🔶 چرا #ربا در جامعهی ما رواج دارد؟
🔺 تأملاتی پیرامون جنبههای اقتصادیِ سبک زندگی
🔹 #سبک_زندگی در #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت و نیز در #اقتصاد_مقاومتی، یکی از مهمترین مباحثی است که مورد تأکید #رهبر_معظم_انقلاب اسلامی قرار گرفته و میتواند جامعه را از مشکلات و مباحث اقتصادی برهاند و اندیشهی #بیداری_اسلامی را در میان مسلمانان شعلهور کند. در طراحی الگوی اسلامیـایرانی پیشرفت، به دنبال طرحی هستیم که دریافت ما از انسان و نیازهای واقعی او را بر اساس آموزههای دینی توضیح دهد و چشماندازی را ارائه کند که انسان را به سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد.
مبارزه با «ربا» و ریشهکن کردن آن در جامعهی اسلامی، یکی از مهمترین اهداف اقتصادی برای دستیابی به این الگو محسوب میشود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #داود_محمودینیا
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 از حذف عنوان شهید تا مادر ترزا!
🔹 اهمیت #فرهنگ برای جامعه ایرانی از هر مؤلفه دیگری بیشتر است. جریان شکلگیری و تداوم #ایران در جریان انقلاب اسلامی پس از دورههای دهشتبار #قاجار و #پهلوی، اساساً با عامل فرهنگی به وجود آمده است. فرهنگ برای این کشور هم عامل ساخت است، هم #وحدت و هم #پیشرفت. به میزان تضعیف فرهنگِ برآمده از انقلاب اسلامی، کشور در اقتصاد، سیاست و هر مورد دیگری متضرر خواهد شد.
🔹 به دلیل این حساسیت بهجاست که حضرت #امام_خمینی (ره) پس از پخش مصاحبهای رادیویی در روز میلاد حضرت زهرا (س) که فرد مصاحبهشونده الگوی زندگی خود را #اوشین و نه #حضرت_زهرا معرفی میکند، واکنشی متناسب و به زعم بسیاری غافلگیرکننده از خود نشان میدهند. امام در فرمانی از مسئولان وقت میخواهند که اگر سوء نیتی از سوی دستاندرکاران برنامه وجود داشته، مورد مجازات قرار بگیرند؛ هرچند پس از آن با درخواست مسئولین، افراد دخیل را مورد #عفو قرار دادند. نکتهی حائز اهمیت در این واقعه، نوع نگاه امام (ره) به تغییر ذائقهی زیستی و ارزشی افراد جامعه است که ممکن است با کوچکترین انحرافی در گذر سالیان به تغییر #بافت_اجتماعی منجر شود.
🔹 بر این اساس #حذف_عنوان_شهید از معابر عمومی منطقهای از #تهران هرچند به ظاهر اقدامی کوچک یا تصادفی تلقی میشود، امّا علاوه بر آنکه امارهای جدّی بر وجود افرادی با سوءنیت برای تغییر انگارههای ارزشی جامعه است، میتواند پس از مدتی حتی امنیت داخلی و خارجی کشور را تحتالشعاع قرار دهد. جامعه ایرانی هماکنون از لحاظ فرهنگی در وضعیت نسبتاً همگن قرار دارد و از این رو تنشهای اجتماعی در کشور به شدت پایین است؛ اما تغییر این الگوهای ارزشی در آینده میتواند هزینههایی غیر قابل پیشبینی را بر آحاد مردم تحمیل نماید. کوچکترین کارکردی که جامعهشناسان مثل #دورکهایم برای دین و الگوهای ارزشی مستحکم بیان میکنند، در افزایش همبستگی، وابستگی و وحدت جامعه است.
🔹 از سوی دیگر به فرموده #رهبر_معظم_انقلاب، زنده نگهداشتن یاد شهداست که پدیده مبارک #دفاع_از_حرم و تأمین امنیت ایران در هزار کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیاییاش را به ارمغان آورده است. ازاینرو حذف عنوان #شهید از معابر شهر یا معرفی #مادر_ترزا به عنوان قهرمان و الگوی انسانیت در #متروی_تهران، پس از مدتی در صورت تداوم، به سهولت امنیت کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
✍🏻 #گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 مقاومت یا سازش؟
🔺 بازخوانی مفهوم «سازش» در هندسهی معرفتی امام خمینی (ره)
🔹 با توجه به شرایط کنونی داخلی و خارجی، مصادره به مطلوب از اندیشههای #امام_خمینی (ره) بازار پررونقی یافته است و برخی برای اثبات آرای خود، به گزینش افکار ایشان روی آوردهاند. آنها با استنادها و ارجاعات ناقص و طرح مفهوم #سازش، در صددند آموزهی #مبارزه و #مقاومت را به چالش بکشند. لذا مروری بر اندیشههای امام راحل، ضروری به نظر میرسد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_شاهآبادی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 راهپیمایی عظیم #اربعین؛ تجلی همبستگی و وفاق اجتماعی
🔺 اهمیت و کارکرد #راهپیمایی_اربعین در جامعه اسلامی
🔹 دین و شعائر را بهحق میتوان از عوامل مهم حفظ و تقویت #همبستگی و #وفاق_اجتماعی دانست. از جمله این شعائر که متاثر از فرهنگ عاشورایی در جامعه شیعی نهادینه شده، «راهپیمایی #اربعین_حسینی» است که به درستی میتوان آن را از عوامل حفظ همبستگی اجتماعی جامعه شیعی در مقابل مخاطرات عصر حاضر قلمداد نمود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محسن_اخباری
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 تأملی در روابط چهارگانهی میان «قوّه» و «ابزار»
🔺 تبیین بخشی از بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در مراسم دانشآموختگی #دانشگاه_امام_حسین (ع)
🔹 #مقام_معظم_رهبری در فرمایشات دیروز خود در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، با اشاره به بخشی از آیه 60 سوره مبارکه انفال (وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ)، دستهبندیِ دوگانهای از «مفهوم قدرت» را بیان فرمودند که با دو واژهی قرآنیِ «قُوَّة» و «رِبَاطِ الْخَيْل» از هم تفکیک میشدند: اوّلی به معنای «#قدرت، توان و نیرو» و دومی به معنای «#ابزار» است؛ به بیان سادهتر، میتوان این دو مفهومِ قرآنی را با دو کلیدواژه «قدرت» و «ابزار» جایگزین نمود.
🔹 با توجه به سیاق کلام معظمله در این سخنرانی، به نظر میرسد در اینجا مفهوم «قدرت» بیشتر ناظر به جنبههای نرم و «ابزار» ناظر به جنبههای سختِ قدرتنماییِ جبهه حق باشد و تقدم واژه «قُوَّة» بر «رِبَاطِ الْخَيْل» در آیه شریفه، به خوبی بیانگر اهمیت و اولویت مؤلفههای نرم قدرت در قیاس با مؤلفههای سخت آن است.
🔹 اما نکته شایان ذکر در این میان این است که اگر دو مفهوم «قدرت» و «ابزار» را در یک تلاقیِ دوگانه با مفاهیم «بومی»، «خداپایه» و «بیگانهپایه» قرار دهیم (به نحوی که دو مفهوم «خداپایه» و «بیگانهپایه»، در نسبت با «قدرت» و دو مفهوم «بومی» و «بیگانهپایه»، در نسبت با «ابزار» تعریف شوند)، آنگاه 4 حالت، متصور خواهد بود:
1️⃣ قدرت: خداپایه / ابزار: بومی
2️⃣ قدرت: خداپایه / ابزار: بیگانهپایه
3️⃣ قدرت: بیگانهپایه / ابزار: بومی
4️⃣ قدرت: بیگانهپایه / ابزار: بیگانهپایه
🔹 حالت اول هنگامی است که قدرت #جبهه_حق ـ یا شاید در یک کلام «اراده» جبهه حق ـ خداپایه بوده و بیگانگان (دشمنان خدا) را در مسیر تحقق خواست و ارادهاش، دخالت ندهد؛ در عین حال ابزارها و ادوات نظامیاش نیز کاملاً بومی و تحت اختیار و ارادهی خودش باشد.
🔹 حالت دوم هنگامی است که قدرت، خداپایه باشد، اما ابزارها و ادوات نظامی، بومی نبوده و متعلق به دیگران و تولید آنان باشد.
🔹 حالت سوم حالتی است که تولیدات ابزاریاش بومی باشد، اما آن ابزار را در جهت تحقق اراده و قدرتِ بیگانگان به کار گیرد.
🔹 و دست آخر، حالت چهارم هنگامی است که جبهه مذکور، هم ابزارها و ادوات جنگی و نظامیاش تولید بیگانگان باشد و هم اینکه این ابزار را در جهت تحقق اراده و قدرتِ بیگانگان و دشمنان خدا به کار گیرد.
❌ رژیم #پهلوی، مبتنی بر دستهبندی چهارگانهی بالا، در زمره دستهی چهارم قرار میگرفت و ناگفته پیداست که برای یک رژیم سیاسی، این حالت، بدترین حالت ممکن در میان حالات 4گانه است.
💡 مبتنی بر این نگاه، قدرومنزلت انقلاب شکوهمند اسلامی هنگامی بهتر فهم خواهد شد که دانسته شود این انقلاب، توانست ایران را ـ که در حضیضِ ذلتِ حالت چهارم در زمان #رژیم_پهلوی به سر میبُرد ـ در طول حدود 40 سال، به اوج عزتِ حالت اول ارتقاء داده و موجبات اعتلای ایران اسلامی را فراهم آورد.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 گردهمایی اربعین، بزرگترین جنبش اجتماعی #جهان_اسلام
🔺 بررسی #جنبش_جهانی_اربعین از منظر #علوم_ارتباطات
🔹 بزرگترین جنبش اجتماعی جهان اسلام که هر روز به خیل پویندگان آن اضافه میشود، #زیارت_اربعین اباعبدالله الحسین (ع) است؛ اجتماعی که بدون دعوت هیچ گروه یا نهاد و یا دولت خاصی تشکیل شده و دولتهای مختلف تنها کاری که در مقابل آن میتوانند انجام دهند، هماهنگ کردن خود و رویّههایشان با این جنبش اجتماعی عظیم است.
در حقیقت، دعوتکننده به این گردهمایی، یکی از امامان دوازدهگانه شیعه (امام حسن عسکری (ع)) است که در قالب پیامی عادی، زیارت #اربعین را یکی از پنج ویژگی #شیعه شمردهاند...
🔹 از منظر دانشمندان و کارشناسان علوم #ارتباطات اجتماعی، کسی در ارسال #پیام موفقتر است که بتواند تأثیر مورد نظر را بر مخاطب بگذارد. از این رو برای تاثیرگذاری بر #مخاطب میبایست شناخت دقیق نسبت به مخاطب و روحیات و ساختار روحی او داشته باشد.
طبق اعتقادات شیعه، #امام معصوم به ظاهر و باطن افراد و ساختار هویتی انسان آگاه است و پیامی که در قالب سخنان خود ارائه میدهد ـ در صورت داشتن زمینه ـ میتواند بر نهانخانه قلب وی بنشیند.
نداشتن زمینه و سعی در کسب آن ممکن است سالها به طول بینجامد و قرون متمادی پیام امام (ع)، مورد استقبال قرار نگیرد؛ اما پس از طی این مدت طولانی، بشر قادر خواهد بود این پیام را رمزگشایی کرده و با کنار زدن موانع، به آن پیام ـ که از جنس #دعوت است ـ پاسخ دهد. این مسئله تا حدودی علت به تأخیر افتادن و همزمان علت تأثیرگذاری این پیام را پس از گذشت چندین قرن عیان میکند.
علت به تأخیر افتادن استفاده از این پیام، نداشتن زمینههای فکری و سیاسی مخاطبان و در مقابل، علت تأثیرگذاری قوی پس از گذشت مدتزمان طولانی، مخاطبشناسی بینقص توسط #فرستنده_پیام میباشد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #سیدمجتبی_طباطبایی
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی اندیشکده برهان بر الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
🔺 در سالگرد فراخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی، آماده انتشار شد
🔹 در نخستین سالگرد #فراخوان #رهبر_معظم_انقلاب اسلامی برای تکمیل و ارتقای #الگوی_پایه_اسلامی_ایرانی_پیشرفت، متن پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی #اندیشکده_برهان بر این سند، جمعبندی و آماده انتشار شد...
👈🏻متن کامل خبر در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیوند اربعین حسینی (ع)، قیام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی
🔺 بازخوانی قیام ملت ایران به رهبری #امام_خمینی (ره) از نقطهنظر #اربعین
🔹 تاکنون ابعاد و لایههای گوناگونی از علل پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته؛ اما یکی از لایههای جالبتوجه در این میان، پیوند تاریخی و مفهومیِ نهضت امام خمینی (ره) با مفهوم «اربعین» و اصطلاحاً نهضت «چهلّمهای سیاسی» است.
🔹 ناگفته پیداست که انقلاب اسلامی، پیوند درهمتنیده و گستردهای با #مکتب_تشیع داشته و یکی از مهمترین بنمایههای این انقلاب، همانا نهضت #عاشورا بوده است. در این میان، یکی از مؤلفههای مهم #نهضت_حسینی (ع) که در روند روبهپیروزیِ انقلاب سهم بهسزایی داشت، الهام از ماجرای #اربعین_حسینی (ع) بود.
🔹 مقدمتاً باید گفت که در مکتب اسلام و لسان #قرآن، عدد چهل و مفهوم اربعین، از مفاهیم قابل توجه محسوب میشود و دارای مصادیقِ بسیاری است: كمال عقل در چهل سالگى، آثار چهل روز اخلاص، آثار حفظ #چهل_حديث، دعا براى چهل مؤمن، عدم پذيرش نماز شرابخوار تا چهل روز، تکمیل وعدهی الهیِ موسی (ع) در کوه طور از سی روز به چهل روز، استحباب #زيارت_اربعين و...[1] اما در میان این مصادیق، آن مصداقی که بیش از همه دارای ابعادِ سیاسی و اجتماعی بوده و مکتب تشیع به واسطه آن توانسته به بزرگترین توفیقات دست یابد، همانا اربعین شهادت سیدالشهدا (ع) است.
لذا اگرچه مفهوم «چهل»، با بسیاری مقولات دینی گره خورده، اما گره خوردن آن با چهلمین روز شهادت سیدالشهدا (ع)، پررنگتر از مصادیق دیگر است.
🔹 همین گرهخوردگی و درهمتنیدگیِ فراوان است که سبب شد انقلاب اسلامی مردم ایران بتواند از اربعینِ سیدالشهدا (ع) الهام گرفته و گرامیداشت چهلمین روزِ شهادت عدهای از مؤمنین را به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت تحقق پیروزی نهایی نهضت علیه #طاغوت به کار گیرد.
👈🏻 این به کارگیری مفهومی، در چند مقطع حساس قابل رهگیری است:
▪️ #قیام_29_بهمن مردم #تبریز در سال 1356؛ به مثابه اربعینِ #قیام_19_دی مردم #قم
▪️ قیام 8 فرودین مردم #یزد در سال 1357؛ به مثابه اربعینِ 29 بهمن مردم تبریز
🔹 در واقع ملت ایران با الهام از «نهضت اربعینیه» و بزرگداشت شهدای خود در چهلمین روز از شهادتشان، در تلاش بود تا نام و یاد و هدف شهدای قم و تبریز را به عنوان نمادی از حقطلبی زنده نگه دارد؛ ماجرایی که مشابه آن در سال 61هجری و با هدف زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، به طلایهداری امام سجاد (ع) و معاونتِ زینب کبری (س) صورت گرفت و پیام نهضت حسینی را با صدایی رسا به گوش همگان رساند. آری! با الهام از این روند بود که فریاد مظلومیت و حقطلبی ملت ایران، اربعین به اربعین، به گوش جهانیان رسید و در نهایت منجر به فروریختن پایههای طاغوت در این کشور گردید.
📚 پینوشتها:
1. محسن رنجبر، «پژوهشى در اربعين حسينى (ع)»، مجله تاريخ اسلام در آينه پژوهش، بهار 1384.
2. برای مطالعه بیشتر در این خصوص ر. ک. به: مصطفی شایسته، «اربعین به اربعین تا سقوط پهلوی»، وبگاه اندیشکده برهان.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 ضرورت بازنگری در ترکیب #صادرات غیرنفتی کشور
🔺 #اندیشکده_برهان در آستانه #روز_صادرات بررسی نمود
🔹 گسترش صادرات، بالاخص #صادرات_غیرنفتی، به عنوان یکی از عوامل مهم در #رشد_اقتصادی و در نهایت حصول توسعهی اقتصادی مورد توجه قرار میگیرد؛ به نحوی که توسعهی #تجارت_خارجی میتواند منجر به افزایش تخصص و کارایی در بخشهای صادراتی شده و در نهایت، باعث تخصیص بهینهی منابع از بخشهای غیرمولد و غیرکارا به بخشهای مولد و کارا گردد و به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی نماید.
🔹 صادرات با #ارزش_افزوده بالا، وجود تنوع در صادرات و همچنین عدم وابستگی به #خامفروشی، از مهمترین شاخصههای بارز سیاستهای #توسعه_صادرات است که با کمی دقت در ترکیب کالاهای صادراتی کشور، میتوان به عدم تناسب آن با ویژگیهای صادرات مطلوب پی برد.
🔹 گزارش حاضر سعی دارد با مد نظر قرار دادن این ویژگیها، راهکارهای مناسبی برای این امر پیشنهاد نماید...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #مرتضی_نیازی
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 عزتیابی اسلامی در پرتو اربعین
🔺 #اربعین، ترسیمی از چهره جدید منطقه
🔹 پیادهروی میلیونی اربعین شهادت #امام_حسین (ع)، اجتماع بزرگی است که هرساله با شکوهی بیشتر از قبل برگزار شده و جهانیان را شگفتزده ساخته است. ابعاد کمّی و کیفی این رویداد بهقدری گسترده است که آن را تبدیل به یک رویداد منحصربهفرد بینالمللی نموده است. این راهپیمایی عظیم از مرتبهی یک عزاداری در سطح کشور عراق یا حتی منطقهی #غرب_آسیا خارج شده و ابعادی جهانی به خود گرفته و نشاندهندهی #عزت_اسلام و مسلمین است که این #عزت، مؤلفهی هویتبخشی برای مسلمانان و بالأخص شیعیان را به ارمغان آورده است.
🔹 در این نوشتار تلاش داریم مؤلفهها و دلایل اینکه چرا این تجمع عظیم میلیونی را نماد عزتیابی ملی و اسلامی محسوب میکنیم، در سطوح تحلیل ملی، منطقهای و بینالمللی، مورد بررسی قرار دهیم و تأثیرات آن را بر موقعیت #شیعیان و #جهان_اسلام نیز بهطور مختصر بیان کنیم.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_دین_و_اندیشه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 از #آزادی تا بیتفاوتی
🔺 سیر تطورات #سیاستهای_عفاف_و_حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹 برخلاف تصور عمومی که سیاست واحد و یگانهای را در خصوص #عفاف_و_حجاب برای نظام تصور میکنند، مواجههی نظام با این موضوع دارای تطور و دگرگونیهایی بوده است. به طور کلی در یک تقسیمبندی کلی، سیاستهای رسمی نظام #جمهوری_اسلامی در خصوص #حجاب، دو دوره را شامل میشود: دورهی اول از پیروزی انقلاب تا تیرماه ۱۳۵۹ش و دورهی دوم از تیرماه ۵۹ تا به امروز.
🔹 در دورهی اول، حجاب به طور رسمی الزامی نبود و در دورهی دوم به طور رسمی و قانونی رعایت #حجاب_اسلامی الزامی گردید و به شکل #قانون درآمد. بنابراین در ظاهر، سیاست نظام تطوری در حوزهی حجاب نداشته است. معنای این سخن آن است که از تیر ماه ۱۳۵۹ش نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با پدیدهی #بدحجابی، سیاست یکسانی به معنای الزامی بودن رعایت حجاب اسلامی داشته است.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #سینا_کلهر
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 حقیقت ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره) | بخش اول
🔹 نگارنده مقاله بر این باور است که #امام_خمینی (ره) برخلاف اکثر فقهای متقدّم و متأخّر، #حکومت و #ولایت_فقیه را دارای شأنی کلامی (اعتقادی) دانسته و #فقه را ابزاری برای اجرای حکومت در نظر میگیرند. از این رو نسبت فقه با #حکومت_اسلامی در اندیشهی امام خمینی (ره) را میتوان نسبت عام و خاص مطلق در نظر گرفت که در آن موضوعاتی در حکومت وجود دارد که در فقه نبوده و رفع احتیاج نسبت به آن با در نظر گرفتن ولایت مطلقهی الهیّه برای فقیه ممکن میشود. این ولایت مطلقهی الهیّه همان ولایت #رسول_خدا (ص) و ائمهی هدی است که در #دوران_غیبت به #فقیه_جامعالشرایط واگذار شده است. در نتیجه #فقیه با توجه به ویژگیهای حقیقی و حقوقی خود میتواند با استناد به این #ولایت، مصلحتسنجی کرده و نیازهای حکومت را رفع نماید.
🔹 برای درک این معنا باید به سازمان ذهنی امام خمینی در بارهی حکومت اشاره شود. به نظر میرسد این سازمان نظری در طیّ زمان و برهههایی که ایشان در مسیر انقلاب اسلامی بودهاند و پس از آن تا پایان عمر شریف در سال ۶۸ دارای برهههایی است که امام از شؤون جدیدی از ولایت فقیه پرده برمیدارند. طبیعی است که قرار گرفتن امام (ره) در ریاست حکومت و مواجهه با مسائل نوپدید سبب میشود تا اجتهاد پویای ایشان جنبههایی تازه از ولایت فقیه را برای ادارهی حکومت به کار گیرد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محسن_خاکی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR