eitaa logo
دروس الشباب
399 دنبال‌کننده
121 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
علیهما السلام () گناه چیست؟ آیا امام حسین علیه السلام از صحابه نبود؟ آنچه در این پیام می خوانید فتوای برخی از بزرگان عامه دربارۀ است. هدف از نقل این پیام دو چیز است: 1- برخی فتاوای اهل سنت مصداق مثل معروف است. مثل فتاوای ایشان در گناه سب صحابه و حرمت لعن قاتلان فرزندان رسول خدا حتی کسانی مثل امام حسن و امام حسین که از شحص پیامبر حدیث شنیده و از صحابی به شمار می روند. 2- شاهدی بر تاثیر برخی مجالس بر امنیت شیعیان در مناطق ترکیبی که با اهل سنت همجوارند. : از دکتر راغب السرجانی: أما علماء السنة فيقول أحمد بن حنبل رحمه الله: إذا رأيت أحدا يذكر أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بسوء، فاتهمه على الإسلام. : به فتوای : کسی که از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به بدی یاد می کند؛ در اسلامش شک کن. وقال إسحاق بن راهويه: من شتم أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم يعاقب ويحبس. : به فتوای (یکی از راویان صحیح بخاری): کسی که به اصحاب پیامبر دشنام دهد، عقاب شده و زندانی می شود. ويقول الإمام مالك: من شتم النبي صلى الله عليه وسلم قتل بكفره، ومن سب أصحابه أُدّب. : به فتوای : کسی که به پیامبر دشنام دهد به خاطر کفرش کشته می شود و کسی که اصحاب آن حضرت را دشنام دهد ، تأدیب می شود. وقال القاضي أبو يعلى: الذي عليه الفقهاء في سب الصحابة؛ إن كان مستحلا لذلك كفر، وإن لم يكن مستحلا لذلك فسق. : نظر فقها در بارۀ دشنام دادن به اصحاب پیامبر چنین است: الف- اگر دشنام دادن به آنان را جایز و روا بداند، کافر است. ب- اگر معتقد به مشروع بودن دشنام نباشد، فاسق است. ويقول ابن تيمية: من زعم أن الصحابة ارتدوا بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا نفرا قليلا لا يبلغون بضعة عشر نفسا، أو أنهم فسقوا عامة الصحابة، فلا ريب في كفره. فتوای (مبدع وهابیت): هر کس معتقد است که اصحاب پیامبر جز عدۀ قلیلی که به 19نفر نمی رسند، همگی مرتد شده اند، و نیز هر کس که اصحاب آن حضرت را فاسق بداند؛ هیچ شکی در کفر او نیست. ويقول أبو زرعة الرازي: إذا رأيت الرجل ينتقص أحدا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم فاعلم أنه زنديق. فتوای : هرگاه دیدی شخصی به یکی از اصحاب پیامبر گیرد (و از درجات آنان می کاهد) پس بدان که او زندیق است. : خارج از دین یا دگراندیش @DUROUS_ALSHABAB
یاد آوری می کنم در تعریف صحابی بین اهل سنت اختلاف است، ان شاءالله بیان خواهم کرد.
VTS_01_1.mp3
29.38M
فال حافظ1 / دکتر میر جلال الدین کزازی نسبت به این فایل داوری نمی کنم، خودتان بشنوید و قضاوت کنید. این چیزیست که خیلی ها گرفتار آن هستند. هزار نکتهٔ باریکتر ز مو این جاست *** نه هر که سر بتراشد قلندری داند آدمها وقتی از چیزی بدشان بیاید، دنبال اشکال و جواب و دلیل هستند و وقتی از چیزی خوششان بیاید، صحت آن را بدیهی می بینند و از منکران تعجب می کنند که چرا نمی فهمند. @DUROUS_ALSHABAB
VTS_01_2.mp3
29.1M
فال حافظ2 / دکتر میر جلال الدین کزازی @DUROUS_ALSHABAB
VTS_01_3.mp3
19.15M
فال حافظ3 / دکتر میر جلال الدین کزازی @DUROUS_ALSHABAB
نقد بداءة النحو.pdf
620.5K
(صفایی بوشهری) برای النحو چند سال قبل، نقدی بر کتاب بدایة النحو نوشتم و پیشنهاداتی برای بهتر شدن کتاب خدمت مدیریت وقت مرکز تدوین عرضه داشتم. پس از انتقال نقد به مؤلف عزیز کتاب حضرت استاد آقای صفایی بوشهری، تغییرات محتوایی جدی در کتاب صورت گرفت، که از مقایسۀ چاپ سابق و چاپ جدید هویدا می شود. البته هنوز هم اشکالات جدی بر این که برای نوشته شده وجود دارد. امروز برخی از دوستان خواهان بارگذار آن نقد شدند. @DUROUS_ALSHABAB
اسب نامه.pdf
220.2K
این نمونه ای از کار یک دانش آموز است، که با استفاده از جستجوهای اینترنتی این نوشته را گرد آورده است. : گاهی نوآوری در ارائۀ مطلب است. یعنی روش بیان یا شکل ظاهری نوشته یا ارائۀ مثال های کاربردی هم نوآوری است. بنابراین نوشته های همگی که در هنگام نوشتن یا نسبت به ظاهر تحقیق خود یا نسبت به مثال ها یا دلیل های جدید دقت می کنید، قابل تقدیر است. @DUROUS_ALSHABAB
أسلوب حذف.pdf
667.5K
نوشتۀ طلبۀ پایه3 مدرسه علیهما السلام اگر از دوستان مشهد ایشان را می شناسند، برای خود ایشان هم ارسال کنند شاید خودش هم نوشته اش را نداشته باشد. و @DUROUS_ALSHABAB
امروز کلاس زیاد دارم، توفیق بارگذاری پیامی ندارم.
معنا و استعمالات در واژۀ واژۀ عهد دو کاربرد دارد: کاربرد نخست: به معنای نگهدارى کردن و مراعات کردن پى در پى یک چیز. در اقرب الموارد گويد: «عَهِدَ فُلَانٌ الشَّيْ‏ءَ» يعنى آنرا پى در پى نگهدارى و مراعات كرد. کاردبرد دوم: به معنای پیمان نکته: وجه تسمیۀ : پيمان را از آن جهت عهد می نامند كه مراعات آن لازم است (مفردات راغب). وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ اسراء: 34. عهد با واژۀ : اگر به معنى امر و توصيه ای که حفظ و مراعاتش لازم است به کار رود با می آید. مانند: وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ ... (بقره: 125). عَهِدْنا بمعنى دستور داديم و امر كرديم است ولى چون دستور اكيد و لازم المراعاة است لذا با عَهِدْنا تعبير آورده شده أَ لَمْ‏ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ‏ (يس: 60) : از باب مفاعله؛ و در اصل، نوعی رابطۀ دو طرفه است. (عَاهَدَ یُعَاهِدُ مُعَاهَدَةً) بنابر این یعنی: با همديگر پيمان بستن پيماني كه لازم الاجرا است و باید مراعات شود. مانند: إِلَّا الَّذِينَ‏ عاهَدْتُمْ‏ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ‏ (توبه: 7) و البته گاهی واژۀ برای به کار می رود، زیرا پیمان و قراری یک طرفه است. مثل:‏ وَ مِنْهُمْ مَنْ‏ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَ‏ (توبه: 75). پيداست كه‏ عاهَدَ در آيه پيمان شديد را ميرساند زيرا عهد يكطرفى و فقط از جانب بنده است. اکنون نادرستی برخی از ترجمه ها از آیۀ «قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنا» (آل عمران : 183) را ببینید. دوستان نقد خود بر ترجمه های موجود از این آیه بنویسید و برایم ارسال کنید. @DUROUS_ALSHABAB
در معنای فعل برخی از ترجمه ها از آیۀ «قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنا» (آل عمران : 183) و : گفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته‏» (نقد: به معنای ، در حالی که به معنای أوصَی (العین، خلیل - اساس البلاغة، زمخشری) یا أمَرَ (مجمع البحرین، طریحی) است. : « گفتند: خدا از ما پيمان گرفته‏» (: همانند ترجمۀ قبل) : « گفتند: «خدا با ما پيمان بسته‏» (: مثل قبلی. با این تفاوت که را به معنای دانسته است.) : « گفتند: همانا خداوند (در كتاب‏هاى آسمانى) به ما سفارش كرده‏» (: ترجمه اش است جز اینکه مطلب داخل () اضافه است و نیازی به آن نیست.) : «گفتند: خدا به ما سفارش كرده است‏» ( ) @DUROUS_ALSHABAB
بخشی از آنچه در این کتاب می خوانیم: 1. قرآنی و روایی امر به معروف و نهی از منکر. 2. ادلهٔ فوق. 3. فقهای امامیه از سده های نخستین تا عصر صاحب جواهر. 4. تعریف معروف و منکر و محدوده و شرایط امر و نهی. 5. فقیه و ریشه های روایی و تاریخی آن در فقه امامیه و بررسی آراء مرتبط با آن. 6. و قضاوت. 7. امر به معروف و نهی از منکر در . 8. امر به معروف و نهی از منکر و تعامل با . 9. امر به معروف و نهی از منکر و . 10- کارمندی در حکومت و..... . قیمت با : 80 تومان @DUROUS_ALSHABAB
در برشی از کتاب امر به معروف و نهی از منکر جواهر الکلام اجرای حدود و قضاوت توسط فقهاء عصر غیبت: و در هر حال، برخی - بنا به آنچه از بعضی از آنان نقل شده - گفته اند: برای فقهائی که با تمسک به ادله تفصیلی و استدلالیِ، به احکام شرعی آگاهند، جایز است که در حال غیبت امام علیه السلام، حدود شرعی را اجرا نمایند، همان طور که در صورت ایمنی از ضررِ سلطان و حاکم وقت، برای آنان حکم کردن(قضاوت) بین مردم، جایز است. و نیز بر مردم واجب است که آنان را بر اجرای حدود، یاری نمایند، همان طور که یاری امام بر آنان واجب است. و قائلین این فتوا عبارتند از: ، و ، ، ، و ، ، ، ، ، ، و ... . بلکه این فتوا بین فقهاء مشهور است، و بلکه – بالاتر از این –، من نسبت به این فتوا مخالفتی نیافتم، جز آنچه که از ظاهر عبارات ابن زهره و ابن ادریس نقل شده؛ ولی من خودم این مسأله را در آثار این دو نفر بررسی ننموده ام، و ممکن است که بررسی آراء این دو، خلافِ این نقل را ثابت کند –، یعنی آنان هم همین فتوا را قبول داشته باشند – زیرا سابقاً شنیدی که این دو، بر جواز اجرای حدود توسط حاکم منصوب از جانب امام ادعای اجماع نموده اند، و فقیه نیز در ضمن حاکمِ منصوب از ناحیه امام، داخل است . پس بنابر این توضیحات، و با توجه به عبارتی که سابقاً از ابن زهره و ابن ادریس نقل کردیم، بر جواز اجرای حدود توسط فقیه اجماع است، نه بر عدم جواز . ..... او در ادامه به بررسی تفصیلی روایات و اقوال فقها می پردازد و در نهایت از منکرین ولایت فقیه در اجرای حدود، تعجب می کند و می گوید: گویا این عده، طعم فقه را نچشیده اند. و گویا از لحن و سبک و رموز اقوال ائمه هیچ چیزی را نفهمیده اند، و در منظور امام از این سخن:« من او را حاکم بر شما و قاضی و حجت و خلیفه و... قرار دادم »، درنگ ننموده اند، در حالی که ظاهر است که مراد از این عبارات، نظم بخشیدن به شیعه است، نسبت به بسیاری از اموری که به ائمه مربوط می شود. و به خاطر همین است که سلار در کتاب مراسم – در همان عبارتی که چند صفحه قبل نقل کردیم – معتقد است که ائمه امور مربوط به منصب امامت را به فقهاء تفویض نموده اند . @DUROUS_ALSHABAB
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت اشرف کائنات، خاتم الانبیاء، حضرت محمّد مصطفی صلّی‌الله‌علیه‌وآله و همچنین ولادت فرخندۀ بزرگ پرچمدار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌ نمائیم. از حضرت علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: 🌸 «با غير از زبانتان، دعوت‌كنندۀ مردم به دین باشيد؛ بايد مردم از شما پرهيزگارى، تلاش و جدیّت، برپاداشتن نماز و خیرات را ببينند؛ كه همين، دعوت صحیح است.» 🌼 «قال أبوعبدالله عليه‌السلام: كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم، ليروا منكم الورع والاجتهاد والصلاة والخير، فإن ذلك داعية.» 📚 كافی (شیخ‌کلینی)، ج۲، ص۷۸، ح۱۴ وسائل الشیعة (شیخ‌حرعاملی)، ج۱، ص۵۶ 🍀 بنابر روایت مشهور امام صادق علیه‌السلام: "هر کس روز هفدهم ربیع‌الاول را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزۀ شصت سال را برایش بنویسد." خوش به حال کسی که همچو من محروم نباشد. @DUROUS_ALSHABAB
در محیطی که بیشتر طلاب رفت و آمد می کنند، حضور داشتم. رفتم سرویس بهداشتی، منظره ای تعجب آور دیدم، نه یک یا دو نفر، بلکه بیشتر از آقایان را دیدم که پس از خروج از سرویس بهداشتی، حتی برای شستن دست هم سراغ شیر آب نرفتند. این در حالی است که 25 سال قبل، همۀ اساتید پس از خروج از سرویس بهداشتی وضو می گرفتند. می گفتند: روایت است که وضو نور است. حیف است انسان خودش را از این نور محروم کند. ما هم که گهگاهی وضو نمی گرفتیم، از وضو نگرفتن خودمان خجالت می کشیدیم. کسی ما را مجبور نمی کرد. ولی 1- این روایات به گوشمان خورده بود، 2- اهل عمل به این روایات را هر روز و هر لحظه می دیدیم. این روایات چنان در جان طلاب آن روزگار نشسته بود که الآن هم اگر بدون وضو از سرویس ها خارج شویم، گویا چیزی کم داریم. بیچاره طلاب الآن که از دیدن منظره هایی مثل آنچه ذیلا می گویم، محروم اند: الف- اذان گفتن اساتید با صدای بلند در حیاط یا نمازخانه مدرسه. ب- اذان دسته جمعی ج- نماز شب اساتید در مدرسه د- وضو گرفتن اساتید برای غیر نماز (البته هنوز برخی اساتید که مثل بنده بی حال نیستند، وجود دارند. کونوا دُعاة الناس بأعمالکم و لا تکونوا دعادة الناس بألسنتکم) ه_ پیاده روی با اساتید در مسیر مدرسه تا حرم یا مثل آن و- خاطره گویی اساتید ز- دیدار اساتید در منزل و دیدن کتابخانه و سیرۀ عملی و زاهدانه و فقیرانۀ علمای حوزه که هنوز هم در میان اساتید گم نام حوزه وجود دارد. ح- برگزاری دروسی اضافه بر دروس رایج در علوم مختلف اسلامی (سراغ هیئت یا نجوم و ریاضی نروید، حداقل در اخلاق و فقه و ادبیات و فلسفه و عرفان و کلام و تفسیر هم نداریم .) ط-... @DUROUS_ALSHABAB
اسم مصدر حاصل مصدر.PDF
2.4M
کتاب حاضر که در سال 1332 توسط دکتر به زبان فارسی نوشته شده است با استفاده از کتب چون المعجم فی معاییر اشعار العجم و تفسیر ابوالفتوح و نهج الأدب و صرف و نحو زبان فارسی و مثنوی و آثار نظامی و آثار زبان شناسانی که در حوزۀ زبان های تحقیق داشته اند نوشته شده است. @DUROUS_ALSHABAB
( ) ( ) اختلاف در کسانی که روایات را به راحتی و با فراوان و بر اساس می دهند، توصیه می کنم با صبر و حوصله این پیام را بخوانند. برقی در کتاب المحاسن روایتی دارد که در ترجمۀ آن حداقل 5 نظریه وجود دارد و بازگشت همگی آنها به ادعای در کتابت حدیث است. (از راه برون رفت از این اختلاف بگذریم که نه بنده در سطح آن هستم و نه مخاطبین حوصلۀ آن را دارند) متن حدیث: المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص612 33 عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ : مَنْ‏ قَبْراً أَوْ مَثَّلَ‏ مِثَالًا فَقَدْ خَرَجَ مِنَ الْإِسْلَامِ‏. اجمالی روایت: «حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند: هر كس قبری را تجديد كند يا مثالى بكشد پس از آیین اسلام خارج شده است. یاد آوری کنید دربارۀ هم توضیحی گفته شود. بر مبنای متأخرین که وثوق صدوری را کنار گذاشته اند، این حدیث ضعیف است. ولی این حدیث نزد قدمای امامیه صحیح و معتبر بوده زیرا آنان یکی از راه های علم به صدور روایت از معصوم را وثوق به کتاب می دانستند، و كتاب اصبغ بن نباته که منبع این حدیث است، كتابى بود كه شيعه تصنيف كرده است. و از جمله اصول است. : مشایخ و بزرگان حدیث در لفظ و معنای این حدیث اختلاف دارند، آنچه می خوانید مختصری از نظریات آنان پیرامون این حدیث است: 1- (محمد بن حسن صفار) معتقد بود لفظ ین روایت با ( ) است. كه شاگرد صفار و استاد شیخ صدوق است به نقل از استادش روایت را چنین معنی می کند: «جايز نيست تجديد و تازه كردن قبر و نه گل ماليدن بر آن بعد از آن كه مدتها گذشته باشد و در اول آن را گل ماليده باشند چون در عرف مى ‏گويند كه تازه كرده است قبر را و ليكن اگر شخصى بميرد و قبر او را گل بمالند جايز است كه قبرهاى ديگر را مرمت كنند بى‏ آن كه تجديد كنند و از نو بسازند و حكمتش آنست كه اندراس قبور سبب رقت زايران است و آن سبب مرحمت صاحبان قبور.» 2- همین از استاد ديگرش اللَّه اشعری قمی نقل كرده است كه او روایت را به ( ) مى ‏خواند. بدان خاطر که در او از نقطه نداشته است؛ يا اگر نقطه می داشت، از استادان شنيده و نقطه كتاب را تجويز مى ‏كرد و سهو نسخه نویسان را تذکر می داد. بنابر اين بمعنى است يعنى (خر پشته ساختن و گنبدی کردن روی قبر) در مقابل مسطح بودن و صاف بودن روی قبر. 3- از نیز نقل كرده است كه او مى‏ خوانده است. و شیخ صدوق در ادامۀ این نقل می گوید: او برای ما توضیح نداد که مراد از چيست؟ سپس شیخ صدوق در ادامه می گوید ممکن است مراد از این باشد که قبری را که در او میتی دفن کرده اند، برای دفن میت دیگری به کار برند، زیرا واژۀ به معنای است. (محمد تقی پدر علامه مجلسی صاحب بحار الأنوار) در نقد این احتمال شیخ صدوق می گوید: قانون قدما نبوده است كه بدون اینکه از كسى مرادش را بشنوند، بگويند كه مراد او اينست. (به حدث خود به او چیزی را نسبت دهند). 4- خود می گويد: آنچه اعتقاد من است این است كه ( ) به جيم درست است. پس معناى روایت اينست: هر كس قبرى را نبش كند، زيرا كسى كه قبرى را نبش كند آن را تجديد قبر كرده است زیرا ما را به تجديد و بازسازى آن نيازمند ساخته است، پس ابن وليد ( ) و معنایی نزدیک (کندن_قبر_و_تجدید_بنای_آن) را اختيار كرده است. 5- در نهایت می گوید: تجديد به آن معنى كه محمّد بن حسن صفّار بدان قائل است و تحديد با حاء بى ‏نقطه كه اعتقاد سعد بن عبد اللَّه است و آن كلمه «جدث» كه برقى گفته همگى داخل در معنى حديث است و هيچ كدام بيرون از معنى آن نيست و هر كس با امام عليه السّلام مخالفت كند در بازسازى و تازه كردن قبر و خر پشته ساختن بر آن و نبش كردن قبر و از روى عناد يكى از اينها را حلال شمارد از اسلام بيرون رفته است. : (فقیه من لا یحضره الفقیه) / شیخ صدوق / مجلسی اول @DUROUS_ALSHABAB
این کانال جهت بارگذاری صوت تدریس کتاب "شرح قصیده‌ی بانَت سُعاد" نوشته جمال الدین ابن هشام الانصاری (م ۷۶۱ق و مولف مغنی اللبیب) تاسیس شده است. مدرس: استاد عزیز حجة الاسلام و المسلمین شیخ سجاد قربانی مکان تدریس: مدرسه مبارکه معصومیه در شهر قم زمان: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته، از ساعت ۹ تا ۱۰. جلسه به صورت آنلاین برگزار نمی شود ولی در انتهای هر هفته صوت جلسات در همین کانال بارگزاری می شود. این کانال رو به همه دوستان علاقه‌مند به مباحث ادبی معرفی کنید.
1 - 02.7.12.mp3
41.4M
صوت اولین جلسه 12مهر1402 این جلسه، اولین جلسه از مقدمات شرح قصیدۀ بانَت سُعاد است. برخی از موضوعات مطرح در جلسه: 1- دو رویکرد کلان در ضرورت تعلم زبان عربی 2- بازشناسی هندسۀ حاکم بر علوم ادبی از جهت توانمندی در رفع نیاز ما به تعلم زبان عربی 3- تقریری جدید از اعجاز ادبی قرآن 4- بیان حلقۀ مفقودۀ تعلم ادبیات عرب: فقه ادبی یا ادبیات تلفیقی
إنَّ دِینَ اللهِ لا یُصَابُ بِالعُقُولِ دیشب عده ای که خاطرشان برایم عزیز است، منزل ما را به نورشان منوّر کردند. پسر یکی شان که در بهار 15 سالگی بود و رشته ریاضی می خواند، گفت چرا بازی با آلات قمار، بدون نیت قمار حرام است؟ (من این حرف آخوندها را قبول ندارم) گفتم حرف آخوندها نیست. فقه شریعت است. گفت: عقل من این حرف را درک نمی کند، پس عاقلانه نیست و طبیعتا درست هم نیست. گفتم: احکام شریعت با اصول دین فرق دارد، کلیات اصول را با چراغ عقل درک می توان کرد، ولی احکام را نه مگر اینکه خود معصومین چراغش را بیافروزند، آن وقت شاید عقل درک کند. گفت: نه، عاقلانه نیست، پس درست نیست. پدرش خیلی حرص می خورد که ای وای پسرم از دست رفت (البته اینها را نمی گفتم از حالات پدیدار بود.) احسنت به این پسر، می خواست بفهمد، انکار نمی کرد. یاد مناظرهٔ امام صادق علیه السلام با مدعی فقاهت و مرجعیت عراق (ابوحنیفه) افتادم. گفتم: نماز مهمتر است یا روزه؟ گفت نماز. گفتم برهان بیاور گفت نماز ستون دین است. گفتم پس چرا زنان، روزهٔ ایام عادت را باید قضا کنند ولی نماز را نه؟ گفت واقعا؟ پدرش و من گفتیم واقعا. به شوخی گفت خوش به حالشان. به شوخی گفتیم دوست داری جای شان باشی؟ دمش گرم، چه با صفا و خوش اخلاق. با خنده گفت نه. 😂 گفتم امام صادق علیه السلام به ابوحنیفه فرمودند: دین خدا (فقه، احکام شریعت) با عقل درک نمی شود. تعبّد است. اگر با عقلت فهمیدی مولایت هر چه می گوید، حق است. چون بنده ای پس در بند مولایت باش. گفت دمش گرم. الان فهمیدم. @DUROUS_ALSHABAB
عامه سمبل عبارت است از یک اصطلاح، یک نام، یا حتی یک تصویر که نماینده چیز مانوس دیگری باشد. سمبل علاوه بر معنای آشکار و معمول خود، معانی تلویحی و غیر مستقیمی نیز دارد. سمبل: سمبل های به دو دسته طبیعی و قراردادی تقسیم می¬ شوند، توضیح تقسیم فوق در سمبل های حیوانی، در سمبل های طبیعی حیوانی، حیوان مورد نظر بیانگر مفهوم و نشانه ¬ای هستند که به صورت ذاتی در همان حیوان وجود دارد. مانند قدرت در شیر. ولی در سمبل های قراردادی، انسانها بر اساس فرهنگ، آموزش و اعتقادات خود حالاتی را به حیوانی نسبت می¬ دهند در حالی که آن حیوان ذاتا فاقد آن حالت یا خصوصیت است. مثلا بسیاری از مردم جغد را شوم می¬ دانند شاید حضور جغد در خرابه ها و صدای مرموز و وحشتناکش باعث شده باشد که او را نشانه شومی و نامبارکی بدانند. در حالی که شومی جغد هیچ ربطی به خود جغد ندارد و زاییده ذهن بشر ماست. مثال دیگرش اشک تمساح است که نماد تظاهر دروغین است. برخی از سمبل های حیوانی رایج: خفاش: سمبل خون آشامی، بعضی اوقات قدرتهای استعمارگر را با این سمبل نشان می دهند. خرگوش: سمبل سرعت، سر به هوایی و بازیگوشی لاک پشت: سمبل کندی و تأنّی. خوک: سمبل پلیدی، ناپاکی و لاقیدی. سگ: سمبل خدمت و باوفایی، اغلب سیاستمداران وابسته به قدرتهای بزرگ را با این سمبل نشان می دهند. راسو: سمبل بدجنسی و دنائت. روباه: سمبل تزویر و فریب. چهارپایان: سمبل بهره کشی. الاغ: سمبل بهره کشی و نادانی. گوسفند: سمبل سادگی و استثمار. مار: سمبل هوشیاری و آسیب رسانی. کبوتر: سمبل نجابت و پاکی. میمون: نماد تقلید وارگی در عمل. طوطی : نماد تقلیدوارگی در سخن. بوقلمون: چندرنگی و چند گانگی. عقاب: تسلط و درندگی. جغد: ناکامی، اندوه، شومی و نامبارکی. گاو: سمبل چموشی، تنبلی و نادانی. گربه: نوع خانگی آن نشانه نازپرودگی و گونه وحشی و سیاه آن نشانه مرموزیت و شومی است. : بعضی از سمبل ها در محدوده جغرافیایی خاصی به کار می روند: در اسکاتلند، بز مظهر بدبویی و در انگلیس، خرچنگ نماد آدم پست است. @DUROUS_ALSHABAB
صیغه های صرفی فرق بین و إمرأةٌ طاهرٌ (طاهر و پاکیزۀ از حیض) إمرأةٌ طاهرةٌ (طاهر و پاکیزۀ از عیب های اخلاقی و کثیفی ها) @DUROUS_ALSHABAB
(در عرف زمان ما به عاریه، می گویند.) تفتازانی در پاسخ کسی که از اودرخواست کتاب امانی کرده بود، گفته: ألا يا مُستَعِيرَالكُتُبِ دَعنِي .. فَإنَّ إعارَةَ المَعشُوقِ عارٌ وَ مَعشُوقِي مِنَ الدُّنيَا كِتابِي .. فَهَل أَبصَرتَ مَعشُوقاً يُعَارُ ای کسی که کتاب عاریه می گیری! مرا رها کن (از من کتاب مخواه) همانا عاریه دادن معشوق، ننگ است. و از مال دنیا، یگانه معشوق من کتاب است. آیا دیده ای معشوقی عاریه داده شود؟! @DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
موشک آشپزخانه ایداستان تولید موشکهای فلسطینی 🌀موشک های امروز فلسطینی ها، کار دیروز مصطفی ها و حاج قاسم هاست 📚کتاب"امواج اراده ها" 🔺🔺حتما بخونید🔺🔺 ┏━━ °•🔸💎🔸•°━━┓          @binesh_vela ┗━━ °•🔸💎🔸•°━━┛