5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری
🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی میکنند.
💠 حجتالاسلام دکتر سوزنچی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #حجاب #حجاب_اجباری #فرهنگ #قانون #مناظره
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_پنجم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2234
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
96062680742 (2)(1).mp3
12.52M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_پنجم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2234
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
🎙#مصاحبه
🔻در شرایط فعلی دولت حداقلی بیمعناست
🔸تنشها و جنبشهای اجتماعی که در غرب -از بعد از انقلاب فرانسه- شکل گرفت -نظیر سوسیالیستها و جریانهای کارگری و...- خیلی قوی بودند. خب اینها تمایلات مردم را منعکس میکردند.
🔸آیا اینکه «ما باید مردم را درک کنیم» به این معنی است که هرچه گفتند، بهدنبال آنها برویم؟ اصلا ممکن است؟
🔸این همان چیزی است که خطر نظامات اجتماعی معاصر است. این یکنوع بیماری پوپولیسم است. البته پوپولیستها تعبیر و تفسیرهای متفاوتی دارند. در واقع آنها، خواستههای مردم را با علایق خودشان سازگار میکنند.
🎤گفت وگو با: دکتر حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #سیاست #دولت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2667
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻در شرایط فعلی دولت حداقلی بیمعناست
🔸همه افراد به یک فهمی نیاز دارند تا در این جامعه زندگی کنند، مثلا باید بدانند در چه جامعهای زندگی میکنند، [این جامعه] چه جغرافیایی دارد، چه تاریخی دارد و… . یک بخشی از این فهم باید در آموزشهای قبل از دانشگاه شکل بگیرد.
🔸بخشی از این آگاهیها و فرآیندهای اجتماعی یا سیاسی شدن از طریق مجموعه انجمنهای غیررسمی یعنی انجمنهایی انجام میگیرد که الزاما در ساختار تحصیلی رسمی قرار نمیگیرند .
🔸انجمنهای علمی یا نظیر این، که در دانشگاهها فعال هستند- و آموزشهای لازم و فهم اجتماعی را به دانشجویان منتقل میکنند. یک کارکرد بسیار مهم این انجمنها تقویت چنین ذهنیتها یا کلا کمک به اجتماعی و سیاسی شدن دانشجویان است.
🔸 در برخی از رشتهها، مثل پزشکی، مشارکت دانشجوها در این انجمنها بسیار کم است.
🔸رشتههای پزشکی – نسبت به سایر بخشهای دانشگاهی- دچار وضعیت جزیرهای شدهاند و صرفا غرق در آموزشهای تخصصی هستند و تعاملات آنها با دیگر رشتهها و دیگر دانشجویان یا حتی همرشتهایهایشان در غیردرسهای تخصصی خیلی کم است. در نتیجه فهم اجتماعی در آنها خیلی کم رشد میکند.
🔸بعضی از رفتارهای خاص یا نادرست اجتماعی هم که در پزشکان شکل گرفته و گسترش پیدا میکند معلول همین است یعنی چون اینگونه تعاملات و آموزشها در آنها وجود ندارد یا کم وجود دارد که در صورت درگیری در اینگونه تعاملات و ارتباطات تا حدی پاسخ داده میشد. این یک بخش از قضیه است.
🎤گفت وگو با: دکتر حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #سیاست #دولت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2667
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تفاوت مذهب اقتصادی اسلام با سرمایهداری
🔹بین «علم اقتصاد» و «مذهب اقتصادی» فرق واضحی است که نباید بدان بیتوجه بود.
🔹صاحب نظران اقتصادی، اجمالاً «علم اقتصاد» را عبارت میدانند از «علم دستیابی بهینه به ثروت، از منابع محدود»
🔹«مذهب اقتصادی» عبارت است از «مجموعه قوانین ناظر به اقتصاد، که فرهنگ خاصی به منظور دستیابی به اهداف مطلوب خود، آنها را بر قواعد تولید ثروت، حاکم میکند»؛ از کلیپ مذکور اینگونه برداشت میشود که فرق بین این دو موضوع، برای آقای بروجردی مغفول مانده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #مذهب #علم_اقتصاد #مذهب_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2665
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تفاوت مذهب اقتصادی اسلام با سرمایهداری
🔹در اسلام برای هر دو بخش «علم اقتصاد» و «مذهب اقتصادی»، دستورات خاصی هست و انکار آن، ممکن نیست مگر به انکار معارف فراوانی از دین.
🔹 البته اسلام در بخش «علم اقتصاد» کمتر دخالت کرده است و عمدتاً شیوه عقلاء را تأیید کرده است؛ اما با این حال برخی عوامل تولید ثروت، معنویاند که غالب عقلاء از آن غافلاند؛ زیرا دخالت این عوامل در تولید ثروت، با عقل متعارف قابل کشف نیست.
🔹در اسلام این عوامل به عوامل عرفی اضافه شده و به مردم تذکر داده شده؛ تا بدانند از راههای معنوی هم میتوان تولید ثروت کرد؛ مثلاً «استغفار از گناهان» از عوامل معنوی تولید ثروت مادی است و در قرآن و روایات به آن توجه و دستور داده شده است از جمله آمده است:
🔹«اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً» (۱۱ نوح)؛ که خلاصه مطلب این است که از پروردگارتان استغفار کنید تا به کثرت ثروت و نفراتتان منجر شود.
🔹مثل مسأله انفاق که در قرآن و روایات آن را بهعنوان یکی از عوامل تولید ثروت معرفی کرده است از جمله فرموده: «یُرْبِی الصَّدَقات» (۲۷۶بقره) انفاقات، ثروت شما را میافزایند؛ یا میگوید: «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقین» (۳۹ سبأ)؛
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #مذهب #علم_اقتصاد #مذهب_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2665
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه با کووید-۱۹ مبارزه (ن)کنیم!
🔸اوایل ظهور کووید-۱۹، لزوم قرنطینه سختگیرانه و محدودیتهای کوتاهمدت، هزینه اندکی برای جلوگیری از [شیوع] آن بود.
🔸اکنون که این بیماری همهگیر بیش از ۲۶میلیون نفر را در ۲۱۳ کشور و سرزمین آلوده کرده است، ما باید راههای جدیدی برای کنترل آن بیابیم که نهفقط موثر بلکه کارآمد [و در حد کفایت] نیز باشند.
🔸برای اجتناب از تحمیل دشواری و آزار بیش از حد، باید افراد را -خصوصا کسانی را که به احتمال زیاد برای دیگران ایجاد خطر میکنند- بهقدر مقدور آماج دستورات و توصیههای ماندن-در-خانه قرار دهیم.
🔸این امر نهتنها به دنبال کردن تماسهای کسانی که آلوده شدهاند، بلکه به تشخیص این که کدام یک از تماسهای آنها به احتمال زیاد موجب آلودگی شده، نیاز دارد. در اینجا، تکنولوژی میتواند مددکار باشد.
✍️نویسندگان: پیتر سینگر و جوانا ماسل
مترجم: علیرضا خباززادهرضایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #بیماری #آلودگی #درمان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2669
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه با کووید-۱۹ مبارزه (ن)کنیم!
🔸ردیابی تماسها، چه بهصورت دستی [یعنی بررسی غیر نرمافزاری در این باب که فرد ناقل و مبتلا در دوره نهفتگی و بیعلامتی بیماری با چهکسانی تماس داشته است] و چه با استفاده از برنامهها، را برای کسانی که نتیجه آزمایششان مثبت شده، قرنطینه [یعنی اجتناب] از تماس نزدیک را توصیه میکند.
🔸در ایالات متحده، قوانین صادر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) میگوید که ۱۵دقیقه حضور در شش فوتی (یعنی در فاصله ۱.۸متری) یک فرد، در طول دوره عفونی، قرنطینهای ۱۴روزه را اقتضا میکند.
🔸تحت این قوانین، میتوانیم بهطور متوسط انتظار ۵۹ تماس نزدیک -بهازای هر فرد مبتلا- را داشته باشیم.
🔸این احتمال وجود دارد که ۲ درصد از ساکنان ایالات متحده امروز به این بیماری مبتلا شده باشند که در این صورت «[۲ درصد جمعیت ایالات متحده] ضربدر ۵۹ نفر» [آری، این تعداد از کسانی] که درحال حاضر در خانه [در قرنطینه] نیستند، [نیز] باید قرنطینه شوند.
🔸در کشورهایی که بیشتر توسط ویروس مورد حمله قرار گرفتهاند، بسیاری از توصیههای قرنطینه نهتنها میتواند باعث آسیب اقتصادی و روانی بیش از حد شود، بلکه حمایت عمومی مورد نیاز برای موثر بودن قوانین را [نیز] تضعیف میکند.
🔸هر زمان که به تکنولوژی ردیابی تماس [افراد با ناقل بیماری] اشاره میشود، افراد نگرانیهایی را درمورد «حریم خصوصی» ابراز میکنند.
🔸برنامههای (apps) جدیدی که از چارچوب گوگل-اپل استفاده میکنند باید این نگرانی را رفع کنند، زیرا آنها راهی ابداع کردهاند تا به شما در باب خطر درز اطلاعاتتان -بدون آنکه مطلع و متوجه باشید- هشدار دهند و بگویند چهکسی رخصت دیدن تلفن شما را دارد [یعنی مشخص است که به چه برنامههایی اجازه دسترسی به اطلاعاتتان را میدهید و اگر بنا باشد نگرانیها راجعبه حریم خصوصی، رفع شود، بسترهای گوگل و اپل میتوانند با مشخص کردن محدوده دسترسیها از تعدی به حریم خصوصی افراد بدون اطلاع آنها جلوگیری کنند]. نگرانی ما درمورد شرکتهایی همچون اپل متفاوت است.
🔸از آنجا که تشخیص اینکه چه کسی کاربران را در معرض خطر [ابتلا] قرار داده، برای کاربران مشکلساز است، نسخههای متوالی رابط برنامهنویسی نرمافزارها (API) که توسط اپل و گوگل کنترل میشود، حداکثر مدتزمان قابل ثبت تماس [تماسی که میتواند منجر به انتقال شود] را محدود کرده و نیز میزان اطلاعات موجود برای سنجش آلودگی را مقید و محدود کردهاند.
🔸این امر توانایی برنامههای کاربردی را برای تشخیص بین تماسهای با ریسک پایین و بالا، کاهش میدهد.
✍️نویسندگان: پیتر سینگر و جوانا ماسل
مترجم: علیرضا خباززادهرضایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #بیماری #آلودگی #درمان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2669
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻توسعۀ فلسفۀ اسلامی و عصری شدن
🔹تلقی سنتی ما از فلسفه همان مابعدالطبیعه و فلسفۀ اولی است.
🔹فلسفۀ اولی از احکام وجود بما هو وجود بحث میکند. وجود بماهو وجود هرگز تغییر نمیکند و احکام آن نیز متحول نمیشود.
🔹اگر بگوییم وجود اصیل است، واحد است، و به واجب و ممکن تقسیم میشود، این احکام از ازل تا ابد ثابت و صادقند و هر اتفاقی در عالم رخ دهد و عالم به هر سمتی برود، هیچ تغییری در این احکام پیش نمیآید.
🔹این گونه مباحث فلسفی به نحو مستقیم و مباشر با دغدغههای زندگی دگرگون شوندۀ بشر ارتباطی ندارند. به عبارتی فلسفۀ اولی فلسفۀ خاص است و برای خواصی که فیلسوفان حرفه ای هستند مطرح است.
🎤گفت وگو با: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻توسعۀ فلسفۀ اسلامی و عصری شدن
🔹ما فلسفه را در معنای عامتری به کار میبریم. فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغههای بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحتهای حیات آدمی است.
🔹فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزههایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا میکند.
🔹فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفهای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است.
🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. زندگی بشر تحول پیدا میکند؛ پدیدههای جدیدی در زندگی فردی و جمعی بشر ظهور میکند.
🔹تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینهای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی.
🔹فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است.
همچنین مکتبهای فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشههایی نو ظهور میکنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بیسابقهاند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغهها و پرسشهای جدیدی برای بشر مطرح میشود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی میطلبد.
🔹 دربارۀ پدیدههای مستحدثه یک سلسله پرسشها و بحثهای علمی و فنی و گاه فقهی و اخلاقی مطرح است و یک سلسله پرسشها و بحثهای فلسفی دربارۀ چیستی و چرایی این امور. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفهای است.
🎤گفت وگوبا: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟
🔸باید بدانیم که تکلیف ما در برابر نهضت و خون مقدس امام حسین(ع) با عزاداری تمام نمیشود.
🔸وظیفه ما با صد لعن و صد سلام تمام نمیشود، امام حسین(ع) در علت قیام خود فرمودهاند: لنحیی المعالم من دینک، میخواهم تابلوهای دینداری را در حوزه تمدن اسلامی احیا بکنم.
✍️نویسندگان: آیتالله سید حسن عاملی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2438
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net