|
📌 خلاقیّت جغرافیا
⭕️ محیط اجتماعی یا محیط طبیعی؛ کدامیک موثرتر است؟
پیوند و وابستگی میان «ویژگیهای فرهنگی هر جامعه» با «مکانی که آثار و نمودهای انسانی در آن زمینهای مساعد مییابد»، اساس #علم_جغرافیا را تشکیل میدهد. اگر #جغرافیا را علم برخورد انسان با طبیعت بنامیم، میتوانیم در سیر تکوینی آن، سه دورهی معین و مجزا تشخیص دهیم:
1️⃣ دورهای که موضوعات جغرافیایی در آن، جنبهی توصیفی داشته است؛
2️⃣ دورهای که مطالعه و کشف نظام معین و وضع #قوانین_جغرافیایی مورد توجه بوده است؛
3️⃣ دورهای که تغییر سیمای محیط و دگرگونی سیارهی زمین از اختصاصات آن بهشمار میرود.
از #محیط که در اینجا سخن رفت، میتوان دو عنوان کاملا مشخص استنباط کرد:
🔸 یکی #محیط_اجتماعی شامل: خانه، مدرسه، مسجد، کلیسا، زمینهای ورزشی، جوامع شهری و روستایی است که همهی سنتها، رفتارها و عقاید شخصی افراد متاثر از آن است.
🔹دیگر، #محیط_طبیعی که نقشپذیری و شکلیابی جوامع انسانی از آن، بیشتر از محیط اجتماعی است.
تاثیرات #محیط_طبیعی، همان نقشی را در جوامع انسانی ایفا میکند که #محیط_اجتماعی در خصیصههای فردی و شخصی پدید میآورد.
⏰ پینوشت:
به مجموعه عواملى که از خارج، #ارگانيسم را دربر مىگيرد و در آن اثر مىکند، #محيط مىگويند. محيط، مجموعهی شرايط و عواملى است که تاريخ، طبيعت، جامعه، روابط فردى و ويژگىهاى خانوادگى و ارثى را مىسازد و از درون و برون، فرد را در خود مىگيرد و مىپروراند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
📌 آمریت محیطی
⭕️ دامنهی تاثیرگذاری انواع محیط بر کیفیت حیات انسان
🔸 تمام شرايط و پديدههاى طبيعى که مستقل از #اراده_انسان هستند و بر کیفیت زندگى او تأثير مىگذارند، #محيط_طبيعى ناميده مىشوند. آبوهوا، نور، رطوبت، دما، اختلاف شب و روز، شرايط اقليمي، پستىوبلندىها و جمعيت از جملهی این عواملاند. امروزه از: کموکيف جادهها، شهرها و روستاها، ساختمانها و انرژىهاى مختلفی که انسان آنها را در خدمت خود درآورده است نیز ذیل محیط طبیعی یاد میشود.
🔹 افراد و اجتماعات -خواه یا ناخواه- در محاصره و احاطهی سنتهاى قومی، آداب و رسوم اجتماعى، سازمانها و نهادهای اجتماعی مختلف هستند. این عوامل #محيط_اجتماعى را شکل مىدهند. محيط اجتماعى بهنوبهی خود شامل: محيط خانوادگي، محیط اتفاقی، محیط انتخابى و محیط تحميلى میشود.
🔸 #محيط_اتفاقى مثل محيط مدرسه، کار و سربازى است. وسايل انتقال افکار و رسانههاى گروهى از نمونههای نوپدید #محیط_انتخابی محسوب میشوند. محيطى که در آن، آزادى بهکلى از بين رفته يا به حداقلها محدوده شده است، #محیط_تحمیلی نام دارد. مثل بازداشتگاه، ندامتگاه، کانونهاى اصلاح و تربيت و ديگر سازمانهاى مشابه.
🔹 هرکدام از این محیطها آمریت خودشان را دارند. از این مقوله میتوان تحتعنوان #آمریت_محیطی یاد کرد. #آمریت_جغرافیا نیز از آن جمله است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadi
|
📌 امر سیاسی: تنظیمگر آمریّتهای محیطی
⭕️ دولت مدرن؛ ایجادگر انحصار جهتِ اِعمال و تعلیق اقتدار
🔸 آدمی وقتی چشم میگشاید، خود را در آغوش محیطهای مختلفی مییابد که هرکدامشان آمریت خاصی دارند. محیطها #فاعل هستند و #اراده و #اختیار انسان را به مبارزه میطلبند.
🔹حتی با فرض اینکه عرصهی عمومی صرفاً با حضور انسانهای فرهیخته شکل گرفته باشد، بازهم این احتمال قابل پیگیری نیست که صرفا با تکیهبر #امر_اجتماعی، امید #تنظیم_و_تنسیق_عرصه_عمومی را داشته باشیم. زیرا:
1️⃣ در #عرصه_عمومی با انسانهای گوناگونی طرف حسابیم که امیال و اهداف متنوعی دارند و از سطح فکر و اقدام متفاوتی برخوردارند؛
2️⃣ با محیطهای غیرانسانی همچون #محیط_طبیعی مواجهیم که جبر سنگین و نسبتا پایدارشان را، فارغ از فهم و توافق انسانی، در بدو امر، بر شکلدادن به عرصهی عمومی تحمیل میکنند.
🔸 آدمی در فضایی زاده میشود که هرکس ساز خودش را مینوازد. ازاینرو #امر_اداره در فقدان #امر_سیاسی محتمل نیست و باید برای آن چارهای اندیشید.
🔹مهار #کثرت_میل_و_فکر_و_اقدام ازیکسو، و فائقآمدن بر #آمریت_محیط_طبیعی ازسویدیگر، انسان را بهتدریج به مکانیزمی سیاسیای متوجه ساخت که ماحصل آن، شکلگیری state یا #دولت_مدرن بوده است.
🔸 اگرچه اصل شکلگیری این #نهاد، کاملا معقول و برخاسته از نیازهای آدمی بوده است، اما این #مکانیزم همچنان قابل تغییر و تصرّف و ارتقاست. حتی این #امکان_عقلانی وجود دارد که بتوانیم به اَشکال تکاملیافتهتری از مکانیزمهای #تنظیم_و_تنسیق عرصه_عمومی و مهار #آمریت_محیطی بیاندیشیم.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
📌 مهار آمریّت اقیانوس
⭕️ خیزش «بازی بزرگ» از خاکستر اسلام اموی آندلس
🔸#ایبریا، محل تولد قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی جدیدی در هزارهی دوم میلادی بود. #جنگهای_صلیبی نقش ماما را بهعهده داشتند. #خیزش_الهیاتی_قرون_وسطا در سواحل منتهاالیه جنوبی اروپا کناره گرفت و فرزند شومش را بر زمین نهاد.
🔹این مولد، ازیکسو از میراث #اسلام_اموی_اندلس تغذیه میکرد و ازسویدیگر از #تغییرات_اقلیمی_قرن_دهم بهره میبرد. ماحصل این ارتزاق را میشد در فائقآمدن بر آمریت اقیانوسها، برای نخستینبار در تاریخ بشر، مشاهده کرد. بدینترتیب از خاکستر #اسلام_اموی در #آندلس، جریان #استعمار متولد شد و با تکیهبر #قدرت_دریایی، با درنوردیدن #اقیانوس، راهی قطب تجاری و صنعتی جهان اسلام، یعنی #هند گردید.
🔸نسل اول استعمار که از شبه جزیرهی ایبریا به راه افتاده بود، با پرچم #اسپانیا و #پرتغال شناخته میشود. #هلند نیز با کسب استقلال از اسپانیا به این نسل پیوست. هوش اقتصادی هلندیها با خلق #بورس، گوی سبقت را از همترازان خود ربود. مقرر شد که ثروت گردهمآمده در بورس هلند، پشتیبان چپاول #هند شود. حفاظت از استعماری که در هند و جزایر مالزی و اندونزی شکل گرفته بود، ایجاب میکرد که همسایگان هند نیز بهنحویازانحاء مهار شوند. این تدبیر به #بازی_بزرگ شهرت پیدا کرد.
🔹این امر، سرنوشت #ایران را نیز به این بازی گره زد. ایران معاصر در بحبوحهی تدابیر ژئوپلیتیکی استعمارگران برای حفاظت از مستعمراتشان در آسیا، چشم به جهان گشود و خود را در بطن #نظم_جدید_جهانی پیدا کرد.
#آمریت_جغرافیا
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
خدایا!
در کتاب کریمت فرمودی که آدمیان را با آنانی محشور خواهی کرد که در دنیا دوستشان داشتند.
پروردگارا!
ما به این وعدهی تو امید بستهایم.
تو بر دلها آگاهی و نیک میدانی که ما این مرد را از صمیم جانمان دوست داشتیم.
به او غبطه میخوردیم که از سربازان همان گهوارههایی بود که خمینی کبیر به آنها استشهاد فرموده بود.
از آنانی بود که برای نهضت الهی زاده شدند؛
برای راه او دویدند...
برای او از جان مایه گذاشتند...
سنگ دیپلماسیِ میدانی را با افتخار به سینه زدند...
اینک که آغوش خود را بهسوی جان بیقرار و پرکار و خستهی ایشان گشودهای، باز هم به او غبطه میخوریم.
خدایا!
این مسیر و این آغاز و پایان را از دوستداران ایشان نیز دریغ مفرما.
هدایت شده از خبر فوری سراسری
.
♨️ جلسه فرماندهان مقاومت در تهران
🔹فرماندهان مقاومت پس از حضور در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی، صبح امروز با حضور در یک جلسه مشترک، آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی و بر ادامه جهاد تا تحقق پیروزی در غزه تاکید کردند.
🔹در این جلسه سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، سردار سلامی فرماندهکل سپاه پاسداران، نمایندگان گروههای مقاومت از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حزبالله، انصارالله و گروههای مقاومت عراق شرکت داشتند.
📌 خبر فوری سراسری
@fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بیبیسی:
من از دیپلماتهای غربی و منطقهای میشنوم که میگویند آقای 🌹 امیرعبداللهیان 🌹 یک دیپلمات عملگرا و بسیار فعال بود.
📌 الهیات جغرافیا
⭕️ #انشقاق_الهیاتی_جغرافیا
#جغرافیا، نخستین محیطی است که لاجرم، بشر در آغوش #آمریت_محیطی آن متولد میشود. حتی اگر نوع مواجهه با امکان و امتناعهای برخاسته از جغرافیا برای زیستن در #عرصه_عمومی را _دستکم در بدو امر_ فاقد ارزشهای ازپیشتعیینشده بدانیم، پس از #اسکان در یک منطقه، بهنحو گریزناپذیری «ارزشهای اجتماعی» و «اشکال مختلف زندگی» متناسب با این امکانها و امتناعها، یکی پس از دیگری، سر برمیآورند.
فرهنگها و آیینها و #سبک_زندگی، در حلقهی امن #امتناعات_جغرافیایی امکان پذیرفتهاند و تداوم و بسط پیدا کردهاند. کوهستانها، بیابانها و دریاها از اولین #عوارض_طبیعی_جغرافیایی دخیل در ایجاد امتناع برای انتشار اجتماعات اولیهای بودند. آغوش جلگهها و کنار چشمهها و رودها، نخستین سکونتگاههای بشر نوپا محسوب میشد. اما ناگهان، ضرورت انتشار بر این جمعیت اولیه عارض شد. چه چیزی میان آن #امت_واحده جدایی انداخت؟ چرا گروهی از مردمان غنوده در جلگهها، رنج غلبه بر امتناع کوهستان و بیابان و دریا را بر خود گوارا کردند و با پشت سر نهادن آنها، شیوهی زندگی مطلوبشان را مهیا ساختند؟ پاسخ یک چیز بیشتر نیست: #پیامبران و #رسولان.
ازآنجاییکه ارزشهای الهیاتی عامل بسیار مهم و موثری در #تحرک_جغرافیایی برای غلبه بر #آمریت_محیط_طبیعی بوده است، میتوان سر سخن در باب #الهیات_جغرافیا را باز کرد و در کنار #فلسفه_جغرافیا از #الهیات_جغرافیا نیز بحث نمود.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadi
|
📌 #هم_پیوندی_روش_شناختی تاریخ و سیاست و جغرافیا
#فلسفه_سیاسی از #زندگی_خوب میپرسد. البته پاسخ اینکه «چگونه میتوان خوب زندگی کرد؟» به پاسخ «بشر تاکنون چگونه زندگی کرده است؟» گره خورده است. «چگونه بودن در اینک و اینجا» با «چگونه بودیم در دیروز و دیگر جا» ارتباط دارد.
آمیزش گذشته و حال و آینده، موجب امتزاج آفاق #تاریخ و #سیاست و #جغرافیا است؛ #الهیات و #فلسفه و #علم را نیز به هم میدوزد. #هماهنگی_روش_شناختی این سه، در این آمیزش و امتزاج ضرورت مییابد تا با یک #مکانیزم مشخص، #وحی و #عقل و #تجربه دور یک میز بنشینند؛ زبان همدیگر را بفهمند و بههمدیگر پاسخ دهند.
هر ملتی که در یک جغرافیای مشترک، زمان مدیدی را در کنار هم زیسته؛ از تهدیدهای مشترک جان سالم بهدر برده و از منافع مشترک بهرهمند شده باشد، در معرض این #هم_فهمی است. اگرچه #گرایش و #بینش و #کنش ملی، خواه یا ناخواه، بهتدریج به نصابی از تفاهم سوق پیدا میکند، اما باید پرسید:
1️⃣ چه مقدار از تعامل #روح_ملت با #ذهن_ملت و #جوارح_ملت بر ایشان خودآگاه شده و مدوّن گردیده است؟
2️⃣ این تفاهم و تعامل، با ظهور چه تغییراتی به هم میریزد و بستن #عهد_جدید را برای آن ملت ضروری میکند؟
تغییر در تعادل #آمریت_محیطی، بهویژه ظهور #تعادل_جغرافیایی جدید، بزنگاهی است که میتواند هماهنگی روحی و ذهنی و کالبدی ملت را مختل کرده و نظم #عرصه_عمومی را نیازمند تنظیم مجدد نماید. ازاینرو میان ظهور #تعادل_جغرافیایی جدید با آغاز #دوران_جدید در جهان رابطه وجود دارد. مطالعه این روابط به #فلسفه_روش متکاملتری محتاج است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
📌 #جغرافیای_بعثت
⭕️ پهنههای جغرافیایی در #طرح_تاریخی_انبیاء
🔹آدمی، خانهبهدوش جغرافیای #زمینِ_دنیا است. برقراری نسبتی حقیقی میان «خصوصیتهای فرهنگی یک جامعه» با همان «#محیط_جغرافیایی که هر ملتی برای #اسکان و سکونت انتخاب کرده است»، بنیان #علم_جغرافیا را تشکیل میدهد. انفتاح و انسداد تمدنی نیز در یک نگاه دقیق، همواره با #امکان_و_امتناع_جغرافیایی پیوند مستقیم داشته است.
🔸جابهجایی و #هجرت در #پهنههای_جغرافیایی رخ داده است. این هجرتها در نخستین دورهی تمدنی بشر، به ارزشهای الهیاتی تکیه داشتهاند. آموزههای پیامبران و جامهی تحقق پوشاندن به #سبک_زندگی برپایهی آن آموزهها، نخستین محرک این هجرتها بود.
🔹دلبستگان به آیین انبیاء دست به دامان #امتناعات_جغرافیایی شدند و ضمن بهرهجستن از #گرانی_تعقیب_و_گریز در آنسوی کوهها، ماورای بحرها و حیرت بیابانها، محیط نسبتا امنی را برای #زندگی_خوب (آنگونه که باور داشتند)، انتخاب کردند.
🔸اگر جلگه #بینالنهرین اولین سکونتگاه #ما_بعد_طوفان باشد، گمان میرود #فلات_ایران و قلعههای طبیعی آن، یکی از گریزگاههای مساعدی است که #قوم_اولین را در دامان خود پناه داد و میزبان تنها ملتی شد که هیچگاه در تاریخ #بت نپرستیدهاند.
🔹شکلگیری آیینی در #ایران_باستان که جوهرهی آموزههای #ابراهیم_حنیف در آن بازتاب روشنی دارد، این گمانه را تقویت میکند.
#اقتضائات_جغرافیایی
#انشقاق_الهیاتی_جغرافیا
#الهیات_جغرافیا
#حرکت_عمومی_بشر
#ابراهیم
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🔹#ابراهیم علیهالسلام متولد سرزمین #اور (Ur)، اولین سکونتگاهی است که تمدنشناسان آن را الگوی تشکیل #شهر دانستهاند. این الگو در تمدن #سومر پدید آمد. آن حضرت در اثنای درگیریاش با #نمرود، به سمت #بابل و #حله حرکت کرد؛ بعد از ماجرای افکندهشدن در آتش نیز راهی #شامات (Levant) و مشخصا #فلسطین گردید.
🔸غار مخپلا (Cave of the Patriarchs)، واقع در منطقهای کوهستانی #الخلیل یا #حبرون، در کرانهی باختری #رود_اردن، پیکر مطهر دومین #نبی_اولوالعزم الهی را در آغوش خود دارد. حضور و #اسکان تاریخساز #ابراهیم_حنیف در منتهیالیه جنوبی کوهستانهای #آناتولی، بهمنظور پایهگذاری فرهنگی خاص در پهنهی کرانههای #مدیترانه، از مهمترین بزنگاههای مطالعات #الهیات_جغرافیا است. ایشان با فرهنگ مردمان #کنعان یا #فنیقیه تماس گرفتند. #پالسجینها نیز که از اصلیترین اقوام کوچکرده به #یونان بودند، در متن #فرهنگ_کنعانی بالیدند و راهی جزایر اژه شدند.
🔹جزایر #دریای_اژه، که از کوهستانهای آناتولی در منطقهی #تراکیا دامن برچیده و همچون خلوتگاههایی طبیعی و محصور در دریا، در کرانههای #مدیترانه سر برآوردهاند، از دیگر پهنهها و سکونتگاهی هستند که #تعقیب_و_گریز در آن زمان، بسیار گران و چهبسی غیرممکن بوده است. گمان میرود در این محیط ممتنع، فرهنگی به تأسی از آموزههای #ابراهیم_حنیف امکان تولد و رشد داشته است؛ فرهنگی که #پولیس و #فلسفه از ماترک آن محسوب میشوند. طبیعتا در این فرهنگ تحریفهایی رخ داده است، شبیه تحریف دیگر ادیان ابراهیمی.
#طرح_تاریخی_انبیاء
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
#فهرست
فهرست مباحث مرتبط با #الهیات_جغرافیا _ اردیبهشت 1403
🔴 بازی بزرگ در مرزهای ایران تمدنی
https://eitaa.com/doranejadid/594
🔴 فلسفهی جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/595
🔴 موانع ملتساز
https://eitaa.com/doranejadid/598
🔴 هجرت قدرت در پهنههای جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/600
🔴 ترمینولوژی جغرافیای سیاسی
https://eitaa.com/doranejadid/601
🔴 خلاقیت جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/602
🔴 آمریت محیطی
https://eitaa.com/doranejadid/603
🔴 امر سیاسی: تنظیمگر آمریت محیطی
https://eitaa.com/doranejadid/604
🔴 مهار آمریت اقیانوس
https://eitaa.com/doranejadid/605
🔴 الهیات جغرافیا
https://eitaa.com/doranejadid/620
🔴 تکانههای تعادلهای جغرافیایی
https://eitaa.com/doranejadid/624
🔴 جغرافیای بعثت
https://eitaa.com/doranejadid/625
🔴 الخلیل؛ پهنهی امن غربی
https://eitaa.com/doranejadid/626
🔴 ایران؛ پهنهی ایمن شرقی
https://eitaa.com/doranejadid/632
🔴 جنگهای صلیبی
https://eitaa.com/doranejadid/634
🔴 نبرد برای جغرافیای مقدس
https://eitaa.com/doranejadid/640
🔴 هدفهای صلیبیون
https://eitaa.com/doranejadid/641
🔴 دولت تتونیک
https://eitaa.com/doranejadid/642
🔴 شوالیههای تتونی
https://eitaa.com/doranejadid/644
🔴 خاستگاه جغرافیایی تتونها
https://eitaa.com/doranejadid/645
🔴 جغرافیای جنگ دولتساز
https://eitaa.com/doranejadid/646
🔴 قلعهی مالبورک
https://eitaa.com/doranejadid/647
🔴 توسعهی استحکامات نظامی
https://eitaa.com/doranejadid/648
🔴 تجارت در دولت رهبانی
https://eitaa.com/doranejadid/649
🔴 زوال نظم تتونیک
https://eitaa.com/doranejadid/650
🔴 جغرافیای جنگهای مسلمین در اروپا
https://eitaa.com/doranejadid/651
|
🔹اصطلاح «Perennial Philosophy» را برای نخستینبار، #لایبنیتس از اگوستینوس استویکوس (۱۵۴۰م) اقتباس کرد و برای نامیدن گونهای از تفکر عقلانی بهکار گرفت که در #ایران_باستان حاکم بود. معادل عربی آن، #حکمت_خالده و در فارسی نیز #جاودان_خرد ترجمه شده است.
🔸 منظور لایبنیتس و سنتگرایانی مثل نصر از این اصطلاح، اشاره به تفکری عقلانی است که پیش از فلسفه یونانی، در #ایران رایج بود. جاودان خرد، مابعدالطبیعهای بود که وجودِ حقیقت الهی را برای خلق جمادات و نباتات و حیوانات ضروری میدانست. این حقیقت در نفس انسان نیز حاضر است و به او امکان و معنا میبخشد. اخلاق ایرانیان باستان از این حکمت تغذیه میکرد. بنابر این حکمت، غایت قصوای بشر چیزی نیست جز علم به مبدا کل موجودات؛ که هم در درونشان حضور دارد و هم از بیرون آنها را احاطه کرده است. این حقیقت خاموشنشدنی شبیه آموزهی #انی_لا_احب_الآفلین حضرت #ابراهیم علیهالسلام است.
🔹بنابر برخی روایتهای تاریخی #ابراهیم_حنیف شخصی بهنام #جاماسپ را به کرانهی دریاچهی #اورمیه فرستاد؛ آیین #زرتشت یا دین #مجوس نیز بقایای آن آموزههاست. همین آموزهها در شرق توسعه یافتند و به شکلگیری آیین #برهمایی و #بودایی منتهی گردیدند. #اسکان #اسماعیل علیهالسلام در #امتناعات_جغرافیایی بیابان #حجاز نیز منطبق با اصول #الهیات_جغرافیا است.
🔸 امروز از مناطقی که گرانی #تعقیب_و_گریز در روزگاران باستان، ایمنی مادی به آنها میبخشید، ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی سربرآوردهاند و قاطبهی جمعیت زمین را ذیل فرهنگ خود دربر گرفتهاند.
#طرح_تاریخی_انبیاء
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
🔹اگرچه بسیاری کوشیدهاند تا از آیین #مسیحیت، تصویر کاریکاتوری دینی غیرسیاسی و ظلمپذیر ارائه کنند، اما برآمدن #جنگهای_صلیبی با تکیهبر آموزهی مسیحی #جنگ_مقدس، ساختگیبودن این تصویری را برملا میکند.
🔸#جنبش_صلیبی (Crusading movement) مهمترین جنبش سیاسی در مغربزمین در طلیعهی هزارهی دوم است. فرهنگی که در #هزاره_دوم در #اروپای_غربی شکل گرفت، بهشدت از این جنبش تاثیر پذیرفت و تا پایان #قرون_وسطی دوام آورد. #جنگهای_صلیبی باعث شدند تا #نظم_تتونیک بر سرتاسر اروپا حاکم گردد؛ #نظم_وستفالیایی و الگوی #دولت_مدرن نیز از دل همین نظم سر بر آورده است.
🔹عقبنشینی سیاسی و گامبهگام مسلمانان از اروپا، از اصلیترین تبعات این #جنبش_الهیاتی عظیم بود؛ این عقبنشینی در نهایت موجبات #عقب_ماندگی ایشان را فراهم کرد. جنبش صلیبی، در قامت یک #ایدئولوژی متمایز در این نخستین قرون همین هزاره ظهور کرد و بر سیاست و اقتصاد و معماری جامعه تاثیر گذاشت. آنچه در هستهی سخت جنبش صلیبی بهمثابه قلب تپنده جا بود، عبارت بود از:
1️⃣ نظریه جنگ مقدس
2️⃣ #زیارت اماکن مقدس.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیوچهارسال سکانداری حکیمانه
و اینک شروع سالی نو در هدایت کشتی انقلاب کبیر اسلامی
|
🔸 جنگهای صلیبی (در بین سالهای ۱۰۹۵-۱۲۹۱م / ۴۷۳-۶۷۰ش) از اتحاد #دو_شمشیر مسیحی در #اروپای_غربی سر بر آورد؛ بعدها به این توافق #پاپ و #قیصر، دو طبقهی #فئودال و #مرچنت (Merchant) نیز پیوستند و در بنای #نظم جدید -که در حال شکلگیری بود- مشارکت جستند.
🔹 هدف این اتحاد، بازپسگیری جغرافیایی بود که در #کتاب_مقدس گرامی داشته شده بود؛ این #جغرافیای_مقدس در آن روزگار در دست مسلمانان قرار داشت و بدون درگیری نمیشد آن را بازپس گرفت.
🔸#اورشلیم در نقطهی کانونی این سرزمینهای مقدس بود. #عهد_عتیق و #عهد_جدید به صراحت، پیروان خود را به #زیارت این #جغرافیا دعوت کرده بود. همزمان با نخستین موج #جنگهای_صلیبی، نبردهای خونبار دیگری در #ایبریا و #بیزانس شکل گرفتند؛ این مواجهات تا قرن پانزدهم میلادی ادامه یافتند.
🔹همپای اندیشیدن به چگونگی #امر_اداره و #تنظیم_و-تنسیق نیازها و مسالههای #عرصهی عمومی در چنین محیط بحرانزدهای، نخستین جرقههای #نظم_وستفالیایی نیز زده شد؛ با صورتبندی ایدهی #دولت_مدرن، شیوهی واحدبندی سرزمینی در جغرافیای طبیعی نیز مشخص گردید و بدینترتیب، جهان بهسمت سیمایی که امروز میشناسیم، سوق پیدا کرد.
#الهیات_جغرافیا
#جنگ_مقدس
#سرزمین_مقدس
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid