📋#یادداشت
🔻حکایت شریعتی و فیلسوفان همچنان باقی است
✍️محمد زارعشیرینکندی، پژوهشگر فلسفه و کلام
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شریعتی
#فلسفه
#نهضت
#اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3661
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻حکایت شریعتی و فیلسوفان همچنان باقی است
✍️محمد زارعشیرینکندی، پژوهشگر فلسفه و کلام
🔸شریعتی هیچکدام از واژهها و لغاتش را روشن نکرده است، نه معنای عقیده و مجاهدت پیامبران و مصلحان اجتماعی گذشته معلوم است، نه معنای ایدئولوژی و نه معنای فلسفه و فیلسوفان و نه معنای جدید و قدیم. در کلام شریعتی همهچیز درهم آمیخته شده است.
🔸بیخبری شریعتی از فلسفه جدید و قدیم موجب گشته است که اظهاراتی عجیب و غریب بکند. شریعتی جمله معروف مارکس را چنین تفسیر میکند: «فیلسوف و عالم تماشاچی جهانند و ایدئولوگ مدعیای که در جایگاه خدا ایستاده است و امر و نهی میکند و خوب و بد، ویران میکند و میسازد. انتقاد میکند و تصحیح. خطمشی تعیین میکند و جهت و شعار و آرمان… .»
🔸 شریعتی میگوید فیلسوف تماشاچی است اما ایدئولوگ در جایگاه خدا نشسته و خدایی میکند، یعنی جهت و خطمشی میدهد و ویران و نابود میکند و دوباره میسازد و… . حالا باید از شریعتی پرسید شما که ایدئولوگ را با پیامبر و مصلح یکی میدانید، کدام یک از پیامبران و مصلحان تاریخ ادعای خدایی میکردند و «مدعی ایستادن در جایگاه خدا» بودند؟
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شریعتی
#فلسفه
#نهضت
#اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3661
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در آستانه لیبرالیسم
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#لیبرالیسم
#اندیشه
#نسبی_گرایی
#آزادی_محور
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3663
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در آستانه لیبرالیسم
🔸با توجه به فضای فکری و ادبیات دکتر فیرحی و استفاده از مترادفاتی برای آزادی از قبیل «فردگرا»، «مردمسالار» و «ضد اقتدارگرا»، روشن است که مفهوم مورد نظر وی از آزادی، همان مفهوم آزادی مدرن (Freedom/ Liberty) است که «در گستردهترین معنا، توانایی فکر و عمل، آنطور که شخص میل دارد، تعریف میشود» (هیوود، مفاهیم کلیدی در علم سیاست، ص158).
🔸 بنابراین با مفاهیم دیگری مانند برخی تفاسیر ارائه شده از «حریت» در اسلام ـکه به معنای «نفیعبودیت غیرخداوند»، و ترجمانی دیگر از اصل «توحید» استـ همسان نیست.
🔸با در نظر داشتن دو نکته فوق («مرکز معنا دانستن آزادی» و « ارائه مفهوم مدرن از آزادی»)، ظاهرا در گرایش فیرحی به مکتب و ایدئولوژی «لیبرالیسم» نباید تردید داشت.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#لیبرالیسم
#اندیشه
#نسبی_گرایی
#آزادی_محور
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3663
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
✳️#سخنرانی_صوتی
🔻روش تحلیل و نقد انیمیشن
💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔘استاد حوزه ودانشگاه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #اندیشه #انیمیشن #سینما
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فرج نژاد.mp3
16.35M
✅#اختصاصی
✳️#سخنرانی_صوتی
🔻روش تحلیل و نقد انیمیشن
💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد
🔘استاد حوزه ودانشگاه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #اندیشه #انیمیشن #سینما
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻قلب در قرآن مهمتر از فکر است
🎤اسدالله رحمان زاده کبیر، استاد فلسفه کالج کانترا کاستای آمریکا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن
#عقل_گرایی
#اخلاق_فمنیستی
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3672
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻قلب در قرآن مهمتر از فکر است
🎤اسدالله رحمان زاده کبیر، استاد فلسفه کالج کانترا کاستای آمریکا
🔸نقد فلسفه معاصر، چه تحلیلی (راسل، ویتگنشتاین، کواین) و چه اروپایی (هوسرل و هایدگر) از مفاهیم متافیزیکی این است که نوعی ذهنی گرایی و مفاهیم ذهنی را به واقعیت تحمیل میکنند که به آن چیزواره کردن reification نیز گفته میشود.
🔸بنابراین وقتی دکارت یا ابن سینا صحبت از «جوهر عقلی یا ذهنی» میکنند، پدیدهای را که در ما جریان دارد و خود وضع کننده این کلمات است و تنها «چیز» وضع کننده هم نیست، بلکه لزوماً با عناصر دیگری مانند عواطف و الهام و وحی و قلب و ناشناختههای دیگر در ارتباط است مبدل به یک «چیز» میکنند.
🔸نقد فلسفه تحلیلی اینست که از آنجا که ما در فهم مطالب در زبان نیاز به مبتدی و خبر و موضوع و محمول داریم، تمایل متافیزیک این است که دائماً یک نیاز زبانی را چیزواره کند یا هستی سازی کند.
🔸برخی کلمات متافیزیکی مانند جوهر و خود کلمه «چیز» یک شاخص صوری هستند. خطر این نوع چیزواره کردن اینست که اینگونه القا میکند که ما دانشی از «نفس» یا «عقل» به دست آوردیم.
🔸 در حالی که «عقل» جوهر و وجود ندارد. از آنجا که در هر لحظه از اندیشیدن در حال استفاده فعلی از عقل هستیم، استفاده اسمی و چیزواره کردن آن یک خطای متافیزیکی است که عواقب خطرناک دارد. یکی اینکه فرد گمان میبرد چیزی فهمیده است. بسیاری از جنبههای تفکر متافیزیکی شکل نمای semblance دانش دارد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن
#عقل_گرایی
#اخلاق_فمنیستی
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3672
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تاملاتی بر دیدگاه آیتالله مصباح در مورد علم دینی
✍️مجید کافی، دانشآموخته حوزه علمیه قم
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فقه
#آیت_الله_مصباح
#دین
#فلسفه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3674
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تاملاتی بر دیدگاه آیتالله مصباح در مورد علم دینی
✍️مجید کافی، دانشآموخته حوزه علمیه قم
🔸در علومانسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیده انسانی یا اجتماعی و تبیین رابطه آن با دیگر پدیدههاست، با علم محض سروکار داریم. این علوم که صرفا به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی میپردازند، میان دینداران و بیدینان، مسلمانان و غیرمسلمان مشترکند.
🔸ولی بهمحض آنکه پا از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزشگذاری، هنجاریابی و توصیه دستورالعملهای اقتصادی، حقوقی، تربیتی و مانند آنها وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشتهایم.
🔸اعتقادات، اخلاقیات و احکام عملی دین میتوانند اصول موضوعه، پاسخها و دستورالعملهای اقتصادی را تحتتاثیر قرار دهند.
بنابراین درصورتی علم دینی است که به مرزهای مشترک بین علم و دین پا گذاشته باشد و توصیفی، هنجارین، ارزشی شود.
🔸تفاوت عمده علوم دینی با علوم غیردینی در این فرض، به توصیفی بودن و فراتوصیفی بودن علوم است. در بخش اول این نوشتار گفته شد ما درصدد اسلامیکردن علوم جدید یا ساخت علومی دینی براساس ویژگیهای علوم جدید هستیم و یکی از ویژگیهای علوم جدید، غیرهنجاری و فارغ از ارزش بودن آنهاست، و این خارج شدن از طور بحث است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فقه
#آیت_الله_مصباح
#دین
#فلسفه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3674
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از محمدصادق
📚کانال #انسان_شناسی، تأملاتی است درباره:
🌍#انسان؛ اوصاف و احوال آن.
🔰با رویکرد #فلسفی #دینی #روانشناسی
💢 کانال #انسان_شناسی در #تلگرام نیز با همین عنوان فعالیت می کند.
📌لینک عضویت ایتا👇👇👇
👉https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1
__ ✍🏻احمد شه گلی
(دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی)
🌿
🌾💐
🍃☘️🍄
💐🌾🌺🍃🌱
📋#گزارش
🔻متاسفانه امروزه حتی الگوی قوانین خانواده اسلامی هم غربی فهم میشود
✍️حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خانواده_اسلامی
#عدالت
#ایثار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3688
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔻متاسفانه امروزه حتی الگوی قوانین خانواده اسلامی هم غربی فهم میشود
✍️حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
🔸سازمان خانواده متفاوت با سایر سازمانهای جامعه است، آری، من هم میدانم خانواده از چند نفر تشکیل شده، اما جنس اجتماع مدنی با اجتماع منزلی تفاوت دارد.
🔸میدانیم که وضع مطلوب در افق فرد بماهو فرد متفاوت از وضع مطلوب جامعه بماهو جامعه است، همچنین باید گفت وضع مطلوب برای خانواده نیز متفاوت از این دو است.
🔸افق وضع مطلوب در جامعه، تحقق عدالت است؛ در حالی که وضع مطلوب در فرد، اموری است همچون کمال عقلی، استقلال شخصیت، تحقق عبودیت، و …؛ و به همین ترتیب، افق وضع مطلوب در خانواده مودت و رحمت است.
🔸قوام خانواده به این است که رابطه عاشقانه در آن سریان داشته باشد، یعنی خانوادهای مطلوب است که در آن عشق و محبت وجود داشته باشد. شاهد بر این ادعا فهم عرفی است، عرف خانوادهای را مطلوب میداند که در آن، رابطه صمیمانه وجود داشته باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خانواده_اسلامی
#عدالت
#ایثار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3688
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻راهکارهای نیل به آسایش و آرامش
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آسایش_آرامش
#تمدن
#ابعاد_روحی_اخلاقی
#انسانیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3684
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻راهکارهای نیل به آسایش و آرامش
🔸این دیدگاه که تنها عوامل بیرونی و مؤلفههای مادی ضامن سعادت، آسایش و آرامش انسان است، خیلی سادهانگارانه و ظاهری است.
🔸 البته جای تردید نیست که انسان برای ادامه حیات خویش به خارج نیازمند است و عوامل و مؤلفههای خارجی در ایجاد آسایش، رفاه و لذت زندگی دخیلاند، همانگونه که قرآن کریم میفرماید: آنچه در زمین از نعمتها و موهبتها خلق شده، برای استفاده کردن و بهره بردن شما است (بقره – ۲۹) به علاوه پیشرفت در زندگی و تکامل ابزار و وسایل و امکانات زندگی مطلوب و ممدوح است، اما این گمان که تنها با گردآوردن وسایل، امکانات و مؤلفههای بیروح مادی مانند اموال و ثروت فراوان میتوان سعادت و آرامش و آسایش زندگی را تأمین کرد نیز غلط است.
🔸 اگر حالات یک نفر اعم از خوشیها و ناخوشیها و لذات و اندوههای او را با یک نظر دقیق مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که فقط قسمت کمی از ناراحتیها و ناخوشیها مربوط به فقدان وسایل و امکانات و مؤلفههای مادی است و منشأ بیشتر آنها عوارض و حالات و صفات روحی شخص است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آسایش_آرامش
#تمدن
#ابعاد_روحی_اخلاقی
#انسانیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3684
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
سکولاریسم نقابدار زرشناس قاسمیان معاف.mp3
46.26M
🔻 گفتگوی استادان خسروپناه، زرشناس، قاسمیان معاف درباره سکولاریسم نقابدار و شخصیت سروش
در کتابخانه مجلس شورای اسلامی۱۳بهمن۱۳۹۹
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
مناظره زنده با محوریت عدالت اجتماعی.mp3
48.03M
🔈 صوت مناظره با محوریت: عدالت اجتماعی
🎙 ارائهدهندگان:
👤حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
🔺 استاد دانشگاه و رئیس موسسه فتوح اندیشه
👤 دکتر میلاد دخانچی
🔺 منتقد فرهنگی و نویسنده کتاب پسااسلامیسم
💬 مجری: انقلاب اسلامی ناشی از ارزشهایی بود که ازجمله آن ارزشها عدالت بود و با مراجعه به بیانات امام رحمتالله علیه نیز به این نتیجه میرسیم که از ابتدا دو مسئله عدالت و اقتصاد از مسائل موردتوجه ایشان بوده و تکرر کلمه «مستضعفان» از جانب شهید بهشتی، طالقانی و دیگران نشاندهنده اهمیت و موضوعیت این مسئله دارد. ما بر مظلوم واقع شدن و به حاشیه رفتن مسئله عدالت در حاکمیت سلامی به نسبت دیگر ارزشها ما را بر آن داشت که به کلیت و مبانی این مسئله بیشتر بپردازیم. در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسیهای آزاداندیشی ما نیازمند پیشفرضی به نام آزادی بیان هستیم. از طرفین ارائهدهنده بسیار متشکریم که با وجود تضادهایی در تفکراتشان به بحث و گفتوگو میپردازند و اساساً حقایق از دل چنین تضادهایی بیرون خواهد آمد.
🔺 در این مناظره طرفین تلقی خود از عدالت اجتماعی و شاخصههای حکومت عادل را بیان میکنند و به نقد یکدیگر میپردازند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#گزارش
مسئله زن و خانواده در جهان اسلام🔻
✍️حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقش_زن
#فرهنگ
#خانواده_اسلامی
#حق_مشارکت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3696
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#گزارش
مسئله زن و خانواده در جهان اسلام🔻
✍️حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار
🔸الگوی که حضرت آقا در خصوص زن مطرح میکنند، عرصهی حرکت و اقدام زن را در داخل و بیرون خانه شکل داده و برای آن ملاک گذاری میکند. طبق این الگو در داخل و یا خارج از خانه شرط لازم برای زن، تحفظ از وجوه زنانگی است.
🔸این مهم است که زن در داخل و خارج از خانه نقش زنانگی خود را حفظ کند. اما زن غربی وقتی وارد خانه میشود، حتی در درون خانه هم نقش زنانگیِ خود را ندارد, به طور مثال یک مادر و یا یک کدبانو نیست.
🔸کارِ بیرونِ از خانه به قدری او را خسته کرده که وقتی به خانه میآید حتی نمیتواند یک غذا درست بکند. حتی نمیتواند به شوهر خود آرامش بدهد. در واقع الگویِ غربی نقشهای زنانگی را در درون خانه کاملا حذف میکند.
🔸اما طبق طرحِ الگویِ سومِ حضرت آقا, زن میتواند در بیرون از خانه هم علاوه بر درون خانه با شرطِ تحفظ بر وجوه زنانه خود, فعالیت کند. حضرت آقا دورهی هشت ساله دفاع مقدس را به عنوان صورت تیپیکالِ این کار مثال میزنند.
🔸 در آن دوران عرصه فعالیت زنان به درون خانه محدود نمیشد; بلکه زنان از محیط خانه خارج شده و در طلیعهی عرصهی مبارزه, حتی گاهی لازم شد اسلحه به دوش بگیرند و گرفتند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقش_زن
#فرهنگ
#خانواده_اسلامی
#حق_مشارکت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3696
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع
✍️شهرام تقیزادهانصاری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم
#فلسفه
#طب_سنتی
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3692
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع
✍️شهرام تقیزادهانصاری
🔸عدم قطعیت کوانتومی و نظریه آشوب، امکان دستیابی به اطلاعات دقیق کامل برای پیشبینی آینده را منتفی کردهاند.
🔸محدود بودن سرعت نور، دسترسی ما به کل جهان را محدود میسازد چون ما با یک جهان سروکار داریم و آن را از یک گوشهاش ملاحظه میکنیم، پس دسترسی ما به اشیای آسمانی از طریق نور دریافتشده از آنهاست.
🔸بنابراین علم تجربی ما درباره جهان هیچوقت قطعی نیست. بهقول ماکس پلانک: «ما باید اذعان کنیم که در هیچ موردی نمیتوانیم مطمئن باشیم که آنچه امروز قطعی است برای همیشه قطعی میماند.» و بهقول فاینمن: «ما فهمیدهایم که بقای جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک باقی بگذاریم.»
🔸بهعبارت دیگر، گزارههای ما یا نامطمئنند و یا تقریبا مطمئن، اما هیچکدام «قطعا مطمئن» نیستند. بهطور خلاصه، علم تجربی فاقد دانش غیرتجربی نیست. برای مثال برخی اصول عام فلسفی بر آن حاکم است، ارزشهای اخلاقی در آن وارد میشود و نمیتواند به دغدغههای انسانی و بعضی سوالات مطرح در خود علم جواب گوید.
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم
#فلسفه
#طب_سنتی
#اندیشه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3692
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻روششناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر
#فقه
#دانش
#فلسفه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3713
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻روششناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد
🔸ممکن است روش شناسی به یک علم متعلق شود اما بیش از علم به عالم متعلق است؛ یعنی میتوان درباره روششناسی شهید صدر، امام خمینی یا آیتالله خویی سخن گفت.
🔸روششناسی مطالعات پسینی علم است؛ توصیف کاری است که شهید صدر در فقه انجام داده است؛ اما در کشور ما جنبه پیشینی و توسیعی آن طرفداران زیادی پیدا کرده است که شبیه متدولوژیها و منطق مواد در علوم شبیه است.
🔸شما ممکن است روش را مورد بحث قرار دهید اما باعث نمیشود که روششناسی در دامنه معرفتشناسی قرار بگیرد؛
🔸 اول باید تعیین کنیم که کتاب و سنت جزو منابع فقه هست یا نه؟ بعد ببینیم چطور به سنت یا قرآن استناد میکند؛ حال استناد به موارد دیگر هم از روشها است؛ اگر اینها روش است اصول فقه با روششناسی فقه تداخل دارند؛ وقتی اینقدر با هم منطبق است، برخی میگویند که با اصول فقه چه نیازی به روششناسی فقه است؟
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر
#فقه
#دانش
#فلسفه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3713
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
http://fekrat.net/3713
📋#یادداشت
🔻نقدی بر یک انیمیشن
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ_نرم
#دین
#معاد_آخرت
#اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3709
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر یک انیمیشن
🔸یکی از ادعاهایی که امروزه از سوی مدعیان معنویت در عصر جدید استفاده میشود و در انیمیشن «روح» هم تکرار شده، جهانهای موازی است. جهانهای موازی، نظریهای است در فیزیک کوانتوم که در سال ۱۹۷۵ جوانی به نام «اورت» در دانشگاه پرینستون آن را مطرح ساخت و نزد صاحبنظران آن دانش نیز قطعی نیست؛
🔸 چون اثبات وجود جهان یا کیهانهای موازی در حیطه تجربه انسان قرار ندارد و دلایل عقلی نیز آن را تائید نمیکند و تا امروز هیچ مستند علمی برای آن اقامه نشده است.
🔸محسن فرشاد دراینباره مینویسد: «… اما کیهانهای موازی، کیهانهای هالهای، فرا کیهان، مورد مشاهده مستقیم ما نیستند، وجودشان محتمل و غیرقطعی است».
🔸(محسن فرشاد، رازها و رمزهای کیهان، ص۱۹۶) نتیجه اینکه بنا بر نظر کیهان شناسان، با توجه به نبود شرایط آزمودن و تجربه و بررسیهای علمی در رابطه با جهانهای موازی، وجود این جهانها غیرقطعی و صرفاً یک احتمال است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جنگ_نرم
#دین
#معاد_آخرت
#اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3709
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net