eitaa logo
دستیار محقق
192 دنبال‌کننده
79 عکس
4 ویدیو
125 فایل
برگرفته شده از مجموعه اثار و دوره های استاد شیخ عبدالحمید #واسطی #مبانی #نگرش‌سیستمی #شبکه‌هستی #روش‌تحقیق #نقشه‌راه #شبکه‌مسائل #شبکه‌نیاز #پارادایم #الگوریتم‌اجتهاد #نفوذ‌به‌موضوع #تدریس_اثربخش @salam_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونگی تبدیل مشکل به مساله 6.xmind
286.7K
فایل پیوست جلسه سوم ، چهارم ، پنجم کارگاه شبکه مسائل‌ ؛ ؛ چگونگی تبدیل مشکل به مسأله پیوست 6 نوع فایل : ایکس مایند 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
ابزارهای تفکر خالص یا لایه برداری 7.xmind
188.8K
فایل پیوست جلسه سوم ، چهارم ، پنجم کارگاه شبکه مسائل‌ ؛ ؛ ابزارهای تفکر خالص یا لایه برداری پیوست 7 نوع فایل : ایکس مایند 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
دستیار محقق
روش حل مسأله کارگاه روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل جلسه سوم پارت دوم 3/2 3/9/1402 مس
متن جلسه سوم کارگاه فصل اول: نگرش سازی فعالیت اول عنوان فعالیت : «بررسی وضعیت موجود آموزشها و نگرش ها» هدف فعالیت : «تبیین ضرورت تغییر در آموزشها و نگرش‌ها ی موجود» نقطه شروع فعالیت: وقتی می‌گوییم ،نگرشی دیگر ،یعنی در وضعیت فعلی آموزشِ موضوعِ مورد نظر و به تبع، نگرش افراد به آن، نقص یا قابلیت ارتقائی دیده و به دنبال ایجاد تغییر در آنیم ❓در این میان شما مخاطب گرامی وضعیت موجود آموزشها و نگرش ها را چگونه ارزیابی میکنید؟ ❓آیا در وضعیت فعلی نقص با قابلیت ارتقائی وجود دارد؟ ❓مگر آموزشها و نگرش‌های موجود عیبی دارند که به دنبال تغییر آنیم؟ ❓: با توجه به این نکته که چه آموزش و نگرشی مطلوب است و به طور طبیعی زمینه ساز شکل گیری جامعه مطلوب است ، پاسخ های مثبت/منفی خود را توضیح دهید؟ نتیجه تفکر فردی : جمع بندی گروهی : 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
مقدمه کارگاه.xmind
424.4K
ایکس مایند جلسه سوم کارگاه مقدمه کارگاه 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
فصل اول نگرش سازی.xmind
246.7K
ایکس مایند جلسه سوم کارگاه فصل اول : نگرش‌سازی 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
فصل اول نگرش سازی فعالیت اول.xmind
281.2K
ایکس مایند جلسه سوم کارگاه فصل اول : نگرش‌سازی ، فعالیت اول 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
هدایت شده از دستیار محقق
تعاریف و اصطلاحات مربوط به کلیدواژه: ✅تعریف : كشش روح به سوي يافتن چيزي در خودش است. (اتحاد وجودی) ✅هر احساسِ نيازي منشاء پیدایشی دارد که باید کشف شود تا قابل مدیریت شود. ✅نیازها دارای انواع صادق و کاذب، ضعیف و قوی،‌ خودآگاه و ناخودآگاه، موقت و دائم، ساده و ترکیبی، جسمی و روحی، اولیه و متعالی هستند. ✅نیازها دارای نقشه و مدل هستند. ✅توسعه و پیشرفت و تمدن‌سازی = تلاش برای پوشش بهینة کلیه نیازهای انسان در تمام سطوح و حیطه‌ها ✅تعریف = تعیین خلاءهایی که درنگرش، احساس، رفتار و مهارت یک فرد یا سازمان وجود دارند و مانع می‌شوند تا هدف با بیشترین کیفیت یا کمیت حاصل شود. (لازمه نیازسنجی، هدف‌گذاری در برنامه عملیاتی است یعنی تعیین تغییرات مطلوبی که باید ایجاد شود تا هدف اصلی به‌صورت بهینه محقق گردد.) ✅تعیین فاصله میان وضعیت موجود (نیاز) و وضعیت مطلوب (هدف)، زیرساخت تدوین راهبردها و راهکارها برای فعال شدن برنامه است؛ عملیات نیازسنجی در این فضا متولد می‌شود. ✅نیازسنجی = تعیین شفاف و روشمند آنچه نداریم و باید داشته باشیم تا به هدف برسیم؛ نیازسنجی منجر به تعیین تغییرات مطلوبی می‌شود که باید درنگرش، احساس، رفتار و مهارت یک فرد یا سازمان به‌وجود بیاید تا هدف با بیشترین کیفیت یا کمیت حاصل شود. ✅ از یک سو ابزاری عملی برای گرد آوری اطلاعاتی است که پایه و اساس برنامه ریزی هاست و از سوی دیگر با کشف نیازهای صریح ، ضمنی و صادق ، سازمان‌ها را از یک موضع انفعالی وابهام برانگیز (غیر شفاف) در فرآیندهای سازمانی خارج می‌کند و در یک موضع فعال، شفاف در برابر آسیب‌ها و تهدیدها قرار می‌دهد . ✅راه و میزان اهمیت آنها، استفاده از « » است یعنی تلاش برای یافتن پاسخ این سوال که: اگر به سمت وضعیت مطلوب حرکت نکنیم و وضعیت موجود همچنان ادامه پیدا کند، با چه آسیب‌ها یا بحران‌هایی مواجه می شویم؟ و این بحران‌ها چه مقدار قابل تحمل هستند (عمق و گستردگی تخریب ایجاد شده؟) ✅نظام آسیب‌ها :آنجائی‌که فرآیندها ، شبکه‌ای از ارتباطات بین اجزاء هستند پس کشف و رصد آسیب‌های موجود و آینده باید به صورت شبکه‌ای انجام گیرد. ✅مقصود از نظام آسیب ها ، توجه به علت های بروز آسیب‌ها ، علت‌العلل آسیب‌ها ، نحوه صدور بقیه آسیب‌ها از آسیب اصلی، نحوه تقدم و تاخر علت ها از یکدیگر و ارتباط آسیب ها با یکدیگر است .بنابراین نظام نیازها نیز که تابعی از نظام آسیب‌ها می باشد، دارای همین مراتب است ( نیاز های اساسی و بنیادین ، اصلی ترین نیاز ، سلسله مراتب نیازها و ارتباط نیاز ها با یکدیگر ) ✅مخاطبان اصلی اطلاعات بدست آمده از نیازسنجی ، مدیران و تصمیم سازان عالی رتبه سازمان ها می باشند. ✅نظام نیازها تابعی از نظام آسیب ها و بحران ها است. ✅اساس فرآیند نیازشناسی تفکر معکوس است . ✅نیاز علت پیدایش انگیزه است و انگیزه علت بروز رفتار برای ارضاء نیاز است. ✅نیازها پس از تولید ،نیاز به شفاف سازی و اولویت بندی دارند . ✅شفاف‌سازی نیازها ازطریق سوال پردازی و تبدیل نیاز به مساله صورت می گیرد . ✅مجموعه کلیدواژه‌ها ،مفاهیم و سوالات اگر از یک منطق روشی آگاهانه تبعیت کند، تمام زوایای یک نیاز را شفاف خواهد کرد. @dastyaar
هدایت شده از دستیار محقق
کلیدواژه: عليرغم تنوع زياد الگوها و تكنيك هاي نيازسنجي ، هيچكدام بر ديگري ارجحيت ندارد و انتخاب و طراحي الگوها و مدلها بستگي به پروژه‌هاي آموزشي خواهد داشت. الگوها و فنون نيازسنجي را مي توان در شش طبقه مورد نقد و بررسي قرار داد كه عبارتند از: ✅الگوهاي : شالوده اساسي اين طبقه ، فرايند تعيين فاصله بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب و سپس تعيين اولويتها براي عمل است. الگوها و تكنيكهاي متنوعي در اين طبقه قرار مي گيرند. مثل الگوي قياسي استقرايي ، پيشنهادي ، تحليل سازماني و … و فنوني نظير ، شغل، وظيفه، و نيز فنون پيمايشي نظير ( فتحي ، ۱۳۷۵). ✅تكنيك هاي : شالوده اساسي اين طبقه فرآيند بررسي و جمع آوري نظرات افراد درباره نيازها و ايجاد توافق ميان عقايد مختلف است. از جمله تكنيك هاي اين طبقه، تكنيك و ، فن ، ، مدل سه بعدي و… است (فتحي ، ۱۳۸۱). ✅تكنيكهاي : شالوده اساسي اين طبقه، فرآيند تعيين عملكردهاي منفي يا شناسايي مشكلات موجود در عملكرد افراد و پيشنهادات اقدامات اصلاحي جهت رفع معايب مي باشد. از جمله تكنيك هاي اين طبقه ، تكنيك ، ، و الگوي و الگوي پيشنهادي را مي توان نام برد (عباس زادگان و ترك زاده ، ۱۳۷۹) ✅الگوي : اساس اين طبقه فرآيند مشخص كردن فاصله بين وضعيت موجود و مطلوب ، تعيين نقاط ضعف و بررسي نظرات و نگرش ها براي رسيدن به توافق نسبي مي باشد. از جمله الگوهاي اين طبقه الگوي نيازسنجي در سطح‌ ، درسطح ، طرح جامع ، الگوي تحليل swot# تحليل ، تحليل ، ، و …. را مي توان نام برد (يارمحمديان و بهرامي ۱۳۸۳) ✅تكنيك هاي : اساس اين طبقه ، توجه دقيق به ديدگاهها و نظرات افراد و صاحبنظران جهت توصيف و تشريح شرايط محيطي پديده ها ميباشد. تا بدين لحاظ به روابط ميان متغيرها و عمق ساختار آنها پي برده شود از اين روقبل از هر اقدامي بايد نيازسنج ، شناخت دقيقي نسبت به مخاطبان يا شركت كنندگان در پروژه نيازسنجي داشته باشد و اطمينان پيدا كند كه افراد مذكور صلاحيت و توانايي لازم را براي شركت در نيازسنجي كيفي را خواهند داشت. از جمله تكنيك هايي كه در اين طبقه قرار مي گيرند عبارتند از: ، ، تكنيك ، ، ، طرح و تكنيك است (يارمحمديان و بهرامي ، ۱۳۸۳). 🔶تكنيك ( ) اين تكنيك نيازسنجي در گروه تكنيك هاي توافق‌محور دسته بندي مي شود. اين تكنيك زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه تعداد افرادي انتخاب شده براي جمع آوري اطلاعات نيازسنجي, محدود باشند و امكان تجمع آنها در يك كارگاه آموزشي نيز وجود داشته باشد. در اين تكنيك, افرادي را كه براي كسب اطلاعات و سنجش نياز جمع شده اند، مشابه آنچه در كارگاه هاي آموزشي معمول است, به گروه هاي كوچك تقسيم مي كنند و هر گروه با تبادل نظر, فهرستي از نيازها را تهيه ميكند تا در جلسه عمومي با حضور همه شركت كنندگان, گزارش كار گروه ها عرضه شود و پس از بحث و تبادل نظر, فهرست نيازهاي مورد توافق و اولويت بندي آنها انجام مي گردد. بديهي است براي استفاده از اين تكنيك، مجريان نيازسنجي بايد نسبت به نحوه برگزاري كارگاه و شيوه انجام كار گروهي, واقف و مسلط بوده و شركت كنندگان را نيز در موردنحوه انجام كار گروهي توجيه كنند. اين روش نيازسنجي از روش هايي است كه در مدت زمان محدود مي تواند اطلاعات مناسبي را فراهم نمايد و براي سازمان‌هايي كه درمحدوده جغرافيايي كوچكي فعاليت مي كنند، روش مناسبي مي باشد. 🔶تكنيك ( ) اين تكنيك نيازسنجي نيز در گروه تكنيك هاي توافق‌محور قرار مي گيرد. اين تكنيك بسيار شبيه تكنيك فيش باول است. اين تكنيك زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه تعداد افرادي كه بايد از آنها كسب اطلاعات شود, زياد است. در اين حالت, افراد در مناطق مختلف گرد هم مي آيند و از طريق تكنيك فيش باول به تعيين نيازهاي آموزشي مي پردازند @dastyaar
✍️ الگوی آموزش به روش حل مسأله ، بنیان آموزش به روش سخنرانی را متزلزل کرده است... 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
تغیر اموزش و نگرش=فهم کاربردی=تبدیل اطلاعات به عمل.xmind
915.6K
:: مسأله: چگونگی تبدیل ادراکات به عمل فایل پیوست : نمای کلی نگرش سازی ، راهبردسازی ، راهکارسازی تغییر روش آموزش و نگرش و ارتقاء آن به سطح کاربردی = علم نافع نوع فایل : ایکس مایند از آن جایی که هدف دین ، علت بعثت انبیاء الهی و تشریع شرائع « ارائه برنامه ای برای تحصیل زندگی برتر و سعادت ابدی» است،می توان با اندازه گیری میزان توجه عملی افراد به آموزه های وحیانی به دینداری و تدین آنها نمره داد. به بیان دیگر: هرچه انسانها در عمل به دستورات و قوانین دینی موفق تر عمل کنند به زندگی دینی نزدیک ترند با توجه به این ملاک کلی: نگرش علمی و دینی مطلوب ، نگرشی است که زمينه تحقق خارجی و استفاده عملی از یک آموزه علمی و دینی را فراهم آورد. بر همین اساس: نگرش علمی و دینی نامطلوب و یا نیمه مطلوب نیز قابل تعریف است با توجه به این مطلب : آموزش مطلوب نیز آموزشی است که زمینه پیدایش چنین نگرشی را فراهم آورد و برعکس. حال با کمی دقت در محیط پیرامونی خود می‌توان به بررسی و ارزیابی آموزشها و نگرش‌های علمی و دینی پرداخت در بسیاری از موارد انسانها قادر به استفاده از آموخته های علمی و دینی خود نبوده و در بسیاری از موارد نیز اگر چه دانسته های علمی و اسلامی پا به عرصه عمل نهاده اند ، اما قابلیت ارتقاء در آنها به چشم می خورد. بنابراین می توان؛ «وضعیت موجود آموزشها و نگرش‌های علمی و دینی را در مواردی ناقص و در موارد دیگری قابل ارتقاء »دانسته و با ملاحظه آثار سوء حاصل از استمرار این وضعیت ، ضرورت اقدام برای ایجاد تغییر را ثابت نمود 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
مدیریت زندگی جمعی و محیط رقابت.xmind
1.05M
فایل ایکس مایند مدیریت زندگی جمعی فعالیت اول کارگاه مدیریت زندگی جمعی و محیط رقابت مدیریت زندگی جمعی : زندگی براساس نیازها و ابعاد وجودی انسان از حوزه های مختلفی تشکیل میشود: حوزه نیازهای اولیه حیاتی (تغذیه، سلامتی،پوشش،مسکن، حوزه امنیت و سیاست،حوزه اقتصاد،حوزه فرهنگ و ارتباطات ،حوزه آموزش،حوزه قانون،حوزه اخلاق) هر انسانی با هر گونه تفکر و هدف برای زندگی برای رسیدن به مطلوب خود نیازمند داشتن برنامه برای رسیدن به سلامت و تعادل در چهار محور زیر است: ا: بدن - فكر - روح و احساس (ارتباط با خود) ۲ : خانواده - محیط کار - جامعه (ارتباط با همنوع) ۳:محیط زیست (ارتباط با دنیا) ۴:لمس و احساس هدف زندگی (ارتباط با هدف) دست یابی به محورهای فوق نیازمند شناخت چهار شاخه زیر است: ا :طرح و برنامه کلان زندگی ۲ :بهداشت و درمان فردی و جمعی - جسمی و روانی - انسانی و محیطی ۳: روشهای برقراری ارتباط ۴: روشهای ایجاد تعادل و کنترل در فعالیتها اطلاعات لازم در هر یک از این شاخه ها، سه لایه دارد: ا: شناخت هستی و موقعیت موضوعات در معماری هستی و زندگی (نگرشها) ۲ :حداقل های ضروری و روش دست یابی به آنها (قوانین) ۳:حداکثرهای مطلوب و راه رسیدن به آنها (فرهنگها) سوالات زیر نماد محورها و لایه های فوق هستند: چگونه به هدف زندگی برسیم؟ چگونه قلب و روح سالم داشته باشیم؟ چگونه فکر و ذهن فعال و خلاق داشته باشیم؟ چگونه بدن سالم و قوی داشته باشیم؟ چگونه ارتباط مطلوب با دیگر انسانها داشته باشیم؟ چگونه محیط زندگی سالم داشته باشیم؟ چگونه نیازهای خود را به راحتی بر طرف کنیم؟ 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
فهم و سطوح آن .xmind
334.5K
فایل ایکس مایند سطوح فهم و ادراک فعالیت اول کارگاه فهم و سطوح آن : ✳️1)بررسی لغوی (ایجاد یک تصور اولیه) ✳️2)بررسی تحلیلی (دست یابی به یک تصویر شفاف) : انسان دو گونه اطلاعات را در خود مییابد: الف- اطلاعات تصویری ب- اطلاعات مفهومی اصول فعالیت ها و عملکردهای ذهن عبارتند از : تمام فعالیتهای فوق در حقیقت یک عملکرد بیشتر نیستند: ٰ/// کشف رابطه ها \\\ ✳️3) بررسی کاربردی ( دست یابی به شاخصه های قابل اندازه گیری در هر یک از مراتب فهم): ابتدا دو سوال حیاتی: (کارگاه سطح بندی فهم و ادراک) 1)فعالیتهای ذهنی سبب ایجاد چه مراتب و لایه هایی از فهم می شوند؟ 2)به نظر شما هر یک از افعال زیر چه لایه ای از فهم را در خود دارد؟ 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
✍️تنها راه دست یابی به تولیدات و نتایج کارآمد در افکار و اشیاء ، مدل سازی است و تنها راه دست یابی به یک مدل کارآمد ، نگرش و تفکر سیستمی است. 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
.. ✍️مدل ، شبیه سازی واقعیت در بسته است 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
✅❓چگونه فرضیه را به یک حقیقت کاربردی تبدیل کنیم؟ ✅❓چگونه مفاهیم را به اموری قابل کنترل و پیش بینی تبدیل کنیم؟ بحث پاسخ سوال است 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
اگر در تجربیات زندگی خود دقت کنیم می یابیم که هر یک از جوانب زندگی بر اساس و خاصی استوار است 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
روش الگوی کلی طراحی مدل بدین ترتیب است: 🟠استقراء مولفه ها و متغیرهای درونی و بیرونیِ تأثیر گذار و تأثیرپذیر 🟠تعریف شاخصه های پایه (زمینه اولیه و هدف حداقلی) 🟠تعیین هدف نهایی و ایده‌آل(هدف حداکثری) 🟠بررسی کمیت و کیفیت تاثیر هر مولفه (با دقت بر میزان قابل کنترل بودن یا نبودن) 🟠تعیین ارتباط اصلی و شرایط و تاثیر کلیدی. 🟠ترسیم روابط علی و معلولی 🟠تعیین زمینه ها و پیش فرض ها (وضعیتی که مدل بر اساس آن طراحی میشود). 🟠مرحله بندی حرکت از حداقل ها به سوی حداکثرها 🟠تعیین نقاط بحران 🟠طراحی حلقه های کنترلی و بازخوردها 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
پارت اول جلسه ششم کارگاه تبدیل مفاهیم به عمل _1.mp3
48.63M
روش حل مسأله کارگاه روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل جلسه ششم پارت اول 6/1 14/10/1402 مسجد آل یاسین_قم 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
پارت دوم جلسه ششم کارگاه تبدیل مفاهیم به عمل _2.mp3
47.04M
روش حل مسأله کارگاه روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل جلسه ششم پارت دوم 6/2 14/10/1402 مسجد آل یاسین_قم 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
📎 لینک فایل های روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل از ابتدا تا کنون(کلیک کنید): جلسه اول / پارت اول: صوت | جلسه اول / پارت دوم: صوت | جلسه دوم / پارت اول / بخش اول : صوت | جلسه دوم / پارت اول / بخش دوم : صوت | جلسه دوم / پارت دوم / بخش اول : صوت | جلسه سوم / پارت اول : صوت | جلسه سوم / پارت دوم : صوت | جلسه چهارم / پارت اول / بخش اول: صوت | جلسه چهارم / پارت اول / بخش دوم : صوت | جلسه چهارم / پارت دوم : صوت | جلسه پنجم / پارت اول: صوت | جلسه پنجم / دوم: صوت | جلسه ششم / پارت اول: صوت | جلسه ششم / پارت دوم: صوت | 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
شروع کلیدواژه اگر دین صرفا مجموعه کنار هم گذاشته شده از تک گزاره‌ها نباشد (جمع جبری گزاره‌ها) بلکه دارای هویتی مجموعی و شبکه‌ای باشد (جمع برداری میان گزاره‌ها و برآیند آنها با معادلات حاکم بر خلقت)، و اگر نگرش سیستمی تلاش برای کشف برآیند ارتباطات موجود میان متغیرهای درونی و بیرونی یک موضوع باشد، آنگاه دست‌یابی به کارکرد اصلی و بهینهٔ دین، بدون نگرش سیستمی و شبکه‌ای ممکن نخواهد شد. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
تَصدِيقَ الَّذِى بَينَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ کلّ‏ِ شىْ‏ءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏ ترجمه: “قرآن کتابى است که کتاب‌های آسمانی قبلی را تاييد مى‌ کند و کتابى است که توضيح همه چيز در آن آمده است و هدايت و رحمت براى کسانى است که ايمان مى‌آورند .” إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَاتَرَکَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَايَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ کَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ إِلَّا وَقَدْأَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ. ترجمه: “خداوند در قرآن توصيف و توضيح هر چيزى را بيان کرده است و به‌ خودش سوگند که هيچ چيزى از نيازمندی هاى مردم فروگذار نشده است به‌ طوری که هيچ‌ کس نمى‌تواند بگويد اى کاش فلان مطلب هم در قرآن بود اگر دین حداکثری و است،‌ باید حداقل در برای هر موضوع و پدیده‌ای بتوان راهبردی را از گزاره‌های دین به‌دست آورد. عرضه مساله واقعی عینی، بر دین ؛ نَه عرضه تئوری‌های بشری بر دین و تلاش برای ایجاد مناسب میان گزاره‌های دین و دست‌آوردهای بشری برای استنباط راهبردها از گزاره‌های دین باید روش موجه اجتهادی تعریف شود. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطهٔ عرفان با مدل‌سازی و تمدن‌سازی منتشر شده در: دوماهنامهٔ گفتمان الگو، شمارهٔ ۱، دی ماه ۱۳۹۲، ص عنوان به چاپ رسیده: فقه برای مدل‌سازی بهینه نیازمند عرفان است سؤالات: ۱. عرفان اسلامی به مثابه یک دانش چه جایگاه و نقشی در شبکهٔ کلانِ دین و ارائه تصویری سیستمی از دین جهت ساختارمندی برنامه‌ریزی‌های اجرایی دارد؟ پاسخ: عرفان، علم معادلات خلقت است و زیرساختی‌ترین روابط را که کیفیت تجلی «وحدت الهی» و ظهور «مخلوقات و کثرات» است، توصیف و تبیین میکند و نحوهٔ روابط میان مراتب مختلف عوالم هستی را عرضه می‌نماید. هویت «دین»، تشریع منطبق بر تکوین است و از لوازم آن تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعیه است؛ لذا علومی که سازه هستی و خلقت را ترسیم می‌کنند بالخصوص اگر تا پایین‌ترین لایه وجودی در عالم ماده نفوذ کنند، بیشترین افق دید را در نگرش سیستمی و شبکه‌ای به دین فراهم می‌نمایند. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطهٔ عرفان با مدل‌سازی و تمدن‌سازی منتشر شده در: دوماهنامهٔ گفتمان الگو، شمارهٔ ۱، دی ماه ۱۳۹۲، ص عنوان به چاپ رسیده: فقه برای مدل‌سازی بهینه نیازمند عرفان است سؤالات: ۲. آیا اساسا می‌تواند و چنین ظرفیتی را دارا است که روشی برای ارائه دهد؟ ممکن است گفته شود منبع عرفان، کشف و شهود است؛ در نتیجه چگونه می‌توان از چنین دانش شهودی که گزاره‌ها را شخصی می‌کند، منطقی تعمیم‌یافته برای مدل‌سازی استخراج نمود؟ اساسا در علوم اسلامی چه دانشی ظرفیت مدل‌سازی برای را دارد؟ پاسخ: پاسخی که در کلام جدید به فرضیهٔ «وحی، تجربه شخصی نبی است و قابل تعمیم نیست» داده می‌شود در اینجا جاری است. دو قرینه موجه‌سازِ «اعجاز» و «برهان»، جواز تعمیم را صادر می‌کنند. این ملاک، مربوط به تمام معرفت‌های شهودی است و علت بقاء و گسترش علم عرفان نیز تلاش موفق صاحبان آن برای برهانی‌سازی عرفان بوده است. عرفان، به دلیل تلاش معرفتی و بالخصوص «عملی»، برای کشف وحدت در کثرات و جاری‌ساختن وحدت در کثرات، تناسب حداکثری با «مدل‌سازی» دارد؛ جوهرهٔ «مدل‌سازی»، کشف روابط میان اجزاء و متغیرهای یک سیستم است به طوری که مجموعه اجزاء جدا از هم (کثرت‌زده) را به وحدتِ حداکثری برساند تا تضاعف نیروها سبب حرکت و رشد و تولید خروجی در مدل شود. این عملیات بر اساس شهود موجّه، از عالَم «خزائن»[۱] تا اسفل‌السافلین (عاَلم ماده) امتداد می‌یابد و تجلی آخرین لایهٔ آن «علم فقه» است. بنابراین «عرفان» بدون «فقه» نمی‌تواند وحدت را در کثرات جاری کند و «فقه» بدون «عرفان» نمی‌تواند کثرات را به وحدت برساند. صراط مستقیم در جمع ظاهر و باطن است و بر همین ملاک، مدل‌سازی نیازمند «فقه»، برای تعیین اجزاء و روابط در فرآیند میان کثرات، و نیازمند «عرفان»، برای تعیین کیفیت و جهت روابط (به هدف رسیدن به فرآیند بهینه) است. برای تمدن‌‌سازی در محیط رقابت فرهنگی، برگ برنده به دست «فرآیندهای بهینه» است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar