eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
979 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️برساخت اجتماعی 🔷️پدیده دارای یک بعد عینی و یک بعد ذهنی است. 🔸️بعد عینی کرونا همان واقعیت کرونا است که شامل یک سرماخوردگی معمولی است ولی همانطور که ویروس سرماخوردگی همواره در حال تغییر است این هم همانطور. 🔸️بعد ذهنی کرونا, شامل برساخت مساله کرونا است. برای این برساخت یک عاملانی دارد و یک دسته شرایط. 🔸️در میان عاملان; مقصر و قربانی را تعریف میکنند آنچه درباره مساله کرنا می توان دید برساخت رسانه‌ای کرونا توسط ماشین است که در کنار توسط,آمریکاییها راه افتاد. ✍نویسنده: محمدرضا زهرائی, دانشجوی دکتری مسائل ایران 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️برساخت اجتماعی 🔶️با ورود مبتلایان به اخبار , تحلیل این پدیده ضروری است, تلاش خواهد شد این تحلیل بتواند کمکی در حل این مساله کند. 🔹️معتقدم پدیده ویروس کرونا یک مساله اجتماعی است. بنابه نظر لوزویک به عنوان یک برساخت‌گرای اجتماعی, مساله اجتماعی دارای ویژگی تعدد و تکثر, مشکل‌زا بودن, قابل تغییر بودن و اراده به تغییر داشتن, قابل تشخیص است. 🔹️پدیده ; مشکل‌زا, قابل تغییر و کنترل, اراده به تغییر درباره اش وجود دارد, تعداد مبتلایان کمتر از انگشتان دست ولی احتمال گسترش آن قید تعدد و تکثر را تایید میکند, با این وصف این یک پدیده و نیازمند تحلیل و تبیین جامعه شناختی است. 🔶️پدیده دارای یک بعد عینی و یک بعد ذهنی است. 🔹️بعد عینی کرونا همان واقعیت کرونا است که شامل یک ویروس سرماخوردگی معمولی است ولی همانطور که ویروس سرماخوردگی همواره در حال تغییر است این هم همانطور. 🔹️ایده مرکزی پدیده این سرماخوردگی, "" است. این بیماری از طریق ارتباطات منتقل می شود. و با کنترل ارتباطات کنترل می‌شود. 🔹️ خود بیماری از نظر تهدید حیات, بی خطر است و فقط برای افراد دارای بیماری‌های خطرناک یا مزمن خطر دارد. پس تمام تلاش های انجام شده برای کنترل ارتباطات مقدمه کنترل بیماری درباره افراد آسیب پذیر است نه همه . 🔹️با توجه به بعد ارتباطاتی این پدیده, بدلیل ظهور انواع تکنولوژی های ارتباطی که افراد در نقش های مختلف ظاهر می شوند و شدت ارتباط در شبکه‌ای, تعداد تماس ها با "اشیای مشترک" و" بدن" ها بسیار افزایش می یابد و همچنین در ابعاد "" گسترش دارد. پس این پدیده یک پدیده جهانی است. 🔹️بعد ذهنی کرونا, شامل برساخت مساله کرونا است. برای این برساخت یک عاملانی دارد و یک دسته شرایط. 🔹️در میان عاملان; مقصر و قربانی را تعریف میکنند آنچه درباره مساله کرنا می‌توان دید برساخت رسانه‌ای کرونا توسط ماشین ای است که در کنار _چین آمریکایی‌ها راه افتاد. 🔹️در این میان مقصر عامل چینی معرفی شد و قربانی مردم جهان, ذینفع در این مساله سازی آمریکایی‌ها و تولید کنندگان محصولات بهداشتی شامل و و دستکش در یک شبکه جهانی قابل تشخیص است. 🔹️با توجه به واقعیت عینی کرونا, ملت‌های و یا امروز مخصوصا , متضرر و مورد هدف جنگ رسانه‌ای هستند. 🔹️در این شرایط مردم ایران باید با آگاهی از این برساخت اجتماعی, با واقعیت کرونا به عنوان یک سرماخوردگی و نه یک روبرو شوند و به زندگی عمومی خود و با رعایت دستورالعمل های عمومی کنترل کرونا ادامه دهند. 🔹️ترس به عنوان یک عامل ذهنی_شناختی هزینه‌ها را برای مردم ایران افزایش خواهد داد, این در حالیست که کرونا اینقدر هزینه نخواهد داشت. ✍نویسنده: محمدرضا زهرائی, دانشجوی دکتری جامعه شناسی_مسائل اجتماعی ایران 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️چرا از می‌ترسیم از نه؟ 🔹️زمستان دو سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۸، بیماری در باعث مرگ ۶۱ هزار آمریکایی شد. زمستان ۲۰۱۹، ۳۴ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری از دست دادند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️چرا از می‌ترسیم از نه؟ 🔹️زمستان دو سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۸، بیماری در باعث مرگ ۶۱ هزار آمریکایی شد. زمستان ۲۰۱۹، ۳۴ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری از دست دادند. 🔹️ویروس تاکنون در 26 کشور جهان منتشر شده و 304 نفر از 14 هزار و 380 مبتلا به آن را به کام فرستاده است. تصاویر و ویدئوهای هوایی از شهر ووهان ، نقطه آغاز انتشار این ، آنقدر حیرت‌آور و تکان‌دهنده است که بعضی آن را «آخرالزمان» نامیده‌اند. 🔹️آمار تلفات در در 2 سال گذشته، 422 برابر تلفات ویروس کرونای چینی است. چرا ما از کرونای چینی می‌ترسیم و از آنفلوآنزای آمریکایی نه؟ بخشی از این ترس به جدید بودن کرونا بازمی‌گردد و بخشی نیز به میزان انتشار کرونا در جهان. اما این همه ماجرا نیست. 🔹️این تاثیر است که کرونای چینی اینقدر وحشتناک تصویر می‌شود و هیچ تصویر و خبری از حجم گسترده انتشار بیماری آنفلوآنزا در نیست. تصور اولیه این بود که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند این انحصار رسانه‌ای مورد پسند را بشکنند و حقایقی از جهان را به مردم برسانند. اما پلتفرم‌های پرمخاطب همچون ، و و حتی نشان داده‌اند استانداردها و قواعد خود را براساس منافع و مبانی اثبات‌کننده برتری غرب تدوین و تنظیم کرده‌اند. 🔹️کافی است یک لحظه تصور کنید همین ویروس کرونا در آمریکا می‌یافت! چه میزان تصاویر یا ویدئو به جهان مخابره می‌شد؟ در واقع باید گفت ترس از ویروس عمدتاً بیشتر به دلیل جغرافیای بروز آن است تا میزان و تعداد تلفات آن. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 ♦️دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در گفتگو با : 💠 با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی هستیم. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 💠 دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در گفتگو با : ♦️ با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی هستیم. 🔹️ امروز ما از تلفیق دو و فرهنگ شکل گرفته است. 🔹️فرهنگ تمدن مدرن بر پایه های انسان گرائی (هیومنیزم) و دنیاگرائی () قرار دارد و روبنای آن و لیبرال سرمایه‌داری است. 🔹️ و در ما در دوران بر اساس دانش کارشناسی تمدن مدرن شکل گرفته و بعد از تغییر عمده ای در آن صورت نگرفته است. 🔹️ ما هم عمدتاً در همین راستا تنظیم شده و کارشناسانی را تربیت می کند که بتوانند همین دستگاه را بچرخانند. در دولت های گذشته وعده تغییر این نظام با توجه به ایده آل‌های داده شد اما کار در خوری صورت نگرفت. 🔹️در دولت‌های یازدهم و دوازدهم همان وعده‌ها هم داده نشد و در بر همان پاشنه چرخید. آنچه در از و و تبعیض ملاحظه می شود حاصل همین عملکرد است. 🔹️بنابراین کسانی که برای پیشرفت، راهی به جز انتقال و از ، به راه دیگری نمی‌اندیشند با دیدن عملکرد و بسته‌شدن در غرب از طریق تحریم‌ها، دچار یاس و ناامیدی شدند. 🔹️اما کسانی که متوسل به فرهنگ بومی اسلامی هستند و از ابتدای تا کنون برنامه_ریزی بر اساس ارزش‌ها و دانش کارشناسی اسلامی را طلب می کنند. 🔹️رسیدن به این نتایج را نه تنها بر خلاف انتظار نمی‌دانند بلکه پله اول برای نفی آن و پرداختن به برنامه‌ریزی بر اساس دانش و کارشناسی اسلامی می‌دانند. 🔹️ بنابراین نه تنها ناامید نیستند بلکه امیدوار برای آغازی مبارک و رفتن به سوی ساختن دولت اسلامی و متعاقب آن جامعه اسامی هستند. آنان به تبعیت از رهبری برای رسیدن به تمدن جدید اسلامی طی این طریق را ضروری می دانند. 🔹️نتایج هم همین رویکرد را نشان می دهد. کسانی با فاصله زیاد انتخاب شده‌اند که نزد مردم معروف به داشتن مواضع و هستند. بنابراین می‌توان گفت که با این انتخابات کشور عزیز ما گام بلندی به سوی اسلامیت و ایده آل‌های آن برداشت و می‌رود تا با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی باشد. 🔹️ با این حرکت، به فضل و مدد الهی، امید است به زودی ساختارهای فرسوده‌ی فقر و فساد و تبعی‌زای کشور اصلاح شود و راه به سوی استقرار ارزش‌های در و باز گردد. 🔹️ امید است ملت سرفراز این دوران سخت را، به مدد الهی و مجاهدت و دولت‌مردان جهادی و انقلابی، پشت سر گذارد و طلایه‌های تمدن جدید اسلامی روز به روز بیشتر و روشن تر جلوه‌گر شود. ✍نویسنده: سید حسین امامی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ محلی برای اندیشیدن 💠 نگاهی عمیق به: و هنر و اجتماع و فلسفه 📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درس‌گفتار، پادکست و کلیپ... 📌 🆔eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی 🔻(بخش اول) 🔹️در هر جامعه‌ای همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم هستند. مردم نیز در تلاش‌اند تصمیمات خود را با توجه به آنان عملیاتی کنند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی 🔻(بخش اول) 🔹️در هر جامعه‌ای همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم هستند. مردم نیز در تلاش‌اند تصمیمات خود را با توجه به آنان عملیاتی کنند. 🔹️در واقع نخبگان یک نه تنها مرجع و محل رجوع محسوب شده، بلکه می‌توانند افکار و نظرات عموم جامعه را به سوی یک مرجع فکری و نظری قابل اعتماد و درست هدایت کنند. 🔹️ چیزی همانند که قشر جامعه آن زمان، تمام تلاش خود را نمودند تا افکار و آراء جامعه را متوجه (ره) و او نمایند. 🔹️در حقیقت وقوع یک رخداد بزرگ در همه ، با قشر و آن جامعه گره خورده است. در تحقق نیز بعد از امام خمینی (ره)، حاصل تلاش شبانه روزی نخبگان و روشن فکران و ، اعم از روحانی و دانشگاهی بود. 🔶️بستر سازی برای 🔹️برخی از نخبگان دینی نظیر آیت الله و (رحمة الله علیهما) در زمان خود، محوریت امور را تقویت و گسترش از جهت علمی و معرفتی قرار داده و توجه خود را به تربیت معطوف داشتند. 🔹️این امر سبب شد تا جای پای در محکم شود. وجود آیت الله بروجردی و مرکزیت علمی قم نیز خود تأثیرات قابل توجه‌ای در پرورش قشر نخبه و گسترش انقلاب اسلامی داشت. 🔹️نشر کتب دینی جدید، نزدیکی به پایتخت و شهرهای بزرگ مرکزی کشور، زمینه برای مطرح کردن و دروس دینی توسط ، فرستادن مبلغین دینی به کشورهای مختلف و.... همگی منجر به پرورش قشری از نخبگان برای انقلاب اسلامی شد. ✍ نویسنده: 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی 🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی 🔻(جلسه اول) 🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فن‌سالار» است. 🔸️از معادل واژه می‌توان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی 🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی 🔻(جلسه اول) 🔷️مفهوم 🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فن‌سالار» است. 🔸️از معادل واژه می‌توان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است. 🔸️البته این مسئله ربطی به وجود یا عدم وجود تکنیک ندارد؛ بلکه مسئله این است که: آیا تکنیک اصالت دارد یا ندارد؟ یعنی آیا تکنیک بایستی به رویکرد ما جهت بدهد؟ یا اصول و ارزش‌ها و مبانی ما هستند که تکنیک را به خدمت می‌گیرند؟ 🔸️لازم به توجه است که ، که در واقع نوعی تکنوکراسی است که با انگاره‌های لیبرالی ادغام شده و پذیرفته است که مسیر حرکت جهان مسیری مطلوب است، مورد نقد قرار می‌گیرد. 🔷️ تاریخچه 🔸️در فضای ادبیاتی وجود دارد که بر مبنای آن دولت‌ها به دو دسته و تقسیم می‌شوند. 🔸️تکنوکراسی به نوعی در تضاد با تعریف می‌شود؛ به این مفهوم که آیا: نگاه مسئولانِ ، تکنوکراتیک است و ارزش‌ها را در مدیریت دخالت نمی‌دهند و یافته‌های بشری را تنها برای خود حجت قرار می‌دهند؟ یا اینکه ارزش‌ها و اصول اعتقادی را کرده‌اند. 🔸️ ، نظامی ایدئولوژیگ و مبتنی بر فقاهتی است. روشن است که نگاه این جریان نسبت به حوزه‌های مختلف دانش، فن‌آوری و یافته‌های بشری این است که بایستی این موارد را در اختیار گرفت و از آنان در خدمت آرمان‌ها بهره برد. 🔸️تکنوکرات‌ها معتقدند کشور را بایستی به کمک مدل‌های تجویز شده جهانی توسعه داد. علت اینکه در جمهوری اسلامی بحثی وجود دارد که: از واژه توسعه استفاده کنیم یا عبارت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را به کار ببریم؟ 🔸️این است که «» در چارچوبی تعریف شده و این نظریه قابل انطباق کامل با تفکر ما نیست. 🔸️قبل از ، تکنوکرات‌ها توسعه کشور را رقم زدند. حدوداً 60 سال پیش، سازمان برنامه و بودجه توسط آمریکایی‌ها در کشور تأسیس شد. لذا طبقه‌ای تحصیل‌کرده روی کار آمدند که قصد داشتند مدل‌های ثابت را در کشور اعمال کنند تا مظاهر پیشرفت در ایران آشکار شود. 🔸️اما با پیروزی انقلاب اسلامی، طبقه‌ای جدید از که نسلی و تحصیل‌کرده بودند، روی کار آمدند. در این دوران، دستگاه‌ها باقی ماندند، اما مدیران آن‌ها تغییر کردند. به عبارت دیگر، نرم‌افزار اداره کشور تغییر نکرد، اما گفتمانی به وجود آمد که سعی دارد به این نرم‌افزار جهت بدهد. 🔸️اما در دهه دوم ، طبقه اولی که به حاشیه رفته بودند، به بهانه‌های مختلف مجدداً روی کار آمدند. همین چرخش مدیریتی در شکل‌گیری گفتمان تکنوکراسی تأثیرگذاشت. 📖مدرس: استاد محمدجواد اخوان 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net