eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
694 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️قم؛ تکرار کربلا عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14 ▫️صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامى‌‏داد، يكى از مقامات «ساواک» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: ▪️«من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مى‌‏ريزيم و آنجا را به آتش و خون مى‏‌كشيم» ▫️امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بى‌‏درنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مى‏‌دهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» ▪️مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اين‌كه گفت و شنود او با امام را نمى‌‏شنيدند، اين نگرانى را در قيافه او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمى‌‏فهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى ‏‏كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترک گفت. ▫️رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و اراده آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دست‌‏بردار نبودند و مى‌‏كوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آورده‏‌ام كه هزاران كماندوى مسلح و زره‌‏پوش در خارج قم مجهز و آماده حمله به مدرسه فيضيه مى‌‏باشند. ▪️او بى‏‌آنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانه مدرسه فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مى‏‌كرد. شهر مذهبى از انبوه انقلابيان و توده‌‏هاى مسلمان موج مى‌‏زد، جمعيت از درب خانه امام تا مدرسه فيضيه صف كشيده بودند، صحن‏‌هاى فيضيه، و آستانه حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسه دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. ▫️رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواک پديد آمده بود ـ در محيط قم حكم‌فرمايى مى‌‏كرد. كسى شک نداشت كه كماندوها و آدم‌كشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين ‏رو بسيارى وصيت كرده، با خانواده‌‏هاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحه‏‌هاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آماده دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشت‌‏بام‏‌ها و بعضى از غرفه‌‏هاى مدرسه فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حمله‌‏اى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. ▪️بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابان‌‏هاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات توده‌‏ها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آن‌قدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. ▫️مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمى‌‏شد. امام، در برابر مدرسه فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مى‏‌كردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات توده‌‏ها براى لحظه‌‏اى قطع نمى‌‏شد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آماده ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آماده نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكم‌فرمايى مى‌‏كرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سخنرانی عاشورایی امام خمینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15 ▫️«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مى‌‏گذرانم، اين سؤال برايم پيش مى‌‏آيد كه اگر ‏اميه و دستگاه تنها با سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زن‌‏هاى بى‌‏پناه و اطفال بی‌گناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريه حضار) ▪️به نظر من آن‌ها با اساس كار داشتند، بنى‌‏اميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنى‌‏هاشم را نمى‌‏خواستند و غرض آن‌ها از بين بردن اين بود. همين سؤال اينجا مطرح مى‌‏شود كه دستگاه جبار ايران با سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسه فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريه حضار) سيد هجده ‏‏ساله ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريه شديد حضار) ▫️به اين نتيجه مى‌‏رسيم كه اين‌ها با اساس كار دارند، با و روحانيت مخالفند، اين‌ها نمى‌‏خواهند اين اساس موجود باشد، اين‌ها نمى‌‏خواهند صغير و كبير ما موجود باشد. نمى‌‏خواهد در اين مملكت باشد، اسرائيل نمى‌‏خواهد در اين مملكت باشند، اسرائيل نمى‌‏خواهد در اين مملكت باشد، اسرائيل نمى‌‏خواهد در اين مملكت دانشمند باشد. ▪️اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسه فيضيه را كوبيد، ما را مى‌‏كوبد، شما ملت را مى‏‌كوبد، مى‏‌خواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مى‏‌خواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مى‌‏خواهد ثروت‌‏ها را تصاحب كند. اسرائيل مى‌‏خواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، سد راه است بايد برداشته شود، سد راه است بايد شكسته شود، مدرسه فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشت‏‌بام پرت شوند، بايد سر و دست آن‌ها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشه‏‌هاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مى‌‏كند. ▫️شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه‌‏ها و خيابان‌‏هاى قم، در مركز روحانيت، در جوار ‏‏(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيل‌‏ها نشاندند و گفتند: مفت‌خورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاط‌شان را در اين حجرات مى‏‌گذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آن‌هايى كه يک قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفت‌خور نيستند؟ آيا ما مفت‌خوريم كه مرحوم ما وقتى ‏كه از دنيا مى‌‏روند همان شب آقازاده‌‏هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ▪️ما كه مرحوم ما وقتى كه از دنيا مى‌‏روند (بابت شهريه حوزه‌‏ها) قرض باقى مى‏‌گذارند، ايشان مفت‌خورند؟ ولى آن‌هايى كه بانک‌‏هاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته‌‏اند، كاخ‌‏هاى عظيم را روى هم گذاشته‏‌اند، باز هم ملت را رها نمى‏‌كنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفت‌خور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفت‌خور كيست؟! ▫️من به شما نصيحت مى‌‏كنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مى‌‏كنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى ارباب‌‏ها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمى‌‏خواهم تو مثل پدرت بشى. ▪️شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ‏ها، حتى 30 ساله‏‌هايتان نيز به ياد دارند كه در ، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: و و به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتک بود، لكن خدا مى‏‌داند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمى‌‏خواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اين‌ها صلاح ملت را مى‌‏خواهند، اين‌ها صلاح مملكت را مى‏‌خواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمى‌‏خورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يک كمى تأمل كن، يک كمى تدبر كن، يک قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...(نهضت امام خمینی، ج1، صص497-495) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16 ▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: ▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كرده‌‏اند، اظهار مى‏‌داشتند: عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشت‌‏بام‌‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‌‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود مى‏‌گفتند و اظهار مى‌‏داشتند: ▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اين‌كه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‌‏كرد. خمينى را وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏‌فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏‌رفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: ▪️ بسم‌‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏‌گويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفت‌خور هستيم يا آن‌ها كه مملكت را غارت كرده و پول‏‌ها را در بانک‌‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‌‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏‌كنى؟ هر كار مى‌‏شود، هر جنايتى مى‌‏شود، مى‌‏گويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مى‌‏كرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏‌كرد و مى‌‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‌‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‌‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‌‏اند و به تهران آورده‏‌اند». ▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مى‏‌تواند با توده‌‏ها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكان‌پذير نمى‌‏باشد. شاه مى‌‏ديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمى‌‏رود و چاره‌‏اى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مى‌‏دانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلب‌‏ها حكومت مى‌‏كند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مى‌‏شد و تخت و تاج خود را بر باد مى‌‏داد و در چنگال انتقام توده‌‏هاى رنجديده و به‌‏پاخاسته گرفتار مى‌‏آمد و يا اين‌كه به زنجير امپرياليسم وابسته‌‏تر مى‌‏شد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مى‌‏كرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مى‌‏داد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بن‏‌بست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمى‌‏پذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مى‌‏زد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499) ▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح‌الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیه‌السلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امام‌شان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نرده‌های آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت. ✳️ پایان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی‌عبداللَّه الحسین علیه‌السّلام انجام دادید.(١٣٧٧.٢.١٨) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام عاشورا محوشدنی نیست بخشی از گفت و گوی غلام‌رضا خارکوهی، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی، با خبرگزاری فارس در گرگان 🔹در دوره ، وقتی که مردم می‌خواستند طبق سنت هر ساله به نوحه‌سرایی و عزاداری بپردازند، رضاخان همچون که در کربلا فرماندهی لشکر یزید را در مقابل امام حسین و یارانش بر عهده داشت، مامورانش را برای سرکوب دوستداران اباعبدالله(ع) گسیل داشت تا به جان عاشقان امام حسین(ع) بیفتند و آنها را سرکوب کند. 🔸وی با بیان اینکه رضاخان از قیام عاشورا وحشت داشت، افزود: قیام ظلم‌ستیزانه امام حسین(ع) در طول تاریخ منشاء و مرجع بیداری بسیاری از مبارزان آزادی‌خواه بوده است. 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رضاخان که یک نظامی بی‌سواد و دیکتاتور چکمه‌پوش بود حتی درب تکیه‌ها و حسینیه‌ها را بست و منبرها را نابود کرده و وعاظ و نوحه‌خوانان را سرکوب کرد، تصریح کرد: بسیاری از ارادتمندان اهل بیت رسول الله(ص) را زندانی، شکنجه، تبعید و شهید کرد ولی باز هم نتوانست نام و محبت امام حسین(ع) را از دل‌ها بزداید. 🔸خارکوهی تاکید کرد: قیام عاشورا در سال ۶۱ قمری بر جریده عالم و در نهاد بشریت ثبت شده و هیچگاه محوشدنی نیست، در طول تاریخ از قرن اول تا قرن دهم قمری که حاکمیت ایران در دست مخالفان اهل بیت(ع) بود حاکمان ستمگر تلاش زیادی کردند تا نام امام حسین(ع) و قیام عاشورا را محو کنند، آن‌ها حتی قبر امام حسین(ع) را شخم زدند و به آب بستند و بسیاری از شیعیان و مداحان و علما را سر بریدند و زبان‌شان و اعضای بدن‌شان را قطعه قطعه کردند، تا نامی از امام حسین و ائمه اطهار(ع) باقی نماند ولی باز هم موفق نشدند. 🔹وی با بیان این‌که پرچم عاشورا همچنان برافراشته ماند طوری که هرسال ده‌ها میلیون نفر به زیارت کربلا می‌روند و به امام حسین(ع) عرض ارادت می‌کنند، گفت: مشابه مراسم عاشورا در هیچ مذهب و مرامی و برای هیچ شخصیتی در جهان تکرار نمی‌شود و این از معجزات الهی است که خداوند دل‌ها را متوجه خورشید کربلا کرده و بعد از ۱۴۰۰ سال مردم چنین باشکوه به مدت ۴۰ روز برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند. 🔸انقلاب اسلامی پرتوی از انوار قیام امام حسین(ع) بود و اولین سرفصل خونین مبارزات مردم ایران علیه ظلم و بیداد در محرم سال ۴۲ رقم خورد از آن پس سازمان جهنمی هر سال در ایام محرم و صفر و رمضان بر وعاظ و صاحبان مجلس عزا سخت می‌گرفت و آن‌ها را مجبور به دادن تعهد می‌کرد که مبادا حرفی از سیاست روی منبر به میان آورند. 🔹مخالفت ساواک با سخنرانی سیاسی پای منابر در حالی بود که ظلم‌ستیزی امام حسین(ع) و قیام عاشورایی او علیه حکومت مستبد یزید، هم جنبه سیاسی داشت و هم جنبه مذهبی، با این وجود ساواک بسیاری از روحانیون را زندانی، شکنجه، تبعید و حتی شهید کرد. 🔸با بیداری مردم در محرم سال ۵۷، کمر رژیم پهلوی شکست و نشانه‌های پیروزی انقلاب اسلامی آشکار شد. پیوند مطلب در خبرگزاری فارس 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رسانه پرقدرت تشیع ⚫️نقش حضرت امام سجاد علیه‌السلام در حوادث پس از عاشورا مقام معظم رهبری: «بعد از آن‌که قضیه کربلا انجام گرفت - آن فاجعه بزرگ اتفاق افتاد - و فداکاری بی‌نظیر اباعبداللَّه (علیه‌السّلام) و اصحاب و یاران و خانواده‌اش در آن محیط محدود واقع شد، حادثه‌ اسارت‌ها پیام را باید منتشر می‌کرد و خطبه‌ها و افشاگری‌ها و حقیقت‌گوئی‌های (سلام اللَّه علیها) و (علیه الصّلاة و السّلام) مثل یک باید فکر و حادثه و هدف و جهت‌گیری را در محدوده وسیعی منتشر می‌کرد؛ و کرد.»(1387.11.28) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأملی بر مأموریت_های یک دیکتاتور دست نشانده.pdf
312K
سیاست‌های حکومت دیکتاتوری رضاخان در منطقه گرگان و دشت چه تأثیرات مخربی داشت؟ سیاه‌ترین فصل تاریخ معاصر ایران با کودتای رضاخان آغاز شد. کودتایی که پیامد بسیار سنگین و وحشتناکی برای مردم کشور ما داشت و موجب شد مردم مسلمان ما بیست سال اسیر سیاست های دیکتاتوری و استبدادی و غربگرایانه او شوند. رضاخان گفته بود باید ایران را چون فرنگ ساخت و به همین خاطر برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نکرد. گرچه عمر حکومت او بیست سال به طول انجامید، ولی برنامه‌های ضد مردمی او به ویژه در عرصه سیاسی و دینی توسط فرزندش-محمدرضاشاه- به مدت سی و پنج سال دیگر ادامه یافت . در این مقاله ما به شرح مهم‌ترین ماموریت های حکومت دیکتاتوری رضاخان در خصوص نابودی مرجعیت ،‌قدرت ملی و تاثیر آن بر منطقه گرگان و دشت (استان گلستان) می‌پردازیم. ضمیمه: مقاله «تأملی بر مأموریت‌های یک دیکتاتور دست‌نشانده»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 25-24، تابستان و پاییز 1389. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2756_33008.pdf
2.07M
تحسین روش مبارزاتی علامه مصباح توسط رهبر انقلاب انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و هشتم 🔹... در ستایش از روش مبارزاتی آیت ‌الله مصباح، به ملاحظه‌کاری ایشان و نقش آن در عدم دستگیری، اشاره کرده و چنین می‌گوید: 🔸«آقای مصباح تا آخرش هم الحمدلله گیر نیفتاد، از بس که ایشان آرام و با ملاحظه کار می‌کرد.»... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،2مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.04.pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیت‌الله مصباح در تابستان سال 1347 انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت ‌الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجویی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.07.pdf
1.85M
شباهت سیره مبارزاتی علامه مصباح با رهبر معظم انقلاب انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصتم نحوه مواجهه هوشمندانه آیت‌الله مصباح با ساواک، در میان مبارزان نهضت امام، بیش از همه به سیره مبارزاتی مقام معظم رهبری شباهت دارد که هم در مراعات اصول اختفاء و هم در شیوه بازجویی، بسیار دقیق عمل می‌کردند. نمونه این ملاحظات امنیتی در روند مبارزات آیت ‌الله خامنه‌ای در جریان مخفی کردن سید جعفر قمی در منزل پدری و پنهان نگاه داشتن آن از آقای ‌هاشمی رفسنجانی، قابل ملاحظه است. بعد از حوادث خونین 15 خرداد 42، دو شماره از نشریه مخفی «فریاد» به همت سید جعفر قمی منتشر شد که به دلیل مطالب بسیار صریح و تند آن علیه شخص شاه و رژیم، در صورت لو رفتن ممکن بود با مجازات سنگین مواجه شود. لذا او با تغییر قیافه به مشهد و دوست قدیمی‌اش آیت ‌الله خامنه‌ای مراجعه کرد و بعد از موافقت پدر ایشان با حضور او در منزل، مدتی در آنجا ساکن بود. در همین مدت روزی ‌هاشمی رفسنجانی از دوستان نزدیک آیت‌الله خامنه‌ای به منزل ایشان در مشهد وارد شد و علی‌رغم سخن گفتن از فرار سید جعفر، نتوانست خبری از مکان اختفای او به دست آورد. مقام معظم رهبری در شرح این ماجرا چنین می‌گوید... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،7مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db