eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۶ ✅ آیا در دوران ملاقات اختیاری با امام عصر (ع) امکان دارد؟ 🔆 پیش از پاسخ به این مسئله باید چند نکته مطرح شود: 🔹 ما نیست، بلکه است. 📚 مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی می‌‌گویند: «نباید این مطلب را در گسترش دهیم که باید بیابان‌‌ها و کوه و دشت را طی کنیم تا حضرت را ببینیم. خود حضرت نیز فرموده‌‌اند هر کس را که ادعای مشاهده کرد، کنید. اصلاً ما نیاز به این حرف‌‌ها نداریم. آنچه وظیفه ما و همه و دوستداران آن حضرت است، اشاعه صحیح مهدویت و مهدی‌‌زیستی و ترویج افکار ائمه است» 🔹 ممکن است عده‌‌ای در دوره غیبت کبری مورد عنایت امام عصر (ع) قرار بگیرند. 📚 مرحوم سید مرتضی می‌‌گوید: «ممتنع نیست که برای برخی دوستانش آشکار شود یعنی افرادی که از سوی آنها ترسی وجود ندارد» 👈 مثل سید بحر العلوم و علامه حلی و سید ابوالحسن اصفهانی که شخصیت این‌ها معلوم است. از آن‌ها ترسی نیست. 🔸ابتدا باید ببینیم ارتباط به چه معنایی است. چون بعضی از معانی ارتباط از بحث ما خارج است. 📌 ارتباط پنج معنا دارد: 🖌 نخست: رؤیت امام بدون شناخت ایشان. 👈 این حالت از بحث ما خارج است. 🖌 ملاقات حضوری. 🔸 یعنی امام را ببیند و در حین ملاقات ایشان را بشناسد و و داشته باشد که امام است و این ملاقات از طرف خود انسان اتفاق بیفتد، نه از سوی امام. 👈 این معنا در بحث ما هست. 🖌 فیض حضور؛ یعنی شخص در محضر امام است. حین دیدار حضرت را می‌‌شناسد. با امام مکالمه دارد و امام (ع) در این مکالمه به او رهنمودهایی می‌‌دهد. یعنی با حضرت به گفتگو می‌پردازد. 👈 این معنا نیز جزء محل بحث ماست. 🖌 ؛ یعنی انسان به سوی حضرت حق باشد. همواره در حال با است. این افراد می‌‌توانند مدعی ملاقات با حضرت حق شوند. ⭕️ منظور از سالک إلی الحق، و ابن‌عربی و جناب صدرالمتألهین نیست. 🔆 ملاک سالک بودن را باید (ع) بدهند. سالک إلی الحق، است که پیامبر (ص) فرمودند او از ما اهل بیت (ع) است. منظور جناب (ع) و ابوخالد کابلی است. این اولیاء خدا می‌‌توانند خدمت امام برسند ولی از آن حرفی نمی‌‌زنند. ✳️ وهب‌بن‌عمرو از بزرگان اصحاب امام صادق (ع) است. در میان امام به جایی رسید که هارون‌الرشید او را به عنوان مفتی انتخاب کرد. او را به بغداد بردند تا بر کرسی بنشیند. روزی فتوای قتل امام کاظم (ع) را از او خواستند. شرفیاب محضر موسی بن جعفر (ع) شد و از ایشان خواست. حضرت به او فرمودند: خودت را به دیوانگی بزن. این شخص پس از آن تبدیل به شد. او ولی خداست که برای حفظ دینش خودش را به دیوانگی زد. او برای اینکه جان امام را حفظ کند، خودش را به دیوانگی زد. 📌 این‌ها می‌‌توانند امام عصر (ع) را ببینند. 👈 این حالت نیز جزء بحث ما نیست. 🖌 ارتباط با امام در عالم رؤیا و خواب. 👈 این حالت هم از بحث ما خارج است. ✅ بنابراین بحث ما در مورد معنای دوم و سوم است. در این مسئله دو مبنا وجود دارد. یکی از آن دو مبنا، نظریه و دیدگاه از شیخ مفید، نعمانی، کاشف الغطاء و جناب فیض کاشانی است. این بزرگواران می‌گویند چنین نوعی از ملاقات امکان ندارد و به برخی از روایات استناد کرده‌‌اند. ___________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۶، @Fares_ir
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 🗓 شهادت حضرت امام صادق (ع) | ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 بیست گنج در کلام رئیس مذهب ✳️ حضرت امام جعفر صادق (ع) ارزشهای والای مؤمن را چنین بیان فرمودند: 🔹سنگینی ترازوی اعمال (نیک) را جستجو نمودم، آن را در گواهی به یگانگی خدای متعال و رسالت حضرت محمد (ص) یافتم. 🔹ثواب و فضیلت جهاد را در به دست آوردن روزی برای اهل و عیال یافتم. 🔹روشنی رخسار را در نماز شب یافتم. 🔹دوستی خدای تعالی را در دشمنی با گنهكاران یافتم. 🔹آسایش قلب را در كمی ثروت یافتم. 🔹(آسانی) عبور از صراط را در صدقه دادن یافتم. 🔹آسایش را در پارسایی و زهد یافتم. 🔹برتری و بزرگواری را در فروتنی یافتم. 🔹عزت (و ارجمندی) را در راستی و درستی یافتم. 🔹خشنودی خدای متعال را در خشنودی پدر و مادر یافتم. 🔹همراهی و گفتگوی با مردم را در خوش‌اخلاقی یافتم. 🔹توانگری و بی‌نیازی را در قناعت پیدا نمودم. 🔹انس (با خدا) را در تلاوت قرآن یافتم. 🔹روشنی دل را در تفکر و اشک یافتم. 🔹 بهشت را در بخشندگی پیدا کردم. 🔹شیرینی عبادت را در ترک گناه یافتم. 🔹سرعت در ورود به بهشت را در كار خالصانه برای خدا یافتم. 🔹رقّت قلب را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم. 🔹سروری و بزرگی را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم. 🔹عبادت را در پرهیزكاری (ورع) یافتم. ____________________ حجةالاسلام والمسلمین @Fares_ir
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 سرگردانی شیعیان در دوران غیبت امام عصر (عج) 📖 فرمایش امام صادق (ع) برای نجات از فتنه و حیرت در دوران غیبت 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 نجات از شبهه و ثبات ایمان در دوران غیبت ✅ حضرت امام صادق (‌ع) به یاران خود فرمودند: بزودی با شبهاتی مواجه می‌شويد و سرگردان می‌مانید. در حالیکه علم برای دیدن حقیقت و امام حاضر برای کسب هدایت ندارید. از اين شبهات نجات پيدا نمی‌کند مگر کسیکه دعای غريق را بخواند: 🔹" يَا الله يَا رَحمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبّت قَلبِی عَلَى دِينِكَ " 🔹خداوندا! ای بخشنده! ای مهربان! ای کسیکه گردش قلبها در دست توست! قلبم را بر دين خودت، ثابت‌قدم بدار ⬅️ مداومت بر این دعا، بعد از نمازهای واجب توصیه شده است. @Fares_ir
4_5904227448014244337.mp3
28.4M
📚 | جلسه ۶۱ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۱ ✅ چرا خداوند ما را می‌کند؟ انسان‌ها دو دسته هستند: 👈 برخی‌ در باب و ، از وضع موجود زندگیشان راضی هستند. این‌ها از خود و لذت می‌برند، نه از آثار و نتایج نماز و روزه. این گروه دچار می‌شوند. 👈 برخی‌ متمرد و در مسیر عصیان هستند. خداوند آن‌ها را در زندگی، پیشرفت داده است و زندگیشان رنگ و لعاب پیدا دارد و باورشان می‌شود که توانسته‌اند خواسته خودشان را بر خواسته خدا تفوق بدهند و بر خدا پیروز شده‌اند. این‌ها دچار الهی هستند. 📌 انسان‌ها در مسیر مکر و غفلت دچار و می‌شوند. ابزار این ابتلاء و آزمون از دیدگاه و منابع دینی چیست؟ 🔹 یکی از ابزارهای آزمون، است. در کنار هر نعمت و بلایی که می‌آید یک مسئولیتی هم هست. کسانی که دچار غفلت می‌شوند این مسئولیت را نمی‌فهمند. به همین دلیل از پس هیچ‌کدام از مسئولیت‌ها برنمی‌آیند. ✅ آسان‌ترین و رایج‌ترین نعمتی که خدا در اختیار عموم موجودات قرار داده است، خوردن است. همین خوردن، مسئولیت‌هایی را در کنار خود دارد که عبارتند از: 🔸 نکردن 💠 در سوره اعراف آیه ۳۱ می‌فرماید: بخورید؛ ولی اسراف نکنید. 🔸 رعایت 💠 از آنچه به دست آورده‌اید به شرط اینکه حلال باشد و طیب بخورید. سپس تقوای الهی پیشه کنید. [انفال / ۶٩] 🔸 💠 از آنچه خداوند به صورت و طیب به شما عنایت کرده است بخورید و نعمت‌های الهی باشید. [نحل / ۱۱۴] 🔸 تجاوز نکردن از 💠 از بهترین‌ها و پاکیزه‌هایی که به شما داده‌ایم بخورید ولی طغیان نکنید. [طه / ۸۱] 🔸 کمک به تهیدست 💠 از آن رزقی‌ که به شما دادیم بخورید و تهیدست را نیز اطعام کنید. [حج / ۲۸] 🔸 💠 ای پیامبران، از خوردنی‌های طیب و پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام بدهید که من به آنچه انجام می‌دهید آگاه هستم. [مؤمنون / ۵۱] 🔸 نکردن از 💠 از آنچه در زمین حلال و طیب است بخورید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید که او آشکار برای شماست. [بقره / ۱۶۸] 🔸 فساد نکردن 💠 از روزی‌های خدا بخورید و بیاشامید اما تبهکارانه در روی زمین نکنید. [بقره / ۶۰] 🔸 خوردن از چیزی که نام خدا بر آن برده شده 💠 از آنچه [از گوشت حیوان حلال گوشتی] که [وقت ذبح شدن] نام خدا بر او برده شده بخورید [نه از ذبیحه گمراهان]. [انعام / ۱۱۸] ⭕️ ٩ مسئولیت برای خوردن بیان شد، چند موردش را انجام داده‌ایم؟ آزمون ما همین است. هر روز ما را سه وعده امتحان می‌کنند. این آسان‌ترین نعمتی است که در اختیار ما هست. برای اینکه بتوانیم آزمون الهی از نعمت را پشت سر بگذاریم، باید نعمت‌شناس باشیم. ✅ یکی از سخت‌ترین نعمت‌هایی که به دست هر کسی هم نمی‌رسد، و و است. 💠 حضرت امیرالمؤمنین (ع) به اشعث بن قیس حاکم آذربایجان در نامه اینطور نوشتند: «این پستی که به تو داده‌ام راهی برای به دست آوردن نان و آب نیست. این پست، است. تو نسبت به مافوق خودت مسئول هستی. تو حق نداری در مقابل رعیت داشته باشی. این پول‌هایی که در اختیار توست برای خداست. وثیقه و امانت است. آن را به مخاطره نینداز. تو نگهبان هستی تا آن را به من تحویل بدهی. درست عمل کن تا من که مافوق تو هستم، بدترین زمام‌دار برای تو نباشم» 👈 به ما دستور داده‌اند که در حکومت باید دو چیز را رعایت کرد. اگر به کسی گفتند تو از فردا مسئول فلان جا هستی باید دو چیز را رعایت کند، البته اگر به او اجازه داد: 1️⃣‌ باید ببیند شایسته آن کار هست یا نه. 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: «کسی که خودش را در پذیرش پست و مقام جلوتر از بقیه قرار بدهد در حالی که می‌داند در میان مسلمانان بهتر از او وجود دارد، به خدا و پیامبر و مسلمانان کرده است» 2️⃣ ببیند می‌تواند و بکند یا نه. 💠 ابن عباس می‌گوید حضرت امیر (ع) کفششان را وصله می‌کردند. از من پرسیدند: این کفش چقدر می‌ارزد؟ گفتم: هیچ. حضرت فرمودند: «به خدا قسم این کفش بی‌ارزش از حکومت بر شما برایم محبوب‌تر است مگر اینکه دو کار بکنم؛ حقی را اقامه بکنم یا باطلی را دفع کنم» ✅ بالاترین نعمت، نعمت وجود امام زمان (ع) است. ⭕️ از پس این نعمت چطور برمی‌آییم؟ ما در آزمون هستیم و مرتباً شکست می‌خوریم و می‌گوییم چرا به قرب خدا نمی‌رسیم! ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۱ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۷ ✅ بحث در این بود: آیا امکان دارد که برنامه‌ای داشته باشیم تا به اراده خودمان در به محضر امام (ع) برسیم؟ و در حین ملاقات، ایشان را بشناسیم؟ 🔆 در این مسئله دو نظر وجود دارد. نظر نخست را عالمانی چون شیخ مفید، نعمانی، کاشف الغطاء و فیض کاشانی انتخاب کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند: اصلاً نمی‌شود با امام ارتباط برقرار کرد و به‌هیچ‌وجه این اتفاق نمی‌افتد. به چند دلیل نیز استناد کرده‌اند: 🔹 مضمون برخی روایات است که امام دیده نمی‌شود. مثلاً در آمده است: « ... أنْ أَرَی الخَلْقَ وَ لَا تُرَی؛ مردمان را می‌بینی ولی دیده نمی‌شوی» 🔹 ملاقات با امام (ع) با منافات دارد. مصالح و حکمت امام عصر (ع) را بعداً خواهیم گفت. 👈 یکی از اهداف و مأموریت‌های امام عصر (عج) این است که را از بین ببرند. نفاق با طولانی شدن غیبت امام (ع) از بین می‌رود. طول غیبت، است. 🔹 فرمایش حضرت حجت (ع) به محمدبن‌علی سمری چهارمین نایب ایشان است که فرمودند: هر کس پیش از خروج سفیانی و صحیه ادعای ملاقات مرا داشت، و است. 📌 سفیانی و صیحه از علامات حتمی هستند. 🔸 نظر دوم این است که امکان ملاقات وجود دارد. طرفداران این نظریه هم شخصیت‌های بزرگواری مثل سید مرتضی، شیخ طوسی و سیدبن‌طاووس هستند. 👈 می‌گویند: امام به‌سان خورشید پشتِ ابر است. درست است که خورشید پشتِ ابر، نورافشانی ندارد ولی با این‌سوی ابر بی‌ارتباط نیست. 💠 جابر از پیامبر (ص) سؤال کرد: آیا در دوره غیبت قائم از وجود او بهره‌مند می‌شوند؟ حضرت فرمودند: آری؛ سوگند به خدایی که مرا به برانگیخت، آن‌ها در غیبت او از نورش روشنی می‌گیرند و از او بهره‌مند می‌شوند همانند بهره‌بردن مردم از خورشید، اگرچه با ابر پوشیده شده باشد. این مطلب از اسرار نهفتۀ الهی و از علوم ذخیره‌شده اوست. آن را جز از اهلش کتمان کن. ⚡️ دلایل این دسته از علماء عبارتند از: 🔹 عقلاً دلیلی برای منع ارتباط نیست. ارتباط با امام نه محال است و نه مستلزم محال. بنابراین امتناعی ندارد و محال نخواهد بود. 🔹 محمدبن‌عثمان که امام بود، می‌گوید: به خدا سوگند، امام زمان (ع) هر ساله در مراسم حاضر می‌شود. را می‌بیند و آن‌ها را می‌شناسد. مردم هم ایشان را می‌بینند ولی وجود ندارد. 📚 جناب سید مرتضی می‌فرماید: «محال نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود یعنی افرادی که ترسی از سوی آن‌ها وجود ندارد» 📚 شیخ طوسی می‌گوید: «ما با جزم و نمی‌دانیم که آن محبوب دل‌ها از دیده همه دوست‌دارانش نهان و غایب است. بلکه امکان دارد برای بیشتر آن‌ها ظاهر شود» 📚 سیدبن‌طاووس می‌فرماید: «امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست که گروهی از آن‌ها به ملاقات او مشرف شوند» 🔹 عده‌ای از عالمان دینی ما که شخصیت‌های وارسته و اهل و هستند، ادعای تشرف خدمت حضرت را داشتند مانند سید بحرالعلوم که به حرم امیرالمؤمنین (ع) رفت و حضرت را دید. 👈 ما این معنا را انکار نمی‌کنیم. چون سید این ملاقات را اراده نکرده بود، بلکه حضرت به او کردند. ⭕️ این ادعا را از هرکسی نمی‌توان پذیرفت. مدعی باید حقیقتا وارسته و اهل ورع و تقوا باشد، نه اینکه دنبال منفعت یا جایگاهی برای خودش باشد. البته تشخیص این مساله مخصوصا در زمان حال بسیار سخت است. _______ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۷، @Fares_ir
🔴 نماز يکشنبه ماه ذی‌القعده از رسول‏ خدا (ص) برای روزهای يكشنبه‌ی ماه ذی‌القعده نماز با فضيلتی روايت شده که برخی از برکات نماز چنین است: كسیکه توفیق انجام آن را پیدا کند، توبه‏ اش مقبول و گناهش آمرزيده می‌شود. سبب برکت براى او و خانواده خواهد بود و پدر و مادرش از او راضى شوند. باعث مغفرت برای والدين و فرزندان است. سبب پایداری ایمان و از اسباب وسعت رزق است. كيفيت این ‏نماز چنين است: • غسل كند و سپس وضو بگيرد. • چهار ركعت نماز بگذارد، دو تا دو رکعت مانند نماز صبح به نيت نماز توبه. در هر ركعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره توحيد، و یک مرتبه سوره فلق و سوره ناس را بخواند. •پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه با این ذکر استغفار كند: " اَستَغفِرُ الله ربّی وَ اَتوبُ اِلَيه " • سپس استغفار خود را با ذکر " لا حَولَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِالله العَلىِّ العَظيم " ختم كند • آنگاه در انتها ‏بگويد: " يا عَزيزُ يا غَفَّارُ، اِغفِر لى‏ ذُنُوبى‏ وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَالمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنتَ " @Fares_ir
4_5922357265179871478.mp3
26.57M
📚 | جلسه ۶۲ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶۲ ✅ یکی از ابزارهای را به استناد قرآن کریم ‌گفتیم. 🔸 ابزار دوم آزمون، زینت‌های زمین است. 💠 در سوره کهف آیه ۷ می‌فرماید: آنچه را روی زمین است را زینتِ زمین قرار دادیم تا با آن شما را بیازماییم و ببینیم چه کسی بهتر می‌کند. 👈 اقتضاء می‌کند که به کمال برسد و برای رسیدن به ، عمل لازم است. محل انجام عمل، زمین است. زمین به خودی خود جای رغبت‌انگیزی برای زندگی نیست. خداوند به آن زرق و برق داده است تا رغبت پیدا کنیم و در آن زندگی کنیم و عمل نماییم. ⚡️زینت‌ها را گذاشتند تا ببینند چه کسی می‌کند. بندگی برخی به است. بندگی برخی به است. ما نه صبوری می‌کنیم و نه هستیم. قرار بود این زرق و برق، عاملی بشود که ما دل‌بستگی کوچکی پیدا کنیم ولی وابستگی پیدا کردیم. 💠 حضرت رسول گرامی (ص) فرمودند: ما را می‌آزمایند تا ببینند چه کسی بیشتر است و او از بیشتر است و سریع‌تر به کشیده می‌شود. ✳️ زینت‌های زمین چیست؟ برای برخی است. برای برخی است. برای برخی هم چیزهای دیگری است. یکی دیگر از ابزارهای آزمون، اموال و اولاد است. 👈 این دو از زینت‌های دنیاست، اما به قدری مهم است که جداگانه از آن یاد کرده‌اند. هر کدام از این دو امت‌هایی را زمین زده است. 💠 در سوره انفال آیه ۲۸ می‌فرماید: بدانید که دارایی‌ها و فرزندان شما ابزار آزمون شما هستند. اگر کسی از پس این دو امتحان بربیاید اجر بزرگی نزد خداوند دارد. 📍برای زینت _دنیا، اجر عظیم نگذاشته‌اند؛ ولی اگر کسی از آزمون اولاد بربیاید اجر عظیم دارد. 📍آزمون برای است. چون می‌خواهند واقعی را از مؤمن ظاهری مشخص کنند. 🖌 فرزند و مال، ثمره و زندگی است. گرچه منافع مهمی هستند، ولی زودگذر هستند. پایدار نیستند. عُلقه انسان به فرزندش یک امر غریزی است. این علاقه در حیوانات هم هست. در روایات هم وقتی می‌خواهند مثال بزنند و بگویند اوضاع در بسیار سخت است و باید مراقب اوضاع دینی خودتان باشید، می‌گویند مثل روباه که بچه خودش را می‌گیرد و از این سوراخ به آن سوراخ می‌رود، شما هم باید در آخرالزمان از این شهر به آن شهر بروید که بتوانید إن‌شاءالله دینتان را حفظ کنید. روباهی را مثال زده‌اند که فرزندش را به دهان می‌گیرد و می‌رود. یعنی این در حیوانات هم وجود دارد. حس مالکیت هم یک امر غریزی است و در حیوانات هم وجود دارد. شما جنگ بین دو حیوان در حفظ حریم را دیده‌اید. پس این دو علقه، انکارنشدنی است. هم در حیوان هست و هم در انسان. ⭕️ اگر قرار باشد علاقه به فرزند و مال در انسان، متفاوت باشد باید بتواند از این دو بگذرد. اگر توانست موفق شده است و اگر نتوانست از چهارپایان کمتر است. 💠 در سوره منافقون آیه ٩ می‌فرماید: ای کسانی که آورده‌اید، فرزندان و اموالتان شما را از باز ندارند. اگر کسی با مال و اولادش از خدا دور شد، زیان کرده است. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶۲ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir