقی را علی در یك كلمه جمع می كند و آن بزرگواری روح است. 👈 در روح خودتان احساس بزرگواری كنید، می بینید هستید، می بینید امین هستید، می بینید بااستقامت هستید. در روح خودتان احساس بزرگواری كنید، می بینید خویشتندار هستید، منیع الطبع هستید، غیبت نمی كنید، هیچ كار پستی نمی كنید مثلاً شراب نمی خورید چون شراب خوردن مستی می آورد و مستی (ولو موقت باشد) عقل را از انسان می گیرد و درنتیجه وزن و سنگینی را از انسان می گیرد. در یك مدت موقت هم اگر انسانیت از انسان سلب شود، تبدیل به یك حیوان لایَشْعُر می شود. در جمله ی دیگر فرمود: 🌿اَلْمَنِیَّةُ وَ لاَالدَّنِیَّةُ 🌿 👈 من بنایم بر افراط نیست: [مرگ و نه پستی؛ انسان بمیرد و تن به پستی ندهد. ] 🔴 با توجه به مطالب بالا و با توجه به روایات زیر: 🌿«أَلْمُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ الخَطایا وَ الذُّنُوبَ» 🌿 👈 مهاجر کسی است که از خطاها و گناهان کند. 🌿المجاهد من جاهد نفسه فی طاعة اللَّه عزّ و جلّ.🌿 👈 مجاهد آنست که کند با نفس خویش در طاعت خدای تعالی بر هر حال، و هوای نفس شکسته دارد و فرمان دیو لعین نبرد. ⬅️⬅️⬅️ می توان گفت مهاجر و مجاهد واقعی کسی است که بزرگواری روح دارد. 🔴 کسانی که در راه حفظ دین خدا هجرت و جهاد می کنند و شمشیر می زنند تا به تکلیف خود جامه عمل بپوشانند نیز حقیقتا شایسته عزت و شرافت هستند؛ زیرا جهادگر با جهاد در راه خدا به اسلام شوکت و به جامعه اسلامی عزت می دهد. 👈 چنین شخصی از آن جهت بزرگوار است که تن به ذلت نمی دهد؛ مانند علیه السلام که فرمود: 🌿هیهات من الذله🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣8⃣ ارتباط ها و های امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا با بزرگواری روح چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 با آنكه كلمات امام حسین آنقدر زیاد نیست ولی هیچ مطلبی در كلمات ایشان به اندازه ی به چشم نمی خورد. اصلاً مثل اینكه روح حسین (علیه السلام) مساوی است با بزرگواری، همواره دم از بزرگواری می زند.  👈 مثلاً وقتی متوجه می شود كه گویا می خواهند بروند خیمه های حرم را غارت كنند. به هر زحمتی هست بلند می شود و فریادش را بلند می كند: 🌿وَیْلَكُمْ یا شیعَةَ الِ اَبی سُفْیانَ! 🌿 👈 ای خودفروختگان، ای شیعیان آل ابی سفیان، ای كسانی كه خودتان را به نوكری اینها پست كرده اید! وای بر شما 🌿 انْ لَمْ یَكُنْ لَكُمْ دینٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافونَ الْمَعادَ فَكونوا اَحْراراً فی دُنْیاكُمْ 🌿 👈 اگر مسلمان نیستید، انسان باشید، یك ذره حریت در وجود شما باشد، باشید. گیرم به خدا و قیامت معتقد نیستید ولی این مقدار احساس شرافت در خودتان بكنید. یك انسان شریف، یك كسی كه بویی از انسانیت برده باشد دست به چنین كاری كه شما زدید نمی زند. 🎋 گفتند: چه می گویی فرزند فاطمه؟ ما چه كاری برخلاف حریت كردیم؟ فرمود: 🌿اَنا اُقاتِلُكُمْ وَ اَنْتُمْ تُقاتِلونَنی وَ النِّساءُ لَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ.🌿 🔴 خطابه ای كه در مكه خوانده است چنین شروع می شود: 🌿 خُطَّ الْمَوْتُ عَلی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلی جیدِالْفَتاةِ تا آن آخر كه می فرماید: فَمَنْ كانَ فینا باذِلاً مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللّهُ 🌿 👈 می خواهد بگوید كه اصلاً روح من به من اجازه نمی دهد كه این اوضاع فاسد را ببینم و زنده باشم تا چه رسد كه بخواهم خودم هم جزء اینها شوم. 🌿 اِنّی لا اَرَی الْمَوْتَ اِلاّ سَعادَةً وَالْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ اِلاّ بَرَماً 🌿 👈 من برای خودم افتخار می دانم كه در میان چنین جمعیتی نباشم. زندگی با این ستمگران برای من خستگی است، ملالت است، كسالت است، روح است. 🔴 در جواب افرادی که می گفتند آقا خود را به کشتن ندهید، می فرمود: 🌿 كَفی بِكَ ذُلًّا اَنْ تَعیشَ وَ تُرْغَماً 🌿 👈 ای كسی كه مرا منع می كنی! این ذلّت برای تو كافی است كه زنده بمانی و دماغت به خاك مالیده باشد. آیا من زنده باشم و دماغم به خاك مالیده باشد؟ ! ابداً. من زندگی را توأم با می خواهم. زندگی با سرشكستگی برای من مفهوم ندارد.  🌿 اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ اَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ؟ 🌿 👈 نمی بینید؟ چشمهایتان باز نیست؟ نمی بینید كه به عمل نمی شود، نمی بینید كه اینهمه فساد وجود دارد و كسی از آن نهی نمی كند؟ در چنین شرایطی 🌿 لِیَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللّهِ مُحِقَّاً 🌿 👈 مؤمن باید مرگ را طلب كند.  🔴 در جواب فرستاده ی ابن زیاد می گوید: 🌿 لا اُعْطیكُمْ بِیَدی اِعْطاءَ الذَّلیلِ وَ لااُقِرُّ اِقْرارَ الْعَبیدِ 🌿 👈 من مانند یك آدم پست، دست به دست شما نمی دهم؛ مانند یك بنده و برده هرگز نمی آیم اقرار كنم كه من اشتباه كردم، چنین چیزی محال است. 🔴 بالاتر از این، در همان حالی كه دارد می جنگد یعنی درحالی كه تمام اصحابش كشته شده اند، تمام نزدیكان و اقاربش شهید شده اند، كشته های فرزندان رشیدش را در مقابل چشمش می بیند، برادرانش را قلم شده در مقابل چشمش می بیند و به چشم دل می بیند كه تا چند ساعت دیگر می ریزند در خیام حرمش و اهل بیتش را هم اسیر می كنند، در عین حال در همان حال كه می جنگد شعار می دهد، شعار حكومت سیادت و آقایی اما نه آقایی به معنی اینكه من باید رئیس باشم و تو مرئوس [بلكه به این معنی كه ] من آقایی هستم كه آقایی ام به من اجازه نمی دهد كه به یك صفت پست تن بدهم: 🌿 اَلْمَوتُ اَوْلی مِنْ رُكوبِ الْعارِ 🌿 🌿 وَالْعارُ اَوْلی مِنْ دُخولِ النّارِ 🌿 ⬅️ این است معنی بزرگواری روح و این است تفاوت با . 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣8⃣ با توجه به آیه «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» ارتباط با روح انسان بزرگوار و با کرامت را توضیح دهید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا و خویشتن داری از گناه موجب و آزادگی روح می شود. اساساً هنگامی که تقوا در وجود انسان با ایمان نورافشانی کند، عزت و شرافت رخ می نماید. پس هر کس که بخواهد عزیز باشد، باید تقوا پیشه کند. 👈 در روایات آمده است: 🌿 من أَرَادَ أَنْ يَكُونَ أَعَزَّ اَلنَّاسِ فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ 🌿 👈 هر کس می خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقوای الهی داشته باشد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣9⃣ با توجه به فرمایش شهید بهشتی «اگر تمدن است، پس از انسان ها متمدن ترند» چگونه می توان حجاب را به عنوان نشانه ای از بزرگواری روح قلمداد کرد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 حریم نبودن میان زن و مرد به واسطه سركشی و طوفان صفتی غریزه جنسی از آن نظر كه یك عطش روحی است نه از آن نظر كه یك تقاضای جسمی است، سبب انواع وازدگیها و بیماریهای روحی و ها می شود و خود این عقده موجب جنایتهای فجیع می شود.  🔴 حجاب عزت و كرامت زن را افزایش می دهد نه اینكه زن را تحقیر می كند. زن به قول سوفیالورن باید جنبه اسرارآمیز خود را حفظ كند، اگر آنچه دارد بنمایاند قوه مرد، دیگر از او یك لعبت خیالی نمی سازد. ⬅️ حفظ به منظور حفظ کرامت انسانی زن و دوری جستن از التذاذات جنسی از او در محیط اجتماعی است؛ ⬅️ زن مسلمان ارزش و بزرگی مقام انسانی خود را با حجاب حفظ خواهد کرد؛ زیرا بی حجابی یعنی تنزل از مقام و انسانی. 🌿🌾🌿 @binesh_m