eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
198 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 قبل از ورود به تحلیل اعتراضات اخیر چند نکته روش‌شناسانه مهم است. 📝 ♦️ تحلیل باید پیش‌دستانه باشد 🔻یعنی چنانچه ماجراهای اخیر رخ نمی‌داد نیز در درک هسته اصلی وضعیت اجتماعی اکنون جامعه ایران تغییری ایجاد نکند‌‌ و بتواند کار کند. یعنی وقوف بعد از وقوع نباشد. آنچه رخ داد را باید ظهور و بروز واقعیت اجتماعی دانست که از پیش‌، تحلیل و ادراک شده بود. اگر تحلیل پیش‌دستانه نباشد، تحلیل‌گر در برابر حجم وسیعی از نشانه‌ها و پدیدارها مقهور و منفعل می‌شود و نمی‌تواند نشانه‌های اصلی و فرعی را از هم تفکیک کند. مثلا چون این اعتراضات در بستر مرگ مرحوم امینی در سازوکار گشت ارشاد رخ داد، جنس اصلی اعتراضات را فرهنگی یا زنانه بداند. ♦️ روند پژوهانه باشد نه دفعی 🔻تحلیل‌گر در یک روند فهم اجتماعی و در بستر مداقه در تحول امر اجتماعی در طول زمان و پشت سر نهادن رخدادها کوچک و بزرگ و با ویرایش مدام جمع‌بندی‌های خود، توانسته باشد به واقعیت اجتماعی نزدیک شده باشد تا در چتر ناخواسته مقاصد بازیگران و برساخت‌گرایی نفع برندگان از ماجراها گرفتار نشود. در واقع رخدادهایی مثل اعتراضات اخیر نقطه آغاز تحلیل نباشد. ♦️ تا حد ممکن جامعیت داشته باشد و از تقلیل‌گرایی به دور باشد 🔻یکی از آسیب‌‌های تحلیل اجتماعی، فروکاست یک رخداد با منشأ و علل و زمینه‌ها و صورت و شکل متکثر به یک تحلیل تکین است. مثلا اعتراضات اخیر ذیل مسائل زنان یا دهه هشتادی‌ها یا طبقه متوسط یا... یکدست و یکنواخت شود. ♦️ صریح و بدون ملاحظه باشد 🔻تحلیل توأم با ملاحظات گروههای اجتماعی یا سیاسی یا برخی خطوط قرمز و مراعات آن‌ها، به واقع‌نمایی تحلیل آسیب می‌زند و در شرایطی که درک واقع و یا نزدیک شدن به واقع در حکم پایه و اساس روندهای اصلاحی است، به اصلاحات آینده آسیب می‌زند. خصوصا اگر ساختار حکمرانی و نیروهای اجتماعی و سیاسی، چنان که نشان داده‌اند، بلندترین صداها مانند آبان ۹۸ نیز آنها را ملتفت وضعیت پرچالش و پرتنش جامعه ایران نکرده باشد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
إن ظننت أنني لا أفتقدك فإن بعض الظن إثم • اگر گمان می‌بری که دلم برایت تنگ نمی‌شود بدان که بعضی گمان‌ها گناه است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بحران فرصت ماست... 🎥 اصغر طاهرزاده اینجا حرفی خلاف درک عرفی ما از سیاست حجاب می‌گوید: «ما را با مقوله حجاب فریب دادند؛ ما گشت ارشاد نمی‌خواستیم!» او می‌گوید مقوله حجاب را اگر جز از این نظر که با انقلاب اسلامی انسان معنایی امروزین پیدا کرده ببینیم به خطا رفته‌ایم. استاد طاهرزاده در این سخن، مدعی انسانی امروزین است. او می‌گوید اگر زن را جز در معنای امروزی آن یعنی مطابق درک مدرن بشناسیم و بفهمیم ممکن است حجاب به غلط منبع سوءتفاهم‌ها، و بر همزننده انس و الفت ما در جامعه شود و این خطای ماست. از سر این توضیح انقلاب اسلامی با به رسمیت شناختن آزادی زن دعوتی گشوده به آینده خود خواهد داشت. صوت بخشی است از سخنان استاد طاهرزاده در جلسات هفتگی به تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۱ که از سایت لب‌المیزان برداشت شده است. سیمافکر در ایتا: 🆔 @simafekr_com ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ باز عشق آمد و کار دل ازو مشکل شد هر چه تدبیر خرد بود همه باطل شد خواستم عشق بتان کم شود، افزون گردید گفتم: آسان شود این کار، بسی مشکل شد پای هر کس، که بسر منزل عشق تو رسید آخرالامر سرش خاک همان منزل شد 🔥 اشک، چون راز دلم گفت، فتاد از نظرم با وجودی که بصد خون جگر حاصل شد آن سهی سرو، که میل دل ما جانب اوست یارب! از بهر چه سوی دگران مایل شد؟ غم نبود آن: که مرادی بتغافل میکشت غم از آنست که: امروز چرا غافل شد؟ شب وصل تو هلالی قدح از دست نداد مگر از جام لبت بیخود و لایعقل شد؟ اهل عیشند، هلالی، همه رندان، لیکن زان میان گوشه اندوه مرا منزل شد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖علامه طباطبایی شارح صدرا نیست بلکه مبانی فلسفی اختصاصی خود را دارد. _ پ.ن؛ ما پیش تر در یادداشتی در همین کانال سعی در توضیح اجمالی ظرفیت های اختصاصی علامه طباطبایی داشتیم. ✅ لینک مطالعه یادداشت: 🆔 https://eitaa.com/ensani_islami/1059 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❀ بگذر شبی به خلوت این همنشین درد تا شرح آن دهم که غمت با دلم چه کرد . . . ❁ من تک و تنها با همه‌ی آنانی که رفتند؛ احاطه شده‌ام... . ‌. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖انسان در سنت کانت چگونه ادب میشود؟ 📝 • انسانی که در سنت ادب می‌شود، آنی است که این مفاهیم به جانش می‌نشیند. شناخت یعنی مفاهیم جان شماست. عامه مفاهیم را تنها می‌فهمند، اما ادب نشده‌اند. وقتی دوازده مقوله به شکل عالمانه و آگاهانه اطلاق شود، آن وقت شناخت رخ می‌دهد. • در ما با مفهوم کلی در همین عالم با تجرید غواشی مادی از اشیاء جزئی آشنا می‌شویم. اینها قالب‌های تهی هستند و عقل فعال این قالب‌ها را پر می‌‌کند، یعنی وقتی حقیقت آنها نزد ماست، ادب شده‌ایم و شناخت حاصل می‌شود. این پُر شدن مفاهیم، حقیقت عالم است. یعنی حقایق به پیدا شده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
░ بگذارید برای خدا مارا لعنت کنند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❁ عکس تو در قاب تنگ دیده شکست تو را به وسعت آئینه‌ها ادامه دهیم... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ شعری‌ست چشمت، شعرِ شورانگیزِ نیمایی چون شعر حافظ‌وارِ من در اوجِ شیوایی یک باغِ گُل در آب و رنگ عارضت داری باغِ گلی در فصلِ رنگینِ شکوفایی وآن طرّهٔ چتری‌زده بر رویِ پیشانی یک خرمنِ گل، خرمنِ گل‌های صحرایی آه از دلِ آیینه برمی‌خیزد از حیرت وقت تماشایِ تو در حالِ خودآرایی یا مرگ در گرداب‌ها یا وصل در ساحل دل می‌زنم _ باری _ بدان چشمانِ دریایی 🔥 رازی به من گفته‌ست چشمانِ سخن‌گویت رازِ بزرگی با اشارت‌های شیدایی وقتی نگاهم می‌کنی، ناگاه خورشیدی می‌تابد از آفاقِ آن چشمانِ سودایی زیباتر از آنی که در شعرت بگنجانم ای عضوعضوت واژه‌های بکرِ زیبایی! با عاشقت پرهیزِ یوسف نیست، چشمت را منعی کن از آن‌گونه اغوایِ زلیخایی خوش باد گل‌گشتِ نگاه بی‌قرارِ من در فصلِ دیدارِ تو ای باغِ تماشایی! تعبیر کن خوابِ مرا: قفل و درِ بسته ای تو کلیدِ رمزِ این خوابِ معمایی! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ منکرین و هم ناخواسته از منطق استفاده کرده اند. چرا که یادگیری منطق برای فهم دین امری اجتناب ناپذیر است. 📝 • اينان در رد منطق، اصول منطق را بكار برده‏اند و با اينكه خواسته‏اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كرده‏اند، ما هم كه مى‏گوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مى‏كند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مى‏خواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير • و كسانى كه مى‏گويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مى‏خواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند.... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❁ میانه من و محبوب من فراق انداخت دگر چگونه توان دل به این جهان دادن؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ذهن اگر زنده نباشد، معاصرترین فیلسوف هم یک لاشه است. ذهن زنده اما با قدیمی ترین نیز آغاز به گفتگو می‌کند. • فلسفه برای ما زیور کلام برای نطق در سخنرانی و مهمانی شده است. 📝 . . . __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❏ الهی! از تو چه آید به جز کرم ؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ گرچه خلوت گرچه خسته گرچه بی سو و سراغ خواب‌هایی در قفس دیدیم با تعبیر باغ از اناری حال دل پرسیدم امشب گفت: خون لاله را گفتم: خبر تازه چه داری؟ گفت داغ! سوگوارانیم و کاری بر نمی‌آید جز آه لوک مست داغ بر گُرده چه دارد غیر ماغ ؟ ما برادرهایمان را دفن کردیم ای دریغ زیر حجم سایه‌ سنگین کاجی از کلاغ عطسه‌های عافیت را ارج ننهادیم پس بوسه‌ افطارمان افتاد به وقت فراغ می‌رود این روزها گل می‌دهد آغوش‌ها باز عطر زلف یاری می‌خزد زیر دماغ باز کوچه غرق لبخند و هیاهو ‌می‌شود باز هم گل می‌خریم از کودکی پشت چراغ باز منقار قناری به غزل وا می‌شود باغ را تحویل قمری می‌دهد یک روز زاغ آرزو: گرمی‌فزای جمع یاران بودن است چه تفاوت که می وصلیم یا نفت چراغ  ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
تنها راه خروج حوزه از وضعیت حقارت آمیز علمی فعلی. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
‏"سلامٌ علی لَونِ الحُزن فی عَینیک " سلام بر رنگ اندوه در چشم‌هایت... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
و اندیشیدن هیچ خط قرمزی ندارد. • فلسفه، کلام نیست که خط قرمزش دین باشد. اینکه حکمت صدرایی به خدا می رسد و دین را اثبات می کند ، دلیل بر متکلم بودن نیست. . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☕ گفتم: «بِدَوم تا تو همه فاصله ها را» تا زودتر از واقعه گویم گِله ها را چون آینه پیشِ تو نشستم که ببینی در من اثرِ سخت ترین زلزله ها را پُر نقش تر از فرشِ دلم بافته ای نیست از بس که گره زد به گره حوصله ها را ما تلخیِ نه گفتن مان را که چشیدیم وقت است بنوشیم از این پس بله ها را بگذار ببینیم بر این جغد نشسته یک بارِ دگر پر زدن چلچله ها را یک بار هم ای عشقِ من از عقل میندیش بگذار که دل حل بکند مسئله ها را   ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ خوشا به حال آنان که به روز رسیده و یا از اول، تاریکی شب مظلم را ندیده اند و همیشه در مطلع فجر ، دیده آن ها زمینه افق را سپید دیده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ترکت لي وجعاً یکفیني سبعون عاماً أي کرم هذا..؟! • برایم دردی بجا گذاشتی که هفتاد سالم را کفایت می‌کند چه سخاوتی‌ست این..؟ . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 ‌انسان آزاد از منظر ‌‌انسان آزاد کسی است که در اموری که می‌تواند با تکیه بر قوت و دانش خود عملی انجام دهد بدون آن‌که مواجه با مانعی باشد، آن‌چه را که می‌خواهد انجام دهد. اما وقتی کلمات آزاد و آزادی دربارۀ هر چیز جز اجسام به‌کار برده شوند، چنین کاربردی نادرست است؛ زیرا آن‌چه قابل حرکت نباشد، قابل ممانعت از حرکت هم نیست؛ و بنابراین وقتی (مثلاً) گفته می‌شود که راه آزاد [یعنی باز] است، منظور آزادی راه نیست بلکه آزادی کسانی است که بدون اجبار به توقف در آن راه می‌پیمایند. و وقتی می‌گوییم هدیه «آزاد» [یعنی رایگان] است، منظور «آزادی» خود هدیه نیست بلکه آزادی هدیه‌دهنده است که در اعطای آن به هیچ قانون یا میثاقی مقید نیست. همچنین وقتی ما آزادانه سخن می‌گوییم منظور آزادی صدا یا ادای سخن نیست بلکه آزادی کسی است که هیچ قانونی او را وادار نکرده غیر از سخنی که گفته است، بگوید. سرانجام در واژه‌ی ارادۀ آزاد هیچ‌گونه آزادی برای اراده، میل یا خواهش استنباط نمی‌شود بلکه منظور انسان است، به این معنی که آن‌چه وی اراده، میل و یا خواهش انجام دادنش را داشته باشد با مانعی مواجه نگردد. 📚 از کتابِ «لویاتان» ترجمۀ حسین بشیریه نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef