💠 #تطهير_قوه_خيال:
#مثال_مقيد نسبت به اهل #سلوک مَعبر و نسبت به مستفيض مجلاي فيض است. پس اگر شخص بخواهد به عالم غيب سفر کند بايد از عالم مثال مقيد عبور کند و همچنين براي مستفيض شدن، فيض که از #مثال_مطلق تنزل ميابد بايد از مثال مقيد شخص بگذرد تا به او برسد. که اگر مثال مقيد شخص تيره و تار باشد، نميتواند فيض را دريافت کند. مثل کسيکه بينايي اش کم است و فقط شبح ميبند و نميتواند درست ببيند. پس همواره بين کج فهمي و گناه رابطه ي مستقيم وجود دارد.
#خيال #طرح_درس #تطهير_خيال #قوه_خيال #نکته_عرفاني
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠تفاوتهاي #امکان_خاص و #امکان_استعدادي:
1⃣امکان خاص معقول ثاني فلسفي است اما امکان استعدادي، معقول اولي و يک صفت وجودي است.
2⃣امکان خاص بر خلاف امکان استعدادي شدت و ضعف نميپذيرد.
3⃣امکان استعدادي عارض بر ماده ي بالمعني الاعم است اما امکان خاص عارض بر ماهيت است. به تعبير ديگر امکان استعدادي عارض بر محل ماهيت و امکان خاص عارض بر خود ماهيت است.
4⃣امکان استعدادي قابل زوال است اما امکان خاص قابل زوال نيست.
5⃣امکان خاص اصل و امکان استعدادي فرع آن است؛ و همچنين امکان خاص در مجردات هم جاري است اما امکان استعدادي مخصوص عالم ماده است.
6⃣امکان خاص نسبت به طرفين(وجود و عدم)علي السويه است اما امکان استعدادي نسبت به يک طرف تعيّن دارد.
#طرح_درس #درسگفتار #فلسفه #امکان #امکان_استعدادي #امکان_خاص
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠دريافتي از #فصّ_يوسفي ع:
🔹نازل مِنَ السّماء و صاعد الي السّماء، عابر از #مثال_مقيد هست؛ فوجب انبساط #النور علي هذه الحضرة تا روح و جان شخص مشاهده کند معاني فائضه ي متجسده در صور مثاليه را و از آنها بهره ببرد و بوسيله آنها منتقل به #مثال_مطلق شود. پس آغاز مسير #سلوک منوط به #تطهير_قوه_خيال است، زيرا آخرين مرتبه اي که فرشتگان الهي به آن تنزل ميکنند، عالم مثال مقيد است. لذا انبياء و اولياء الهي که #وحي و #الهام نصيبشان ميشود در ابتداي امر #مشاهدات_مثالي دارند و بوسيله اين مشاهدات به مقصود ميرسند؛ ((فهو اول مبادي الوحي الالهي..))
🔹تنزل معانيه غيبيه در صور مثاليه موجب ميشود تا اين صور نياز به #تاويل و #تعبير داشته باشند. و چون عوالم مادون، مثالي از عوالم مافوق ميباشند، هيچ مادوني مستغني از تعبير و تاويل نيست. فثبت که عالم حس و #شهادت_مطلق هم نيازمند تعبير است. عالِم به تعبير صور محسوسات، همه ي موجودات را #رسول_الهي ميابد و از آنها به سمت مقصود رهنمون ميشود؛ لذا بعضي از اولياي الهي فرمودند:((شخص به جايي ميرسد ،که در و ديوار معلمش ميشوند)).
📚 #الحان_لاسواط_الهجران
#طرح_درس #عرفان #تعبير #تاويل #فصوص_الحکم #فصّ_يوسفي #خيال #علم
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🌸🌸🌸🌸 🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 💠قال مولانا امير المؤمنين علي عليه السلام: ((سيئةٍ تسؤكَ خيرٌ عندَ اللّهِ من حسنةٍ تعج
#امام_علی علیه السلام به #کميل_بن_زياد_نخعي فرمودند:
ای #کمیل !
🔸 شیفته کسانی که #نماز_طولانی می خوانند و مدام #روزه می گیرند و #صدقه می دهند و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند ، مباش و #فریب آنها را نخور .
زیرا ممکن است که به این عبادات " #عادت" کرده باشند یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند .
ای کمیل !
🔸 شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل زنا، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید، عبادات زیاد را با طول #رکوع و #سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند .
وقتی خوب آنها را به دام انداخت، آنگاه آنان را دعوت به ولایت و دوستی پیشوایان #ظلم و #ستم می نماید .
📚بحار الأنوار ، ج ۸۱ ، ص ۲۲۹
#عبادت_بي_روح
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠بعثت رسولان بر حسب #استعداد_امت:
بدان که رسولان "از حيث رسالتشان" همان علمي به امت ميرسانند که استعدادها و ظرفيتهاي آنها(امت)اقتضا نمايد و ممکن نيست بيش از آن يا کمتر از آن باشد. چون ايشان بيانگر و دعوت کننده ي احکام افعال امّت بر حسب مصالح دنيوي و اخروي امت خويش اند. "از آن جهت که انبياء و عارفان اند" علومشان به حسب استعداد و قابليتهاي خود ايشان است. که درود و سلام خدا بر ايشان باد. و خداي داناست.
📚کتاب المعرفة، مسئله 118.
__________________________________
🔰اقول:
1⃣هر امت داراي مزاجي مخصوص است لذا استعدادي مخصوص دارد.
2⃣مقام خلافت غير از نبوت است. اين نکته به انضمام نکته اي ديگر(ظل لابشرط مقسمي بودن کون جامع)دخلي بسزا در فهم صحيح سهو النبي(ص) دارد؛ فليتامل ترشد انشااللّه
3⃣نبي هر امت عصاره و مخصوص همان امت است.
4⃣مهدي=59 و 14=9+5 که مجموع و جمع چهارده وجود نازنين(ع) است و 5=4+1 که عصاره ي پنج تن(ع)است. پس امتش عصاره ي تمام امم سابقه ميباشد.
5⃣چون هر امت مزاجي مخصوص دارد لذا ظرفيت و استعدادي مخصوص هم دارد که مطلوب و کمال آن امت، وصول به همان مرتبه است لذا شرايع امم مختلف با هم متفاوت است.
📋نکته:
تمام نکات و خصوصا مسئله ي شماره ي سوم و چهارم بصورت موجز آمد؛ لذا مخاطب فقط متخصص ميباشد. و فروع بسياري متفرع بر اين نکات ميباشد.
#طرح_درس #عرفان #سهو_النبي #مزاج_امت #مهدي ع #ابجد #کون_جامع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #وجود_در_عرف_عرفان:
🔹در لسان #حکما وجود زائد و عارض بر #ماهيت است. اما در لسان عرفا وجود زائد بر ماهيت نيست؛ زيرا بنابر #وحدت_شخصي و وجود لابشرط مقسميِ حق، ماهيات تعينات وجوديه اي هستند که به حمل مواطات و هو هو بر وجود لابشرط مقسمي حمل ميشوند نه به حمل اشتقاق و ذوهو.
🔹توضيح مطلب اينکه:چون وجود حق تعالي #لابشرط_مقسمي است سريان در همه ي تعينات وجوديه دارد؛ و جايي براي غير نگذاشته است. لذا تمام تعينات وجودي همه او هستند و حمل تعينات وجوديه بر اين وجود لابشرط مقسمي به حمل هو هو است.
🔹البته اين حمل هو هو در حقيقت #حمل_ظاهر_بر_مظهر است، نه #حمل_شايع_صناعي که مستلزم تصادق حق تعالي با وجودات امکاني و کفر است.
🔹 #وجود_حقيقي و #وجود_اضافي غير از هم هستند. وجود اضافي عارض بر ماهيت است(مثل وجود زيد در سوق و عدمش در دار. که وجودش در سوق عارض بر ماهيت زيد است). لکن وجود حقيقي عارض بر ماهيت نيست. "اگر" قائل به صحت انتساب قول #اصالت_الماهيه به #شيخ_اشراق شويم ميتوان گفت شيخ اشراق بين وجود حقيقي و اضافي خلط کرده؛ زيرا که وجود زيد در سوق اضافي و اعتباري است لکن وجود زيد حقيقي و غير اعتباري است.
📋نکته:
#اعتباريت در اصطلاح شيخ اشراق به معناي #معقول_ثاني_فلسفي است. به اين بيان که شيخ عروض وجود بر ماهيت را مثل عروض بياض بر جسم خارجي نميداند بلکه به تحليل ذهن ميداند. بديهي است که اگر عروض وجود بر ماهيت خارجي باشد مستلزم ثبوت مثبت له و موجوديت ماهيت است؛ و همينطور مستلزم تسلسل ميشود. لذا شيخ وجود را اعتباري ميداند و لاغبار له.
📋نکته:
معقول ثاني فلسفي وجودش در ذهن في نفسه و در خارج في غيره است. لذا تعبير اعتباريت از آن، به اين معنا (که به قرائنِ عديده مختار شيخ اشراق هم هست) کاملا صحيح و بي نقص است.
📚 #الحان_لاسواط_الهجران
#طرح_درس #عرفان #فلسفه #اعتباريت_ماهيت #شيخ_اشراق #اصالت_الماهيه #اعتباريت_وجود #معقول_ثاني_فلسفي
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #برهان_در_عرف_عرفان:
#کلي_ما_قبل_الکثرة مدرَکِ اوحدي از نفوس واقع ميشود که از باب #تجريد ميباشد نه #تقشير. صاحبان اين مقام مستغني از #قياس_منطقي ميباشند زيرا که فرايند قياس منطقي اينگونه است که کلي (کبري) از بابِ تقشير درک شود و سپس اندراج و عدم اندراجِ صغري تحت آن سنجيده شود. اما نفوسي که با #شهود_عقلي که اندماجي است مشهود را دريافت ميکنند، افراد تحت آن را هم به نحو اندماجي مشاهده ميکنند. پس صغرايِ مفروض براي اين افراد مندمج تحت کبري است، برخلافِ عوام الناس که کلي را مشوب به جزئي درک ميکنند و صغري برايشان مندرج تحت کلي است.
📚 #الحان_لاسواط_الهجران
#طرح_درس #عالم_رباني #برهان_در_عرف_عرفان #علم_اندماجي #عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن: 🔹بدانكه #عروج اهل تصوّف عبارت از آن است كه روح #سالك در حال صحّت و بيدارى از بدن سالك ب
💠 #تجرد در بيان سيد هاشم حداد ره:
🔹روزى يك نفر از آقاى حاج سيّد هاشم پرسيد: تجرّد چيست؟!
🔹فرمودند: تجرّد عبارت است از: شناخت انسان بالمشاهده كه حقيقت وى، غير از اين ظواهر و مظاهر است.
📚روح مجرد، ص: ۱۶۸
#خلع_بدن
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠فارابى گويد:
🔹پس اگر از قطع علائق بدنى و عوائق ظلمانى، و از دورى مشتهيات نفسانى رنج مى برى و احساس تألم مى كنى پس واى بر تو كه اين تألم از مفارقت و محرومى و تأسف از حالات گذشته علامت شقاوت نفس تو است. پس معلومت باد كه لائق به مقام قرب حضرت ذوالجلال والاكرام نيستى و رستگار نمى شوى.
🔹و اگر از اين تجرد و قطع علائق آسوده خاطر و خرسندى پس خوشا بحالت كه نيكبختى. و اين دليل و نشانه سعادت نفس تو است و دانسته مى شود كه از لطائف نورانيه الهيه است
🔹پس در اين حال با اينكه در بدنت هستى گويا در بدنت نيستى و گويا در صقع ملكوتى پس مينگرى آنچه را كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه بر قلب بشرى خطور كرده است.
📚نصوص الحكم بر فصوص الحكم، ص۱۴۵
#خلع_بدن
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
⚜بسم اللّه الرّحمن الرّحيم⚜
بجهت شرکت در مراسم پر فيض اربعين حسيني (ع) اين کانال تا اواخر هفته آينده بصورت مستمر فعاليت نخواهد داشت.