🔸#گفتگو ا #مبعث
☑️ معجزه بزرگ پیامبر (ص) اخلاقی کردن جامعه بود
🖋حجتالاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه
✔️ اهل مدینه با همین اخلاق و تواضع و سخنان و معارف نجاتبخشی که آنها را از تاریکی به نور دعوت میکرد، به او ایمان آوردند.
✔️حضرت سعی میکردند با روش تذکر و بیدارگری درونی حرکت کنند و مردم را به سمت خود دعوت کنند. یک عقل اخلاقی و عنصر اخلاقی درون افراد بود ولو جاهل بودند و غبار روی آن را گرفته بود، انذار حضرت سبب میشد تا این غبار کنار برود و بیدار شوند و حرف پیامبر(ص) را که منطبق بر حقایق درونی آنان بود میپذیرفتند.
✔️یکی از اشتباهات ما بعد از انقلاب این بود که فکر کردیم باید با روش استدلال و منطق مردم را در خط دین نگه داریم و دین را تبلیغ کنیم؛ اشتباه بزرگ ما این بود که دروس معارف را به این روش تدریس کردیم ولی جای تبلیغ دین در رفتار عملی و تربیت است و تربیت با روشهای منطقی حاصل نمیشود بلکه عمدتا با روش عملی و اخلاقی به دست میآید.
➕مطالعه کامل گفتوگو
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسه تربیت مربی مهدا
یه اتفاق ویژه در ایام جشنواره فیلم فجر 🎥
👈دوره آموزشی #نو_نما /
نمایی نو به سینمای ایران و جهان
با حضور اساتید برجسته
🔻ثبت نام و درخواست برای مصاحبه👇
@mahdaschool_admin
لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/0SkmAKnK
🌐 مدرسه تربیت مربی مهدا
🔸#یادداشت ا #مبعث
☑️ پیام مهم اجتماعی بعثت پیامبر(ص)؛ تقریب و نفی تنفیر
🖋حجتالاسلام سیدحسین خادمیان
✔️یکی از پیامهای مهم بعثت پیامبر(ص) در بحث اجتماعی اصل «تقریب و نفی تنفیر» است. نفی تنفیر بدان معناست که پیامبر(ص) به دنبال آن بود که انسانها اهل نفرت از یکدیگر نباشند. یکی از تلاشهایی که پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال پیامبری خود انجام داده و شعاع آن را تا ابدیت زندگی انسان پراکنده کرد، مسئله نفی نفرت بود. لذا اسلام تنفر و نفرت را دوست ندارد. این بدان معنا است که انسان نباید به گونهای زندگی کند که به مختصر بهانهای از دیگران متنفر و بیزار بوده و آنها را تحقیر و تمسخر کند.
✔️امام کاظم(ع) میفرمایند: «خدا لعنت کند کسی را که احکام اسلام را بهگونهای عمل میکند که مردم از خدا و رسول او متنفر میشوند». لذا مسئله اجتماع و دعوت به جذب حداکثری و دفع حداقلی در دیدگاه پیامبر(ص) بسیار مهم بوده است.
✔️وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شدند، نزدیک ۴۵ اصل را برای مردم بیان کردند که از این اصول به قانون اساسی مدینه تعبیر شده است و در بیش از دو سوم این اصول به بحث اخلاق اجتماعی پرداخته شده است. زمانی که پیامبر(ص) مکه را فتح کرد، به مسلمانان دستور داد که به کسی تعرض نکرده و اخلاق اجتماعی را به خوبی رعایت کنند. لذا بحث اخلاق اجتماعی و عدم تنفر یکی از اصول مهم و پیامهای مبعث پیامبر(ص) است.
➕مطالعه کامل مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔳#پیشخوان_هفته ا #رویداد_اندیشه
🔸مروری بر گزیده مطالب رسانه فکرت در هفته گذشته:
✔️خودباوری؛ مبنای انقلاب اسلامی
📂لینک مطلب
✔️ تحقق تأثیرگذاری و تحولخواهی در بستر "انتخابات"
📂لینک مطلب
✔️مردم سالاری دینی در بستر تمدن اسلامی
📂لینک مطلب
✔️انقلاب اسلامی و مسئله آزادی
📂لینک مطلب
✔️انقلاب اسلامی؛ بازیگر تغییر نظم جهانی
📂لینک مطلب
✔️خواص در نقش شتابدهنده
📂لینک مطلب
✔️قدرت گفتمانسازی چگونه در رسانه شکل میگیرد؟
📂لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ | #انقلاب_آگاهی
✅ چرا مردم ایران انقلاب کردند؟
▪️یکی از پرسشهایی که در ذهن جوانان ما ممکن است نسبت به انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، این است که مردم ایران باتوجه به اینکه رژیم شاه مشغول بسط و توسعۀ ایران بود چرا انقلاب کردند؟
▪️چرا باید آرمانهایی که امام خمینی در سخنرانیها و اعلامیهها بدست میداد برای مردمی جذابیت داشته باشد که دارند مشاهده میکنند که شاه، مظاهر تمدن جدید را به ایران میآورد و بسط و توسعه ایران را هدف و مدنظر خودش قرار داده است؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ قم-تهران؛ از انقلاب فرهنگی تا انقلاب سیاسی
🖋علی اسفندیار، پژوهشگر و نویسنده
✔️مکتب انتقادی قم را میتوان کانون شکلگیری «فهم موقعیت تاریخی ایرانیان» و دستاورد پنهان و بینظیر امام را حل در سالهای پایانی طاغوت دانست؛ دستاوردی که با تنویر افکار عمومی و آغاز زدودن «ستمِ شناختی»، کارکرد اصیل علمای بیدار شیعه را به نمایش گذاشتهاست.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️اهمیت و نقش اراده | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️مردم سالاری دینی، بدون اقتصاد مردمی نمیشود! ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️ضرورت الگوی حکمرانی معنویت اسلامی ا عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️انقلاب و استکبار جهانی|حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️جهاد تبیین و خنثا سازی جریان تحریم | سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️بعثت و ناخشنودی های مشرکین| داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️امکانهای سوخته در سال پنجاهوهفت|مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️حوزه علمیه کجا است؟ |علی مهدیان
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#کلیپ ا #۲۲بهمن
☑️ روز عظمت ملت ایران
🎙مقام معظم رهبری
✔️روز ۲۲ بهمن روز عظمت ملت ایران است. روز نشان دادن عزت ملت ایران است. هرسال در این چهل و چند سال، عظمت ملت را ۲۲بهمن نشان میدهد.۲۲ بهمن در حیات تاریخی و ملی کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوی حق و صلاح نقش بزرگی داشته است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#انقلاب_اسلامی ا #۲۲بهمن
✅ سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مبارک باد!
✔️اگر ما میگوییم انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی بود معنایش این نیست که یک انقلابِ فقط روحانی و معنوی و راجع به حالات معنوی انسان بود؛ چون امکان عبادتها و نیایشها به درستی نبود و درب مساجد بسته بود مردم طغیان کردند. نه، انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که همهجانبه بود و اسلام در همه جوانبش نفوذ داشت.
➕استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۲۹
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
صندوق رای سخنگو یا سخنگوی صندوق رای؟.mp3
22.23M
🔰 صندوق رأیِ سخنگو یا سخنگوی صندوقِ رأی؟!
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
✔️ ۴ مطلب این نشست علمی:
1️⃣ اعتبار رای مردم در اسلام؟!
• جمع بین حاکمیت ملی یا حق تعیین سرنوشت با ولایت فقیه چگونه ممکن است؟
• سه نظر فقهی در مشروح مذاکرات قانون اساسی و نظر درست!
2️⃣ صندوق رای از اسلام یا غرب؟!
• صندوق رای چگونه کاشف از رضایت مردم شد؟
• مصداق تازه برای ارتکاز بیعت یا ارتکاز نو پدید؟
• نظر امام خمینی!
3️⃣ گسترش فعالیت سیاسیِ غیر رسمی همزمان با کاهش مشارکت رسمی سیاسی!
• گزارشی جهانی از کاهش مشارکت رسمی سیاسی(عضویت در احزاب و ...)
4️⃣ چاره: صندوقِ سخنگو بجای سخنگوی صندوق
• صندوقِ سخنگو: خوانش رای منتقدان(رای تغییر) و حتی رای اعتراض؛ به کمک کمپین ها و فراخوان های مجازی! پیوند آوردگاه های مجازی با مشارکت رسمی و موثر!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #انقلاب_اسلامی ا #۲۲بهمن
☑️ هدف انقلاب اسلامی؛ ارائه نسخه کامل دین
🏷 حجتالاسلام امینی نژاد.
🔺هدف اساسی انقلاب اسلامی، ارائه تصویر کامل از دین است و تنها نسخه نجاتبخش انسان از منظر حیات دنیوی و حیات اخروی، فقط نسخه دین است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ نگاه واقعی به مردم
🖋محمدصادق ترابزادهجهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
✔️مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. زمانی میتوان از مشارکت حقیقی مردم سخن گفت که نسخه درست جامعهسازی را صرفا در ماهیت مردمی و سازوکارهای مردمی اداره جامعه ببینیم؛ یعنی پردازش و ساخت درست جامعه را وابسته به حضور موثر و حداکثری مردم ببینیم؛ و الّا شاهد همان نگاه ابزاری خواهیم بود.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #انتخابات
☑️ چرا نظام اسلامی اصرار بر مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات دارد ( ۱ )
🖋داود مهدوی زادگان
✔️ولی فقیه در چهل و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره اصرار بر برگزاری به موقع انتخابات قانونی و مشارکت حداکثری مردم در آن داشته و دارند. چنانکه در انتخابات پیش رو که قرار بر انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، مردم به حضور گسترده در انتخابات دعوت شده اند.
✔️اما دلیل حاکمیت بر چنین اصراری چه می تواند باشد؟ آیا به راستی آنچنان که جریانات مخالف و معارض و معاند می گویند حاکمیت برای تداوم مشروعیت خود به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد یا اینکه دلیل دیگری وجود دارد؟
✔️استدلال اپوزیسیون را دور از واقع نمی دانیم. آری، جمهوری اسلامی برای تداوم مقبولیت مردمی خود به مشارکت حداکثری نیاز دارد. اما آیا چنین احساس نیازی از سوی حاکمیت خوب و مطلوب است یا خیر؟ اگر حکومتی همواره خواهان مشروعیت مردمی باشد، امر پسندیده ای است یا خیر؟
✔️پاسخ مساله خیلی واضح است. اگر تنها دلیل حکومتی اصرارش بر مشارکت حد اکثری مردم باشد، نمی توان آن حکومت را به این خاطر سرزنش کرد؛ مگر آنکه با اساس حکومت مردمی مخالف باشیم.
چون فقط حکومت های مردمی به حضور حداکثری مردم احساس نیاز می کنند. مگر می شود حکومتی مردمی باشد ولی خواهان مشارکت حداکثری مردم نباشد. این دیکتاتورها هستند که هیچ گونه احساس نیازی به چنین مشارکتی ندارند. برای آنها صرف برگزاری تشریفاتی انتخابات کفایت می کند بلکه از حضور حداکثری مردم هراس دارند.
✔️بنابراين، احساس نیاز جمهوری اسلامی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امر خوشایندی است و نشانه مردمی بودن آن است. نا خرسندی زمانی است که حاکمیت اصراری بر مشارکت حد اکثری نداشته باشد. مانند انتخابات دوران طاغوت که به این مساله اهتمام نمی ورزید
➕لکن برای این اصرار نظام اسلامی دلایل دیگری می توان ذکر کرد که به نظر میرسد نسبت به دلیل مشروعیت اولویت بیشتری دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
پرسش و پاسخ های طلبگی- جمع کار اجرایی با درس خواندن،اهمیت اجتهاد.mp3
9.39M
🎧#صوت ا #انقلاب_اسلامی
☑️ حوزه علمیه و تداوم انقلاب اسلامی
🎙 آیت الله ملک زاده
✔️ اهمیت و جایگاه اجتهاد به عنوان نیاز فوری انقلاب اسلامی
✔️تبیین نقش و وظیفه بیبدیل و سنگین حوزههای علمیه در تداوم انقلاب اسلامی
✔️ دست نیاز رهبری به سوی طلاب و حوزه علمیه
✔️طلبه چگونه بین کار اجرایی، درس خواندن و اداره زندگی جمع کند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#رویداد_اندیشه ا #پیشخوان_فکرت
☑️ تازهترین اخبارِ محافل علمی پژوهشی 👇
1️⃣ مرکز تخصصی فقه و اجتهاد فاضل
✔️کرسی ترویجی «مشارکت در انتخابات حق شهروندی یا تکلیف شرعی»
⏰ سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰.
2️⃣ سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
✔️همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی؛ مشارکت و مقاومت»
⏰ چهارشنبه ۲۵بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰.
3️⃣ مدرسه تخصصی کوثر
✔️ کرسی آزاداندیشی«پاسخ به شبهات معاصرین پیرامون حجاب»
⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰.
4️⃣ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✔️ نشست هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی»
⏰ پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه۱۴۰۲، ساعت ۹.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ کاربست علوم انسانی در مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجتالاسلام دکتر ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #انقلاب_اسلامی
☑️ جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمیرسد
👤 حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری
✔️اگر ما جریان حقی داشته باشیم؛ ولی اکثر مردم برای اقامه این حق همراهی نکنند کاری از پیش نمیبریم پس فرمایش حضرت آقا که میفرمایند «مردم همه کارهاند» واقعا مردم همه کاره هستند. اگر مردم پای کار نباشند حکومتها برای بقای خود متکی به اجانب و بیگانگان میشوند مثل حکومت سابق.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
📍به اطلاع فرهیختگان گرامی میرساند:
فایلهای صوتی برنامه «روایت شفاهی؛ فصل مردم» در کانال مدرسه فکرت قرار گرفت.
جهت دریافت کلیک کنید.
🔸#درس_نوشت ا #میلاد_امام_حسین
☑️ شهد مرگ
🖋آیتالله جوادی آملی
✔️وجود مبارك #سید_الشهداء (ع) مرگ را برای ما معرفی كرده است. همه ما می میریم اما عمده آن است كه مرگ چیست. آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ پایان راه است یا پُل راه است؟ بعد از مرگ خبری هست یا نیست؟
✔️وجود مبارك سیدالشهداء (ع) به اصحاب و یارانش در #كربلا مطلبی فرمود كه همه شیعیان بلكه همه انسان ها، مشمول آن مطلب هستند؛ فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ»؛
فرمود مقداری بردباری كنید، مقداری #صبور باشید، چرا؟ برای اینكه «فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ». مرگ نابودی نیست، مرگ پوسیدن نیست، مرگ ما را از پا در نمی آورد، #ما_مرگ_را_از_پا_در_می _آوریم. مرگ یك معبر است، یك پُل است؛ این پل را شما در زمان حیات خودتان باید مهندسی كنید.
✔️اگر پل وسیع محكم متقن ساختید، به خوبی از این پل عبور میكنید و اگر به فكر ساختن این پل نبودید، مهندس نبودید معمار خوبی نبودید و یك پل لرزان ساختید، خب آسیب می بینید. این پل را شما باید معماری كنید #مهندسی_كنید، خودت باید پل بسازی!
✔️فرمود: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ»؛ آن طوری كه زندگی می كنید همان طور می میرید. این طور نیست كه پلی ساخته باشند و ما باید از این پل عبور كنیم؛ فرمود همان طوری كه به سر می برید همان طور می میرید. اگر #عاقلانه، #عالمانه و با #فهم زندگی كردید، معبر خوبی می سازید و به آسانی می میرید.
🔸برای مؤمن، هیچ لذتی در تمام مدت عمر، به اندازه لذت مُردن نیست!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت