eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
910 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
میدان‌دار تحول 🔴قیام خون/16 ▫️این حالت تحرّک میدان‌داری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبه چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ؛ آن سخنرانی‌های پُرشور و توفنده‌ی امام، آن بیانهای خروشنده‌ی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبه‌گر؛ نمونه‌اش قضایای سال 41 است -که شروع نهضت، سال 41 بود- نمونه‌اش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به ، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند. (مقام معظم رهبری 14خرداد1399) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام قیام 🔴قیام خون/17 ▫️سال 42 - یعنی سال دوم مبارزه - رسید که سال شدّت عمل‌ها و فشارها و کشتارها بود. آن‌جا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک ، یک ، یک در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال 42 که ماجرای حمله کماندوها به و پیش آمد و چه در سال 42 که عظمت امام در آن‌جا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند. امام در پانزده خرداد اینگونه در صحنه ظاهر شد.(مقام معظم رهبری 14خرداد1378) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام همگانی 🔴قیام خون/18 ▫️در حرکت‌ها و جنبش های سده پیشین هدف هیچگاه مطرح نبود. بسیاری از مردم را نماد وحدت و تمامیت ارضی ایران می پنداشتند؛ اما در روز 15 خرداد برای نخستین بار پس از شهریور 20، شعار « » بر پایه مبانی اسلامی (نه بر پایه خشم آنی و احساسات موسمی و زودگذر) از سوی مردم در آسمان تهران طنین افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ناتوانی احزاب در برپایی قیام قیام خون/19 ▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر و ) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
راز قیام 🔴قیام خون/20 ▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و‏‎ ‎‏نوحه‌سرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور‏‎ ‎‏کند، مگر قدرت . و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به‏‎ ‎‏او هجوم شده است و از همه قدرت‌های بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را‏‎ ‎‏خنثی کند، الاّ همین ... ▪️اگر ما فهمیده باشند که این مجالس و این‏‎ ‎‏دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعی‌اش چیست، نمی‌گویند‏‎ ‎‏که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام و تمام قدرت‌مندها اگر‏‎ ‎‏جمع بشوند، نمی‌توانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴اختصاصی روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1 متن حاضر بخشی از یادداشت‌های آیت‌الله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولین‌بار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشته‌هایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهم‌السلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز می‌زدند. «...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل ده‌ها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمی‌تواند زندگی کند و چارگی جز علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند. دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند. و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفت‌انگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش می‌دید. نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آن‌که قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است. جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیل‌های حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیت‌های مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دسته‌ای هم از که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچه‌های کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف می‌روند. ساعت‌های متوالی روحانیون قم و در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش می‌رسید. در این اثنا بود که جنازه‌ای بر دوش مردم به نام فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمی‌دانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمی‌توانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع می‌شوند تا نصمیم قطعی گرفته شود. این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای می‌داند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2 هم آغاز با این سرو صدا که در قم از اول آفتاب بيدا شده در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش می‌رسید و همگی با یک جنبش همه جانبه می‌گفتند: یا مرگ یا خمینی؛ مسلسل‌های بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب ۱۵ هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ می‌انداختند و خدای می داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی شرمی کرد. ابتدا دستور شلیک نداشتند و بعد از آن‌که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بی‌سیم رسیدند که دستور زدن به هدف توسط و قت به نام ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین تنه بزنند. ولی باز خطر نزدیک‌تر شد از این جهت توسط بی‌سیم شخص شاه خائن لعنه الله تعالی به شماره ۲۷/۲۵ که رمز مخصوص آن وقت بود، فرمان صادر کردند و مردم بی‌گناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد، یعنی دوازدهم محرم به گوش می‌رسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپایید که باز در هم شکسته شد. تهران تحقیقا تعطیل بود. اطراف تهران تعطیل بود. از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود، می‌گفت گویا تپه‌ای از کشته مردم ساخته‌اند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم می‌خورد همراه با این سر و صدا که در و و بود در سایر شهرستان‌ها خصوصا که آقای را از آنجا روز شانزدهم گرفتند و در مشهد آقای را بازداشت کرده بودند نقل شده ولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت. رادیوهای داخلی و خارجی قصه گرفتاری آقای خمینی را اعلام کردند در نتیجه مراکز شیعه‌نشین خصوصأ عراق و نجف و کربلا از این قضایا مطلع و جنب و جوشی راه افتاد و فعالیت‌هایی با دقت و عمل در کار بود که البته پرواضح است که در این مواقف این‌گونه کوشش‌ها به جایی نمی‌رسد ایشان را ابتدا به دانشكده افسری و عصر آن روز به قصر و بعد از ۱۹ روز به عشرت آباد نقل دادند. مراجع قم به تهران آمدند و بعضی از آنان هم در قم بودند و همگی به فعالیت ادامه می‌دادند که باید آقای خمینی مراجعت کنند آقای خمینی را در حبس و بعد از حبس در محاصره تا دو ماه نگه داشتند و بعد از گذشتن دولت علم و آمدن دولت منصور ایشان را به خاطر این که ملت آسوده نمود و کاری در این فرض نمی توانستند بکنند و فشار جوانان آزادمنش خارج و مسلمانانی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی می کردند موجب شد که دوباره ایشان را به قم در تاریکی شب برگردانند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
افق امروز چرا سرخ‌تر است؟! قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/1 شعر نیمایی حجت‌الاسلام محمدحسین بهجتی یزدی(شفق) در وصف قیام پانزده خرداد که دومین سالگرد این قیام در نشریه «انتقام» منتشر شد: افق امروز چرا سرخ‌تر است سینه‌اش خونین است می‌خراشد رخ و خون می‌ریزد دامنش رنگین است یا رب این منظره چیست؟ راستی این بر و این بوم سیه، ایران است؟ پس چرا ویران است؟ این همان کشور آباد کهن‌سال بود؟ راستی بیشه شیران است این؟ پرورشگاه دلیران است این؟ نه، نه، نه! کو شکوه جمشید؟ کو جلال ابدیت که بر آن می‌زد موج؟ چه شد آن کاخ که زنجیر عدالت می‌داد زینت ایوانش؟ دیگر این ایران نیست محبسی ویران است ملتی پای به زنجير و اسير اندر آن می‌نالند این افق نیست که بینی از دور گرد این حبس، حصاریست بلند که ز خون شهدا جابه جا قرمز و خون آلود است وه که این صحنه چه درداندود است دیگر این ایران نیست کوره‌ای سوزان است.۔ افق امروز ملال انگیز است می‌خراشد رخ و خون می‌ریزد در غم پانزده خرداد است تا ابد ننگ از این حادثه برمی‌خیزد نرود هيچ ز ياد خون زند جوش هنوز در تن پاک شهیدان غیور خون آن مردم آزاد نيفتد از جوش آری این شعله نگردد خاموش هرگز آرام نگیرد این موج تا ز بن بر نکند ریشه بی‌داد سیاه به امید آن روز منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خشم مقدس قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/2 قصیده زیبای مرحوم در وصف اوضاع خفقان‌آور سیاسی و اجتماعی پس از پانزده خرداد: خون شفق دوباره سر از بی‌کران کشيد گردون لوای خون به فراز زمان کشید شد منفجر ز سينه آفاق خون حق وز رمز انقلاب خط ارغوان کشید خونی نگاره گشت افق تا افق ز خون رنگ شفق صلای جهادآوران کشید روح زمانه خسته شد از سستی و سکوت ناگه ز دل خروش چون کوه گران کشید افسرده بود همت مردان حق و باز مردانه همتی همه را در میان کشید این گله را که گرگ زهر سو ربوده بود در خط احتفاظ و خروش شبان کشید *** آن آتش نهفته به چندین هزار نسل زد باز بس شراره و تا آسمان کشید دین خدا دوباره به سرلوحه زمان خود را به دوش همت آن قهرمان کشید فرزند پاک موسی جعفر کزين نسب پا از شرف به فرقگه فرقدان کشید آنکو که خود نمونه آن حشمت است و بس کاین بار مکرمت خود از آن دودمان کشید هارون پست کرد به زندان ورا و او در راه حق و جامعه جور خسان کشید *** ای پیشوای شیعه که تاريخ ما ز تو از افتخار پا به سر کهکشان کشید قم را شکوه نهضت تو در همه جهان اندر شمار مکتب آزادگان کشید قم جای درس بود و سکوتی خمودگان وينک حماسه‌اش زتو تا هر کران کشید ای پیشوای خلق که تاریخ انقلاب نقش تو را به طاق بلند زمان کشید خورشیدسان خروش تو از مرز خاوران تا دورتر کرانه غرب جهان کشید ای قرن‌ها حماسه و ای سال‌ها خروش ای کز تو انقلاب سوی جاودان کشید نام نو زنده است که خود دست روزگار نام نو را چو خور به سر خاوران کشيد صدآفرین به روح خمینی و نهضتش کاین گونه خلق را به جهادی گران کشید خشم مقدس همه آزادگان شرق از جان پرخروش وی اینسان زبان کشید ای بت‌شکن که شور تو این خلق خفته را بیرون زخواب خویش چو سیل دمان کشید کو تا تو را زمانه شناسد که کار تو یکباره رو به جرگه پیغمبران کشید رزم تو زنده کرد بسی نقش‌های پاک کز مصلحان زمانه به هر شارسان کشید دین خدا به ورطه ذلت فتاد و باز از یمن همت تو ازاین ورطه جان کشید *** اسلام زنده گشت ز شور قيام تو فريادها به راه تو نسل جوان کشید ای کاوه مقدس بیدادگر، کنون دست تو پرده از رخ ضحاکیان کشید ضحاک است خون طلب ماردوش را پرهيب مجدزاد تو اندر هوان کشید منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دست ظلم شاه قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/3 شعر محمدعلی مردانی(مؤسس انجمن نغمه‌سرایان مذهبی در سال 1351ه.ش.) در توصیف قیام پانزده خرداد: آن روز صبح مردم نستوه نامدار از گوشه و کنار پیر و جوان و مرد و زن از خرد و از كبار با عزت و وقار از هر طرف چو موج خروشان که در بحار در کوی و رهگذر خوشحال و شاد و خرم و قلب امیدوار با گام استوار حق جوی و حق طلب همه با شعله گناه با سوز اشک و آه تا قطع گردد از سرشان دست ظلم شاه هستند دادخواه منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تندباد حادثه قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/4 شعر محمدعلی مردانی در وصف قیام پانزده خرداد: بازم نه ديده خفت و نه اندیشه آرمید نی زان امير قافله شب، خبر رسید آن بامداد پرددی شب، که از افق سر بر زد و به پرده شب گشت ناپدید وآن آفتاب دانش و انصاف و مردمی در شهر بند فتنه اهریمنی چه دید؟ بانگ سمند صاعقه‌افشان او چه شد؟ كاتش به دیو لاخ ستم‌گستری کشید؟ بس حلقه‌های آه به محراب صبحدم زد آرزو به بوی تو ای قبله اميد آن شاهباز نادره پرواز یک نفس آراست بال و بر سر ایوانم آرمید نیلوفر سپيده ز تالاب صبحدم سر بر فراشت از افق عمر و بر دمید چون یک بهار زمزمه و جلوه در خیال گسترده بال و از سر ایوان من پرید این بود، و هر چه بود، اگر صبح اگر که وهم یا از جوانی به دروغی یکی نوید خوابی شد و به سایه شب آشيان گرفت یادی شد و به کنج فراموشی آرمید یادی چگونه بید، که یک سر ز یاد رفت خوابی چگونه خواب، که دیگر ز سر پرید زین پس جدا از او من و بختی که یک نفس بیدار می‌نیامد و چشمی که نغنوید هيچ ار نبود بخت و جوانی چه شد کز او باری، نه هیچ نام کسی برد و نی شنید در انتظار چهر تو شب پای تا به سر شد سپید چون تندباد حادثه انگیخت فتنه‌ای هر ذره‌ای مرا به دیاری پراکنید منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پردگی بامداد قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/5 مرحوم از دیگر چهره‌های شناخته شده ادبیات انقلاب است که از ابتدای نهضت ۱۵ خرداد با سرودن اشعار حماسی و انقلابی تا انتها در کنار انقلاب ماند. اوستا که برخی او را «پدر شعر انقلاب» می دانند افزون بر اشعار بسیاری که در حمایت از آرمان‌های انقلاب ساخته, قصيده‌ای بلند و خوش قافيه با عنوان «پردگی بامداد» سرود» است. این قصيده پنجاه و شش بیتی در اعتراض به بعد از حادثه ۱۵ خرداد نگاهی پرشکوه و لبریز از امید و انتظار دارد و به روشنی بازتاب‌دهنده تمام واقعیت‌های نهفته در قیام ۱۵ خرداد است که با کلماتی رسا و مستحکم و وزین در ادبیات شعرهای انقلابی قبل از وقوع انقلاب، می‌درخشد. بندهایی چند از این قصيده زیبا را مرور می کنیم: آن مرغ را چه بیم قفس، کش نمانده‌اند آوایی و مجال كه زی گلبنی پرید بر من خدای داند و پیغمبرش اگر بیداد رفت و فتنه به مردم چه‌ها رسید سرمست هیچ باده نیاید کسی چو من زین باده خدایی اگر جرعه ای کشید با من به خون تپید اگر بی‌گنه کسی ناگه به تیغ کینه به خون اندرون تپید خونابه‌اش ز دیده من ریخت گر به قهر خاری به پایِ برهَنه‎پایی فرو خلید واپس‌تر آمدم چو رسن‌تاب، هرچه بیش تابید خاطر من و اندیشه‌ام تنید بالای آن درخت بنازم که آسمان تا یکسرش به قهر بنشکست ناخمید زان آتشی که سوخت مرا هیچکس نسوخت وان محنتی که دیده من دید، کس ندید بر سر ستاره خواهی اگر بایدت نخست دستی که بر سر ستاره تواند همی‌رسید روزی که ای امید دل مهر و مردمی سر بر کشی ز دامن شبگیر همچو شید، باری بپرس منتظران را کز اشتیاق دور از تو وانتظار چه جان‌ها به لب رسید خورشید اگر نبود به چشمت نهان چرا چون دیدگان گشودی ناگه سحر دمید بخت مرا نکشت یکی گل که خود نشد خار ندامتی که نه در پای جان خلید چون غنچه پرده پرده دلم، خون شد از غمت کش دیده قطره قطره به دامن فرو چکید آزادگی چو خواست گزیند نژاده‌ای و آزادگی و کرامت حالی تو را گزید ای چرخ داد، مردم آزاده را بگوی انصاف را طلوع کدامین بود نوید خورشید تو که از بر خاور گشود پر یا مهر من که از افق باختر دمید؟ منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قسم به جان خمینی قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/6 یکی از شعرهای معروفی که در نخستین روزهای پس از قیام پانزده خرداد بر لب‌های مبارزان جاری بود، شعر معروف «قسم به جان خمینی زعیم شرع‌مدار» است که توسط محمدعلی صاعدی سروده شده است. با استفاده از آیات و روایات و با به کار بردن نمادهایی مانند «شهید» که پیش از این کم‌تر در شعر فارسی به چشم می‌خورد، به روایت تازه‌ای از واقعه پانزده خرداد پرداخت: قسم به جان خمینی، زعیم شرع‌مدار به رهروان حقیقت، به حرمت احرار به خون پاک شهیدان راه آزادی به حق هر که کند با ستمگران، پیکار به مادری که، جگرگوشه‌اش به خون غلتید به کودکی که فکندش، مسلسل اشرار که شاه خائن بیدادگر، اگر از کین، هزار مرتبه کشتار را کند تکرار ز دودمان وی و جمله جیره‌خوارانش به انتقام شهیدان برآوریم دمار منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سایبان شعله قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/7 بهار آمد و از خرّمی نشانی نيست گلی شكفته به دامان بوستانی نيست سرشک ابر غباری نَشُست از رخ باغی كه از طراوت و لبخند گل نشانی نيست مگر زخلوت گل پر نمی‌‌كشد نكهت كه گرم شور و نوا مرغ نغمه‌خوانی نيست چه غنچه‌ها كه شد از جور باغبان پرپر خوش آن چمن كه گرفتار باغبانی نيست سكوت مرگ چنان خيمه زد به دامن دشت كه در خروش، در اين دشت كاروانی نيست به گوش غنچه نسيم سحر نهانی گفت درين چمن گل شاداب و شادمانی نيست درين محيط چنان بسته لب ز بيم، صدف كه غير ديده روشن گهر فشانی نيست مكن اطاعت فرمان اهرمن ورنه ترابه سر بجز از شعله سايبانی نيست‌ چنان گرفته دلم قدسی از وطن كه مرا به غير گوشه ويرانه آشيانی نيست‌ منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام خون 🔴پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت سالروز قیام خونین پانزده خرداد 🎥قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی 🎙صدای قیام/ پانزده خرداد به روایت «نهضت امام خمینی» 📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه 📸اسلام‌خواهی قیام‌کنندگان 15خرداد 📸مرز ملت و اجنبی‌زده‌ها 🎙تهران در خون؛ روایت ویژه مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از قیام تهران در 15خرداد1342 بخش اول 🎙دیو استبداد در لبه پرتگاه!؛ روایت ویژه مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از قیام تهران در 15خرداد1342 بخش دوم ▫️15خرداد و پیوند ملت و روحانیت ▪️اصلاحات آمریکایی ▫️15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی ▪️پاک‌باختگان شهید ▫️پایان عصر مشروطه‌خواهی سلطنتی ▪️جنایتی کم‌نظیر ▫️وقتی روشنفکران غرب‌زده دست خود را با خون می‌شویند! ▪️قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر ▫️15خرداد و پیشتازی مردم قم ▪️قیام 15خرداد و دریدن ماسک اسلام‌خواهی و رعیت‌پروری شاه ▫️قیام 15خرداد و مرجعیت سیاسی نهادهای دینی ▪️قیام فراموش‌نشدنی ▫️میدان‌دار تحول ▪️امام قیام ▫️قیام همگانی ▫️راز قیام ▪️اختصاصی: روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/بخش اول ▫️روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/ بخش دوم ▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: افق امروز چرا سرخ‌تر است؟! ▫️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: خشم مقدس ▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: دست ظلم شاه ▫️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: تندباد حادثه ▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: پردگی بامداد ▫️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: قسم به جان خمینی ▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: سایبان شعله کتاب قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.23.pdf
1.76M
مسئله ولایت در ردیف اول مسائل اسلامی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی‌ام 🔹متن نامه شهید بهشتی به اعضای گروه حکومت اسلامی «بسمه تعالی 🔸سلام بر دوستان عزیز آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای ، آقای و آقای نزدیک 6 ماه است که از دیدار شما، انس با شما تماس مرتبی که در جلسات بحث ولایت با بیشتر شما دوستان گرامی داشتم محرومم. خیلی زودتر از این می‌خواستم نامه ای دسته جمعی به شما رفقای عزیز بنویسم. 🔹ولی فکر می‌کردم نخست موفق می‌شوم برای یک یک نامه دوستانه جداگانه بنویسم و به این وظیفه یک مسافر دور شده از محفل عمل کنم... 🔸در این سفر چه در برخورد با هم‌فکران‌مان در حوزه نجف چه در برخورد با برخی از مردم کشورهای اسلامی سر راه، اجازه بدهید «کشورها» را همین جا اصلاح کنم «بلاد اسلامی» سر راه، و چه در برخورد با نیاز‌مندان اروپانشین یا اروپا گرد، به ضرورت قاطع کاری که شروع کرده‌ایم بیشتر ایمان پیدا کرده‌ام، همه‌جا این ضرورت به چشم می‌خورد: از نو شناختن اسلام بر مبنای تحقیق علمی هر چه کامل‌تر، توجه به مسائل هر چه زنده‌تر. 🔹همان‌گونه که در ایران مکرر عرض می‌کردم: این کار، مادر همه کارهای دیگری است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،23اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.25.pdf
1.6M
نقش‌آفرینی سیاسی آیت‌الله مصباح در آغاز نهضت امام خمینی(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و یکم 🔹ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 41 🔸تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی که به موجب آن شـرط «مسلمان بـودن، سوگند بـه قرآن کریـم و مرد بودن انتخاب کنندگان و کاندیداها» تغییر می‌یافت در 14 مهر 1341 بـه تصویب کابینـه اسدالله علم رسیـد. 🔹آیت ‌الله مصباح در شرح این ماجرا می‌گوید: «مسئله تصویب نامه دولت علم که شروع شد، مراجع عکس العمل‌های خاصی نشان دادند؛ اما عکس العمل امام جدی‌تر و در حد سخنرانی در مسجد اعظم بود. ایشان تنها به اعلامیه اکتفا نکردند؛ بلکه یک حرکت علنی عمومی را شروع کردند. قبلاً هم به بازارها اطلاع داده و هماهنگی شده بود که من دقيقاً نوعِ ساز و کارش را نمی‌دانم و یادم نیست که به چه وسیله‌ای این کار انجام شد؛ اما بودند کسانی از معتمدین و سران بازار که به امام ارادت داشتند، بیشتر این ارادت هم از جهت شرکت در درس اخلاق امام بود و وقتی فهمیدند ایشان می‌خواهند پا به میدان بگذارند و سخنرانی مهمی داشته باشند، مردم و طلبه‌ها به شکل گسترده‌ای آمدند و ایشان سخنرانی مفصّلی در مورد مسائل روز ایراد کردند. حرکت امام نسبت به سایر مراجع و علما بسیار عمیق‌تر بود و معلوم می‌شد که ایشان مسئله را خیلی جدی گرفته‌اند.»... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،25اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.27.pdf
1.62M
مبارزات قبل از انقلاب به روایت اسـناد انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و دوم 🔹از چاپ و توزیع اعلامیه تا سخنرانی‌های سیاسی 🔸با آغاز مبارزات اسلامی، چاپ و توزیع اعلامیه‌های حضرت امام(ره) به عنوان یکی از مهم‌ترین مصادیق مبارزه با رژیم تلقّی می‌شد که به دلیل عواقب خطرناک آن، بسیاری حاضر به ورود به این عرصه نبودند. 🔹آیت ‌الله مصباح یکی از معدود کسانی بود که در این عرصه فعالیت داشته است. ایشان در این مورد چنین می‌گوید: «بعد از این‌که نهضت روحانیت به رهبری حضرت امام اوج گرفت، ابتدا پخش اعلامیه‌ها و بعد سخنرانی‌هایی که حضرت امام ایراد می‌فرمودند صورت گرفت و دولت برای جلوگیری از پخش شدن افکار ایشان، به طور کلی از چاپ هر نوع اعلامیه یا نشریه حاوی مطالب ایشان در روزنامه‌ها ممانعت می‌کرد و سانسور شدیدی در این رابطه اعمال می‌شد. چاپخانه‌ها هم سخت تحت کنترل بودند. بعضی از افراد متدین در بعضی از چاپخانه‌هایی بودند که به انقلاب علاقه‌مند بودند؛ اما علناً نمی‌توانستند کاری انجام بدهند، ولی خیلی مخفیانه و به صورت‌های مختلف کارهایی انجام می‌گرفت...» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،27اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.30.pdf
1.83M
نامه تاریخی آیت الله مصباح به امام خمینی(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و سوم در کنار اقدامات و فعالیت‌های اعتراضی متنوعی که از سوی علما و روحانیان حامی نهضت برای آزادی امام صورت می‌گرفت، برخی حوزویان با برقراری ارتباط و نوشتن نامه به امام، مسائل سیاسی مهم را با ایشان در میان می‌گذاشتند؛ چراکه در دوران حصر خانگی امام، ملاقات با ایشان برای همگان مقدور نبود و تنها برای افراد خاصی امکان داشت. آیت‌‌الله مصباح در ایام حصر خانگی امام در تهران، در ضمن نامه‌ای تفصیلی به امام، به تحلیل اوضاع سیاسی کشور از زمان 15خرداد پرداخت و آزادی ایشان را پیش‌بینی کرد... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،30اردیبهشت1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.1.pdf
1.9M
برکات نهضت امام خمینی(ره) برای جامعه روحانیت انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و چهارم ادامه نامه تاریخی آیت الله مصباح به امام خمینی(ره) ... به نظر قاصر بنده بزرگ‌ترین فایده عمومی این نهضت بیدار شدن مسلمان‌ها از خواب خمودی و غفلت و متوجه شدن ایشان به وضع دنیا و موقعیت مسلمین در برابر کفار بود. مسلمانان تهران و بیشتر شهرستان‌ها به خوبی درک کرده‌اند که غیر از آن‌چه تاکنون تشخیص داده بودند وظایف دیگری نسبت به اجتماع دارند که همانند وظایف روزانه و فرائض مرتّب باید انجام دهند. بعد از آن‌که از درک فیض حضوری و کسب تکلیف از جناب‌عالی محروم شدند با سایر مراجع تماس گرفتند و در مطالب روز با ایشان به بحث پرداختند و از همگی ایشان جز آقای میلانی مأیوس شدند تا این‌که ایشان اجباراً به مشهد برده شدند. هم‌اکنون نیز علاقه مردم و روحانیون مبارز به ایشان بیش از دیگران است و انصافاً ایشان هم تا حدودی که برایشان میسّر بود کوتاهی نکردند و مخصوصاً برای شخص جناب‌عالی خیلی فداکاری نمودند و در گفتاری که در آغاز شروع درس در مشهد ایراد کردند تبعیت خود را از حضرت‌عالی صریحاً اعلام داشتند و چنین بیانی در میان مراجع شاید خیلی کم سابقه باشد. 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،1خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.3.pdf
1.34M
اعلامیه اعتراضی در سالگرد رفراندوم قلابی 6 بهمن انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و پنجم 🔹سالگرد رفراندوم قلابی موسوم به «انقلاب سفید» با ماه مبارک رمضان سال ۱۳۴۲ مقارن شده بود و به دلیل تعطیلی درس‌های حوزه قم، روحانیان مبارز برای تبلیغ به اطراف و اکناف کشور پراکنده شده بودند. این امر باعث شد تا موضع‌گیری علما و فضلای قم در سالگرد این واقعه تلخ، کم‌رنگ شود. 🔸با این وجود برخی از روحانیان وارسته و متعهد که در قم به سر می‌بردند با صدور اعلامیه‌ای تحت عنوان «دام اسارت یا رفراندوم قلابی و غیرقانونی 6 بهمن» سکوت مرگباری را که در سراسر کشور حکمفرما بود شکستند. به علت شدت خفقان و محیط رعب و وحشت، بیشتر روحانیان مبارز و دلیر از قم و ناشران این اعلامیه، آن را با امضای «مجمع روحانیین مجاهد»، توزیع کردند. این اعلامیه با همفکری و همکاری آقایان ، عبدالمجید رشیدپور، شیخ علی آقای پهلوانی(سعادت‌پرور) و ، تنظیم، چاپ و توزیع شد. به گفته جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، متن اعلامیه تاریخی به قلم آیت ‌الله مصباح نوشته شده بود... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،3خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.6.pdf
2.32M
پیش‌بینی آزادی امام خمینی(ره) در سـال 1343 انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و ششم اقدامات آیت‌الله مصباح در برگزاری جشن آزادی امام در سال 43 🔹دوران دشوارِ زندان و حصرِ خانگیِ امام(ره) سرانجام با فشار مردم، علما و روحانیون و انواع و اقسام اعتصابات و اعتراضات به پایان رسید و ایشان در تاریخ شنبه 15 فروردین 1343 (ساعت10 شب) بدون اطلاع قبلی، آزاد و به قم بازگشت. 🔸به دنبال ملاقات‌های پیاپی با حضرت امام(ره)، اعضای هیئت مدرسین و گروه سری 11 نفره تصمیم به برگزاری جشن باشکوهی در مدرسه فیضیه گرفتند که این مراسم‌های باشکوه در تاریخ 20 و 21 فروردین 43 برگزار شد تا عموم مردم برای خیرمقدم و تبریک، به محضر امام(ره) برسند. 🔹آیت‌ الله مصباح یزدی در برگزاری این مجالس، نقش مهم و محوری داشت... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.8.pdf
2.18M
حضور فعال در خط مقدم مبارزات فرهنگی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و هفتم 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین علی حجتی کرمانی درباره برگزاری مراسم جشن آزادی امام چنین می‌گوید: «وقتی امام(ره) از زندان آزاد شدند، تصمیم گرفتیم برای ایشان جشن بگیریم، من مامور شدم که نزد آقای شریعتمداری بروم و از ایشان بخواهم تا در جشن شرکت کنند. نزد ایشان رفتم و گفتم آقا کار از کار گذشته، ما پرچم‌ها را زده‌ایم و همه‌جا را تزیین کرده‌ایم، به هر صورت جشن برپا خواهد شد، استدعا دارم که شما هم تشریف بیاورید، خیلی بد می‌شود اگر شما تشریف نیاورید. ایشان خیلی عصبانی بودند. 🔸با این‌که همیشه ظاهر مهربان و متبسمی داشتند و همیشه خوش‌اخلاق بودند، آن روز عصبانیت از چهره‌شان آشکار بود. وقتی عصبانیت ایشان را دیدم، بلند شدم و خداحافظی کردم. توقع نداشت این جشن برپا شود، جواب خداحافظی مرا هم درست نداد. 🔹چند روز پیش از برگزاری جشن، در حجره آقای حاج علیرضا برزگر، با حضور آقایان مصباح، هاشمی رفسنجانی، ربانی شیرازی و منتظری جلسه‌ای تشکیل دادیم...» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،8خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.10.pdf
1.52M
شرح وقایع مربوط به آزادی امام(ره) در نامه‌ به حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و هشتم حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی شاگرد خصوصی درس منظومه آیت‌ الله مصباح یزدی بود و در سال‌های پیش از مهاجرت به نجف، ارتباط وثیقی با ایشان داشت. نامه‌نگاری آیت الله مصباح با حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی نشان از عمق این رابطه دوطرفه دارد. نامه‌ای که در پی می‌آید توسط آیت ‌الله مصباح در پی آزادی حضرت امام(ره) و بازگشت ایشان به قم در تاریخ 15 فروردین 1343 و سخنرانی تاریخی ایشان در روز چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه آن سال در مسجد اعظم قم، خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی به رشته نگارش کشیده شده است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،10خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db