eitaa logo
فِي الحِکمَة
954 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
💠شمّه ای از و : 🔹مرحوم آیة الله بهاءالدینی فرمودند: وقتی امام را دستگیر کردند علما به دیدن ایشان رفتند. روزی که من رفتم دیدن ایشان، گفتم: آقا؛ حرکت شما خوب است اما به نظر میرسد سریع است، جامعه این کشش را ندارد که با شما همراهی کند. 🔹امام در جواب فرمودند: همه چیز در یدِ قدرت من است، اما من در یدِ قدرت خودم نیستم. 🔸آیة الله بهاءالدینی جمله اول را تفسیر کرد و فرمود: ائمه هدی (ع) از ولایت تکوینی خودشان شمّه ای و جزئی به امام خمینی داده اند. و جمله دوم که من در ید قدرت خودم نیست یعنی من به امر الله حرکت می کنم و دیگری دارد من را حرکت میدهد. مرحوم بهاءالدینی با مرحوم امام غیر از رفاقت، در مباحث فقهی سالها هم مباحثه بودند. از ایشان درباره اعلم سؤال کردم فرمودند: به نظر من آقای خمینی اَعلم است و به نسبت دیگر آقایان اَفقه است. بعد فرمود: علما حرف علما را میفهمند، اما آقای خمینی سعی میکند ببیند امام صادق و امام باقر (علیهما السلام) چه فرموده اند. ⭕️آیة الله شیخ خلیل مبشّر کاشانی. ره 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
⭕️ 🔰 التجلی الذاتی فی النشأة الطبيعيّة 📜 و أمّا حال الخصوص من أهل اللّه كالكمّل و من يدانيهم و إن فازوا بشهود الحق و معرفته المحققة هنا، فإنّه إنما تيسر لهم ذلك بمعونة هذه النشأة الطبيعيّة حتى التجلى الذاتى الأبدى الذى لا حجاب بعده، و لا مستقرّ للكمّل دونه، فإنّه باتفاق الكمّل «من لم يحصل له ذلك فى هذه النشأة الطبيعية لم يحصل له بعد المفارقة»، و إليه الاشارة بقوله عليه السلام: إذا مات ابن آدم انقطع عمله، الحديث، و بقوله:صنف من أهل الجنّة لا يستتر الرّبّ عنهم و لا يحتجب. 📚 صدرالدین القونوی، شرح الاربعين حديثا. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰أقول: 1⃣انکشاف الحقيقة (تجلي) هم ميتواند به اعتبار قابليت سلوکي شخص باشد و هم ميتواند به اعتبار قابليت اشياء که مطابق نفس الامر اشياء است، باشد. از اولي تعبير به تجلي سلوکي و از دومي تعبير به تجلي وجودي ميشود. 2⃣تجلي سلوکي، يا ذاتي يا صفتي يا فعلي است که از آن تعبير به عطاياي الهي هم ميشود و عطاياي الهيه با قابليت قوابل مناسبت دارند لذا معرفت سلاک و غايت سلوکشان هم به همين ترتيب است. 3⃣((التجلي و هو عبارة عن انكشاف الحقيقة بمقدار قابلية كل من حصل له التجلي...)) (آية الله قاضي رحمة الله،شرح دعاي سمات،ص67)؛پس تجلي حق بر عبد در گرو تعالي و تصاعد و تقرّب عبد به حق و ازاله ي موانع و ظلوميّت و جهوليّت نفس انساني و گذر از جسم و جسمانيات و مشتهيات نفساني و تزکيه و تصفيه و موت و موت و است و تا پي به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديت نبرده و اين اضافات که از آن تعبير به نوافل هم ميشود را مرتفع نکرده واصل به مقام نخواهد شد لذا در پي تحصيل مشتهيات نفسانيست و او را عايدي از معارف نخواهد بود،چه بداند و چه نداند.اما اگر به قرب نوافل واصل شد((فلما جاء موسي لميقاتنا و کلّمه ربه)) اميد تجلي ذاتي از مشکات محمدي(ص) که مستدعي اندکاک جبل أنائيت و وصول به مقام و اندکاک اراده ي تشريعيه و تکوينه است، برايش هست. 4⃣درعطای ذاتی چون معطي اسماي ذات است و اسماي ذات مطلق اند گیرنده نیز باید مطلق باشد(که اطلاقش نسبي است نه نفسي)لذا عبد باید به جائی برسد که از عبودیت همه اسمای جزئی برهد و عبد «اللّه» باشد و به تعبیر دعای ماه رجب که می فرماید:((لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک))؛ یعنی هیچ فرقی بین معطی و آخذ نیست مگر این که او مولاست و این عبد؛ و اگر اينطور نبود، دیگر عبدالله نخواهند بود. و نمی تواند از «اللّه»(که مطلق است) اخذ فیض نماید. 📋نکته: هرچه تاثير مرآتيتِ مرآت کمتر باشد، مستدعي تجلي کامل تر از متجلي است. و از اين مقام تعبير به ميشود. 📋نکته: بدين جهت به تجليات ذاتي تجليات برقي گويند که همچون برق آني بود و دوام ندارند. و عدم دوام اين تجليات به جهت ذو شأن بودن عبد است، که شأنيت خلقي عبد اجازه دوام را نميدهد. 📋نکته: هر شخص تحت سلطنت اسمي از اسماي حق است و هر اسمي بعد از نکاحات با اسماي ديگر، اسماي جزيي ديگري را ايجاد مينمايد و شخص پس از گذر از سلطنت اسماي جزئيه و رهايي از رب مقيّد، عبد اسمي از اسماء ذات و عبد مطلق ميشود(اين اطلاق نسبي است). 📋نکته: منظور از تجلي ذاتي،انکشاف هويت غيبيه نيست بلکه منظور تجلي اسماء ذاتي است زيرا انکشاف تام موجب انقلابِ ممکن به واجب و محال است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 و غربي: عرفا در شناخت انسان و روانشناسى انسانى دومى ندارند، آنچه امروز به روانشناسى موسوم است در واقع است كه حركتهاى رفلكسى اساس آن مىباشد، و در ساحل انسان به كاوش و جستجو مىپردازد، اقيانوس روان و روح انسانى براى انسان مدرن امروزى مجهول و ناشناخته است، دانشمندان روانشناس كه خود به نپرداختند تلاش مىكنند، همه كردارهاى انسانى را با ملاكهاى اين سويى توزين كنند ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ . 📚نائيجي محمد حسين، ترجمه و شرح مصباح الانس، ج۱، ص۱۵۴ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠وجوب رعايت حق ره براي ترقي در مسائل سلوکي و ظلمتِ مخالفين امام ره: 🔹فقیه عارف آیةالله نجابت می فرمودند: کسی به عرفان کامل نمی رسد مگر آنکه همه حقوق را رعایت کند، از جمله حق پیشوای مسلمان ها را . آن کسی که عَلَمِ اسلام را در دست گرفته و حرکت کرده حقش باید ادا شود. ّّ🔸مرحوم آیةالله نجابت می فرمودند: حضرت آیةالله العظمی آقای خمینی در خداشناسی از تمام اقران خودشان برتری داشتند. آن مقداری که بشر می تواند در معرفت خدای تعالی قدم بردارد ایشان برداشته بود. 🔹به گفته جناب حجة الاسلام دکتر کاکایی: حضرت استاد آیة الله نجابت از بسیاری از رفقای قدیمی خود که بعضا محضر آیة الله قاضی یا آیة الله انصاری را درک کرده بودند ولی باطنا به امام خمینی ارادت نداشتند و یا تبلیغ کسی دیگر را می کردند بریده بود. یک نمونه آن یکی از دوستانشان در مشهد مقدس بود که محضر آیة الله انصاری همدانی را درک کرده بود ولی پس از انقلاب در برابر امام خمینی خود را صاحب ادعا می دانست. 📚حدیث سرو، دکتر قاسم کاکائی. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠دريافتي از ع: 🔹نازل مِنَ السّماء و صاعد الي السّماء، عابر از هست؛ فوجب انبساط علي هذه الحضرة تا روح و جان شخص مشاهده کند معاني فائضه ي متجسده در صور مثاليه را و از آنها بهره ببرد و بوسيله آنها منتقل به شود. پس آغاز مسير منوط به است، زيرا آخرين مرتبه اي که فرشتگان الهي به آن تنزل ميکنند، عالم مثال مقيد است. لذا انبياء و اولياء الهي که و نصيبشان ميشود در ابتداي امر دارند و بوسيله اين مشاهدات به مقصود ميرسند؛ ((فهو اول مبادي الوحي الالهي..)) 🔹تنزل معانيه غيبيه در صور مثاليه موجب ميشود تا اين صور نياز به و داشته باشند. و چون عوالم مادون، مثالي از عوالم مافوق ميباشند، هيچ مادوني مستغني از تعبير و تاويل نيست. فثبت که عالم حس و هم نيازمند تعبير است. عالِم به تعبير صور محسوسات، همه ي موجودات را ميابد و از آنها به سمت مقصود رهنمون ميشود؛ لذا بعضي از اولياي الهي فرمودند:((شخص به جايي ميرسد ،که در و ديوار معلمش ميشوند)). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠رابطه ي مستقيمِ تصفيه و تهذيبْ در فهم اصولِ فلسفي: و اعلم أن هذه الدقيقة وأمثالها من أحكام الموجودات لا يمكن الوصول إليها إلا بمكاشفات باطنية ومشاهدات سرية و معاینات وجودية، و لا يكفي فيها حفظ القواعد البحثية، و أحكام المفهومات الذاتية و العرضية، و هذه المكاشفات والمشاهدات لا تحصل إلا برياضيات و مجاهدات في خلوات مع توحش شديد عن صحبة الخلق و انقطاع عن أعراض الدنيا و شهواتها الباطلة، و ترفّعاتها الوهمية، و أمانيّها الكاذبة... . وأما الشيخ صاحب الشفاء فلم يكن اشتغاله بأمور الدنيا على هذا المنهاج، والعجب انه كلّما انتهي بحثه إلي تحقيق الهويّات الوجودية دون الامور العامة و الاحكام الشاملة، تبلّد ذهنه و ظهر منه العجز، و ذلك في كثير من المواضع. 📚صدر المتالهين، اسفار، ج9، ص95. ______________________________________ 🔰اقول: 🔹اساس فلسفه مبتني بر شناختِ عالم واقع است. واقعيتْ نه ماهيت است تا بشود معقول اولي، نه مفهوم است تا بشود معقول ثانيِ فلسفي يا منطقي و به ذهن آيد. قهرا واقعيتِ خارجي که در فلسفه از عوارضِ ذاتيه آن بحث ميشود، نه در دسترسِ انسانِ معمولي است و نه بوسيله ي مباحثِ حصولي و مفهومي کسب ميشود؛ بلکه نفس و ذهن بايد به حضورش برود؛ و نفسي که اسيرِ تنْ باشد، هرگز به خدمتِ حقيقتِ خارجي راهي ندارد؛ و همين عدمِ حضور، راجل بودن در مسائلِ اساسي فلسفه را موجب ميشود. فتحصل اينکه حضور و شهود براي فهم و درکِ صحيحِ اصولِ اساسيِ فلسفه بايسته است و لايکفي فيها حفظ القواعد البحثية، و شهود مبتني است بر سلوک. بر همين اساس صدرالمتالهين تمام ارباب معرفت و اولياي الهي را، حکيم ميداند:((کلّ وليّ حکيم من حيث المعرفة...))؛ (مفاتيح الغيب، ص493). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
⭕️ 🔘 سرّ کبیر النجاسة من حکم الشرک و البعد و الجهل و القید و الامکان، و الطهارة من حکم الجمع و التوحید و الاطلاق و الوجوب و الایقان، و الحلّ یتبع الطهارة و الحرمة تتبع النجاسة، فافهم هذا الاصل الکلی فانّه ان فک لک معماه تحققت ان مدار احکام الشریعة علی ما ذکرنا، والله الهادی. 📚 صدرالدین القونوی، النفحات الالهیه. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد. تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📠 02532944703 - 02532944716 🕚ساعت تماس 11 الی 18 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#السلام_علیک_یا_علی_النقی_الهادی آن شـــربتی که داد به اجبــــار دشمنت گـــویا شرنگ مرگ بُد و آتـــش مذاب کاتش به جسم و جان تو پروانه سان فتاد وز سوز زهر جسم تو چون شمع گشت آب ✍شاعر:سیدمهدی رضایی 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹جواز تردد ارواح بين الدنيا و الآخرة(تناسخ ملکي) مستلزم و منوط است علي أنّ العالم عالمان؛ و حال اينکه دنيا صنم و مثال و مظهري است مَر آخرت را؛ لا کما توهّم المبتدي که الدنيا عالمٌ و الآخرة عالمٌ اخري در عرضِ اين عالم. لذا هم اکنون هرکسي در قبر خويش است و اگر جز اين بودْ از براي فراغتِ مخلَصين از حضور و محاسبه ي محشر آفاقي_که منصوص به نصّ کتاب اللّه است_مَحمَلْ و توجيهِ وجيهي وجود نميداشت. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : یکی از آفات «علم» و «تعليم» در تاریخ علم این بود که_شاید بسبب کثرت شاگرد_«استاد» به «درس آموز» بدل شد و شاگرد به «شنونده» و آن رابطه و اتصال معنوی که بصورت شیفتگی میان آندو لازم بود_حالتی که « محراب به فریاد» می آمد و استاد به رقص معنوی می پرداخت_از میان برخاست. دیگر آنکه روش تلمذ و شاگردی در روزگارهای پیشین _برخلاف امروز حوزه و دانشگاه_ تنها بشكل حضور در درس استاد نبود، بلکه تلميذ گاهی مانند عضوی از خانواده استاد، در حضر و در سفر، کنار او بسر می برد و استاد خود را در جای جای محیط به محک آزمایش و استفاده می آزمود و در گام گام خود از گفتار و رفتار وی درس می آموخت. از اینرو بود که _بنابر شیوه حکمت ایران باستان و برخی مکاتب شرقی که تا دیرباز در میان حکمای ایران و مصر و یونان و مدارس دیگر باقی مانده بود_ استادان در آغاز کار آموزش، به شاگردان خود، درس حکمت عملی و ریاضت و خلوت و ذکر و سیر و سلوک میدادند و چون از شایستگی و قدرت روحی و توان و بردباری او در داشتِ معارف و برداشت از آن مطمئن میشدند _و بتعبیر قرآن کریم او را «اولوالعزم» می یافتند_ درس نظری را به وی می آموختند و او را از اسراری که در زیر ظاهر کلمات بود آگاه می ساختند. شاید یکی از بدآموزیهای ارسطو و گمراهیهایی که برای اندیشه و روان بشری و نسل طيب دانش ببار آورد همین بود که «حکمت نظری» را مقدم بر «حکمت عملی» و جدای از آن دانست و مردم را به اندیشه و خیالپردازی و بازيهاي فکري و لفظي_که وي نام آن را فلسفه (مابعدالطبيعه) ميگذاشت سرگرم نمود، و دانش و حکمت را، بجاي آنکه با روح آدمي عجين و انباز کند با ذهن و مغز او آشنا کرد. بدين ترتيب، حکمت...جاي خود را به چيزي بنام فلسفه داد که مرکب از مشاهده طبيعت مادي و محاسبه ي مابعدالطبيعت بود، و همين اشتباه ارسطو سبب شد که بعدها در اقاليم غرب مابعدالطبيعت را نيز از فلسفه حذف کنند و آنچه را که از مشرق دميده و روزي و روزگاري جهان را گرم و روشن نگاه داشته بود، در مغرب به غروب بکشند و حتي در نهاد بسياري از فلسفه گران و فيلسوف نمايان نيز اثري از آن باقي نگذارند. ✍استاد سيّد محمد خامنه اي ادام اللّه تعالي ظلّه الشريف. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸🌺🌸 🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸 🌺🌸 🌸 🔱 🔱 💠عن مولانا أمير المؤمنين عليه السلام أنه خطب ذات يوم فقال بعد الحمد و الصلاة و ما يتبعهما من جوامع الكلمات: 🔹{{أنا الذي عندي مفاتيح[مفتاح] الغيب لا يعلمها بعد محمّد (ص) غيري، و أنا بكل شيءٍ عليم،أنا حجة الانبيا،أنا الذي أتولّي حساب الخلائق أجمعين،أنا اللوح المحفوظ،أنا جنب الله،أنا قلب الله. أنا الذي قال رسول الله (ص):الصراط صراطك،والموقف موقفك،أنا الذي عندي علم الكتاب ما كان و ما يكون،أنا نوح الاوّل،أنا إبراهيم الخليل،أنا موسي و أنيس المؤمنين،أنا فتّاح الأسباب،أنا منشّر السحاب،أنا مرعّد[مسمع]الرعد و مبرّق البرق أنا مطّرد الأنهار،أنا سمّاك السموات،أنا صاحب ايوب المبتلي و شافيه،أنا صاحب يونس و منجيه،أنا النور الذي اقتبس منه موسي فهدي،أنا معصوم من عند اللّه،أنا خازن علم اللّه،أنا ترجمان وحي اللّه،أنا المتكلّم بكل لغة في الدنيا،أنا حجة اللّه علي من في السموات و الارضين،أنا حجة اللّه علي الجّن و الإنس،أنا الراجفة،أنا الرادفة،أنا ذلك الكتاب لاريب فيه،أنا الأسماء ألتي أمر اللّه أن يدعي بها،أنا أقمت السموات و الأرض بنور ربّي و قررته[قدرته]،أنا ولي اللّه في أرضه و المفوّض أمره إليّ[أمري إلي اللّه] و الحاكم في عباد اللّه،أنا الذي دعوت الشمس و القمر فأجاباني،أنا الناقور الذي قال اللّه تعالي:((فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقور))،أنا صاحب النشر الأوّل و الآخر،أنا منبت الزروع و مغرس الأشجار و مخرج الثمار،أنا منشئ جوارالفلك في البحر،أنا صلوة المؤمنين و زكوتهم و حجّهم و جهادهم،أنا صاحب الكرّة و مديل الدولة،أنا صاحب الزلازل و الراجفة[الرجفة]،أنا الذي أهلك الجبّارين و الفراعنة المتقدمين بسيفي ذي الفقار،أنا مونس يوسف الصدّيق في الجّب و مخرجه،أنا صاحب موسي و الخضر و معلّمهما،أنا الباري،أنا المصوّر في الأرحام،أنا انبّئكم بما تأكلون و ما تدّخرون في بيوتكم،أنا حامل العرش،أنا أعلم بتأويل القرآن و الكتب السالفة،أنا الراسخ و المرسوخ في العلم،أنا صاحب الجبت و الطاغوت و محرّقهما[مخرجهما]،أنا المنتقم من الظالمين،أنا الذي أري دعوة الاُمم إلي طاعتي فكفرت و أصرّت فمسخت،أنا الذي اردّ المنافقين من حوض رسول اللّه(ص)،أنا باب فتح اللّه لعباده،فمن دخله كان آمنا،و من خرج عنه كان كافراً،و أنا الذي بيده مفاتيح الجنان و مقاليد النيران،أنا قائم مع رسول اللّه(ص)تحت ظلّة[ظلّ]خضراء حيث لا روح يتحرك و لا نفس تتنفّس غيري،أنا علم صامت و محمّد(ص)علم ناطق،أنا مع القرون الاولي،أنا جاوزت موسي البحر و أغرقت فرعون،أنا ذوالقرنين لهذه الاُمة،أنا كهيعص،أنا فرع من فروع الزيتون و قنديل من قناديل النبوّة،أنا الذي أري اعمال العباد لا يعزب عنّي شيء في الأرض و لا في السماء،أنا عالم بما في ضمائر الإنسان،أنا خازن السموات و الأرض،أنا قائم بالقسط،أنا عالم بتغيّر الزمان و حدثانه،أنا الذي ليس بشيء عمل عامل إلّا بمعرفتي،أنا أعلم عدد الرمل[الأشياء/النخل/النمل] و وزنها و حصّتها[خفتها] و مقدار الجبال و وزنها و قطر الأمطار،أنا أقتل قتلتين و أحيي مرّتين،أنا الذي رميت الكفّار بكّف تراب فرجعوا،أنا الذي عندي ألف كتاب من كتب الأنبيا(ع)،أنا الذي جحدوا ولايتي ألف اُمة فمسخوا،أنا الكعبة و بيت الحرام،أنا البيت العتيق،أنا الذي يملكني اللّه شرق الأرض و غربها أسرع من طرفة عين و لمح البصر،أنا محمّد المصطفي،أنا علي المرتضي،أنا ممدوح بروح القدس،أنا أظهر الأشياء كيف أشاء[أنا أظهر كيفيّة الأشياء]،أنا الموصوف بتسعمأة و تسع و تسعين صفات من أوصاف اللّه بغير الوهيّة،ألا له الخلق و الأمر،أنا عبد اللّه،و لا حول و لا قوة إلا باللّه العليّ العظيم}}. 📋اللعن الدائم علي القائلين باولوهيته من الدراويش و الغاليه،و الرحمة اللّه علي المومنين بتمام كلامه. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸 🌺🌺 🌸 💠 از جلال الدين بلخي ره: 🔸آن شاه که با دانش و دين بود علي بود مسجود ملائک،ساجد و معبود علي بود 🔸خورشيد ضيا گستر و جمشيدِ دو کشور ماه فلک و موهبت و جود علي بود 🔸آن نکته ي تحقيق حقايق به حقيقت کز روي يقين مظهر حق بود علي بود 🔸آن بودِ وجودِ دو جهان کز ره معني بي او نشدي عالمِ موجود علي بود 🔸آن نور مجرد که به او در همه حالت با موسي و با عيسي و با هود علي بود 🔸آن روح مصفّا که خداوند به قرآن بنواخت به چند آيت و بستود علي بود 🔸هم صابر و هم صادق و هم قائم مشفق هم هادي هم شاهد و مشهود علي بود 🔸هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن هم موعد و هم وعده و موعود علي بود 🔸با ملک سليمان و با عصمت يحيي با منزلت آدم و داوود علي بود 🔸وجهي که بفرمود خداوند به قرآن آن وجه مکرم که بفرمود علي بود 🔸گويند ملک ساجد و مسجود بُد آدم از من بشنو ساجد و مسجود علي بود 🔸تا صورت و پيوند جهان بود علي بود تا نقش زمين بود و زمان بود علي بود 🔸شاهي که ولي بود و وصي بود علي بود سلطان سخا و کرم و جود علي بود 🔸هم آدم و هم شيث و هم ايوب و هم ادريس هم يوسف و هم يونس و هم هود علي بود 🔸هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم الياس هم صالح پيغمبر و داوود علي بود 🔸عيسي به زبان آمد و في الحال سخن گفت آن نطق و فصاحت که بِدو بود علي بود 🔸آن لحمک لحمي بشنو تا که بداني آن يار که او نفس نبي بود علي بود 🔸موسي و عصا و يد بيضا و نبوت در مصر که بنمود بفرعون علي بود 🔸آن معني قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود علي بود 🔸اين کفر نباشد سخن کفر نه اين است تا هست علي باشد و تا بود علي بود 🔸آن قلعه گشائي که در قلعه ي خيبر برکند به يک حمله و بگشود علي بود 🔸سرّ دو جهان جمله ز پيدا و ز پنهان شمس الحق تبريز که بنمود علي بود 🔸هارون ولايت ز پس موسي عمران باللّه که علي بود،علي بود،علي بود 🔸اين يک دو سه بيتي که بگفتم به معما حقا که مراد من و مقصود علي بود 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 1⃣حکايت تولد: پدر ميرداماد، شمس الدين سيد محمد استرآبادي يکي از علما و فقهاي زمان خويش بوده است که در خدمت محقق ثاني شيخ علي عاملي کرکي ميزيسته. در سببِ دامادي وي (پدر ميرداماد) و زناشويي با کريمه ي محقق کرکي، در تواريخ اينطور آمده که محقق کرکي در رؤيا حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام را ديد که حضرت به وي فرمود "دخترش را به سيد محمد استرآبادي به زني بدهد، تا از نسل آنها پسري بيايد که وارث علوم انبياء و اوصيا گردد". حکيم ميرداماد حاصل اين تولد است. 2⃣صدرا و ميرداماد: در حدود پنج نامه فيما بين اين استاد و شاگردِ والا مقام و بلند مرتبه ثبت و منتشر شده است. به زعم نگارنده القاب و اوصافي که شاگرد در اين مکتوبات براي استاد استيعاب فرموده است ضحکة للمتفلسفين و أنيسأ للمتذّکرين و فکّا للمتعلمين، ميباشد؛ گرچه عنوان کردنِ اين عناوين به تنهايي نميتواند موجب شناختِ حکيمي شود که به اعترافِ اساتيدِ شناخته شده و صاحب نظرِ اين فنّ شريف، شناختش اگر متعذّر نباشد متعسّر است؛ لکن القابي که صدرا بتوسط آن ما في الضميرش را اظهار کرده، فکّ و کُدي مَر متعلمين و ايناسِ ربانيّين است:((حلّال مشکلات حقايق/کشّاف معضلات دقايق/چهره گشاي جمال معاني/مبيّن رموز آسماني/مجموعه کمالات انساني/حادي عشر العقول/حاوي الفروع و الاصول/معمار قلوب الأفاضل/استاد البشر/واسطة عقد اساطين المتالهين من نوع الانسان/الحافظ شريعته/مستودع حکمته))؛ همچنين صدرا ميفرمايد که:((اگر پروردگار وي را به عرصه ي وجود نياورده بود چشمه ي علوم ميخشکيد)). صدرا کِرارا اقرار فرموده است که مشکلگشاي وي ميرداماد است و خود را در برابر او قطره اي از اَبْر فضايلِ وي ميداند: ((و ما أنا إلا قطرة مِن سحابه/ و لو أنّني إلّفت ألف کتاب)) همچنين ميفرمايد:((...هرچه اين کمينه را سانح ميگردد از نتايج استفاضات و لمعات اشراقات آن خاطر فيّاض است و بغير از بندگان قدسي مکان، کسي را اطلاع بر کيفيت حقيقت آن و مأخذش و وقوف بر مبدء و حد و مطلعش و ملاحظه ي حال ذي السبب از سببش حاصل نيست...)). 3⃣مقايسه معلم اول و ثاني و ثالث: حکيم ميرداماد در آثارش از ارسطو (معلم اول) و فارابي (معلم ثاني) با عنوانِ "شريکنا في التعليم" و از ابن سينا با عنوانِ "شريکنا في الرئاسة" و از بهمنيار با عنوانِ "تلميذنا" ياد ميکند. عنوان شريکنا في التعليمْ و شريکنا في الرئاسة به وضوح ظهور در تفوق ميرداماد از معلمين اول و ثاني دارد. به اين بيان که ارسطو و فارابي فقط در مقامِ معلميّت توانسته اند شريک با ميرداماد شوند نه در مواردي چون تهذيب و شهودِ آنچه به قوّتِ برهان و علم اليقين بدان رسيده اند. بماند مقامِ فقاهت و تبحّر ميرداماد در منقول. 4⃣عبارة اخري: براي وصول به مقامِ اعلي بايد استيفاي جميع مراتب مادون کرد که طفره محال است. بر همين وزان براي شناختِ استاد (ميرداماد) بايد از شاگرد (صدرالمتالهين) گذر کرد. در دست نيافتني بودن و عظمت شاگرد (صدرالمتالهين) همين بس که حدودِ صد سال پس از ارتحالش فقط يک نفر توانست وي را بشناسد و معاني اعجاب آور و ممتنعي که تا قبل از وي در ميانِ اساتيدْ احدي موفق به فهمش نشده بود را کشف و تبيين کند. وقتي صدرا شناس صد سالي يکبار پا به عرصه ي عيان مينهدْ امر درباره ي کسيکه صدرا خود را رشحه و قطره اي از او ميداند چگونه خواهد بود. به بيانِ ديگر عرشِ يافته هاي صدرا فرشِ افاضاتِ ميرداماد است. بماند اينکه در عصري هستيم که عدمِ آگاهي و جهلِ نوآموزان و متقلسفين تا جايي بالا گرفته و جامعه به حدي منکوسة الرأس شده که ماليس بشيء، حکيم و فيلسوف و... لقب ميگيرد و در همين فضاست که برخي صراحتا خود را از صدرالمتالهين هم بالاتر ميپندارند! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹 قبل از بلوغ به بیست سالگی شاید بیش از ۱۶ یا ۱۷ سال از عمر او نمیگذشت که در معیت جمعی به کاشان وارد شد، در مجالس علمی هنگام بحث در علوم نقلی و عقلی برهمگان برتری خود را ثابت می نمود و حیرت همه را بر می انگیخت. تقی الدین کاشی و بعضی دیگر از افاضل نقل کرده اند که در مجالس علمی کاشان نوجوان مراهقی را دیدم که هنگام بحث علمی بر مشایخ فنون غالب می آید، گفتند او نوه شیخ عبدالعالی محقق کرکی صاحب جامع المقاصد است. در حوزه فلسفی میرداماد، تلاميذ زیادی از برخی ممالک اسلامی از جمله هند و بحرین و قطیف و عراق و احسا حاضر می شدند و بزرگ ترین شاگرد حوزه فلسفی او محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازی است که برکلیه حکمای اسلامی در الهیات برتری دارد و آثارش نیز از آثار فلسفی ابن سینا و شیخ اشراق و شارحان کلمات آنان نفیس تر و جامع تر، و با ابداع قواعد فلسفی و رواني تقریر و تحریر مباحث با قلمی بی نظیر آثارش برای تعلیم و تعلم مناسب تر است. 📚منتخباتي از آثار حکماي الهي ايران، ج4، ص16. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔹وقتي در تمام مملکت "سه نفر" نتوان نشان داد که از عهده فهم يک صفحه از اسفار برآيد...و زماني که در تمام کشور "يک نفر" نتوان نشان داد که از عهده تدريس يک صفحه کتاب شرح فصوص کاشاني يا کتاب تمهيد و ديگر آثار عرفاني برآيد، بحث آنکه بزرگترين عرفا در دوران اسلامي، ايراني بودند چه فايده دارد. (منتخباتي از آثار حکماي الهي ايران، ج4، ص25.) 🔹...در عصر ما استاد وارد در عرفان که از عهده تدريس آثار عرفاني برآيد، وجود ندارد و در حکمت و فلسفه نيز جز عده بسيار معدود کسي باقي نمانده است که محيط موجودْ مستعد و آماده براي پرورش شاگرد نميباشد و اگر بنام درسِ فلسفه و تصوّفْ حوزه اي ديده شود، بايد چيزي شبيه به کاريکاتورِ واقع، تلقي شود. (همان، ص52) _______________________________ 🔰أقول: 🔹حکمت يا هستي شناسي اسلامي (أعني معرفة الحقائق الأشياء حضورا) يکپارچه و غير منطقع است بطوري که در آن، تمامِ تأسيساتِ مختارْ متناظرْ و معاضد و مؤيد و در راستاي يکديگرند چرا که المحبوثُ عنها واحد و يکپارچه است به نحوي که ((اگر يک ذره را برگيري از جاي/همه عالم خلل يابد سراپاي))؛ در همين راستا: 1⃣آنچه مشهور به ديد فلسفي و ممدوح و غرضِ از تعليم و تعلّم اين فنّ ميباشد و اساسا به کار ميآيد و قطعا مايه ي تقرّب خواهد بود، اين نوع از فهم است. لذا برخي اقلّ مراتبِ سعادت (سعادتِ به اصطلاحِ فلسفي نه عرف و عام) را دانستنِ يکدوره فلسفه معرفي فرموده اند. 2⃣في الواقعْ علمِ حکمتْ تصوير صحيح از هستي بر پايه ي برهان است لذا ((هرآنکس ز دانش برد توشه اي/"جهاني" است بنشسته در گوشه اي)). لذا در تعريف فلسفه آورده اند:((الفلسفة هي صيرورة الإنسان عالم عقليا[ذهنيا]مضاهيا للعالم العيني))؛ لکن تصوير صحيح شرطِ "مضاهيا للعالم العيني" و "جهاني است بنشسته در گوشه اي" است؛ و از مشخصاتِ تصوير صحيح تواناييِ تفريع فروع از اصول و استنباطِ اصولِ متعدده _بلکه همه ي اصول_ از يک اصل ميباشد. و اين مسئله اي است که بدونِ شهود و علم حضوري امکان دستيابي به آن هرگز وجود ندارد لهذا مرقاتِ فهم حکمت شهود ميباشد (ماتن منکر تأثير و مدخليّتِ هوش و ذکاء در تصوير صحيح و فهم درست، نيست؛ لکن در مقامِ مقايسه ي بينِ افقِ فهمِ اشراقي و بحثي، دومي را ليس بشيء ميداند و اکيدا قائل است که هوش و ذکاء براي اولي بايسته است به نحوي که هرقدر بيشتر بود، حظّش هم بيشتر خواهد بود_المؤمن کيّس/عاشقي شيوه "رندانِ"بلاکش باشد_). توانايي در مباحثِ استدلالي امرٌ و تصوير صحيح از مستدل امرٌ آخر و غرض از اولي در حکمت نيست جز دومي. 🔹عديم الکشف و مستغرق در البرهانْ نامعتبر و ناقص، و عديم البرهان و ممحّض در کشفْ ناقص است و آنکه بين اين دو جمع کرده باشد نادر است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
⭕️ 🔘 قال الوارد المامور بالتعلیم و التذکیر و التلقین: متی اقلقتک المطالبات أو المعاتبات الاهیه و الکونیه؛ خاطب ربک ناشرا بین یدیه بعض ما انعم به علیک؛ لا مجادلا و لا محجاجا، و قل: یا رب! هذا الذی تراه فیَّ و تصدره منّی، ان کنت جاعله و منشئه فیّ فلا تنسبه الیّ؛ لانّه لایمکن ان یصدر منّی الّا ما اودعته و خزنته فی نسخة وجودی؛ لانّی لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا الّا ما شئت اضافته الیّ لما تراه و تریده؛ و ان کان الذی هو فیّ لیس بجعلک مع ثبوت ان لا اله الا غیرک؛ فهو اذن من مقتضی حقیقتی التی تعلق علمک بها ازلا بحسبها؛ دون اثر حاصل او متجدد من علمک فیها؛ و اذ لا یمکننی ان اکون علی خلاف ما یقتضیه حقیقتی؛ فلا تطالبنی بالظهور بما لیس فیّ مجعولا و غیر مجعول؛ و کیف توصف حقیقتی و احکامها بالجعل؟ و حقیقتی عبارة عن صورة علم ربی بی ازلا و ابدا دون زیادة و نقصان، و بحکم وجوب عار عن کل امکان. 📚 النفحات الالهیه 📝 ______________ 📜 ترجمه: 🔘 وارد مأمور به تعلیم و تذکر و تلقین گفت: هر گاه مطالبات و معاتبات الهی و وجودی تو را آشفته کرد، پروردگارت را در حالی که در حضورش بعضی از نعمت ها و بخشش ها را که بر تو کرده پراکنده کرده ای و حاضر نموده ای _ نه به صورت مجادله و دلیل آوری _ مورد خطاب قرار ده و بگو: پروردگارا! این را که در من میبینی و از من صادر می گردد، اگر جاعل و به وجود آورنده اش در من تویی، پس آن را به من نسبت مده، چون امکان ندارد که از من چیزی صادر گردد مگر آن که آن را تو در کتاب وجودیم به امانت گذارده و پنهان نموده ای، برای اینکه من اختیاردار سود و زیان خویش نیستم، مگر آن چه را که تو اراده نسبتش را به من خواسته ای و نظر داشته ای، و اگر آن چه که در من است به واسطه جعل تو _ با اثبات اینکه خدایی جز تو نیست _ می باشد، پس، از اقتضای حقیقت من است؛ چرا که علم تو در أزل _ به حسب آن اقتضا_ بدان تعلق گرفته است، یعنی بدون اثری حاصل و یا متجدّد و نو از علم تو در آن (حقیقت من)، و چون امکان آن را ندارم که بر خلاف آن چه که حقیقت من اقتضا نموده، باشم، پس با ظاهر شدن به سبب آن چه که در من مجعول نیست و غیر مجعول است از من مطالبه مکن، و چگونه حقیقت من و احکام آن به واسطه جعل توصیف می شود؟ در حالی که حقیقت من عبارت است از صورت علم پروردگارم به من _ از أزل تا ابد _ بدون زیادی و کمی، و به حکم وجوبی که خالی از هر امکانی است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
☑️ صلوات خاصه امام کاظم علیه‌السلام به نقل از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس قدس‌سره: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ النُّورِ الْمُنِيرِ الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُوْدِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْغِرَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
Mesbah-o-Sharie.Pdf
1.48M
🔹کتاب شريف مصباح الشريعة با ترجمه و شرح آيت اللّه مصطفوي (ره) 🆔 @felhekmat
💠 : بسم‌الله الرحمن‌الرحیم 🔹دعا، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم». 🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه می‌سازد. 🔹مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان_که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند_یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. 🔹این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. 🔹مناجاتهای پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است. 🔸خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱ ✍يادداشت وليّ مطلق الهي حضرت آيت اللّه العظمي سيّد علي حسيني خامنه اي ادام اللّه تعالي ظلال سيادته 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🌸میلاد با سعادت حضرت اباعبداللّه، سیدالشهدا، امام حسین علیه السلام بر فرزند بزرگوارش حضرت حجت بن الحسن العسکری (عجل الله تعالی) و همهٔ شیعیان حضرتش علی الخصوص پاسداران ایران اسلامی مبارک باد. 🆔 @felhekmat
⚜...و بالنجم هم يهتدون...⚜ 🔹همانطور که بواسطه ي نجومِ ظاهري سلوک ظاهري ميسر است؛ سلوک باطني هم بي نياز از نجم نيست که و بالنجم هم يهتدون، و نجم باطني برهان رباني است که از سماء عقل ميدرخشد و سالک راه را بقوت آن ميپيمايد تا با رجل باطن و قدمِ سلوک که محفوف به سراء و ضراء است ايوبي مشرب رکض نمايد و بعد از قرب به بارگاه قدس و انس با آن به آب حقيقي برسد((ارکض برجلک هذا مغتسل بارد و شراب))که هم مغتسل است و هم بارد و هم شراب. و اين آب باطني هم شوينده ي تنافر ظاهري است و هم از بين برنده ي امراض و اغيار باطني از جان سالک. بعد از اينکه اين ماء از غيب ظهور کرد، سالک محيي ميشود که ((و جعلنا من الماء کل شي حي)) اما اين حياتِ لاحق با حيات سابق متفاوت است و تباينش در طيبه بودنش است که ((...فلنحيينّه حياة طيبة...)).طوبي له و حسن مآب. 📚 ______________________ 🔰اقول: 1⃣همانطور که آب ظاهري زير پايِ ظاهري است ماء حقيقي هم(طبق مبنا و شروطِ ماخوذ در متن)زير قدمِ سلوکي است. 2⃣همه ي اشيا من جمله آب ظاهري محيي به ماء حقيقي و نفس رحماني هستند لکن علم بسيط به اين معيت امري است و علم مرکب به آن و انس با آن امرٌ آخر. 3⃣بعد از مشاهده ي مبتلي و ممتحن در متن بلا، بُعد و عدم انس با عالم قدس براي سالک موجب وحشت از مسئلت ميشود لذا ناگريز از صبر بر بلا هست تا با قدمِ سلوکي قرب و مستتبع آن انس حاصل شده و اینگونه سبب اظهار ماء باطني شود. 4⃣در اين سياهه ي ظلماني اگر تو را نوري هست، سزاوار است نظاره کني بين خطابه ي((مسني الشيطان بنصب و عذاب))و اعوذ بک من کربٍ و بلا و اگر نيست ارکض برجلک تا انشااللّه هو يأتيک منها بقبسٍ حتي يوجد علي النار هدي و نظاره گر باشي که:((مريد پير مغانم ز من مرنج اي شيخ_که وعده تو کردي و او بجا آورد)). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹يكي از عويصاتِ غير قابل ذبّ و رفع بر قول ((روحانية الحدوث و البقاء)) که مختارِ حکماي سلف از مشاء و اشراق، بوده است، ازين قرار ميباشد: حکما مطلق موجود را تقسيم به فوق التمام، تامّ، مستکفي و ناقص فرموده اند. نادره ي دهر، جامع منقول و معقول، استاد مشايخ العظام، مرحوم ميرزا مهدي آشتياني تغمّد اللّه برضوانه، در کتابِ بي همتاي اسرار التوحيد موجود تامّ را اينگونه توصيف فرموده اند: ...و مراد به تمام موجودي است که در بدو وجود کمالاتِ او بالفعل حاصل، و در وجود و کمال وجود کامل، و از قوه و فقد وجودي منزه، و از حالتِ منتظره مبري باشد؛ ولي از امکانِ ذاتي و فقر وجودي عاري و بري نبوده و فاعل ما منه الوجود و دخيل در افاضه ي فيض وجود و بخشندگي و کمال کلّ موجود نباشد. مانند عقول کليه و قواهر عقليه..._الخ(ص128 و 129) پس موجود مجرد تام، کمال مفقود ندارد تا در صراط طلب قرار گيرد و مقترن به ماده شود تا با رجوع به اصل خود آن را بيابد؛ چرا که هرچه به امکان عام براي مجردات ممکن باشد به همان امکان ذاتي برايشان محقق است و به اين ترتيب بدو و حشرشان يکي است و لهم مقامٌ معلوم. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat