eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
844 عکس
202 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
نقل قولی از : او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات تند قرار می‌داد. او طی یک سخنرانی گفت: می‌خواهم پیامی به امام خمینی بدهم و درد دلی با ایشان بکنم، سیداحمد فردید آدمی است که برای خودش کار کرده‌است. اگر کتاب ننوشته، نخواسته تشبه به کثافات دیگران بکند. من پیام کوچکی به امام خمینی دارم، این انقلاب را عبدالکریم  خراب می‌کند… من پوپر را می‌شناسم و به ریش او می‌خندم… من دارم به  مدد می‌رسانم. او در جای دیگر دربارهٔ هایدگر گفته‌است: بعد از سی سال مطالعه می‌گویم، هایدگر جهت فکرش همین جهت جمهوری اسلامی است. _ پ.ن؛ سلسله فکری طرفدار جمهوری اسلامی که در قالب هایدگر _ فردید _ داوری اردکانی و... این جریان ادامه دار جا خوش کرده. _ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
نقل قولی از #فردید : او بعد از انقلاب اسلامی، از این انقلاب طرفداری کرد و روشنفکران را مورد انتقادات
: بنده مساله "رستگاری" را مطرح کردم  مدتها، بدون اینکه اسم کتاب ببرم با همسخنی هیدگر بجا و اینکه تفسیر من از هیدگر تفسیر با ابتدا به انقلاب اسلامی و الله پس فردا و جهاد اصغر و اکبر است که همواره بیشتر با هیدگر میخواهم همسخن باشم ولی نه یک سخنی و یک دلی. من در عین حال که با هیدگر میگویم همسخنم از کجا که با شما ها این سعادت این که بیشتر نه تنها همسخن، یکدل باشم و یک سخن. در یکدلی و یک سخنی مساله دیگری است ولی با هیدگر همسخنم همسخنی ای که به حقیقت نه با "تعلیل بارد"، بعد از سی سال مطالعه  میگویم هیدگر جهت فکرش  جهت جمهوری اسلامی است" https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت" 📝 ◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. ◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن ◾فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
33.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ؛ خلق شاهکار و خلق فاجعه توسط جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی در عرصه نظامی و روابط بین الملل شاهکار خلق کرد اما در عرصه داخلی فاجعه خلق کرد... . . . . • ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#شعر_آخر_شب ، سروده یکی از مخاطبین کانال شب شیرین تو شد چون به صباح آلوده نکند عشق نگردد به گناه آل
☕ از لحظهٔ ممکن-شدنِ عالَمِ امکان از حس شدنِ نبض ِ نخستین نَفَس ِ جان نه ماه و نه باران و نه پاییز و نه دریا با جاذبهٔ چشم تو شاعر شده انسان از خواب ِعدم ، خاک تو بیدار شد و گفت : تبریک ، به گلها و سلامی به درختان سرشار شد از شوق تو هر ذرّهٔ این خاک ای هر قدمِ آمدنت؛ قطرهٔ باران تو ؛ نقطهٔ توحیدیِ اضدادِ جهانی شادیّ و غم و روز و شب و باغ و بیابان صحرایی و آفاق تو عشق ست که در تو اسبانِ نجابت نرسیدند به پایان دریایی و آغوش تو گرم ست که آن برف از کوه ، سرازیر شد افتاده به جریان این عشقِ اصیل ست ، چه می فهمد ازین عشق ؟! انسانِ مسخّر-شده در خواب و خیابان در جاذبهٔ چشم تو خوشبختیِ محض ست با یادِ همین جاذبه ، شاعر شده انسان ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 عزیزان عنوان محتوای رسانه ای نیست بلکه روش و هدف کار رسانه ای هست، وقتی تیتر میزنید جهاد تبیین مخاطب خاکستری که میتونستین توی قالب هنری جذب محتواتون کنین رو دور میکنید. کنار هم گل میگیم گل میشنویم... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
در توضیح چرایی وجود انسان هایی که با خواندن فلسفه هم اهل عمل نیستند و انسان هایی که بدون خواندن فلسفه اهل عمل اند... اولی عالم فاسق است و دومی جاهل متنسک 📝 آیت الله ما کسانی داریم که عالم بی عمل هستند، یعنی یقین به جهنم دارند، ولی گناه می کنند. حال سوال این است که این شخص عقل دارد، ولی چرا به سراغ گناه می رود؟ علامه طباطبایی بارها خواستند را به علم برگردانند؛ اما به سبب مشکل عالمان بدون عمل، این پژوهش ثمر نداشته است. برخی از عالمان، اراده را فعل نفس می دانند، مانند مرحوم نائینی، اما چون ابزار فنی توضیح آن را نداشتند، نتوانستند آن را به طور کامل بیان کنند. برای توضیح مطلب باید گفت اگر کسی را تصور کنیم که قوای ادراکی و تحریکی سالمی دارد، به محض دیدن مار فرار می کند. او با دیدن مار و داشتن پای سالم برای فرار، مانعی برای فرار کردن ندارد، و بلافاصله این کار را انجام میدهد . اما کسی که چشم بینایی دارد ، ولی پایش فلج است، با دیدن مار نمی تواند فرار کند، نه به این دلیل که مار را نمیبیند، بلکه به این سبب که پای فرار ندارد. حال کسی را تصور کنید که پاهای سالمی دارد، ولی چشمانش کور است، او نیز از مار فرار نمیکند،به این سبب که از وجودش با خبر نمی شود. در نهایت، کسی است که نه چشم بینا و نه پایی سالم دارد؛ روشن است که این فرد نیز نمیتواند جان سالم به در برد. این مثال به خوبی رابطه قوای درونی برای عمل را ترسیم میکند. کسی که با عقل نظری، حقایق ، و باید هارا و نباید ها را ادراک میکندو از سوی دیگر عقل عملی اش او را به عمل بر طبق علمش وا می دارد، عالم عادلی است که به درستی انتخاب میکند و از خطرات می پرهیزد. کسی که با عقل نظری ، حقایقی را میبیند ولی عقل عملی اش اسیر هوای نفس است عالم فاسق است. کسی که با عقل نظریی نمی تواند حقایق را ببیند ولی عقل عملی اش او را وادار به انجام باید ها و نبایدها می کند، جاهل متنسک و مقدس بی ادراکی است که در ماه رمضان ، قرآن ختم می کند و تمام اعمال زاد المعاد را هم انجام می دهد ، ولی از آن ها بهر ای نمی برد. تجریر فصوص الحکم، ج 5، ص 358 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
37.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رویکردهای ارتجاعی و محافظه‌کار و رادیکال جواب نمی‌دهد ، جامعه‌شناس سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه در مصاحبه‌ای با عنوان «حکمرانی در دوران پسااعتراض» معتقد است که ۵ رویکرد کلان در مواجهه با این نارضایتی و تغییرطلبی‌های اجتماعی وجود دارد. او در توضیح این دیدگاه، به تبیین رویکردهای ارتجاعی، ۲ نوع محافظه‌کاری، رادیکالیسم و رویکردهای رفورمیستی می‌پردازد و می‌گوید که رویکردهای رفورمیستی هم مطلوب و هم ممکن هستند اما رویکردهای دیگر یا نه مطلوب و نه ممکن‌اند و یا مواجهه صحیحی با وضعیت ندارند. . . . . • ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
به نظر میرسد جریان فکری ای که برداشتش از فلسفه اسلامی همان فلسفه ارسطویی مبتنی بر است یا فکر اینکه فلسفه صدرایی مستغنی از وحی و بریده از دین شکل میگیرد خودش دچار نوعی گشته، اساسا فهم سنت فلسفه صدرا در فلسفه یونان ناشی از بی اطلاعی از مباحث فلسفی است. ___ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
به نظر میرسد جریان فکری ای که برداشتش از فلسفه اسلامی همان فلسفه ارسطویی مبتنی بر #عقل_یونانی است یا
دینی بودن یک مسئله به هیچ وجه دلیل پذیرش فلسفه اسلامی نیست اما فلسفه اسلامی هرگز در تضاد با عقلانیت وحیانی نیست، آزادی فلسفه اسلامی در گرو رهایی از مقیدات است و این تناقض ظاهری همان رهیافت به حقیقت آزادی باطنی است. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ادعای جدایی معارف فلسفی از دین به دلیل اینکه دین به لسان عرف سخن گفته در واقع تحمیل عرف به دین است، فهم عرف از دین با عرفی کردن دین تفاوت دارد، آنچه مخاطب عرفی دین است دارای دسته های معرفتی متفاوتی است، صنف دانشمندان فلسفی هم جزو مخاطب عرفی دینی است کما اینکه عرف فقهای دین هم عرف مخاطب دین میباشد. یعنی دین برای صنف مخاطب فلسفی و‌ حکمی در قالب سطح متعارف خود آن صنف بیان دارد. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا 🔸حتی یک پرچم ایران در میان آنها به چشم نمی‌خورد/ با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را دارند اما هرگز در میان‌شان زندگی نکرده‌اند و با درد و ارزش‌های مردم ایران آشنایی ندارند / اینها جز برای پر کردن برنامه‌هایی که می‌دانیم از کجاها سرمایه و خط سیاسی آن می‌رسد نمی‌توانند کاری کنند 🔹«عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبت‌هایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علی‌نژاد و نازنین بنیادی و ... برگزار شد، می‌گوید: جلسه‌ای بود و چند نفر شرکت کرده بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به گمان اینکه نامی در رسانه‌ها دارند، فکر کردند که در دل ها هم جایی دارند. 🔹سروش اضافه کرد: یکی از آنها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند. چندتایی از آنها که هم اصلاً از عالم سیاست خبری ندارند. 🔹عبدالکریم سروش با اشاره به اینکه در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمی‌خورد اضافه کرد: نامی از اسلام و دیانت قاطبه‌ی مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال نا‌آشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیه‌طلبان مشهور و به نام است. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
چرا متفکران دانشگاهی ما خطرناک نیستند؟! زیرا فکرهای آنان به آرامی و مصلحت خواهانه از سنت های گذشته رشد کرده. چنین رشدی زنگ خطری را به صدا در نمی آورد. در مورد اینها همان عبارت را می توان گفت که وقتی فیلسوفی را نزد دیوژن ستایش می‌کردند به زبان آورد: « چگونه می‌توان او را بزرگ شمرد در حالی که دیرزمانی فیلسوف بوده است و هیچگاه، هیچکس را برنیاشفته؟» در واقع همین معنا برای فیلسوف دانشگاهی صادق است: « فلسفه دانشگاهی باعث آشفتگی هیچ کس نمی‌شود» تاملات نابهنگام، ترجمه امین، ۳۱۵ • مشق فلسفه __ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
یه جا دیدم یکی نوشته ؛ انسان فقط مالک چیزهایی است که میبخشد، علامه طباطبایی رحمه الله علیه توی المیزان میگه آدم صد میلیون تو حسابش داشته باشه روزی اش نیست، اون ده هزار تومنی که خرج میکنه یه غذا میخوره یا به یکی میبخشه و باهاش کار خیر میکنه روزیش هست... با این حساب هر پول داری روزیش زیاد نیست و هر فقیری روزیش کم نیست. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ایران»؛ مسئله یا مشکل؟ سیدجواد طباطبایی سیدجواد طباطبایی، امروز در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت. او در طول سالیان از شناخته‌‌شده‌ترین افرادی بود که در حوزه اندیشه سیاسی در ایران فکر می‌کرد و قلم می‌زد. تألیفات بسیار او که حول ایده ایرانشهری شکل گرفته بود، همواره گامی مهم برای پژوهش درباره اندیشه سیاسی و تاریخ فکر ایرانی بود. نام او با وجود همه مخالفان و موافقان سرسختش در طیف‌های گوناگون سیاسی، همواره برای کسانی که می‌خواهند همچون او درباره «ایران» بیاندیشند، باقیست. سخنانی که از او در گفت‌وگویی که سال‌ها پیش با حسین کچویان داشت، می‌شنوید چکیده‌ای از ایده او درباره «ایران»است. اینکه ایران، از نظر او بیش از آنکه «مسئله» باشد، «مشکل» است. اینکه ما چگونه توانسته‌ایم در میان این جغرافیا و تاریخ، با همه تفاوت‌هایمان در قومیت‌ها، خود را «ملت» بدانیم. 🔻سیمافکر __ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ مَبین به موی پریشان و دستِ کوتاهم هنوز با همه پَستی خلیفةُاللهم! بقای عزتِ من باد همچنان که هنوز، نه مبتلابِهِ شیخم نه بنده‌ی شاهم... اگر بنای صلابت بُوَد همان کوهم ور اقتضای لطافت، سبکتر از کاهم وگر به راهِ بیابان رَوَم به ناچاری به آنچه می‌کنم از هرطریق آگاهم چو اختیار دهندم که "آبرو" یا "خلق"؟ اگر نریخته باشم خسیسِ خودخواهم! به گاهِ مرگ چنان می‌کشم زِ سینه‌ی تنگ، که چوبِ نیزه کُنند از بلندیِ آهم! به پا نمی‌روم این راه، با حسودِ حَرون، بگو که برکَنَد از پیش و پس به رَه چاهم! ‌ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔸بیژن عبدالکریمی با اعتماد مصاحبه کرده و گفته مسمومیتها به نظرش کار اسرائیله و بعد گفته سقوط هواپیمای اوکراینی هم از نظرش نتیجه شکست در جنگ الکترونیکی بوده و نه حاصل اشتباه خودی و نظام اشتباه کرده انداخته گردن نیروی خودش. 🔹 حالا تیتر اعتماد رو ببینید... زرندی دکتر عبدالکریمی فیلسوف واستاد دانشگاه در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز اعلام کرد که این اقدام یک حرکت میکروبیولوژیکی دولتی علیه دخترانمان است دکتر عبدالکریمی درگفتگو با پناه مردم نیوز درخصوص مسمومیت دختران دانش آموزان گفت:به نظر می رسد با توجه به حرکت میکرو بیولوژیکی سراسری بعید به نظر می رسد که این اقدام در توان گروههای معارض نظام جمهوری اسلامی باشد و با توجه به عمق دشمنی های اسرائیل با حکومت ایران به نظرم این اقدام مذبوحانه کار آنهاست و به گمانم پیچیدگی اینگونه اقدامات وسراسری بودن آنها حکایت از یک اقدام تروریستی میکروبیولوژیکی دولتی دارد که احتمالا می تواند کار اسراییل یا یکی از قدرت های بزرگ جهانی همچون آمریکا باشد. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
عالم طبیعت همان جهنم است. ما همه در پل جهنم زندگی میکنیم. 📝 • هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر درس بخوانید دورتر می‌شوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر می‌شوید. یا صراط مستقیم است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است. • آخر مرتبۀ بهشت «لقاءاللّه‌» است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط انسان راه دارد. و ما همه الآن در جسر جهنم واقع شدیم. «طبیعت» متن جهنم است. در آن عالم ظهور که می‌کند، طبیعت جهنم است. • الآن ما در متن جهنم داریم حرکت می‌کنیم. اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر می‌شود، در این چشمهای مردم در آن عالم ظاهر می‌شود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور می‌کند؛ آنکه این راه را طی نکرده است در جهنم واقع می‌شود؛ می‌افتد از راه. کج است دیگر. ۱۳۵۸/۰۴/۰۷ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ دانشگاه ما کانت را بهتر از بوعلی سینا میشناسد. • باید تفکر فلسفه اسلامی گسترش یابد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تو ماه بودی و بوسیدنت نمی دانی چه ساده داشت مراهم بلند قد می کرد . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef