2756_33008.pdf
2.07M
تحسین روش مبارزاتی علامه مصباح توسط رهبر انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و هشتم
🔹... #مقام_معظم_رهبری در ستایش از روش مبارزاتی آیت الله مصباح، به ملاحظهکاری ایشان و نقش آن در عدم دستگیری، اشاره کرده و چنین میگوید:
🔸«آقای مصباح تا آخرش هم الحمدلله گیر نیفتاد، از بس که ایشان آرام و با ملاحظه کار میکرد.»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،2مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.04.pdf
1.26M
دو مرحله بازجویی از آیتالله مصباح در تابستان سال 1347
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنجاه و نهم
به دلیل مراعات دقیق اصول حفاظتی و اختفاء توسط آیت الله مصباح، از سال 45 تا 47 ساواک نتوانست او را دستگیر کند ولی بالأخره در سال 47 موفق شد به ایشان دست یابد. ایشان در دو مرحله مورد بازجویی قرار گرفت ولی در هر دو مرتبه، با زیرکی و هوشمندی توانست از چنگ ساواک بگریزد. در ادامه جزئیات این بازجوییها مورد بررسی قرار میگیرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.07.pdf
1.85M
شباهت سیره مبارزاتی علامه مصباح با رهبر معظم انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصتم
نحوه مواجهه هوشمندانه آیتالله مصباح با ساواک، در میان مبارزان نهضت امام، بیش از همه به سیره مبارزاتی مقام معظم رهبری شباهت دارد که هم در مراعات اصول اختفاء و هم در شیوه بازجویی، بسیار دقیق عمل میکردند. نمونه این ملاحظات امنیتی در روند مبارزات آیت الله خامنهای در جریان مخفی کردن سید جعفر قمی در منزل پدری و پنهان نگاه داشتن آن از آقای هاشمی رفسنجانی، قابل ملاحظه است. بعد از حوادث خونین 15 خرداد 42، دو شماره از نشریه مخفی «فریاد» به همت سید جعفر قمی منتشر شد که به دلیل مطالب بسیار صریح و تند آن علیه شخص شاه و رژیم، در صورت لو رفتن ممکن بود با مجازات سنگین مواجه شود.
لذا او با تغییر قیافه به مشهد و دوست قدیمیاش آیت الله خامنهای مراجعه کرد و بعد از موافقت پدر ایشان با حضور او در منزل، مدتی در آنجا ساکن بود. در همین مدت روزی هاشمی رفسنجانی از دوستان نزدیک آیتالله خامنهای به منزل ایشان در مشهد وارد شد و علیرغم سخن گفتن از فرار سید جعفر، نتوانست خبری از مکان اختفای او به دست آورد. مقام معظم رهبری در شرح این ماجرا چنین میگوید...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،7مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.09.pdf
2.29M
آمیختگی مبارزه در دو جبهه سیاسی و فکری
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و یکم
در بررسی تاریخ تحولات نهضت امام به دست میآید که سالهای 45 و 46 که آیت الله مصباح در میدان مبارزه حضور فعال داشت، یکی از حساسترین مراحل مبارزات بوده است. بنا به تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشواری مبارزه در این دوران موجب گردید که برخی از یاران امام همچون شهید مطهری و شهید بهشتی، از فضای مبارزات سیاسی فاصله بگیرند و به میدان «مبارزات فکری» متمرکز گردند. در خاطرات مقام معظم رهبری چنین آمده است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،9مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریفات علیه شیخ فضلالله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️از زمان شهید شیخ فضلالله نوری سکولاران دینستیز و دینگریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید همچنان ادامه دارد.
▪️یکی از شخصیتهای معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضلالله نوری مشغولیت داشته؛ آقای #حسین_آبادیان است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبتهای ناروای وی درباره مجتهد نوری میپردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: #آجودانیها، #محسن_کدیور، #داود_فیرحی و #ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیشرو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب میشود.
ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، علی احمدیخواه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیری در اندیشههای شیخ فضلالله.pdf
415.6K
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
#شیخ_فضلالله_نوری را باید اولین شهید انتقاد ازغرب و غربگرایی یا #انتقاد_از_مدرنیته و مدرنیسم در ایران دانست. او که فتوای جریانهای غربگرایی در حال رشد در ایران را مبنی بر: تعطیلی عقل و پذیرش بیچون و چرای مرجعیت فرنگی در ساماندهی نظام سیاسی و تحولات اجتماعی ایران نپذیرفت و هماهنگی این دگرگونیها را با باورها و اعتقادات و فرهنگ ملی و دینی جامعه مورد تردید و انتقاد قرار داد، تاوان انتقاد ازغرب و غربگرایان را پس داد و توسط #سرسپردگان_مدرنیته و #مدرنیسم در ایران، بالای دار رفت و به تعبیر مرحوم #جلال_آلاحمد بر دار رفتن او نشان سیطره مطلق غربزدگی در ایران بود. در مقاله پیشرو سعی شده است عقاید و آرای #شیخ_شهید بررسی شود.
ضمیمه: مقاله «اولین شهید انتقاد از غرب و غربگرایی در ایران؛ سیری در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تأثیر آن در انقلاب اسلامی»، منصور پورمؤذن، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره16، تابستان 1387ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حماسه و ستارخان؛ تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه.pdf
746.4K
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
🔹در میان روایتهای رسمی دوره مشروطه #حماسه_ستارخان مانند دهها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمانگرایی، #اسلامخواهی، #عدالتطلبی، قانونگرایی و تجددطلبی آغاز شده بود با همان ادبیات عوامانه «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علیرغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطهخواهانی قرار گرفتند که وابسته به انگلیس یا سایر دول بیگانه بودند.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در مقاله پیشرو این روایت رسمی را مخدوش و تحریفات آن را با اسناد و ادله معتبر آشکار ساخته است. ایشان در این زمینه مینویسد:
🔹«در این مقاله روایتهای رسمی و تاریخنگاریهای دولتیِ عصر مشروطه پیرامون افکار، اندیشهها و اهداف ستارخان را مورد تردید قرار خواهیم داد و معتقدیم ظلمی که از این ناحیه بر حقایق تاریخی تحولات سیاسی و اجتماعی ایران وارد شده است بهمراتب ناجوانمردانهتر از شهادت متفکران و منتقدانی است که بهوسیله تاریخنگاری رسمی و دولتی عصر مشروطه ترور شخصیت شدند...»
📎ضمیمه: «حماسه ستارخان و تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز 1383ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کتاب مشروطیت ایرانیکا.pdf
1.07M
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت»
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
🔹انتشارات امیرکبیر وابسته به #سازمان_تبلیغات_اسلامی، اثری تحت عنوان «انقلاب مشروطیت» بهچاپ رسانده است که این اثر از سری مقالات #دانشنامه_ایرانیکا زیر نظر #احسان_یارشاطر میباشد.
🔸در این مسئله تردیدی نیست که چاپ هر اثری که به نحوی بخشی از زوایای ناگفته تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور ما را روشن سازد در جای خود قابل تقدیر است اما علاقهمندانی که سرمایه و وقت خود را صرف میکنند انتظار دارند با مطالعه چنین آثاری هرچه بیشتر به اطلاعات و دستاوردهای جدیدی در حوزههای تاریخپژوهی ایران معاصر دست یابند.
🔹علیرغم ادعاهایی که مقدمهنویسان و مترجم محترم «انقلاب مشروطیت» کردهاند؛ بهجای یک اثر علمی، تحقیقی و تاریخی متقن و مستدل، با مقالاتی شعاری، ژورنالیستی، فاقد وجاهت علمی و از همه مهمتر ایدئولوژیزده سر و کار پیدا کرده است...
📎ضمیمه: مقاله «نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا؛ انقلاب مشروطه، تاریخنگاری رسمی و مشهورات شبهتاریخی»، حجت سلیماندارابی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، پاییز1383.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، #انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
▫️این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت...
🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)»حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️یکی از اشتباهات تاریخنگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطهخواه، مشروعهخواه، دربار و سفارت است و کمترین انحرافی که در تقلیل جریانها به افراد رخ میدهد، تنزل سطح جریانهاست. بهعنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعهخواهی به شخص شهید #شیخ_فضلالله_نوری و جریان مشروطهخواهی به اشخاصی چون #سیدعبدالله_بهبهانی و #سیدمحمد_طباطبایی تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث میشود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود .
▪️بهنظر میرسد در تاریخنگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، علی علوی سیستانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت #استرآباد یا همان #استان_گلستان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به #آقامیر_بحرالعلوم_رشتی از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد.
وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیتالله #شیخ_فضلالله_نوری و #آیتالله_خمامی رهبر مشروعهخواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرحهای آنان حمایت مینمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در #نجف پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف #قزوین توسط مشروطهطلبان دستگیر و به شهادت رسید.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید آیتالله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه»، محمد عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنشهای مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواستهای مردم ابتدا برای #تأسيس_عدالتخانه بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطهخواه بر اساس مسئوليتهايی كه احساس میكردند از سوی شريعت بر عهده آنها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند.
▪️در اين ميان با وجود بهرهبرداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاههای برخی از آنها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشههای #آيتالله_حاج_ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزی از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشههای ایشان پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، معصومه قرهداغی، غلامرضا دوستزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبشهای اسلامی معاصر است و حماسههای مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركتهای سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليتهای اسلامخواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، #نهضت_جنگل پدید آمد.
▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کمتر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است.
🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی»، میثم عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليتهای سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليتهای مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليتهای پررنگی داشتند كه كمتر
در منابع تاريخی به آنها توجه شده است.
▪️فعاليت مشروعهخواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعتخواهی دركشور بدل شود و حاج #ملا_محمد_خمامی- مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعهخواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعتخواهی در مشروطه حمايت كردند.
▫️آيتالله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكههای تروريستی مشروطهخواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غربپرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی»، میثم عبداللهی، مصطفی رستمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شیخ شهید
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت»
نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
انقلاب مشروطه در گلستان
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
#شیخ_فضلالله
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام انتخاباتی امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 12مرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و مبارز ایران!
🔹دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود میکنند که مردم در این انتخابات بیتفاوتند و به سردی و سستی گراییدهاند. میخواهند شما را متهم کنند که از #جمهوری_اسلامی رو برگردانیدهاید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید. و نیز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهی برای اخلال در شرکت در انتخابات بپاخاستهاند. دولت موظف است از آنان جلوگیری کند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نکنند.
🔸ملت عزیز مسلمان! از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
(12مرداد1358، صحیفه امام، ج9، ص259)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/1
مقام معظم رهبری در آخرین سخنان خود خطاب به حوزویان فرمودند:
🔹«با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم... هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در #حوزههای_علمیه این است که تبلیغ در مرتبه دوم قرار دارد، مرتبه اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه اول است.»(1402.4.21)
🔸با توجه به این سخنان رهبر انقلاب از یک سو و اینکه تبلیغ یکی از شئون والای دینی است که شاخصههای ویژهای دارد و بیشک مطالعه سیره بزرگانی چون #شهید_مطهری، #شهید_بهشتی و مرحوم #آیتالله_مصباح_یزدی ما را به درک صحیح از این شاخصهها نزدیک میکند. در این یادداشت نگاهی گذرا به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بر پایه کتاب «عمار انقلاب؛ حیاتنامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی» خواهیم داشت:
🔹1. تبلیغ دانشمحور
جدا شدن تبلیغ از دانش و تورم روشی یکی از آفتهای عرصه تبلیغ است. هرچند فرد مبلغ میبایست به روشهای اقناع مخاطب مسلط باشد اما خلاصه شدن تبلیغ در بهکاربستن این روشها و تهی شدن تبلیغ از محتوای متقن و مبتنی بر دانش عوارض جبرانناپذیری را در ساحت تبلیغ خواهد داشت.
🔸مرحوم آیتالله مصباح را میتوان یکی از چهرههای شاخص «تبلیغ اجتهادی» دانست. #تبلیغ_اجتهادی به این معناست که فرد مبلغ از بالاترین توان علمی و استنباطی، که در حوزه علمیه از آن بهعنوان «اجتهاد» تعبیر میشود، برخوردار است و از این توان برای حلّ مسائل ذهنی مخاطب خویش در عرصه تبلیغ بهره میگیرد. مبلغ در ساحت «تبلیغ اجتهادی» در سطح فضلا یا علمای حوزه علمیه تعریف میشود کما اینکه مرحوم آیتالله مصباح از نگاه امام خمینی چنین جایگاهی داشت. حجتالاسلام و المسلمین #مسعودی_خمینی در بیان خاطرهای میگوید:
🔹«به یاد دارم یکبار در یکی از مناسبتها[ی تبلیغی]، کسی در منزل امام به نزد من آمد و ابراز کرد که برای «جاسبِ قم» نیاز به مبلغ دارند. من خدمت حضرت امام عرض کردم که موضوع از این قرار است. امام فرمود:«ما کسی را در اختیار نداریم شما خودتان کسی را در نظر بگیرید.» در نهایت قرار شد که آقای مصباح را ببرند. البته ایشان منبری و روضهخوان محسوب نمیشدند و تنها در ابعاد علمی توانا بودند و خوب هم صحبت میکردند. خدمت امام رسیدیم تا بگوییم قرار است آقای مصباح به جاسب اعزام شود. مسأله به امام عرض شد و از ایشان خواستیم که در این رابطه دعا کنند. حضرت امام ...[فرمودند] : آقای مصباح از علماست.»(عمار انقلاب، ص140)
🔸بدیهی است با دقت نظری که #امام_خمینی قدس سره الشریف در بهکار بردن تعابیر در مورد افراد داشتند این صحبت امام را نمیتوان مبالغه یا کلامی از قبیل تعارفات مرسوم دانست و این جملات سطح بالای علمی آیتالله مصباح را نشان میدهد.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/2
🔹2. آشنایی با علوم جدید
آشنایی با علوم جدید یکی از الزامات تبلیغ امروز است. مقام معظم رهبری خطاب به #مبلغان_حوزوی فرمودند: «غربیها با استفاده از علوم مختلف از جمله روانشناسی، پیامهای صد در صد دروغ را بهعنوان حرف درست، در ذهن مخاطبان جا میاندازند....اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی میشویم»(1402.4.21)
🔸آیتالله مصباح یزدی رحمهالله از چهرههای شاخصی بود که در اوج تحصیلات سنتی حوزوی خود با دانش روز نیز آشنا بود و مطالعات برنامهریزی شدهای در زمینه «فلسفه علم»، «متدولوژی»، «جامعهشناسی» و حتی «فیزیک» و «شیمی» داشت و فعالیتهای علمی خود را با همکاری شهید #آیتالله_بهشتی در مدرسه دین و دانش دنبال میکرد. آیتالله مصباح یزدی همفکری خود با شهید بهشتی پیرامون تشکیل کلاسهای ویژه طلاب را اینچنین روایت میکند:
🔹«با مرحوم آقای بهشتی که آن وقت در قم مدیر دبیرستانی بهنام #دبیرستان_دین_و_دانش بودند، صحبت کردیم و قرار شد به همراه چند نفر دیگر از دوستان که همین احساس را داشتند، در دبیرستان کلاسی تشکیل شود که بعد از تعطیل شدن برنامه روزانه، عدهای از طلاب و فضلای حوزه در آن کلاس شرکت کنند و برنامهای مشتمل بر زبان خارجه و مقداری معلومات دبیرستانی و دانشگاهی و رشتههای مختلف فیزیک و شیمی و فلسفه علم و متدلوژی و جامعهشناسی و مسائلی از این قبیل مطرح شود.»(عمار انقلاب، ص143)
🔸ایشان در جای دیگر، یادگیری علوم جدید را ضروری و شرط تأثیرگذاری روحانیت برشمرده است:
🔹«در طول مدتی که مشغول تحصیل علوم طلبگی بودم تا اواخری که حتی بهعنوان تحقیق در دروس فقه و اصول شرکت میکردم. در طول این مدت، وقت زیادی صرف فراگیری زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، بیولوژی، جامعهشناسی، روانشناسی، و سایر علومی که در دانشگاهها مطرح بود میکردم. در انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و حتی اقتصاد، استادانی داشتم که بعضی از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسیدند. منظورم این است که در عین اشتغال به دروس حوزوی، از این دروس هم غافل نبودم. هم علاقه شخصی داشتم و هم احساس میکردم که برای یک روحانی که بخواهد مؤثر باشد، لازم است که با این علوم آشنا گردد.»(عمار انقلاب، ص146)
🔸3. بهکار بستن ابزارهای تبلیغی متنوع
با پیشرفت جوامع بشری رسانههای تبلیغی نوین بهوجود آمده است که آشنایی و بهرهگیری از آن برای مبلغین ضروری است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علاوه بر رسانههای سنتی نظیر منبر ظرفیتهای تبلیغی وجود داشت که گرچه پیدایش آن به سالها قبل بازمیگشت اما طلاب علوم دینی کمتر از آن استفاده میکردند. «نشریات و مجلات» یکی از این ظرفیتها بود.
🔹مرحوم آیتالله مصباح یزدی در دورانی که نشریهنویسی در میان طلاب چندان مرسوم نبود با نشریاتی نظیر #مکتب_تشیع و #بعثت همکاری داشت و #نشریه_انتقام را بهتنهایی منتشر میکرد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص294-245)
🔸ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مناظره تلویزیونی با سران گروهکهای التقاطی دهه شصت مبادرت ورزید و در دهه هفتاد نیز به مناظره با برخی چهرههای شاخص جریان غربزده اصلاحات پرداخت.
🔹4. شفافیت
🔸«تبیین حقایق دینی» یکی از اصلیترین اهداف تبلیغ است. «تبیین» روشن و شفاف ساختن امور مبهم است و بدیهی است که این امر با «مبهمگویی» و «دو پهلو سخن گفتن» سازگار نیست.
🔹یکی از ویژگیهای برجسته مرحوم آیتالله مصباح یزدی صراحت ایشان در تبیین حقایق دینی بود و البته پرواضح است که این صراحت و شفافیت تعارضهای بیشماری را برای ایشان پدید آورد و آن مرحوم با استقامتی مثالزدنی از این مسیر بازنگشت و از این روش خود دست نکشید. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در پی ارتحال ایشان مرقوم فرمودند:«ایشان... دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.»(1399.10.13)
🔸نقطه مقابل «تبلیغ تبیینی»، «تبلیغ خنثی» است. تبلیغی که بهجهات مختلف همچون تسامح افراطی، ترس از واکنشهای احتمالی، مبانی و ذهنیتهای انحرافی و... خود دارای ابهام و اجمال بوده و در مواردی مخاطب را به مسیرهای انحرافی نیز متمایل میکند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/3
🔹5. فعالیت تشکیلاتی
فعالیت تشکیلاتی ضامن کارآمد بودن تبلیغ در جامعه امروز ماست و پیچیدگی هجمهها و پشتیبانی علوم مختلف از جنگ ترکیبی امروز راهی جز تشکیل تشکیلات باقی نگذاشته است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با مبلغین بر ضرورت ایجاد «کانون عظیم حوزوی» برای تولید مواد تبلیغی، تنظیم شیوههای پیشرفته تبلیغی و تربیت مبلغ تأکید کردند.(سخنرانی مقام معظم رهبری، 1402.4.21)
با نگاهی اجمالی به سیره مرحوم آیتالله مصباح مشاهده میشود که ایشان در ساحت تعلیم، تحقیق و تبلیغ اعتقادی راسخ به «کار تشکیلاتی» داشتند.
ایشان در ابتدای دهه چهل با «مجمع علمی نجات نسل جوان» که ماهیتی تبلیغی داشت و زیر نظر #آیتالله_مکارم_شیرازی و در جبهه تقویت مبارزات فرهنگی بهوجود آمده بود و فعالیتی گسترده و چشمگیر داشت همکاری داشتند.(عمار انقلاب، ص294) پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با بهرهگیری از ظرفیت تشکیلاتی مؤسسه در راه حق، که سالها قبل بخش آموزش آن توسط خود ایشان راهاندازی شده بود، به تبلیغ علیه مبانی منافقین و مارکسیستها همت گماشتند.(عمار انقلاب، ص48)
علاوه بر موارد ذکر شده «طرح ولایت» نیز یکی از فعالیتهای تشکیلاتی-تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بود. مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت این طرح فرمودند:
«اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» و این زحمات حقیقتاً ارجمندی که برای اینگونه کارها کشیده میشود، در اینجاست. شما با آگاهی، وارد عرصه حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی میشوید. این معرفتها، این آگاهیها - آشنایی با مبانی دین و مبانی فرهنگ محکم و استوار دینی - چیز خیلی عظیمی است؛ و به نظر من این طرح بایستی فراگیر شود. اینگونه طرحها آنقدر مفید و خوب و سازنده است که هرچه درباره آن سرمایهگذاری شود، به نظر من زیاد نیست...»(بیانات در دیدار دانشجویان و دانشآموزان بسیجی طرح ولایت، 1378.6.13)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/4
🔹6. توجه به نیاز مخاطب
توجه به نیاز مخاطب یکی از شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بود و همین مسئله باعث استقبال چشمگیر اقشار مختلف بهویژه جوانان و دانشجویان از مباحث ایشان بود. بهطور مثال آیتالله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «بیست و هشت گفتار اعتقادی، اخلاقی» را نوشت که در حقیقت قسمتی از بحثهای اعتقادی و اخلاقی آیتالله مصباح یزدی بود و برای اولینبار در سال 1353 توسط مؤسسه در راه حق و اصول دین به چاپ رسید و پس از نایاب شدن در بازار، مرکز آموزش مدیریت دولتی آن را در سال 1374 با اندک تغییراتی در نحوه تنظیم مطالب به چاپ رسانید و پس از مدت کوتاهی باز هم نسخه چاپی کتاب تمام شده و به چاپ دوم در همان سال رسید.(عمار انقلاب، ص299)
🔸کتاب «خودشناسی برای خودسازی» نیز جزء اولین کتابهایی است که توسط آیتالله مصباح یزدی تألیف شده است. حجتالاسلام و المسلمین #مجتبی_مصباح، فرزند آیتالله مصباح میگوید:
🔹«مرحوم علامه [طباطبائی] به حاج آقا میفرمود: تو در میان شاگردانم همانند انجیر هستی که همه چیز آن قابل استفاده است و چیزی از آن دور ریخته نمیشود. و وقتی حاج آقا اولین تألیف خود را با نام «خودشناسی برای خودسازی» به علامه تقدیم میکنند ایشان پس از مطالعه آن میفرمایند: تو خیلی از مطالب را رندانه در این کتاب آوردهای.»(عمار انقلاب، ص300) آیتالله فیاضی نیز در خصوص فواید فوقالعاده این کتاب برای مخاطب میگوید:
🔸«درسهای استاد، بهخصوص دروس معارف و درس «خودشناسی برای خودسازی» بهگونهای بود که ما احساس میکردیم این مطالب را هیچ جای دیگر حوزه نمیشود پیدا کرد و الحمدلله آن درسها برای ما بسیار سرنوشتساز بود.»(عمار انقلاب، ص301)
🔹7. مرزبندی با جریانات انحرافی
مرزبندی با جریانات انحرافی یکی از شاخصههای ثابت در سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بود. انتقادات ایشان از مبانی فکری #شریعتی در حافظه تاریخی نخبگان ثبت شده است. نقدهایی که بهنحو اجمالی مورد تأیید چهرههای شاخصی همچون شهید آیتالله بهشتی نیز بود گرچه از حیث روشی و رویکردی اختلافاتی نیز وجود داشت.(برای مطالعه تفصیلی ر.ک: عمار انقلاب، 558-429)
🔸ایشان علاوه بر مرزبندی با جریان شریعتی، هیچگاه حاضر به همراهی با منافقین، یا همان #مجاهدین_خلق آن روزگار نشد و اصرار شخصیتهایی نظیر آقای #هاشمی_رفسنجانی به همکاری ایشان با منافقین نیز در مسیر آن مجاهد بصیر بیاثر بود و آیتالله مصباح هیچگاه حاضر به همراهی با آن فرقه منحط نشد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص576-565)
🔹علاوه بر جریانات یادشده، ایشان با #نهضت_آزادی، #گروهک_فرقان و جریان #حبیبالله_آشوری»، «باند #سیدمهدی_هاشمی » و #انجمن_حجتیه» نیز مرزبندی شفافی داشتند که پیگیری آن در آثار تفصیلی ممکن خواهد بود.(ر.ک: عمار انقلاب، صص603-576)
مطالعه متن یادداشت در خبرگزاری تسنیم
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وظایف انقلابی علما و مبلغین در کلام امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 15مرداد
بسمه تعالی
غره تقویمی شهر رمضان المبارک 98
خدمت جناب مستطاب حجتالاسلام والمسلمین آقای صدوقی- دامت برکاته
🔹به عرض میرساند، مرقوم محترم واصل؛ سلامت و توفیق جنابعالی را در احقاق حق و ابطال باطل از خداوند تعالی خواستار است. باید از مساعی جمیله جنابعالی در روشنگری ملت مسلم تشکر کنم. راهی که ملت ایران در پیش گرفته است محتاج به رهبری حضرات علمای اعلام و حجج اسلام است.
🔸لازم است علمای متعهد که جنابعالی بحمدالله تعالی از مصادیق واضحه آن هستید کسانی را که با سستی و سردی و گاه با کارشکنی در مسیر حق عمل میکنند هدایت کنند و آنها را از مخالفت با مسلمین تحذیر کنند.
🔹در ماه مبارک رمضان امسال وظایف علمای اعلام و گویندگان محترم سنگین و در عین حال ثمربخش است. علمای شهرستانهای بزرگ و مبلغینی که در اطراف بحث میکنند باید با آگاهی به مقصد در مسیر واحد باشند. بر آقایان است که مبعوثین را از مقصد اعلا آگاه کنند و خوف و وحشت را از دل آنها بزدایند.
🔸اینجانب انتظار دارم که جنابعالی در شعاع نفوذ خود مستقیماً و در سایر اقطار به وسیله علمای آگاه این مقصد الهی را بسط دهید که دست خیانت اجانب و عمال آنها از این مملکت اسلامی به خواست خدای تعالی قطع شود و ملت مسلم به آزادی و استقلال دست یابد و از جنابعالی امید دعای خیر برای حسن عاقبت دارم.
والسلام علیکم و رحمهالله
روحالله الموسوی الخمینی
(15مرداد1357، صحیفه امام، ج21، ص579)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
مأموریت بزرگ ناوگروه ۸۶ در گردش دور کره زمین در تاریخ دریانوردی کشورمان اتفاق نیفتاده بود/ اقدام شما نتیجه فداکاری گذشتگان شما در ارتش و سپاه از انقلاب تا امروز است
🔹 رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار ناوگروه ۸۶ ارتش و خانوادههای آنان:
هدف از این جلسه تشکر و تقدیر است، هم از مجموعهی ناوگروه ۸۶ که مأموریت بزرگی را انجام دادند، پیرامون کرهی زمین را با موفقیت گردش کردند، کاری که در طول تاریخ دریانوردی کشورمان اتفاق نیفتاده بود. صمیمانه از یکایک شما تشکر میکنم. همچنین تشکر میکنم از خانوادههای شما.
عزیزان من! اقدام گذشتگان شما در دوران حوادث مهم انقلاب تا امروز، اقدامهای آنها زمینهی موفقیت امروز شماست. قدردان آنها باید باشیم. در دریا ارتش و سپاه فداکاریهای زیادی کردند. این فداکاریها به ثمر نشست. شما گل دمیدهی از گیاه سرسبزی هستید که آنها به وجود آوردند، میوهی شیرینی هستید از درختی که آنها نشاندند. ۱۴۰۲/۵/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2764_33104.pdf
1.71M
فعالیت آیت الله مصباح در مدرسه حقانی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و دوم
🔹 #مدرسه_مبارکه_حقانی، با آغاز مبارزات نهضت امام، به دلیل پیروی متولیان و اساتید آن از آرمان واندیشه سیاسی امام، به یکی از کانونهای مبارزاتی قم تبدیل شد و شاگردان این مدرسه در سالهای استقرار نظام اسلامی، در زمره کارگزاران موفق نظام قرار گرفتند و خیل عظیمی از آنها تا هماکنون در پستهای مختلف، به خدمتگزاری مشغولاند.
🔸 آیت الله مصباح علاوهبر تدریس، در کادر مدیریت و علمی مدرسه حقانی نیز قرار داشت. آیت الله مصباح با تأکید بر خفقان سیاسی پس از تبعید امام و محدودیت شدید در مسیر مبارزات سیاسی، به ضرورت فعالیتهای فرهنگی و فکری اشاره کرده و به اهمیت ویژه مسائل فرهنگی و کادرسازی، به عنوان عقبه و پشتوانه مبارزات سیاسی، میپردازد. ایشان در این زمینه چنین میگوید...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،14مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db