سلاماً على الذين يعانقهم التراب،
ونحن في أشد الحاجة لعناقهم
"سلام بر آنها که خاک را در آغوش گرفتهاند،
حال آنکه ما به آغوش آنها بسیار محتاجتریم."
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🔵 نظامِ دینیِ "حجابپایه"
چرا نظام، آمادگی بازنگری در بارهی قانون حجاب را ندارد؟
بدون آنکه بخواهیم اعتراضات اخیر را صرفاََ به "قانون حجاب"، تقلیل دهیم، اما دستکم موضوع حجاب (و در معنای موسع، حقوق زنان)، شاید مهمترین علت درمیان علل ناآرامیهای اخیر محسوب میشود؛ و اگر چنین باشد، این پرسش آشکارا ذهن جامعه را بهخود مشغول داشته است که چرا حکومت، در برابر اعتراضات و قانون حجاب، کوتاه نمیآید و تغییر و تحولِ درخواستیِ کثیری از مردمانش را نمیپذیرد؟ چرا مقاومت میکند و حتی بیش از مقاومت، حاضر به سرکوب معترضین میشود؟
برای پاسخ به پرسشهای مطرح شده، لازم است خود را در "موقعیت معرفتی" و "درک دینی" قرائت رسمی از دین، قرار دهیم و از عینک آنان بهواقعیت بنگریم. این نگریستن از چشم آنان، میتواند ما را در فهم رفتار و واکنش غضبآلودشان کمک کند.
آنچه بهاختصار بیان میشود، صرفاً حاصل نگریستن بهواقعیت از پشت عینک حاکمان و صاحبان قدرت و سیاستگذاران خطوط اصلی نظام است که دستکم تا اطلاع ثانوی حاضر به بازنگری در باب قانون حجاب نخواهند بود.
✅ نظام، خود را پاسدار حریم الهی و مجری احکام خداوند میداند. و در نظر او "حجاب"، معیار تخطیناپذیر حکومت و جامعهای محسوب میشود که قرار است دینی باشد و هویت دینی داشته باشد. بهتعبیر دیگر، حجاب، شرط لازم حکومت و جامعهی دینی است؛ شرطی که اگر محقق نشود، حکومت و جامعه را از دینی بودن میاندازد. معنای این سخن این است که نظام سیاسی مستقر، مرز هویتی خود را با سایر نظامات سیاسی و جوامع، با مقولهی حجاب ترسم کرده است. در این رویکرد، اساسا دینی بودنِ حکومت و جامعه از وجود حجاب آغاز میشود. در تصور آنان، عدالت، فضیلتهای انسانی و اخلاقی، رفاه و... هریک میتواند به منزلهی خشت بنای حکومت دینی تلقی شود؛ اما غیبت هریک از این عناصر، حکومت را از دینی بودناش ساقط نمیکند. صرفا فقدان حجاب است که هویت دینی جامعه را از او میستاند. از اینرو ممکن است در باب هر حکم دینی و الهی (دستکم بهنحو موقت)، مصلحتاندیشی نماید. همانگونه که پیش از این، در کلام آیتالله خمینی آمده است که:"حکومت میتواند از حج که از فرایض مهم اسلامی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی است، موقتا جلوگیری کند" (صحیفه امام ج۲۰ صفحه ۴۵۲) و حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر باشد اهمیتش بیشتر است. (جلد ۱۵ صفحه ۳۶۵)، اما بهنظر میرسد در باب حضور و یا غیبت حجاب، حاضر به بازنگری نخواهد بود.
درک و تصور حاکمان از دین، چنان است که حجاب، عملا مهمترین عنصر دینی بودن جامعه بهحساب میآید. درنتیجه، در نگرش آنان، هرگونه بازنگری دربارهی حجاب، نظام را با خطر استحاله روبرو میکند.
"استحاله"، موقعیتی است که در آن، محتوا، هویت و چیستی نظام، چنان دستخوش تغییر و تبدل شود که ماهیتاش از دست برود و از درون به فروپاشی برسد. به سخن دیگر، ممکن است ساختار سیاسی بهظاهر برجای مانده باشد و دچار "فروپاشی کالبدی" نشده باشد، اما عقبنشینی از حجاب، او را به "فروپاشی درونی" و یا همان استحاله میکشاند.
❓اگر از حاکمان بپرسیم مرز استحالهی نظام کجاست و کدام مرز است که اگر از آن عبور کنند، احساس میکنند دچار استحاله شدهاند، چه پاسخی خواهند داد؟
کاوش در مجموعهی کنشها، واکنشها، سیاستگذاریها و مجموعهی ترجیحات ارزشی نظام سیاسی و بر مبنای آنچه تاکنون عمل کردهاند، گویای آن است که حاکمیت سیاسی، خط استحالهی خودش را بهصورت کلی در اصلاح مقررات و قوانین حقوقی و تغییر مناسبات اجتماعی زنان و بهویژه "حجاب" تعریف کرده است. "نظام دینیِ حجاب پایه"، دقیقا اشاره به وضعیتی دارد که دینی بودناش را از حجاب اخذ میکند و بار اصلی هویت دینیاش را بر گردهی حجاب میگذارد. در این درک و رویکرد دینی، جای شگفتی نیست که در برابر خواست اقشار وسیعی از مردم برای بازنگری در قانون حجاب، و بهنحو کلی در باب حقوق زنان، مقاومت میکند و حاضر نیست آن را مورد بازبینی قرار دهد. آنان اصلاح وضع موجود را ترمیم و تصحیح اشتباهات گذشته و بهبود رابطهی نظام سیاسی با شهروندان نمیدانند؛ بلکه "اصلاح" مورد درخواست شهروندان را افولِ معنادار هویت و ماهیت دینی نظام اسلامی و بلکه از دست رفتن هویتی تلقی میکنند، همان که بر مبنای آن ساختارِ موجود شکل گرفته است.
🔻 در مقابل نگرش و رویکرد "نظامِ حجاب پایه"، دو گروه با دو رویکرد متفاوت و متعارض ایستادهاند:
❗️۱. گروه اول، بسیاری از دینداران هستند که گرچه حجاب را تکلیفی الهی میدانند، اما در سلسله مراتب ارزشی و ترجیحاتشان و در مقایسه با فضیلتهای دینی و اخلاقی، معتقدند که از ارزش و رتبهی پایینتری برخوردار است. علاوه بر این، برای دولت، حق مداخله در این مورد را قائل نیستند
ادامه متن
🔻🔻🔻
نزد این گروه، حجاب، شرط لازم برای حکومت دینی محسوب نمیشود؛ بلکه حداکثر تکلیفی است که باورمندان، خود را به آن مقید میدانند.
✅ آنان بهجای حجاب، قسط و عدالت، اخلاق، مروت، تلاش برای رفاه شهروندان را مولفهی حکومت خوب تلقی میکنند. برای اینان، رعایت حجاب، کاری نیکو است اما نیکو بودناش را از اختیاری بودناش بهدست میآورد. در این دیدگاه، حجاب اجباری، اساسا حجاب نیست و افراد حق دارند به اختیار، آن را بپذیرند و یا آن را طرد نمایند.
❗️۲. گروه دوم، از منظر حقوق انسان و "حق خودآیینیِ"، با حجاب اجباری مخالفت میکنند. در این دیدگاه، دولت حق ندارد تصوری را که از زندگی مطلوب دارد بر جامعه تحمیل نماید؛ بلکه باید چنان آزادی باشد که هر فرد، بنا به این که چه تصوری از خیر و از زندگی مطلوب دارد، بزید.
✅ کسانی که خواهان اصلاح جایگاه و مناسبات اجتماعی زنان هستند، تصورشان از اصلاح را با مفهوم حق انسان در انتخاب سبک زندگی میفهمند. اما حاکمیت سیاسی، اصلاح را ذیل مفهوم اباحیگری و بعضا بیعفتی صورتبندی میکند. و این چنین میشود که نزاع دو دیدگاه، چهرهی آنتاگونیستی و خیابانی پیدا میکند. درنتیجه، نظام مستقر، از هرچه بگذرد، از حجاب نمیتواند عبور کند و نمیتواند اصلاح وضعیت اجتماعی زنان را (آنگونه که در جهان مدرن دیده میشود)، بپذیرد.
آنچه این روزها شاهد هستیم، اختلاف و تعارض حل نشده در سنوات پیشین است که روی دست میزِ قانونگذاری و عقل سیاسی مانده و نمیداند با آن، چه کند. اگر بازنگری را بپذیرد، حس میکند نظام دچار استحاله میشود و اگر نپذیرد، لاجرم با چالشهای سخت و درگیریهایی با انتهای ناخوش و نامعلوم در خیابانها روبهرو خواهد شد.
✔️ به طور کلی، تقریبا محال است که نظام سیاسی، دو سیاست خود را مورد بازبینی و تجدید نظر قرار دهد:
اولا در بعد داخلی، اجبار را از فراز حجاب برنخواهد داشت. زیرا هویت دینیاش بدان وابسته است.
ثانیا در بعد خارجی، کشمکش و نزاعاش را با غرب، به ویژه امریکا، حل نخواهد کرد. زیرا هویت سیاسیاش به آن وابسته است.
✍️ علی زمانیان.........۱۴۰۱/۰۷/۲۱
_
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم
با کافران چه کارت گر بت نمیپرستی
#حافظ
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر احساس تنهایی کردی...
___
#سید_علی_خامنه_ای
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی متاسفانه وضعیت معیشتی و ناکارآمدی آموزشی و همچنین مشکلات اجتماعی اندک ورودی ح
#در_مسیر_علوم_انسانی
فارغ از اینکه کدامین راه در وضعیت کنونی مارا به درستی به سمت علوم انسانی رهسپار خواهد کرد باید بگویم؛ هر طریقی که یکی از دو ویژگی زیر را داشته باشد به بی راهه میرود:
- برنامه خوانش فلسفی که کوچک ترین مواجه ای با مسئله علوم انسانی نداشته و خود خواندن فلسفه نهایت غایت آن باشد.
- سیر مطالعاتی ای که بدون رویکرد فلسفی وارد کاوش در مباحث علوم انسانی شده است. ( چه غربی, چه اسلامی)
اولی زیربنایی است که روی آن هرگز شما سازه ای نمیتوانید ببینید و کل عمرتان را برای مستحکم کردن زیربنا وقف خواهید کرد.
دومی سازه ایست زیبا که هیچ شالوده مستحکم و منطق مشخصی در بدنه ندارد و با کوچک ترین لرزشی فرو خواهد ریخت.
برای همین میگویم جواب به اینکه کدامین شیوه، برنامه یا طریقت متعیناً برای علوم انسانی مناسب است شاید سخت باشد اما نبود رویکرد فلسفی یا بودن رویکرد فلسفی محض بدون مواجه با علوم اجتماعی قطعا ملاک روشنی برای بطالت مسیر ماست.
__
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت"
📝 #سید_علی_خامنه_ای
◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و #اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن
◾فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
____
#علوم_انسانی #فلسفه #تحول
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
📝موت در واقع یک نوع کمال برای انسان است.
توضیح موت با بیان حرکت جوهری ملا صدرا...
#امام_خمینی
معتدلترین اجسام ، یعنی مغز وقتی در جنین پیدا شد این آخرین درجه جسم است که عرش جسم بوده و تا این مغز حرکت کرده اول مرتبهٔ احساس ، تولید می شود چون جسم به جوهره ، به واسطه حرکت منقلب به حس لمس شده و چون این حس به جسم نزدیک است و آخر مرتبه جسم ، اول مرتبه حس است ، لذا حالّ در جسم است و بتدریج حرکت کرده ، مشاعر و احساسات دیگر پیدا میشود و قوه خیالیه به وجود می آید .بعد که این حس رو به ترقی گذاشت ، آخر مرتبه عالم طبیعت ، اول مرتبه تجرد است و بتدریج این قوا که تکمیل میشوند و رو به عالم غیب میگذارند وحدتی به دنبال اینها حاصل می آید که نفس است ؛و نفس بوحدتها جامع و حاوی این کثرات است ، که بتدریج حرکت میکند و مادامی که در طبیعت است ، مرتبه به مرتبه به حرکت جوهریه خود را از طبیعت بیرون می کشد ، در عین حال که مرتبه ای از آن تجرد پیدا کرده ، مرتبه دیگرش طبیعی است و در حقیقت اختلاط عالم _ غیب و شهود ، اختلاط طبیعت و تجرد و اختلاط کثیف با لطیف است تا اینکه وقتی با سبر ترقی خود را از طبیعت بیرون کشید با کاروان قافله مجردات منسلک می شود ، و در حقیقت این سواری است که از اول نقطه طبیعت و عالم هیولا برخاسته و با قافله موجودات عالم طبیعی که هم قافله بود از طبیعت جلو افتاد تا به مرز طبیعت و تجرد رسید و از آخرین مرتبه طبیعت که قدم برداشته به اولین درجه عالم تجرد قدم می گذارد و از عالم شهادت گذشته به عالم غیب می رسد ، و اینکه از مرز طبیعت و تجرد می گذرد با قافله طبیعت وداع می کند و این فراق است که آن را موت می نامیم . این فراق قهری و طبیعی و این وداع ، وداعِ اجباری و این مسافرتِ جبلّی است .
فاذا جا ٕ اجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون
کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی
____
#عرفان_خمینی #فلسفه #حرکت_جوهری
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
نامه ای به خواهرم
سلام خواهر
نمیدانم حواست هست یا نه. اما اینجا ایران است
دراین مملکت آغوش قیمت ندارد. "آغوش فروشی"برای جاهای دیگری است که الگوی ذهنی تو شده اند.ماهر وقت همدیگررا می بینیم بغل میکنیم و میبوسیم.
ماکمبود آغوش نداریم. ما اصلا غمگین نیستیم. ما شادترین ملت دنیا هستیم. دنیای اطراف تو را نمیدانم. اما در اطراف من همه شاد هستند و اتفاقا هر چه به آن طرف دنیا نگاه میکنم چیزی جز غم و افسردگی و سگ دو زدن برای یک لقمه نان نمی بینم.
هر چه به آن سوی دنیا نگاه میکنم فقط کالا میبینم. فقط بازار می بینم. همه در حال خرید و فروش هستند. از کف خیابان گرفته تا روی تختخواب. همه چیز در حال خرید و فروش است. لبخند و آغوش هم آنجا کالاست.
هر چه به آنسوی دنیا نگاه میکنم چیزی جز شکاف طبقاتی و بردگی و اسارت نمی بینم. نمیدانم.
شاید باید عینکت را عوض کنی. شاید هم رسانه هایت را!
تو خواهر من هستی و من برایت ارزش قائلم. اگر سالها آنجا بایستی حتی لحظه ای به تو نزدیک نمی شوم. اما اگر در آنسوی دنیا بودی احتمالا خیلی ها برای لذت بردن به تو نزدیک می شدند. چه چیزی برای آنها جذاب تر از آغوش رایگان است؟
راستی
مشکلاتمان را می بینی؟در اقتصاد و ...؟
همه آنها هم همین شکلی هستند!
یعنی مساله ای راخواستیم حل کنیم
به جای آنکه ببینیم راه حل خودمان چیست
بدون هیچ تاملی رفتیم سراغ پاسخهای آنوریها
پاسخ هایی که مشکلات خودشان را هم حل نکرده است
خلاصه آن آغوشی که باز کردی
نه غمی رااز تو برطرف میکند
نه از دیگری
فقط غمی برغمهایت می افزاید
غم اینکه چراکسی نیست که برای آغوشت ارزش (نه قیمت) قائل شود.
@h_abasifar
__
@ensani_islami
🕯️ للأسماء عطورها ايضا
كلّما ناديتك هبّت ريح جَنّة!
{و نامها را نیز عطریست
هر بار تو را صِدا زدم،
نَسیم بِهشت وزیدن گرفت!}
• ما به آغوش تو یک باره چه محتاج شدیم...
___
#دل_نوشت
#شهید_سلیمانی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
#شعر_آخر_شب ☕
جان پس از عمری دویدن لحظه ای آسوده بود
عقل سرپیچیده بود از آنچه دل فرموده بود
عقل با دل رو به رو شد صبح دلتنگی بخیر
عقل برمی گشت راهی را که دل پیموده بود
عقل کامل بود، فاخر بود، حرف تازه داشت
دل پریشان بود، دل خون بود، دل فرسوده بود
عقل منطق داشت ، حرفش را به کرسی می نشاند
دل سراسر دست و پا می زد، ولی بیهوده بود
حرف منّت نیست اما صد برابر پس گرفت
گردش دنیا اگر چیزی به ما افزوده بود
من کی ام؟! باغی که چون با عطر عشق آمیختم
هر اناری را که پروردم به خون آلوده بود
ای دل ناباور من دیر فهمیدی که عشق
از همان روز ازل هم جرم نابخشوده بود
#فاضل_نظری #غزل
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
◾ امام (رضوان اللَّه علیه) چکیده و زبدهی مکتب #ملاصدرا ست؛ نه فقط در زمینهی فلسفی اش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است.
۱۳۸۶/۰۹/۰۸
#سید_علی_خامنه_ای
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
❞ پیرامون وطن پرستی و نوع دوستی ❝
■□ یادداشتی از #علامه_طباطبایی
▽▽▽▼▼▼▼▼▼
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❞ پیرامون وطن پرستی و نوع دوستی ❝ ■□ یادداشتی از #علامه_طباطبایی ▽▽▽▼▼▼▼▼▼
۞ صرف "نوع دوستی" و "وطن دوستی" نه ضامن عدم تجاوز به حقوق دیگر انسان هاست و نه هرگز میتواند دلیلی برای از جان گذشتن و فداکاری باشد.
■□
▪️ و اما اينكه اين توهم (كه اتفاقا بسيارى از اهل فضل را به اشتباه انداخته) كه مثلا" حب وطن"،" نوع دوستى"" ثنا و تمجيد در مقابل صحت عمل" و امثال اينها بتواند كسى را از تجاوز به حقوق همنوع و هموطن باز بدارد (توهمى است كه جايش همان ذهن است، و در خارج وجود ندارد) و خيالى است باطل چرا كه امور نامبرده، عواطفى است درونى و انگيزههايى است باطنى كه جز تعليم و تربيت، چيزى نمىتواند آن را حفظ كند و خلاصه اثرش بيش از اقتضا نيست، و بحد سببيت و عليت نمىرسد، تا تخلف ناپذير باشد، پس اينگونه حالات، اوصافى هستند اتفاقى و امورى هستند عادى كه با برخورد موانع زايل مىشوند و اين توهم مثل توهم ديگرى است كه پنداشتهاند عوامل نامبرده يعنى حب وطن، علاقه به همنوع، و يا عشق به شهرت و نام نيك، اشخاصى را وادار مىكند به اينكه نه تنها به حقوق ديگران تجاوز نكند بلكه خود را فداى ديگران هم بكند، مثلا خود را به كشتن دهد تا وطن از خطر حفظ شود و يا مردم پس از مردنش او را تعريف كنند، آخر كدام انسان بىدين، انسانى كه مردن را نابودى مىداند حاضر است براى بهتر زندگى كردن ديگران و يا براى اينكه ديگران او را تعريف كنند و او از تعريف ديگران لذت ببرد خود را به كشتن دهد؟ او بعد از مردنش كجا است كه تعريف ديگران را بشنود و از شنيدنش لذت ببرد؟.
▪️ و كوتاه سخن اينكه هيچ متفكر بصير، ترديد نمىكند در اينكه انسان (هر چه مىكند به منظور سعادت خود مىكند، و هرگز) بر محروميت خود اقدامى نمىكند، هر چند كه بعد از محروميت او را مدح و ثنا كنند، و وعدههايى كه در اين باره به او مىدهند كه اگر مثلا براى سعادت جامعهات فداكارى كنى (قبرت بنام سرباز گمنام مزار عموم مىگردد) و نامت تا ابد به نيكى ياد مىشود، و افتخارى جاودانى نصيبت مىشود و ... تمام اينها وعدههايى است پوچ و فريبكارانه كه مىخواهند او را با اينگونه وعدهها گول بزنند، و عقلش را در كوران احساسات و عواطف بدزدند و چنين شخص فريب خوردهاى اينگونه خيال مىكند كه بعد از مردنش و به اعتقاد خودش بعد از باطل شدن ذاتش همان حال قبل از مرگ را دارد، مردم كه تعريف و تمجيدش مىكنند او مىشنود و لذت مىبرد و اين چيزى جز غلط در وهم نيست همان غلط در وهمى است كه مىگساران مست در حال مستى دچار آن مىشوند، وقتى احساساتشان به هيجان در مىآيد بنام فتوت و مردانگى از جرم مجرمين در مىگذرند و جان و مال و ناموس و هر كرامت ديگرى را كه دارند در اختيار طرف مىگذارند، و اين خود سفاهت و جنون است، چون اگر عاقل بودند هرگز به چنين امورى اقدام نمىكردند.
محمدحسین طباطبایی| ترجمه تفسير الميزان، ج4، 177
_
#ایران
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
💠 دختر صاحب نظریه #ایرانشهری از طراحان تحریم ایران در وزارت خارجه آمریکاست.
از این فکر چه راه نجاتی #برای_ایران است...؟
#توییت
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🖊 راه صعب و دشوار آینده
✍️ سیدجواد میری مینق
در این چند روز فرصتی دست داد با برخی از نمایندگان جنبش "زن، زندگی، آزادی" صحبتی کنم و از مطالبات آنها و اینکه مقصودشان از حضور در تظاهرات چیست بپرسم.
یکی از نکاتی که در میان همگی مشترک بود اینست که بحث فقط مسئله حجاب نیست بل این محملی است تا بتوانند مطالبات بنیادیتر خود را حول آن شکل دهند و مهمترین مطالبه آنها "گذر از جمهوری اسلامی" به یک نظام نوین است.
اما اینکه این نظام دیگر چیست یا چه مختصاتی دارد در باب آن تاملی نکردهاند و اساساً میگویند این پرسش الان مطرح کردنش موجب تضعیف موضع خواهد شد. بنابراین اکنون باید بر این موضع پافشاری کنیم که "چه نمیخواهیم" و در وهله بعد به این بیاندیشیم که "چه خواهیم خواست".
در نگاه معترضین این جنبش حرکت آنان اصلاً سیاسی نیست بل جنبش ماهیت مدنی دارد ولی در پاسخ به این پرسش که اگر این حرکت صرفاً مدنی است پس چرا به دنبال تغییر در ساختار سیاسی هستند پاسخ کوتاه آنها این است که نمیتوان به وعدههای حاکمیت "اعتماد" کرد. البته خودِ این عدم ورود به ساحت چانهزنی نشان از این دارد که جنبش موجود در "فاز مدنی" نمیتواند زیاد توقف کند و به زودی خواهی نخواهی تغییر ماهیت خواهد داد و این تغییر بدون تبعات در سطح کلان جامعه نخواهد بود.
نکته دیگر که از منظر معترضین این جنبش کاملاً یا مغفول مانده یا به سهو/عمد "اپوخه شده" ساحت بینالمللی است. به تعبیر دیگر، آیا نباید به این اندیشید که چه نیروهایی در نبود جمهوری اسلامی برای ایران تصمیم خواهند گرفت؟ پاسخی که من دریافت کردم این است که در دوران معاصر هرگاه بیگانگان ورود کردهاند به ایران آسیب جدی وارد نشده است. پاسخهایی از این سنخ نشان میدهد که معترضین هیچ تصوری از آرایش نیروها ندارند.
البته این عدم فهم آرایش نیروها صرفاً محدود به معترضین در این جنبش نیست بل به این پروبلماتیک باید "اقلیم" دیگری را هم افزود و آن سردرگمی مفهومی است که هم معترضین دچارش هستند و هم پوزیسیون و هم اپوزیسیون خارج از کشور. معترضین در جنبش "زن، زندگی، آزادی" میگویند ما یک دولت سکولار میخواهیم و رضا پهلوی هم این دولت را بدینگونه صورتبندی میکند که در دولت آینده در ایران "کلیسا" (Church) از "دولت" (State) جداست و نیروهای سیاسی داخل هم مدعی هستند که در برابر امر سکولار ایستادهاند.
حال به نظرم دشواری راه آینده در اینجاست که نه معترضین میدانند که چگونه باید از دستاوردهای جنبش صیانت کرد و نه چارچوب مفهومی امر سیاسی نسبتی با اینجا و اکنون ایران دارد. دولت جمهوری سکولار، پادشاهی مشروطهخواه، دولت سکولار دموکراتیک ... و مفاهیمی یوروسنتریک از این دست در بسیاری از مقالات و نوشتهها و سخنرانیهای اپوزیسیون پر است و هر کدام به نحوی جنبش را به نفع "براندازی" مصادره به مطلوب میکنند و این درحالیست که جنبشها میتوانند "اصلاحی"؛ "بدیل"؛ "رهاییبخش" و "انقلابی" باشند و با توجه به تجربههای تاریخی یک سده اخیر در ایران راه پیش روی "جنبشهای اصلاحی" میتوانند باشند که راهکارهای رهاییبخشی نیز به همراه داشته باشند. زیرا دو انقلاب نتوانست بنبستهای جامعه ایرانی را حل کند بل هر تغییری در ساختار سیاسی بدون دگرگونی در جایگاه زیربنایی ایران در نظم جهانی قادر نخواهد بود وضع طبقات اجتماعی در ایران را به صورت بنیادین متحول کند و چنین تغییری در ساحت جهانی هم بسادگی و بدون پشتوانه فکری و تکنولوژیک دور از دسترس است.
✍️راه کم هزینهتر پیش روی ما چیست؟ باز-گشت به "روح قانون اساسی" که بنیادیترین مولفهاش ترجیح "خیر عمومی" بر "منافع شخصی/گروهی/جناحی/صنفی/طبقاتی/خویشاوندی" است و پرسش اینجاست که آیا عزمی چنین در ما یافت میشود که "خیر عمومی" را اصل رکین حکمرانی قرار دهیم یا خیر؟
#رصد
.__________
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
🕯️ از لطافت بس كه روحاني سرشت افتاده است
گيرمش گر در بغل پندارم آغوشم تهي است
___
#عکس_نوشت
#شعر
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تنش فعلی به خاطر سیاست گذاری تفاوت حداقلگی در فرهنگ است.
🔷دولت قصد مداخله حداکثری در زندگی مردم کرده است برای همین نقش خانواده در تربیت فرزندان کم شده.
#رصد #شیوه
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
#شعر_آخر_شب ☕
هر نسیمی که نصیب از گل و باران ببرد
میتواند خبر از مصر به کنعان ببرد
آه از عشق که یک مرتبه تصمیم گرفت
یوسف از چاه در آورده به زندان ببرد
وای بر تلخی فرجام رعیت پسری
که بخواهد دلی از دختر یک خان ببرد
ماهرویی دل من برده و ترسم این است
سرمه بر چشم کشد زیره به کرمان ببرد
دو دلم اینکه بیاید من معمولی را
سر و سامان بدهد یا سر و سامان ببرد؟
مرد آنگاه که از درد به خود میپیچد
ناگزیر است لبی تا لب قلیان ببرد
شعر کوتاه ولی حرف به اندازهی کوه
باید این قائله را "آه" به پایان ببرد
شب به شب قوچی ازین دهکده کم خواهد شد
ماده گرگی دل اگر از سگ چوپان ببرد
#حامد_عسکری #غزل
__
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
"فلسفه ما بر خلاف فلسفه غرب هنوز امتداد عملی پیدا نکرده است"
#سید_علی_خامنه_ای
◾ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.
۱۳۹۷/۱۲/۱۳
___
#فلسفه_اسلامی #تحول #علوم_انسانی_اسلامی
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻