#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه28
#روز_سهشنبه
موضوع شناسی در فقه سیاسی
استاد محترم در ابتدا رایجترین معنای موضوع، فقه و سیاست را ارائه و در ادامه به بیان رابطه فقه و فقه سیاسی و اهمیت ویژه آن اشاره کردند.
سیاست یعنی جریان قدرت در جامعه. طبق نظریه حقوقدان معروف فرانسوی آقای لئون دوگی، جریان قدرت یعنی هر جامعه انسانی بلا استثناء از دو طبقه تشکیل میشود: اول طبقه فرمانروا و دوم طبقه فرمانبر. فرایند صدور فرمان از طبقه فرمانروا و اطاعت و اجرای آن از ناحیه طبقه فرمانبر را جریان قدرت میگویند. چهارده قرن قبل از او امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه همین مطلب را با عبارتی شیوا و با تفصیل بیشتر و زیباتری بیان فرمودند که لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ.
مراد ما از فقه سیاسی آن دسته از مباحث فقهی است که موضوع آن جریان قدرت در جامعه میباشد. بزرگترین مصداق جریان قدرت در جامعه، قدرتی است که از ناحیه حکومت اعمال میشود و توسط دیگران اعم از مردم عادی، سازمانها و دستگاههای مختلف اطاعت میشود. در نتیجه فقه سیاسی عنوان وسیعی است که یکی از زیر مجموعههای آن فقه حکومتی است.
استاد محترم در ادامه، به ذکر مثالها و مصادیقی از موضوعات مطروحه در ذیل مسئله فقه سیاسی پرداختند. موضوعاتی مثل امنیت، حمایت از دولت و حکومت (با بیان اختلافات فقها در زمان مشروطه)، مسئله قانونگذاری در عصر غیبت، مسئله مساوات و حق رای بانوان.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
ارسطا 1.pdf
382.3K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 موضوع شناسی در فقه سیاسی
👤 استاد ارسطا «زیدعزه»
📅 سهشنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه29
#روز_سهشنبه
مقدمات علمی موضوع شناسی
عرض کردیم موضوعشناسی در فقه معنایابی، مفهومیابی و مصداق شناسی است. در این قسمت 6 بحث را اجمالا مطرح میکنیم.
1. تفاوت موضوع و مصداق؛ موضوع، عنوان کلی است که در خطاب شرعی اخذ شده است؛ مثلِ الخمر حرام، اما مصداق، فرد خارجی است که در خارج این مفهوم باید بر آن تطبیق شود. اینکه این عنوان بر فرد خارجی صدق میکند یا نه، وظیفه مکلف است یا مجتهد؟ برخی قائل به عدم ورود فقیه و یرخی مثل محقق نائینی قائل به تفصیل هستند.
2. مسامحه؛ در تطبیق عناوین بر مصداق، مسامحات عرفی قابل قبول است یا نه؟ یا باید به دقتهای عقلی مراجعه کرد؟
3. تغیر مصادیق؛ بر اساس تکامل زندگی بشر، مصادیق موضوعات فقهی ما بسیار تغییر کرده است. ما در زمان قدیم بیع داشتیم و با هم تبادل جنس میکردند و الان با بیع در فضای مجازی مواجه هستیم و این تحول مصداق است. آیا خطابات ما شامل بر تحولات خرید و فروش در فضای مجازی هم میشود؟
4. ارتباط تشخیص مصادیق با کارشناسان علوم تجربی؛ در برخی موارد برای تشخیص مصداق باید حتماً از کارشناسان علوم تجربی استفاده کنیم. مثلاً در مسئله رؤیت هلال، آیا اتحاد افق معتبر است یا نه؟ در این بحث طلوع و غروب ماه، بحث کارشناسی علم هیئت و ستاره شناسی مطرح است.
5. در تشخیص مصداق آیا فهم متعارف معتبر است؟ آیا عناوین حمل بر متعارف میشود یا نه؟ مبنای مشهور حمل بر متعارف است، چون دلیل و اطلاقات از غیر متعارف انصراف دارد.
6. شبهات مصداقیه
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد زمانی 2.pdf
143.9K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 مقدمات علمی و منطق موضوعشناسی
👤 استاد زمانی «زیدعزه»
📅 سهشنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه30
#روز_چهارشنبه
موضوع شناسی در فقه حکمرانی
در ابتدا دو تعریف از حکمرانی ارائه میکنیم:
1. فرایند قاعدهگذاری، اجرای قواعد نظارت و بررسی بازخوردها، با اعمال قدرت مشروع به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه فعالان و ذی نفعان در چارچوب ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور را حکمرانی میگویند.
2. این تعریف از سازمان ملل متحد است؛ مجموعهای است از اقدامات فردی، نهادی و عمومی برای برنامهریزی و اداره مشترک امور؛ و فرایند مستمری است از ایجاد تفاهم میان منافع متفاوت و متضاد که در قالب اقدامات مشارکتی و سازگار حرکت میکنند و شامل نهادهای رسمی و ترتیبات غیر رسمی و سرمایه اجتماعی شهروندان میباشد.
دولتها برای انتظامبخشی مسائل، خود را ناگزیر دیدند تا در عرصههای مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی ورود پیدا کنند و تا در این عرصههای جدید ورود پیدا نکنند، نمیتوانند مدیریت کلان کشور را به دست بگیرند. به همین دلیل دولتها سلسله وظایفی را برای خود تعریف کردند؛ از جمله سیاستگذاری، تنظیمگری و در رتبه سوم تسهیلگری.
1. سیاستگذاری؛ سیاست گذاری آن است که سلسله اهداف مشخص میشود و برای رسیدن به اهداف، خط مشی تعیین شود.
2. تنظیمگری؛ منظور وضع قوانین و مقررات است که بر اساس این قوانین و مقررات بتوانیم اهدافی را که در سیاستگذاری مشخص کردهایم، محقق شود.
3. تسهیلگری؛ این است که ما باید روند مشارکت مردم در مواقع مختلف به منظور رسیدن به آن اهداف را آسان کنیم.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد ارسطا 2.pdf
331K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 موضوعشناسی در فقه حکمرانی
👤 استاد ارسطا «زیدعزه»
📅 چهارشنبه ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#یادداشت #خبر_علمی #جلسه۱۶ #روز_پنجشنبه وظائف و مسئولیتهای مجمع تشخیص مصلحت و هیات عالی نظارت ب
استاد لاریجانی 1.pdf
174K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 وظائف و مسئولیتهای مجمع تشخیص مصلحت بر اجرای سیاستهای کلی نظام
👤 استاد لاریجانی «زیدعزه»
📅 پنجشنبه ۱۲ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
هدایت شده از مدرسه فقه و اصول
#اطلاعیه
#گواهی_پایان_دوره
#مدرسه_فقه_اصول
📌به اطلاع فضلای محترم میرساند گواهی پایان دوره بعد احراز شرایط ذیل در فرصت مقتضی صادر خواهد شد
▫️حضور ۸۰ درصدی در کلاس ها
▫️شركت در آزمون پايان دوره
▫️ارائه تقريرات دروس، براساس دستور العمل اعلامی تا پایان دوره/ یا ارائه مقاله متخذ از درس (مهلت سه ماه)
🎁امتیاز ویژه:
در صورتی که فضلای محترم مسئله پژوهشی مقاله خود را، بر اساس محورها و موضوعات دروس تنظیم کرده و مورد تایید گروه علمی مدرسه قرار گیرد، از امتیازات زیر بهرهمند میشوند:
۱.مهلت سه ماه جهت نگارش
۲. مشاوره نگارش در طول دوره
۳. امتیاز در تمدید پرونده نخبگان (طرح پایش) منوط به ارائه مقاله وفق ضوابط معاونت علمی
۴.حمایت جهت چاپ مقالات علمی پژوهشی در نشریات معتبر
۵.تقدیر از آثار برگزیده
⛔️مهلت دریافت تقریرات پایان یافت.
🔻آیدی پژوهش مدرسه فقه و اصول
حجت الاسلام فروتن جهت دریافت مقالات :
@anfd110
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#برنامه_مدرسه_تابستانه_دارالعلم #رویداد_علمی 🔅 روز ششم، پنج شنبه ۱۱مردادماه ۱۴۰۳ 📝وظائف و مسئولیت
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه17
#روز_پنجشنبه
وظائف و مسئولیتهای هیات عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام
ماهیت هیئت عالی نظارت
عنوان دقیقش هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام است. شکلگیری این مسئله بر اساس این نکته بوده که تعیین و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی _که جزء وظایف رهبریست_ مورد بررسی قرار بگیرد. در اصل 110 قانون اساسی که مواردی از وظایف، مسئولیتها و اختیارات رهبریست، بند اول تعیین سیاستهای کلی و بند دوم نظارت بر اجرای سیاستهاست. طبق این اصل برخی وظایف و اختیارات رهبری عبارتست از:
1- تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.
2- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.
از آنجا که فعالیت هیئت عالی نظارت زیرمجموعه وظایف رهبریست، حجیت عملکرد آن هم با تفویض رهبری معظم حل شد؛ زیرا در ذیل کلّ اصل 110 اینطور آمده که: «رهبر میتواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند».
وظایف هیئت عالی نظارت
کار هیئت عالی نظارت بررسی کیفیت اجرای سیاستهاست. چون تدوین و تصویب اولیه سیاستها، با مجمع و تصویب نهایی و ابلاغش، با مقام معظم رهبریست. کار هیئت عالی نظارت این است که آیا آن سیاستها توسط مخاطبش اجرا شد یا خیر؟
بنابراین کار هیئت عالی نظارت مصلحت سنجی نیست؛ بلکه تشخیص این است که چیزی خلاف سیاستهای کلی بوده یا خیر.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد لاریجانی 2.pdf
335.1K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 وظائف و مسئولیتهای هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام
👤 استاد لاریجانی «زیدعزه»
📅 پنجشنبه ۱۲ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#برنامه_مدرسه_تابستانه_دارالعلم 🔅 روز دوازدهم، چهار شنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ علمی 🎙
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه31
#روز_چهارشنبه
مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت
بحث ما پیرامون مسئله موضوعشناسی حکومت است؛ و اینکه آیا تشکیل و جریان حکومت طبق اندیشه اسلامی در کنار غیبت حضرت ولی عصر، قابل اجراست یا خیر؟ حکومت در اندیشه سیاسی اسلام با حکومت در سایر اندیشههای سیاسی، تفاوت ماهوی دارد.
ما بر اساس اعتقاد توحیدی در هستی شناسی، معتقدیم که مبدأ هستی حکمت و اراده است. اینکه ما قائل شویم تمام هستی و موجودات، معلول اراده و هدف هستند یا هیچ حکمتی در اساس این موجودات در نظر گرفته نشده است، بسیار متفاوت است.
در اندیشه اسلامی حاکمیت و مدیریت اصلی جامعه با خداست. اگرچه نقشهراه، برنامه و هدف از طریق وحی توسط پیامبران و امامان به من ابلاغ شده، نمیتوانم خودم تنها حرکت کنم؛ بلکه باید یک جریان مدیریت الهی مرا در این مسیر حرکت دهد. لذا هر حاکمیتی، جز حاکمیت الله در اندیشه سیاسی اسلامی ممنوع و طاغوت است.
آیا حاکمیت الله در اسلام در زمان غیبت تعطیل شده است؟! با این وجود اگر گفتیم حکومت در زمان غیبت قابل تحقق نیست، آیا میتوانیم قائل به جامعیت اسلام شویم؟!
علاوه بر آیاتی از قرآن که دلالت صریح بر حاکمیت الله دارند، آثاری هم از ائمه (علیهم السلام) مثل توقیع حضرت ولی عصر به ما رسیده است. لذا در عصر غیبت، مدیریت اجرایی با کسی است که رضای امام را درک میکند و اصل وظیفه و مبانی را از بیان و آموزههای امام استخراج میکند و بر اساس آن استخراج و اجتهادی که دارد، جامعه را اداره میکند.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد علم الهدی.pdf
482.4K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت
👤 استاد علم الهدی «زیدعزه»
📅 چهارشنبه ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
#خبرعلمی
#استادواسطی
فقه تمدنی، تلاشی برای دست یابی به روشی استنباطیِ مبتنی بر مکتب اجتهاد جواهری، برای اکتشاف نظر شارع نسبت به ساختارها و فرآیندهای لازم برای تحقق یک تمدن است و از آنجایی که یک «مکتب علمی» براساس بسته مسنجم از نوع مسائل، منابع، مبانی، روش و نظریه ها در علم مربوطه شکل می گیرد به طوری که توانایی تولید حل مساله ها و تولید نظریه های جدید پیدا کند، می توان «فقه تمدنی»، را به مثابۀ یک مکتب فقهی در ذیل مکتب فقه جواهری با شاخص های زیر معرفی کرد:
از حیث مسائل ← گسترش قلمرو مسائل (علاوه بر افعال مکلفینِ فردی و جمعی) به مسائل علوم انسانی و مسائل کلان و مرتبط با ساختارها و فرآیندهای شکل دهنده به نظام های اجتماعی و تمدنی، مسائل
از حیث منابع ← انحصار منابع اولیۀ استنباط در ادله نقلی به همراه دلالت های التزامیِ لفظی و عقلیِ آنها؛ حجیت محصولات عقل قطعی و تجربه قطعی به عنوان قرائن استنباط از منابع و به عنوان دلیل برای چگونگی پیاده سازی مدلول ادله نقلی، استفاده از «شهرت و اجماع» به عنوان قرائن تکمیلی برای استظهار ادله.
از حیث مبانی ← پارادایم شبکه ای، انسان شبکه ای، دین شبکه ای، حداکثری بودن قلمرو دین، امکان نظام سازی و تمدن سازی در حدّ دانش وحیانیِ واصل
از حیث روش ← استظهار مبتنی بر سیره عقلائیه و اصول لفظیه با تاکید بر «جمع القرائن» (قرائن عقلی قطعی، قرائن تجربی و عرفی قطعی، عمومات فوقانی نقلی، قرائن نزول آیات، قرائن صدور احادیث)، استنطاق موضوعی ادله و نسبت سنجی ادله (جمع الادله و جمع دلالی)، نسبت سنجی با مقاصدالشریعه و مذاق شارع که به صورت روشمند استخراج شده باشد، استفاده از منطق مدل سازی و سیستم سازی در تولید نظریه ها؛ استفاده از الگوریتم ها در تعیین فرآیند استنباط
از حیث نظریه های پایه ← وضع الفاظ برای ارواح المعانی؛ شمول مدلول ادله( علاوه بر مصادیق) نسبت به ساختارها و فرآیندها؛ ملاک کاشفیت در حجیت و اعتبار ادله ظنی؛ حجیت خبر واحدِ (دارای شرایط وثوق) نسبت به توصیفات شارع در تفسیر و عقائد، حجیت ابزارهای تحلیل ماهوی در اعتبارات شرعی، حجیت منطق سیستم ها در جمع ادله و دست یابی به نظریه های فقهی، باب بندی ابواب فقه براساس سازه های تمدنی؛ قابلیت الگوریتمی بودن اجتهاد.
مفهوم مرکزیِ این مکتب فقهی، «استنباط حکمِ فعلِ ساختارها و فرآیندها» است و می توان آن را چنین تعریف کرد:
«العلم بالاحکام الحاصله من الحجج الشرعیه المتعلقه بالتعاملات و المسارات فی البُنی و المُنظَّمات لحصول العدل و التحسینات» ترجمه: «فقه تمدنی، تلاش معرفتی حجیت دار است که برای کشف نظر خداوند در مورد «روابط و فرآیندها» در «ساختارها و سازمان ها» به هدف دست یابی به عدالت و رشد در مقیاس کلان انجام می¬گیرد»
«مکلَّف» در فقه تمدنی، ساختارها و فرآیندها هستند (سیستم ها) نه اشخاص؛ و غلبۀ سنخ تکلیف و حکم در آن، «حکم وضعی» است و مجتهدِ تمدنی به دنبال کشف صحت یا فسادِ ساختار و فرآیند است (دست یابی به اثر مثبت از فرآیند) و امتثال حکم نیز، با فعال سازی ساختار و فرآیندِ صحت دار است. گستره و قلمرو اجتهاد تمدنی نیز کلیه ابعاد و جوانب زندگی فردی و جمعی است.
اینگونه تفقه، در چهارچوب یک دستگاه معرفتی و روشیِ حجیّت دار، امکان و اعتبار کلامی و فقهی دارد (قابل انجام و ارائه طبق ضوابط علم مربوطه است). این اجتهاد، ظرفیت تولید نظام های تمدنی را دارد و بدون استفاده از این نوع اجتهاد، دست یابی به نرم-افزار تمدن اسلام ممکن نیست.
#یادداشت
#خبر_علمی
#جلسه32
#روز_چهارشنبه
بررسی فقهی تسهیلات بانکی
بانک یک امر ضروری در زندگی مردم امروزی شده است. بانک، مخزنی است برای همه نوع پول؛ مثل پول ربا، پول خلاف شرع، سهم امام، لذا پولهای حلال و طیب و طاهر با سایر پولها مخلوط میشود. چگونه از بانکی پول بگیریم که این همه پول حرام در آن وجود دارد؟ معاملات بانک را به 2 بخش تقسیم میکنیم:
بخش اول: پولها و تسهیلاتی که مردم از بانک میگیرند. مثلاً کسی برای خرید خانه وام میگیرد و سپس پول بانک را اقساطی میپردازد.
بخش دوم: پولهایی که بانک به عنوان سود به مردم میدهد. مثلاً کسی خانهای را فروخته و پولش را در بانک گذاشته و هر ماه از بانک سود میگیرد.
راهحلهایی وجود دارد تا وامی که دولت به ما میدهد و از ما مازاد میگیرد، از حالت ربا خارج شود:
1. یکی از راهها این است که بانک خانه را میخرد و مالک میشود و بعد به صورت اقساطی به سپردهگذار میفروشد.
2. راه دوم بیع مرابحه است. به این معنی که فروشنده، جنسی را خریده و به مازاد میفروشد. مثلا شخصی جهیزیه را بالوکاله با پول بانک، از طرف بانک میخرید و بعد همه این اجناس را با سود به خود او میفروشد.
3. سومین راه تصحیح استفاده از تسهیلات بانکی، اجرت اجیر است، . در اینجا بانک به عنوان پیمانکار، خانه را میسازد و سود خودش را لحاظ میکند.
در ادامه بحث، استاد محترم ضمن بررسی کیفیت مضاربه و ماهیت سپرده، تفاوت تملیک بالعوض، تملیک مجانی و قرض بیان شد.
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
استاد اشرفی شاهرودی.pdf
261.2K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول
📝 بررسی فقهی تسهیلات بانکی
👤 استاد اشرفی شاهرودی «زیدعزه»
📅 چهارشنبه ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده
🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم
┏━━━━━━━━━🕌🕌┓
@feqhovaosol_darolelm
┗📚📚━━━━━━━━━┛
هدایت شده از مدرسه علمیه میرزا جعفر(دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
📋برنامه دروس خارج فقه و اصول
مدرسه علمیه میرزا جعفر (دانشگاه رضوی)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_مروی
📝خارج فقه: ساعت ۷ صبح
📚کتاب الوقف
🔻یکشنبه تا سه شنبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_مهدی_زمانی_فرد
📝خارج فقه:ساعت ۸ صبح
📚ادامه بحث کتاب الصوم
📝خارج اصول:ساعت ۸:۴۵ صبح
📚تعادل تراجیح
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_محمد_مروارید
📝خارج فقه: ساعت ۸ صبح
📚مسائل مستحدثه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_محسن_ملکی
📝خارج اصول ساعت ۸:۴۵ صبح
📚اصول عملیه، برائت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_حق_پناه
📝خارج اصول ساعت ۸ صبح
📚اصالة الاشتغال"
📝خارج فقه: ساعت ۹ صبح
📚کتاب النکاح،عیوب فسخ نکاح
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_سجادی_زاده
📝خارج اصول: ساعت ۸ صبح
📚بحث اوامر واجب کفایی
📝خارج فقه: ساعت ۹ صبح
📚حدود: تحریر الوسیله الفصل الثالث في حد القذف
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_سیدمهدی_نقیبی
📝خارج اصول: ساعت ۸ صبح
📚مسوقات کذب
📝خارج فقه: ساعت ۹ صبح
📚مقدمه واجب/ مقدمه موصله
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐 عضویت در کانال:
🕌 مدرسه علمیه میرزا جعفر(دانشگاه رضوی)
هدایت شده از مدرسه علمیه میرزا جعفر(دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
📋برنامه دروس خارج تفسیر و فلسفه
مدرسه علمیه میرزا جعفر (دانشگاه رضوی)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_خیاط
📝خارج تفسیر: ساعت ۷ صبح
📚مبانی تفسیری مقام معظم رهبری با تأکید بر سوره توبه"
🔻روزهای شنبه و چهارشنبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_مهدی_زمانی_فرد
📝خارج تفسیر:ساعت ۹:۳۰ صبح
📚تفسیر ترتیبی،سوره آل عمران
🔻شنبه تا چهارشنبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_سید_محمود_مرویان_حسینی
📝خارج تفسیر: ساعت ۸ صبح
📚موافقان و مخالفان جریان انبیا در قرآن
🔻روزهای چهارشنبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤#استاد_موسوی_بایگی
📝فلسفه:ساعت ۷صبح
📚نفس و معاد
🔻شنبه تا چهارشنبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻عضویت در کانال:
🕌 مدرسه علمیه میرزا جعفر(دانشگاه رضوی)
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️فقه مقاومت و تبیین دکترین هستهای
🔸 حجتالاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای سیاسی پژوهشگاه در گفتگویی تبیین نمود:
🔹 چطور شد بهمحض اینکه انقلاب کردیم همه بر ما شوریدند؟ ما با کسی جنگ کردیم؟ منفعت کسی را تهدید کردیم؟ نه. ما شعار دادیم. یک شعاری دادیم که شعار توحیدی و الهی است. آن منطق امام(ره) در مردمسالاری دینی و در معنویت و مردم این نظام را حفظ کردند و باقی ماند. استمرار و استقرار آن، موجب شد که آنها همچنان برآشوبند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/doktorin
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
هدایت شده از رقابت های علمی نخبگانی حوزههای علمیه ۱۴۰۳
#اطلاعیه
#مراحل_رقابتها
🔰به گزارش دبیرخانه دائمی رقابتها، مراحل رقابتهای علمی نخبگانی، به شرح ذیل میباشد:
✅مرحله آزمایشی👇🏻 «۲۴ آبانماه»
💻آزمون تستی ۴گزینهای (بصورت مجازی در سامانه)
✅مرحله اول👇🏻«هشتم آذرماه»
💻آزمون تستی ۴گزینهای (بصورت مجازی در سامانه)
✅مرحله دوم👇🏻«25 بهمنماه۱۴۰۳»
📝آزمون کتبی و تشریحی (بصورت حضوری در شهرهای مقدس مشهد و قم)
✅مرحله سوم👇🏻«اواخر فروردینماه۱۴۰۴»
👥 مصاحبه شفاهی (بصورت حضوری در شهر مقدس مشهد)
⚠️تقویم اجرایی و زمان برگزاری مراحل آزمونها، متعاقباً در همین کانال اطلاعرسانی خواهد شد.
💌 کسب اطلاعات بیشتراز طریق کانال رقابتهای علمی:
https://eitaa.com/reghabat_nokhbegani
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از اجتهاد
🔔نشست علمی «جایگاه اصول فقهی کرامت»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا
🎙 ناقد: حجتالاسلام والمسلمین مهدی پورحسین
🗓 زمان: یکشنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۶:۰۰
🏢مکان: قم، خیابان فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔔سیره و زمانه شیخ مفید
بمناسبت سالروز گرامیداشت شیخ مفید(۹آذرماه)
🎙ارائه: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
📗کتابشناسی آثار منتشر شده پیرامون سیره شیخ مفید
🎙ارائه: حجتالاسلام مهدی عصمتی
🗓 زمان: پنجشنبه ۸ آذرماه ، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱
🕌 مکان: مشهد، خیابان شهید هاشمی نژاد (ره)، بین هاشمی نژاد۹و۱۱ ، درب جنب مسجد الهادی (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از مدرسه تابستانی دارالعلم
🔰برگزاری سومین همایش از سلسه همایشهای «فقیهان کارگزار»، ویژه بزرگداشت شهید آیت الله مدرس
📜همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس(ره)، سومین همایش از سلسله همایشهای فقیه «فقه کارگزار» با حضور آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت الاسلام و المسلمین پژمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری رئیس مدرس فقاهت عالم آل محمد(ع) در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
📝دراین همایش آیت الله علم الهدی به بازخوانی مجاهدت ها و تفکرات فقهی و سیاسی آیت الله مدرس پرداخت و گفت: اصل شعار نه شرقی و نه غربی از شهید مدرس است و ایشان در مجلس تاکید داشت که ما باید در سیاست خارجه خود توازن عدمی داشته باشیم و نه به سمت روسیه و نه به سمت انگلیس تمایل داشته باشیم.
📖وی افزود: از ویژگی های یک فقیه کارگزار که شهید مدرس هم اینگونه بود این است که، چون استنباط شرعی مسیراو را مشخص می کند،در مسیر حق نه می ترسد، نه طمع می کند و نه فریب می خورد.
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
هدایت شده از مدرسه تابستانی دارالعلم
🔰 اخبار سومین همایش «فقیه کارگزار»
🔻نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی: «فقیهان، حافظان عدالت در نظام اسلامی هستند»
🌐 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=55469
🔻مدیر مؤسسه عالی فقاهت عالمآلمحمد(علیهالسلام): «نقش تاریخی فقهای شیعه در عرصههای اجتماعی و مدیریتی احیا شود»
🌐 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=55468
🔻نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی: «لزوم بازگشت به اصول فقهی و حکمرانی اسلامی در زمانه کنونی»
🌐 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=55470
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
هدایت شده از مدرس الامام علی بن موسی الرضا علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مباحثه_کمپانی
🔰سنتی به جا مانده از علمای ترک زبان مشهد
📜معرفی مباحثه کمپانی و بیان تاریخچه و برخی ویژگی های مباحثه کمپانی در مشهد
🖌مدرس الامام علی بن موسی الرضا (ع)
هدایت شده از اجتهاد
📚 تمامِ فلسفه علم اصول فقه در هشت جلد
✔️مجموعه هشت جلدی «فلسفه علم اصول فقه» اثر استاد مهدی هادوی تهرانی که حاصل چند دهه تدریس و تحقیق در بالاترین سطوح علمی حوزه علمیه میباشد، بهتازگی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام به زیور طبع آراسته شد.
📖 آشنایی با اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=76728
http://ijtihadnet.ir/?p=76728