#شعر_آخر_شب ☕
غم مخور، معشوق اگر امروز و فردا میکند
شیر دوراندیش با آهو مدارا میکند
زهر دوری باعث شیرینی دیدارهاست
آب را گرمای تابستان گوارا میکند
جز نوازش شیوهای دیگر نمیداند نسیم
دکمهی پیراهنش را غنچه خود وا میکند
روی زرد و لرزشت را از که پنهان میکنی؟
نقطهضعف برگها را باد پیدا میکند
دلبرت هرقدر زیباتر، غمت هم بیشتر
پشت عاشق را همین آزارها، تا میکند
از دل همچون ذغالم سرمه میسازم که دوست
در دل آیینه دریابد چه با ما میکند
نه تبسم، نه اشاره، نه سوالی، هیچ چیز
عاشقی چون من فقط او را تماشا میکند
#کاظم_بهمنی
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔷ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.!
♦️اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند!
#امام_خمینی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
4_5904415507452268758
318.2K
دکتر دینانی:
علامه حسن زاده آملی فلسفه بلد نبود!
#رصد
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#پیام_مخاطب
توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک آخوند هست برای بچه ها تدریس نمیکنن!
نظام آموزشی فاسد لزوما نظامی نیست که روسری از سر برمیداره.
ریشه فساد به همین تفکر علوم انسانی توی کشور برمیگرده.
____
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#پیام_مخاطب توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک
ما این پیام مخاطب رو ۲۰مهر امسال توی کانال گذاشته بودیم. ظاهرا استاد #پارسانیا این پیام رو دیدن وپیام زیر رو در جواب ارسال کردن:
«سلام علیکم
کتاب اولا کار فردی نبوده دوگروه یکی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دیگری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم مشارکتا نوشتند
هیچ کتابی از کتابهای درسی با این جمع مشارکتی از اساتید تدوین نیافته است
ثانیا پارسانیا مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران است که با اجماع نظر گروه انتخاب شده است
ثالثا کتاب به انگلیسی ترجمه شد وآموزش و پرورش دولت کانادا کتاب را برای تدریس به رسمیت شناخت چون در آنجا کتابها با تایید آموزش و پرورش میتواند متکثر باشد.»
___
زندگی برای علوم انسانی
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
نقل قولی از #فردید :
او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات تند قرار میداد. او طی یک سخنرانی گفت:
میخواهم پیامی به امام خمینی بدهم و درد دلی با ایشان بکنم، سیداحمد فردید آدمی است که برای خودش کار کردهاست. اگر کتاب ننوشته، نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند. من پیام کوچکی به امام خمینی دارم، این انقلاب را عبدالکریم #سروش خراب میکند… من پوپر را میشناسم و به ریش او میخندم… من دارم به #جمهوری_اسلامی مدد میرسانم.
او در جای دیگر دربارهٔ هایدگر گفتهاست:
بعد از سی سال مطالعه میگویم، هایدگر جهت فکرش همین جهت جمهوری اسلامی است.
_
پ.ن؛ سلسله فکری طرفدار جمهوری اسلامی که در قالب هایدگر _ فردید _ داوری اردکانی و... این جریان ادامه دار جا خوش کرده.
_
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
نقل قولی از #فردید : او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات
#فردید:
بنده مساله "رستگاری" را مطرح کردم مدتها، بدون اینکه اسم کتاب ببرم با همسخنی هیدگر بجا و اینکه تفسیر من از هیدگر تفسیر با ابتدا به انقلاب اسلامی و الله پس فردا و جهاد اصغر و اکبر است که همواره بیشتر با هیدگر میخواهم همسخن باشم ولی نه یک سخنی و یک دلی. من در عین حال که با هیدگر میگویم همسخنم از کجا که با شما ها این سعادت این که بیشتر نه تنها همسخن، یکدل باشم و یک سخن. در یکدلی و یک سخنی مساله دیگری است ولی با هیدگر همسخنم همسخنی ای که به حقیقت نه با "تعلیل بارد"، بعد از سی سال مطالعه میگویم هیدگر جهت فکرش جهت جمهوری اسلامی است"
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت"
📝 #سید_علی_خامنه_ای
◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و #اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن
◾فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
____
#علوم_انسانی #فلسفه #تحول
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
33.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #بیژن_عبدالکریمی ؛ خلق شاهکار و خلق فاجعه توسط جمهوری اسلامی
جمهوری اسلامی در عرصه نظامی و روابط بین الملل شاهکار خلق کرد اما در عرصه داخلی فاجعه خلق کرد...
.
.
.
.
• #رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#شعر_آخر_شب ، سروده یکی از مخاطبین کانال شب شیرین تو شد چون به صباح آلوده نکند عشق نگردد به گناه آل
#شعر_آخر_شب ☕
از لحظهٔ ممکن-شدنِ عالَمِ امکان
از حس شدنِ نبض ِ نخستین نَفَس ِ جان
نه ماه و نه باران و نه پاییز و نه دریا
با جاذبهٔ چشم تو شاعر شده انسان
از خواب ِعدم ، خاک تو بیدار شد و گفت :
تبریک ، به گلها و سلامی به درختان
سرشار شد از شوق تو هر ذرّهٔ این خاک
ای هر قدمِ آمدنت؛ قطرهٔ باران
تو ؛ نقطهٔ توحیدیِ اضدادِ جهانی
شادیّ و غم و روز و شب و باغ و بیابان
صحرایی و آفاق تو عشق ست که در تو
اسبانِ نجابت نرسیدند به پایان
دریایی و آغوش تو گرم ست که آن برف
از کوه ، سرازیر شد افتاده به جریان
این عشقِ اصیل ست ، چه می فهمد ازین عشق ؟!
انسانِ مسخّر-شده در خواب و خیابان
در جاذبهٔ چشم تو خوشبختیِ محض ست
با یادِ همین جاذبه ، شاعر شده انسان
#سیروس_عبدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 عزیزان #جهاد_تبیین عنوان محتوای رسانه ای نیست بلکه روش و هدف کار رسانه ای هست، وقتی تیتر میزنید جهاد تبیین مخاطب خاکستری که میتونستین توی قالب هنری جذب محتواتون کنین رو دور میکنید. کنار هم گل میگیم گل میشنویم...
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• در توضیح چرایی وجود انسان هایی که با خواندن فلسفه هم اهل عمل نیستند و انسان هایی که بدون خواندن فلسفه اهل عمل اند... اولی عالم فاسق است و دومی جاهل متنسک
📝 آیت الله #جوادی_آملی
ما کسانی داریم که عالم بی عمل هستند، یعنی یقین به جهنم دارند، ولی گناه می کنند. حال سوال این است که این شخص عقل دارد، ولی چرا به سراغ گناه می رود؟
علامه طباطبایی بارها خواستند #اراده را به علم برگردانند؛ اما به سبب مشکل عالمان بدون عمل، این پژوهش ثمر نداشته است. برخی از عالمان، اراده را فعل نفس می دانند، مانند مرحوم نائینی، اما چون ابزار فنی توضیح آن را نداشتند، نتوانستند آن را به طور کامل بیان کنند.
برای توضیح مطلب باید گفت اگر کسی را تصور کنیم که قوای ادراکی و تحریکی سالمی دارد، به محض دیدن مار فرار می کند. او با دیدن مار و داشتن پای سالم برای فرار، مانعی برای فرار کردن ندارد، و بلافاصله این کار را انجام میدهد . اما کسی که چشم بینایی دارد ، ولی پایش فلج است، با دیدن مار نمی تواند فرار کند، نه به این دلیل که مار را نمیبیند، بلکه به این سبب که پای فرار ندارد. حال کسی را تصور کنید که پاهای سالمی دارد، ولی چشمانش کور است، او نیز از مار فرار نمیکند،به این سبب که از وجودش با خبر نمی شود. در نهایت، کسی است که نه چشم بینا و نه پایی سالم دارد؛ روشن است که این فرد نیز نمیتواند جان سالم به در برد.
این مثال به خوبی رابطه قوای درونی برای عمل را ترسیم میکند. کسی که با عقل نظری، حقایق ، و باید هارا و نباید ها را ادراک میکندو از سوی دیگر عقل عملی اش او را به عمل بر طبق علمش وا می دارد، عالم عادلی است که به درستی انتخاب میکند و از خطرات می پرهیزد. کسی که با عقل نظری ، حقایقی را میبیند ولی عقل عملی اش اسیر هوای نفس است عالم فاسق است. کسی که با عقل نظریی نمی تواند حقایق را ببیند ولی عقل عملی اش او را وادار به انجام باید ها و نبایدها می کند، جاهل متنسک و مقدس بی ادراکی است که در ماه رمضان ، قرآن ختم می کند و تمام اعمال زاد المعاد را هم انجام می دهد ، ولی از آن ها بهر ای نمی برد.
تجریر فصوص الحکم، ج 5، ص 358
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
37.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رویکردهای ارتجاعی و محافظهکار و رادیکال جواب نمیدهد
#پرویز_امینی ، جامعهشناس سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه در مصاحبهای با عنوان «حکمرانی در دوران پسااعتراض» معتقد است که ۵ رویکرد کلان در مواجهه با این نارضایتی و تغییرطلبیهای اجتماعی وجود دارد.
او در توضیح این دیدگاه، به تبیین رویکردهای ارتجاعی، ۲ نوع محافظهکاری، رادیکالیسم و رویکردهای رفورمیستی میپردازد و میگوید که رویکردهای رفورمیستی هم مطلوب و هم ممکن هستند اما رویکردهای دیگر یا نه مطلوب و نه ممکناند و یا مواجهه صحیحی با وضعیت ندارند.
.
.
.
.
• #رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
به نظر میرسد جریان فکری ای که برداشتش از فلسفه اسلامی همان فلسفه ارسطویی مبتنی بر #عقل_یونانی است یا فکر اینکه فلسفه صدرایی مستغنی از وحی و بریده از دین شکل میگیرد خودش دچار نوعی #غرب_زدگی گشته، اساسا فهم سنت فلسفه صدرا در فلسفه یونان ناشی از بی اطلاعی از مباحث فلسفی است.
___
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
به نظر میرسد جریان فکری ای که برداشتش از فلسفه اسلامی همان فلسفه ارسطویی مبتنی بر #عقل_یونانی است یا
دینی بودن یک مسئله به هیچ وجه دلیل پذیرش فلسفه اسلامی نیست اما فلسفه اسلامی هرگز در تضاد با عقلانیت وحیانی نیست، آزادی فلسفه اسلامی در گرو رهایی از مقیدات است و این تناقض ظاهری همان رهیافت به حقیقت آزادی باطنی است.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ادعای جدایی معارف فلسفی از دین به دلیل اینکه دین به لسان عرف سخن گفته در واقع تحمیل عرف به دین است، فهم عرف از دین با عرفی کردن دین تفاوت دارد، آنچه مخاطب عرفی دین است دارای دسته های معرفتی متفاوتی است، صنف دانشمندان فلسفی هم جزو مخاطب عرفی دینی است کما اینکه عرف فقهای دین هم عرف مخاطب دین میباشد. یعنی دین برای صنف مخاطب فلسفی و حکمی در قالب سطح متعارف خود آن صنف بیان دارد.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا
🔸حتی یک پرچم ایران در میان آنها به چشم نمیخورد/ با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را دارند اما هرگز در میانشان زندگی نکردهاند و با درد و ارزشهای مردم ایران آشنایی ندارند / اینها جز برای پر کردن برنامههایی که میدانیم از کجاها سرمایه و خط سیاسی آن میرسد نمیتوانند کاری کنند
🔹«عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبتهایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علینژاد و نازنین بنیادی و ... برگزار شد، میگوید: جلسهای بود و چند نفر شرکت کرده بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به گمان اینکه نامی در رسانهها دارند، فکر کردند که در دل ها هم جایی دارند.
🔹سروش اضافه کرد: یکی از آنها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند. چندتایی از آنها که هم اصلاً از عالم سیاست خبری ندارند.
🔹عبدالکریم سروش با اشاره به اینکه در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمیخورد اضافه کرد: نامی از اسلام و دیانت قاطبهی مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال ناآشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیهطلبان مشهور و به نام است.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
چرا متفکران دانشگاهی ما خطرناک نیستند؟! زیرا فکرهای آنان به آرامی و مصلحت خواهانه از سنت های گذشته رشد کرده. چنین رشدی زنگ خطری را به صدا در نمی آورد.
در مورد اینها همان عبارت را می توان گفت که وقتی فیلسوفی را نزد دیوژن ستایش میکردند به زبان آورد: « چگونه میتوان او را بزرگ شمرد در حالی که دیرزمانی فیلسوف بوده است و هیچگاه، هیچکس را برنیاشفته؟»
در واقع همین معنا برای فیلسوف دانشگاهی صادق است: « فلسفه دانشگاهی باعث آشفتگی هیچ کس نمیشود»
تاملات نابهنگام، ترجمه امین، ۳۱۵
• مشق فلسفه
__
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
یه جا دیدم یکی نوشته ؛
انسان فقط مالک چیزهایی است که میبخشد، علامه طباطبایی رحمه الله علیه توی المیزان میگه آدم صد میلیون تو حسابش داشته باشه روزی اش نیست، اون ده هزار تومنی که خرج میکنه یه غذا میخوره یا به یکی میبخشه و باهاش کار خیر میکنه روزیش هست...
با این حساب هر پول داری روزیش زیاد نیست و هر فقیری روزیش کم نیست.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef