eitaa logo
دارالسلام
104 دنبال‌کننده
91 عکس
39 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
ایثار فصل مشترک سپید جامگان، از اسفند ۶۴ تا اسفند ۹۸ . ⚜ @darossalamm
🔅 ایثار ، فصل مشترک سپید جامگان ؛ از اسفند ۶۴ تا اسفند ۹۸ 💠آن روز هم یک ۵شنبه بود در #۸اسفند سال ۶۴ ؛ یک با کمترین امکانات که هفته ها داشت مجروحین را مداوا میکرد و در روزهای آخر، تعداد تخت هایش را به ۸۵۰ تا رسانده بود؛ عمده با گازهای شیمیایی خردل و اعصاب و ترکیبات سیانید دچار مصدومیت شده بودند، حوالی ساعت ۹/۳۰ بود که ده فروند هواپیمای بعثی بیمارستان را بمباران تخریبی و بعد شیمیایی کردند، دو بمب در نزدیکی درب ورودی افتاد در حالیکه بیش از ۱۰۰ نفر از و در حال مداوای بیماران بودند. 💠اگر چه سترون حوادث و ضعف تبلیغات باعث شد، هزاران صحنه بدیع از رشادت و شرافت که به دست کادر درمانی رقم خورد، در تارک تاریخ ثبت نگردد و اغلب ایرانیان هیچ روایتی از این نادر ترین جنایت جنگی را نشنیده باشند؛ اما حالا ۲۴ سال بعد در همان روز ، همان صحنه های بدیع در جای جای مراکز بستری و درمان بیماران مبتلا به در حال خلق است،. 💠 یکی از والاترین جلوه های حیات_طیبه انسانی است ، صفتی که حالا میشود خارج از باغ موزه دفاع مقدس و یا بیرون از رمان های جنگ ، حقیقت زنده آن را در همین همکاران مان به عینه نظاره کنیم، بعضی از آنها بعد از چند شیفت سخت کاری برای در کردن اندک خستگی ترجیح میدهند به خانه نروند، چون نگران انتقال بیماری اند، بعضی از آنها ماه هاست منتظر دریافت معوقات خود بابت اضافه کاری های اجباری اند، بابت بد اخلاقی ها، نابرابری های سیاستی و اجرایی در .... اما امروز همه این ها را فراموش کرده اند تا این دشمن که هنوز هم ابهامات زیادی در مورد منشا و نحوه مقابله با آن وجود دارد از بین برود . 💠 ۸اسفند را به یاد بیمارستان فاطمه الزهرا س روز نامگذاری کرده اند، اگر این حسن انتخاب دلیلش انتقال عملی ان فرهنگ والا بود، پس امروز نه تنها همه اعضا متعهد بلکه هر کدام از شهروندانی که در مسیر عدم اشاعه بیماری کرونا قدمی برمیدارند عضوی از این سازمان هستند . 🖌 مجید احمدی - ۸اسفند ۹۸ ⚜ @darossalamm 👈 آدرس متن در خبرگزاری فارس : http://fna.ir/dfhpjv
🖌 بحران کرونا فرصتی برای انحصارگرایی بیشتر و یا شکستن انحصارها در نظام سلامت. ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
❌ بحران کرونا فرصتی برای انحصارگرایی بیشتر و یا شکستن انحصارها در نظام سلامت. 💠خبر تاسیس یک نهاد جدید در نظام سلامت با عنوان "بنیاد ملی جامعه پزشکی " آن هم در گرماگرم بحران قابل تامل به نظر میرسد، به خصوص که با دیدن برخی نام های مطرح در بین ۱۶ تن از موسسین ، پرسش از انگیزه واقعی این اقدام با این عنوان و گستره ماموریت اعلامی را مطرح میکند و این ابهام را در اذهان بر می انگیزد که این فعالان صنفی و چهره های غالبا حزبی و سیاسی و مدیران سابق و فعلیِ نظام سلامت، چرا "میانه بحران کرونا" را برای تاسیس انتخاب میکنند؟ 👈🏼بدیهی است که: ۱- زمان وقوع مناسبت ترین زمان و بهترین برای طرح موضوع، دستورگذاری و تصویبِ سیاست هایی است که در زمان عادی امکان تصویب نداشته و یا احتمال آن کمتر است. ۲-این دوره مطلوبترین زمانه برای اجرای اقداماتی است که ایام عادی امکان اجرایش وجود ندارد و یا با هزینه های بسیار زیاد ممکن خواهد شد. ۳- عرصه بحران، بهترین زمان برای جذب منابع مالی ، جذب کادر ،جذب امکانات ، چهره شدن و چاره کردن ناکارآمدی های گذشته و عرض اندام در قامت منجی است. 💠بحران امروز نظام سلامت را پای سخت ترین کنکور نشانده و ۱۶ پزشک باسابقه که هفت هدف را برای تاسیس یک بنیاد جدید مطرح کرده اند بخشی از آنهایی هستند که امروز نامشان در کارنامه این کنکور ثبت خواهد شد، چرا‌که طی ۴۰ سال اخیر مرتفع ترین صندلی های اعم از وزارت ،معاونت، ریاست دانشگاه، ریاست انجمن های علمی پزشکی، سازمان های پر قدرت صنفی نظیر نظام پزشکی و انجمن اسلامی جامعه پزشکی در اختیارشان بوده و هست، و بعید است که ندانند برای تحقق این هفت هدف ، و ده ها هدف پر طمطراق دیگر همین الان‌چندین و چند سازمان و پژوهشکده و موسسه و دانشگاه و معاونت با بودجه های میلیاردی در حال اقدام اند ، و برخی از این عزیزان و دیگر افراد حلقه اول آنها سال ها متولی همان نهادها بوده یا هستند، از جمله این اساتید دکتر فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود یا دکتر فرهادی که پس از استیضاح فاضل سالها بر کرسی وزارت بهداشت دولت سازندگی جلوس داشت ،و یا دکتر رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس فعلی سازمان نظام پزشکی است -سازمانی که مشروعیت انتخاباتش با حکم قضایی زیر سئوال رفته و هم اکنون نیز مورد انتقاد جدی پزشکان است- . 💠ویروس بار دیگر به رهبران‌جهان یادآوری کرد ، دنیای آینده دنیای سلامت است و راهی جز بازنگری ساختارهای بر محوریت انسان ندارند ، در این مسیر نباید انحصارگرایی فرصت طلبانه تعدادی معدودی، مجددا مفهوم چند وجهی و متکثر سلامت را محدود به وجوهی کند که تا کنون در حکم "چاه های ویل" برای منابع مالی این حوزه عمل کرده و یکی از این چاه ها تکیه تام بر امر به جای اولویت دادن به امر پیشگیری و آموزش است. 💠جالب اینجاست که در بیانیه تاسیس این بنیاد که ظاهرا توسط دکتر (چهره کاملا سیاسی و راهبر ائتلاف سپید در انتخابات پر ابهام نظام پزشکی سال ۹۶) نوشته شده ،به مشارکت دادن نیز اشاره شده اما ظاهرا ایشان نمی دانند که دوران پدرسالاری مدت هاست دست کم در سطح گفتمان مورد اقبال قرار نمیگیرد و اغلب صنوف پیراپزشکی نظیر با وجود سازمانهای صنفی منسجمی نظیر سازمان قریب دو دهه است ‌ که تجربه دمکراسیِ صنفی و مشارکت در امور عام المنفعه و بحران ها را در حوزه تخصصی خود و در تعامل با دیگر نهادهای بین المللی تجربه کرده اند . 💠جا دارد این پیشکسوتان نظام سلامت با شکستن انحصارها ،ضمن ایجاد امکان تصمیم و کنش" به دیگر صنوف نظام سلامت و نسل های بعد از خود ،افقی نو پیش روی حوزه بهداشت و درمان باز کنند، بحران کرونا بایسته ترین زمان برای این تصمیم سخت است . مجید احمدی ⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 برای من و همه بچه های دهه ۵۰ و ۶۰ در محله مادری و اقوام در منطقه تهران ، نقطه کانونی در ارتباط و شناخت با مکتب اهل بیت ع بود ، هیاتی که در ۱۳۴۶ به همت مرحوم "پدربزرگ ام" و جمعی دیگر از متدینین آن محل که اغلب رخ در نقاب خاک کشیده اند تاسیس شد ، مرغ بی قرار روح این رزمنده بی ریای دوران دفاع مقدس که همه زندگی مادی خود را به معنای حقیقی وقف هیات کرده بود، در سحرگاه هفتم فروردین ۷۷ غریبانه به دیدار معبود پر کشید. 💎 در ویدئو بالا ،او ابیاتی از شعر زیبای مرحوم را در یکی از سالهای ابتدایی دهه ۷۰ میخواند : به يكي جرعه چنان مست وخرابم كردند كز خرابي ز خرابات جوابم كردند تا به مستي نكشم پرده ز راز غم عشق با يكي گردش چشمان تو خوابم كردند شمع بودم منو روشنگرصد مجلس انس بس كه گفتند غم عشق تو آبم كردند به گناهي كه زدم بوسه به خال لب دوست پيش سرچشمه ي خورشيد كبابم كردند من سرگشته كجا مسند خورشيد كجا مرحمت بين كه يكي ذره حسابم كردند شبنم صبحم و بر دوش صبا جايم بود به هواي گل روي تو گلابم كردند 🕞 عصر نیمه شعبان ۱۳۹۹ - @darossalamm
❌ ابتلا فلسفه اجتماعی غرب به کرونا- شماره ۱ ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
✍ ابتلا فلسفه اجتماعی غرب به کرونا 💠 با اوج گیری در جهان و تحدیدِ همه ساحت های زیست عمومی بشر، گفتگو و چالش در مورد نسبت این بیماری با فلسفه ، کلام ، الهیات و فرهنگ های غالب جهانی آغاز شد . در این میان دو بار نقد بی پرده به و نظام مدیریت آن تمدن به یکی از نقاط عطف این گفتگوها تبدیل شد ؛ و این روند بی شک در آینده به خواستگاهی جهت زایش نظریات جدید و یا جراحی گسترده مکاتبی خواهد انجامید که ریه هایشان در ابتلا به کرونا سفید شدند . پس از شکست چپ سوسیالیست همه محصول فلاسفه تمدن غرب در هیبت نظام جمع شده و حالا کرونا در قامت یک آلترناتیو جدید، تمام نقدهای منتقدان به این میراث دار بدمست را عینیت بخشید. در این خصوص طی چند شماره به اجمال اندیشه های فلاسفه غرب را در نسبت با "بحران ها و مخاطرات عمیق و طولانی مدت" مرور خواهیم نمود اما پیش از آن اهم بیانات مقام معظم رهبری را بازخوانی کنیم: ⚜ آیت الله خامنه‌ای در بیانات اول خود فرمودند : «[در بیماری اخیر] فرهنگ و تمدّن غربی هم محصول تربیت خود را نشان داد. یک دولتی متعلّق به یک دولت دیگر را، دستکشِ متعلّق به یک دولت دیگر را سرِ راه کند... یا کسانی برای صف بکشند... یا برای بیمارها اولویّت قائل بشوند، بیمار پیر را معالجه نکنند؛ میگوید لزومی ندارد ... بعضی‌ها از ترس کرونا کرده‌اند‌. این البته نتیجه‌ی منطقی و طبیعی فلسفه‌ی حاکم بر است؛ [یعنی] فلسفه‌ی ، فلسفه‌ی ، فلسفه‌های غالباً که اگر اعتقادی هم به خدا هست، آن اعتقاد توحیدی صحیحِ عمیقِ معرفت‌زا نیست.... ⚜رهبر انقلاب در تاریخ ۹۹/۲/۲۱ نیز فرمودند: در هم غرب، در مسئله مقابله با کرونا شکست خورد. روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آن‌ها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بی‌پول و عقب‌مانده بی‌اعتنایی کردند... 💠 در بررسی نظرات بزرگان فلسفه غرب ابتدا با نام آور ترین فیلسوف کلاسیک آغاز میکنیم: که برخی او را استاد همه دانایان خطاب میکنند ، انسان را "حیوان ذاتا سیاسی میخواند" یعنی برای به دست آوردن زندگی شخصی باید واجد ابعاد اجتماعی و سیاسی شد و هدف اصلی دولتها را ایجاد زندگی خوش برای مردمانش میداند . تاکید بر " افراطی " و "شناخت حسیِ این دنیایی"در دستگاه تا امروز مکاتب فلسفی غرب و حتی اسلامی را تحت تاثیر عمیق خود قرار داده این اثر در به خصوص کاملا مشهود است . 🗞ادامه در شماره بعد ... ⚜ - ۹۹/۲/۲۶ ⚜ @darossalamm
❌ ما و مسئله نخواندن تاریخ .... ⚜ @darossalamm
❌ ما و مسئله ای به نام فراموشی تاریخی 🔆 برخی اساتید در آثار خود در معاصر را اینگونه دسته بندی کرده اند: - تاریخ نگاری آرمانی - نوستالوژیک - تاریخ نگاری استعماری - تاریخ نگاری حکومتی _ دولتی - تاریخ نگاری ژورنالیستی و - تاریخ نگاری علمی و این واژه علمی عجب چماقِ پر کاربردی است ، برای برخی در محیط های دانشگاهی تا با آن هر عقیده ای جز عقیده متبوع خود را از دایره گفتگو خارج کنند و بسیاری از حقایق غیر قابل کتمان تاریخی را با واژه های قابل تفسیری نظیر ایدئولوژیک، حکومتی و آرمانگرایی نادیده بگیرند . این مقدمه را از آن نوشتم که امروز صبح داشتم آرشیو نشریه را که پدرم در دهه ۶۰ آن را جمع کرده بود و حالا در جعبه ای خاک گرفته در زیر زمین نگه داری میشد ورق میزدم، بعضی صفحات بعد از نزدیک ۴۰ سال هنگام ورق خوردن خرد میشدند، اما مجموعه تصاویر ، مقالات و مصاحبه ها ،برایم نو و بعضا تکان دهنده بود . 🔅بسیاری از شخصیت هایی که تصاویرشان چاپ شده بود به شهادت رسیده بودند ،برخی از دنیا رفته و برخی تغییر مواضع شان در نسبت با بسیاری موضوعات نظیر: تعهد یا تخصص - جنگ یا جهاد - شهادت یا مرگ بی ثمر - اقتصاد آزاد یا دولتی - امپریالیسم یا کدخدا - موشک یا خودرو - صدور انقلاب یا تعامل فرهنگ ها - توسعه یا پیشرفت و تعالی - آزادی یا امنیت و بسیاری از این دست دوگانه ها چرخشی ۱۸۰ درجه ای داشته. مطالعه تاریخ نه تنها برای و چهارم انقلاب، بلکه برای پدران ما که در آن دوران زیسته اند هم امری ضروری است، نمیدانم این‌ گذاره که "ما ایرانی ها حافظه بلند مدت تاریخی مان ضعیف است" را میشود پذیرفت یا خیر ، اما حقیقت را به کرات و در ادوار مختلف به چشم دیده ایم که "زیست بوم سیاسی ایران" برای "چند زیست های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی" محیط کشت بسیار خوبی است ؛ یکی از اقدامات موثر در برهم زدن این محیط کشت برای چند زیست ها تاریخ خوانی است . - جمعه ۹خرداد و شب تولدم . ⚜ @darossalamm
‍ 💠 دعای عرفانی دنباله خطبه سیاسی و اجتماعی منا است، مروری بر ، که یک سال پیش از مرگ و در اوج از زبان ع بیان شد می تواند درنگی باشد برای بازسازی منظومه فکری همه اندیشه ورزان و عاملان عرصه ؛ درنگی که باید با تحلیلِ زمان ، مکان، لحن ، مخاطب ، نظام واژه آرایی و محورهای موجود در این سند متقن تاریخی همراه باشد. 💠 روز عرفه سال ۵۸ ، منا ، خیمه امام حسین ع و دعوت از همه حاجیان با حضور بیش از دویست نفر از صحابه و هفتصد نفر از تابعین و لحن کاملا تبیینی و انتقادی امام آن هم خطاب به نخبگان و اهالی علم و رسانه در آن زمان ... 💠فرازهایی از این خطبه: 🔹«ای بزرگان، عبرت بگيريد از موعظه اي که خداوند به دوستان خود در قرآن ميفرمايد اگر شما خود را دوستان خدا ميدانيد، و اگر دينداريد و مخاطب قرآن هستيد پس بي تفاوت نمانيد و _کليف کنيد! آيا نديده ايد که خداوند چند بار در قرآن، روحانيون مسيحي و يهودي را توبيخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت، و فساد ديدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و نکردند؟ و فرياد نکشيند؟ و نيز فرمود: «نفرين بر کساني از بني اسرائيل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهي از منکر نکردند، و چه بد عمل ،کردند. 🔸«به نام دين از شما حساب مي برند و احترام ميگذارند و شما را بر خودشان ترجيح مي دهند. در حالي که هيچ فضيلتي بر آنها نداريد. و هيچ خدمتي به اين مردم نکرده ايد. مردم مجاني براي شما احترام قائل اند و شفاعت شما را مي پذيرند. شما به نام دين است که اعتبار و نفوذ کلمه داريد. در خيابان ها مثل شاهان راه می روید و با هيبت و کبکبه رفتار مي کنيد. به راستي چگونه به اين احترام و اعتبار اجتماعي رسيده ايد. فقط به اين علت که مردم از شما توقع دارند که به حق خدا قيام کنيد. اما شما در اغلب موارد از انجام وظيفه و احقاق حق الهي کوتاهی کرده‌ايد و حق رهبران الهي را کوچک شمرده ايد و حقوق ضعیفان را تباه ساخته اید و به پندار خود حقّ خود را گرفته اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره ای(با اقوام و عشیره خود) درافتادید...» 🔹«ای آرزومندان به درگاه خدا! من می ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید. شما می بینید که پیمان های خدا شکسته شده و نگران نمی شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می افتید! می بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لال ها و از کار افتاده ها (نیازمندان و زمین گیرها) در شهرها رها شده اند و رحم نمی کنید و در خور مسئولیت خود کار نمی کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می کنند وقعی نمی نهید(به امام و کمک نمی کنید) و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید». 🔸«زمام امور و گذرگاه احکام (یعنی پست های کلیدی) به دست عالمان خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلاف تان در سنت پیامبر(ص)! اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه ها را تحمل می کردید، زمام امور خدا بر شما در می آمد و از جانب شما به جریان می افتاد و به شما بر می گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا(و مردم) را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند. بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را بَرده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رأی خود تصرف می کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار.» 🔹«در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورد کننده ای را از خود نرانند. آنها که برخی زورگو معاندند و برخی بر ناتوان سلطه گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد. 🔅 روز عرفه - ۹ مرداد ۹۹ - @darossalamm https://www.pendaronline.com/fa/tiny/news-35803 http://gardeshban.ir/fa/news/29512 http://roozplus.com/fa/news/168312
🔅 تحلیلی بر رفتار سیاسی امام هادی ع 💠از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان متوکل عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود،به ظلمی مضاعف در حق حضرت هادی ع شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ و توسعه اسلام ،از رویکردهای مختلفی بهره جوید. 💠عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه ع جهت تهیه الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی در دوران معاصر است، برخی از موارد ذیل به عنوان یک‌ رویکرد و برخی در سطح تاکتیک های دراز مدت یا کوتاه مدت مورد استفاده ایشان قرار گرفت : ۱- تحریم هر گونه همکاری با حاکمان: امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال به محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛ اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است، این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است. ۲- صبر و بردباری: صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع نه به عنوان یک صفت اخلاقی بلکه در جایگاه یک رویکرد ثابت توصیه شده این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی رئالیست ها نظیر ،شهریار را به صبوری تشویق می‌کند، در نهایت اقرار میکند که هدفش اغوا و فریب مردم است. اهل بیت ع ،هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند . ۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان: یکی از اصولی که امام هادی (ع) نسبت به آن هشدار می‌دهند، احساس بی نیازی حاکمان به نقد و نصیحت است؛ عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد". ایجاد گفتمان نقد در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را به شدت محدود کرده بود، باعث می‌شد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری شان کاهش یابد. مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند ‌که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند. با این حال انسان‌ در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد نیز بر حذر می نماید. ۴- تقیّه: بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف ، عدم راز داری در بین شیعیان از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک تقیه را به عنوان دستوری برای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- را به نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران سفارش می نمود . نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جای‌جای جغرافیایی اسلام قیام می کردند به انحراف بکشاند. سامان دادن به تاکتیک "تقیه، تحریم و صبر" در کنار تاکتیک "نفوذ" که به نظر متعارض می آید، نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط شبکه وکالت یا وکلا هدایت میشد. ۵ - توسعه شبکه وکالت: ، فعال ترین وفراگیرترین شبکه هدایت و راهبری شیعه از نیمه دوم دوران حضور امامان معصوم (ع) تا پایان دوره غیبت صغری است که توسعه و نهادینه کردن آن یکی از کارکردهای اجتماعی، سیاسی و دینی امام هادی ع بود . این نهاد مذهبی، سیاسی، اجتماعی و بعضا درعصرغیبت کبری نیز به رهبری فقهای عظام به عنوان نائبان عام امام زمان(عج) امتداد یافت و مدیریت و رهبری سازمان یافته ونظام مند پیروان مکتب شیعه را برعهده داشت و پاسخگویی به نیازهای مذهبی و نیز انسجام درونی آنان را استمرار بخشید . 💠 ۳شنبه ۱۴مرداد ۹۹ - شب میلاد امام علی النقی ع ⚜ @darossalamm https://www.pendaronline.com/fa/tiny/news-36097 http://roozplus.com/fa/news/168910 http://gardeshban.ir/fa/news/29704 [ http://tadbir24.ir/fa/news/121435
💠 پهن دشتِ این سرزمین عاشورایی هیچ گاه از برکت وجود سرداران عرصه سلامت خالی نبوده و نخواهد ماند و این شجره طیبه از حکیم گرانسنگ تا عصر حاضر ، همان غیورمردان و شیرزنانی که با سلاح علم و ایمان ، لباس سفید و را خلعت عقبای خویش نمودند در حال نشو و نمو است. 💠متولیانِ ثبت تاریخ انقلاب از یک سو در استمرار ناگفته های بسیار نتوانستند غیرت ، شهامت و مهارت ما را در گذرگاه های صعب تاریخ، از دوران دفاع مقدس تا پست های امدادی و اینک در مصاف با همه گیری بیماری به تصویر کشانده و ثبت کنند و مسئولین نظام آموزشِ پزشکی جمهوری اسلامی نیز از سوی دیگر نتوانسته و دقیقتر آن است که نخواسته اند با رویکردی مشخص این ارزشها را با اتکا به منظومه عظیم موجود در جهان بینی و معرفت شناسی اسلامی به متدولوژی آموزشی مبتنی بر علم ایرانی_اسلامی و تبدیل کنند ‌و بی شک یکی از مهمترین دلایل دور شدن مفهوم کارکردیِ پزشک از مفهوم والای این غفلت بوده است، فرآیندی که طی ۱۰۰ سال گذشته و با : نهادینه شدن علم مدرن ، غلبه تام تجربه گرایی افراطی ، استیلای اومانیسم بر انسان شناسی و توجه صرف به مفهوم انسان به منزله یک لاشه، ژن ،سلول ، نورون و با ایجاد ده ها رشته فوق تخصصی ، بی توجهی به ساحت انسان به مفهوم یک کل که صاحب خیال ، مراتب نفس ، روح ، حس ،سِّر و عناصر متکثر است ، را رقم زده و تجاری سازی پزشکی با گسترش صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و .... ساحت طب و حکیم را دچار آسیب ها و آفت هایی نموده است و بی شک نسخه هایی که در غالب از غرب آمده و برای این درد پیچیده میشود ناکارآمد و ریشه در همان مبانی الحادی و مادی دارد . فرصتی است مغتنم برای تکریم و تعظیم به مقام شامخ احیاگران حیات و دستهایی که واسطه شفا هستند و نیز باید درنگی باشد برای پرداختن به نقدی منصفانه و عالمانه ، فارغ از پیش فرض های نادرست . 🔅 جمعه ۳۱ مرداد ۹۹ ⚜ @darossalamm 💠 آدرس متن در خبرگزاری : https://www.farsnews.ir/news/13990601000125/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF
⚜ از ضعف های تربیتی انسان آن است که درک حقیقت در زمان خود برایش سخت است او چیزی را می جوید که قالبا در خود زمان نیست ، برخی از #فلاسفه معتقدند #حقیقت ورای زمان و مکان است که اگر اینگونه باشد #عاشورا یکی از دلایل نقض این ادعا است چه انکه حقیقت ، در ظرف زمانی #عاشورا و وسعت مکانی #کربلا به عریان ترین شکل ، خود را پدیدار کرد و تاریخ گواهی میدهد که فهم انسان آن عصر در فهم این حقیقت چقدر نازل بود . ⚜آخرین نامه #امام_حسین ع به جمعی از بنی هاشم و برادرش محمد حنفیه ،آخرین تلاش های انسان کامل است برای باز کردن سخت ترین قفل های ذهن بشر ، موجز و‌مختصر : «بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم امّا بَعد: فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَالسَّلام . به نام خدای بخشنده مهربان، امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است». 🏴 نهم شهریور ۱۳۹۹ - عصر روز #عاشورا 🏴 #دارالسلام 🏴 #الحسین_یجمعنا 🏴 #@darossalamm
🔆 از منظر ، زیبایی یک واقعیت بیرونی و objective است و صرفا امری نیست که به چشم زیبا بین متکی باشد ، آنچه‌ ذاتا زیباست، یا در ذات خود بهره ای از زیبایی برده با زبان فطرت در همه مکان ها و زمان‌ها امکان فهم شدن دارد و می‌تواند بر عواطف ،کنش و دانش انسانها را تغییر دهد، هر چند ممکن است این زیبایی در زمان خود توسط عامه انسان ها درک نشود، شرط این ذات زیبایی را هم اتصال به "امر مطلق" دانسته اند . حالا اگر "هنر اصیل و فهیم" به کمک این زیبایی بیاید، امکان نشر سریع ترِ آن و درک طعم خوشش به زبان عامه مردم ، فراهم تر خواهد شد . ✔ یکی از آن‌ زیبایی های مطلق و خدمت رسانی داوطلبانه در عرصه بهداستی و درمانی یکی از جلوه‌های ناب این امر قدسی است، از این رو در نظرگاه مردمان عالم بخشی از زیبایی عالم اند، نگاهی توام با تکریم ، اطاعت و امنیت . ✔ حالا اگر ذهن خدمت دهندگان نیز در دستگاه تربیت شده باشد بالطبع نیت و منظورشان از تحمل رنج خدمت رسانی می‌شود مطابق با آنچه شرع، آن را تراز والای انسانیت دانسته و فکر نمیکنم جزهمین تفاوت در فلسفه خدمت، تفاوت دیگری بین داوطلبان اردوهای جهادی با تیم های امدادی و درمانی دیگر کشورها و مکاتب دنیا وجود داشته باشد . ✔ چند شب اقامت در کنار مردمِ بخش و سکوت آرامش بخش کویر اگر برای ما یک تجربه زیبا و تلاشی برای یک اقدام ماندگار در خصوص ترمیم زخم محرومیت از چهره این اقلیم است ، برای این مردم نجیب ، چراغ امیدی است که شب را با خیالی آسوده تر بیاسایند. ✔ بخش قلعه گنج در جنوب استان اگر چه طی این سالها به همت برنامه ریزی دقیق نهادهایی نظیر در زمینه کار آفرینی ، ایجاد راه و آب شرب و دیگر زیر ساختها حال بهتری پیدا کرده اما به دلایلی از جمله پراکندگی بیش از حد روستاها هنوز ضریب دسترسی مردمانش به خدمات سطح ۲ و سطح ۱ سلامت نیازمند تلاشی مضاعف است. ✔۱ بیمارستان ۳۲ تخت خوابی با فقط ۵ تخصص و ۱۵ پرستار در گردش بار ۸۰ هزار جمعیت این بخش را بر دوش میکشد . آقای پالش ، جوان دلسوزی که مسئولیت قلعه گنج را بر عهده دارد اما با بیان آنکه تا پیش از انقلاب همه بضاعت درمانی اینجا ۱ پزشک عمومی پاکستانی بوده، نیمه پر لیوان را به ما يادآوری میکند ،چنانکه تا همین چند سال پیش در اینجا نماد فقر بود و حالا با ذوق طراحی های شهری به نماد زیباییِ بومی تبدیل شده. ثمره علمی ، و حضور بی مزد و منتِ صدها داوطلب خدمت رسانی در عرصه های بهداشتي ، درمانی و عمرانی بخش قلعه گنج را به یکی از جلوه های زیبایی تبدیل کرده ، الگویی قابل تکثیر برای هر انسانی که دوست دارد با بذل بخشی از تخصص ،مال و عمر خود سهمی در زیبایی های جاودانه این عالم داشته باشد . 🔅شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ ⚜ @darossalamm 🔸️https://www.pendaronline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/38271-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%DA%AF%D9%86%D8%AC http://gardeshban.ir/fa/news/31406 http://roozplus.com/fa/news/173783
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ویدیویی کوتاه از صحبت های در خط مقدم جبهه و شوق و شور رزمندگان گرداگرد او را از ابعاد مختلف میتوان تحلیل کرد، برای من این فیلم ،یک دوره فشرده مدیریت_دینی است ، الگو سازی و تکثیر این مکتب می‌تواند گره گشای همه معضلات پیچیده امروز ما باشد . 🔆 «لقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم» ✏️ پس از عبور از پارادایم کلاسیک که مبتنی بر مولفه های اقتدارگرایی، نظام اربابی، دستوری و نخبه گرایی است میکوشد با تبیین پارادایمی که رهبر و مدیر در آن‌: دوست داشتنی و قابل دسترسی ، شبکه ساز ، توانمند ساز ،ترسیم کننده چشم انداز آینده و راهبری وسط میدان باشد، به مفهوم و تسلط بر دلها برسد ، ضرورتی که تعالیم دینی و سیره نبوی ص و اهل بیت او ع نه با هدف به قید کشیدن انسانها و نگاه بلکه با رویکرد هدایت و سعادت ابناء بشر ، مدرس عملی آن‌ بودند . 🔅شب ص فرصتی است برای توجه به مکتب اسلام و نیازی به یاداوری نیست که دست کم در مولفه های اخلاقی با این مکتب فاصله عملی مان خیلی بیشتر از انهایی است که ادعای مسلمانی ندارند، یکی از شاخصه های این مکتب و است ، همان که خداوند از آن به عنوان نعمتی عطا شده به رسولش یاد : (أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ) 🔅مکتب مدیریتی اسلام اقناعی است ، آدم ها در این مسیر باید برای انجام یک فعل آگاه شوند ، به بینش برسند و باز هم می‌دانیم که حتی در نهادهای مدعی این منش، و کمترین فرصت را برای .... 👈 ادامه متن در کامنت زیر ⚜@darossalamm
👇 ادامه متن : کمترین فرصت را برای اقناع لایه های مجری اختصاص می‌دهند، همه ما روایت شریح ابن هانی از شیعیان صدیق ع را شنیده ایم که گفت در بهبوحه جنگ جمل، مردی اعرابی از امیرمؤمنان ع پرسشی سنگین درمورد اقسام نمود و گفت: «یا علی آیا خداوند واحد است؟» اصحاب بر او تاختند و گفتند: «اكنون چه جای این پرسش است كه علی در حال جنگ است و تو وسط این معرکه پرسش عقیدتی مطرح میکنی؟!» و حضرت امیر ع در همان کارزار خوف و خطر ، فرمود: «بگذارید بپرسد كه جنگ ما نیز بر سر همین است.» آن گاه به تفصیل اقسام توحید را با صبر و متانت برای اعرابی تشریح کرد . آن‌ صبور وقتی آدم ها را آن گونه تکریم و توجیه و اقناع می‌کند، اینگونه به جنگ فرا می‌خواند: (تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لا تَزُلْ، عَضَّ عَلی ناجِذِکَ، أَعِرِ اللّهَ جُمْجُمَتَکَ، تِدْ فِی الارْضِ قَدَمَکَ....) . 🔅 در علم نیز از "فرایند استقرار" به عنوان حلقه گمشده سیاست‌گذاری یاد میکنند،فرآیند تبدیل به عمل بسیار سخت است و از همین روست که غالبا تهیه بسته های سیاستی و تصمیمات مدیریتی به خوبی انجام می‌شود اما از آنجا که بر هم کنشی مناسبی بین آمران و عاملان وجود ندارد ، آنچه در صحنه عمل رخ میدهد ،چیزی نیست که قرار بود باشد . آنچه‌ یک لشکر کوچک چند هزار نفری را بر نظام پیچیده جهانی به نمایندگی پیروز کرد و طراحی انها را در تغییر ژئوپلیتیک منطقه به شکست انجامید، همین توجه ساده اما سخت شهید قاسم سلیمانی ، در احیا است بود . 🔆 ۱۱ آبان ۹۹ - شب میلاد ص و امام ع ⚜ @darossalamm https://www.pendaronline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/40599-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 https://www.pendareghtesadi.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/949-%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 http://roozplus.com/fa/news/178543
IMG_20201113_154129.jpg
52.4K
📖 کتاب " تحلیلی بر بحران کوید ۱۹ بر ایران و جهان " در هفته ای که گذشت توسط انتشارات تیمورزاده به چاپ رسید ، توجه به مفهوم خط سیر مشترک ۱۵ فصلِ این کتاب است ، برای اینجانب به عنوان یک دانشجوی رشته سیاستگذاری ،تجربه "اتاق فکرِ ستاد کرونای تهران" که نهایتا ۲ ماه پیش به دلايل غیر فنی تعطیل شد، تجربه ای موفق از یک‌ مدل کارآمدِ جمعی بود، کتاب فوق یکی از محصولات علمی این جمع نخبگانی است . 📕 فصل دوم این اثر مکتوب با عنوان " رویارویی دولت ها با بحران ویروس کرونا و واکاوی مسائل و فرصت های پیش رو" توسط برادر عزیزم دکتر مرتضی مولایی و اینجانب به رشته تحریر درآمد، در این فصل با روش داده بنیاد و مصاحبه با ۲۴ تن از افراد صاحب نظر در ۴ دانشگاه علوم‌پزشکی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و یکی از نهادهای درگیر کرونا، جدولی از مسائل پیش در ۶ مولفه: اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی، فضای مجازی ،سیاسی و امنیتی ،معنوی و دینی و بهداشتی درمانی و سیاستگذاری سلامت به همراه زیر مولفه های آن‌ احصاء و فرصت های متقابل آن‌ جهت قرار گرفتن در مدار سیاستگذاری مورد بررسی قرار گرفت . ✔ بی شک نقدها و نظرات اصلاحی اساتید و دوستان فرهیخته ، ارزشمندترین هدیه جهت اصلاح این نوشتار خواهد بود . ✔ جمعه ۲۳ آبان ۹۹ @darossalamm
امام خمینی فرزند ناخلف امریکاست " 🔸️این عبارت که از دهان معاون درآمده را از هر زاویه ایی نگاه کنید ،غیر علمی ،در تعارض کامل با مستندات مسلم تاریخی، مغایر با فلسفه تاریخ، و نهایتا بی ادبانه است، در این خصوص تحلیل های زیادی در روزهای قبل نوشته شده ،اما آنچه من در این بین ندیدم توجه به این واقعیت بسیار مهم است که : این عبارت و مشابهات آن‌ که گاه به گاه از زبان بزرگان یا اعضا خانواده های فربه شده این جریان شنیده می‌شود، نه آنگونه که دوستانش توجیه کردند "سهو لسان" بوده و نه اعتقادات شخصی یک فرد ، اینها گوشه ای از دم خروسی است که بیش از دو دهه می‌کوشند با مخفی کردنش در بطن قدرت بمانند ، سالهاست که جریان در ایران از اندیشه انقلاب اسلامی عبور کرده و برخی آنگونه که خود نوشته اند از ابتدا نیز هم اعتقادی به جوهره سیاست دینی و بنیاد های نظری اسلامِ انقلابی نداشته اند. 🔸️"حس مقهوریت " این جریان فکری در مقابل باعث شده هر رخداد مهم در جهان را محصول غرب بدانند ، این جماعت اگر به اندازه‌ای که دشمنان ما به توانمندی های ما باور دارند ، ایران و ایرانی را باور داشتند، حال روز کشور بهتر از این وادادگی بود که امروز شاهدش هستیم. 🔸️تلخی تاریخ اینجا بیشتر حس میشود که صاحبان این مکتب به همان اندازه که در مقابل غرب و به ویژه آمریکا متواضع و متسامح هستند در مقابل مردم و حتی نخبگان کشور متکبر و تمامیت خواه اند، ادبیات امثال دکتر معاون پیشین پژوهشی و درمان و جریان رسانه ای مدافع او در هفته ای که گذشت نو ترین مثال این مدعاست. 🔸️اخذ بالاترین مناصب، سوء استفاده های مالی، علمی ، رسانه ای ،اطلاعاتی خود، خانواده و جناح متبوع شان ، منحرف کردن جریان سیاستگذاری و عمل ، فرار از پاسخگویی در انتهای هر دوره و تغییر نقش از صندلی حاکمیتی به میز اپوزیسیون ،مهارت های بالایی است که این جماعت توانسته اند با بکار گیری آن‌ها طی بیش از ۴۰ سال اخیر بقای خود را به عنوان ادامه دهند . ✔جمعه ۷ آذر۹۹ @darissalamm
🖋️ یادداشت به مناسبت روز پرستار 💠 نظام سلامت ایران اسلامی، همواره عرصه ظهور و بروز جلوه های بدیع از همدلی و اتحاد و خدمت عالمانه عناصر خدمتگذار در عرصه بهداشت و درمان بوده، و در این میان، محور مدیریت ،هم افزایی، نظم دهی و پیوستگی است. در فرهنگ ایرانی_اسلامی ما در ارتباطی ناگسستنی با شکوهمندترین جلوه آفرینش الهی یعنی حیات انسان تعریف میشود و از این رهگذر است که مفهوم به عنوان الگوی قابل تکثیر در قاموس سلامت اسلامی تعریف می‌شود. معنای "پرستار مسلمان" محصول یک آرمان ذهنی نیست؛ بلکه با ابزار عقلانیت_انقلابی که منبعث از گنجینه ‌معرفت دینی است این الگو طی چند دهه اخیر به صورت عملی تعریف شده و امروز نمونه‌های ناب پرستار مسلمان را در افقی بالاتر و والاتر از مفاهیم ، در محیطی به وسعت مراکز درمانی و بهداشتی ایران تا مراکز کوچک امدادی در  جبهه مقاومت مشاهده میکنیم ؛ مشارکت فعال جامعه پرستاری از سطح دکتری تا کمک پرستار در "طرح ملی شهید سلیمانی " که طی سه هفته اخیر آغاز شد، یکی از نمونه های این ادعاست ،طرحی که به پیشنهاد سازمان و با تولیت و به منظور کاستن از دامنه همه گیری بیماری در سراسر کشور در حال اجرا است، این طرح یکی از موفق ترین الگوها در نهادینه کردن مفهوم "پرستاری اجتماعي" است و تلاش برای "اجتماعی کردن سلامت" با افزایش دامنه مشارکت مردم ، بالابردن سواد سلامت جامعه و بکار گیری شبکه داوطلبین و خیرین از محورهای اجرایی آن است. ◀️ اما در آستانه روز پرستار و میلاد پر برکت عقیله بنی هاشم، زینب کبری س و ضمن گرامیداشت نام و یاد ۱۱ شهید گمنام جامعه پرستاری در و ۹۵ در مبارزه با بیماری کرونا به اهم مشکلات و مسائل پیشاروی جامعه پرستاری اشاره میکنم: ۱- مقام معظم رهبری چند سال پیش در مراسم فرمودند: "مسئولان ذیربط مسائل مدیریتی کشور بایستی برای این شغل یک باب جداگانه و تازه ای باز کنند" اما همچنان این حرفه مقدس درگیر اساسی ترین مشکلات از جمله کمبود بسیار شدید نیروی انسانی است، چنانکه با وجود فشار مضاعف بستری بیماران کرونایی هنوز به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از ۰/۹ پرستار در روز وجود دارد، استانداردی که باید حداقل به تراز ۲.۵ نفر ‌برسد .مطابق استاندارد ها در ازای هر ۴ کارشناس پرستاری باید ۱ نفر حضور داشته باشد که با توجه به آموزش‌های داده شده طی سالهای اخیر، حجم زیادی از این عزیزان منتظر باز شدن فرصت شغلی هستند . ۲- مفهوم "عدالت در سلامت" باید به عنوان یک گفتمان درون خانواده نیز پیگیری شود ، فرمول های پرداخت و نحوه توزیع منابع مالی دربخش بهداشت و درمان همچنان تا نیل به تراز عدالت فاصله زیادی دارد . در ماه های اخیر که کشور درگیر همه‌گیری ی کرونا است، حجم کاری و فشار روانی پرستاران به شکل فزاینده ای افزایش یافت ، در این خصوص طی چند مرحله پرداخت هایی در قالب پاداش ویژه کرونا پرداخت شد اما متاسفانه به دلیل عدم طراحی یک الگوی پرداخت، انجام آن باعث باعث گلایه پرستاران عزیز شد . ۳- سهم پرستاران در و نیز عادلانه نیست ، در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ پرستار در سطح مدیریتی تعریف شده اند اما این مدیریت غالبا در سطوح بیمارستانها ، دانشکده ها و کلینیک ها است در حالیکه باید سهم این حرفه در راهبرد نگاری، سیاست‌گذاری و مدیریت کلان نظام سلامت نیز لحاظ شود، امری که با تاسیس در وزارت بهداشت نوید انجامش زده شد اما رویکردهای سنتی و صنفی غالب بر وزارت بهداشت و درمان مانع تعریف عملیاتی این معاونت در سرپنچه های اجرایی و دانشگاه های علوم‌پزشکی شد . ۴- از دیگر موضوعات مورد مطالبه جامعه پرستاری لزوم اجرای قانون ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی نظام سلامت به ویژه در بندهای مربوط به سختی مشاغل و مشاغل سخت و زیان آور بالاخص برای بخش های کرونایی، سوختگی، روانی، اورژانس است که اکنون اجرا نمیشود ، مشابه قانون تعرفه گذاری پرستاری که سالهاست علی رغم تصویب مجلس، توسط دولت اجرا نشده . ۵- از دیگر مواردی ‌که باید به عنوان یک محور سیاستی مورد توجه قرار گیرد ، توسعه خدمات پرستاری غیر بیمارستانی با پوشش بیمه ای مناسب است این اقدام باعث گسترش مراقبتهای پرستاری در منزل میشود ، فرایندهای درمان و مراقبت در بیماری کرونا بیش از پیش لزوم توجه به گسترش امر مراقبت های پرستاری در منزل را اثبات کرد. @drossalamm 💠 ادامه در کامنت زیر
👇 ادامه از کامنت بالا ۵- از دیگر مواردی ‌که باید به عنوان یک محور سیاستی مورد توجه قرار گیرد ، توسعه خدمات پرستاری غیر بیمارستانی با پوشش بیمه ای مناسب است این اقدام باعث گسترش مراقبتهای پرستاری در منزل میشود ، فرایندهای درمان و مراقبت در بیماری کرونا بیش از پیش لزوم توجه به گسترش امر مراقبت های پرستاری در منزل را اثبات کرد. ۶- در خصوص شهدای سلامت، ضروری است در "آیین نامه شهید خدمت" به سرعت بازنگری شود ضمن آن‌که کمیسیون مربوطه در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی باید با تشکیل جلسات منظم و هفتگی اجازه ندهند خانواده های داغدار ماه ها منتظر اعلام نظر کمیسیون مربوطه در خصوص تایید یا رد شهید خدمت باشند ضمن آنکه باید با توسیع و مشمولیت تعلق امتیازات ایثارگری برای مدافعان سلامت به آسیب های روحی و جسمی که میتواند در آينده پرستاران مبتلا در بخش ها را دچار کند ،توجه شود . - مجید احمدی - ۲۹ آذر ۹۹. عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری و دبیر قرارگاه طرح ملی مبارزه با کرونا ( شهید سلیمانی) https://www.javanonline.ir/fa/news/1031719/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
🏴 از دیروز یادداشتی با عنوان "عقلانیت در مکتب سلیمانی" نوشتم، برای نوشتن اش هم متن های زیادی خواندم، اما با دیدن این غزل عاشقانه از همه را پاک کردم، گاهی زبان خیال انگیز با همه استعاره ها و ایهامات و آمیختگی اش با احساس، بیش از هر زبانی حاجت ما را در بیان روا میکند . 🔸️دو تصویر اول از سپهبد شهید را یکی از دوستان عزیزِ پزشک در منطقه و از ژنرال خاک نشینی گرفته اند که جریان استکبار با همه هیمنه پوشالی شان اسیر او و خدای او هستند، نوشتم هستند چرا که حتی از انتشار عکس و متن های مرتبط با او هم میترسند ، همین متن کوتاه و بی اهمیت را بارها در صفحه شخصی ام در گذاشتم و پاک کرد ، 🔸️زخم با همه نمک سود بودنش، فواره ای خواهد شد بر قله سربلندی و تعالی این سرزمین ؛ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ ۚ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ 🔸️رفت و غزلم چشم به راهش نگران شد دلشوره ی ما بود، دل آرام جهان شد در اوّل آسایش مان سقف فرو ریخت هنگام ثمر دادن مان بود خزان شد زخمی به گل کهنه ی ما کاشت خداوند اینجا که رسیدیم همان زخم دهان شد آنگاه همان زخم، همان کوره ی کوچک، شد قلّه ی یک آه، مسیر فوران شد با ما که نمک گیر غزل بود چنین کرد با خلق ندانیم چه ها کرد و چنان شد ✔ جمعه ۱۲ دی ماه ۹۹ @darossalamm
🏴 نام س را میتوان در صدر چهره های دینی و تاریخی دانست که حکومت ها، نحله های فکری و فرق مختلف با خواستگاه های متفاوت در و یا تقلیل جایگاه و تحریف شخصیت اش متفق القول کوشیده اند و این روند هنوز ادامه دارد . 💠 تصاویر بالا محصول مطالعه چند سند تاریخی از مورخان اهل سنت و شیعه در روندنگاری چند هفته پایانی حیات س است . 🏴 ۱شنبه - ۲۸دی ماه ۹۹ - عصر روز شهادت فاطمه زهرا س ⚜ @darossalamm
ص۲
ص۳
ص ۴