eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻استمرار سنت فقهی_ولائی آیت الله بروجردی در تراز ملی جمهوری اسلامی ✍️داود مهدوی زادگان 🔸سنت فقهی-ولایی آیت الله بروجردی به دست امام خمینی (ره) پی گرفته و رسمیت پیدا کرد. به طوری که مرحوم امام خمینی (ره) که خود مولود حوزه احیا شده شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود و با آیت الله بروجردی مراودات وثیقی داشتند، آن سنت ولایی آیت الله بروجردی ره را به احسن وجه نه فقط ارتقا داد که در گستره جامعه و سیاست عینیت بخشید و حکمرانی دینی را بر پایه آن پدید آورد. 🔸 مهمترین جلوه ارج گزاری و احترام نهادن امام خمینی (ره) به اقلیت‌های دینی و مذهبی را که برگرفته از سنت ولایی مرحوم آیت الله بروجردی (ره) است، در تدوین قانون اساسی مشاهده می‌کنیم. در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی اقلیت‌های دینی و مذهبی به رسمیت شناخته شده است. 🔸همین امر کافی بود که جامعه دیندار مسلمان ایران از این پس بر اساس قانون اسلامی با اقلیت‌های دینی برخورد و تعامل دوستانه و صمیمانه‌تری برقرار کنند. 🔸جالب اینجا است که اغلب فقهای خبرگان تدوین قانون اساسی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله بروجردی بودند. بدین ترتیب، امام خمینی (ره) سنت آیت الله بروجردی در احترام گذاشتن به پیروان اقلیت‌های دینی را در سطح سیاسی و ملی رسمیت داد. بطوری که اقلیت‌های دینی با عنوان دین اعتقادی شأن در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند. 🔸دقیقاً پیروان اقلیت‌های دینی به پاس این حرمت گزاری از آنان در جمهوری اسلامی به استقبال امام خمینی (ره) آمدند. شاهد آن هم مشارکت آنان در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دادن شهیدانی از خانواده‌های‌شان است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3640 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻جنگ‌های نوین اقتصادی و موانع تولید(قسمت چهارم) 💠 🔘دانشیار و عضو هيئت علمي گروه اقتصاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شایسته‌­سالاری و شایسته‌گزینی از منظـر عقل و دین ✍️محمدمهدی نادری قمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3649 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شایسته‌­سالاری و شایسته‌گزینی از منظـر عقل و دین ✍️محمدمهدی نادری قمی 🔸در هر نظام تصمیم­‌گیری و سیاستگذاری، دو رکن «فرآیند» و «افراد مشارکت­ کننده» در آن فرآیند را می‌­توان جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار داد. 🔸به عبارت دیگر، اینکه خروجی یک نظام تصمیم­‌گیری و سیاستگذاری چه باشد، هم بسته به نوع فرآیند حاکم بر آن است و هم وابسته به افرادی است که در این فرآیند مشارکت می­‌کنند. 🔸با ادبیاتی دیگر نیز می­‌توان این گونه گفت که در یک نظام تصمیم­‌گیری و خط ‎مشی‎‌گذاری؛ هم ساختار حاکم بر آن، مهم و تأثیرگذار است و هم افرادی که درون آن ساختار به اخذ، تعیین و تدوین تصمیم­‌ها و سیاست‌­ها (خط­ مشی‌­ها) مبادرت می­‌کنند. 🔸 از همین منظر، گاه مشکلات و ضعف‌­هایی که در تصمیم‌­ها و خط ­مشی­‌ها وجود دارد، مربوط به ساختار است (که طبعاً برای حل آن باید آن مشکلات ساختاری را برطرف کرد) و گاه مشکل در شایستگی­‌ها و صلاحیت افراد و نیروهایی است که در درون آن ساختار به کار گرفته شده‌­اند. 🔸در تفکیک بین «ساختار» و «افراد»، شاید بتوان نقش ساختار را مهمتر و تأثیرگذارتر دانست؛ چرا که اگر مشکلات جدی و اساسی در ساختار وجود داشته باشد، بکارگیری بهترین و شایسته­‌ترین افراد و نیروها نیز منجر به نتایج و عملکرد درخور و قابل توجهی نخواهد شد. 🔸 درست، مثل خودرویی که اگر ضعف­ها و محدودیت‌­های مهم فنی و سیستمی داشته باشد، راننده‌­های بسیار ماهر و کاربلد نیز نخواهند توانست با آن، عملکرد درخشان و قابل اعتنایی از خود بر جای بگذارند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3649 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻انقلاب اسلامی آغازی بر بازاندیشی فکر دینی بود 🎤حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3646 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻انقلاب اسلامی آغازی بر بازاندیشی فکر دینی بود 🎤حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم 🔸در آثار اندیشه‌ای انقلاب اسلامی فراتر از بحث‌های نظری در عرصه‌های فلسفی و … باید به اندیشه سازی فلسفی و فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح جهان مراجعه کنیم که می‌بینیم کارنامه انقلاب اسلامی، کارنامه درخشانی است . 🔸 امروز نوع تقابل آمریکا با انقلاب اسلامی یعنی در واقع کل استکبار غربی در مقابل انقلاب اسلامی صرفاً در منافع سیاسی و نظامی محدود نمی‌شود، بلکه یک تقابل تمدنی است که بحران تمدن غرب دچار آن هست و بدیل و جایگزین آن ‌را اسلام ناب و پرتو اندیشه انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد که تجربه موفقی را در این مدت ایجاد کرده است. 🔸آن چیزی که انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد، مبتنی بر منطق عقلانی روشنی است، مبتنی بر تجربه تاریخی در جهان اسلام و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است که می‌تواند در ذیل ارزش‌های فطری که آن را دنبال می‌کند و شعارهای جهانی که در این زمینه می‌دهد به خصوص در ذیل اندیشه عدالت محوری و برابری همه انسان‌ها و همه ملت‌ها و همه کشورها در مقابل قانون، عناصر پر ظرفیتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند این بدیل را توسعه دهد و آن را به یک گفتمان تبدیل کند. 🔸بنابراین گوشه‌هایی از این دیدگاه مطرح شده است. در عمل شکل‌گیری جبهه مقاومت در منطقه ما یکی از دستاوردها و از علائم این گفتمان‌سازی و این رویکرد است که در جهان اسلام مورد استقبال گرفته است و بیش از همه نیازمند کار تبیینی و گفتمان‌سازی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3646 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 برای مطالعه در حوزه علوم انسانی و تحلیل جریان‌های مختلف به کانال ما بیایید ☑️ به کانال فرهنگ پویا بیایید و در صورت علاقه مشترک عضو نشریات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی ما بشوید ✳️ فرهنگ پويا با تحليل‏‌ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏‌هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏‌گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. 🆔 @farhang_puya
📋 🔻نگاهی به سیره اقتصادى پیامـبر اکـرم(ص)-بخش اول ✍️فرج‏الله فرج‏اللّهى 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3653 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نگاهی به سیره اقتصادى پیامـبر اکـرم(ص)-بخش اول ✍️فرج‏الله فرج‏اللّهى 🔸یکى از شغل‏‌هائى که پیامبر رحمت(ص) به آن‌ اشتغال داشته، امر تجارت بود که پیش از بعثت مشغول بود و بهترین شاهد این قضیه، مدیریت تجارت حضرت خدیجه توسط پیامبر بود. 🔸نقل شده است پس از آنکه خبر راست‏ گفتارى و امانتدارى و بزرگوارى پیامبر (محمد امین) به او (خدیجه) رسید، فرستاده‌‏اى نزد او گسیل داشت و پیشنهاد کرد دارایی‌‏اش را براى بازرگانى به شام ببرد. 🔸پیامبر خدا پذیرفت و با دارایى او به آنجا روان شد. از این حدیث معلوم می‌شود که آن حضرت آنچنان در تجارت نیز مهارت داشته است که حضرت خدیجه آن ثروت کلان خود را در اختیار آن حضرت قرار داده است. تجارت، نه‏‌ تنها یکى از بهترین شغل‌‏هاست، بلکه ‌ترک آن از نظر ائمه اهل‌بیت(ع) مذموم هم بوده است. به نقل از اسباط بن سالم آمده است که خدمت امام صادق(ع) وارد شدم. 🔸آن حضرت درباره عمر بن مسلم از ما پرسید که: «چه می‌کند؟» گفتیم: خوب است، ولى تجارت را رها کرده است. امام صادق(ع) سه مرتبه فرمود: «این؛ رفتار شیطان است. آیا نمی‌داند که پیامبر خدا(ص) کاروانى را که از شام می‌آمد خرید و[پس از فروش] با سود آن بدهکارى‏اش را پرداخت و بخشى را نیز میان خویشاوندان خود تقسیم کرد؟». 🔸 و نیز امام صادق(ع) فرموده است: «ترکُ التجارهًْ ینقص العقلَ؛ ترک تجارت از عقل انسان مى‏کاهد». همچنین از آن حضرت آمده است که فرمود: «البرکْه عشره أجزأ: تسعه أعشارها فى التجارهًْ…؛ برکت زندگى ده جزء است که نُه‏دهم آن در تجارت است… •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3653 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻از سناریوی «پروتستانتیسم اسلامی» در غرب تا کودتای نرم علیه انقلاب ایران 🎤محمّدتقی تقی پور، دبیرکل جمعیت حامیان آزادی قدس 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3656 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻از سناریوی «پروتستانتیسم اسلامی» در غرب تا کودتای نرم علیه انقلاب ایران 🎤محمّدتقی تقی پور، دبیرکل جمعیت حامیان آزادی قدس 🔸مافیای مرموزی که همزمان با حضور و نفوذ در دستگاه‌های گوناگون، از سمت مشاوره تا برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، قانونگذاری و مدیریت اجرایی در حوزه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی، سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی، صنعتی و …، در مسیر حرکت چرخ‌های نظام اسلامی سنگ‌اندازی کرده و با ایجاد اختلال و انحراف، نه تنها موجبات نگرانی، نارضایتی و یأس مردم را فراهم آورده، بلکه سبب ناکارآمد جلوه دادن اسلام و نظام اسلامی در اداره امور کشور، در نزد اذهان عمومی شده‌اند. 🔸آن مقام ارشد دولتی نیست که پس از پنج سال مسؤولیت رسمی در حوزه «مسکن»، در منظر میلیون ها انسان بی خانمان و بی سرپناه در نظام اسلامی، با بی شرمی و گستاخی تمام اعلام می‌کند که امتیاز و افتخارش این است که طی این مدّت اجازۀ ساخت حتی یک مسکن از سکوی حکومت اسلامی را نداده است مصداقِ بارزِ این مُدعا نیست؟ 🔸شبکه یهودزدگانی که خود را در ایران به عنوان «متفکران پیش رو»، «پیشگامان تحولات انقلاب فکری»، «پیشتازان جامعه شناسی مدرن» و روشنفکران دینی یا سکولار در جامعه اسلامی قلمداد می‌کنند و مدعی و معترفند که همه عالم و آدم باید از زاویۀ دیدگاه و ‌اندیشه فلسفه‌بافان، جامعه‌شناساسان، تئوریسین‌ها و استراتژیست‌های غربی- یهودی، ارزیابی و نگریسته شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3656 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰نحوه تهیه کتابها مراجعه حضوری به فروشگاه کتاب باقرالعلوم علیه السلام 📞تماس با شماره 02537835554 📱یا شماره همراه 09191593080 آقای زین العبادی 🔴در صورت عدم پاسخگویی پیامک به شماره همراه داده شود. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
👇 کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با محتواهای فلسفی عرفانی و انقلابی 👇 1️⃣مقدمات ورودبه ‌فلسفه-استاد امینی‌نژاد ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 2️⃣طلبه انقلابی - استاد فلاح ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 3️⃣کارکردهای فلسفه‌خوانی - استاد یزدانپناه ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 4️⃣امتداد حکمت - استاد امینی‌نژاد ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 5️⃣عرفان‌نظری ازنگاه‌امام‌خمینی(ره) - استاد یزدانپناه ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 6️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 7️⃣ حکمت اشراق - استاد یزدانپناه ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 8️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی‌نژاد ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 9️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کرد فیروزجائی ━━━━⊱[بازدید]⊰━━━━ 🔻
🔰کار گروه تعلیم حکمتی 🔰تکنولوژی تعلیم حکمت 🔺چگونه فلسفه وعرفان بخوانیم 🔺نظر اساتید و بزرگان درباره روش تحصیل 🔺چگونه یک تکنولوژیست تعلیم حکمت شویم. 🔺رصد مدل های تدریس فلسفه در حوزه و دانشگاه در ایران و خارج از کشور 🔺هر هفته با یک نشست فلسفی 🔺 آیا به فلسفه علاقه دارید و در فراگیری آن مشکل دارید 👇کانال زیر را از دست ندهید ➿➿➿ 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت https://eitaa.com/joinchat/3947823129C0d6cb7c8db ➖➖➖ @talim_hekmat
📋 🔻حکایت شریعتی و فیلسوفان همچنان باقی است ✍️محمد زارع‌شیرین‌کندی، پژوهشگر فلسفه و کلام 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3661 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حکایت شریعتی و فیلسوفان همچنان باقی است ✍️محمد زارع‌شیرین‌کندی، پژوهشگر فلسفه و کلام 🔸شریعتی هیچ‌کدام از واژه‌ها و لغاتش را روشن نکرده است، نه معنای عقیده و مجاهدت پیامبران و مصلحان اجتماعی گذشته معلوم است، نه معنای ایدئولوژی و نه معنای فلسفه و فیلسوفان و نه معنای جدید و قدیم. در کلام شریعتی همه‌چیز درهم آمیخته شده است. 🔸بی‌خبری شریعتی از فلسفه جدید و قدیم موجب گشته است که اظهاراتی عجیب‌ و غریب بکند. شریعتی جمله معروف مارکس را چنین تفسیر می‌کند: «فیلسوف و عالم تماشاچی جهانند و ایدئولوگ مدعی‌ای که در جایگاه خدا ایستاده است و امر و نهی می‌کند و خوب و بد، ویران می‌کند و می‌سازد. انتقاد می‌کند و تصحیح. خط‌مشی تعیین می‌کند و جهت و شعار و آرمان… .» 🔸 شریعتی می‌گوید فیلسوف تماشاچی است اما ایدئولوگ در جایگاه خدا نشسته و خدایی می‌کند، یعنی جهت و خط‌مشی می‌دهد و ویران و نابود می‌کند و دوباره می‌سازد و… . حالا باید از شریعتی پرسید شما که ایدئولوگ را با پیامبر و مصلح یکی می‌دانید، کدام‌ یک از پیامبران و مصلحان تاریخ ادعای خدایی می‌کردند و «مدعی ایستادن در جایگاه خدا» بودند؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3661 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در آستانه لیبرالیسم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3663 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در آستانه لیبرالیسم 🔸با توجه به فضای فکری و ادبیات دکتر فیرحی و استفاده از مترادفاتی برای آزادی از قبیل «فردگرا»، «مردم‌سالار» و «ضد اقتدارگرا»، روشن است که مفهوم مورد نظر وی از آزادی، همان مفهوم آزادی مدرن (Freedom/ Liberty) است که «در گسترده‌ترین معنا، توانایی فکر و عمل، آن‌طور که شخص میل دارد، تعریف می‌شود» (هیوود، مفاهیم کلیدی در علم سیاست، ص158). 🔸 بنابراین با مفاهیم دیگری مانند برخی تفاسیر ارائه شده از «حریت» در اسلام ـ‌که به معنای «نفی‌عبودیت غیرخداوند»، و ترجمانی دیگر از اصل «توحید»‌ است‌ـ همسان نیست. 🔸با در نظر داشتن دو نکته فوق («مرکز معنا دانستن آزادی» و « ارائه مفهوم مدرن از آزادی»)، ظاهرا در گرایش فیرحی به مکتب و ایدئولوژی «لیبرالیسم»‌ نباید تردید داشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3663 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻روش تحلیل و نقد انیمیشن 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔻روش تحلیل و نقد انیمیشن 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻قلب در قرآن مهمتر از فکر است 🎤اسدالله رحمان زاده کبیر، استاد فلسفه کالج کانترا کاستای آمریکا 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3672 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻قلب در قرآن مهمتر از فکر است 🎤اسدالله رحمان زاده کبیر، استاد فلسفه کالج کانترا کاستای آمریکا 🔸نقد فلسفه معاصر، چه تحلیلی (راسل، ویتگنشتاین، کواین) و چه اروپایی (هوسرل و هایدگر) از مفاهیم متافیزیکی این است که نوعی ذهنی گرایی و مفاهیم ذهنی را به واقعیت تحمیل می‌کنند که به آن چیزواره کردن reification نیز گفته می‌شود. 🔸بنابراین وقتی دکارت یا ابن سینا صحبت از «جوهر عقلی یا ذهنی» می‌کنند، پدیده‌ای را که در ما جریان دارد و خود وضع کننده این کلمات است و تنها «چیز» وضع کننده هم نیست، بلکه لزوماً با عناصر دیگری مانند عواطف و الهام و وحی و قلب و ناشناخته‌های دیگر در ارتباط است مبدل به یک «چیز» می‌کنند. 🔸نقد فلسفه تحلیلی اینست که از آنجا که ما در فهم مطالب در زبان نیاز به مبتدی و خبر و موضوع و محمول داریم، تمایل متافیزیک این است که دائماً یک نیاز زبانی را چیزواره کند یا هستی سازی کند. 🔸برخی کلمات متافیزیکی مانند جوهر و خود کلمه «چیز» یک شاخص صوری هستند. خطر این نوع چیزواره کردن اینست که اینگونه القا می‌کند که ما دانشی از «نفس» یا «عقل» به دست آوردیم. 🔸 در حالی که «عقل» جوهر و وجود ندارد. از آنجا که در هر لحظه از اندیشیدن در حال استفاده فعلی از عقل هستیم، استفاده اسمی و چیزواره کردن آن یک خطای متافیزیکی است که عواقب خطرناک دارد. یکی اینکه فرد گمان می‌برد چیزی فهمیده است. بسیاری از جنبه‌های تفکر متافیزیکی شکل نمای semblance دانش دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3672 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تاملاتی بر دیدگاه آیت‌الله مصباح در مورد علم دینی ✍️مجید کافی، دانش‌‌آموخته حوزه علمیه قم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3674 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تاملاتی بر دیدگاه آیت‌الله مصباح در مورد علم دینی ✍️مجید کافی، دانش‌‌آموخته حوزه علمیه قم 🔸در علوم‌انسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیده انسانی یا اجتماعی و تبیین رابطه آن با دیگر پدیده‌هاست، با علم محض سروکار داریم. این علوم که صرفا به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی می‌پردازند، میان دین‌داران و بی‌دینان، مسلمانان و غیرمسلمان مشترکند. 🔸ولی به‌محض آنکه پا از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزش‌گذاری، هنجاریابی و توصیه دستورالعمل‌های اقتصادی، حقوقی، تربیتی و مانند آنها وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشته‌ایم. 🔸اعتقادات، اخلاقیات و احکام عملی دین می‌توانند اصول موضوعه، پاسخ‌ها و دستورالعمل‌های اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار دهند. بنابراین درصورتی علم دینی است که به مرزهای مشترک بین علم و دین پا گذاشته باشد و توصیفی، هنجارین، ارزشی شود. 🔸تفاوت عمده علوم دینی با علوم غیردینی در این فرض، به توصیفی بودن و فراتوصیفی بودن علوم است. در بخش اول این نوشتار گفته شد ما درصدد اسلامی‌کردن علوم جدید یا ساخت علومی دینی براساس ویژگی‌های علوم جدید هستیم و یکی از ویژگی‌های علوم جدید، غیرهنجاری و فارغ از ارزش بودن آنهاست، و این خارج شدن از طور بحث است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3674 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚کانال ، تأملاتی است درباره: 🌍؛ اوصاف و احوال آن. 🔰با رویکرد 💢 کانال در نیز با همین عنوان فعالیت می کند. 📌لینک عضویت ایتا👇👇👇 👉https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1 __ ✍🏻احمد شه گلی (دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی) 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱