eitaa logo
فِي الحِکمَة
965 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
2722-fa-tarjome-ejazolbayan-koli.pdf
3.83M
🔹 شريف في تفسير ام القرآن از ، صدر الدين قونوي با تصحيح استاد سيد جلال الدين آشتياني. 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
⚜تمامي صوتها به کانال @felhekmatsout منتقل شدند⚜
💠 چيست؟ 🔹تفسیری است که به جای پرده برداری از معانی لفظ، از حالات نفس پرده برداری می کند و به عبارت دیگر تفسیری است که در آن به جنبه معنوی، روحی، اخلاقی و عرفانی پرداخته شده است. 🔹در این تفسیر، کسی که می خواهد پیام های قرآن را در باره سیر و سلوک و مشکلات آن بفهمد، یا روش انسان را در پالایش نفس شناسایی کند، باید به خود مراجعه کند و با رفع حجاب ها، حالات و مقامات و دریافت های خود را بررسی کند و در صورت انطباق خود با آن آیات، به پیام حقیقی قرآن برسد. 🔹تفسیر انفسی چون لطایف و نکات دقیق را در بردارد «تفسیر اشاری» و چون از فیوضات ربانی الهام می گیرد، «تفسیر فیضی» و چون به جای پرده برداری از معانی لفظ، از حالات نفس پرده برداری می کند، «تفسیر انفسی» می گویند؛ بنابر این در جایی اشاری می گویند که ناظر به روش این تفسیر است و در جایی که ناظر به منبع تفسیر باشد فیضی و در جایی که ناظر به غایت و مقصد باشد تفسیر انفسی می گويند. 📚اقتباس از کلام استاد نيکنام عربشاهي. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 تکمله : 🔹تفاسیر انفسی، تاویل و تعبیر هر عین مطابق مقام و وسعت دایره ی وجودی خویش از حقایق بی انتهای قرآنی است. هر تفسیر انفسي، فیض الهی است که از مجرای همان عین ثابت گذر نموده و به حکم "لا تکرار فی التجلی" شبه و شبیهی ندارد. 🔹به لسانی دیگر نتیجه ی سباحی هر عین در بحر مطلق وجود، و میوه ی سیاحی وی در سماء واحدیِ احدیت را که به حکم «تعین ذاتی منحصر به فرد» خویش تنها برای آن عین ثابت کشف گشته، ميباشد. و عرایس معانی از بهر نامحرمانی که مناسبتی (منجمله مناسبت ذاتی و مقامی و حالی و باطنی و ظاهری) با این لوح جامع ندارند، جلوه نمایی نميکند و برقع از عارض و سیمای ملیح و لطیف و ظریف خود نميگشايد و به اقتضای غیرت، ناکس و نامحرم را از حریم حرم خویش دور کرده و وی را محکوم به حکم انفصال و جدایی می کنند. 🔹و اصل اصیل و مفتاح مفاتیح فهم تفاسیر انفسی، فهم قاعده ی «وضع الفاظ برای روح معانی ست». و این سرّ، مستتر به ستر الهی است. که هر شی ای و هر لفظی در هر حضرتی باید مطابق احکام خاص آن حضرت شهود گشته و شاهدِ شهید باید از قشر و جلباب لفظ، و لباس و جامه ی هر شی، عبور نموده تا به قدر وسع به حقیقت واصل شود. و کلیم الهی باید هر حقیقتی را به لسان خاص آن حضرت سامع بوده و به زبان مخصوص و در قوالبی قابل فهم برای محبوسان عوالم مادون، تنزل دهد، تا اغيار هم بتوانند مِن بعدٍ تفهّم کنند حقايق را؛ و اين است معناي تفقه در دين که فرمود:(( و ما كان المؤمنون لينفروا كافة فلو لا نفر من کل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم إذا رجعوا اليهم..))و انذار مستتبع کشف اصول معارف دين است علي سبيل الوجدان. 🔹براي وصول به اين مقام طهارت در همه ي مراتب و هجرت از همه جا و همه چيز بايسته است، زيرا که حق در همه جا و همه چيز ظاهر گشته لذا همه جا و همه چيز حجاب اويند(( و إيجاده للأشياء اختفائه فيها ))؛ و بدان که براي حقايق انتهايي نيست لذا هرچه غواص تر و قوي تر باشي سهمت هم بيشتر خواهد بود. 🔹لیکن این تفاسیر هم باید مطابق با حقایق قرآن و اصول عرفانی که مقتبس از کلام معصوم است باشد. چه اينکه براي هر امري ميزاني مخصوص به همان امر است. وگرنه اينکه هرکس هر چه دوست دارد بگوید و اسم آن را بگذارد تفسیر انفسی، نهج مستقیمی نیست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸🌺🌸 🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸 🌺🌸 🌸 🔱 🔱 💠عن مولانا أمير المؤمنين عليه السلام أنه خطب ذات يوم فقال بعد الحمد و الصلاة و ما يتبعهما من جوامع الكلمات: 🔹{{أنا الذي عندي مفاتيح[مفتاح] الغيب لا يعلمها بعد محمّد (ص) غيري، و أنا بكل شيءٍ عليم،أنا حجة الانبيا،أنا الذي أتولّي حساب الخلائق أجمعين،أنا اللوح المحفوظ،أنا جنب الله،أنا قلب الله. أنا الذي قال رسول الله (ص):الصراط صراطك،والموقف موقفك،أنا الذي عندي علم الكتاب ما كان و ما يكون،أنا نوح الاوّل،أنا إبراهيم الخليل،أنا موسي و أنيس المؤمنين،أنا فتّاح الأسباب،أنا منشّر السحاب،أنا مرعّد[مسمع]الرعد و مبرّق البرق أنا مطّرد الأنهار،أنا سمّاك السموات،أنا صاحب ايوب المبتلي و شافيه،أنا صاحب يونس و منجيه،أنا النور الذي اقتبس منه موسي فهدي،أنا معصوم من عند اللّه،أنا خازن علم اللّه،أنا ترجمان وحي اللّه،أنا المتكلّم بكل لغة في الدنيا،أنا حجة اللّه علي من في السموات و الارضين،أنا حجة اللّه علي الجّن و الإنس،أنا الراجفة،أنا الرادفة،أنا ذلك الكتاب لاريب فيه،أنا الأسماء ألتي أمر اللّه أن يدعي بها،أنا أقمت السموات و الأرض بنور ربّي و قررته[قدرته]،أنا ولي اللّه في أرضه و المفوّض أمره إليّ[أمري إلي اللّه] و الحاكم في عباد اللّه،أنا الذي دعوت الشمس و القمر فأجاباني،أنا الناقور الذي قال اللّه تعالي:((فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقور))،أنا صاحب النشر الأوّل و الآخر،أنا منبت الزروع و مغرس الأشجار و مخرج الثمار،أنا منشئ جوارالفلك في البحر،أنا صلوة المؤمنين و زكوتهم و حجّهم و جهادهم،أنا صاحب الكرّة و مديل الدولة،أنا صاحب الزلازل و الراجفة[الرجفة]،أنا الذي أهلك الجبّارين و الفراعنة المتقدمين بسيفي ذي الفقار،أنا مونس يوسف الصدّيق في الجّب و مخرجه،أنا صاحب موسي و الخضر و معلّمهما،أنا الباري،أنا المصوّر في الأرحام،أنا انبّئكم بما تأكلون و ما تدّخرون في بيوتكم،أنا حامل العرش،أنا أعلم بتأويل القرآن و الكتب السالفة،أنا الراسخ و المرسوخ في العلم،أنا صاحب الجبت و الطاغوت و محرّقهما[مخرجهما]،أنا المنتقم من الظالمين،أنا الذي أري دعوة الاُمم إلي طاعتي فكفرت و أصرّت فمسخت،أنا الذي اردّ المنافقين من حوض رسول اللّه(ص)،أنا باب فتح اللّه لعباده،فمن دخله كان آمنا،و من خرج عنه كان كافراً،و أنا الذي بيده مفاتيح الجنان و مقاليد النيران،أنا قائم مع رسول اللّه(ص)تحت ظلّة[ظلّ]خضراء حيث لا روح يتحرك و لا نفس تتنفّس غيري،أنا علم صامت و محمّد(ص)علم ناطق،أنا مع القرون الاولي،أنا جاوزت موسي البحر و أغرقت فرعون،أنا ذوالقرنين لهذه الاُمة،أنا كهيعص،أنا فرع من فروع الزيتون و قنديل من قناديل النبوّة،أنا الذي أري اعمال العباد لا يعزب عنّي شيء في الأرض و لا في السماء،أنا عالم بما في ضمائر الإنسان،أنا خازن السموات و الأرض،أنا قائم بالقسط،أنا عالم بتغيّر الزمان و حدثانه،أنا الذي ليس بشيء عمل عامل إلّا بمعرفتي،أنا أعلم عدد الرمل[الأشياء/النخل/النمل] و وزنها و حصّتها[خفتها] و مقدار الجبال و وزنها و قطر الأمطار،أنا أقتل قتلتين و أحيي مرّتين،أنا الذي رميت الكفّار بكّف تراب فرجعوا،أنا الذي عندي ألف كتاب من كتب الأنبيا(ع)،أنا الذي جحدوا ولايتي ألف اُمة فمسخوا،أنا الكعبة و بيت الحرام،أنا البيت العتيق،أنا الذي يملكني اللّه شرق الأرض و غربها أسرع من طرفة عين و لمح البصر،أنا محمّد المصطفي،أنا علي المرتضي،أنا ممدوح بروح القدس،أنا أظهر الأشياء كيف أشاء[أنا أظهر كيفيّة الأشياء]،أنا الموصوف بتسعمأة و تسع و تسعين صفات من أوصاف اللّه بغير الوهيّة،ألا له الخلق و الأمر،أنا عبد اللّه،و لا حول و لا قوة إلا باللّه العليّ العظيم}}. 🔸ترجمه نميشود. 📋اللعن الدائم علي القائلين باولوهيته من الدراويش و الغاليه،و الرحمة اللّه علي المومنين بتمام كلامه. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸 🌺🌺 🌸 💠 از جلال الدين بلخي ره: 🔸آن شاه که با دانش و دين بود علي بود مسجود ملائک،ساجد و معبود علي بود 🔸خورشيد ضيا گستر و جمشيدِ دو کشور ماه فلک و موهبت و جود علي بود 🔸آن نکته ي تحقيق حقايق به حقيقت کز روي يقين مظهر حق بود علي بود 🔸آن بودِ وجودِ دو جهان کز ره معني بي او نشدي عالمِ موجود علي بود 🔸آن نور مجرد که به او در همه حالت با موسي و با عيسي و با هود علي بود 🔸آن روح مصفّا که خداوند به قرآن بنواخت به چند آيت و بستود علي بود 🔸هم صابر و هم صادق و هم قائم مشفق هم هادي هم شاهد و مشهود علي بود 🔸هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن هم موعد و هم وعده و موعود علي بود 🔸با ملک سليمان و با عصمت يحيي با منزلت آدم و داوود علي بود 🔸وجهي که بفرمود خداوند به قرآن آن وجه مکرم که بفرمود علي بود 🔸گويند ملک ساجد و مسجود بُد آدم از من بشنو ساجد و مسجود علي بود 🔸تا صورت و پيوند جهان بود علي بود تا نقش زمين بود و زمان بود علي بود 🔸شاهي که ولي بود و وصي بود علي بود سلطان سخا و کرم و جود علي بود 🔸هم آدم و هم شيث و هم ايوب و هم ادريس هم يوسف و هم يونس و هم هود علي بود 🔸هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم الياس هم صالح پيغمبر و داوود علي بود 🔸عيسي به زبان آمد و في الحال سخن گفت آن نطق و فصاحت که بِدو بود علي بود 🔸آن لحمک لحمي بشنو تا که بداني آن يار که او نفس نبي بود علي بود 🔸موسي و عصا و يد بيضا و نبوت در مصر که بنمود بفرعون علي بود 🔸آن معني قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود علي بود 🔸اين کفر نباشد سخن کفر نه اين است تا هست علي باشد و تا بود علي بود 🔸آن قلعه گشائي که در قلعه ي خيبر برکند به يک حمله و بگشود علي بود 🔸سرّ دو جهان جمله ز پيدا و ز پنهان شمس الحق تبريز که بنمود علي بود 🔸هارون ولايت ز پس موسي عمران باللّه که علي بود،علي بود،علي بود 🔸اين يک دو سه بيتي که بگفتم به معما حقا که مراد من و مقصود علي بود 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
allamah-Ensan-Erfan.pdf
10.06M
🔹 عظيم الشأن از حضرت جمال العارفين، انيس السالکين، ذوالفنون العديده، آيت اللّه المعظم متّع اللّه الاسلام و المسلمين بطول بقائه الشريف. 🆔 @felhekmat
کتاب مذکور ترجمه ي مشاهدات عرفاني و فيوضات ربّاني بر نويسنده به برهان، در لباس الفاظ است. که به اقتضاي مشرب عيسوي عالِم، افاده شده و قرآن اجمال به دست مبارک حضرتش به شکل تاسيسات حِکمي به فرقان تفصيل رسيده است. و به حکم لاتکرار في التجلي بي نظير و در موضوع خودش بسي پر فايده است متخصصين را. 🆔 @felhekmat
💠توضيح اسماء جماليه و جلاليه در علم عرفان نظري و علم عرفان عملي: 🔸علم عرفان نظري: 1⃣جمال: اسمائي که باعث ظهور حق و اعطاي کمال بر خلق ميشود را اسماء جماليه گويند. 2⃣جلال: اسمائي که حکايت از عظمت حق و قهاريت او بر خلق است. که موجب خفاي او يا منع نعمتي از خلق ميشود. 🔸علم عرفان عملي: 1⃣جمال: اسمائي است که موجب تانيس و سرور و بسط سالک ميشود. 2⃣جلال: اسمائي است که موجب قبض و هيبت سالک ميشود. 📋نکته: اسماء جماليه عين اسماء جلاليه هستند و از اين بابت قرآن بنفسه موجب اضلال و اهداي شقي و سعيد است و همچنين شقي از مصاحبت نبي (ص) مقبوض است همانطور که سعيد مسرور است. و اين سعيد و شقي بودن در نفس الامر و سرّ القدر به اصطلاح عرفان مويد تشخّص وجود در اصطلاح صدرايي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠علت دعوت انبياء و ارسال رسل: 🔹با توجه به نکته ي موجود در سياهه ي سابق اشاره به علت دعوت انبياء با توجه به سرّالقدر و حُکم بي تغيير((السّعيد سّعيد في بطن امّه و الشقيّ شقيّ في بطن امّه)) و تشخّص وجود و اقتضائات اعيان ثابته، استطرادا خالي از لطف نيست. 🔸اشکال: در فرض ثابت بودن اقتضائات اعيان ثابته و غير قابل تغيير بودنشان دعوت انبياء را هيچ سود و فايده اي نخواهد بود چه اينکه هر فرد، طبق عين ثابتش عمل خواهد کرد و عمل اشقيا در فرض دعوت انبياء، به حکم بي تغيير بودن اقتضائات اعيان ثابته هيچ تغييري نخواهد کرد! 🔹پاسخ: غرض از دعوت انبياء رساندن هر فرد به کمال مطلوبش طبق عين ثابتش است. لذا انبياء طبق اقتضاي عين ثابتشان دعوت به حق ميکنند و اين دعوت موجب ايصال سعدا و اشقيا به کمال مطلوبشان هست. که با اتمام حجت، سعيد به سعادت و شقي به شقاوت ميرسد. همچنين دعوت به حق موجب امتياز بين سعيد و شقي ميشود. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠استحاله مجعوليت اعيان ثابته(حقايق علميه/قوابل اقدسيه): 1⃣اگر اعيان ثابته مجعول باشند حادثند و لذا حق ميشود ظرف براي حوادث. 2⃣اگر مجعول باشند بايد موجود بوده باشند که اين مستلزم ثبوتشان خارج از ذات عالِم(حق) است در حاليکه لاثبوت لها إلا في نفس العالِمُ بها. 🔹لذا حق در ايجاد اشياء تابع نفس الامر اشياء است و اين به معناي تبعيت مذموم نيست. کأنه طبيبي است که طبق حال بيمار به او نسخه ميدهد. پس به تعبيري تابعيت، عمل حکيمانه ي حق بر اساس قابليتها و قوابل است. 🔹از آنچه گفته شد روايات مربوط به طينت فهم ميشود که چرا خداوند(بر اساس احاديث طينت)پيامبران را از طينت عليين و کافران را از طينت سجّين و گنه کاران را ممزوج آفريد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
⭕️عزيزاني که مرحله اول نهايه را درس گرفته اند در صورت تمايل پس از پاسخگويي به سوالات ذيل ميتوانند در گروه و کانال مجموعه في الحکمه ادمين شده و در امور مجموعه ياري رساني بفرمايند. 1⃣عوارض ذاتیه در مسلک مشهور را تعریف کنید. 2⃣معنای دقیق اصالت وجود را بیان نمایید وآیا برای قول به اصالت ماهیت معنای معقولی فرض میشود توضیح دهید. 3⃣آیا وحدت تشکیکی منافی با وحدت شخصی است توضیح دهید. 4⃣آیا اصالت وجود منافی وجود ذهنی هست. 5⃣باتوضیح حمل به عقد الوضع و عقد القضیه اندراج شی تحت مقوله را تبیین نمایید. 📋نکته: براي پاسخ به سوالات رجوع به کتاب بلامانع است. 🔸عزيزان ميتوانند پاسخها را به آي دي ذيل ارسال فرمايند: @mohammadds
هدایت شده از محمد صالحي
شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم.pdf
16M
🔹 بسيار مهم شرح بر فصوص الحکم از استاد مرحوم (ره). 🆔 @felhekmat
🔹الان تکليفي به دست ما آمده و آن حفظ جمهوري اسلام است. 🔹حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران حفظ حقيقت قرآن است: 1⃣به جهت التزام و نحوه تعلق بين حقيقت قرآن و نظام جمهوري اسلامي ايران، قتل عام جبهه ي کفر مسلمين را(أعني جبهه مقاوت را)، موجب تنومند شدن و تعاضد شجره ي طيبه ي انقلاب خواهد شد و نه تضعيف آن همانطور که در حکمت قتل عام فرعون آمده((و کان حکماء الزمان أخبروا فرعون أنّ هلاکه و هلاک ملکه يکون علي يدي مولود يولد في ذلک الزمان. فأمر فرعون بقتل کلّ من يولد من ابناء بني اسرائيل حذرا ممّا قضي اللّه و قدر. و لم يعلم أنّ لا مردّ لقضائه و لا معقّب لحکمه. فکان ذلک سببا لإجتماع تلک الأرواح في عالمها و انضمامها الي روح موسي...فتقوّي بهم، و اجتمعت فيه خواصّهم، و اعتضد بقواهم...))،(نقد النصوص في شرح نقش الفصوص،ص269)؛ پس روشن شد که درخت انقلاب روز به روز تنومند تر از گذشته ميگردد و دماء شهدا نه تنها موجب تضعيف نيست که مايه ي تعاضد است. پس آمريکا هيچ غلطي نميتواند بکند. 2⃣التزام مذکور مستدعي ثمره ي اسلام بودنِ انقلاب است. لذا نتيجه ي دعوت انبياء در قرون ماضيه اکنون انقلاب اسلامي است و زمين خوردنش موجب لعن جميع انبياء من الاولين و الآخرين(عليهم السلام اجمعين و صلي اللّه علي آخرهم) و سيلي سختي بر اسلام خواهد بود. 3⃣التزام مذکور مستدعي محفوظ و مصون بودن انقلاب از طرف حق متعال ميباشد، لذا هيچ جبهه خارجي توانايي تضعيف آن را ندارد چه رسد به شکست. آنچه موجبات ويراني است اشاعه فحشا و پايه ريزي مباني ليبرال (از نيهيليسم و اومانيسم و فمنيسم و سکولاريسم و...) بين دانشگاهيانِ نوپا (بعنوان قشر به اصطلاح فهميده جامعه) و مستتبع آن تزريق احکام منحوس ليبرال در جامعه بين آحاد مردم است. 4⃣در خصوص رهبر محترم چنين جامعه اي مطالبي است که از ماسبق متفرع ميباشد و عاقل را اشاره کافيست، فتامل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
سخنان شنیده نشده مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی درباره مقام معظم رهبری.pdf
283.3K
🔹فرمايشات کمتر شنيده شده استاد مرحوم اعلي اللّه مقامه الشريف درباره رهبر انقلاب اسلامي که تکمله بند چهارم عرايض ميباشد. 🆔 @felhekmat
💠 / / : 🔹درعطای ذاتی چون معطي اسماي ذات است و اسماي ذات مطلق اند گیرنده نیز باید مطلق باشد(که اطلاقش نسبي است نه نفسي)لذا عبد باید به جائی برسد که از عبودیت همه اسمای جزئی برهد و عبد «اللّه» باشد و به تعبیر دعای ماه رجب که می فرماید:((لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک))؛ یعنی هیچ فرقی بین معطی و آخذ نیست مگر این که او مولاست و این عبد؛ و اگر اينطور نبود، دیگر عبدالله نخواهند بود. و نمی تواند از «اللّه»(که مطلق است) اخذ فیض نماید. 📋نکته: هرچه تاثير مرآتيتِ مرآت کمتر باشد، مستدعي تجلي کامل تر از متجلي است. و از اين مقام تعبير به ميشود. 📋نکته: بدين جهت به تجليات ذاتي تجليات برقي گويند که همچون برق آني بود و دوام ندارند. و عدم دوام اين تجليات به جهت ذو شأن بودن عبد است، که شأنيت خلقي عبد اجازه دوام را نميدهد. 📋نکته: هر شخص تحت سلطنت اسمي از اسماي حق است و هر اسمي بعد از نکاحات با اسماي ديگر، اسماي جزيي ديگري را ايجاد مينمايد و شخص پس از گذر از سلطنت اسماي جزئيه و رهايي از رب مقيّد، عبد اسمي از اسماء ذات و عبد مطلق ميشود(اين اطلاق نسبي است). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 / : 🔹همانطور که در دنيا بازار هست. و هرکس به اندازه سرمايه اي که دارد، ميتواند خريد کند. در عالم آخرت هم بازار هست. در بازار آخرت صوري وجود دارد. که با توجه به سنخيت و سرمايه و ميل و تناسب، خريداري ميشود. چيزي جز علم و عمل و ملکات، سرمايه ي خريدار نيست. 📋نکته: وجه تسميه بازار به اين است که خريدار ميخرد، و فروشنده باز ميآورد. 📋نکته: خواستگاه اين صور، عالم مثال و خيال(هستي شناسانه نه معرفت شناسانه)است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 1⃣ : از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر هستند مشبّه به (ع) و امت موسوي هستند. زيرا فقط قولا قائم ظاهر افعال، و اظهار ارکان شرع، همراه بعضي اسرار باطني براي عوام هستند، کما کان موسي(ع). 2⃣ : از آنجهت که حکما قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ع)و امتش هستند. زيرا بوسيله مرتبه ي فعل(برخلاف فقها که مخصوص مرتبه قول و ظاهر بودند) قائم افعال باطن هستند. حکما، فقط بوسيله فعل، اظهار ميکنند ارکان شرع و بعضي احکام ظاهري شرع را براي خواص، کما کان عيسي(ع). 3⃣ : از آنجهت که عرفا قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ص)و امتش هستند. زيرا قائم به مرتبه احوال باطنه، در واقع در مقام اظهار شرع براي خاص الخاص بوسيله حقيقت است. حقيقت امر يعني همانطور که در نفس الامر هست. رعايت کننده هر دو طرف(ظاهر و باطن)،حاوي هر دو مرتبه هستند همانطور که حضرت رسول(ص)اينطور بودند....((شريعت رود و حقيقت درياست)). 🔸نتيجه: پس فقها اطراف نحر در حال طواف هستند. و حکما در دريا بر کلک(قايق کوچکي که از تخته ميسازند و اندازه کوچکي دارد)غواصي ميکنند و عرفا بر کشتي نجات در دريا سير ميکنند. 📚نص النصوص، ج1، ص105. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔹آيت اللّه سيد علي قاضي رضوان اللّه تعالي عليه: خوشحال کردن انسان محزون، چه با بذل مال، چه با سخن نيکو، چه با کنار او نشستن، گناهان را پاک ميکند. 🆔 @felhekmat
naqd_nosos-ar.pdf
13.67M
🔹 فوق العاده في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
💠توضيحي درباره کتاب: 🔸 ، شرح مختصر کتاب ، بدست شيخ اکبر است. جامي که شارح نقش الفصوص است، گلچيني ( نقد به معناي جدا کردن سره از ناسره ميباشد ) از کلام بزرگان همراه با شرح و توضيح ذيل عبارات شيخ اورده. 🔹در سير تحول شرحهايي که بر فصوص نگاشته شده، شرح جامي حدوسط بين اجمال و تفصيل (از لحاظ مباحث نظري و هم از لحاظ مباحث لفظي و دستوري) است. بهترين گلچين از لب مطالب عميق عرفاني است. 🔸با توجه به سير شروحِ ، اين کتاب بين شروح متعدد بهترين شرح براي عزيزاني است که هنوز به تمام رموز مکتب شيخ وارد نشده اند. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله می دانند؛ این مراحل به معروف است: 1⃣ : سفر از خلق به سوی حق است؛ به این معنا که سالک در این مرحله باید حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و بین حقیقت ازلی و ابدی را بردارد؛ به بیان دیگر، سالک در اثر ریاضت هایی که به جان می خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می شود و این عشق در شدیدترین مرحله به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می انجامد. 2⃣ : سفر از حق به سوی حق و با حق است. در این سفر سالک در صفات خدا سیر می کند؛ تا این که به مقام مشاهده همۀ کمالات خدا (آن مقدار که برای انسان ممکن است) نائل می شود. 3⃣ : سفر از حق به سوی خلق و با حق است. سالک در این مرحله در مراتب افعال حق و در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت سیر می کند؛ یعنی ذات و لوازم این عوالم را مشاهده می کند. 4⃣ : سفر از خلق به سوی خلق و با حق است. در این سفر سالک اطلاعات کاملی از امور تمام مخلوقات به دست می آورد. 📋نکته: آنچه آمد صورت و تعريف کلي از اسفار بود. اطلاع دقيق و مفصل اسفار اربعه را بايد از کتابهاي مفصل خواست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰أقول: 1⃣اعلي درجات علم به شي آن است که شخص وصل به درياي علم و حضرت علميه شود. و علم به عين ثابت شي پيدا کند. براي واصلين به اين مقام امر مجهولي باقي نميماند تا با بازنگري و تجدد علم سابق معلوم گردد. و همچنين اگر اين مرتبه از علم حاصل شود، تمام ابعاد شي را تحت پوشش قرار ميدهد زيرا که احاطه به شي پيدا شده. 2⃣پس از مقدمه سابق ميتوان به عنوان کتاب فصوص الحکم پرداخت:لفظ الحکم ميتواند اشاره به حکمت حق تعالي از ايجاد عين خارجي هر نبيّ (کلمه) و لفظ فصوص اشاره به اقتضائات و نقوش حک شده بر همان عين باشد. و اللّه العالم. 3⃣ چون "عموم" ديگر اعيان (اعيان رعيت) تحت عين هر نبيّ قرار ميگيرد، با تفريعِ اصولِ هر کلمه اي که مندرج در کتاب فصوص الحکم است، ميتوان به مشارب افرادِ رعيت و امور مخصوص بدانها، علم پيدا کرد. و اين است معناي تفريع اصول و غرض شيخ، نه آنکه محقق قيصري(ره) فرموده اند. 4⃣ نويسنده بفداي کلمه اي که فصوص الحکمِ چهارده وجود نازنين_أعني معصومين(عليهم السلام)_از اولين تا آخرين، بر صفحه قلبش نازل آيد. 📋نکته: حق متعال عين ثابت ندارد و تخصصا خارج از موضوع ميباشد. 📋نکته: ظهور خارجي و مظهر داشتن، از اقتضائات لاينفک برخي اسماء هست لذا تعبير حکمتِ حق از ايجاد، اشاره به منظوري ديگر دارد،فتامّل. 📋نکته: علم به عين ثابت حضرت ختمي(ص)از راه احاطه، براي جميع رعيت محال و ممتنع است. مگر به اندازه اي که حضرتش خود اِخبار بفرمايند. و روشن است که اين کتاب صادر از حضرت ختمي(ص) و نازل به ابن عربي است؛فتامّل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم از ره. 🆔 @felhekmat