🔹ببخشید دماغ شما چند متر است؟
✍🏻مجتبی لشکربلوکی
✅لحظه ای با خود خلوت کنید و به این سوال صادقانه (تاکید میکنم صادقانه) پاسخ دهید: کدامیک از ما در زندگی مان مانند یک قدیس معصوم بوده ایم و کاملا پاک، بدون خطا و اشتباه بوده ایم؟ همه ما در برهه هایی از زندگی کارهایی کردهایم که بعدها آرزو کردهایم کاش هیچوقت آن ها را انجام نداده بودیم. تلاش می کنیم که آن ها را از حافظه خود نیز پاک کنیم. یکی در بخشی از زندگی اش سیگاری بوده، یا شیشه می کشیده. فرد دیگری در زندگی اش چند باری تقلب کرده. بخشی دیگر روابطی داشته که به خانواده اش منتقل نکرده. فرد دیگری یک بیماری دارد که هیچکس جز اعضای خانواده اش نمی دانند. اما شبکههای اجتماعی به جایزالخطا بودن انسانها احترامی نمیگذارند. کافی است اشتباه کوچکی از شما سر بزند، دیگر باید منتظر باشید که روزی کسی آن را منتشر کند و شما را به نابودی بکشاند. اگر فرد مشهوری باشید که اوضاع خیلی خیلی بدتر می شود. همه ما به خودمان حق می دهیم که دماغ مان تا هر جا که می توانیم در زندگی فرد مشهور فرو کنیم و از آن بدتر به خودمان حق می دهیم که هر چه فهمیدیم را سخاوتمندانه و پیروزمندانه با دیگران به اشتراک بگذاریم. اما آیا این «هتاکیِ جمعیِ هنجار-شده» به نفع من و شما و نسل آینده است؟ جامعه ای با دهان های گشاد و دماغ های بزرگ، جامعه کامیاب و شادی نخواهد بود. امروز پرده از زندگی من برداشته می شود و فردا قطعا نوبت شماست.
✅تحلیل و تجویز راهبردی:
تکنولوژی و رسانه ها دسترسی ما را به اطلاعات به شدت گسترش داده اند اما انگار که دکمه بمب اتم را گذاشته باشی زیر دست یک انسان نخستین. خاصیت تکنولوژی برطرف کردن محدودیت هاست. در ازای هر تکنولوژی ای که خلق می شود و به کار گرفته می شود حداقل یک محدودیت از پیش روی آدمی کم می شود و دقیقا همین جاست که ما محتاج آنیم که چیزی این مساله را مهار کند و متوازن کند؛ یعنی هر چقدر این محدودیت ها کمتر و کمتر می شود باید چیزی وجود داشته باشد که این انسان آزادتر شده را مهار و محدود کند: دیسیپلین شخصی.
برای تمرین دیسیپلین شخصی در حوزه رسانه (کاهش میزان فرو کردن دماغ در زندگی شخصی سایرین) تکنیک سه پرسش سقراطی بسیار مفید است..
✅هر زمان که تیتری دیدید در مورد رسوایی زندگی شخصی فلان آدم معروف یا غیرمعروف از «سه پرسش سقراطی» استفاده کنید. هر زمان که کسی خواست مطلبی را بگوید یا شما مطلبی را بگویید این تکنیک را به کار ببرید.
یک روز فرد بزرگي که از آشنايان سقراط بود، با هيجان آمد پیش او و گفت: ميداني راجع به يکي از شاگردانت چه شنيده ام؟
✅سقراط پاسخ داد: قبل از آن سه سوال از تو می پرسم. اولين سوال این است که کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد: نه. فقط در موردش شنيده ام. حالا سوال دوم؛ آنچه را که در مورد شاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ مرد جواب داد: نه! سقراط گفت: پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درمورد آن مطمئن هم نيستي بگويي؟ و اما سوال سوم؛ آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي براي من فایده ای هم دارد؟ مرد کمی فکر کرد و پاسخ داد راستش نه! سقراط گفت: اگرمي خواهي به من چيزي را بگويي که نه حقيقت دارد و نه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!!
✅این سه سوال به ترتیب پرسش حقیقت، پرسش خوبی، پرسش سودمندی نام دارند و دیسیپلین شخصی در عرصه رسانه ای یعنی اینکه من با این سه پرسش، دماغ خودم را کوتاه کنم.
✅درست آن است که آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما با بودجه های هزار میلیاردی در من و شما این دیسیپلین شخصی را ایجاد کنند. ادبستان که بعدها شد دبستان، در اصل هدف اصلی اش همین آموزش دیسیپلین شخصی یعنی حد نگهداشتن و مودب شدن بود که متاسفانه فروکاسته شد به خواندن و نوشتن.
وظیفه جمعی ما این است که نقصانهای اساسی سیستم آموزشی و رسانه ای (شامل آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما) را جبران کنیم. حال که این سیستم ها در خلق یک فرهنگ درست درمانده اند، باید خودمان دست به کار شویم و دیسیپلین شخصی را ابتدا در خودمان و سپس در نسل بعدی تمرین کنیم و پایدار کنیم.
«هتاکیِ جمعیِ هنجار-شده» را باید تبدیل کنیم به «جامعه ای با دهان ها و دماغهای با دیسیپلین». مقدمات کامیابی را تمرین جمعی کنیم.
@Dr_Lashkarbolouki
@sadeghniamehrab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠
❓امام کاظم علیهالسلام چه شغلی داشتند؟
🔻امام كاظم عليهالسلام:
إنّي لأَعمَلُ في بَعضِ ضِياعي حَتّى أعرَقَ ـ و إنَّ لي مَن يَكفيني ـ لِيَعَلَمَ اللّه ُ أنّي أطلُبُ الرِّزقَ الحَلالَ
🔹من در برخى از زمينهاى كشاورزىام كار مىكنم تا آن كه عرق از بدنم سرازير مىشود، در حالى كه هستند كسانى كه به جاى من كار كنند و مرا از كاركردن بىنياز كنند، ولى من كار مى كنم تا خداوند ببيند كه در جستوجوى روزى حلالم.
📚 الكافى، ج ۵، ص ۷۷
@HawzahNews
#مجمع_نمایندگان_طلاب
🔺مجمع مدافعان شورای عالی حوزه
🔸طنز مدیریتی در حوزه علمیه این است که ؛ طلاب مجمعی را برای گرفتن حقوق خود و مطالبه گری از مسئولان حوزه انتخاب کنند، آن وقت مسئولان این مجمع نه تنها زحمت انتقاد و مطالبه گری به خود نمی دهند؛ بلکه منتقدین دلسوز را هم #متهم به بی انصافی می کنند. این است ثمره اعتماد و رأی دادن به مجمع #صوری نمایندگان طلاب!
💬یوسف قربانی
🆔 @feghahat
⭕️ آن روزی که مصیبت پیش میآید و باید #فاتحه را بخوانیم!
🔻 اگر #دولت بخواهد #مردم را در فشار قرار دهد، بداند که فاتحه آن دولت خوانده خواهد شد
🎙هشدار #امام_خمینی درباره خطر رویگردانی ملت از حکومت:
💬 خطر بزرگ این است که یک وقت ملت از حکومت برگردد
💬 اگر #دولت کاری بکند که همه را ناراضی کند و همین طور #قضاتی که در اطراف هستند، اگر طریقشان را یک نحوی قرار بدهند که مردم کم کم شک در اینها بکنند، آن روز است که برای ما مصیبت پیش میآید ... آن روز است که باید فاتحه را بخوانیم
(https://t.me/mostazafin_tv)💬 اگر دولت بخواهد مردم و بازار را در فشار قرار دهد، بداند که فاتحه آن دولت هم خوانده خواهد شد
💬 شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است، قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت. اگر این پشتوانه از دست ما برود، همه ما از بین خواهیم رفت!
(https://t.me/mostazafin_tv)🎬 @Mostazafin_TV
مکتب خانه
⭕️ آن روزی که مصیبت پیش میآید و باید #فاتحه را بخوانیم! 🔻 اگر #دولت بخواهد #مردم را در فشار قرار
⚠️عوامل شکست حکومت ها⚠️
✅امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
چهار چيز باعث شکست حکومتها میشود:
۱-ضايع کردن اصول و مسائل مهم
۲-سرگرم شدن به فروع و امور کم اهميت
۳-به کار گماردن آدمهای پست
۴-و کنار نهادن افراد بافضیلت.
📚غررالحکم، صفحه ۳۴۲
💠علیبن محمد در صدر اسناد کافی
🔹«علیبن محمد» نامی پرتکرار در صدر اسانيد کافی است. با احتساب ضمیرها، سندهای تعلیقی و تفکیک سندهای تحویلی، در صدر سند ۵۳۵ روایت از روایات کافی، «علیبن محمد» به صورت مطلق وارد شده است؛ در ۱۰۷ سند، به صورت«علیبن محمدبن بندار»آمده است؛در ۳۸ سند به صورت «علیبن محمدبن عبدالله»، در ۲ مورد به صورت «علیبن محمدبن عبدالله القمی» و در یک مورد به صورت«علیبن محمد الکلینی»[علان الکلینی]ذکر شده است.
🔸علیبن محمدبن بندار و علیبن محمدبن عبدالله و علیبن محمدبن عبدالله القمی،هر سه نام نوه دختری «احمدبن محمدبن خالد برقی»میباشد که در پارهای از اسناد از او با نام «علیبن محمدبن ابی القاسم» نیز تعبیر شده است. «ابی القاسم» کنیه «عبدالله بن عمران»، جدّ «علیبن محمد»است و «بندار» نیز لقب «ابوالقاسم» میباشد.
🔹نجاشی (رحمةالله علیه)علي بن محمدبن أبي القاسم عبد الله بن عمران البرقي را توثیق کرده و همانگونه که بیان شد با علیبن محمد بن بندار اتحاد داشته و در نتیجه او نیز توثیق میشود. اما علیبن محمد علان الکلینی، دایی مرحوم کلینی، در رجال نجاشی با عنوان علي بن محمدبن إبراهيمبن أبان الرازي الكليني ترجمه و توثیق شده است.
🔺اما مراد از علیبن محمد واقع در صدر اسناد کافی کیست؟ دو دیدگاه در این باره وجود دارد:
1️⃣دیدگاه اول: تعین علی بن محمد در علی بن محمد بن بندار
2️⃣دیدگاه دوم: تعین علی بن محمد، غیر از دو مورد، در علی بن محمد علان الکلینی
👈نقدها و مناقشات در قول اول و ادله قول دوم را اینجا بخوانید:
https://bit.ly/2YHmaO4
#رجال
#یادداشت_محقق
#بازخوانی
___
🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
به استادی از مارکسیستها، کرسی درس اختصاص دهید!
✍️استاد شهید مرتضی مطهری
✅من در همین دانشگاه ـ دانشگاه الهیات ـ چند سال پیش نامهاى به شوراى دانشكده نوشتم و در آن تذكر دادم یگانه دانشكدهاى كه صلاحیت دارد یك كرسى را به ماركسیست اختصاص بدهد همین دانشگاه الهیات است. ولى نه اینكه ماركسیست را یك استاد مسلمان تدریس كند، بلكه استادى كه واقعاً ماركسیست را شناخته و به آن مؤمن باشد و مخصوصاً به خدا اعتقاد نداشته باشد بیاید و از مذهب ماركسیست حرف بزند. باید به هر قیمتى از چنان فردى دعوت كرد تا در این دانشگاه مسایل ماركسیست را تدریس كند؛ بعد ما هم میآییم حرفهایمان را میزنیم منطق خودمان را میگوییم هیچ كس هم مجبور نیست منطق ما را بپذیرد، نباید اینگونه فكر كرد چون اینجا دانشكده الهیات است نباید در آن ماركسیست تدریس بشود...
✅شما كى در تاریخ عالم دیدهاید كه در جامعهای كه همه مردمش احساسات مذهبى دارند به غیر مذهبیهاى چنان آزادى بدهند كه بیایند در مسجد پیامبر، یا در مكه بنشینند حرف خودشان را آن طور كه دلشان میخواهد بزنند، خدا را انكار كنند، منكر پیامبرى پیامبر بشوند، نماز و حج را رد كنند، بگویند ما اینها را قبول نداریم، اما معتقدان مذهب با آنها با نهایت احترام برخورد كنند؟ در تاریخ اسلام از این نمونههاى درخشان فراوان میبینیم و به دلیل همین آزادیها بود كه اسلام توانست باقى بماند.
✅اگر در صدر اسلام در جواب كسى كه میآمد میگفت من خدا را قبول ندارم، میگفتند بزنید و بكشید، بگیرید؛ امروز دیگر خبری از اسلام وجود نداشت. اسلام به این دلیل باقى مانده كه با شجاعت و صراحت، با افكار مختلف مواجه شده است".
(مجموعه آثار، ج25 ص 126 و129)
مکتب خانه
#اصول_عملیه #حلقه_ثالثه
#تعارض_ادله
#حلقه_ثانیه #تقریرات
#استاد_سید_محمدصادق_علم_الهدی
مقدمه
با توجه به اینکه ادله مورد بحث در علم اصول فقه بر دو دسته ادله محرزه و ادله غیر محرزه هستند لذا تعارض بین ادله را در سه حالت می توان تصور نمود:
1⃣ حالت اول: تعارض بین دو دلیل محرز؛ خود این حالت شامل موارد زیر می شود:
• تعارض یک دلیل عقلی با دلیل دیگر
• تعارض یک دلیل شرعی لفظی با دلیل شرعی لفظی دیگر
• تعارض یک دلیل شرعی لفظی با دلیل شرعی غیر لفظی
• تعارض یک دلیل شرعی غیر لفظی با دلیل شرعی غیر لفظی دیگر
2⃣ حالت دوم: تعارض بین دو دلیل غیر محرز
3⃣ حالت سوم: تعارض بین یک دلیل محرز و یک دلیل غیر محرز
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
#یادداشت
#محمدباقر_ملکیان
🗒 توجيهی برای نقل احاديث جعلی
✅ در مصادر علوم حديث نقل شده که جماعتی از زهاد، برای ترغيب مردم به انجام کارهای نيک ومستحبّات به جعل احاديث می پرداختند، و بر اين باور بودند که حديث متواتر: «من کذب عليّ متعمّداً فليتبوء مقعده من النار» شامل حال آنان نمی شود، چرا که در اين حديث، از جاعلانی سخن گفته شده که احاديث جعلی شان به ضرر پيامبر اکرم (صلی الله عليه وآله) است، در حالی که احاديث جعلی اين دسته از زاهدان به نفع پيامبر(صلی الله عليه وآله) است.
در نگاه اول، به نظر می رسد اين کلام بيشتر به شوخی شباهت دارد، بلکه نگارنده اين سطور مدّت ها بر اين باور بود که اين سخن، اتّهامی بيش نيست، اتّهامی بر مبنای بهتان زدن به اهل بدعت. تا اين که با عباراتی از سيد حيدر آملی در شرح فصوص الحکم اش روبه رو شدم که نشان می دهد اين کلام مزاح گونه، تا قرن هشتم هم طرفداران جدی ای داشته است.
توضيح آن که ابن عربی در ديباچه فصوص الحکم ادّعاء می کند کتاب فصوص الحکم را پيامبر اکرم (صلی الله عليه وآله) به او داده اند. سيد حيدر آملی درباره اين ادّعاء می نويسد: «إن کان واقعاً صحيحاً مطابقاً فالکتاب يکون من رسول الله (صلی الله عليه وآله)... وإن لم يکن واقعاً ولا مطابقاً ويکون افتراءً علی النبي ونفسه.... ويکون الغرض من نسبته إلی الرسول ترغيب الخلق إليه وتحريضهم لديه. وهذا ليس بمذموم عقلاً ولا شرعاً ، بل هو محمود عقلاً وشرعاً، لأنّه من المرغّبات المرغّبة إلی الله تعالی وإلی طريق عباده». (نص النصوص في شرح الفصوص، ج1، ص145. ونیز نک: ج2، ص974)
با اين سخنان او، ديگر جای هيچ گونه تعجّب نيست اگر با انبوهی از احاديث جعلی در تفسير او (محيط اعظم) مواجه شويم.
مدتی پيش، که مشغول مطالعه آثار سيّد حيدر بودم، احاديث بدون اصل در اين تفسير را جمع کرده ام، اميدوارم لطف الهی شامل حالم شود، و توفيق نشر آن را پيدا کنم؛ إن شاء الله.
https://t.me/derasatfielmrejal
دراسات في مباني علم الرجال
حدیث و جستارهای وابسته/محمدباقر ملکیان
مکتب خانه
#تعارض_ادله #حلقه_ثانیه
#دلیل_عقلی
#حلقه_ثانیه #تقریرات
#استاد_سید_محمدصادق_علم_الهدی
بحث اول؛ بحث صغروی در اثبات قضایای عقلیه
1. تقسیمات قضایای عقلیه مشترک
تقسیم اول
• دلیل عقلی مستقل: دلیلی که برای استنباط حکم شرعی از آن، احتیاجی به اثبات قضیه شرعیه ندارد و به عبارت دیگر دلیلی که هم صغرا و هم کبرای آن عقلی است.
• دلیل عقلی غیر مستقل: دلیلی که برای استنباط حکم شرعی از آن، نیازمند اثبات قضیه شرعیه هست و به عبارت دیگر دلیلی که صغرای آن، شرعی و کبرای آن عقلی است همانند بحث مقدمه واجب.
تقسیم دوم
• قضیه تحلیلیه: قضیه ای که درصدد تحلیل و بررسی عقلانی هویت یک شیء است.
• قضیه ترکیبیه: قضیه ای که درصدد اثبات استحاله یا ضرورت یا امکان یک شیء است.
تقسیم سوم؛ مربوط به دلیل محرز عقلی مستقل ترکیبی
• دلیل سالبه: دلیلی عقلی مستقل که در نفی حکم شرعی به کار می آید.
• دلیل موجبه: دلیل عقلی مستقل که در اثبات حکم شرعی به کار می آید. ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
جام جم اجتهاد-استاد علی فرحانی.pdf
2.18M
📚 جام جم اجتهاد(جلداول)
👈 #یازده_گفتار در باب تولید علوم انسانی اسلامی
🔰 استاد علی فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅
✅ فهرست گفتارها👇👇
1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی
2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی
3- علوم انسانی بدون پیش فرض
4- استخلاف و دین
5- فقه علم یا فلسفه علم؟
6- اعتبار و تعبد در دین
7- پله پله تا ملاقات خدا
8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان
9- فلسفه اجتهاد
10- فقه جواهری کدام است؟
11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول امام خمینی(ره)
#پای_درس_استاد
#جام_جم_اجتهاد
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
#آثار_جدید
#شرح_نهج_البلاغه
✅ تازه های نشر✅
📚 «سلونی قبل ان تفقدونی»
📚 «تحریر نهج البلاغه» استاد جوادی آملی
💳خرید اینترنتی جلد اول:
https://ushort.ir/mi
💳خرید اینترنتی جلد دوم:
https://ushort.ir/mj
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresra_ir
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی صریح یک از نخبگان در محضر رهبر انقلاب درباره مشکلات نخبگان! آیا مسئولین توجهی به وضعیت کشور دارند؟ عملکرد وحشتناک مسئولین یکی از عمده ترین عوامل ایجاد ناامیدی در میان مردم است! ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
فلسفه آفرینش، مقاله ای در باب سوالات ناظر به مساله آفرینش
تنوع پرسشهاي ناظر به علت آفرينش و پاسخ آنها | معرفت
http://marifat.nashriyat.ir/node/3398
@sarbakhshi ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#آثار_جدید #شرح_نهج_البلاغه ✅ تازه های نشر✅ 📚 «سلونی قبل ان تفقدونی» 📚 «تحریر نهج البلاغه» استاد
💢 اثر آیتالله جوادی آملی؛
📌جلد دوم کتاب «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» منتشر شد
🔹جلد دوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهجالبلاغه» به قلم آیتالله جوادی آملی، دربردارنده شرح و تحریر خطبههای ۱۶ تا ۳۲ نهج البلاغه است به بهای ۷۳,۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/fQOlS
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_جوادی_آملی
#نهجالبلاغه
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ ناقص.pdf
3.22M
#درسهای_حکمت_متعالیه
#تقریرات
#الشواهد_الربوبیه
#استاد_فربهی
پایان جلسه 62
جلسات وجود ذهنی: اتمام جلسه 46
جلسات 47 تا 55 آماده نشده است.
اشراق سوم تا آخر شاهد سوم [مباحث مربوط به واجب الوجود] هنوز آماده نشده است
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
#درسهای_حکمت_متعالیه
#تقریرات
#الشواهد_الربوبیه
#استاد_فربهی لیست اجمالی جلسات برگزار شده درسهایی از حکمت متعالیه ؛ الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ سالتحصیلی 97-98 مشهد اول؛ شاهد اول فی الوجود : جلسات 1- 40 مشهد اول؛ شاهد دوم فی الوجود الذهنی: جلسات 41- 54 مشهد اول؛ شاهد سوم فی الاشاره الی واجب الوجود: جلسات 55- 96
مشهد اول؛ شاهد چهارم: جلسات 97-101
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
سوال: چرا باید به مطالعه و بررسی فلسفه غرب پرداخت؟
جواب: اولاً قرآن ما را دعوت به استماع عقاید مختلف و بررسی آنها می کند.
ثانیاً فلسفه در تضارب آرا رشد و بالنده می شود.
ثالثاً حیث دفاع از اندیشه و فرهنگ اسلامی ایجاب می کند رقبای این اندیشه شناخته و نقد شوند.
رابعاً فلسفه محصول تکاپو و تلاش عقل بشری هست و عقل نمی تواند شرقی و غربی داشته باشد لذا تقسیم فلسفه به غربی و شرقی تقسیمی بالعرض محسوب می شود. لذا پرداختن به فلسفه غربی نیز پرداخت به فلسفه هست.
خامساً از جمله الزامات تمدن سازی داشتن جهان بینی قوی و امتداد علمی و نظری این جهان بینی و ظهور این امتدادات در جامعه هست و مشاهده می کنیم تمدن دنیای غرب هر سه لازمه فوق را داراست لذا می توان از این تجربه دنیای غرب هر چند دارای اشکالات متعدد هست، در ساخت تمدن اسلامی و استفاده از ظرفیت های فلسفه اسلامی استفاده کرد.
سادسا بررسی و نقد منصفانه و عمیق فلسفه غرب و مطالعه تطبیقی بین فلسفه غرب و فلسفه اسلامی می تواند راهی برای معرفی فلسفه اسلامی به دنیای غرب باشد.
#استاد_رضاپور ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_کتاب « بررسی روایات به روش فهرستی »
یکی از ایدههای جناب استاد آیت الله سید احمد مددی که تحولی در علم حدیث ایجاد کرده است، نوعی خاص از بررسی روایات است که ایشان آن را بررسی به روش فهرستی روایات نامیدهاند. حجت الاسلام احمد میرزائی حجة الاسلام حجه الاسلام احمد میرزائی احمد میرزایی
روش فهرستی که بر اساس تحقیقات انجام شده از روشهایی است که قدمای اصحاب امامیه در بررسی روایت از آن استفاده میکردهاند، دارای ثمرات فراوانی است که از جمله آنها عبارت است از:
فهمیدن مقدا ر نقل به لفظ روایت
فهم زمان تبدیل روایت به نقل کتبی
فهم مقدار شهرت روایت در میان اصحاب
فهم روایات دارای ریشه یکسان و ریشه متفاوت
کشف نسخ مختلفی از یک روایت که امروزه همان آن نسخ به دست ما نرسیده است
کشف نظر فقهی و علمی اصحاب ائمه علیهم السلام
عدم نیاز به توثیق یا تضعیف راوی برای نظر دادن در مورد یک روایت خاص
حل برخی از معضلات مباحث رجالی با نگریستن به آنها از زاویه فهرستی
و فوائد متعدد دیگری که در کتاب به آن پرداختهایم.
متن این کتاب را برای شما در این قسمت قرار میدهم و البته هزینه کتاب ۵۰۰۰ تومان است که برای پرداخت آن به کارت با شماره ۶۲۱۹۸۶۱۰۲۵۲۴۱۰۰۰ به نام احمد میرزائی پرداخت کنید ولی برای رفاه حال عزیزان و بررسی کتاب قبل از خرید، فایل خود کتاب را بدون کم و کاستی به صورت کامل در اینجا برای دانلود میگذارم.
همچنین توصیه بر این است که بعد از مطالعه این کتاب نگاهی به کتاب فهارس الشیعه جناب استاد خدامیان بیاندازید. غرض آن کتاب زنده کردن فهرستهای قدیمی شیعیان است و برای نشان دادن برخی از مدعیات کتاب مفید میباشد. ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
🔅🔅 نکاتی درباه روش تحصیل و تحقیق در بیان #استاد_احمد_فربهی 🔅🔅
اولین و اساسی ترین مطلبی که اهل علم و تحقیق باید پژوهش و تعلیم و تعلم خود را بر آن بنیان کنند، عبارت است از در نظر گرفتن مولفه های علمی ومنطقی در تبیین مطالب است یعنی قبل از پرداختن به حواشی و مطالب فراتر از محتوای بیان شده، حداقل باید سه کار علمی – منطقی صورت بگیرد:
💠 مرحله اول: شفافیت تصوری؛ تلاش برای شفافیت هر چه بیشتر مطالب و دست یابی به یک فهم خوب چنانکه در روایت نیز آمده است که «فضلُ فکرٍ و تفهُّمٍ أنجعُ مِن فَضلِ تکرارٍ و دراسةٍ» [1] و لازمه این امر نیز حسن استماع است چنانکه در روایت نیز آمده است که «مَن أحسَنَ الاستماعَ تعجَّلَ الانتفاعَ» [2] البته در این میان نیز وظیفه استاد تبیین خوب مطالب است که در روایت می فرماید: «أحسنُ الکلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانَ و لا يُتعِبُ فَهمُه الأفهامَ» [3] ؛ این مرحله را می توان ناظر به مرحله تفهم تصوری دانست.
💠 مرحله دوم: میزان اتقان تصدیقی؛ باید در هر بحثی روشن شود که آن رکن وثیق که می توان به آن اعتماد کرد، چیست؟ این رکین وثیق، اصطلاحی روایی است که در منطق تعبیر به «علت تصدیق» شده است؛ این مرحله نیز از مراحل تفهم تصدیقی بوده و تفهم انتقادی محسوب می شود که در پی ارزش گذاری کردن مطلب هستیم چنانکه در روایت می فرماید: «خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ فَكَمْ مِنْ ضَلَالَةٍ زُخْرِفَتْ بِآيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ كَمَا زُخْرِفَ الدِّرْهَمُ مِنْ نُحَاسٍ بِالْفِضَّةِ الْمُمَوَّهَةِ النَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ سَوَاءٌ وَ الْبُصَرَاءُ بِهِ خُبَرَاءُ» [4]؛ البته برای اینکه علت تصدیق به خوبی فهم شود لازم است به سخنان مختلف توجه شود چنانکه در این روایت نسبت به تامل در وجه و علت تصدیق هر سخنی ترغیب شده است: «مَن استَقبَلَ وجوهَ الآراءِ عَرِفَ مَواقِعَ الخطاءِ» [5] و روشن است که برای نقد یک سخن نیز به فکر صائب نیاز داریم چنانکه در روایت درباره شخصیت عاقل و صاحب خرد می فرماید: «ألا و إنَّ اللبيبَ مَن استقبَلَ وجوهَ الآراءِ بفکرٍ صائبٍ و نَظَرٍ فی العواقبِ» [6]
💠 مرحله سوم: ارتباط محتواها با یکدیگر؛ در این مرحله باید به مطالب نظام داده و آنها را در قالبی منسجم عرضه کنیم چنانکه در روایت آمده است «أحسنُ الکلامِ ما زانَه حسنُ النظامِ» [7]
پاورقی: [1] غرر الحکم؛ حدیث 6564
[2] غرر الحکم؛ حدیث 9243
[3] غرر الحکم؛ حدیث 3371
[4] المحاسن (للبرقي)، ج1، ص: 230: عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى الْقَاسَانِيِّ عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ الْمَيْسِرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ الْمَسِيحُ عليه السلام
[5] حکمت 164 نهج البلاغه
[6] غرر الحکم حدیث 2778 [7] غرر الحکم، حدیث 3304 ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane