eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبول حضرت حق ✨زیارت سه گانه حضرت عبدالعظیم مداح حاجی مهدی شرویانی اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🕌 @eshragholqoran
4_6048701686766108975.mp3
4.61M
اذان به وقت شرعی تهران؛ دربارگاه عبدالعظیم حسنی(ع) /30/8/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅این👆👆 هفت حرف همیشه استعلاء هستند...(دارای صفت استعلاء) و تنها تحت شرایط خاصّ از بار تفخیم آنها کا
🌿سلام علیکم باتحیت در شروع سومین ماه پاییز و شروع ماه هزار رنگ آفرینش پاییزان و تبریک آغاز هفته بسیج مجاهدان و ایثارگران و خادمان راستین پایگاه های بسیج از سراسر کشور عزیزمان ایران.. .و درودشان باد.. 🍃🌹🍃🌹🍃 ✳️ودیگر اینکه در تشریح صفات قرآن( )گفته میشود... 🌱که حرفی از لِسان شما گذرد ؛ مگر اینکه یا دارای صفت است ؛ پر است و بار دارد... 🌱ویا دارای صفت است ؛ کم است و می گردد؛ 🔰به فهرست سُوَر قرآن کریم نظر لطف بیندازید و ببینید در چند سوره ؛ از حروف استعلاء برای اے از سُوَر قرآن استفاده شده و مکتوب است !؟ و یا بر عکس ار حروف استفال !؟ {روی صفات حروف بسیاردقت و تمرین شود} 👈بحث صفات حروف را ادامه میدهیم... 👇👇
7_ : 🔶صفت(( اطباق ))مترادف((الصاق)) و به معنای(( مُنطَبَق))کردن_روی هم قراردادن دو چیز(( سطح )) است. در تجوید عبارت است از : ((منطبق کردن سطح زبان با قسمت مقابل آن از سقف دهان )) 🔷البته منظور از ؛ چسبیدن زبان به نیست❗️بلکه زبان به((شکل )) سقف دهان در می آید ( شکل و حالت زبان با شکل سخت کام منطبق می شود.) (مانند دو بشقاب ته گود که داخل فضای خالی بشقاب ها بر روی هم منطق شود ) 👏👏 🔶حروف همان حرف اوّل حروف هستند.👇👇 [ ط_ ص_ض__ظ_] 🌿در این چهار حرف ؛ گسترده شده؛ لبه ے آن بالا می آید و کف آن گود می شود( حالت طبق=بشقاب ) در میان این حروف حرف(( ط )) از سایر حروف بیشتر است و در (( ظ )) از همه کمتر _ 🔷دو حرف ((ص))_((ض)) دارند.(یعنی در اطباق این دو حرف زبان به آن گستردگی و هم طبق با سخت کام برای حرف #ط و نه مثل #ظ که از گستردگی و زبان می کاهد در مقابل #ط و سخت کام ) (ص_ض_انطباق متوسط با سخت کام دارند )💢أَص_أَض 🔶⚜🔶
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
8_صفت انفتاح _ فتح =گشوده شدن! و به معنای: (( باز شدن_جدا شدن_گشاده شدن)) 🔶ودر تجوید عبارت است از: ((عدم انطباق سطح زبان باسقف دهان )) 🔷در این حروف ؛ زبان از(( تبیعیت ))شکل سقف دهان خارج شده و به اشکال دیگری که کند؛درمی آید حروف انفتاح؛ ے حروف غیر از حروف (ط_ظ_ص_ض) هستند. 🔶 : 🔷نقش صفت نیزایجاد ((تفخیم))است. 🔶پس درحروف چهارگانه ے اطباق ؛ این صفت همراه با ؛ موجب تفخیم قوی آنها می شود ؛ و سه حرف باقی مانده(خ_غ_ق ) به علت نداشتن ؛ نسبتاً از بار کمتری برخوردارند. 🔷اهمیّت در آواشناسی امروز عرب و حتی در دیدگاه برخی از علماء قدیم ؛ از بیشتر است! و اُصولاً در کُتب آواشناسی جدید عرب ؛ از استعلاء نسبت به اطباق کمتری بحث می شود.! 🔷به هر حال یه تظر می رسد که در اداء این چهار حرف ((مُطبَقِه)) استعلاء و اطباق از یکدیگر جدایی ناپذیر و اگر نباشذ؛ استعلای آنها نیز عملی نیست. ✳️ تلقی نگارنده از تعریفی که علماء از اطباق دارند این است که ؛ با توجه به شکل سقف دهان که هر چند و ( گنبدی شکل ) است ؛ امّا وسط آن کمی برجسته است. 🌈 🔷لذا زبان هم کمی گسترده می شود ؛ لبه های آن بالا می آید و کف آن (( گُود )) می شود تا از شکل سقف دهان تقلید کند. 🔶البته شاید بتوان نظریه ے دیگری نیز برای علت نام گذاری(( اطباق ))روی حالت پهن و گُود شده ے زبان ؛ مطرح کرد و آن این که شکل سطح زبان در این حال به صورت ظرف غذا ((بشقاب )) در می آید که در عرب به آ ن (( طبق )) نیز گویند. 💫 ✳️ علت آن که در میان حروف سه حرف( خ_غ_ق_) دارای انفتاح و فاقد هستند ؛ این است که مخرج این سه حرف ارتباطی با زبان (محل اطباق ) ندارد و از این قسمت کمک نمی گیرد 🔶مخرج ((ق)) ریشه ے زبان است و (( غ)) و ((خ)) نیز در حلق ( نزدیک ترین قسمت حلق به دهان ) اداء می شود. 🍃🌸🍃 . 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 عناصر چهارگانه اثرگذاری تلاوت 🔹احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم علل اثرگذاری تلاوت را چهار عنصر جنس و رنگ صدا، نحوه استفاده هنرمندانه از صدا و تکنیک‌های صوتی، الحان و تجوید دانست و اظهار کرد: اگر کسی بتواند علت اثرگذاری قاری مصری مورد نظرش را شناسایی کند و آن علت را با خواندن خود تطبیق دهد، می‌تواند نقایص تلاوتش را برطرف کند. https://iqna.ir/00GW9B 🌿🌱🌿 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
❁﷽❁ ✅با تحیت در ادامه باب صفات اصلی : 9_ : در لغت به معنای (( خاموش کردن_ساکت کردن)) آمده است. 🔶((صْمْت))در برخی کُتُب تجوید به (( خاموشی_منع_پُری_ثِقل )) نیز تعبیر شده است. مجموعه ے این تعابیر بر می آید که اصمات عبارت است از : ((سنگین و سخت اداء شدن حرف و امتناع آن از سهولت در تلفظ)) 🔶تعبیر جالب دیگری نیز در برخی از کُتُبِ تجویدی به چشم می خورد که نشان از و سرزندگی زبان عرب و آن از و سنگینی دارد و آن از این قرار است. 🌱 ((اصمات یعنی امتناع این حرف از جمع شدن در کلمات حرفی)) 🔷توضیح این که ؛ در کلمات چهار یا پنچ حرفی(البته کلمات جامد و غیر مشتق )؛ غیر ممکن است که تمامی حروف آن از حروف اصمات باشند. 💢مانند: تَأَصَّصُوا =جمع شدن(یعنی غیر ممکن هست حروف یک حرف عربی آن هم چهار حرفی و یا پنج حرفی باشد و تمام حروف آن از حروف =به معنای ثقل و سنگین باشد. ) 🔶حتماً باید حدّ اقل یکی از حروف (ضدّ اصمات) در آن بیاید تا از سنگینی آن بکاهد. 🔷لذا اگر کلمه اے چهار یا پنج حرفی در زبان عرب بیابین که حروف آن تماماً دارای اصمات باشند؛ آن کلمه غیر عربی لست و از زبان بیگانه وارد شده است ؛ زیرا زبان چنین کلماتی نمی سازد. 💢مانند ((عَسْجَد)) (به معنای جواهر_طلا ) یا ((عسْطُوس)) ( نوعی درخت ) 💢غیرارحروف شش گانه که خواهدآمد 🔶ب_ر_ف_ل_م_ن🔶 بیست دو حرف دیگر . 🔶⚜🔶
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
✅و در ادانه صفات اصلی صفت از صفات ده گانه اصلی(که دو به دو ضدّ یکدیگرند) 10_ 🔶((اذلاق)) در لغت به معنای(( تیز کردن_بی آرام کردن )) آمده است. 🌱در اصطلاح تجویدی عبارت است از: (( سرعت و سهولت تلفظ حرف )) 🔷حروف (( مذلَقِه)) شش عدد بوده و عبارتند از{ ب_ر_ف_ل_م_ن_} که در عبارت((فَرَّ مَن لُبٍِ )) جمع آمده اند.1 : 🌱فرار کرد از عقل! چنانکه شاعر می گوید: 🌱 🔶اگر دقت کنیم در حروف( (اذلاق )) سه حرف((ب_ف_م_)) به لب ها وسه حرف ((ل_ن_ر_)) به(( نوک زبان )) یا((ذَولقْ اللسان)) منسوبند. 🌱 🔷شاید این واقعیّت که لب ها و نوک زبان در ظاهر نسبت به سایر نقاط دستگاه تکلّم از(( حرکت )) بیشتری برخوردارند_تا آنجا که هر دو قسمت می توانند آواهای (( تکریری )) تولید کنند. 2_{نوک زبان آوای تکراری((ر)) را تولید می کند و ها نیز می توانند دو حرف((پ)) و (( ب ))به حالت ((تکرار)) اداء کنند!! مانند صدای گوسفند چرانان !! } 🔶همین آواهای تکریری موحب شده است که این حروف را حروفی(( روان )) و برخورد از سهولت تلفظ ؛ بدانند. 🔷 اصمات و اِذلَاق مانند دیگر صفات (( )) هستند و تحت هیچ شرایطی و یا و نمی شوند. لذا این(( تَوٍّهُم))که بعضی ((اِذلَاق)) را مربوط به حالت((سکون )) این حروف می پندارتد و یر همین اساس ؛ هشدار می دهند که (( از حروف اذلاق به هنگام باید به سرعت گذشت )) غلط است❌ و ربطی به (( اِذلَاق )) ندارد. ❌ 🔶البته در اینکه (( نباید روی حروف به هنگام بی جا نمود)) شکّی تیست! امّا مقصود ما این است که این قاعده ربطی به صفت آنها ندارد و تعریف چنین نیست. دلیل آن اینکه: 🌱اوّلاً این توصیه اختصاص به حروف ندارد بلکه بی مورد روی هر حرف ساکن دیگری نیز است. 🌱 🔷ثانیاً آیا روی حرف (( ب )) که از حروف((اذلاق )) است ؛ عملاً می توان مکث کرد که حالا گفته شود این کار ممنوع است!!؟؟ 🔶نکته: صفات و هیچ گونه کاربردی در تجوید ندارد! [ وما به تبعیّت نوشتار اُستاد عزیز در کتاب حلیۀ القرآن و هماهنگی با فاخران علم تجوید از قُدما از جمله ابن جزریها آورده ایم 🌱_و تعداد اندکی نیز با اختلاف نظر ! ] 🔷بی جهت نیست که تعدادی از دانشمندان علم تجوید ؛ اصولاً این دو صفت را جزء صفات اصلی نیاورده اند. ما نیز چنانکه عرض شد صرفاً جهت هماهنگی با اقوال مشهور؛ علم تجویذ به بیان این دو صفت پرداختیم. و سلامت باشید . . ( در شنیدن نظرات بزرگان علم تجوید ؛ و دانستن بهتر از شنیدن و ندانستن و اظهار نظر کردن است.) 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_318529914431081952.mp3
8.87M
🔈تلاوت کامل زیبا از سوره قصص را حتماً با دقت استماع بفرمایید با مصحف شریف قرآن. .و. .. 💠سوره قصص آیات72الی آخر 🌴 استاد منشاوی اجرا شده در کویت به سال 1966 میباشد ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ترتیل فوق العاده ی استاد محمود شحات انور 📖سوره "مبارک الرحمن" 🌅و حسّ آرامش... 🎧کیفیت صدای بی نظیر @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالیُ بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان ✨شب جمعه و بهار صلواة @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#کانال آموزش و دانستنیهای قرآن #تابع قوانین جمهوری اسلامی ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتی
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا... ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ . ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻴﺪ .(٥٦) { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} 💠با سلام و عرض تحیت عکس بالا را لمس بفرمایید.. ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ... 💠 مقطع تصویری بسیار زیبای استاد مرحوم محمدشبیب در ایران ✳️تلاوتی به یاد ماندنی ✅ @eshragholqoran