eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
880 دنبال‌کننده
396 عکس
52 ویدیو
17 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار.
مشاهده در ایتا
دانلود
| خدایا! در کتاب کریمت فرمودی که آدمیان را با آنانی محشور خواهی کرد که در دنیا دوستشان داشتند. پروردگارا! ما به این وعده‌ی تو امید بسته‌ایم. تو بر دل‌ها آگاهی و نیک می‌دانی که ما این مرد را از صمیم جان‌مان دوست داشتیم. به او غبطه می‌خوردیم که از سربازان همان گهواره‌هایی بود که خمینی کبیر به آن‌ها استشهاد فرموده بود. از آنانی بود که برای نهضت الهی زاده شدند؛ برای راه او دویدند... برای او از جان مایه گذاشتند... سنگ دیپلماسیِ میدانی را با افتخار به سینه زدند... اینک که آغوش خود را به‌سوی جان بی‌قرار و پرکار و خسته‌ی ایشان گشوده‌ای، باز هم به او غبطه می‌خوریم. خدایا! این مسیر و این آغاز و پایان را از دوست‌داران ایشان نیز دریغ مفرما.
▪️إنَّ حُزْنَنَا عَلَيْهِ عَلَى قَدْرِ سُرُورِهِمْ بِهِ إِلاَّ أَنَّهُمْ نَقَصُوا بَغِيضاً وَ نَقَصْنَا حَبِيباً همانا اندوه ما بر شهادت او، به اندازۀ شادى دشمنان بر کشته شدن اوست، جز آن كه از آنان يك دشمن، و از ما يك دوست كم شد.
هدایت شده از خبر فوری سراسری
. ♨️ جلسه فرماندهان مقاومت در تهران 🔹فرماندهان مقاومت پس از حضور در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی، صبح امروز با حضور در یک جلسه مشترک، آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی و بر ادامه جهاد تا تحقق پیروزی در غزه تاکید کردند. 🔹در این جلسه سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، سردار سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران، نمایندگان گروه‌های مقاومت از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های مقاومت عراق شرکت داشتند. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی: من از دیپلمات‌های غربی و منطقه‌ای می‌شنوم که می‌گویند آقای 🌹 امیرعبداللهیان 🌹 یک دیپلمات عملگرا و بسیار فعال بود.
📌 الهیات جغرافیا ⭕️ ، نخستین محیطی است که لاجرم، بشر در آغوش آن متولد می‌شود. حتی اگر نوع مواجهه با امکان و امتناع‌های برخاسته از جغرافیا برای زیستن در را _دست‌کم در بدو امر_ فاقد ارزش‌های ازپیش‌تعیین‌شده بدانیم، پس از در یک منطقه، به‌نحو گریزناپذیری «ارزش‌های اجتماعی» و «اشکال مختلف زندگی» متناسب با این امکان‌ها و امتناع‌ها، یکی پس از دیگری، سر برمی‌آورند. فرهنگ‌ها و آیین‌ها و ، در حلقه‌ی امن امکان پذیرفته‌اند و تداوم و بسط پیدا کرده‌اند. کوهستان‌ها، بیابان‌ها و دریاها از اولین دخیل در ایجاد امتناع برای انتشار اجتماعات اولیه‌ای بودند. آغوش جلگه‌ها و کنار چشمه‌ها و رودها، نخستین سکونت‌گاه‌های بشر نوپا محسوب می‌شد. اما ناگهان، ضرورت انتشار بر این جمعیت اولیه عارض شد. چه چیزی میان آن جدایی انداخت؟ چرا گروهی از مردمان غنوده در جلگه‌ها، رنج غلبه بر امتناع کوهستان و بیابان و دریا را بر خود گوارا کردند و با پشت سر نهادن آن‌ها، شیوه‌ی زندگی مطلوب‌شان را مهیا ساختند؟ پاسخ یک چیز بیش‌تر نیست: و . ازآن‌جایی‌که ارزش‌های الهیاتی عامل بسیار مهم و موثری در برای غلبه بر بوده است، می‌توان سر سخن در باب را باز کرد و در کنار از نیز بحث نمود. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadi
| 📌 تاریخ و سیاست و جغرافیا از می‌پرسد. البته پاسخ اینکه «چگونه می‌توان خوب زندگی کرد؟» به پاسخ «بشر تاکنون چگونه زندگی کرده است؟» گره خورده است. «چگونه بودن در اینک و این‌جا» با «چگونه بودیم در دیروز و دیگر جا» ارتباط دارد. آمیزش گذشته و حال و آینده، موجب امتزاج آفاق و و است؛ و و را نیز به هم می‌دوزد. این سه، در این آمیزش و امتزاج ضرورت می‌یابد تا با یک مشخص، و و دور یک میز بنشینند؛ زبان هم‌دیگر را بفهمند و به‌هم‌دیگر پاسخ دهند. هر ملتی که در یک جغرافیای مشترک، زمان مدیدی را در کنار هم زیسته؛ از تهدیدهای مشترک جان سالم به‌در برده و از منافع مشترک بهره‌مند شده باشد، در معرض این است. اگرچه و و ملی، خواه یا ناخواه، به‌تدریج به نصابی از تفاهم سوق پیدا می‌کند، اما باید پرسید: 1️⃣ چه مقدار از تعامل با و بر ایشان خودآگاه شده و مدوّن گردیده است؟ 2️⃣ این تفاهم و تعامل، با ظهور چه تغییراتی به هم می‌ریزد و بستن را برای آن ملت ضروری می‌کند؟ تغییر در تعادل ، به‌ویژه ظهور جدید، بزنگاهی است که می‌تواند هماهنگی روحی و ذهنی و کالبدی ملت را مختل کرده و نظم را نیازمند تنظیم مجدد نماید. ازاین‌رو میان ظهور جدید با آغاز در جهان رابطه وجود دارد. مطالعه این روابط به متکامل‌تری محتاج است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
| 📌 ⭕️ پهنه‌های جغرافیایی در 🔹آدمی، خانه‌به‌دوش جغرافیای است. برقراری نسبتی حقیقی میان «خصوصیت‌های فرهنگی یک جامعه» با همان « که هر ملتی برای و سکونت انتخاب کرده است»، بنیان را تشکیل می‌دهد. انفتاح و انسداد تمدنی نیز در یک نگاه دقیق، همواره با پیوند مستقیم داشته است. 🔸جابه‌جایی و در رخ داده است. این هجرت‌ها در نخستین دوره‌ی تمدنی بشر، به ارزش‌های الهیاتی تکیه داشته‌اند. آموزه‌های پیامبران و جامه‌ی تحقق پوشاندن به برپایه‌ی آن آموزه‌ها، نخستین محرک این هجرت‌ها بود. 🔹دل‌بستگان به آیین انبیاء دست به دامان شدند و ضمن بهره‌جستن از در آن‌سوی کوه‌ها، ماورای بحرها و حیرت بیابان‌ها، محیط نسبتا امنی را برای (آن‌گونه که باور داشتند)، انتخاب کردند. 🔸اگر جلگه اولین سکونت‌گاه باشد، گمان می‌رود و قلعه‌های طبیعی آن، یکی از گریزگاه‌های مساعدی است که را در دامان خود پناه داد و میزبان تنها ملتی شد که هیچ‌گاه در تاریخ نپرستیده‌اند. 🔹شکل‌گیری آیینی در که جوهره‌ی آموزه‌های در آن بازتاب روشنی دارد، این گمانه را تقویت می‌کند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔹 علیه‌السلام متولد سرزمین (Ur)، اولین سکونت‌گاهی است که تمدن‌شناسان آن را الگوی تشکیل دانسته‌اند. این الگو در تمدن پدید آمد. آن حضرت در اثنای درگیری‌اش با ، به سمت و حرکت کرد؛ بعد از ماجرای افکنده‌شدن در آتش نیز راهی (Levant) و مشخصا گردید. 🔸غار مخپلا (Cave of the Patriarchs)، واقع در منطقه‌ای کوهستانی یا ، در کرانه‌ی باختری ، پیکر مطهر دومین الهی را در آغوش خود دارد. حضور و تاریخ‌ساز در منتهی‌الیه جنوبی کوهستان‌های ، به‌منظور پایه‌گذاری فرهنگی خاص در پهنه‌ی کرانه‌های ، از مهم‌ترین بزنگاه‌های مطالعات است. ایشان با فرهنگ مردمان یا تماس گرفتند. نیز که از اصلی‌ترین اقوام کوچ‌کرده به بودند، در متن بالیدند و راهی جزایر اژه شدند. 🔹جزایر ، که از کوهستان‌های آناتولی در منطقه‌ی دامن برچیده و هم‌چون خلوتگاه‌هایی طبیعی و محصور در دریا، در کرانه‌های سر برآورده‌اند، از دیگر پهنه‌ها و سکونت‌گاهی هستند که در آن زمان، بسیار گران و چه‌بسی غیرممکن بوده است. گمان می‌رود در این محیط ممتنع، فرهنگی به تأسی از آموزه‌های امکان تولد و رشد داشته است؛ فرهنگی که و از ماترک آن محسوب می‌شوند. طبیعتا در این فرهنگ تحریف‌هایی رخ داده است، شبیه تحریف دیگر ادیان ابراهیمی. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
فهرست مباحث مرتبط با _ اردیبهشت 1403 🔴 بازی بزرگ در مرزهای ایران تمدنی https://eitaa.com/doranejadid/594 🔴 فلسفه‌ی جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/595 🔴 موانع ملت‌ساز https://eitaa.com/doranejadid/598 🔴 هجرت قدرت در پهنه‌های جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/600 🔴 ترمینولوژی جغرافیای سیاسی https://eitaa.com/doranejadid/601 🔴 خلاقیت جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/602 🔴 آمریت محیطی https://eitaa.com/doranejadid/603 🔴 امر سیاسی: تنظیم‌گر آمریت محیطی https://eitaa.com/doranejadid/604 🔴 مهار آمریت اقیانوس https://eitaa.com/doranejadid/605 🔴 الهیات جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/620 🔴 تکانه‌های تعادل‌های جغرافیایی https://eitaa.com/doranejadid/624 🔴 جغرافیای بعثت https://eitaa.com/doranejadid/625 🔴 الخلیل؛ پهنه‌ی امن غربی https://eitaa.com/doranejadid/626 🔴 ایران؛ پهنه‌ی ایمن شرقی https://eitaa.com/doranejadid/632 🔴 جنگ‌های صلیبی https://eitaa.com/doranejadid/634 🔴 نبرد برای جغرافیای مقدس https://eitaa.com/doranejadid/640 🔴 هدف‌های صلیبیون https://eitaa.com/doranejadid/641 🔴 دولت تتونیک https://eitaa.com/doranejadid/642 🔴 شوالیه‌های تتونی https://eitaa.com/doranejadid/644 🔴 خاستگاه جغرافیایی تتون‌ها https://eitaa.com/doranejadid/645 🔴 جغرافیای جنگ دولت‌ساز https://eitaa.com/doranejadid/646 🔴 قلعه‌ی مالبورک https://eitaa.com/doranejadid/647 🔴 توسعه‌ی استحکامات نظامی https://eitaa.com/doranejadid/648 🔴 تجارت در دولت رهبانی https://eitaa.com/doranejadid/649 🔴 زوال نظم تتونیک https://eitaa.com/doranejadid/650 🔴 جغرافیای جنگ‌های مسلمین در اروپا https://eitaa.com/doranejadid/651
| 🔹اصطلاح «Perennial Philosophy» را برای نخستین‌بار، از اگوستینوس استویکوس (۱۵۴۰م) اقتباس کرد و برای نامیدن گونه‌ای از تفکر عقلانی به‌کار گرفت که در حاکم بود. معادل عربی آن، و در فارسی نیز ترجمه شده است. 🔸 منظور لایبنیتس و سنت‌گرایانی مثل نصر از این اصطلاح، اشاره به تفکری عقلانی است که پیش از فلسفه یونانی، در رایج بود. جاودان خرد، مابعدالطبیعه‌ای بود که وجودِ حقیقت الهی را برای خلق جمادات و نباتات و حیوانات ضروری می‌دانست. این حقیقت در نفس انسان نیز حاضر است و به او امکان و معنا می‌بخشد. اخلاق ایرانیان باستان از این حکمت تغذیه می‌کرد. بنابر این حکمت، غایت قصوای بشر چیزی نیست جز علم به مبدا کل موجودات؛ که هم در درونشان حضور دارد و هم از بیرون آن‌ها را احاطه کرده است. این حقیقت خاموش‌نشدنی شبیه آموزه‌ی حضرت علیه‌السلام است. 🔹بنابر برخی روایت‌های تاریخی شخصی به‌نام را به کرانه‌ی دریاچه‌ی فرستاد؛ آیین یا دین نیز بقایای آن آموزه‌هاست. همین آموزه‌ها در شرق توسعه یافتند و به شکل‌گیری آیین و منتهی گردیدند. علیه‌السلام در بیابان نیز منطبق با اصول است. 🔸 امروز از مناطقی که گرانی در روزگاران باستان، ایمنی مادی به آن‌ها می‌بخشید، ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی سربرآورده‌اند و قاطبه‌ی جمعیت زمین را ذیل فرهنگ خود دربر گرفته‌اند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
| 🔹اگرچه بسیاری کوشیده‌اند تا از آیین ، تصویر کاریکاتوری دینی غیرسیاسی و ظلم‌پذیر ارائه کنند، اما برآمدن با تکیه‌بر آموزه‌ی مسیحی ، ساختگی‌بودن این تصویری را برملا می‌کند. 🔸 (Crusading movement) مهم‌ترین جنبش سیاسی در مغرب‌زمین در طلیعه‌ی هزاره‌ی دوم است. فرهنگی که در در شکل گرفت، به‌شدت از این جنبش تاثیر پذیرفت و تا پایان دوام آورد. باعث شدند تا بر سرتاسر اروپا حاکم گردد؛ و الگوی نیز از دل همین نظم سر بر آورده است. 🔹عقب‌نشینی سیاسی و گام‌به‌گام مسلمانان از اروپا، از اصلی‌ترین تبعات این عظیم بود؛ این عقب‌نشینی در نهایت موجبات ایشان را فراهم کرد. جنبش صلیبی، در قامت یک متمایز در این نخستین قرون همین هزاره ظهور کرد و بر سیاست و اقتصاد و معماری جامعه تاثیر گذاشت. آن‌چه در هسته‌ی سخت جنبش صلیبی به‌مثابه قلب تپنده جا بود، عبارت بود از: 1️⃣ نظریه جنگ مقدس 2️⃣ اماکن مقدس. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سی‌‌وچهارسال سکان‌داری حکیمانه و اینک شروع سالی نو در هدایت کشتی انقلاب کبیر اسلامی
| 🔸 جنگهای صلیبی (در بین سال‌های ۱۰۹۵-۱۲۹۱م / ۴۷۳-۶۷۰ش) از اتحاد مسیحی در سر بر آورد؛ بعدها به این توافق و ، دو طبقه‌ی و (Merchant) نیز پیوستند و در بنای جدید -که در حال شکل‌گیری بود- مشارکت جستند. 🔹 هدف این اتحاد، بازپس‌گیری جغرافیایی بود که در گرامی داشته شده بود؛ این در آن روزگار در دست مسلمانان قرار داشت و بدون درگیری نمی‌شد آن را بازپس گرفت. 🔸 در نقطه‌ی کانونی این سرزمین‌های مقدس بود. و به صراحت، پیروان خود را به این دعوت کرده بود. هم‌زمان با نخستین موج ، نبردهای خون‌بار دیگری در و شکل گرفتند؛ این مواجهات تا قرن پانزدهم میلادی ادامه یافتند. 🔹هم‌پای اندیشیدن به چگونگی و -تنسیق نیازها و مساله‌های عمومی در چنین محیط بحران‌زده‌ای، نخستین جرقه‌های نیز زده شد؛ با صورت‌بندی ایده‌ی ، شیوه‌ی واحدبندی سرزمینی در جغرافیای طبیعی نیز مشخص گردید و بدین‌ترتیب، جهان به‌سمت سیمایی که امروز می‌شناسیم، سوق پیدا کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| در جبهه‌ی مقابل جنگ‌های صلیبی، نه‌تنها مسلمانان، بلکه برخی از گروه‌های مسیحی نیز حضور داشتند. در این جنگ‌ها، که در 9 دوره به وقوع پیوست، سه هدف عمده را پی‌گیری می‌کردند: نخستین هدف، بازپس‌گیری از دست مسلمانان بود. دومین هدف صلیبیون علاوه‌بر بازپس‌گیری ، متوقف‌ساختن کشورگشایی و ایستادن در برابر توسعه‌طلبی بود. درواقع، جنگ با مسلمانان، پاسخی بود به درخواست رهبران امپراتوری برای جلوگیری از پیشروی سلطان سلجوقی در . سومین هدف، مواجهه‌ی نظامی با اهداف مذهبی، سیاسی و اقتصادی در خارج از ، علیه بود. در این جنگ‌ها صلیبیون حاضر شدند حتی با ، علیه گروهی از مسیحیان متحد شوند. در جنگ صلیبی چهارم، که یک شهر مسیحی بود، غارت شد؛ امپراتوری نیز میان جمهوری و تقسیم گردید. در نهمین دوره از ادوار ، این کشتارها در خاتمه یافت. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔸یکی از ادوار ، است که هدف آن‌ها، مسیحی‌سازی اجباری اهالی منطقه‌ی بود. این جنگ‌ها در شرق دریای بالتیک از شروع شد و تا ادامه یافت. 🔹لشکر متشکل بودند از کاتولیک‌های و ؛ پادشاه مسیحی نیز از آن‌ها حمایت می‌کرد. شوالیه‌های تتونیک (Teutonic Knights)، شوالیه‌های صلیبی بودند که در سال 1192 در ، در شهر گرد هم آمدند. آن‌ها ابتدا ماموریت یافتند در ، و مشخصا در بیمارستان بسازند تا در برگزاری مناسک ، به زائران امدادرسانی کنند. 🔸تتون‌ها در جنگ با مسلمانان شکست خوردند؛ بعد از این شکست متوجه ماموریت تازه‌ای در اروپا شدند و به هدف سرکوب پروس‌های بالتی، که از نظر ایشان کافر بودند، به سواحل دریای بالتیک رفتند. این ماموریت در اواخر به اندازه‌ای قوت پیدا کرد که توانستند بر سرتاسر غلبه کنند و دولتی مذهبی به نام (State of the Teutonic Order) را تاسیس نمایند. 🔹 در و در امتداد سواحل جنوب شرقی قرار داشت. قرارگرفتن در این مختصات جغرافیایی به ایشان کمک کرد تا الگوی اداره‌ی خود را در شرق و غرب و جنوب و شمال تعمیم دهند و را در این سرزمین‌ها بگستراند. تسلط دولت تتونیک بر دریا و امکاناتی که ایشان برای در اختیار داشتند به این هدف کمک کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔸 به‌عنوان یک نهاد مذهبی متعل به کلیسای در قامت جامعه‌ای نظامی، در سال 1190م در شهر ، وابسته به پادشاهی اورشلیم شکل گرفت. 🔹 ، دولتی لاتینی بود که پس از نخستین ، در سال ۱۰۹۹م در جنوب تاسیس گردیده و مسیحیت کاتولیک را به‌عنوان مذهبی رسمی اعلان نموده بود. این پادشاهی توانست قریب به 200 سال دوام آورد؛ اما سرانجام در ۱۲۹۱م در جنگ با ، آخرین شهر خود، عکا را از دست داد و فروپاشید. 🔸 پیش از این، فرقه‌ای تحت‌عنوان «خانه‌ی برادران آلمانی مردم مقدس» (The Order of Brothers of the German House of Saint Mary) در وظیفه‌‎ی داشت تا مسیحیان را در سفرهای زیارتی به سرزمین مقدس یاری کنند. در راه به‌طور طبیعی برخی بیمار یا زخمی می‌شدند و به مداوا و طبابت نیاز پیدا می‌کردند. درصدد برآمدند تا بیمارستانی را برای این منظور در اورشلیم تاسیس نمایند. این اقدام با تشکیل مقارن گردید. 🔹 شوالیه‌های تتونیک، مضاف بر راه‌اندازی بیمارستان، ماموریت داشتند از حکومت کاتولیک محافظت کنند. با دامن‌گسترشدن ، ماموریت حفاظت از کاتولیک‌های نیز به رسالت ایشان افزوده شد. این فرقه در حال حاضر نیز زنده است و نشان شوالیه را برای کارهای خیریه اعطا می‌کند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔸 واژه‌ی «Teutones» از ریشه‌ی لاتین «Teutonicus» به‌طور عام به مردمان ژرمن و به‌طور خاص به مردم اطلاق می‌شود. تتون‌ها قبایل باستانی بودند که در نزدیکی تنگه‌ی راهبردی آلبیس (Albis) یا البه (Elbe) اسکان یافتند. 🔹 البه یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های و اصلی‌ترین آب‌راه‌های واقع در بود که بیش‌ترین حجم ترانزیت کشتی را به خود اختصاص می‌داد. خلیج عظیم کودانوس (codanus) مشرف به نیز که پر از جزایر بزرگ و کوچک است، در سمت دیگر این رودخانه قرار دارد. دهانه‌ی رود البه در شهر به صد کیلومتر می‌رسد. 🔸 تتون‌ها قریب به 100 سال پیش از میلاد به اسارت امپراتوری درآمدند. در طی این اسارت، 300 نفر از زنانی که شوهرانشان اسیر شده بودند، ابتدا به‌طور شبانه فرزندان خردسال خود را کشتند و هم‌دیگر را در آغوش گرفته و خفه کردند تا در اختیار رومی‌ها قرار نگیرند. این مرگ افسانه‌گون نشان‌دهنده‌ی شدت خشم توتونی‌هاست. امروزه واژه‌ی «Furor Teutonicus» یا خشم توتونیک، عبارتی ضرب‌المثل‌گونه است که برای اشاره به وحشی‌گری قبایل آلمانی دوره‌ی استفاده می‌شود. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔸 ایده‌ی و از دل برخاسته است. ، عرصه‌ی و برای بقاست. و در کنه سیاست نهفته و جزو جدایی‌ناپذیر آن است. 🔹تزاحم و تضاد هنگام تشکیل اولین گونه‌های اجماعات بشری نیز خود را نشان می‌دهند؛ اما در است که به اوج خود می‌رسند. بنابراین بی‌جا نیست که تکامل اندیشه‌های سیاسی از دل عظیم‌ترین جنگ‌های بشری سربرآورده باشند. 🔸 وقتی گفته می‌شود که تبار و به پیوند می‌خورد، این تبار را صرفا نباید به محدود دانست؛ بلکه باید آن را در دل بزرگ‌تری که تقریبا از در شکل گرفته‌اند، پی‌جویی نمود. 🔹 ازاین‌روست که مطالعه‌ی سلسله‌ی و نظم‌های سیاسی و اداری و بوروکراسی برآمده از آن، برای فهم تبار دولت مدرن حائز اهمیت می‌شود. و در این راستا در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است. 🔸 گمان می‌رود که ویژگی‌های دولت مدرن که برای نخستین‌بار در آلمانی نمایان گردید، بی‌ارتباط با ویژگی‌های نظم تتونیکی که قوم و مشخصا مردمان سرزمین به‌تدریج آن را در سواحل پدید آوردند، نباشد. 🔹توجه به دریا و ، کاربست ویژه‌ی عنصر خشونت و زور، دگردیسی گونه‌ی خاصی از اعتقادات مذهبی و از این ویژگی‌های مهم می‌باشند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔸 (Malbork Castle) ، بزرگ‌ترین قلعه‌ی جهان، شاهدی خاموش از رویدادهای خونین تاریخ اروپاست. این قلعه زمانی برجسته‌ترین قدرتمندان را در خود داشت و شوالیه‌هایش بر سرتاسر مناطق جنوبی و شرقی تسلط داشتند. 🔹 پس از خدمت‌گزاری در به یک سازمان نظامی-مذهبی تبدیل شدند و پس از اتفاقاتی که در رخ داد، مسیر سرزمین‌های را در پیش گرفتند. آن‌ها مجموعه‌ای از مبارزات را ترتیب دادند که هدفشان تبدیل مردم بومی منطقه‌ی بالتیک به مومنان مسیحی و برقراری حکومت مسیحی در آن‌جا بود. تتون‌ها مردمان را بت‌پرست می‌شمردند. بومیان این منطقه در ساختار قبیله‌ای سازمان یافته بودند؛ هر قبیله‌ای رهبر و سلسله‌مراتب مختص خودش را داشت و گونه‌ای از پرستش طبیعت به‌عنوان مذهب، پیشه‌ی آن‌ها بود. 🔸 یکی از دوک‌های لهستان در سال 1226م شوالیه‌های تتونیک را دعوت کرد تا در خاموش‌کردن شورش‌های داخلی به وی کمک کنند. این دعوت نقطه‌ی عطفی در ماموریت این فرقه شد و باعث گردید حوزه‌ی نفوذ ایشان تا گسترش پیدا کند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔸 اقدام نخستین تلاش برای مسیحی‌سازی اروپای مرکزی نبود. پیش از آن‌ها، در سال 1202م، گروهی تحت‌عنوان (Livonian Brothers of the Sword) به مناطق تازه تصرف‌شده شتافته بودند تا از تازه مسیحیان این منطقه محافظت کنند. 🔹 وقتی به این مناطق رسیدند، راه اتحاد با فرقه‌ی برادران شمشیر لیوونی را برگزیدند و در سال 1237م اتحادیه‌ای تحت‌عنوان (Livonian Order) را تشکیل دادند. هدف این اتحادیه ایجاد یک حضور پایدار مسیحی در بود. بدین‌ترتیب یک دولت رهبانی در سرزمین‌های فتح‌شده تاسیس گردید. این دولت از قدرت مذهبی و اداری به‌نحو توأمان برخوردار بود. اگرچه دولت‌های رهبانی در اصول دینی ریشه داشتند، اما در اداره‌ی حکومت، اجرای عدالت و مدیریت اقتصادی از الگوی بهره می‌بردند. بدین‌ترتیب، شمال ، غرب ، و در ذیل این نظم قرار گرفتند. 🔸دولت رهبانی تتونیک برای محافظت از جامعه‌ی در حال رشد، ساخت شبکه‌ای از قلعه‌ها و سازه‌های دفاعی را آغاز کرد. این استحکامات درواقع پایگاه‌های نظامی، مراکز اداری و نمادهای تسلط مسیحیان و گسترش قلمروی ایشان محسوب می‌شد. فاصله‌ی بین قلعه‌ها نباید بیش‌تر از یک روز اسب‌سواری می‌بود. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid