💠#فرهنگ_عامه
#جشن #آیین
📜#نورزما بیس شش یا بیس شش عیدما
💥«جشن ها و آیین را در ایران – مانند هر جامعه و کشور دیگری- می توان به چند دسته رده بندی کرد:
۱-جشن ها و آیین های باستانی و اسطوره ای و فصلی؛
۲ - جشن ها و آیین های دینی و مذهبی؛
۳- جشن ها و آیین های ملی،؛ میهنی، حکومتی
۴- جشن ها و آیین های خانوادگی
۵- جشن ها و آیین های منطقه ای»
(روح الامینی 15-14/1376)
✍#مازندران مانند دیگر نقاط ایران هم دارای جشن های ملی و باستانی است و هم جشن های منطقه ای. هر چند با اندکی تسامح می توان موارد پنجگانه را در مازندران مورد بررسی قرار داد اما بعضی از این جشن ها پررنگ ترند و حال و هوای خاصی در هر منطقه و آبادی دارند.:
۱-جشن باستانی و ملی مثل عید نوروز یا شب چله (اخیرا) از اهمیت ویژه ای برخوردار اند.
۲- جشن های دینی- مذهبی مثل عید قربان، عید فطر، تولد پیامبر، حضرت علی، امام زمان(نیمه شعبان) و.. مثل همه جای ایران گرامی داشته می شود.
۳-جشن میهنی با جاهای دیگر ایران تفاوتی ندارد، مثل ۱۲ فروردین، ۲۲ بهمن
۴- جشن ها ی خانوادگی مثل جشن تولد، ختنه سورون، پنجگ شو....
۵- جشن های منطقه ای یا استانی مثل تیرما سیزه شو یا بیس شش نورزما و... که در استان های شمالی با اندکی اختلاف در نام و زمان اجرا، برگزار می شود.
هر چند این دسته از آیین ها بازمانده از ایران باستان اند اما امروز جشن منطقه ای و استانی محسوب می شود، اما در کنار این بزرگداشت ها جشن هایی مثل خرمن، ورینا و... برگزار می شد/ گاهی می شود.
📌تعریف بیس شش نورزما:
آیین باستانی است همراه با جشن و سرور، براساس گاهشماری بومی مازندرانی که در ۲۶ نوروزماه مازندرانی برابر با ۲۸ تیرماه شمسی و ۲۶ اسفندماه فرسی یا یزگردی نو در بسیاری از جاهای مازندران با اندکی اختلاف در روز اجرای مراسم برگزار می شود.
⏰زمان و تاریخ:
زمان برگزاری بیس شش نورزما (اسفندماه فرسی) پنج روز مانده به سرآغاز سال تبری است.
سال تبری در اول فردینه ما (=فروردین ماه مازندرانی) که تقریبا برابر است با دوم مردادماه شمسی آغاز می شود. این تقویم بر مبنای تقویم فرسی یا یزگردی نو محاسبه می گردد؛ یعنی سال دارای ۱۲ ماه سی روزه به همراه پنج شبانه روز افزوده؛ اندگاه یا خمسه ی مسترقه با نام پتک در پایان ماه هشتم است و کبیسه در آن اجرا نمی شود.
(ذبیحی: ۱۳۸۳، ۹۸)
📌ماه های تبری گردان است. یعنی هر ۱۲۸ سال یک ماه جلوتر می رود. چرا که مردم کسری شش ساعت پایان سال خورشیدی را حساب نمی کنند که هر چهار سال تقریبا یک روز می شود. و هر ۱۲۸ سال سی و یک روز.
( کیا: ۱۳۱۶ یزدگردی، ۲۸۴)
👈این در حالی است که در جاهای مختلف مازندران روزهای مورد محاسبه با هم فرق دارد، مثلا از غرب تا شرق ده الی پانزده روز تفاوت زمانی در اجرای مراسم وجود دارد.
📌امروزه مردم مازندران از سه نوع تقویم استفاده می کنند، پرکاربردترین آن تقویم جلالی یا شمسی است که بین عامه ی مردم به ویژه تحصیل کرده ها و جامعه ی شهری کاربرد همگانی دارد.
دیگری تقویم قمری معروف به آسمانی است که بر اساس ماه های سال قمری سنجیده می شود، افرادی که از این تقویم استفاده می کنند معمولا بی سوادند و با مشاهده ی ماه در آسمان روزهای آن را تشخیص می دهند.
تقویم سوم گاهشماری بومی مازندران است که به تقویم زمینی معروف است، امروزه این تقویم از اوایل مرداد ماه شمسی شروع می شود و جشن بیس شش نورزما بر اساس آن برگزار می شود. این جشن در مناطق مختلف مازندران به نام های بیس شش نورزما bissƏ ŠƏŠe nurzƏ mâ یا نرزما nƏrzƏmâ بیس ششِ عید ما bisƏ ŠƏŠe ?aydƏmâ ( مردگون عئید mƏrdƏgun ?aid = عید مردگان ) و بیس شش اسپه جانه ما (?Əspe jânƏ mâ) مشهور است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3442
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
💠علت یا شان نزول بیس شش #نورزما:
دلایل متعددی وجود دارد تا چنین مراسمی را مردم در طول تاریخ برگزار کنند:
۱- جشن(عید) مردگان:
آخر سال تبری موسوم به بیس شش نوروز ما مردم به مزار رفته و برای اموات خیرات می کنند و با پخش گل و شیرینی جشن می گیرند که به جشن مردگان موسوم است. «همان گونه که در ایران باستان اواخر اسفند جشن "فروردگان" می گرفتند، در #الاشت و دیگر مناطق مازندران در اواخر بیس شش عید ماه جشن می گیرند. در حقیقت یادگاری نهادن خوراک و نوشیدنی است برای مردگان.
۲- پیروزی #کاوه_آهنگر بر #ضحاک:
حکومت نمادین و تمثیلی هزار ساله ی ضحاک ماردوش عاقبت در چنین روزی به دست #فریدون_کیانی واژگون می شود و طومار سیاه آن برای همیشه از دفتر روزگار حذف می گردد.
این موضوع هم در روایت های کتبی و هم در روایت های شفاهی به طور مفصل بیان شده است: با روئیدن دو مار سیاه بر شانه های ضحاک، مغز جوانان خوراک مارها می گردد، تا این که کاوه آهنگر بر ضد ضحاک قیام می کند و او را از تخت به زیر می کشد و فریدون را به پادشاهی می رساند و ضحاک را در کوه دماوند به بند می کشاند.
مردم هم با شنیدن خروج کاوه و فریدون بر ضحاک و شکست او به بند کشده شدنش به شادمانی و خوشی پرداختند.
📌روایت های مردمی هم کم و بیش شبیه روایت های کتبی است:
کاوه آهنگر می خواهد ضحاک را گردن بزند اما مردم راضی نمی شوند. او از ترس قیام مردم او را به کوه دماوند می برد و در چاهی به بند می کشد، هنوز ضحاک در چاه به بند است و صدای ضعیفی از ته چاه به گوش می رسد: بریز که سوختم، بریز که سوختم. این صدای ضحاک است. تشنه اش است کاوه به او قول داد به کامش آب بریزد اما آب نداد.
کاوه هزار سال، یک روز کم شاهی کرده است.... کاوه ضحاک را به طرف چاه سرازیر کرده است ضحاک می بیند هوای داغی دارد او را می سوزاند با صدایی ضعیف می گوید بکش بالا که سوختم و همین الآن هم اگر کسی سر آن چاه برود و گوش بدهد آن صدا به گوش می رسد .... مارها مغز سر ضحاک را خوردند و او همان جا مُرد.» مردم بر بالاي بام ايران يعني دماوند كوه رفته گون را آتش زدند تا از اين طريق به مردم اعلام كنندكه ضحاك ماردوش شگست خورد.
📌مردم #لاریجان از آن زمان تا کنون به یادگار و یادمان آن روزگار آتش افروخته و جشن می گیرند. شادی و پایکوبی می کنند.»
۳- جشن شالی:
در بعضی از روستاهای #آمل از جمله اسکی محله و منطقه دابو جشن دروی برنج می نامند. «بعضی از روستا های #سوادکوه مانند کچید زیراب و ... به "جشن شالی" معروف است.
💠#فرهنگ_عامه
#جشن #آیین
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم تیر ۱۳۹۲ ساعت 9:39 توسط نادعلی فلاح |
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3442
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#منظومه
💞#امیر_گوهر
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3444
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#منظومه
💞#امیر_گوهر
🌸مره کل امیر گننه پازواره
mərə kal ?amir gənnənə pâzəvâre
به من کل امیر پازوار می گویند
🌸بلو منه میس مرز گیرمه تیمجاره
balu mənə mis marz girmə timjâre
کج بیل در مشت و تیمجار را کرت بندی می کنم
🌸من ندیمه گو نخرده گوگ وره داره
mən nadimə gu naxərdə gug varə dâre
من ندیدم گاوی که فل نخورده بچه داشته باشد
🌸من ندیمه شی نکرده زن وچه کشه هاید داره*
mən nadimə ši nakərdə zan vačə kašə hâid dâre
من ندیدم زنی که شوهر نکرده بچه تو بغلش باشد
چون دیده بود که او بچه را بغل کرد.
گوهر گفت: من به شما نگفتم امیر دست بردار نیست. پس برگردم!
گفتند: نه!
یک خانم گفت: من جوابش رو می دم!
گفتند: چه جوری جواب می دی؟
🌸گفت: تره کل امیر گننه پازواره
tə rə kal ?amir gənnənə pâzəvâre
به تو کل امیر پازوار می گویند
🌸بلو تنه میس مرز گینی تیمجاره
balu təne mis marz gini timjâre
کج بیل در مشت داری تیمجار را کرت بندی می کنی
🌸مردم زن ها دَ شوننه بازاره
mardəme zanhâ da šunnənə bâzâre
زنان مردم دارند به بازار می روند
🌸کل امیر چه کار مردن زنان داره
kal ?amir čə kâre mardəne zanân dâre
کل امیر چه کار به زن های مردم دارد
🌸ونه چه انه شه زرد گوهر سر مونه داره
vəne če ?anne še zardə guhare sar munə dâre
چرا این قدر به گوهر زرد چهره می نازد
🌸[امیر]گفت: آفتاب که زرده شه ورق آسمونه
?âftâb ke zardə ševarqe ?âsəmunə
آفتاب که زرد است آسمون زیباست
🌸ماه که زرد کارخنه ی حیرونه
mâh ke zardə kârxənəye heyrunə
ماه که زرد است آفرینش الهی تعجب برانگیز است
🌸طلا که زرده ونه بها گرونه
təlâ ke zardə vəne bəhâ gərunə
طلا که زرد است بهایش گران است
🌸گوهر اگه زرده امیر ونه قربونه
guhar ?age zardə ?amir vəne qərbunə
گوهر اگر زرد چهره است امیر فدایش می شود
گوهر برگشت و گفت:
هنوز بیشتر کار رو خراب نکرده برگردم برم خونه! آره من برگردم بهتره. باز بیشتر از این چیز نشه!
خوب امیر جواب رو می گفت دیگه
🎙قدرت اسماعیل زاده، روستای ترک کلای آمل، بی سواد، بازنشسته
(کارگر شرکت)، ۷۰ ساله،
+ نوشته شده در چهارشنبه پانزدهم خرداد ۱۳۹۲ ساعت 0:30 توسط نادعلی فلاح
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3446
📜#منظومه
💞#امیر_گوهر
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3444
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#سمکوش #صمکوش
#سماکوش
✍سماکوش به چه معناست؟
وجوه متعددی از اقوال گذشتگان وجود دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
۱-به دلیل موقعیت جغرافیایی که سطح زمین پوشیده از سنگ است و لایه ی نازکی از گل روی آن پوشیده است به نظر میرسد که <سنگ پوش>ب وده و به مرور زمان به سنگ کوش تغییر یافته باشد.
۲-نظر به اینکه #طایفه ساکن در این محل بسیار فعال و سخت کوش و پرتلاش بوده اند و هر نقطه ای دنبال کار و فعالیت می رفتند به کنایه به آنها سماکوش یعنی کسانی که حتی در آسمانها به کوشش می پردازند گفته شده است. ۳-گویند که در گذشته های بسیار دور #گبری به نام <سما یا سماک> بوده که به وسیله بومیان آن محل کشته شده که بدین مناسبت به ساکنان آن محل <سماکش> گفته شده که ظاهرآ در تحول زمان به لفظ <سماکوش> تغییر یافته است.
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و سوم فروردین ۱۳۸۸ ساعت 21:15 توسط موسی قنبرزاده سماکوش
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3447
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید مقاومت از کودکی تا حالا 😭
روحش شاد ویادش گرامی🖤💚
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#اسناد_بندپی
🕌#امامزاده_جعفر
🟡نذر برای رفع وبا
🏴محاسبه مراسم محرم در امامزاده جعفر علیه رحمه سماکوش محله بندپی
📄از اسناد مرحومه زینب لمسونیا [مادر شهیدان بزرگنیاسماکوش لمسوکلا]
🔎تاریخ خوانش: ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ توسط #محسن_داداش_پور_باکر
🕰 تاریخ تحریر سند:
۱۳ رجب المرجب سنه ۱۲۹۸ قمری برابر با ۲۱ خردادماه ۱۲۶۰ شمسی
🌐https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3448
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اسناد_بندپی 🕌#امامزاده_جعفر 🟡نذر برای رفع وبا 🏴محاسبه مراسم محرم در امامزاده جعفر علیه رحمه سما
📜#اسناد_بندپی
🕌#امامزاده_جعفر
🟡نذر برای رفع وبا
🏴محاسبه مراسم محرم در امامزاده جعفر علیه رحمه سماکوش محله بندپی
📄از اسناد مرحومه زینب لمسونیا [مادر شهیدان بزرگنیاسماکوش لمسوکلا]
🔎تاریخ خوانش: ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ توسط #محسن_داداش_پور_باکر
🕰 تاریخ تحریر سند:
۱۳ رجب المرجب سنه ۱۲۹۸ قمری برابر با ۲۱ خردادماه ۱۲۶۰ شمسی
📜متن سند:
((صلاحیت شعاران شفیع و مهرگلی و عبدالکمال صمکوش [سمکوش] و احمدجان یوچالی و عفت پناه صبح گل سِیدا و تیمور نمدمال [#لمسوکلا بندپی شرقی] و خان محمدخطیب و گل بابا نیراسب و حیدرقلی باکر و آقالر خان باکر و افراسیاب تم تم و مهراب عمران و فرامرز ملکشاه به مزار شریف سیدوالا و خیرنشان حضرت جعفر سلام الله علیه کائن و واقع در #روسّی که علی الصباح الی العشا از آب زلال #چشمه_سر اسرار عزا و رخت حُزن به حرمت محرم الحرام گوشت یک من و ۷ سیر، ایضا روغن ۳ من و ۲ سیر، ایضا کاه ۷ من، جو ۴ من، نمک یک من، نان یک من، هیمه کیون خال و ممرزپه به حسب یارعلی صمکوش [سمکوش] و زوجه ایشان که ورطه سخن اولی بر فتنه سخین از قید #وبا رهایی یافت مزار متبرکه منوره سید والا جماعت سمکوش و غیرهم سیدجعفر علیه الرحمه که فیض آثار جاری و عدو را حکیم باشد.
سیزدهم رجب المرجب سنه ۱۲۹۸
📝کاتب: عباس علی صبّاغ
📌تعداد اسامی در سند: ۱۳ نفر از تبارهای #باکر، #سمکوش #عمران #ملکشاه #تم_تم #صباغ، #خطیب
🕹ممهور: ۲۱ مُهر
📄جملات پشت این سند که تا کنون خوانش شده است بدین شرح است:
سنجه کوت _ سنگ بس _ سرزمین _ لرکجار _ فرامِسّا _ چاربرار _ چارهزار _ چارسی _ بیست کتی _ نوبار _ شی الیم _ یوچال _ پیت سره _ گوخامن _ وِولی سامون _ [ناخوانا]....
🌐https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3448
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
💌درود بر جناب آقای حاج محسن داداش پور باکر ✍هر از گاهی پژوهش های جنابعالی را در #پژوهش_ادملاوند می
#تقریظ
🌸جناب محمدصادق طهماسب پور #ملکشاه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@
📚معرفی دو کتاب
۱.کیانی حاجی - عیسی- #سجرو - بی نا - ۱۳۷۵- رقعی ۹۰ ص
۲.بابا نژاد افغان - حسین - #کلارو - بابل - بی نا- ۱۳۸۰ - رقعی ۹۲ ص
🔹سجرو رودخانه ای است که از منطقه ی #بندپی سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیری طولانی از طریق بابل رود به دریای مازندران می ریزد.
🔹کلارو هم رودی است که از ارتفاعات جنگلی جنوب بندپی سرچشمه می گیرد از روستای #دیوا نام کلارو به خود می گیرد.
📄#منظومه های کلارو و سجرو نخستین آثار سرایندگان این دو مجموعه هستند و برای مخاطب عام اثری مقبول و خواندنی اند.
+ نوشته شده در شنبه یکم مهر ۱۳۸۵ ساعت 16:1 توسط موسی قنبرزاده #سماکوش
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3449
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#ذغال_چال
#زغال_چال
📝بر اساس تحقیقات مجموعه ی پژوهشی ادملاوند تا کنون دو محل به نام #ذغال_چال در مازندران شهرت دارند.
الف) ذغال چال ساری
ب) ذغال چال بندپی بابل
#تحقیقات_ادامه_دارد
🟢الف) ذغال چال ساری:
ذغالچال، روستایی بود از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران، که در سال ۱۳۹۵ به شهر ساری الحاق شد و اکنون یکی از محلات منطقه یک شهرداری ساری بشمار میرود.
👥جمعیت
این محله در شهر ساری قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۲۲۸نفر (۸۲۱خانوار) بودهاست.[۱]
📚منابع
↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانیشده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
🔎وجه تسمیه:
۱.ذغالچال دراصل یک کلمه هندی به زبان سانسکریت بنام ((زاخاراچای)) بوده است. برخی معتقدند ذغالچال در حقیقت ذغالچال نبوده است و سابقه تاریخی آن بیش از دو هزار سال می باشد. بیش از ۲۰۰۰ سال قبل هندی هایی که به زبان سانسکریت سخن می گفتند از هندوستان به سمت روخانه ی تجن آمدند و در کنار و اطراف آن کشاورزی و دامپروی میکردند و از طرف دیگر تا تپه های نزدیک اسبورز متعلق به ذغالچال امروزی بوده است و دارای تپه ماهورهای زیبایی داشت که از آن تپه ماهورها گردنبندی زیبا ساخته اند که هنوز در یکی از موزه های هندوستان با نام منطقه زیبا و خوش آب و هوای آن روز {زاخاراچای} موجود است ذغال چال در اصل ذغالچال نبوده و به مرور زمان به غلط به این نام تغییر کرده است. ذغالچال در اصل یک کلمه هندی به زبان سانسکریت بنام {زاخاراچای} بوده است از کلمات به جا مانده زبان سانسکریت بلو که در مرزبندی شالیزارها به کار میرود و یا کلمه کَش یعنی پهلو و یا اُو به معنی آب و خیلی از کلمات روستایی ما همان برگرفته از کلمات زبان سانسکریت هندی می باشد.
۲. نام قدیمی محل {زرین چال} بوده است. مردم ذغالچال فعلی در گذشته در جنگل زرین آباد مازندران، شهرستان ساری و جاده اسبوکلا، که گذر فعلی بیمارستان زارع واقع شده است اسکان داشتند.
۳.اهالی به تهیه ی زغال از درختان {زرین آباد} می پرداختند و سپس در بازار آنها را عرضه می کردند.
۴.وجود زغال سنگ و یا انبارهای دست ساز زغال سنگ و یا زغال چوب دور از ذهن نیست.
۵.روستای زرین چال{ذغالچال فعلی} ساری محل نگهداری آثار هخامنشی و دورهای مختلف سلاطین نیز بوده است.
۶.نام های متصور این روستا بدین شرح است: زاخاراچای، زرین چال، زرین جا، زرین چای، زرگر محله، زرمال، زرین آباد، زرخال و ذغالچال.
🕌امامزاده حسن:
این بقعه در سه کیلومترى خاورى شهر سارى، در پس کوچه هاى روستاى ذغالچال واقع شده و شامل بناى ساده اى به ابعاد ۳×۳ متر با پوشش بام پشم سیمان (ایرانیت) است. صندوقى چوبى در وسط بقعه است که از ارزش خاصّى برخوردار نیست. گویند که مدفن امامزاده حسن معروف به {گل ارغوان} در اینجاست اما از نسب او اطّلاعى ندارند و ما نیز به سندى که ما را به این مهم رهنمون سازد بدست نیاوردیم. جز اینکه برخى خفته در مزار را برادر امامزاده سه تن مدفون در همین روستا مى دانند که در این صورت باید او برادر امامزاده عقیل مدفون در امامزاده سه تن روستاى ذغالچال باشد که نسب وى با شش واسطه به امام على(ع)منتهى مى شود که از قرار ذیل است: سیّد حسن بن جعفر الملک الملتانى بن محمّد بن عبدالله بن محمّد بن عمر الاطرف بن امام على(ع). او سیّدى بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و از نزدیکان و اصحاب خاص حسن بن زید داعى ـ مؤسّس دولت علویان طبرستان بشمار مى رفت. ظاهراً او در سال ۲۶۰ هـ.ق در حمله یعقوب بن لیث صفّار به سارى به همراه چندین تن از برادران و برادر زادگان در این منطقه به شهادت رسیده است([1]) در کنار بقعه، زینبیه زیبا و جالبى ساخته اند و پشت بقعه نیز سرویس هاى بهداشتى مرتبى بنا نموده اند. زمین زیارتگاه حدود ۴۰۰ مترمربع است.
[1]. المجدى: ۲۸۰، الدّرة الذهبیّه ۲: ۲۹۰ مزارات امامزادگان ایران ۳: ۱۰۳ ـ ۱۰۴.
🟢ب) ذغال چال بندپی بابل:
ذغال چال، روستایی است از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران ایران.
این روستا در دهستان فیروزجاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
📚منابع
↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار
🔎وجه تسمیه:
۱.وجود انبار زغال چوب و حتی ذغال سنگ در محل با توجه به منطقه ی جنگلی و تحقیقات میدانی محتمل است.
۲.برخی از اهالی و مردم پیرامون آن به غار طبیعی ذغال سنگ اشاره میکنند.
۳.افراد مقیم این روستا و یا پیرامون آن جهت کسب و معاش پس از قطع درختان با ساخت کوره های مختلف زغال،اقدام به تهیه ی زغال و سپس آنها در همیان[کیسه نخی بزرگ] قرار میداند و در بارفروش[بابل] میفروختند.
📚منبع: شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
"#ذغال_چال - معنی در دیکشنری آبادیس" https://abadis.ir/fatofa/%D8%B0%D8%BA%D8%A7%D9%84-%DA%86%D8%A7%D9%84/
🖊بزودی مصاحبه با جناب محسن خانجانی فرزند ولی الله بن مسلم بن خانجان از اهالی خوشنام روستای #ذغال_چال از همین #پژوهش در منتشر خواهد شد.
۱۴۰۳/۰۷/۱۰
💐💐💐
" به نام حضرت دوست "
نژادم ز خورشید ، روشنتر است
ز هر کس تو گویی، نژادم سر است
چه خونی به رگهایِ این #طایفه است
که هر قطره اش غیرت و عاطفه است .
💠افتخارِ نشستِ با بزرگان و ریش سفیدانِ محل در خصوص پروژه ورزشی #دیوا که در تاریخ ۹ / ۷ / ۱۴۰۳ روز دوشنبه در سالن جلسات صندوق قرض الحسنه شهدای دیوا ، ثبت و ماندگار خواهد شد.....
🌹🌹🌹🌹🌹
✍جناب محمدبابانتاج ملکشاه
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مرگ_بر_اسرائیل
ما شعر جهادیم و پر از تمثیلیم
روی سر ابرهه چنان سجیلیم
این حملهٔ موشکی به عالم فهماند
آمادهٔ نابودی اسرائیلیم
#تنبیه_متجاوز
#وعده_صادق۲
#یارسولالله
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#منظومه های شفاهی
✍بعضی از این گونه افسانه ها سرتاسر استان رواج دارد و بعضی ها بیشتر در شرق مازندران روایان و خنیاگران می خوانند.
منتهی در بعضی از مناطق راوی به خصوص شرق مازندران خنیاگران تمام اشعار آن را به فارسی بیان می کنند یعنی اصالت افسانه ها را حفظ نموده اند.
«...آواز #نجما مانند آواز #امیری فاقد ریتم است. تمامی اشعار نجما به فارسی خوانده می شود و نام شاعر نیز مشخص نیست.»
(پهلوان: ۱۳۸۸، ۱۰۱)
اما در بعضی از مناطق به خصوص در #آمل و حومه ی آن راویان ضمن بیان افسانه اشعار آن را به سه شیوه بیان می کنند:
الف: کاملا فارسی است
ب: قسمتی از اشعار فارسی و قسمتی مازندرانی یا این که بعضی از واژگان را به فارسی بیان می کنند.
پ: اشعار به کلی مازندرانی است.
📌البته این حالت بیشتر به این دلیل است که بسیاری از راویان بر زبان فارسی تسلط ندارند یا آشنایی اندکی دارند. هنگام خواندن شعر را خواسته و ناخواسته تغییر می دهند منتهی این تغییر نه در محتوا و نه در معنی اشعار بلکه در زبان شاعر یا راوی اتفاق می افتد.
هر چند همه ی مردم مازندران به راحتی فارسی را می فهمند اما بسیاری از سالخوردگان و بی سوادان و جامعه ی روستایی نمی توانند فارسی حرف بزنند. این مسئله هر چه به مناطق روستایی و کوهستانی آمل و #نور می رسیم بیشتر مشهود است.
#نجما_رعنا
🎼۱-نجما خوانی:
✍نجما و رعنا دو دلداده اي اند كه سرگذشت آن ها سينه به سينه بين تمام مردم ايران مي گردد و نقل محافل و مجالس است، و بيشتر هم در مركز و شرق مازندران روايت مي شود.
چند تن از پژوهشگراني كه درباره ی موسيقي نجما (نجما خواني) #پژوهش كردند همه گفتند: اشعار نجما كاملا فارسي است
(پهلوان ۱۰۱:۱۳۸۸)،
(فاطمي ۳۸:۱۳۸۱)،
( قلي نژاد ۳۱:۱۳۷۹)
در حالي كه تحقيق ميداني كه نگارنده انجام داد به خصوص در مركز مازندران شعر را به سه شكل متفاوت ضبط و ثبت نموده است:
👈الف: اصولا بسياري از اشعار فارسي كه در نجما خواني روايت مي شود دوبيتي هاي فارسي است و در جاهاي ديگر ايران بين مردم سينه به سينه نقل محافل است:
🌸خوشا روزي كه با هم مي نشستيم
قلم بر دست و كاغذ مي نوشتيم
🌸قلم بر دست و كاغذ بر هوا شد
مگر خط جدايي مي نوشتيم
🌸نماز شام غريبي رو به من كرد
دلم جولان زد و ياد وطن كرد
🌸ندانستم پدر بود يا برادر
سلامت باشد هر كس ياد من كرد.(قلي نژاد ۳۳:۱۳۷۹)
👈ب: بعضي از راويان شعر را به دو زبان مازندراني و فارسي توام مي خوانند و روايت مي كنند:
🌸مير آخور: هرس (=صبر کن hərəs ) نجما گل الوون بیارم سر راه تو را قرآن گذارم
🌸ترا به دست یا حق من سپارم خدش (خودت) گفتی من یه خواهری دارم
🌸نجما: میرآخر غلط کردی اسم گرفتی خاخر من تیر اندازی کردی په ی خر من
🌸په ی خر را زدی تا پیکر من خاخر از درد من گا ونه مجنون (نعمتی)
👈پ: بعضي از راويان شعر را كاملا مازندراني مي خوانند:
🌸تره دوش گیتمه وکردمه دشت و کو tərə duš gitəmə ?u kərdəmə dašt ?u ku
🌸تره گهواره ی زرین من دامه تو tərə gahvârəye zarrin mən dâmə tu
🌸اون زمان میون تشت طلا من تره دامه او?un zamân miyune tašte talâ mən tərə dâmə ?u
🌸امروز تو شمشیر کشنی زنی مه کله کا ره?amruz tu šmšir kašni zanni me kalləkâ rə
🌸مه سر در بوره مه کف پاره me sar dar bure me kafe pâ rə
🔎معني:
تو را کول می گرفتم ییلاق و یشلاق می بردم،
توي گهواره ی زرين تکانت می دادم،
توی تشت طلا آبت می دادم،
امروز تو شمشیر می کشی می زنی به فرق سرم، از سر تا پایم عبور کند (کمالی)
🌸«اگر عالم بسوزه تره ورمه اگر خدا نكوشه تره ورمه
🌸مره بورد بينه بيشهر زندون زندون جه در امبه باز تره ورمه
اگر همه ي دنيا بسوزد با تو ازدواج مي كنم، اگر خدا مرا نكشد،
با تو ازدواج مي كنم مرا به زندان بهشر بردند،
از زندان بيرون مي آيم و با تو ازدواج مي كنم»
(پهلوان ۱۳۸۸: ۴۰۹)
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3455
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه دارد 👇👇
✍به هر صورت شعرهايي كه به فارسي روايت مي شود كاملا ويژگي هاي دوبيتي هاي محلي دارد اما اشعاري كه به مازندراني روايت مي شود، بعضي جاها تفاوت دارد؛ يعني اشعار از ده هجايي شروع مي شود و تا سيزده چهارده هجايي ختم مي شود و طريقه خواندن راوي باعث مي شود ما كمبود يا سكته هاي وزني را احساس نكنيم.
راوي در مواقع ضروري شعر را با كشش و تكيه و كند خواني و تند خواني روايت مي كند تا اشكالات وزني به گوش نيايد.
📌البته تناقض گویی در آثار بعضی از #پژوهشگران از جمله پهلوان و قلی نژاد شاید به دلیل عجله در کار و دقت کمتر مشهود در حالی که شاهد مثال در آثار آن ها گواه دیگر است اما نصری اشرفی نظر دیگری دارد.
👇👇
« ...رفته رفته شعرخوان های #تبری زبان در داستان برخی از اوسانه ها همچون حیدربیگ و صنمبر و نجما تغییراتی ایجاد نموده اند تا از این طریق به القا حس بومی در این نقل کمک نمایند.
👇👇
هر چند تغییرات یاد شده بیشتر در ابعادی کوچک و جزیی و به برخی حالات موسیقی و تغییر در لهجه ی اشعار و نحوه ی بیان #نقالان این مناطق محدود بوده ولی همین مقدار هم جهت ایجاد حس نزدیکی در مخاطبان مازندرانی و گلستانی نسبت به این نقل کفایت نموده است.»
(نصری اشرفی: ۱۳۸۸، ۴۳۱)
#نجما_رعنا
📝مطلب ادامه دارد
+ نوشته شده در دوشنبه سی ام اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت 15:8 توسط نادعلی فلاح
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3455
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ای هیمنهی پوچِ جهانسوز، بسوز
پایان تو آغاز شده، از امروز
این هجمهی توفنده ز "قد قامت" ماست
"تکبیرة الإحرام" نگفتیم هنوز
💌سپاس از جناب سیدقاسم صیادمنش
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─