#نکات_حدیثی
#کتابشناسی 3
#شخصیت_شناسی 8
#تفسیر_عیاشی
💠 بررسی کتاب تفسیر عیاشی:
🔹 تفسیر #عیاشی نوشته محمد بن مسعود عیاشی (متوفای 320ق) است، که در آغاز با توجه به محيط نشو و نماى خود كه حدود سمرقند و بخارا بوده و اكثر ساكنان آن ديار از فقه اهل سنت پيروى مىكردند، پيرو مكتب فقهى اهل سنت بود، ولى در اثر مطالعه و ممارست در كتابهاى شيعه، توفيق نصيب او گرديد و مكتب پر فيض فقه جعفرى را پذيرفت و تمامى تَركه پدر را كه بالغ بر سيصد هزار دينار بود در راه علم و نشر حديث انفاق و خرج نمود. در مقدمه ای که علامه #طباطبایی بر این کتاب نوشته، فضایل نویسنده ذکر شده است.
🔸 کتاب تفسیر او از کتب معتبر روایی ـ تفسیری بوده که همه روایات آن تا امام ع سند داشته است،اما طبق بیانی که در مقدمه کتاب آمده، مستنسخی که این کتاب را #استنساخ کرده است ـ و الآن، همین نسخه در بازار موجود است، ـ گفته است که من این کتاب را در جایی پیدا کردم و چون سندی به مؤلف از طریق سماع و قرائت و اجازه نداشتم، همه واسطه ها بجز راوی آخر را سقط و #حذف کردم. لذا تفسیر عیاشی مرسل شده است.
🔹 إني نظرت في التفسير الذي صنفه أبو النصر محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمي بإسناده، و رغبت إلى هذا و طلبت من عنده سماعا من المصنف أو غيره فلم أجد في ديارنا من كان عنده سماع أو إجازة منه: حذفت منه الأسناد. و كتبت الباقي على وجهه ليكون أسهل على الكاتب و الناظر فيه، فإن وجدت بعد ذلك من عنده سماع أو إجازة من المصنف أتبعت الأسانيد، و كتبتها على ما ذكره المصنف.
🔸این بهترین شاهد بر این مطلب است که آنچه را که مرحوم صاحب وسائل نقل می کند از اصل تفسیر عیاشی نیست، (گرچه به آن طریق دارد، ولی طریقش تشریفاتی است). زیرا تفسیر عیاشی اصلی #سند دار بوده است، ولی روایات تفسیر عیاشی موجود در وسائل، بدون سند هستند.
🔹 پس هم طریق صاحب وسائل به عیاشی ثابت نیست و هم روایاتی که در تفسیر عیاشی نقل شده، #مرسل است؛ زیرا مستنسخ آنها را مرسل کرده است.
📚 ر.ک: تفسیر العیاشی، ج1، ص2.
👈 نکات #حدیثی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#اخبار_علمی
#هفته_پژوهش
#فقه_معاصر
#اصول_کاربردی
🔻به مناسبت هفته #پژوهش اولین #نشست علمی سال تحصیلی جاری مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین با همکاری دفتر فقه #معاصر حوزه های علمیه برگزار میگردد:
💠 «کاربرد علم #اصول در مسائل مستحدثه فقهی»
✅با حضور حضرت آیتالله استاد #قائینی
🔹 استاد درس خارج حوزه های علمیه
🔸 عضو شورای علمی دفتر فقه معاصر
🔹مدرس فقه #پزشکی (از دروس فقه معاصر)
⏰ زمان: چهارشنبه 24 آذر 1400 بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 18)
🕌 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔺 حضور کلیه طلاب سطح و خارج مدرسه در این جلسه #الزامی و حضور طلاب سایر پایه ها #بلامانع است.
👈 اخبار #علمی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇 دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#فقه_وپژوهش
#اخبار_علمی
💠 در آستانه #هفته_پژوهش نسخه الکترونیکی شماره اول مجله علمی ـ تخصصی «فقه و پژوهش» منتشر شد.
🔻 در این شماره میخوانید:
1️⃣ تأسی و قلمرو موضوعی آن
سید مرتضی طباطبایی
2️⃣ واکاوی فقهی مالکیت معنوی
محمد صادق کریمی
3️⃣ موضوع شناسی ارتداد در عصر حاضر
امیر حسین عامری
4️⃣ بررسی موارد «عام آبی از تخصیص» در کلام علما
سید محمدحسین طباطبایی
5️⃣ تبیین گستره قیمومیت مرد بر زن
سید محمد احمدی موسوی
6️⃣ تبیین نظر شهید صدر و مرحوم آیتالله شاهرودی نسبت به تتمیم نظر آخوند در «استحاله اخذ قصد امر در متعلّق امر»
سید علی نقی حیدریه
7️⃣ بررسی موضوعی و حکمی احتکار
عبدالکریم یوسفی
📚 جهت دانلود فایل تکتک مقالات این شماره به سایت مدرسه #شهیدین مراجعه کنید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1040-2021-12-11-12-01-08
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#روش_شناسی
#امام_خمینی
💠 تفاوت روش اجتهادی امام #خمینی (ره) در عبادات و معاملات
🔹فرایند کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در #عبادات همانند شیوه مرسوم بسیاری از فقهاست که نخست به کتاب و سنت مراجعه میکنند [و سپس بقیه مراحل اجتهاد را طی میکنند].
🔸 اما در #معاملات، فرایند اجتهاد ایشان متفاوت است و با توجه به اینکه معاملات را علیالقاعده عقلایی میدانند، در بسیاری از مباحث، در ابتدا به قواعد و مرتکزات #عقلایی مراجعه میکنند و سپس بر اساس رهاوردی که از تحلیل آنها به دست آوردهاند، به سراغ آیات و روایات میروند.
🔹 به عنوان مثال، در بررسی خیار عیب میگویند: «خیار عیب امری عقلایی است نه تعبدی و اخبار هم بر همین امر عقلایی حمل میشود». (کتاب البیع، ج۵، ص۱۵).
📚 مکتب فقهی امام خمینی، استاد ضیاییفر، ص۲۸۳ و ۳۰۱.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇 دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخن_بزرگان
#نکات_اخلاقی
#نعمت_طلبگی
🎙 حضرت آیتالله العظمی #جوادی آملی (حفظه الله)
🔹 برای ما طلبهها این کار، یک #ادب دینی است که #مهر ی کنار اتاق مطالعهمان باشد. هر وقت مطالعهمان تمام شد، یک #سجده_شکر کنیم. این را جزو برنامه خود بدانیم و بگوییم: خدا را شکر که بدن سالم به ما داد؛ فکر سالم به ما داد که آمدیم در طریق #اهل_بیت ع که حرف اینها را یاد بگیریم. این را #عبادت بدانیم. انسان باید حساب و کتابی با #ولینعمتش داشته باشد.
🔸 بالاخره شخص، آدم «دینی» زندگی کند غیر از زندگی «تکلیفی» است.... خیلیها خواستند بیایند حوزه، نشد. خیلیها آمدند، ولی نتوانستند ادامه بدهند.... اگر خدا #توفیق داد کسی با این خاندان مأنوس بود، چه بهتر که #رایگان از دست ندهد.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇 دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#روش_اجتهاد
#ضرورت_مکاسب_ورسائل
✍️ ضرورت تحصیل دروس سطح از منظر آیتالله استاد #علیدوست
🔹 ممکن است شما #طلبه عزیز در حالی به #حوزه علمیه وارد شوید که در اهداف زندگی خود، رسیدن به مرحله #اجتهاد را در نظر نداشته باشید و به هر دلیلی نخواسته باشید مسیر زندگی خود را در این هدف دنبال کنید. در این صورت شاید در دروس #سطح به خود بگویید: چه الزامی وجود دارد که من این دروس را بیاموزم و وقت خود را صرف مطالعه و مباحثه این کتب کنم؟!
چرا نمی توانم با این عمر محدود به جای صرف وقت برای دروس سطح، به مطالعه بحث های تفسیری، تبلیغی، فرهنگی و... بپردازم؛ در حالی که مطمئنم آنها در رسیدن من به هدفم، مثل #تبلیغ فرهنگ دینی کاربردی ترند و بازدهی بیشتری برای من خواهند داشت؟
🔻 اما بنا به ادله ای تحصیل دروس سطح لازم است:
1️⃣ دلیل اول این است که تنها #ابزاری که می تواند شما را هنگام اظهار نظر درباره مردم یا در پاسخ گویی به سؤالات و شبهه ها از گرفتاری در خطا، اشتباه و توجیه غیر منطقی بازدارد، استفاده از علوم دوره #سطح است؛ زیرا تحصیل و مطالعه این دروس پایه، به ویژه یک دوره فقه #نیمهاستدلالی و آشنایی با ادله، آیات الاحکام، روایات فقهی و کلیات فقه، #سرمایه_ای_جاودان برای هر طلبه در #هر_رشته و گرایشی به شمار می آید. در واقع این سرمایه خشت اول بنای علمی یک عالم و طلبه را تشکیل می دهد.
2️⃣ دلیل دوم اینکه با توجه به نیاز همه رشته های علمی به بحث از #آیات و #روایات و تعامل با آنها، شما طلبه علوم دینی بیش از هر چیز نیاز دارید #روش_به_کارگیری_اصول را در برخورد با آیات، روایات و ادله دیگر احکام فرا گیرید و در بقیه موضوعات مانند تفسير، کلام و ... آن روش ها را به کار ببرید.
نکته مهمی که به عنوان یک #طلبه_هدف_دار باید به آن دقت داشته باشد، اینکه #اصول فقه تنها اصول فقه مصطلح نیست، بلکه در واقع #اصول_فقه برای طلبه علوم دینی همان #اصول_فکر کردن و منطق صحيح اندیشیدن و فهمیدن است؛ از این رو باید به این حقیقت اعتراف کرد که ضرورت یادگیری علم اصول فقه اگر مهم تر از سایر علوم دینی نباشد، یقیناً کمتر نیست.
3️⃣ اما دلیل سوم، همان طور که گفتیم، یکی از اهداف تحصیل در دوره فقه و اصول آشنایی با #سبک_اجتهاد و روش استنباط در فقه و اصول است.
واضح است که کاربرد این امر فقط مربوط به علم فقه نیست، بلکه شما به کمک #این_ابزار به بهترین وجه می توانید در سایر علوم همانند تفسیر، عقاید، اخلاق، فلسفه و ... وارد شوید و از آن علوم بهره ببرید، نه اینکه گرفتار تکرار مکررات شده یا حتی به بیراهه بروید و با فهم نادرست به ارائه دانش دینی با عنوان نظریه پردازی، نوآوری و برداشت جدید بپردازید؛ زیرا همه می دانیم دین عزیز اسلام از برداشتهای سطحی ، غلط و سلیقه ای صدمات زیادی دیده است.
✅ ارزش تحصیل دوره سطح:
تحصیل در دوره سطح یعنی ده سال اول طلبگی را باید به دوسال #شیر_خوارگی که مؤثرترین دوره در رشد انسان است تشبیه کرد. به همین علت کسانی که اعتقادی به دروس سطح ندارند هرگز در آثار خود به موفقیت علمی دست پیدا نمی کنند.
در مقابل این گروه ، حتما دیده اید که بزرگانی که این دوره را با دقت و تأمّل پشت سر گذاشته اند ، در هر رشته ای که وارد شده اند موفق بوده اند . تمامی آن افراد رشته علمی خود را به خوبی پیش برده اند و حتی نظریات مستدل ، منطقی و عالمانه ای در آن رشته از خود به یادگار گذاشته اند .
📚 ر.ک: کتاب صراط اندیشه و عمل، استاد #علیدوست، ص99
🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام علیرضا کارگر (از طلاب پایه هفتم مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇 دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (12)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس)
2️⃣ ادب دوم: #ذلیل نکردن علم (به اهلش تدریس کند)
3️⃣ ادب سوم: #عمل به علم
🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ.
🔸امام صادق عليه السّلام فرمود: علم همراه با #عمل است (و نجات انسان در گرو هردو است)
هركس خوب بداند عمل مىكند و هركس عمل كند بايد بداند.
علم عمل را فرياد مىزند و اگر پاسخش داده شود، علم بماند و الا #كوچ كند و برود.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 181.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_اصولی
#اجماع_منقول
💠 حجیت اجماع منقول:
🔻 اجماع منقول حجت نیست؛ چون حجیت #اجماع از باب #کاشفیت قطعی است؛ یعنی وقتی فتاوای فقها مورد بررسی قرار می گیرد، باید کشف قطعی حکم شارع صورت گیرد.
🔹 این در حالی است که در اجماع#منقول صرفاً خبر واحد وجود دارد که فتوای فقها این چنین است و نقل فتوای فقها علم آور نخواهد بود، بلکه نهایتا ظن آور است و با توجه به اینکه فتاوای فقها حکم شرعی و موضوع حکم شرعی نیست، حجیت #تعبدی نخواهد داشت. بنابراین نقل فتاوا یقین آور نیست و حجیت تعبدی هم نخواهد داشت.
🔸 از طرف دیگر نتیجه تابع أخس مقدمات است که نهایتا #ظن به فتوای فقها حاصل شده، که به تبع آن ظن به حکم شرعی ایجاد می شود، اما «إنّ الظن لایغنی من الحق شیئاً»
🔺ارسالی از استاد سید مرتضی #خاتمی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیبی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#نکات_اخلاقی
💠 توصیه آیتالله بهجت (ره):
🔹 خدمت استاد اخلاق آیت الله #جاودان نشسته بودیم؛ صحبت در مورد #صلوات و استغفار شد، ایشان فرمودند: صلوات مانند عسل است (شیرین و لذتبخش)؛ استغفار مانند دارو است و انسان مریض باید دارو مصرف کند تا خوب شود و امثال ما معمولا مریض هستیم.
🔸 در ادامه فرمودند: مشهد، خدمت آیت الله #بهجت بودیم. ایشان در جواب نامه ای که در مورد اختلاف زن و شوهری بود توصیه به استغفار میکردند و در همان حین شخصی نزد ایشان آمد و برای گشایش #رزق درخواست ذکری کرد که ایشان در جواب به او نیز فرمودند زیاد #استغفار کن.
🔻 پيامبر اكرم ص: «أَلا أُخْبِرُکمْ [أُنَبؤُکمْ] بِدآئِکمْ مِنْ دَوآئِکمْ؟ دَآؤُکمُ الذنُوبُ، وَ دَوآؤُکمُ الإِسْتِغْفارُ»؛
🔺 «آيا شما را به (عامل) دردهايتان و (عامل) دوايتان آگاه نگردانم؟ (عامل) دردهایتان گناه است و (عامل) دوایتان استغفار است».
📚 مستدرک الوسائل، ج11، ص333؛ در محضر بهجت، ج1، ص344.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#نکات_اصولی
#حساب_احتمالات
💠 جایگاه روایات ضعیفالسند در ایجاد اطمینان به صدور روایات (حساب احتمالات)
🔻 هر چقدر به واسطه زیاد شدن #امارات و نشانهها، ضریب و احتمال صدق و صحّت بالا میرود، احتمال کذب و بطلان کم میشود؛ تا جایی که احتمال بطلان به صفر میرسد؛ مثل #تواتر خبر که گاهی، یقین به صدور خبر پیدا میکنیم و یا این که در برخی ابواب ممکن است یک یا دو روایت صحیح هم نباشد ولی وقتی صدها روایت #ضعیف وجود داشته باشد، که باعث شود انسان اطمینان یا یقین پیدا کند که مضمون این روایات صادر شده است.
🔹 فلذا یکی از کارهای #اشتباه این است که تنها روایات #صحیحالسند در کتابی جمع شود و سایر روایات کنار گذاشته شود؛ زیرا همین روایات ضعیف در کنار هم برای ما حکم نشانههایی را دارند که به #حساباحتمالات، سبب اطمینان فقیه در موضوعات مختلف میشوند.
📚 شرح الفائق (بر اساس درس استاد شب زندهدار)، ظهیری، ج1، ص140
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 4
💠 واسطه بین #نجاشی و کتب بودن
🔻آیت الله وحید خراسانی: «مرحوم نجاشی در مقدمه کتاب خود مطلبی دارد که از آن استفاده میشود واسطههای نجاشی در رجال او، همه جزو #ثقات هستند؛ زیرا نجاشی کتابش را در جواب بر حرف اهل سنت، برای این نوشته است که اثبات کند شیعه دارای مصنفات و سلف ریشهداری است. پس اگر طرق به کتابهایی که ایشان نقل کرده،تمام نباشد و راویان آن ثقه نباشند، کتاب ثابت نمیشود و اگر اثبات نشود، جواب اهل سنت داده نمیشود».
🔹 اشکال:
معنای جملهای که نجاشی در مقدمه فرموده،این نیست که همه واسطهها ثقات هستند. این ادعا هم جواب نقضی و هم جواب حلی دارد:
1️⃣ جواب نقضی: در موارد متعددی مشاهده میکنیم که طریق نجاشی به کتب، مشتمل بر افراد #ضعیف است و در برخی موارد خود نجاشی تصریح میکند که فلانی کتاب دارد، ولی من خودم آن را ندیدهام و کسی برای من آن را نقل نکرده است.
2️⃣ جواب حلی: ادعای نجاشی این است که هر کس با انصاف باشد و حدود دو سه هزار کتابی که او از سلف #شیعه نقل کرده است را ببیند، میفهمد که لااقل مقداری از این کتابها واقعیت دارد و اساساً مرحوم نجاشی دنبال اثبات تک تک کتابها نبوده است وگرنه اهل سنت که به توثیق نجاشی اعتماد نمیکنند، بلکه میگویند همه راویان شما ضعیفاند و یا اینکه شیعه و رافضی کذّاب است. بنابراین با استناد به این وجه نمیتوان وثاقت واسطهها را اثبات کرد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه #بورس استاد علی #عندلیبی (زید عزه)
📌 ارسالی از حجت الاسلام علی #ظهیری (مقرر محترم درس خارج فقه بورس)
💎 برای دسترسی به کلیه فایلهای درس فقه #بورس به سایت مدرسه شهیدین مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از yahya.gohari
#سخن_بزرگان
#روش_درس_خواندن
💠 سخنان #مهم حضرت آیت الله #شبیری زنجانی در مورد #روش درس خواندن
🔹 الان یک #طلبه را وادار می کنند در سال چندین درس متعدد مثل تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخوانند. این کار اشتباه است. انسان باید اهم و مهم کند. چیزی که برای یک طلبه لازم است #فقه و #اصول است. باید به طلبه گفت همه وقتت را روی فقه و اصول بگذار تا ملا شوی.
🔸اجرای شیوه کنونی در حوزها مغایر با خواست مرحوم آیت الله #خمینی (قدس سره )است. یک روز برای گرفتن کتاب #فلسفه به ایشان مراجعه کردم. ایشان به من گفتند شما همین فقه و اصول را جدی بگیرید چون برای طلبه لازم است. در شیوه ای که الان اجرا می شود تمرکز طلبه در چندین درس باید تقسیم شود و دیگر طلبه خوب نمی تواند به فقه و اصول بپردازد.
🔹 ما با این شیوه که این کتاب را حتما تا فلان مدت بخوانید #مخالفیم. درس #محدودیت بردار نیست. گاهی باید روی یک عبارت مدتها مطالعه و #تفکر داشت.
🔸 حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی توان انتظار داشت امثال شیخ #طوسی و شیخ مرتضی #انصاری از حوزه بیرون بیایند. الان برخی از طلبه ها می گویند ما یک محدوده را تمام نکرده سال بعد به محدوده دیگر میرویم. خب این کار درست نیست.
🔹 #مدرک_گرایی سقوط علمی میآورد. وقتی که پای مدرک به میان میآید دیگر علم #ملاک نیست. همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند.
📚 پایگاه شفقنا (https://fa.shafaqna.com/news/233127/)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341