🎙#مصاحبه
🔻فلسفهبافتن تقدیر ماست
🔹باید توجه کنیم که امروز فلسفه معاصر غرب به فلسفهها و اندیشههای عرفانی و بودیستی گرایش زیادی پیدا کرده و ماحصل این گرایش، گسترش نوعی فلسفههای میانفرهنگی و تطبیقی است که در سطح وسیعی ذهن متفکران در حوزه فلسفه را به خود مشغول کرده است.
🔹البته ناگفته نماند که مواجه فلسفه غرب با اندیشههای شرقی به قرن 19 برمیگردد که نفوذ اندیشه شرقی حداقل بر ذهن و قلم شوپنهاور و نیچه برکسی پوشیده نیست هرچند در قرن بیستم فیلسوف بزرگی مثل هایدگر از اندیشههای بودیستی الهام گرفته است.
🔹درنهایت باید گفت که درهمتنیدگی رشتههای دانش و رخنه فلسفه در درون این رشتهها همانند درهمتنیدگی ریشههای درختان در دل همدیگر است که نمیتوان مرز دقیقی بین ریشهها و حتی شاخههای این درختان ترسیم کرد.
🔹بهنظر میرسد که قرنی که در آن پاگذاشتهایم به ظهور اندیشه و دانش پیچیدگی آری میگوید و از کثرت در وحدت و از وحدت در کثرت - نه در سطح انتزاعی بلکه در سطح انضمامی(اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی و...)- استقبال میکند. ممکن است تصویری که در اینجا به ذهن خواننده خطور کرده برای او کمی دلهرهآور و ترسناک باشد ولی به همان اندازه نیز امیدآفرین و شادیآور است.
🔹اگر هگلی به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که در دل هر ترسی امیدی و در دل هر امیدی ترسی نهفته است و این تقدیر ما آدمیان است که میکوشیم فلسفه ببافیم تا به زندگی خود معنا ببخشیم.
🎤دکتر سیدمحمد اصغری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تقدیر #فلسفه_ورزی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سپردن مرگ و زندگی انسانها به دست الگوریتمها
🔸در جهانی با جمعیتی بیش از اندازه خیلی ها پرسیده اند «جان انسان چه ارزشی دارد؟» همه گیری کووید19 یک بار دیگر این مسئله را پیش کشیده است «اگر منابع کافی برای نجات جان همگان وجود نداشته باشد، چه کسی اول باید بمیرد؟»
🔸در چهارچوب به اصطلاح آزمایش ماشین اخلاقی نیز سئوال های مشابهی از پاسخگویانی در سراسر جهان پرسیده شده است تا از داده های گردآوری شده برای تعیین ترجیحات اخلاقی در وضعیت هایی که ماشین های خودکار در آن نقش دارند استفاده شود. حتما کسانی با این استدلال که یک الگوریتم منصف است، این کار را ترجیح خواهند داد.
🔸اما استفاده از الگوریتم به طور بالقوه به معنای اتخاذ تصمیمات تصادفی است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که مردم باید به طور تصادفی بمیرند – یا به طور کلی – بمیرند. چنین چیزی با اصل بنیادین کرامت انسانی در تناقض قرار دارد، حتی اگر مرگ بدون درد باشد.
🔸در واقع کلان داده ها، هوش مصنوعی و فناوری های دیجیتال، ما را در برابر چالش هایی که اکنون فراروی ماست به شکل شگفت انگیز و غافلگیرکننده ای نامجهز و ناآماده گذاشته اند، حال این چالش ها چه تغییرات اقلیمی، همه گیری کووید19 باشد و چه اخبار جعلی و سخنان نژادپرستانه یا حتی امنیت سایبری.
🔸این سئوال توضیح ساده ای دارد: هرچند «بهینه سازی جهان با استفاده از داده ها کار خوبی به نظر می رسد، اما این بهینه سازی بر اساس یک هدف تک بعدی صورت گرفته که پیچیدگی جهان را به یک شاخص واحد تقلیل می دهد.
✍️درک هلبینگ و پیتر سیل
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مرگ #زندگی #الگوریتم
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_ششم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
6.mp3
14.05M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_ششم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96.10.07 resane va jang narm. esmaiili 1.mp3
21.73M
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم
🔹همان شاخصهایی که نشان میدهد در جامعه صلح گرم وجود دارد همانها پیامدها و نتایج وجود صلح گرم نیز هستند.
🔹مهمترین شاخصها و پیامدهای صلح گرم در حوزه داخلی عبارتند از: نخست؛ پرهیزِ بخشهای مختلف حاکمیت و جناحها و گروههای سیاسی از تخطئه و تضعیف و حذف یکدیگر و اقدام به همکاری در جهت اهداف ملی و پایهای جامعه.
🔹 طبیعی است که هر حزب و گروهی بهدنبال موفقیت خودش و غلبه بر رقیب باشد اما نه به هر قیمتی، بلکه با رعایت قواعد بازی و در چارچوب اصول و قواعد روشن و از پیش توافق شده با همه بازیگران، دوم؛ پایبندی و اصرار همه بازیگران سیاسی بر برخی اصول به مثابه خط قرمز در همه حال، مثل پایبندی به: اخلاق، منافع ملی، شایستهسالاری، تخصصگرایی و حجت بودن نظر متخصصان و مواردی از این قبیل که کمرنگ شدن و به حاشیه رفتن آنها به همه و کل کشور آسیب میزند.
🔹سوم اصل بودن گفتوگو برای حل مشکلات و مسائل بین بخشهای مختلف داخل حاکمیت از یک سو و حاکمیت با سمنها و مردم و مخالفان و دشمنان داخلی از سوی دیگر، چهارم استقلال و بیطرفی قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی.
✍️علیاکبر علیخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#صلح #جنگ #ترور
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پیوند اخلاق و سیاست سادهلوحانه نیسـت
🎤دکتر نیلوفر چینیچیان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اخلاق #ساده_لوحی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پیوند اخلاق و سیاست سادهلوحانه نیسـت
🔸متفکران جماعتگرا شاکله اصلی انسانشناسی و معرفتشناسی خود را برمبنای نقد آموزههای سیاسی و اخلاقی لیبرالیسم ترسیم کردند.
🔸بازتعریف رابطه حق با خیر، فرد و اجتماع، ادعای بیطرفی لیبرالها نسبتبه غایات و شیوه زندگی شهروندان، جهانشمولی یا خاصگرایی ارزشها از منظر اخلاق و خیر مشترک، برخی از مهمترین چارچوبهای معرفتی این جریان فکری معاصر در غرب است.
🔸جماعتگرایان سرگشتگی، ازهمگسیختگی و ظهور انسان اتمیستی را از آفات لیبرالیسم وظیفهگرا میدانند. بهقول السیدر مکاینتایر، فیلسوف جماعتگرا، درپی غلبه نگرش مکانیکی به طبیعت در جهانبینی سدههای هفدهم و هجدهم، باورهای اخلاقی از پشتوانههای غایتگرایانه خود تهی شدند، هرچند بار عینی و جهانشمول خود را به سنت پس از خود منتقل کردند.
🔸عدالت در قلب سیاست و سیاستهای اخلاقی قرار دارد. برابری در بهرهبرداری از مواهب و فرصتها، اقتصاد مبتنیبر مبادلات واقعی بازار، احترام به کرامت انسان و صیانت از آن، شهروندی و مشارکت جملگی از شاخههای درخت تناور عدالت هستند. درختی که حیات و ممات آن منوط بر پیوند اخلاق باسیاست است.
🔸 عدالت، اعتماد مردم را به یک قدرت سیاسی تبدیل میکند [و] موجب انسجام شهروندان میشود. در غیاب عدالت حداقلی، ما با فروپاشی جامعه از درون و بیرون مواجه میشویم.
🎤دکتر نیلوفر چینیچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اخلاق #ساده_لوحی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر احمد باصری
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net