eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
989 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 🔻تلاش در فهم نشریات حوزوی از تحول انقلابی زنان ✍️علی کاکادزفولی، دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 🔸چارچوب نظری کتاب از شاخص لوبوف برای تحلیل روایت بهره گرفته است. اگرچه نویسنده، متن را مبنای بررسی خود قرار داده، اما از آن فراتر رفته و تحلیل معناکاوانه‌ای از آنچه درون متن نهان است، ارائه کرده است؛ 🔸 بنابراین مخاطبی که هنوز کتاب را نخوانده، نباید تصور کند که قرار است با کتابی روبه‌رو شود که متون نشریات حوزوی در گذشته را تلخیص کرده یا صرفا ارائه صورت‌بندی موضوعی از آنها حول محور زن، مدنظر نویسنده بوده است. 🔸کلمه «روایت» در این کتاب از دو جنبه قابل توجه است؛ جنبه اول مواجهه مولف با متون منتشره در مجلات حوزوی است که این یادداشت‌ها را روایت نویسندگان‌شان از زمانه خود به‌حساب آورده و درکی که از زن داشته‌اند. 🔸جنبه دوم این کلمه، به چارچوب تحلیلی کتاب ارتباط دارد و اینکه نویسنده نیز سعی داشته روایت خود از مواجهه با متون نشریات را ارائه دهد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3784 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اصول مبارزه عاشورایی در خطبه حضرت زینب(س) 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3781 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اصول مبارزه عاشورایی در خطبه حضرت زینب(س) 🔸حضرت زینب(س) با احاطه کامل بر جریان‌های سیاسی، فرهنگی و تبلیغی منجر به سلطه و استبداد امویان، عمدتاً مشغول آگاهی بخشی مردم و رسوا کردن این خاندان بود. 🔸او این رویارویی اسلام اصیل و اسلام دروغین را مواجهه اسلام و کفر می‌دانست و در این منظر، حقایق تاریخی را آشکار و روشن می‌کرد. 🔸از نگاه حضرت زینب(س) حوادث بزرگی مثل جنگ صفین، شهادت امام علی، امام حسن و امام حسین(ع) و اسارت خاندان نبوی همگی جز محصول عقده گشایی و خواری و حقارت خانواده ابوسفیان نیست؛ 🔸 زیرا این خاندان، ضربه‌های مهلکی از آموزه های نظام اسلام خورده‌اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3781 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️فایل صوتی کامل جلسه‌ی چهارم آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔹با عنوان « نظریه‌ی اقتصادی امامَین انقلاب » حجّت‌الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی 🔸 شنبه، نهم اسفند ۱۳۹۹ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻عرفان اجتماعی از منظر آیت الله مصباح 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔻عرفان اجتماعی از منظر آیت الله مصباح 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻علم مطالعه تکثرها ✍️دکتر جبار رحمانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3793 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻علم مطالعه تکثرها ✍️دکتر جبار رحمانی 🔸این رشته دو رسالت دارد؛ یک رسالتش مثل همه رشته های دیگر دانشگاهی، رسالت درونی و دانشگاهی و رسالت دیگرش هم نظم دانش است. 🔸هدف بنیادین مردم شناسی یا انسان شناسی این است که نشان دهد انسانها به چه شیوه های متنوعی زندگی را ساختند و سامان می دهند، به بیان دیگر امکان های انسان بودن چه تنوعی در جهان دارد و آدم ها چگونه در جهان به شیوه های مختلفی زندگی و آن را معنا می کنند. 🔸در واقع مسئله اصلی مردم شناسی، فهم شباهت ها و تفاوت های انسانی است ولی روی تفاوت ها و تکثر بیشتر تاکید دارد چون هدفش این است که افق دید ما را به واسطه مطالعه شکل‌های دیگر زندگی نسبت به معنای زندگی وسعت دهد علاوه براین، سعی می‌کند آنچه که هست را نشان و قابلیت فهم ما از زندگی را افزایش دهد. 🔸 در عرصه جهانی هم رسالتش مفاهمه بین فرهنگی است. به طور خلاصه علم مردم شناسی، علم مطالعه تنوع و تکثرهای انسانی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3793 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونه شرکت‌های بزرگ، ثروت‌ها را از چنگ مردم بیرون می‌کشند ✍️راد درایور (Rod Driver) استاد پاره وقت دانشگاه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3790 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونه شرکت‌های بزرگ، ثروت‌ها را از چنگ مردم بیرون می‌کشند ✍️راد درایور (Rod Driver) استاد پاره وقت دانشگاه 🔸بخش بزرگی از جهان کسب و کار به ایده «طمع خوب است» پایبند است. به عبارت دیگر هدف اصلی آنها سود آنهاست. 🔸اما شواهد اخیر نشان می‌دهند که ساختار بخشی کسب و کارهای بزرگ و مسلط برای دنبال کردن خودخواهانه سود شخصی، به نتایج خوبی برای اجتماع منجر نمی‌شود. 🔸 ماریانا ماتزوکاتوی اقتصاددان در کتاب خود «ارزش همه چیز:ساختن و گرفتن در اقتصاد جهانی» نشان می‌دهد که سرمایه داری مدرن، کسب و کارها را تشویق می‌کند تا به جای دادن، چیزی از اقتصاد بگیرند. 🔸در عمل انگیزه سود است که شرکت‌ها را تحریک به بهره کشی از مردم می‌کند. چهار گروه اصلی از مردم هستند که مورد بهره کشی قرار می‌گیرند: مصرف کنندگان چاپیده می‌شوند؛ با تامین کنندگان قراردادهای ناعادلانه بسته می‌شود؛ 🔸به کارکنان دستمزدهای پایینی پرداخت می‌شود و به اشکال مختلف مورد بهره کشی قرار می‌گیرند؛ و دولت‌ها یارانه‌های هنگفتی را بدون دریافت تمام مالیاتی که بدهکارند به شرکت‌ها می‌پردازند. 🔸صنایع مختلف نیز از گروه‌های مختلفی بهره کشی می‌کنند، برای مثال بانک‌ها دستمزد خوبی به کارکنانشان می‌دهند اما گوش مشتریانشان را می‌برند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3790 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻جایگاه دین در عرصه جهانی روبه رشد است ✍️سیدحسین امامی 🔸کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر که پاسخ به هشت سوال درخصوص رابطه علم و دین است و از سوی دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط آیات علامه جوادی‎‌آملی، علامه حسن‎ زاده ‎آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح‎یزدی پاسخ داده شده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3787 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻امیرالمومنین و مسئله عدالت در عزل‌ها و نصب‌ها 🔸واقعیتش ما چون تجربه‌ی حکومت کردن به این گستردگی در زمان عالم مدرن و پست مدرن را نداشتیم، لذا نتوانستیم به‌صورت کامل مفاهیم و معیارها و داشته‌های دینی‌مان را به زبان الگوی حکمرانی دربیاوریم. 🔸وگرنه اولین قدم این است که آقا ما را با حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام قیاس می‌کند. قیاس کردن نه از آن جهت که ما خودمان را با حضرت قیاس کنیم، هیچ‌کس با امیرالمؤمنین قابل قیاس نیست. بلکه از این جهت که از ایشان تبعیت کنیم. قدم اول در تبعیت هم شناخت است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻جنگ رسانه ای در عصر شبکه های اجتماعی شده 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔻جنگ رسانه ای در عصر شبکه های اجتماعی شده 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️فایل صوتی کامل ششمین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی » 🔹با عنوان « نظریه‌ی تولید علم امامَین انقلاب » با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر گرامی‌پور 🔸دوشنبه ، یازدهم اسفند ۱۳۹۹ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
16Howzeh Engelabi991217+jeld.pdf
19.48M
📚نشریه شماره۱۶"حوزه انقلابی" با مقالات و تحلیل های زیر منتشر گردید : 🔸جریان شناسی مذاکره در تجربه سیاسی انقلاب اسلامی 🔹ضرورت وجود حوزه انقلابی 🔸نقد انگاری فرادستی روحانیت 🔹حوزه و اتهام سکولاریسم 🔸کرونا؛توطئه یا بیماری 🔹گزارش همایش سالانه بسیج اساتید 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روزی که کوفه پایتخت شد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3800 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روزی که کوفه پایتخت شد 🔸دلایل هجرت به کوفه: جعفریان در کتاب «تاریخ خلفا» نوشته است که از نظر اقتصادی محیط حجاز توانایی تحمل رویارویی با عراق یا شام را نداشت. مدینه که بهترین نقطه این منطقه بود به درستی توانایی سیر کردن مردم خودش را نداشت و نمی‌توانست سپاهی عظیم را تغذیه کند. 🔸همچنین مدینه از نظر نیروی انسانی نیز کشش یک جنگ تمام عیار با شام را نداشت. نکته دیگر در این است که مردم مدینه به جز انصار چندان علاقه‌مند به حضرت علی (ع) و مشی ایشان در حکومت نبودند. 🔸بخش وسیعی از مردم را مهاجران و فرزندان آنها و نیز مکیانی تشکیل می‌دادند که پس از رحلت رسول خدا (ص) به این شهر آمده بودند. 🔸بستگان و اقوام امویان و همچنین بستگان شورشیان جنگ جمل نیز در این شهر بودند و اجازه همراهی با حضرت (ع) را نمی‌دادند. 🔸همچنین در دوران خلیفه قبلی به مدینه به عنوان مرکز خلافت سرمایه زیادی وارد شده بود و مردم به رفاه طلبی مبتلا شده بودند. 🔸برخی از شخصیت‌های شاخص از جمله عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، اسامه بن زید، زید بن ثابت و محمد بن مسلمه نیز در مدینه سکونت داشتند و متاسفانه خود را داناتر و مجتهدتر از امام دانسته و حرف ایشان را نمی‌خواندند. 🔸 مکه نیز شرایط بهتری نداشت و وقتی حضرت (ع) به خالد بن عاص نامه‌ای نوشت تا از مردم مکه بیعت بگیرد، مردم از بیعت خودداری کردند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3800 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هفت نکته در اهمیت مطالعه و سبک آثار مرحوم سیدهادی خسروشاهی ✍️یاسر عسگری؛ پژوهشگر و مدیر انتشارات راه یار 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3797 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هفت نکته در اهمیت مطالعه و سبک آثار مرحوم سیدهادی خسروشاهی ✍️یاسر عسگری؛ پژوهشگر و مدیر انتشارات راه یار 🔸یکی از نکاتی که در کتب و آثار تاریخی استاد خسروشاهی می‌توان برداشت کرد توجه او به روانشناسی اجتماعی و سیاسی جریانات و شخصیت‌هاست؛ یعنی وی تلاش دارد که سیر تاریخی و تبارشناسی اتفاقات و حوادث مهم در شکل گیری خط مشی و رویکردهای افراد و گروه‌ها را بیان کند و از روانشناسی اجتماعی و سیاسی غافل نبوده است و تأثیراتی که یک سری اتفاقات و حوادث جامعه و… بر آن افراد و گروه‌ها داشته، بیان شود. 🔸پرداختن به زندگی و اتفاقات مهم شخصیت‌ها و کنشگران حوادث مختلف اطلاعات ذی قیمتی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و باعث تحلیل جامع‌تر اندیشه و عملکرد کنشگران آن ماجرا می‌شود. 🔸 شاید این رویکرد در سال‌های اخیر تا حدی متعارف و مرسوم باشد ولی در نیم قرن پیش، شیوه‌ای ابتکاری و رویکردی خلّاقانه و ابداعی به حساب می‌آمد. 🔸 تحلیلی که استاد از زندگی و فعالیت‌های احمد کسروی و حکمی زاده و برخی شخصیت‌ها می‌کند در شناخت مواضع و تحلیل حوادث بعدی زندگی او کمک زیادی می‌کند. 🔸 توجه به روانشناسی فردی و اجتماعی در تحلیل شخصیت‌ها و جریانات یکی از رویکردهای ارزنده استاد بود که می‌تواند برای محققان الگو باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3797 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرنشینی در ایران متناسب با الگوهای وارداتی است میرطاهر موسوی🎤 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3806 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرنشینی در ایران متناسب با الگوهای وارداتی است میرطاهر موسوی🎤 🔸در مورد وضعیت کنونی شهرنشینی در ایران و شرایط اخلاق و فرهنگ شهرنشینی در ایران نمی‌توان پاسخی کلی داد. جامعه ایران جامعه‌ای است واجد چالش‌ها، موانع و محدودیت‌ها و همینطور واجد فرصت‌های سرشار و گنجینه‌ای از تجارب و پیشینه تاریخی. 🔸از همه مهم‌تر جامعه ایران که یک جامعه جوان است فرصت‌های ارزشمندی فراهم می‌کند که بتوان روی حوزه اخلاق و فرهنگ شهرنشینی و نهادینه کردن آن به‌طور متناسب کار کرد. 🔸اما مشکلی که در حال حاضر داریم این است که شهرنشینی در ایران به طرز شتابانی شکل گرفته است و نوعاً یا بدون الگو بوده و یا متناسب با الگوهای وارداتی و عملاً نتوانسته با وضعیت فرهنگی اجتماعی و اکولوژیکی ایران ارتباط وثیقی برقرار کند. 🔸به همین خاطر است که به قول مهندس سیدمحمد بهشتی وقتی به نقشه هوایی ایران نگاه می‌کنیم تا حدود دهه ۴۰ شهرهای ایران به صورت متمایز و با اشکال قابل‌فهمی قابل‌رویت هستند اما از دهه چهل به این سو نقشه‌های هوایی و فضایی شهرهای ایران دچار یک اغتشاش و به‌هم‌ریختگی شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3806 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻معیار بازشناسی احکام ثابت و احکام تغییرپذیر (بخش اول) ✍️دکتر میثم شادپور 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3803 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻معیار بازشناسی احکام ثابت و احکام تغییرپذیر (بخش اول) ✍️دکتر میثم شادپور 🔸یکی از شئون پیامبر قضاوت است. شان قضاوت پیامبر (ص) از این قرار است که پیامبر (ص) می‌تواند در امور جزئی که مورد اختلاف است قضاوت نماید و بر مردم لازم است که از قضاوت ایشان پیروی نمایند. 🔸احکام ناشی از شان قضاوت نیز ابدی و فراگیر نیستند و کلیت ندارند و نمی‌توان آنها را در تمامی موارد مشابه جاری کرد. 🔸شان دیگر پیامبر شان رسالت است. احکام ناشی از شان رسالت، احکام الهی هستند که پیامبر (ص) آنها را به سوی تمامی انسان‌ها ابلاغ نموده است و بر همگان لازم است از آن پیروی نمایند. 🔸اگرچه احکام ولایی و قضایی پیامبر (ص) نیز لازم الاجرا هستند اما تغییرپذیرند و وابسته به تغییر موقعیت یا تغییر مصداق، متفاوت می‌شوند. 🔸مثلا اگر برداشت از مال شوهر خسیس، ناشی از شان قضاوت است، دیگران نمی‌توانند بدون حکم قاضی چنین کنند. یا اگر مالکیت نسبت به زمین آباد کرده، ناشی از شان ولایت است، دیگران نمی‌توانند بدون اذن والی مالکش شوند. 🔸یک قاضی یا والی مُجاز است بسته به موقعیتی که در آن قرار دارد، حکمی برخلاف حکم پیامبر (ص) صادر نماید. بنابراین، تنها احکام صادر شده از شان رسالت، احکام ثابتند اما احکام صادر شده از شان ولایت و قضاوت، متغیرند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3803 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔺به همت اسلامی و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی برگزار می‌شود: 🔶 پنجمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "تعریف و قلمرو دین از دیدگاه علامه " 🎙با ارائه: 📅 چهارشنبه 20 اسفندماه 99 / ساعت 10:00 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net