🔶 مذاکره یعنی شکست! (بخش اول)
🔹 مطالعات برخی پژوهشگران[1] نشان میدهد هرگاه رؤسای جمهور #آمریکا در مسیر #زیان قرار گرفتهاند، تصمیمات پرهزینهتری گرفتهاند تا راه ضرر بزرگتر مسدود شود. به طور مثال در ماجرای گروگانهای آمریکایی در ایران، #کارتر با وجود مخالفت وزیر خارجه و مشکلات موجود، دستور عملیات آزادسازی نظامی را صادر میکند؛ و یا #بوش #حمله_به_عراق را با وجود هزینههای بسیار آن بر احتمال جدایی #صدام از ائتلاف غرب ترجیح میدهد.
در طرف دیگر نیز رهبران آمریکا در مسیر #سود، گزینهای انتخاب میکنند که مخاطره کمتری داشته باشد، مانند عدم حمایت از #فرانسه در #بحران_سوئز یا دادن ویزا به #شاه مخلوع ایران پس از #انقلاب_اسلامی.
🔹 در مورد اخیرِ #جمهوری_اسلامی امّا به نظر میرسد تصمیم به مذاکره در واقع انتخاب گزینهی پرمخاطرهتر برای جلوگیری از ادامه ضرر بیشتر باشد. #سیاست_فشار_حداکثری به ایران به جای حمله و فشار نظامی، برای ایالات متحده گزینهی #سختتر است؛ زیرا پس از #جنگ_جهانی_دوم و حمله اتمی به #ژاپن، آمریکا عادت کرده است که درخواستهایش در جامعه بینالملل را با زبان زور و نظامی مطالبه نماید؛ چرا که برای #پرستیژ بینالمللی امریکا درخواست از دولت ضعیفتر در قالب مذاکره اساساً مطرح نمیشود.
مورد جمهوری اسلامی امّا ثابت میکند اگر سیاست فشار حداکثری موجب تحمیل خساراتی برای ایران شده است، امّا متضرر و بازنده اصلی این میدان آمریکا است که مجبور است درخواستهایش از ایران را صرفاً در قالب مذاکره دنبال نماید. زیرا امریکا از پیروزی بر ایران فعلاً به پذیرش #مذاکره توسط جمهوری اسلامی اکتفا نموده است.
🔹 بدیهی است که #رهبری هوشمند در ایران به نیکی دریافته است که انتخاب سخت برای امریکا نه #تهاجم_نظامی که پذیرش شکست در نبرد پرستیژهاست و حال که آمریکا در مسیر ضرر و شکست قرار گرفته است، باید با سرعت به همین راه ادامه داد. از این رو پذیرش مذاکره از سوی ایران به منزله بُرد مقطعی امریکا خواهد بود و هرگونه مذاکرهای در زمان فعلی یعنی ورود #ایران در مسیر ضرر و خروج امریکا از این مسیر.
📚 پینوشت:
1. McDermott, Rose (1998), Risk-Taking in International Politics, Prospect Theory and American Foreign Policy, US: University of Michigan Press.
✍🏻 #گروه_سیاسی
#طبس #تسخیر_لانه_جاسوسی #ترامپ #نبرد_پرستیژها #جنگ_ارادهها
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پدیدهای «نامیرا» و «اثرگذار» به نام زبان فارسی؛ بخش 1️⃣
🔹 #زبان_فارسی را در طول #تاریخ_ایران، باید به مثابه پدیدهای «نامیرا» و البته بسیار «اثرگذار» دانست؛ #نامیرا بدین جهت که در کوران حوادثی چون حمله سپاه اعراب به ایران، حمله #مغول و... از گزند حوادث بنیانکَن جان سالم به در بُرد؛ و اثرگذار بدان جهت که نه تنها تهدید متجاوزان، خم به ابرویش نیاورد، بلکه این زبان فارسی بود که بر مهاجمان اثر گذاشت و با اثرگذاری و لطافت مثالزدنیاش، به مرور زمان از ضرب خشونت اقوام مهاجم کاسته، رنگوبویی فارسی و ایرانی به آنان بخشید.
از مهمترین مقاطعی که در تاریخ این سرزمین، «نامیرایی» و «اثرگذاری» زبان فارسی بسیار مشهود بوده، میتوان به سه مقطع زیر اشاره نمود:
1️⃣ حمله اعراب به ایران
در خلال فتوح نخستین ـ که منجر به فتح سرزمینهای بسیاری توسط سپاهیان مسلمان گردید ـ بسیاری از سرزمینها از حیث زبانی مغلوب اعراب گردید؛ بدین معنا که مهمترین این بلاد یعنی #شام، #عراق، #مصر و #شمال_آفريقا، به تدریج عربزبان شدند[1] و آنطور که امروز نیز پیداست، عمدهی این سرزمینها کماکان در زمرهی کشورهای عربی به حساب میآیند؛ به عنوان نمونه، امروزه در مصر، زبان #قبطی ـ که زبان قدیم مصریان بوده ـ رواجی ندارد و زبان عربی جایگزین آن شده است.
اما برخلاف اینگونه زبانها، زبان فارسی به رغم اختیار کردن سکوتی اجباری به درازای دو قرن (از زمان #حمله_اعراب_به_ایران تا تأسیس حکومت نیمهمستقل #طاهریان در اوایل قرن سوم هجری)، در زمان #سامانیان با «رنسانسی ادبی» مواجه شد و توانست پس از گذشت بیش از دو قرن، مجدداً سربرآورده و به حیات گذشتهی خود با قوّت ادامه دهد. حمایت دربار سامانی یا امرای محلیشان از زبان فارسی، در حکم قوهی محرکهای بود که در پس نهضت احیای فرهنگ و ادب ایران ایفای نقش میکرد.[2] ماحصل این رنسانس ادبی، ظهور مشاهیری چون #رودکی، #دقیقی توسی (نخستین سرایندهی #شاهنامه) و #شهید_بلخی در عرصه شعر و #ادب_فارسی بود.
(ادامه دارد...)
📚 پینوشتها:
1. حسین مفتخری، «ایران و اسلام؛ هویت ایراني، میراث اسلامی»، مجله جستارهای تاریخی، پاییز و زمستان 1392.
2. ادموند هرتسیگ و سارا استوارت، ایران در نخستین سدههای اسلامی، ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: مرکز، 1394، ص13.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#رنسانس_ادبی #فتح_ایران
💠اندیشکده برهان💠
@BORHAN_IR
🔶 پدیدهای «نامیرا» و «اثرگذار» به نام زبان فارسی؛ بخش 2️⃣
2️⃣ حمله مغول
بنای استوار #زبان_فارسی ـ که پس از رنسانی ادبی سامانیان، حیاتی مجدد یافته بود ـ دوباره در دوران حملات مغول مورد تهدید جدی واقع شد. اما در اینجا نیز «نامیرایی» زبان فارسی، مانع از آن شد که با یورش تمدنسوز #مغول، این زبان از میان برود؛ بلکه خصیصهی «اثرگذاری» این زبان موجب گردید که به عکس، تأثیری شگرف بر #مغولان گذارد. بر این اساس، حملهی مغول در قرن هفتم نه تنها نتوانست گسستی تاریخی در فرهنگ و #هویت ایرانی ایجاد کند، بلکه این ایرانیان بودند که توانستند رفتهرفته ادب، تربیت و مدنیت را به مغولان یاد بدهند؛ به دیگر سخن، هجوم و استیلای ویرانگر این قوم باعث مغولی شدن جامعهی ایران نشد، بلکه بهعکس قوم مغول را ایرانی و بلکه فارسیزبان کرد.[3]
ایلخانان مغول اگرچه حدوداً یک قرن بر ایران حکومت کردند، ولی از نسل سوم به بعد، دیگر مغول خالص نبودند، بلکه مسلمان شدند و به کلی در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مستحیل گشتند؛ به نحوی که حتی پادشاهان مغولنژاد به فارسی #شعر هم میگفتند.[4]
3️⃣ حمله تیمور گورکانی
در خلال حملهی #تیمور_لنگ به ایران، بازهم وجوه ممیزهی دوگانهی زبان فارسی به کار آمد؛ به نحوی که فرزندان تیمور، حتی بیش از اَخلاف چنگیز، مقهور تمدن و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی شدند و نسبت به خطاطی، نقاشی، کتاب، موسیقی و اغلب هنرها از خود حساسیت فوقالعاده نشان دادند. به عنوان نمونه #شاهرخ، فرزند تیمور، یکی از معاریف این عرصه بود که نسبت به ادبیات فارسی و هنر علاقه داشت و به امر همسرش گوهرشاد، مسجدِ نامآشنای گوهرشاد در جوار #حرم_رضوی (ع) بنا شد.[5]
🔹 نمونههای بالا، به خوبی بیانگر دو خصیصهی «نامیرایی» و «اثرگذاریِ» فوقالعادهی زبان فارسی است و گویای این واقعیت است که زبان فارسی، در طول اعصار و در خلال ناملایمات تاریخ، نه تنها از میان نرفته، بلکه به عکسْ همچون فولادی آبدیده در کوران حوادث، روزبهروز سرزندهتر شده و اکنون به عنوان میراثی گرانبها برای ایرانیان به یادگار مانده است. لذا میطلبد که به نحوی شایسته و درخور، از کیان ارزشمندش محافظت شود؛ موضوعی که چندی پیش، #مقام_معظم_رهبری نیز به بهانهی دیدار رمضانی با شعرا، به آن گوشزد کرده، فرمودند:
💬 «راجعبه زبان [فارسی]، بنده حقیقتش [این است که] نگرانم؛ واقعاً نگرانم.... من از صداوسیما گلهمندم به خاطر اینکه به جای اینکه زبان صحیح را، زبان معیار را، زبان صیقلخوردهی کاملاً درست را ترویج کنند، زبان بیهویّت، گاهی غلط، تعبیرهای غلط و بدتر از همه پُر از تعبیرات فرنگی و خارجی و مانند اینها را دارند ترویج میکنند.... ما بیخود و مُفتامُفت داریم زبان خودمان را آلوده میکنیم به زوائد مضر....»[6]
📚 پینوشتها:
3. حلیمه جعفرپور و محسن معصومی، «ریچارد فرای و روایت پیوستگی فرهنگ ایرانی»، مجله ایران نامگ، بهار 1396.
4. عبدالحسین زرینکوب، آشنایی با تاریخ ایران، تهران: سخن، 1395، ص285.
5. پیشین، ص290 و 291.
6. بیانات معظمله در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی ع، 30 اردیبهشت 1398.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#مسجد_گوهرشاد
💠اندیشکده برهان💠
@BORHAN_IR
🔶 مذاکره یعنی شکست! (بخش دوم)
🔹 حوادث در #غرب_آسیا با سرعت و عمقی مثالزدنی و با وجود کمترین سطح دخالت و هزینه #ایران، به سود جمهوری اسلامی در حرکت است؛ درک همهجانبه #امریکا از این اتفاق است که عطش او را برای توقف این مسیر در قالب حتی یک گفتگوی کوتاه در راهروهای #مجمع_عمومی #سازمان_ملل_متحد در #نیویورک شدت بخشیده است. در چنین شرایطی مذاکره نکردن میتواند اهداف سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی ایران را بیشازپیش در دسترس قرار دهد. یکی از مهمترین این موفقیتها کاهش هرروزهی وابستگی کشور به نفت بر اثر تحریمهاست.
⚠️ از سوی دیگر مذاکره با #ایالات_متحده به چند دلیلِ روشن، غلط است:
1️⃣ تجربه #مذاکره با غرب پس از #انقلاب_اسلامی هیچگاه مثبت نبوده است؛ حتی در بهترین شرایط و روابطی که برخی جریانات داخلی در قدرت با دولت اوباما برقرار کردند نیز، هرگز رخداد قابل دفاعی واقع نشده است. در حالی که دولت #اوباما با عمل به وعدههایش میتوانست دست برتر غربگرایان در سیاست ایران را برای سالهای طولانی تضمین نماید، اما خلف وعده او و دستاورد #تقریباً_هیچ آن زمان ثابت کرد که تغییر دولتها در آمریکا هیچ معنایی برای تغییر سیاست در قبال ایران ندارد.
2️⃣ #مذاکره_با_آمریکا و موکول کردن حل همه مشکلات به آن، مصادف است با ایجاد حالتی از «تعلیق» در تمام بخشهای کشور که شکست قطعی مجدد مذاکرات نیز منجر به سرخوردگی سیاسی بخشی از مسئولین و مردم و در نتیجه اضرار دیگری به کشور میشود که فرمودند: «من جرّب المجرّب حلّت به الندامة»
3️⃣ مذاکره مجدد جمهوری اسلامی با #آمریکا در شرایطی که:
✅ #حزبالله لبنان به الگوی عزتمندانهای از «#موازنه_رعب» با دشمن #صهیونیستی دست یافته است؛
✅ #حشد_الشعبی بر تمام دشمن تکفیری پیروز شده است؛
✅ #انصارالله #یمن معادلات جهانی را بر هم زده است و...
به مثابه ضربهای اساسی بر پیکره #محور_مقاومت است؛ زیرا این استاندارد دوگانهای است که مذاکره با آمریکا برای ایران مفید و برای حزبالله مضر باشد! در نتیجه تأثیری سوء بر وجهه سیاسی و اعتقادی انقلاب اسلامی خواهد داشت.
4️⃣ شرایط فعلی کشور سبب ترک اعتیاد بخش اقتصادی ایران به #نفت، وابستگی به خارج و اتکا به نیروی خارجی است. در این وضعیت با وجود همه سختیها و مشکلاتِ پیشآمده، اما میتوان به فردای کشور به شدت امیدوار بود؛ در غیر این صورت، همچنان در مسیر #اعتیاد به #رانت نفتی حتی بخشهای فرهنگی نیز تباه خواهند شد.
5️⃣ در نهایت اینکه شرایط بینالملل و اظهارات رهبران غربی نشان میدهد که جمهوری اسلامی و ملّت ایران، بخش عمده مسیر #مقاومت در برابر غرب را پیموده است و هماینک در فاز پایانی این نبرد قرار دارد. بدیهی است که آمریکا و غرب بیش از این توان و امکان فشار بر جمهوری اسلامی را ندارند، اما #ملت_ایران تابآوری بسیار بیش از این را نیز دارد. همه معادلات به سود ایران در جریان است و هرگونه بازگشت از این مسیر به معنای «صفر کردن» همه مجاهدتها و تلاشهایی است که تا انتهای این مسیر صورت گرفته است.
✍🏻 #گروه_سیاسی
👈🏻 پیوند بخش اول
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 نگاهی به بسترهای آغاز حمله عراق به ایران
🔺 به بهانهی آغاز #هفته_دفاع_مقدس
🔹 مقاله حاضر تلاش میکند تا به شکلی مختصر به عوامل اصلی جنگ #عراق علیه #ایران بپردازد. از این رو، به اختصار به برخی زمینهها و علل تاریخی، شرایط داخلی دو کشور و بسترهای بینالمللی شامل عوامل منطقهای و فرامنطقهای این #جنگ اشاره خواهد شد. در پایان نیز دیدگاه حضرت #امام_خمینی (ره) در این زمینه بیان میشود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #مجید_میری
#گروه_تاریخ
#جنگ_تحمیلی #دفاع_مقدس #صدام
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #جنگ_تحمیلی؛ عرصهای درونزا برای ارتقاء ملی و برونگرا برای رشد جبهه مقاومت
🔹 در بدو پیروزی انقلاب، چالش اصلی #انقلاب_اسلامی با نظام سلطه (در حوزه مسائل نظامی)، وجود موانع جدی بر سر خرید و دریافت ابتداییترین تجهیزات نظامی برای کشور بود. جمهوری اسلامی، در دوران #دفاع_مقدس ـ خصوصاً در اوایل آن ـ از جهات گوناگون، با محدودیتهای بسیاری در حوزهی تهیهی سلاح، مهمّات و ابزارهای جنگی مواجه بود. این محدودیتها در حالی بود که طرف مقابلِ میدان یعنی #رژیم_بعث #عراق، نهتنها از پشتیبانی سیاسی، نظامی و اقتصادیِ ابرقدرتها برخوردار بود، بلکه از این فراتر، برخی محدودیتها و تحریمهایی هم که تا پیش از جنگ ۸ساله شامل حالش میشد، با شروع #جنگ از او برداشته شد تا در مقابل جبهه انقلاب، با فراغ بال بیشتری به درگیری بپردازد!
🔹 اما با تمام این اوصاف و علیرغم عدم تقارنی که در میزان داشتههای مادیِ دو جبهه مشاهده میشد، به سبب آنکه انقلاب اسلامی دین خدا را نصرت کرد و در مسیر #صراط_مستیقم گام برداشته بود، خدای متعال نیز آن را نصرت کرده، اقتدار و توان نظامیاش را تا بدانجا بالا بُرد که امروزه نهتنها در حوزهی نظامی و تسلیحاتی به مرز خودکفایی رسیده، بلکه در راستای حمایت از مظلوم و تحقق #آرمان_قدس_شریف، تسلیحات خود را به برخی کشورها، مِنجمله گروههای عضو #جبهه_مقاومت ارسال مینماید. به دیگر سخن، ملتی که روزگاری، محتاج تأمین اوّلیات خود برای دفاع از خاکش بود، امروز نهتنها خاک خود را تمام و کمال حفظ کرده، بلکه #عمق_راهبردی خود را نیز افزایش داده و #محور_مقاومت را با توان نظامیِ بومیِ خویش تجهیز نموده است؛ موضوعی که به درستی در #بیاینه_گام_دوم_انقلاب از سوی #مقام_معظم_رهبری بدان اشاره شده است...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 نهضت کاهش خامفروشی را از کجا آغاز کنیم؟
🔺 مقصر خامفروشی در صد سال اخیر کیست؟
🔹 نگاهی به #صنعت_نفت کشور این سؤال را در ذهن ایجاد میکند که چرا پس از گذشت نود سال از سابقهی نفتی در کشورمان، هنوز هم قسمت عمدهی صادرات کشور را صادرات #نفت_خام تشکیل میدهد و علیرغم سودآوری صنعت #پالایش و #فرآوری، ایران سهم چندانی در این بازار ندارد؟ حال آنکه #آمریکا و #اروپا بهتنهایی پنجاه درصد ظرفیت پالایشی جهان را دارا هستند و این رقم در منطقهی #خاورمیانه بهعنوان قطب اصلی تولید #نفت جهان، کمتر از هشت درصد است.
البته کشورهای #عربستان و #کویت با تأسیس شرکتهای پالایشی در کشورهای پرمصرف، نفت خود را به این کشورها رسانده و با پالایش آن، نهتنها بازار و میزان فروش خود را تثبیت میکنند، بلکه با تبدیل آن به ارزش افزوده، سودهای کلانی کسب میکنند.
🔹 بررسی تاریخچهی صنعت نفت کشورمان نشان میدهد که شکلگیری و رشد صنعت نفت ایران، در نیازهای جوامع خارج از مرزهای این کشور ریشه داشته است. رشد بدنهی صنعت نفت کشورمان در طی مدت نودسالهی خود، در حالی صورت میگرفت که خارج از چارچوب اقتصاد داخلی قرار داشت. به عبارت دیگر، در دیدگاه متولیان داخلی اقتصاد ایران، صنعت نفت صرفاً بهعنوان یک تأمینکنندهی ارز معتبر به حساب میآمد که طبیعتاً در چنین شرایطی، فرق چندانی برای آنها نخواهد داشت که ارز بهدستآمده از طریق صادرات نفت خام به دست آید یا از طریق صادرات فرآورده.
🔹 تکیهی #مقام_معظم_رهبری بر لفظ «نهضت جلوگیری از خامفروشی» نیز برآمده از نیاز برای ایجاد یک حرکت و جریان اجتماعی و اقتصادی در بین مسئولین و مردم با توجه به مبانی اعتقادی و مؤلفههای ایمانی در این جهت است. لذا میتوان گفت که علت تامهی #خامفروشی در ایران، نه فقدان دانش فرآوری، بلکه به دلیل فقدان اراده و عزم برای جلوگیری از خامفروشی در بسیاری از تصمیمگیرندگان است.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #علی_مصطفوی
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 حزب رستاخیز چگونه روند انقلاب را تسریع کرد؟
🔺 به بهانهی انحلال آخرین حزب حکومتی عصر پهلوی
🔹 #حزب_رستاخیز همراه با افزایش قیمت #نفت، تأسیس و با تشدید #انقلاب_اسلامی، منحل شد.
آنچه مقالهی حاضر درصدد تبیین آن است، چرایی تأسیس این #حزب و نقش آن در تسریع وقوع انقلاب اسلامی است...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #مجید_محمدی
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #آبادان در حصر عراق یا اسیر بیتدبیری؟!
🔺 بازخوانیِ #حصر_آبادان توسط نیروهای بعثی
🔹 روز 31 شهریورماه 1359 مرزهای ایران مورد هجوم سراسری #عراق قرار گرفت. یگانهای پرشمار ارتش عراق از محورهای مختلف اقدام به پیشروی در #خاک_ایران نمودند. در این میان، نیروهای لشکر 3 عراق در 19 مهرماه 1359 در منطقهای که هیچگونه مواضع دفاعی در آن وجود نداشت، از رودخانهی #کارون عبور کردند و شهر آبادان را به محاصرهی خود درآورند. این واقعه در تاریخ #جنگ_تحمیلی به حصر آبادان شهرت یافته است.
🔹 بدیهی است تصرف آبادان از سوی عراق برای ایران اهمیت مضاعفی داشت، چرا که اولاً آبادان بخشی از خاک ایران بود و ثانیاً آبادان نقطهی کلیدی در استراتژی نظامی عراق محسوب میشد و اشغال آن میتوانست خسارات جبرانناپذیری بر جای گذارد.
🔹 در این میان، #امام_خمینی (ره)، به دنبال حصر آبادان، مکرر بر شکستن محاصرهی این شهر تأکید میکردند. همچنین، علیرغم تلاشهای ایثارگرانهی نیروهای مردمی و #سپاه پاسداران، #بنیصدر نه تنها سعی در تقدیر از این قبیل اقدامات ننمود، بلکه هرجا فرصت یافت، به آنها تاخت و آنان را تحقیر نمود.
وی به جای روبهرو شدن با واقعیت و بهرهگیری از همهی ظرفیتهای کشور برای مقابله با دشمن، زبان به انتقاد علیه نیروهای انقلاب گشوده بود و مسئلهی جنگ را نه یک تهدید جدی علیه #تمامیت_ارضی و استقلال کشور، بلکه محملی برای نقزدنهای سیاسی علیه رقبای خود تلقی میکرد.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمد_نصر
#گروه_تاریخ
#عملیات_ثامنالائمه #شکست_حصر_آبادان
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 نقش #خانواده در تجلی «اقتصاد مقاومتی»
🔺 الزامات اجتماعی تحقق اقتصاد مقاومتی
🔹 #اقتصاد_مقاومتی مجموعهای از استراتژیهایی است که در شرایط #تحریم تجویز میشود. در این استراتژی تمامی عوامل اقتصادی اعم از دولت، تولیدکنندگان و خانوارها وظایفی را عهدهدار میشوند که اجرای آنها نه تنها آسیبپذیری اقتصاد در شرایط تحریم را به صفر میرساند، بلکه باعث شکوفایی و #رشد_اقتصادی در شرایط مذکور میشود.
🔹 نوشتار حاضر، تحلیلی از نقش خانوادهها در تجلی اقتصاد مقاومتی است که همانا مسئلهی #مدیریت_مصرف و بررسی ابعاد آن است. #اصلاح_الگوی_مصرف، به عنوان راهبرد بلندمدت و نیز هدایت مدگرایی فعلی و ایجاد مکانیسم مالی برای جذب سرمایههای خُرد به عنوان راهبرد کوتاهمدتِ مدیریت مصرف قابل طرح است.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #علیاصغر_قائمینیا
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #تحزب در اندیشه سیاسی علامه شهید صدر
🔺 صحت و مشروعیت شیوه تشکیلاتی به منظور تبلیغ و تحکیم اسلام
🔹 برای ما ایرانیان، مسأله ارتباط و پیوستگی #شهید_صدر، مکتب و حرکتش با ارزشهای انسانی – الهی انقلاب اسلامی ایران، مردم ما و نظام #جمهوری_اسلامی، حائز اهمیت است. اهمیت این ارتباط، هم در شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی و هم در ارائهی اصول آن و هم در گسترش و توسعهی آن به وضوح دیده میشود.
🔹 شهید صدر در جهت تحقق اهداف سیاسی و دینی مورد نظر خود، در روز هفدهم ربیعالاول سال ۱۳۳۷ ه.ق. مصادف با اواخر سال ۱۹۵۷م، به میمنت میلاد پیامبر (ص) با عدهای از یارانش مبادرت به تأسیس حزبی سیاسی و اسلامی نمود که بعدها به نام حزب دعوت اسلامی (حزب الدعوة الإسلامية) نامیده شد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدحسین_جمشیدی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین حسینی، #مغناطیس عشق و محبت؛ بخش اول
🔺 وقایعنگاری تاریخی عاشورا تا اربعین
🔹 مروری بر وقایع تاریخی از #عاشورا تا #اربعین و بازگویی آن برای نسلهای بعدی، میتواند به زنده نگه داشتن این حادثه و تکرار این فرهنگ غنی انجامد.
در این نوشتار سعی بر این است که در ضمن بیان حوادثی که در طی این زمان اتفاق افتاده و مرور و بازگویی کوتاهی بر آنها برای اطلاع خوانندگان محترم، امکان بازگشت مجدد کاروان اسرای کربلا را در روز اربعین، مستدل و تبیین نماییم تا پاسخی به شبهاتی باشد که برای کماهمیت جلوه دادن این روز گرامی و گردهمایی بزرگ، از سوی برخی مبنی بر عدم امکان بازگشت کاروان اسرا به #کربلا در این روز بیان میشود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_دین_و_اندیشه
#مغناطیس_حسینی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/5CVtm
📚 کتاب «یک تنه در برابر یک دنیا»
📝تهیه و تنظیم : اندیشکده #برهان
✅ پژوهه تاریخی (15)
🔸#بازخوانی برگهایی از دفتر تاریخ #دفاع_مقدس
🔻همزمان با #هفته_دفاع_مقدس، ککتاب یک تنه در برابر یک دنیا با موضوع بازخوانی برگهایی از دفتر تاریخ دفاع مقدس در ۲۴۸ صفحه و در ۹ فصل، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«#ریشههای تهاجم»
🔹«#ادوار جنگ»
🔹«#بنیصدر در جنگ»
🔹«#شهید_رجایی و جنگ تحمیلی»
🔹«جنگ در #خاک_عراق»
🔹«#قطعنامهها»
🔹«جنگ علیه #حقوق_بشر»
🔹«#حامیان صدام»
🔹«#پایان جنگ»
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻#دو_سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حملۀ عراق به ایران، شرایط خطیری را پیش پای انقلابیون ایرانی قرار داد. انقلابی که هنوز از دشمنان داخلی خود و عناصر رژیم گذشته به طور کامل رهایی نیافته بود وارد #مرحلهای از حیات خود شد که میبایست آزمون بزرگ و مهمی را پس میداد. اینکه آیا میتوان در شرایطی که هنوز جامعه به #ثبات نرسیده است، مانع از #تصرف_خاک کشور به دست دشمن شد؟ یا حتی فراتر از آن، آیا ممکن است دشمن بتواند انقلاب را به ورطۀ #نابودی بکشاند؟ شرایط کشور در آن زمان آنچنان نابسامان بود که حتی سیگنالهای پیش از جنگ عراق برای حمله، که در شرایط عادی میبایست آژیر خطری برای کشور مورد تهاجم میبود نیز جدی تلقی نشد. این مسئله از آن رو جدی مینماید که در صورت درک این پسزمینهها، رجال سیاسی و نظامی کشور میبایست به سمت #آمادهسازی نیروهای نظامی برای حضور در جنگ #احتمالی میرفتند؛ اتفاقی که رخ نداد.
✅ در چنین شرایط نابسامانی، عمدۀ تحلیلگران سیاسی و نظامی، عاقبت جنگ ایران و عراق را به ضرر ایران میدانستند. نکتۀ محوری دیگر آنکه در این جنگ، همان طور که در ادامه نیز خواهد آمد، بخش عظیمی از #جهان، روبهروی انقلاب اسلامی ایستاد. بنابراین اگر نگاه وارونه به تاریخ را کنار بگذاریم و از آن #بستر_تاریخی به مسئلۀ جنگ بنگریم، درمییابیم که #توان نظامی ایران برای عقب راندن عراق چندان نبوده است. دلیل عراق برای حمله به ایران نیز همین بود و بر همین اساس، آنان احتمال زیادی برای پیروزی خود قائل بودند. اگر نه، #اختلافات مرزی ایران و عراق چیز تازهای نبود. عراق تا پیش از این و در زمان حکومت پهلوی دریافته بود که ایران از نظر نظامی در شرایطی نیست که بتوان بر آن پیروز شد. نابسامانی انقلابی از یک سو و سیگنالهای #حمایت_منطقهای و بینالمللی از سوی دیگر، به صدام حسین این اطمینان خاطر را داد که در این جنگ پیروز خواهد شد.
🔷 اما صدام و طیف هماندیش او در اتاق جنگ عراق، اگر اندکی از تاریخ دنیا مطلع بودند، درمییافتند که جنگ با یک کشور #انقلابی عمدتاً به پیروزی نمیانجامد. کشور انقلابی در جو آرمانی خاصی به سر میبرد و در این شرایط، اگرچه ممکن بود از بروز جنگ شوکه شود، اما نهایتاً از آن به عنوان یک ابزار برای #صدور_انقلاب خود سود میجست. آنچه تاریخ نشان میدهد، رسیدن به همین نکتۀ محوری است. انقلاب فرانسه را شاید بتوان نمونه خوبی برای اثبات این ادعا دانست.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/gXhZd
🆔 @didemanpub
🔶 ظرفیتهای راهبردی راهپیمایی #اربعین
🔺 توجه به برخی ابعاد ژئوپلیتیک و ژئوکالچر #راهپیمایی_اربعین
🔹 در خصوص تفاوتهای بین دو حوزه #ژئوپلیتیک و #ژئوکالچر بایستی به ابعاد نرمافزاری حوزه ژئوکالچر و ابعاد سختافزاری حوزه ژئوپلیتیک اشاره کرد. یکی از تمایزها، تمایز در مرزهای ژئوپلیتیک و ژئوکالچر است؛ در حالی که مرزها در حوزه ژئوپلیتیک مرزهای سخت و نظامی است، مرزها در حوزه ژئوکالچر مرزهای عقیدتی است.
دومین موضوع این است که ژئوپلیتیک حوزهی منازعات بر سر جغرافیای فیزیکی است، ولی ژئوکالچر حوزهی منازعات بر سر جغرافیای فرهنگی؛ به عبارتی هیچ تمایزی بین آزادیخواهی شبیه به مهاتماگاندی و… با کسانی که اعتقادات شیعی دارند وجود ندارد.
نقطه تمایز سوم این است که ژئوپلیتیک حوزهی #امنیت_سخت است، اما ژئوکالچر حوزهی #امنیت_نرم.
🔹 نگاهی به اخبار جهان #تشیع در خصوص عزاداری #امام_حسین (ع) نشاندهنده وسعت نفوذ #ژئوکالچر_شیعه یا بهتر دیده شدن آن در گستره وسیعتری از حوزه بینالملل است. برخی از این عزاداریها با بازتابهایی توسط رسانههای غربی همراه بوده است.
🔹 بر اساس همین ویژگیِ حوزه ژئوکالچر است که هیچ تفاوتی بین مردم در دورترین نقطه #غرب_آسیا و #شمال_آفریقا یعنی در #مصر با مردمی که در دورترین نقطه شرق آسیا و جنوب آسیا یعنی #هند و بنگلادش زندگی میکنند، وجود ندارد و حوزههای گفتمانی جهان تشیع توانسته خود را در گستره ژئوپلیتیک سخت محکم تسری داده و به آن نفوذ کند. موضوع #نفوذ_فرهنگی آموزهها و زیرگفتمانهای جهان تشیع به حوزه جغرافیای سرزمینی ناهمگن، مسئله بسیار مهمی است که میتوان از آن برای تسری حوزههای دیگر گفتمانی بهره جست...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_فرهنگ_و_جامعه
#مغناطیس_حسینی #پیادهروی_اربعین
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین حسینی، #مغناطیس عشق و محبت؛ بخش دوم
🔺 رسالت اهلبیت امام حسین (ع) در انتقال پیام عاشورا
🔹 #اربعین را باید بزرگداشت مقام #امام_حسین (ع) و پیام #عاشورا دانست؛ مسئلهای که در رفتار اهلبیت آن حضرت در وقایع بعد از #اسارت بهخوبی قابل درک است. با تحلیل این وقایع میتوان دریافت که رشادتها و اقدامات مؤثر اهلبیت امام حسین (ع) رمز ماندگاری و انتقال پیام حقیقی عاشورا در طول تاریخ بوده است...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #گروه_دین_و_اندیشه
👈🏻 پیوند بخش اول
#مغناطیس_حسینی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 عملیات ناکامی ـ پرخاشجویی!
⚠️ بررسیها نشان میدهد که نظام #جمهوری_اسلامی تحت دهشتناکترین #جنگ_چندوجهی تاریخ بشر قرار دارد. تقسیم کار #اتاق_جنگ دشمن علیه نظام اسلامی، ابعادی پیچیده دارد:
📛 سختترین #محاصره_اقتصادی جهان از سوی #ایالات_متحده و #غرب در چارچوب نظام تحریمهای حداکثری؛
📛 شدیدترین جنگ شناختی علیه مردم ایران در #فضای_مجازی و شبکههای ماهوارهای با صدها شبکه و میلیونها صفحه؛
📛 اقدامات نظامی و تروریستی #گروههای_تکفیری، #رژیم_صهیونیستی و رژیم #سعودی علیه منافع حیاتی ایران در داخل و منطقه #غرب_آسیا؛
📛 نبرد سیاسی و دیپلماتیک جبههی دشمن با انقلاب اسلامی...
همه و همه، بیانی کلان از این مجموعه دشمنی است.
🔹 تصور تنها یکی از این اقدامات برای سقوط هر نظام دیگری در سطح جهان کفایت میکند؛ اقداماتی که در طول چهل سال به صورت مستمر و با شیب تندتر تلاش میکند تا گامبهگام انقلاب اسلامی را از آیندهی مورد انتظار دور کند. اما روشن است که پس از چهار دهه سعی ناتمام، راهبرد دشمن بر «عملیات از درون» متمرکز شده است و بهترین امکان «کنترل» جمهوری اسلامی را از سوی مکانیزمهای درونی میّسر میداند.
از این رو طراحی دشمن در فضای مجازی و حقیقی در ساحت #جنگ_شناختی بر القای یأس و ایجاد ناکامی در مردم برای برداشت #پرخاشجویی عمومی استوار است. دشمن درصدد است تا از مسیر #ناکامی_پرخاشجویی و ایجاد #تنش، #اعتراضات و #آشوبهای_داخلی چه در محیط ذهنی مردم و چه در محیطهای عینی همچون #اعتراضات_صنفی، #محیط_زیستی یا طوفانهای توئیتری و اینستاگرامی، رفتارهای نظام اسلامی را در سطح منطقهای و داخلی کنترل نماید.
🔹 رصد کشمکشهای این روزها در حوزههای صنفی و فرهنگی نشان میدهد بسیاری از رخدادهای پیشآمده میتوانست با درایت، دوراندیشی و نظارت حل شده و پیشاپیش از تحمیل هزینههای وارد بر نظام اسلامی و جامعه جلوگیری کرد. ضعف عملکرد بخشی #دولت در کنار #شوالیههای_فرهنگی در فضای مجازی که به مثابه افزونههای نرمافزاری دشمن (خواسته یا ناخواسته) به #تغلیظ ناکامی در همهی بخشها منجر میشوند، همان بخش اول طراحی برای #پرخاشگری است. بدیهی است که در این شرایط #ناامیدی و یأس نشانه بیماری شناختی و مرگ ذهنی فرد بر اثر عملیات دشمن است.
✍🏻 #گروه_سیاسی
#سیاست_فشار_حداکثری #عملیات_از_درون
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #اقتصاد_مقاومتی در #آیات و #روایات
🔺 مبانی دینی #مقاومت_اقتصادی
🔹 اقتصاد از نظر آموزههای قرآنی سبب قوام جامعه است. به این معنا که جامعهی بشری با اقتصاد، برپا میایستد. خداوند دربارهی نقش اقتصاد در جامعهی بشری میفرماید: «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا: اموال خود را (که خداوند آن را وسیلهی قوام زندگی شما قرار داده) به سفیهان و بیخردان مدهید.»
در این آیه، خداوند اموال، یعنی امر اقتصادی را بهعنوان عامل قیام جامعه دانسته است. پس نقشی که اقتصاد در جامعه ایفا میکند، همانند ستون میانی #خیمه است که خیمه را برپا نگه میدارد و به آن معنا و مفهوم میبخشد. اگر اقتصاد جامعه از میان برود یا سست و ضعیف شود، به همان میزان جامعه آسیب میبیند.
🔹 از نظر #قرآن، اقتصاد تنها در حوزهی امور مادی انسان و جامعه نقش ندارد، بلکه نقشی فراتر از آن میتوان برای اقتصاد تعریف کرد. ازهمینرو خداوند بر نقش بهرهمندیهای اقتصادی در امور معنوی و معنویت تأکید میکند...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #پیمان_فلسفی
#گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 آیا امام (ره) با حق رأی زنان مخالف بود؟
🔺 تقابل #روحانیت با #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی
🔹 برخی با استناد به نامهی امام (ره) به #شاه و اسدالله علم، معتقدند ایشان با #حق_رأی_زنان مخالف بوده است. سؤالی که در این نوشتار مطرح است این است که آیا ایشان بهواقع مخالف #مشارکت_سیاسی_زنان بودهاند؟ آیا نظر ایشان در این موضوع، پس از انقلاب اسلامی تغییر کرده است؟
🔹 بیانات عدیدهی #امام_خمینی (ره) در باب مشارکت سیاسی ـ اجتماعی #زنان نشان میدهد که ایشان نه تنها مخالف این موضوع نبودند، بلکه با توجه به مبانی فقهی و سیرهی اجتماعی پیامبر اکرم و ائمهی اطهار (ع)، بهکرات لزوم این مشارکت را مورد تأیید قرار دادهاند.
بنابراین مخالفت ایشان با حق رأی زنان در لایحهی دولت #علم را باید از باب درک و بینش ایشان نسبت به آغاز سیاستهای اسلامزدایی شاه دانست. چنانکه در سال ۱۳۴۳ طی سخنانی میفرمایند: «ما مىگوییم اینها را فرستادن در این مراکز جز فساد چیزى نیست. شما بعد تجربه کنید ببینید بعد از ده سال، بیست سال، سى سال دیگر، اینها را بفرستید، به خیال خودتان، ببینید اگر شما جز فساد چیز دیگرى دیدید؟ ما با #ترقى_زنان مخالف نیستیم، با این #فحشا مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم. مگر مردها آزادند که زنها مىخواهند آزاد باشند؟!...»
به همین دلیل و بعد از مهیا شدن محیط اجتماعی سالم برای فعالیت زنان (بعد از مقطع پیروزی انقلاب اسلامی)، حضرت امام آنها را ملزم به اینگونه فعالیتها میدانند.
🔹 لذا در چارچوب بینش عمیق امام خمینی (ره)، هر فعلی را نمیتوان به صرف داشتن ظاهر و صورت موجه، تأیید کرد؛ بلکه باید علاوه بر صورت، دارای هدف و غایت مشخص و موجّهی نیز باشد. در زمانهای که حکومت #طاغوت بر سر کار بوده و تمام اقدامات خود را براساس برنامههای ارائهشده از سوی دشمنان اسلام و مسلمین اجرا میکرد، هر اقدامی هرچند با ظاهر اسلامی و انسانی باشد، در راستای اهداف غیرالهی قابل تبیین است. اعطای حق رأی به زنانِ جامعهی ایرانی از سوی رژیم شاه نیز از جملهی این اقدامات بود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #حمیدرضا_رحیمی
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #هویت_انقلاب در میانهی مخاطرات
🔺 بررسی چالش استحاله و تغییر ساخت حقیقی جمهوری اسلامی
🔹 ساخت حقیقی و حقوقی، ساخت عامی است که در تمامی نظامهای سیاسی دنیا، موضوعیت و معنا دارد. نکتهی قابل توجه آن است که #ساخت_حقیقی یک نظام، بهعنوان تولیدکنندهی مفاهیم، رویکردها، ارزشها و جهتگیریهای آن نظام، نقش تعیینکنندهای در ایجاد #ساخت_حقوقی دارد.
🔹 انقلاب اسلامی با تکیه بر ساخت حقیقی، بهویژه ارزشهایی چون ایثار، شهادتطلبی، معنویت، عدالتباوری، حقگرایی و استقلالطلبی، توانست ضمن ایجاد تحول فرهنگی در سطح داخلی، به احیای #خودباوری دینی و #بیداری_اسلامی در عرصهی منطقهای و تأثیرگذاری بر مناسبات جهانی بپردازد و اقتدار نرمافزاری خود را در عرصهی بینالمللی، به منصهی ظهور رساند. لذا چنین امری در عین ظرفیت بالقوه، تهدیدی بالقوه را نیز در بر دارد و دشمنان انقلاب چشم طمع از آن برنداشته و دائماً به دنبال ممانعت از بقا و نشر ارزشهای انقلاب اسلامی هستند.
این امر میطلبد به جهت ارتقای بهتر توان بهرهگیری از #قدرت_نرم در فرایند انقلاب اسلامی، اهتمام به اصلاح #مدیریت_فرهنگی در کشور نمود. این مدیریت باید دارای ویژگیهایی از قبیل طراحی برای پیشبرد سیاستهای فرهنگی، اجرایی کردن #سیاستهای_فرهنگی بهصورت صریح و روشن، هماهنگی و سازگاری بین سیاستهای فرهنگی در سطوح محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی و نیز بین سطوح دولتی، غیردولتی یا شبهدولتی نهادهای اجتماعی و فرهنگی باشد. افزون بر این، مدیریتهای فرهنگی باید از ویژگیهای مطلوب در حوزهی تمایلات و گرایشها، اندیشهها و آگاهیها، رفتارها و کارکردها، بینشها و نگرشها برخوردار باشد.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #سیدعلی_لطیفی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 #بازار_مسکن و تسلّط دلّالان!
🔹 مطابق بند 12 اصل سوم و اصول 31 و 43 #قانون_اساسی، حاکمیت در ایران موظف به تأمین #مسکن مناسب از طریق اقتصاد صحیح و عادلانه برای محرومیتزدایی و رعایت اولویت #اقشار_مستضعف است. از این رو مسئله مسکن در ایران از وظایف حاکمیتی دولت جمهوری اسلامی ایران است و نمیتوان آن را به #بازار_آزاد یا #اقتصاد_بازار حواله داد. قوه اجرائی، وظیفه ساختوساز مسکن با ایجاد بسترهای اقتصادی، قوه مقننه تکلیف به تصویب قوانین ضد سوداگرانه و محتکرانه و قوه قضائیه مسئولیت برخورد با مفاسد موجود در این بازارِ مادر را دارند.
از دیگر سو، مشکل اصلی اقتصاد ایران فارغ از تأثیر جزئی #تحریم ها و حتی خدمتی که نسبت به مقاومسازی اقتصاد در ایران کرده، رشد بیمهابای #نقدینگی، #خلق_پول بیپشتوانه بانکها و رویکرد سوداگرانه و #دلالی طبقهی سرمایهدار در ایران است.
🔹 در حالی که در ابتدای سال 1397 کلیات طرح مالیات بر عائدی سرمایه در بخش مسکن مورد تصویب #کمیسیون_اقتصادی_مجلس قرار گرفت، اما همچنان نه تنها به جزئیات آن در مجلس پرداخته نشده، بلکه #طرح_مالیات_بر_خانههای_خالی باز هم نادیده گرفته شده و به تعویق میافتد!
🔹 تجربه مطالبه عمومی در موضوع «شفافیت در آراء نمایندگان» و تصویب یک فوریت آن نشان داد که میتوان با مطالبه عمومی بر یکی از سهمگینترین مشکلات در اقتصاد ایران فائق آمد. در حالی که اقتصاد نامهربان سرمایهداری در بخش مسکن با افزایش چهاربرابری قیمت خانه در تهران بسیاری از شهروندان را از تهران به مناطق اطراف تهران اخراج کردهاند؛ هیچ عزمی در #مجلس_شورای_اسلامی برای مقابله با تسلط سرمایهداری سوداگر بر اقتصاد ایران دیده نمیشود!
🔹 تداوم حکومت دلالان بر جغرافیای مسکن در ایران میتواند به #بیکاری افسارگسیخته در 11 صنعت مرتبط با بخش مسکن در کشور دامن زند. افزایش بیش از صددرصدیِ نرخ #اجارهبها ـ که در شهرهای بزرگ بیش از 60 درصد درآمد خانوادههای ایرانی را به خود اختصاص داده ـ نیز موجب کاهش شدید رفاه در میان مردم میشود؛ #سرمایه_اجتماعی نظام را در میان مردم کاهش میدهد و در نهایت ظنّ تسلّط بازار بر مجلس شورای اسلامی را بیشازپیش تقویت میکند. بنابراین میتوان با مطالبه عمومی، مجلس را به مبارزه با دلالی در بخش مهم مسکن متقاعد کرد.
✍🏻 #گروه_اقتصادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیادهروی #اربعین، خیزش جهانی #مستضعفین
🔺 نگاهی جامعهشناختی بر بزرگترین اجتماع بشری
🔹 این حرکت عظیم انسانی نه جنبشی است بر مبنای #عقلانیت_ابزاری که انسانها در آن بر اساس محاسبه سود و زیان مادی به کنشگری بپردازند و نه حرکتی است تودهوار و بیهدف و مبتنی بر احساسِ صرف و نه حرکتی ناشی از تضادهای طبقاتی؛ بلکه خیزشی است جهانی برای پاسخ به ندای فطری خداجویی و حق که نشان از شکلگیری یک #فراجنبش_اجتماعی در سطح جهانی دارد که بشریت را به یک #آرمانشهر عینی فرا میخواند.
🔹 همایش عظیم #پیادهروی_اربعین حسینی، همچون اصل رویداد دارای ابعاد گوناگون عظیمی است که نیازمند بررسی همهجانبه است. آنچه در انتها میتوان گفت این است که رخداد واقعه #عاشورا در سال ۶۱ هجری بهسان موجی است که از نقطهای آغاز شد و با گذشت زمان هر بیشتر و پرقدرت به پیش میرود و در سطح جهان گسترش مییابد و راهپیمایی #اربعین_حسینی تنها نشاندهنده گوشهای از این موج خروشان است که به تدریج آینده جهان و بشریت را رقم خواهد زد.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #حمیدرضا_شاهنظری
#گروه_فرهنگ_و_جامعه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 امامِ امت، خطقرمز اصلیِ حفظ امت
🔺 تأملی در #هویت_مشترک «#امام_و_امت» در جامعه اسلامی
🔹 در تاریخ #کربلا، نقل است که «عبداللهبنمطیع» ـ از هوادارانِ عبداللهبنزبیر ـ در ملاقاتی که با #سیدالشهدا (ع) در راه مدینه به مکه داشته، از تعابیر عجیبی در وصف آن حضرت استفاده میکند که جالبتوجه است؛ مثلاً میگوید: «اگر #بنیامیه تو را بکشند، دیگر در کشتن هیچکس هراسی نخواهند داشت...»؛ یا اینکه: «اگر تو کشته شوی، ما مسلمانان به بندگی و بردگی [#یزید] در خواهیم آمد...»
🔹 تعابیری از این دست ـ که نمونههای آن در نهضت #عاشورا کم هم نیست ـ علاوه بر آنکه حاکی از جایگاه والای آن حضرت در میان #امت است، حقیقتی دیگر را نیز در خود نهفته دارد و آن، موقعیت ویژهی حسینبنعلی (ع) در حراست از کیان امت اسلام است:
💡 فارغ از آنکه #حسینبنعلی (ع)، در کسوت امامِ مفترضالطَّاعهی شیعیان دیده شود یا در جایگاه فردی والامقام و عدالتطلب ـ که حسّ احترام بسیاری از بزرگان امت را بر میانگیزد ـ در هر دو حالت، وی آنقدر جایگاهش رفیع است که اگر این جایگاه هتک شود، راه بر هرگونه گردنکشی و تجاوزی بر امتِ اسلام هموار خواهد شد! این قلقِ تاریخی، حقیقتی است که باید در هر عصر و زمانی مورد توجهِ جدی قرار گیرد...
⚠️ مبتنی بر این قلق، نقد و انتقاد در جامعهی اسلامی، سازوکارها و الزاماتِ خاص خود را دارد؛ به نحوی که اگر این الزامات و خطوط قرمز، در هنگام بیان نقدها، رعایت نشده و مسیر بیان نقدها، خواسته یا ناخواسته، به سمتوسویی هدایت شود که بابِ تندگویی و هتاکی به سوی امام امت باز شده و نوک پیکان تمام گلایهها و شکایتها به سوی شخص #امام نشانه رود، آنگاه مردم جامعه ـ یا همان امتِ امام ـ دیگر نباید تصور کنند که با این شیوه، مشکلاتِ کشور حلوفصل خواهد شد و شرایط بهبود خواهد یافت؛ بلکه به عکس، این روش، سرآغاز از دست رفتن امنیت و موجودیتِ جامعهی اسلامی خواهد بود...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 قانون علیه #لیبرالیسم!
🔹 برخلاف بسیاری از تحلیلهایی که دلیل عمده مشکلات کشور را در #فرآیند_اجرا میدانند، برخی از متخصصین همچنان کشور را درگیر #بیقانونی یا #قوانین_معیوب میدانند. جمهوری اسلامی به نسبت سایر نظامات سیاسی در جهان نوپاست و از آن رو که از سطح ایده تا اجرا تفاوتهایی ماهوی با دیگر سیستمهای سیاسی و اجتماعی دارد، در برخی جهات چارهای جز خطا و آزمون ندارد. از این رو بدیهی است که قوانین مشابه در نظامهای حقوقی دیگر در آن اثر مورد انتظار را نداشته باشد، یا برای برخی از نیازهایش ـ که البته به مرور به آنها علم مییابد ـ قوانینی وضع نکرده باشد؛ هر چند در این میان نباید از شرایط اقتضائی کشور به دلیل عوامل خارجی نیز غافل شد.
🔹 نکته این سطور اما در باب قوانینی است که منجر به گسترش #سرمایهداری در کشور شده است؛ آنجا که زنجیرهی همبستهی برخی قوانین میانی و پاییندستی کشور منجر به ایجاد #سلطه و #انحصار و به عبارتی انباشت سرمایههای مختلف نزد گروههای انحصارطلب شده است. در این فرآیند، یا قوانین منعکننده وجود ندارند و تصویب نمیشوند (نظیر رد سهبارهی #طرح_مالیات_بر_خانههای_خالی در #مجلس) و یا اینکه قوانین معیوب ـ نظیر آنچه به بانکها اجازه #خلق_پول و افزایش #پایه_پولی تا چندین برابر دارایی واقعی آنها را میدهد ـ همه در خدمت سرمایهداری و لیبرالیزم اقتصادی قرار دارند.
🔹 در چنین شرایطی در حالی که قوانین جمهوری اسلامی باید ناظر به محور اصلی گفتمان انقلاب اسلامی یعنی #مستضعفین باشد، شرایط فعلی نشان میدهد که یا قوانین کافی وضع نشدهاند، یا آنها که وضع شدهاند معیوب یا ناکافی بودهاند. در هر سه صورت اما روشن است که روند برخی قانونگذاریها یا قانوننگذاریها منجر به تعمیق سرمایهداریِ بیرحم در کشور شدهاند. از این رو #رهبر_معظم_انقلاب در بند نهم از #سیاستهای_کلی #نظام_قانونگذاری به درستی بر «عدالتمحوری در قوانین و اجتناب از #تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی» اشاره میکنند؛ نکتهای که احتمالاً برای #لیبرال هایی که #تجمع_سرمایه و #توسعه را بر #عدالت مقدم میدانند، بسیار گران خواهد آمد!
✍🏻 #گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 عزاداری حسینی؛ امتداد #مقاومت
🔺 بهمناسبت #پیادهروی_اربعین سید و سالار شهیدان
🔹 حضور میلیونی مردم ایران در پیادهروی #عاشورا، نشان از آن دارد که میان #سیاست_خارجی_جمهوری_اسلامی و رویکردها و اعتقاد مذهبی و سیاسی مردم، نوعی تعامل و ارتباط برقرار است. به زبانی بهتر میتوان به این نتیجه رسید که سیاست خارجی جمهوری اسلامی، رویکردی کاملاً هویتی دارد و دنبالۀ رویههای داخلی سیاستمداران این کشور است. آنچنانکه در تحلیلهای هویتمحور، برخلاف رویکردهای رئالیستی، سیاست خارجی یک کشور دنباله و ادامۀ سیاست و تعاملات داخلی آن است. به عبارتی دیگر، سیاست خارجی یک کشور برآمده از تعاملات میان دولت و ملت در عرصۀ داخلی است.
🔹 در مورد پیادهروی #اربعین، این تعامل #دولت_و_ملت ازآنرو دارای عمق و اهمیت بیشتری است که در یک فرایند تاریخی، بهشکلی عمیق نهادینه شده است. بهخصوص آنکه تقابلهای مخالفین سوگواری #امام_حسین (ع) در طول تاریخ بیش از هزارسالۀ آن، به آن هویتی غیرشکننده بخشیده است...
قطعاً اربعین امسال نیز همچون اربعین سالهای گذشته خواهد بود. نوع کنشورزی دستگاه سیاست خارجی ایران نیز باید در همین راستا باشد: همکاری میان دولت و ملت برای هرچه بهتر برگزار شدن این عزاداری گسترده.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 م. نیازیفرد
#گروه_دین_و_اندیشه
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین، #میعادگاه انوار شیعیان گردِ خورشید وجود امام (ع)
🔺 معنای دیگر «الحسین یَجمَعُنا» چیست؟
🔹 در فرهنگ #تشیع، هویت #امام و #شیعیان، هویتی واحد و نوری یکپارچه است؛ به نحوی که شیعیانِ امام، در حکمِ شعاعی نورانی از خورشیدِ وجود امام هستند و پیوسته در تلاش برای بازگشت به سوی اصلِ نورانیشان ـ که همان امام معصوم است ـ میباشند؛ این رفتار، همانگونه که در قبال جنبهی نورانیِ امام معصوم صادق است، قطعاً میبایست در قبال جنبهی جسمانیِ امام نیز صادق باشد که تجلی تامّ آن، زیارت سیدالشهدا (ع) در #کربلا و در ایام #اربعین خواهد بود.
🔹 لذا تلاش و دغدغهی شیعیان و محبین سیدالشهدا در اقصینقاط عالم برای رساندن خودشان به حرم امن آن حضرت و تبدیل پراکندگیشان در زمین به اجتماع گستردهی اربعین، نشاندهنده هویت یکپارچه و نورانیِ امام ـ امت است و این معنا، تفسیر همان شعار معروف «الحسین یَجمَعُنا» است؛ مغناطیسِ خورشید عالمتابِ (ع) حسینی، در اربعین، قلوب یکایک محبین را ـ که در سرتاسر دنیا پراکنده شدهاند ـ در یکجا به دور خودش جمع میکند:
💬 «اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگرهی بینالمللی و جهانی، در یک سرزمینی که خود آن سرزمین خاطرهانگیز است؛ سرزمین خاطرهها است؛ خاطرههای باشکوه، خاطرههای عظیم، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگانِ راه خدا، [تا پیروان تشیع در] اینجا جمع بشوند و دست برادری و پیمان وفاداریِ هرچهبیشتر ببندند؛ این اربعین است…. میدانید یکی از علائم ایمان، #زیارت_اربعین است. یکی از معانی آن این است که شیعه یک جمع متفرقی بود؛ در مدینه، کوفه، بصره، اهواز، قم و خراسان بودند، همدیگر را کمتر میدیدند. یک کنگرهی جهانی لام بود برای شیعیان روزگار ائمه. این #کنگره_جهانی و وقتش را معین کردند؛ آن موعد، روز اربعین و جای شرکت، سرزمین کربلا است…. اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند، البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و دنبالهگیری از راهی است که ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند…»
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#مغناطیس_حسینی #هویت_مشترک #امام_و_امت #الحسین_یجمعنا
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR